Keskustelua hybridiautoista

Tänään 8800km talviajoa 31.9> tähän päivään , Tesla model s 12/2015 85D , ajosta suurin osa Kuusamossa. Sisältää pari Oulun reissua ja pari kolme reissua Iisalmeen ja Kemijärvelle.
Kulutus 23,2KW/100km tuolla matkalla

- (kesän ajot oli 190KW/100km (15000km matkalla)

Matka-ajoon ei pakkaset hirveitä ole vaikuttanut, etenkin jos lämpimällä autolla ja akulla piuhasta lähtee.

Nurkka ajo taas syö akkua pakkasella jos auto ehtii jäähtyä. Range mode päällä akkua kuluu vähemmän tosin myös tuossa koska akkua ei lämmitetä aktiivisesti ja kabiinin lämmitys tapahtuu puolella maksimista( 3kw vs 6kw)
 
Argumentaatiossasi on tietylainen epäanalyyttinen vääristelevä sävy. Aika harva taitaa ajella huvikseen 700km reissuja syömättä ja pysähtymättä (jos ylipäätään niitä koskaan ajavat useammin kuin pari kertaa vuodessa lomailun yhteydessä).

Ei taida kaikille olla erityisen pyhä asia että räplääkö puhelinta päivittäisen annoksen paikkssa a, b vai niiden välillä. Toki itse lomaillessa haluan tehdä jotain muuta useammassa kuin yhdessä paikassa :)
Täh? Ehdotomasti syömättä jos mitenkään onnistuu. Huolto-asema safka yleensä kökköä.
Syön lähtiessä hyvin tai sitten perillä, jos vain onnistuu.

Joitain wc taukoja ehkä joutuu pitämään (yleensä 300-400km menee pysähtymättä, riippuen monelta lähtee liikenteeseen). Samalla voi napata mukaan jotain pientä purtavaa ja juotavaa jos nyt oikein huikoo. Niistä voi nauttia samalla kun matka taittuu.

Jokatapauksessa toivon että en koskaan joudu ainakaan kahta tuntia viettämään jossain matkan varrella ;)
 
Tuohon aiempaan palatakseni, nyt vaihtoehtoina näyttäisi olevan e-2008 / e-C4 tai sitten e-Niro. e-Niro noista toistaiseksi vähiten kiinnostava, ellei siitä jotain maagista tarjousta satu löytymään. e-Soul olisi ollut oma ykkösvaihtoehto tuolla isommalla akulla, mutta emäntä ei taasen sen ulkonäköä kelpuuttanut. Olen kyllä yrittänyt hommata myös Multiplaa, eli voi olla että sillä on jotain takaumia erikoisen näköisistä autoista.

edit: muoks, hybridi siis ei ole enää vaihtoehto :rolleyes:
 
Täh? Ehdotomasti syömättä jos mitenkään onnistuu. Huolto-asema safka yleensä kökköä.
Syön lähtiessä hyvin tai sitten perillä, jos vain onnistuu.

Joitain wc taukoja ehkä joutuu pitämään (yleensä 300-400km menee pysähtymättä, riippuen monelta lähtee liikenteeseen). Samalla voi napata mukaan jotain pientä purtavaa ja juotavaa jos nyt oikein huikoo. Niistä voi nauttia samalla kun matka taittuu.

Jokatapauksessa toivon että en koskaan joudu ainakaan kahta tuntia viettämään jossain matkan varrella ;)

No sinun tapauksessa diesel tai bensa. Sähköauto ei sovi tuolla tyylillä autoillessa :)
 
Itselle sähköauton range on loppujenlopuksi ihan sama niin kauan kuin taloudessa on fossiilista polttoainetta käyttävä vekotin jolla pääsee sen +500km säässä kuin säässä ja tankaaminen tapahtuu parissa minuutissa. Sanotaan että vartti tyhjästä täyteen lataus alkaa olemaan sellainen hyväksyttävä raja itselle, sen jälkeen alkaa menemään jo odotteluksi ja tuollainen 30-60min jo silkkaa vittuilua.
 
Paljonko sillä Teslalla pääsee yhdellä latauksella talvella?

Rajoitusten mukaan ajaessa noin 350km keskiarvo itsellä, huonossa kelissä tai kaahaten sitten jääny joskus 300km , toisaalta olen talvella ajanut myös 400km suotuisissa oloissa :D

Uudemmat ja isompiakkuiset menee sen 400 tavella helposti. (kaverin model S LR)
 
Mitenkähän paljon tässä lehtiartikkelissa on todeksikäyvää asiaa? Hieman enemmän oilisin kaivannut detaljeja - missä ajettu, oliko suomen talviolosuhteet huomioituna, millä ajoprofiililla, missä dieseliä rekisteröitiin noin vähän jne. Mutta pistää todella miettimään seuraavan auton hankintaa. Kun se tulee ajankohtaiseksi. :confused:


Automyyjät kauppaavat nyt asiakkaille ladattavia hybridimalleja varsin edullisilla leasingtarjouksilla. Tarjousten taustalle ovat kauppojen uudet arviot. Niiden mukaan hybridi pitää hintansa parhaiten.

Asiaa kuvaa hyvin leasingyhtiö ALD Automotiven Talouselämälle tekemä laskelma. Škoda Octavia -farmarin kokonaiskulut laskettiin eri käyttövoimilla, kun autolla ajetaan 60 000 kilometriä ja sitä pidetään kolme vuotta. Ladattava hybridi tuli jopa halvemmaksi kuin kaasumalli tai manuaalivaihteinen bensamalli, jonka hintalappu on kaupassa 8 500 euroa pienempi.

