- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 9 848
Saisivat kuitenkin tuoda esiin kaupunki/maantie/yhdistetty kulutuksen.Niinhän se on aina ollutkin, eihän polttistenkaan l/100km ole yleensä sinnepäinkään mutta ovat autojen välillä vertailukelpoisia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Saisivat kuitenkin tuoda esiin kaupunki/maantie/yhdistetty kulutuksen.Niinhän se on aina ollutkin, eihän polttistenkaan l/100km ole yleensä sinnepäinkään mutta ovat autojen välillä vertailukelpoisia.
Täh? Ehdotomasti syömättä jos mitenkään onnistuu. Huolto-asema safka yleensä kökköä.Argumentaatiossasi on tietylainen epäanalyyttinen vääristelevä sävy. Aika harva taitaa ajella huvikseen 700km reissuja syömättä ja pysähtymättä (jos ylipäätään niitä koskaan ajavat useammin kuin pari kertaa vuodessa lomailun yhteydessä).
Ei taida kaikille olla erityisen pyhä asia että räplääkö puhelinta päivittäisen annoksen paikkssa a, b vai niiden välillä. Toki itse lomaillessa haluan tehdä jotain muuta useammassa kuin yhdessä paikassa
Täh? Ehdotomasti syömättä jos mitenkään onnistuu. Huolto-asema safka yleensä kökköä.
Syön lähtiessä hyvin tai sitten perillä, jos vain onnistuu.
Joitain wc taukoja ehkä joutuu pitämään (yleensä 300-400km menee pysähtymättä, riippuen monelta lähtee liikenteeseen). Samalla voi napata mukaan jotain pientä purtavaa ja juotavaa jos nyt oikein huikoo. Niistä voi nauttia samalla kun matka taittuu.
Jokatapauksessa toivon että en koskaan joudu ainakaan kahta tuntia viettämään jossain matkan varrella
No sinun tapauksessa diesel tai bensa. Sähköauto ei sovi tuolla tyylillä autoillessa
Riippuu Teslasta, kuskista, olosuhteista ym. 200-500km.Paljonko sillä Teslalla pääsee yhdellä latauksella talvella?
Paljonko sillä Teslalla pääsee yhdellä latauksella talvella?
Automyyjät kauppaavat nyt asiakkaille ladattavia hybridimalleja varsin edullisilla leasingtarjouksilla. Tarjousten taustalle ovat kauppojen uudet arviot. Niiden mukaan hybridi pitää hintansa parhaiten.
Asiaa kuvaa hyvin leasingyhtiö ALD Automotiven Talouselämälle tekemä laskelma. Škoda Octavia -farmarin kokonaiskulut laskettiin eri käyttövoimilla, kun autolla ajetaan 60 000 kilometriä ja sitä pidetään kolme vuotta. Ladattava hybridi tuli jopa halvemmaksi kuin kaasumalli tai manuaalivaihteinen bensamalli, jonka hintalappu on kaupassa 8 500 euroa pienempi.
Hybridin edullisuudessa on vain yksi mutta. Ellei autoa lataa ahkerasti, sen kulut ja päästöt nousevat. Leasingyhtiö LeasePlan kertoi joulukuussa, että yhtiölle palautuneiden ladattavien hybridien tosielämän kulutus oli ollut 3–4-kertainen luvattuun verrattuna.
Autoilijat eivät ehkä olleet ladanneet, koska työnantajat eivät tarjonneet sähköä. Asia helpottuu vuonna 2021, kun latausedusta tulee verovapaa ja latauslaite katsotaan osaksi työsuhdeauton lisävarusteita.
Kaikkein kalleimmaksi vaihtoehdoksi ALD:n laskelmissa nousi diesel. Dieselin ajoneuvovero on kova ja lisäksi leasingyhtiö uskoo sen menettävän vuodessa arvoaan 500–1000 euroa nopeammin kuin muut Octaviat.
Polttomoottorien kokonaiskuluja on nyt kiinnostavaa verrata sähköautoon. ALD:n laskelmassa vertailuparina oli Volkswagenin uusi sähköauto ID.3, jossa oli 58 kilowattitunnin akku.
Selväksi tuli, ettei sähköauton hankintaa enää tarvitse perustella pelkillä päästöillä tai ominaisuuksilla. Vaikka sähköauto oli ostohinnaltaan lähes 9 000 euroa dieseliä kalliimpi, sen omistaminen tuli silti dieseliä 40 euroa halvemmaksi kuukaudessa. Verrattuna kaasuun, bensiiniin ja kevythybridiin ID.3:n kuukausikulu oli 30–50 euroa isompi.
Laskelmaa selittää edullisen sähköajon lisäksi se, että leasingyhtiöt ovat muuttaneet arvioitaan sähköautojen jälleenmyyntihinnasta. Ne uskovat, että uuden sukupolven sähköautot pitävät hintaansa aiempia malleja paremmin, koska akut ovat kehittyneet.
Käyttövoimien kilpailussa diesel näyttää nyt nousevan kalleimmaksi. Erilaiset bensamallit, hybridit ja sähkö ovat kilpailukykyisempiä. Se näkyy myös rekisteröinneissä, joissa dieselin osuus oli viime tammi-marraskuussa enää 13,5 prosenttia.
Seuraavaksi moni voi harkita siirtymistä täyssähköautoon, sillä kulut eivät ole enää este. Entä ajomatka? Vertaillun ID.3:n 58 kilowattitunnin akku riittää riippumattoman EV Databasen mukaan 10 asteen pakkasessa moottoritiellä 250 kilometrin ajoon. Kesäkelissä kaupungissa autolla voi ajaa 500 kilometriä lataamatta. Monelle tämä riittää.
Täh? Ehdotomasti syömättä jos mitenkään onnistuu. Huolto-asema safka yleensä kökköä.
Suurin osa latauspaikoista onkin jossain muualla kuin huoltoasemilla. Lomakohteissa, tavarataloissa, kauppakeskuksissa, ravintoloissa jne
Jep, on täysin selvää että jos ajaa usein +500km ja tärkein kriteeri on minimiaika matkalle, niin sähköauto ei oo paras valinta. Itellä tulee useamman kerran vuodessa vedettyä +800km siivuja ja tuo vaatii 45min - 2h latausta matkalla. Nykyään pikkulapsia kyydissä niin usein niiden takia pysähdellään enemmän ku auton. Ennen yksin ajaessa säästi tuossa 8-10h matkassa about 30-60min. Ei oo ollu dealbreaker itelleNo sinun tapauksessa diesel tai bensa. Sähköauto ei sovi tuolla tyylillä autoillessa
Okei. Mitä nyt itse ajellut pidempiä matkoja niin matkan varrella ei paljon tavarataloja, lomakohteita, kauppakeakuksia tai ravintoloita ole näkynyt.Suurin osa latauspaikoista onkin jossain muualla kuin huoltoasemilla. Lomakohteissa, tavarataloissa, kauppakeskuksissa, ravintoloissa jne
Eiköhän tässäkin ole kyse siitä, että jos tarvitset matkalla vain polttoainetta ja vessaa, et käy muualla kuin huoltoasemilla. Jos taasen Suomen halvimmat polttoaineet ja lempeimmin pesevät pöntöt olisi sen maantien varresta 100m päässä Farang-ravintoloitten yhteydessä, helposti ihmettelisi miten paljon Suomesta saakaan hyvää aasialaista ruokaa (aakkospurilaisen sijaan).Okei. Mitä nyt itse ajellut pidempiä matkoja niin matkan varrella ei paljon tavarataloja, lomakohteita, kauppakeakuksia tai ravintoloita ole näkynyt.
Maantietä ja huoltoasemia..
HPC:llä nyt lataa niin nopeasti ettei McDonaldsin purilaistakaan ehdi vetämään napaan ennenkuin pitää jo jatkaa matkaa. Jos taas aikoo jotain laaturuokaa syödä niin kyllä siinä sitten jo melkein tunti vierähtää, niin se 50kW laturi onkin sit jo aika passeli siihen.Type2-pisteistä kyllä. 50kW DC:tä löytyy myös jonkin verran esim. ostoskeskuksista, mutta HPC:t ja Teslan SC:t ovat lähinnä huoltoasemilla tai mäkkärin pihassa.