Hybridin edullisuudessa on vain yksi mutta. Ellei autoa lataa ahkerasti, sen kulut ja päästöt nousevat. Leasingyhtiö LeasePlan kertoi joulukuussa, että yhtiölle palautuneiden ladattavien hybridien tosielämän kulutus oli ollut 3–4-kertainen luvattuun verrattuna.

Autoilijat eivät ehkä olleet ladanneet, koska työnantajat eivät tarjonneet sähköä. Asia helpottuu vuonna 2021, kun latausedusta tulee verovapaa ja latauslaite katsotaan osaksi työsuhdeauton lisävarusteita.

Kaikkein kalleimmaksi vaihtoehdoksi ALD:n laskelmissa nousi diesel. Dieselin ajoneuvovero on kova ja lisäksi leasingyhtiö uskoo sen menettävän vuodessa arvoaan 500–1000 euroa nopeammin kuin muut Octaviat.

Polttomoottorien kokonaiskuluja on nyt kiinnostavaa verrata sähköautoon. ALD:n laskelmassa vertailuparina oli Volkswagenin uusi sähköauto ID.3, jossa oli 58 kilowattitunnin akku.

Selväksi tuli, ettei sähköauton hankintaa enää tarvitse perustella pelkillä päästöillä tai ominaisuuksilla. Vaikka sähköauto oli ostohinnaltaan lähes 9 000 euroa dieseliä kalliimpi, sen omistaminen tuli silti dieseliä 40 euroa halvemmaksi kuukaudessa. Verrattuna kaasuun, bensiiniin ja kevythybridiin ID.3:n kuukausikulu oli 30–50 euroa isompi.

Laskelmaa selittää edullisen sähköajon lisäksi se, että leasingyhtiöt ovat muuttaneet arvioitaan sähköautojen jälleenmyyntihinnasta. Ne uskovat, että uuden sukupolven sähköautot pitävät hintaansa aiempia malleja paremmin, koska akut ovat kehittyneet.

Käyttövoimien kilpailussa diesel näyttää nyt nousevan kalleimmaksi. Erilaiset bensamallit, hybridit ja sähkö ovat kilpailukykyisempiä. Se näkyy myös rekisteröinneissä, joissa dieselin osuus oli viime tammi-marraskuussa enää 13,5 prosenttia.

Seuraavaksi moni voi harkita siirtymistä täyssähköautoon, sillä kulut eivät ole enää este. Entä ajomatka? Vertaillun ID.3:n 58 kilowattitunnin akku riittää riippumattoman EV Databasen mukaan 10 asteen pakkasessa moottoritiellä 250 kilometrin ajoon. Kesäkelissä kaupungissa autolla voi ajaa 500 kilometriä lataamatta. Monelle tämä riittää.
 
Suurin osa latauspaikoista onkin jossain muualla kuin huoltoasemilla. Lomakohteissa, tavarataloissa, kauppakeskuksissa, ravintoloissa jne :tup:

Type2-pisteistä kyllä. 50kW DC:tä löytyy myös jonkin verran esim. ostoskeskuksista, mutta HPC:t ja Teslan SC:t ovat lähinnä huoltoasemilla tai mäkkärin pihassa.
 
No sinun tapauksessa diesel tai bensa. Sähköauto ei sovi tuolla tyylillä autoillessa :)
Jep, on täysin selvää että jos ajaa usein +500km ja tärkein kriteeri on minimiaika matkalle, niin sähköauto ei oo paras valinta. Itellä tulee useamman kerran vuodessa vedettyä +800km siivuja ja tuo vaatii 45min - 2h latausta matkalla. Nykyään pikkulapsia kyydissä niin usein niiden takia pysähdellään enemmän ku auton. Ennen yksin ajaessa säästi tuossa 8-10h matkassa about 30-60min. Ei oo ollu dealbreaker itelle
 
Suurin osa latauspaikoista onkin jossain muualla kuin huoltoasemilla. Lomakohteissa, tavarataloissa, kauppakeskuksissa, ravintoloissa jne :tup:
Okei. Mitä nyt itse ajellut pidempiä matkoja niin matkan varrella ei paljon tavarataloja, lomakohteita, kauppakeakuksia tai ravintoloita ole näkynyt.

Maantietä ja huoltoasemia..
 
Okei. Mitä nyt itse ajellut pidempiä matkoja niin matkan varrella ei paljon tavarataloja, lomakohteita, kauppakeakuksia tai ravintoloita ole näkynyt.

Maantietä ja huoltoasemia..
Eiköhän tässäkin ole kyse siitä, että jos tarvitset matkalla vain polttoainetta ja vessaa, et käy muualla kuin huoltoasemilla. Jos taasen Suomen halvimmat polttoaineet ja lempeimmin pesevät pöntöt olisi sen maantien varresta 100m päässä Farang-ravintoloitten yhteydessä, helposti ihmettelisi miten paljon Suomesta saakaan hyvää aasialaista ruokaa (aakkospurilaisen sijaan).
 
Type2-pisteistä kyllä. 50kW DC:tä löytyy myös jonkin verran esim. ostoskeskuksista, mutta HPC:t ja Teslan SC:t ovat lähinnä huoltoasemilla tai mäkkärin pihassa.
HPC:llä nyt lataa niin nopeasti ettei McDonaldsin purilaistakaan ehdi vetämään napaan ennenkuin pitää jo jatkaa matkaa. Jos taas aikoo jotain laaturuokaa syödä niin kyllä siinä sitten jo melkein tunti vierähtää, niin se 50kW laturi onkin sit jo aika passeli siihen.
 