Jos taas aikoo jotain laaturuokaa syödä niin kyllä siinä sitten jo melkein tunti vierähtää, niin se 50kW laturi onkin sit jo aika passeli siihen.
Tai PK-seudun ulkopuolelta ylipäätänsä paria poikkeusta lukuunottamatta.
Argumentaatiossasi on tietylainen epäanalyyttinen vääristelevä sävy. Aika harva taitaa ajella huvikseen 700km reissuja syömättä ja pysähtymättä (jos ylipäätään niitä koskaan ajavat useammin kuin pari kertaa vuodessa lomailun yhteydessä).
Ei taida kaikille olla erityisen pyhä asia että räplääkö puhelinta päivittäisen annoksen paikkssa a, b vai niiden välillä. Toki itse lomaillessa haluan tehdä jotain muuta useammassa kuin yhdessä paikassa
Ihmisillä on parempaakin tekemistä, kuin kyhjöttää huoltoasemalla useita tunteja, jotta pääsee jatkamaan matkaa.
Kovin paljoahan tuossa ei juttua ollut kun noita mainittuja laskelmia ei kovin tarkasti avattu eikä tuota profiiliakaan.Mitenkähän paljon tässä lehtiartikkelissa on todeksikäyvää asiaa? Hieman enemmän oilisin kaivannut detaljeja - missä ajettu, oliko suomen talviolosuhteet huomioituna, millä ajoprofiililla, missä dieseliä rekisteröitiin noin vähän jne. Mutta pistää todella miettimään seuraavan auton hankintaa. Kun se tulee ajankohtaiseksi.
Älä katso uuden auton hintalappua – Erot käyttökuluissa ovat revenneet hämmentävän suuriksi
Autokaupassa ei kannata nyt tuijottaa ostohintaa, vaan käyttökuluja. Dieselillä ajaminen tulee helposti jo sähköautoilua kalliimmaksi. Ladattava hybridi näyttää parhaalta diililtä, mutta mikä on sen tosielämän kulutus?www.kauppalehti.fi
Hintahan on hybridillä Suomessa halvempi kuin "vastaavan" bensiinimoottorisen auton. Esimerkiksi Volvon XC90-mallia ei meillä myydä muulla bensakoneella kuin hybridinä koska se on ostohinnaltaan halvempi kuin pienempitehoinen ja suurikulutuksisempi pelkkä bensakone. Samoin esimerkiksi Porsche Cayenne maksaa hybridinä 102 000 euroa kun taas tehottomampi S-malli bensakoneella maksaa 166 000 euroa. Tässä tapauksessa en näe järkeä ostaa bensakoneella olevaa mallia, etenkään kun Cayennessa hybridin tuomat lisäkilot eivät liiemmin vaikuta ajo-ominaisuuksiin katumaasturin käyttötapauksissa.Hybridejä varsinkaan plug-in ei tosiasiassa halua enää kukaan kun sähköautot tästä hiukan kehittyvät. Itse en laittaisi rahojani moiseen kiinni ellei hinta olisi sama tai lähes sama kuin vastaavan bensiinikäyttöisen mallin.
Vähän niin ja näin. Tavan tallaajalla tuskin on 10 vuoden päästä rahaa vielä niihin pitkän matkan säkiksiin, mutta hybrideihin hyvinkin. Jos ei nyt persut valtaan pääse, niin eiköhän se ole selvä, että tuo bensa autoilu ajetaan alas verottamalla se pilalle. Se on kysymysmerkki mikä kullekin on pitkä matka. Itselle riitti 260km, että vakuutuin sähköauton ostosta. Se on selvä, että ne ketkut tulee kehittämään jonkun paskan verotussysteemin sähköautoille, mutta se tuskin tapahtuu ennen kuin bensa-autoilu on täysin pilattu.Hybridejä varsinkaan plug-in ei tosiasiassa halua enää kukaan kun sähköautot tästä hiukan kehittyvät. Itse en laittaisi rahojani moiseen kiinni ellei hinta olisi sama tai lähes sama kuin vastaavan bensiinikäyttöisen mallin. Käytetyille bensapeleille löytyy jatkossakin kohderyhmä, ne jotka ajavat pidempiä matkoja ja haluavat tankata autonsa odottamatta akkujen latautumista. Ja tietysti ne jotka kapinoivat sähköautoja vastaan.
Bmw ainakin vastaavantehoinen plugari on kaikissa malleissa edullisempi.Niin en tiedä sitten edustaako nuo sadan tuhannen euron hybridit tavanomaisia tuulipuvun hankintoja. Päästömääräysten kiristymisen takia kevythybridit on yleistyneet merkittävästi. Plug-in hybridit kuitenkin ovat selkeästi kevythybridejä ja polttomoottoriversioita arvokkaampia.
Juuri olin kommentoimassa samaa. Jopa MB:n A-sarjassa A 200 4Matic A Business Style maksaa 37 000 euroa ja huomattavasti tehokkaampi plugari A 250 e A Business EQ Power Style maksaa 38 000 euroa. Plugarissa lisäksi paremmat varusteet vakiona, en nyt sanoisi sitä kalliimmaksi kuin bensamallia.Bmw ainakin vastaavantehoinen plugari on kaikissa malleissa edullisempi.
Täyssähköön kun on vain tottunut niin ei sen jälkeen halua koskea plugariin pitkällä tikullakaan. Toki se plugari on parempi kuin pelkkä polttomoottori, mutta täyssähkön rinnalla tuntuu niin vanhahtavalta ja epämukavalta (engl. unrefined). Voimansiirto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä.
Autostadiumilta löytyy ...
Täyssähköön kun on vain tottunut niin ei sen jälkeen halua koskea plugariin pitkällä tikullakaan. Toki se plugari on parempi kuin pelkkä polttomoottori, mutta täyssähkön rinnalla tuntuu niin vanhahtavalta ja epämukavalta (engl. unrefined). Voimansiirto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä.
Niinpä, se on niin fiiniä ladata sitä autoa mökillä yhden vaiheen päässä. Kyllähän se toimii, jos mökkimatka on 100km, mutta tällä matkalla lähemmäs 300km suuntaansa, aika vähiin jää viikonloppuajot, mikäli mielii päästä myös sunnuntaina takaisin.
Niinpä, se on niin fiiniä ladata sitä autoa mökillä yhden vaiheen päässä. Kyllähän se toimii, jos mökkimatka on 100km, mutta tällä matkalla lähemmäs 300km suuntaansa, aika vähiin jää viikonloppuajot, mikäli mielii päästä myös sunnuntaina takaisin.
Täyssähköön kun on vain tottunut niin ei sen jälkeen halua koskea plugariin pitkällä tikullakaan. Toki se plugari on parempi kuin pelkkä polttomoottori, mutta täyssähkön rinnalla tuntuu niin vanhahtavalta ja epämukavalta (engl. unrefined). Voimansiirto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä.
Lihavoituna juuri tuo mistä edellisessä viestissäni kirjoitin. Toivottavasti et kuitenkaan ole noita hybridiautoilijoita, jotka matelevat liikkeelle heikkotehoisen sähkömoottorin voimin (automerkistä päätellen et ole).Bensahybridiin kun on tottunut, niin ei sen jälkeen halua koskea perus polttikseen. Köyhyydessäni en saanut aikaiseksi täys sähköön suoraan siirtyä, mutta se on ehdottomasti seuraava tavoite. Voimansiirto/tuotto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä. Aina harmittaa kun polttomoottori lähtee käyntiin, ellei sitten ole pyytämässä isosti tehoja. Eikä BMW B48 ole edes se huonoin bensakone.
Niinpä, se on niin fiiniä ladata sitä autoa mökillä yhden vaiheen päässä. Kyllähän se toimii, jos mökkimatka on 100km, mutta tällä matkalla lähemmäs 300km suuntaansa, aika vähiin jää viikonloppuajot, mikäli mielii päästä myös sunnuntaina takaisin.