Jos taas aikoo jotain laaturuokaa syödä niin kyllä siinä sitten jo melkein tunti vierähtää, niin se 50kW laturi onkin sit jo aika passeli siihen.

Suomessa jos ajelee, niin laaturuokaa ei ihan helposti kyllä löydy joka pitäjästä. Tai PK-seudun ulkopuolelta ylipäätänsä paria poikkeusta lukuunottamatta.
 
Tai PK-seudun ulkopuolelta ylipäätänsä paria poikkeusta lukuunottamatta.

No en kyllä sanoisi, että kehä 3 sisäpuoli olisi jokin ravintoloiden mekka. Kyllä niitä hyviä mestoja on, mutta niissä ei vaan niitä latureita sitten löydy ja tuskin jaksaa ruokailla 7.2kW vehkeen ladatessa viittä tuntia.
 
No kyllähän laaturuokaa löytyy kaikista vähänkään isommista kaupungeista, mutta latauspisteitä ei löydy niiden läheisyydestä paria poikkeusta lukuunottamatta, eritoten PK -kuplan ulkopuolella.
 
Argumentaatiossasi on tietylainen epäanalyyttinen vääristelevä sävy. Aika harva taitaa ajella huvikseen 700km reissuja syömättä ja pysähtymättä (jos ylipäätään niitä koskaan ajavat useammin kuin pari kertaa vuodessa lomailun yhteydessä).

Ei taida kaikille olla erityisen pyhä asia että räplääkö puhelinta päivittäisen annoksen paikkssa a, b vai niiden välillä. Toki itse lomaillessa haluan tehdä jotain muuta useammassa kuin yhdessä paikassa :)

Ihmisillä on parempaakin tekemistä, kuin kyhjöttää huoltoasemalla useita tunteja, jotta pääsee jatkamaan matkaa.
 
Mitenkähän paljon tässä lehtiartikkelissa on todeksikäyvää asiaa? Hieman enemmän oilisin kaivannut detaljeja - missä ajettu, oliko suomen talviolosuhteet huomioituna, millä ajoprofiililla, missä dieseliä rekisteröitiin noin vähän jne. Mutta pistää todella miettimään seuraavan auton hankintaa. Kun se tulee ajankohtaiseksi. :confused:


Kovin paljoahan tuossa ei juttua ollut kun noita mainittuja laskelmia ei kovin tarkasti avattu eikä tuota profiiliakaan.

Ladattavia hybridejä alkaa olla sen verran, että niistä on saatavilla vertailutietoa. Plugari vie bensaa karkeasti puolet vastaavasta bensamallista, joten siitä pystyy plugarin takaisinmaksuaikaa laskeskelemaan. Autostadiumilta löytyy esim. Kia Optima -plugarien omistajia, jotka ovat ilmoittaneet bensan kulutukseksi 3-4 l/100km. Bensa-Optiman voisi kuvitella kuluttavan keskimäärin 7 l/100km. Samaten jossain syksyisessä Moottorilehdessä oli plugarimersun testailua ja siinäkin kulutus oli noin puolet vastaavan bensamallin kulutuksesta. Plugarilla riittäviin säästöihin (takaisinmaksuaikaa ajatellen) pääseminen edellyttää toki sitä, että autoa pyrkii lataamaan aina kun mahdollista. Plugari saattaa myös kertomusten mukaan aiheuttaa pakkomielteistä sähköajon maksimointia esim. siten että pidetään kesällä ilmastointi pois päältä ja talvella lämpö minimissä. Laitetaan sitten turkishaalari päälle ja karvahattu leuan alta kiinni. Näitä tarinoita löytyy esim. Autostadiumilta.

Joskus näkee myös plugareita, jotka lähtevät turhan laiskasti risteyksestä liikkeelle ja itselle on jäänyt epäilys, että ei haluta painaa poljinta syvemmälle, ettei bensakone vain herää.

Silti jos laskee tuon artikkelin perusteella, että 8 500 EUR on plugarilla kuoletettavana, niin bensa-auto kuluttaa 60 000 kilometrillä 4 200 litraa bensiiniä, plugari mainitulla oletuksella 2 100 litraa. Bensalastien hinnat 6 300EUR ja 3150 EUR jos litrahinta on 1,50 EUR. En tiedä, laskinko väärin kun en pääse edes lähelle tuota tilannetta "jopa halvempi kuin manuaalivahteinen bensamalli".

Vuotuiset verot, vakuutukset ja huollot on oman käsitykseni mukaan plugarilla samaa luokkaa kuin bensavehkeellä.

Dieselautojen kannattavuutta ja mielekkyyttä kurittaa pakokaasujen puhdistustekniikan monimutkaisuus ja kalleus ja kova käyttövoimavero, jotka välittömän hintansa lisäksi heijastuvat myös jälleenmyyntiarvoon. Paljon sopivasti ajavalle (300km päivä esim.) sähköauto on dieselautoon verrattuna luultavasti ihan hyvä vaihtoehto. Autostadiumilla on yksi käyttäjä, joka vaihtoi diesel-auton Kia Niron sähköversioon ja säästää ihan mukavasti kun ajot on muutaman sata kilometriä päivässä. Toki takaisinmaksuaika on tuossakin useita vuosia ja se onkin se hankalin kohta. Sitä kun ei voi etukäteen tietää, mitä keinoja kulloinenkin hallitus keksii yksityisautoilijoiden kurittamiseksi. Muistissa on hyvin että vielä noin 10 vuotta sitten dieselautoa pidettiin ekotekona ja niitä rekisteröitiin paljon. Esim. vielä 2011 vaikka dieselveroa korotettiin, käyttövoimaveroa vastaavasti laskettiin vähän enemmän, jolloin diesel tuli kannattavaksi aavistuksen aiempaa vähemmillä kilometreillä.

Varmaa on vain se, että siinä kohtaa ku plugarien ja täyssähköautojen hankintahinnat alkaa lähestyä polttomoottoriautojen hintaa, loppuu juhlat kapernaumissa kun hallitus katsoo että nyt on hyvä hetki nostaa sähköautoilun verotusta. Käyttövoimaverotus on jo nyt hölmölämallia, kun täyssähkäristä menee käyttövoimaveroa 1,5snt/päivä/100kg, mutta plugarista vain 0,5snt/päivä/100kg.
 
Viimeksi muokattu:
Hybridejä varsinkaan plug-in ei tosiasiassa halua enää kukaan kun sähköautot tästä hiukan kehittyvät. Itse en laittaisi rahojani moiseen kiinni ellei hinta olisi sama tai lähes sama kuin vastaavan bensiinikäyttöisen mallin.
Hintahan on hybridillä Suomessa halvempi kuin "vastaavan" bensiinimoottorisen auton. Esimerkiksi Volvon XC90-mallia ei meillä myydä muulla bensakoneella kuin hybridinä koska se on ostohinnaltaan halvempi kuin pienempitehoinen ja suurikulutuksisempi pelkkä bensakone. Samoin esimerkiksi Porsche Cayenne maksaa hybridinä 102 000 euroa kun taas tehottomampi S-malli bensakoneella maksaa 166 000 euroa. Tässä tapauksessa en näe järkeä ostaa bensakoneella olevaa mallia, etenkään kun Cayennessa hybridin tuomat lisäkilot eivät liiemmin vaikuta ajo-ominaisuuksiin katumaasturin käyttötapauksissa.
 
Hybridejä varsinkaan plug-in ei tosiasiassa halua enää kukaan kun sähköautot tästä hiukan kehittyvät. Itse en laittaisi rahojani moiseen kiinni ellei hinta olisi sama tai lähes sama kuin vastaavan bensiinikäyttöisen mallin. Käytetyille bensapeleille löytyy jatkossakin kohderyhmä, ne jotka ajavat pidempiä matkoja ja haluavat tankata autonsa odottamatta akkujen latautumista. Ja tietysti ne jotka kapinoivat sähköautoja vastaan.
Vähän niin ja näin. Tavan tallaajalla tuskin on 10 vuoden päästä rahaa vielä niihin pitkän matkan säkiksiin, mutta hybrideihin hyvinkin. Jos ei nyt persut valtaan pääse, niin eiköhän se ole selvä, että tuo bensa autoilu ajetaan alas verottamalla se pilalle. Se on kysymysmerkki mikä kullekin on pitkä matka. Itselle riitti 260km, että vakuutuin sähköauton ostosta. Se on selvä, että ne ketkut tulee kehittämään jonkun paskan verotussysteemin sähköautoille, mutta se tuskin tapahtuu ennen kuin bensa-autoilu on täysin pilattu.
 
Niin en tiedä sitten edustaako nuo sadan tuhannen euron hybridit tavanomaisia tuulipuvun hankintoja. Päästömääräysten kiristymisen takia kevythybridit on yleistyneet merkittävästi. Plug-in hybridit kuitenkin ovat selkeästi kevythybridejä ja polttomoottoriversioita arvokkaampia.
Bmw ainakin vastaavantehoinen plugari on kaikissa malleissa edullisempi.
 
Bmw ainakin vastaavantehoinen plugari on kaikissa malleissa edullisempi.
Juuri olin kommentoimassa samaa. Jopa MB:n A-sarjassa A 200 4Matic A Business Style maksaa 37 000 euroa ja huomattavasti tehokkaampi plugari A 250 e A Business EQ Power Style maksaa 38 000 euroa. Plugarissa lisäksi paremmat varusteet vakiona, en nyt sanoisi sitä kalliimmaksi kuin bensamallia.
Ilmeisesti mineraalimies kuitenkin halajaa hybridejä viisinumeroisella hinnalla joka alkaa ykkösellä.
 
Täyssähköön kun on vain tottunut niin ei sen jälkeen halua koskea plugariin pitkällä tikullakaan. Toki se plugari on parempi kuin pelkkä polttomoottori, mutta täyssähkön rinnalla tuntuu niin vanhahtavalta ja epämukavalta (engl. unrefined). Voimansiirto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä.
 
Täyssähköön kun on vain tottunut niin ei sen jälkeen halua koskea plugariin pitkällä tikullakaan. Toki se plugari on parempi kuin pelkkä polttomoottori, mutta täyssähkön rinnalla tuntuu niin vanhahtavalta ja epämukavalta (engl. unrefined). Voimansiirto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä.