Mitä siihen 80-100km/h maantieajon sivistyneisyyteen tulee, niin sillä ei nyt omien testien mukaan ole mitään merkitystä vakkarilla ajettaessa onko moottorissa sähköä/bensaa/dieseliä. Osoittaa mielestäni vähän elitististä itsekehua tehdä suht triviaaleista eroista niin ”refined”.
Miksi se tuntemus ei olisi todellista? Pihassa on kuitenkin tällä hetkellä plugari (Kia Optima) ja sähkis (Mii Electric) ja näitä ennen oli V8-koneinen vaparibensa ja 35i-koneinen Bemari, joten jonkinlaista omaa kokemusta kyllä on. Nykyisinkin tuon sähkökotteron kuskin penkille hyppää paljon mieluummin kuin plugarin, vaikka kaikilta muilta osin se plugari on paljon hienompi kuin tuo sähkis.Onko tämäkään tuntemus todellista, vai sitä "olen parempi ihminen kun säästän maailmaa" uskomusta? Vai ainoastaan "koska nyt forumilla pitää sanoa näin, mutta en kyllä välttämättä Porche Panamera Turbo-E:stä kieltäytyisi todellisuudessa". En ainakaan itse ikinä ole ymmärtänyt miksi esimerkiksi Model 3:n sähkömoottori olisi tässä suhteessa niin "refined" kun se valtava rengasmelu peittää kaiken alleen, on nimittäin yksi meluisimpia autoja joita viime vuosina on tullut ajettua. Eikä se ikävä vinkuminenkaan Tesloissa tunnu kovin hienostuneelta rehellisesti sanottuna (häiritsi se sitten oikeasti tai ei).
Muutenkaan voimalinjalla ei paljon oikeasti ole liikenteessä merkitystä, suurimman osan aikaa sitä joko istutaan edellä olevan perässä tai ajetaan tasaista nopeutta (yleensä vielä molempia samaan aikaan). Vai mitä ihmettä siellä teette? Enemmän eroa huomaa nelivedon ja vajaavetoisten välillä kuin sähkömoottorin ja polttomoottorin, jos nyt voimalinjaan mennään.
Tällä hetkellä markkinoilta puuttuu vielä se optimisähkis eli kaikilla on jotain hyvää mutta ei kokonaisuutta. Model3:ssa on voimalinja/range kunnossa mutta sisustan laatu heikko ja suurin ongelma rengasmelu jota ei vaan normaali ihminen kestä. 2008e/Corsa-e yms puuttuu range ja tilatkin on vähän pienet.
ID3/ID4/Enyaq alkaa olemaan vähän siellä päin, toki näissäkin range vähän heikko hinnat alkaen malleissa.
Ei se sähkö edelleenkään ole kaikille vaihtoehto, jos haluaa joka viikonloppu ajaa 600km päähän mökille kusematta peräkärryä vetäen. Tai jos haluaa ajaa sinne mökille ajamaan sitä autoa ilman kunnollista latausmahdollisuutta eikä ole valmis matkalla lataamaan sitä autoa. Eli jos ei ymmärrä sähkön tuomia rajoituksia eikä ole itse valmis muuttamaan omia toimintatapojaan millään tavoin, niin silloin ei kannata sähköä miettiä. Silloin tosin jää paitsi niistä sähkön tuomista muista eduista, jotka moninkertaisesti peittävät nuo huonot kohdat.Niinpä, se on niin fiiniä ladata sitä autoa mökillä yhden vaiheen päässä. Kyllähän se toimii, jos mökkimatka on 100km, mutta tällä matkalla lähemmäs 300km suuntaansa, aika vähiin jää viikonloppuajot, mikäli mielii päästä myös sunnuntaina takaisin.
Rengasmelun ymmärrän, mutta että siis Model 3:n sisusta on ongelma mutta ID-sarjassa, 2008e/Corsa-e:ssä ei? Makuja on selvästi monia.