Onko tämäkään tuntemus todellista, vai sitä "olen parempi ihminen kun säästän maailmaa" uskomusta? Vai ainoastaan "koska nyt forumilla pitää sanoa näin, mutta en kyllä välttämättä Porche Panamera Turbo-E:stä kieltäytyisi todellisuudessa". En ainakaan itse ikinä ole ymmärtänyt miksi esimerkiksi Model 3:n sähkömoottori olisi tässä suhteessa niin "refined" kun se valtava rengasmelu peittää kaiken alleen, on nimittäin yksi meluisimpia autoja joita viime vuosina on tullut ajettua. Eikä se ikävä vinkuminenkaan Tesloissa tunnu kovin hienostuneelta rehellisesti sanottuna (häiritsi se sitten oikeasti tai ei).

Muutenkaan voimalinjalla ei paljon oikeasti ole liikenteessä merkitystä, suurimman osan aikaa sitä joko istutaan edellä olevan perässä tai ajetaan tasaista nopeutta (yleensä vielä molempia samaan aikaan). Vai mitä ihmettä siellä teette? Enemmän eroa huomaa nelivedon ja vajaavetoisten välillä kuin sähkömoottorin ja polttomoottorin, jos nyt voimalinjaan mennään.
 
Onhan esim teslan voimalinja hieno kun kiihtyvyys niin tajutonta, ja tehoihin nähden vielä aika edullisesti.
Normaaliajossa aika merkityksetönta joo mikä siellä on, kunnollisessa autossa se voimalinja on erittäin hienosti toimiva jokatapauksessa.
En itse aikaan kokenut sen olleen mitenkään täysin ylivoimainen muutakuin juuri kiihtyvyyden osalta, erituntuinen kyllä.
 
En ole parempi ihminen tai edes ympäristöstä pahemmin välittävä.

Mut kyllä ainakin oma model S on vakuuttanut. Sähköinen voimalinja on älyttömän mukava.

Seuraavakin auto on täys sähkö , merkki voi olla muukin kuin tesla mutta mitään intoa ei ole enää hybridi / bensa / diesel autoihin
 
Mina matkustan autossa lahes ainoastaan taksin takapenkilla ja busseissa ja kylla kummassakin on sahkoinen voimalinja aivan ylivertainen matkustusmukavuudessa. Varsinkin Diesel bussit ovat aivan jarkyttavia kun on paassyt sahko-bussin makuun. Kiinassa tulee vahan valia sahko taksi kulkuvalineeksi ja on se sellaisessa vaan niin mukava madella liikennevaloista toiseen.
 
Täyssähköön kun on vain tottunut niin ei sen jälkeen halua koskea plugariin pitkällä tikullakaan. Toki se plugari on parempi kuin pelkkä polttomoottori, mutta täyssähkön rinnalla tuntuu niin vanhahtavalta ja epämukavalta (engl. unrefined). Voimansiirto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä.

Niinpä, se on niin fiiniä ladata sitä autoa mökillä yhden vaiheen päässä. Kyllähän se toimii, jos mökkimatka on 100km, mutta tällä matkalla lähemmäs 300km suuntaansa, aika vähiin jää viikonloppuajot, mikäli mielii päästä myös sunnuntaina takaisin.

Mitä siihen 80-100km/h maantieajon sivistyneisyyteen tulee, niin sillä ei nyt omien testien mukaan ole mitään merkitystä vakkarilla ajettaessa onko moottorissa sähköä/bensaa/dieseliä. Osoittaa mielestäni vähän elitististä itsekehua tehdä suht triviaaleista eroista niin ”refined”.
 
Niinpä, se on niin fiiniä ladata sitä autoa mökillä yhden vaiheen päässä. Kyllähän se toimii, jos mökkimatka on 100km, mutta tällä matkalla lähemmäs 300km suuntaansa, aika vähiin jää viikonloppuajot, mikäli mielii päästä myös sunnuntaina takaisin.

Kyllä pitäisi olla mahdollista ajella jonkin verran viikonlopun aikana, jos yhdestä vaiheesta saa 16A. Jos 8A niin sitten toki aika vähän.
 
Niinpä, se on niin fiiniä ladata sitä autoa mökillä yhden vaiheen päässä. Kyllähän se toimii, jos mökkimatka on 100km, mutta tällä matkalla lähemmäs 300km suuntaansa, aika vähiin jää viikonloppuajot, mikäli mielii päästä myös sunnuntaina takaisin.

Jos lähdetään siitä, ettei sähköauto vielä sovi kaikkien tarpeisiin. Eikä etenkään niiden, jotka eivät ole valmiita tekemään minkäänlaisia kompromisseja.

Minä ajan mökille sähköautolla 250 km, ja lataan perillä yhdestä vaiheesta. Noin lyhyillä reissuilla ei tule käytyä juuri missään, joten auto ehtii latautua oikein hyvin.

Ja toisaalta jos kävisin kaupungissa, niin lyhyt pikalataus tai asiointilataus keskustassa pelastaisi tuollaisessakin tilanteessa ja takaisin mökille pääsen helposti. Siihen vielä päälle latausta noin 20h ennen sunnuntai iltapäivää ja akkuun on heilahtanut 10A latauksellakin 46kwh. Ei minulla ole edes niin suurta akkua autossa.

Minulla on käytössä latausjohto, joka on säädettävissä 8-16A. Tällä hetkellä ulkoilman lämpötilan johdosta voi ladata aika reippaasti ilman kuumenemista. Mutta kyllä kesälläkin vähintään 10A saa.

Mutta kuten totesin, niin sähköautoilu ei sovi kaikille. Ei vielä. Ja erityisesti se ei sovi, mikäli joustoa ei löydy pätkääkään ja kaiken pitäisi mennä kuin polttiksella.

Näen omalla kohdalla asian niin, että mielelläni lataan auton matkalla kerran. Samalla kun käyn kaupassa. Saan kauppareissun tehtyä ja samalla ilmaiset sähköt. Mökkimatkalle tulee hinnaksi edestakasin vain noin 6-10 €. Näin ollen tämän kaltaisten matkojen ajelu ei ainakaan matkojen kustannuksiin kenelläkään kaadu.
 
Puheissa ja varsinkin netissä helposti vedetään ehdottomiksi mielipiteet:
"En voisi ikinä palata bensalla kulkevaan autoon"
"Kerran kun on automaattiin tottunut niin ei pysty manuaalia ajamaan"
"Tesla kiihtyy 0-100 ajassa X!"

Sitten todellisuudessa asiat ei ole niin mustavalkoisia. Väittäisin että todella harvalle autoilijalla on merkitystä tehoilla/kiihtyvyydellä sen jälkeen kun 0-100 mennään alle 7s, saatika alle 5s.

Sama jos sähköautoilija muuttaa vaikka omakotitalosta kaupunkiin jossa ei pystykään lataamaan kotona. Yllättäen sillä bensalla pystyykin ajamaan eikä enää puhuta kuinka oksettavaa dinoilu on (tämä tapahtuma seurattu vierestä). Ja miksi ei pystyisi? Auto on auto ja tärkeintä on päästä paikasta toiseen vaikka autoilusta pitäisi ja olisi siitä kiinnostunut. Sopii myös moneen muuhun aiheeseen. "OLEDin jälkeen ei pysty normaalia edes katsomaan" jne...

Oma seuraava auto on todennäköisesti plugin hybridi. Tarvetta kuitenkin sen verran usein pyöriä paikoissa joissa lataaminen ei ole mahdollista joten jos latausverkosto ei parane nopeammin kuin oletan tai akkutekniikassa oteta suuria harppauksia. Ja puhutaan nyt uutena 30-50ke hintaisista autoista, ei 100ke.
 
Täyssähköön kun on vain tottunut niin ei sen jälkeen halua koskea plugariin pitkällä tikullakaan. Toki se plugari on parempi kuin pelkkä polttomoottori, mutta täyssähkön rinnalla tuntuu niin vanhahtavalta ja epämukavalta (engl. unrefined). Voimansiirto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä.

Tämä on kuin omasta suusta. Ajelen säännöllisesti muillakin kuin omilla autoilla ja vaikka minulla on vuosia vanha Leaf, niin juuri tuo sähköinen voimalinja on asia, josta en enää ole valmis luopumaan. Kyse ei ole minun kohdalla maailman parantamisesta, vihreydestä jne. Ajon edullisuudesta kylläkin.

Edes premiun autot ja/tai niiden plugari mallit eivät juurikaan säväytä. Toki ne ovat ajettavuudeltaan valovuoden edellä omaa autoa, autot ovat todella viimeisteltyjä, sisustus, ulkonäkö jne, muttei voimalinjansa osalta... Moottorin pärinä, nykiikö tämä, kulmikasta meno, lyhyt range jne. Ne vain tuntuvat sähköön verrattuna vanhalta tekniikalta, todellakin.

Ja mitä tulee nelivetoon, niin mieluummin ottaisin vajaavetoisen sähkiksen, kuin nelivetoisen polttiksen tai plugarin. Sähkiksen voimalinjasta pääsee nauttimaan koko ajan, mutta ainakin Etelä-Suomessa nelivedon hyödyt ovat omasta näkökulmasta melko marginaaliset.

Ja yksi juttu tuli vielä mieleeni voimalinjojen eroista :) Kun joskus vielä ajelin Audilla ja tuli poikamaisen ajelun päivä, niin sen kyllä huomasi hyvin nopeasti realisoituvan pakollisen tankkauksen muodossa. Ja tankkaus oli aina lähempänä 100 €, kuin 50€. Mutta sähköautolla voi kiihdytellä ja kikkailla mielin määrin, kun ei se oikein näy missään. Ei ainakaan lompakossa. No ok kulutus hieman nousee, mutta mitä sitten? Kun ajaminen on silti tolkuttoman halpaa! Voit lähteä vaikka joka liikennevaloista täysillä, jos niikseen tulee. Suosittelen siis kiihdyttelijöille ;)
 
Ei kai siinä nyt ole mitään tilaa väittelylle, etteikö täysin sähköinen voimalinja olisi aivan ylivertainen mihin tahansa polttisvehkeeseen verrattuna. Näin hybridillä ajellessa tuntuu bensamoottorin käynnistyessä aina siltä, kuin alle vaihtuisi auton tilalle kivireki, joka ei tottele kaasua ollenkaan. Vaihteisto aiheuttaa harmia sähkölläkin ajellessa satunnaisin nykäyksin.

Polttomoottorista puuttuu tietenkin myös välitön lämmitys, joskin Webastolla pääsee lähes samaan mukavuuteen.
 
Jos joutuisin lupumaan sähköautosta, olisin kiinnostuneempi vaihtamaan fillari-joukkoliikenne-elämäänkin enemmän kuin käyttämään ihan oikeaa rahaa polttomoottorikäyttöiseen autoon, oli siinä sitten jokin hybriditekniikka tai ei. Se on vähän niin kuin, haluaisitko ostaa OLEDin tilalle kuvaputkitelkkarin.
 
Tällä hetkellä markkinoilta puuttuu vielä se optimisähkis eli kaikilla on jotain hyvää mutta ei kokonaisuutta. Model3:ssa on voimalinja/range kunnossa mutta sisustan laatu heikko ja suurin ongelma rengasmelu jota ei vaan normaali ihminen kestä. 2008e/Corsa-e yms puuttuu range ja tilatkin on vähän pienet.

ID3/ID4/Enyaq alkaa olemaan vähän siellä päin, toki näissäkin range vähän heikko hinnat alkaen malleissa.
 
Minusta täällä yliarvioidaan voimalinjan merkitystä keskivertoautoilijalle. Valtaosalle ihmisistä autoilu on kärsimystä autosta riippumatta. Kaupunkipyörittelyssä on minusta aivan sama mikä auto on alla, olen ajellut miljoonakaupungin ruuhkissa Nissan Micralla sekä uudella Audilla enkä huomannut mitään käytännön eroa. Matka-ajossa sen pyrin maksimoimaan mukavuuden, tämä tarkoittaa mukavia hierovia penkkejä, hyvää äänentoistoa, paljon tilaa perheelle ja tavaroille, mukavuuspainotteista alustaa sekä hiljaisuutta (rengasäänet ja tuulen suhinat). Näitä ominaisuuksia ei mihinkään sähköautoon saa, hinnasta riippumatta.
 
Bensahybridiin kun on tottunut, niin ei sen jälkeen halua koskea perus polttikseen. Köyhyydessäni en saanut aikaiseksi täys sähköön suoraan siirtyä, mutta se on ehdottomasti seuraava tavoite. Voimansiirto/tuotto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä. Aina harmittaa kun polttomoottori lähtee käyntiin, ellei sitten ole pyytämässä isosti tehoja. Eikä BMW B48 ole edes se huonoin bensakone.
 
Bensahybridiin kun on tottunut, niin ei sen jälkeen halua koskea perus polttikseen. Köyhyydessäni en saanut aikaiseksi täys sähköön suoraan siirtyä, mutta se on ehdottomasti seuraava tavoite. Voimansiirto/tuotto on vain kaikilta osin niin ylivoimainen sähkössä. Aina harmittaa kun polttomoottori lähtee käyntiin, ellei sitten ole pyytämässä isosti tehoja. Eikä BMW B48 ole edes se huonoin bensakone.
Lihavoituna juuri tuo mistä edellisessä viestissäni kirjoitin. Toivottavasti et kuitenkaan ole noita hybridiautoilijoita, jotka matelevat liikkeelle heikkotehoisen sähkömoottorin voimin (automerkistä päätellen et ole).

Plugareissa on omasta mielestäni se suunnitteluvirhe, että niissä painotus on polttomoottorissa, jota tukee pieni akku ja pienitehoinen sähkömoottori. Ideaalitilanne olisi nimenomaan toisinpäin. Näissä kansanrassiplugareissa on 100-heppainen bensakone ja 60-heppainen sähkömoottori kun fiksua olisi juurikin, että sähkömoottori olisi se tehokkaampi (ja akku vähän suurempi, vaikka 20kWh) niin silloin plugarikin voisi olla ihan fiksu valinta.

Nykyisellään valitettavasti näillä halvemman luokan plugareilla huijataan kuluttajaa ja kalliimmilla (niillä joissa on joku 2-3-litrainen bensakrematorio mukana) huijataan verottajaa.
 
Niinpä, se on niin fiiniä ladata sitä autoa mökillä yhden vaiheen päässä. Kyllähän se toimii, jos mökkimatka on 100km, mutta tällä matkalla lähemmäs 300km suuntaansa, aika vähiin jää viikonloppuajot, mikäli mielii päästä myös sunnuntaina takaisin.

Tässä tietenkin ajatellaan että akku on aivan loppu kun päästään mökille? Tässä oletuksena luonnollisesti, että matkalla tai mökkikunnan keskustassa ei ole ainuttakaan pikalaturia?

Itsellä vain hybridi ja mökille matkaa 160km. Ensimmäisen 30km pääsen sähköllä ja olen jo tuohon ~19% sähkön osuuteen ihan tyytyväinen. Kaikki kaupassa tms käynnit 100% säköllä.

Mitä siihen 80-100km/h maantieajon sivistyneisyyteen tulee, niin sillä ei nyt omien testien mukaan ole mitään merkitystä vakkarilla ajettaessa onko moottorissa sähköä/bensaa/dieseliä. Osoittaa mielestäni vähän elitististä itsekehua tehdä suht triviaaleista eroista niin ”refined”.

Omassa autossa ei bensakoneen käynnistymistä maantienopeuksissa aina edes huomaa. Valtaosa on kuitenkin nykyään taajama ajoa kun työmatkat minimissä. Ja taajamassa polttiksella ajelu on aivan perseestä.
 
Onko tämäkään tuntemus todellista, vai sitä "olen parempi ihminen kun säästän maailmaa" uskomusta? Vai ainoastaan "koska nyt forumilla pitää sanoa näin, mutta en kyllä välttämättä Porche Panamera Turbo-E:stä kieltäytyisi todellisuudessa". En ainakaan itse ikinä ole ymmärtänyt miksi esimerkiksi Model 3:n sähkömoottori olisi tässä suhteessa niin "refined" kun se valtava rengasmelu peittää kaiken alleen, on nimittäin yksi meluisimpia autoja joita viime vuosina on tullut ajettua. Eikä se ikävä vinkuminenkaan Tesloissa tunnu kovin hienostuneelta rehellisesti sanottuna (häiritsi se sitten oikeasti tai ei).

Muutenkaan voimalinjalla ei paljon oikeasti ole liikenteessä merkitystä, suurimman osan aikaa sitä joko istutaan edellä olevan perässä tai ajetaan tasaista nopeutta (yleensä vielä molempia samaan aikaan). Vai mitä ihmettä siellä teette? Enemmän eroa huomaa nelivedon ja vajaavetoisten välillä kuin sähkömoottorin ja polttomoottorin, jos nyt voimalinjaan mennään.
Miksi se tuntemus ei olisi todellista? Pihassa on kuitenkin tällä hetkellä plugari (Kia Optima) ja sähkis (Mii Electric) ja näitä ennen oli V8-koneinen vaparibensa ja 35i-koneinen Bemari, joten jonkinlaista omaa kokemusta kyllä on. Nykyisinkin tuon sähkökotteron kuskin penkille hyppää paljon mieluummin kuin plugarin, vaikka kaikilta muilta osin se plugari on paljon hienompi kuin tuo sähkis.

Ei varmaan moni Possusta kieltäytyisi, jos sellaisen ilmaiseksi saisi, mutta ainakin itse omat rahani laittaisin esimerkiksi tulevaan Lucidiin paljon mieluummin. Ja mitä tulee tuohon voimalinjaan, niin kyllä se ainakin vaan omassa taajama-ajossa on ihan koko ajan läsnä ja sähkön antama välitön vaste pedaaliin ja vaihteiston nykimättömyys (sulava eteneminen) on sellaisia asioita, joita arvostan kun niihin on tottunut. Plugarilla jos haluaa taas taajamassa liikahtaa niin joutuu ensin huudattaa konetta punarajalle, kun sähköllä samaan pääsee täysin eleettömästi.
 
Tällä hetkellä markkinoilta puuttuu vielä se optimisähkis eli kaikilla on jotain hyvää mutta ei kokonaisuutta. Model3:ssa on voimalinja/range kunnossa mutta sisustan laatu heikko ja suurin ongelma rengasmelu jota ei vaan normaali ihminen kestä. 2008e/Corsa-e yms puuttuu range ja tilatkin on vähän pienet.

ID3/ID4/Enyaq alkaa olemaan vähän siellä päin, toki näissäkin range vähän heikko hinnat alkaen malleissa.

Rengasmelun ymmärrän, mutta että siis Model 3:n sisusta on ongelma mutta ID-sarjassa, 2008e/Corsa-e:ssä ei? :confused: Makuja on selvästi monia.
 
Niinpä, se on niin fiiniä ladata sitä autoa mökillä yhden vaiheen päässä. Kyllähän se toimii, jos mökkimatka on 100km, mutta tällä matkalla lähemmäs 300km suuntaansa, aika vähiin jää viikonloppuajot, mikäli mielii päästä myös sunnuntaina takaisin.
Ei se sähkö edelleenkään ole kaikille vaihtoehto, jos haluaa joka viikonloppu ajaa 600km päähän mökille kusematta peräkärryä vetäen. Tai jos haluaa ajaa sinne mökille ajamaan sitä autoa ilman kunnollista latausmahdollisuutta eikä ole valmis matkalla lataamaan sitä autoa. Eli jos ei ymmärrä sähkön tuomia rajoituksia eikä ole itse valmis muuttamaan omia toimintatapojaan millään tavoin, niin silloin ei kannata sähköä miettiä. Silloin tosin jää paitsi niistä sähkön tuomista muista eduista, jotka moninkertaisesti peittävät nuo huonot kohdat.
 
Vaihdoin 300hv neliveto-Cupran ID.3:een joulun alla. Joululomalla tuli 850km mittariin ja ensimmäistä kertaa pitkään aikaan nautin autoilusta. Minulla on ollut noita sportteja useampia, mutta iän myötä kiinnostus sporttiseen ajamiseen tuntui kadonneen ja tilalle tuli jonkinlainen yli-yrittäminen Cupran ratissa. Vaikka TSI-DSG-4drive voimalinja on hieno, ei se nurkka-ajossa ja pihapyörittelyssä ole kovin sulava. Sähköllä kaikki on toisin, auton siirtely jyrkällä pihalla on naurettavan helppoa ja voimalinjan lineaarisuus miellyttää. Mikään Tesla-tyylinen raketti tuo ID.3 ei ole, 7.3s 0-100km/h on riittävä mutta useimmiten päällä on comfort-moodi ja ajotapa sen mukainen. Stressiä lievittää myös rajoitusten mukaan ajaminen, mihin adaptiivinen vakkari liikennemerkkien tunnistuksella antaa hyvät eväät. Ohitettavana olemiseen on kyllä syytä totutella, sillä jokainen kippo kampeaa suoralla ohi. :rofl2:

Joululomalla 300km siirtymät suuntaansa onnistuivat sujuvasti ilman välilatauksia. Rakko ei neljän tunnin istumista kestä joten kusella tuli pysähdyttyä. :cool2: Ainoa ongelma oli hidas tilapäislaturi, perille saavuttiin akku käytännössä tyhjänä eikä sitä tahtonut saada 8Ah laturilla täyteen. Seuraavalle matkalle pitää varautua 16A 3-vaihelaturilla, kotoa toki sellainen jo löytyy. Hymyilyttää ajella bensa-aseman ohi, lisäksi autoilu on aika paljon edullisempaa muutenkin. Cuprasta kaipaa lähinnä isoa tavaratilaa ja säilytystiloja, muuten ID:ssä on paremmat sisätilat.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 430
Viestejä
4 507 492
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom