Keskustelua hybridiautoista

Eikö tässä juuri joku esittänyt laskelmat, että nelivetoinen japsi hiukan vajaalla 300 hepalla pitää kelata 109km/h mittariin paikaltaan lähtiessä ennen kuin pääsee rinnalle / ohi tuollaisesta sähköpurkki tripletistä.

Miksi tällaista paskaa pitää täällä sekoilla? Vajaa 300 heppainen neliveto japsi? eli ihan vakavissaan olet, että mii jättää kisattaessa jonkun evon/sti? :sholiday:
 
Toki on, mutta jos sillä samalla puhelimella mittaa kaksi eri autoa samalla kertaa, niin samat virheethän niihin molempiin mittauksiin tulee. Ja vielä kun kaksi eri mittaajaa saa "samalle autolle" 0-100m ajan kolmen kymmenyksen sisään niin kyllä se aika hyvin kertoo että ollaan oikealla alueella tuloksien kanssa.
Niinno, tästähän voi väitellä vaikka ikuisuuden, mutta tosiaan jos nyt haluaa tuohon kännykkämittaukseen uskoa, niin mittaajat saivat 0-100m etäisyydelle ajoiksi 6,5s ja 6,8s loppunopeuksien ollessa 83km/h ja 82km/h. Tekniikan maailma joka käyttää mittauksissaan ammattivehkeeksi laskettavaa 10Hz VBOXia on mitannut vain kiihtyvyyksiä, ja saanut verrattavaan 80km/h vauhtiin tehtävän kiihdytyksen kestoksi kaksi sekuntia pitempään, niin väkisin tässä miettii että onkohan noilla mittaustuloksilla oikeasti edes sitä oikean alueen viitearvoa?
Malli0-500-800-1000-120
Skoda Citigo e iV
3,8​
8,6​
13,1​
20,4​

Toki teknari ei eritellyt oliko rengaspaineet just tänään mitattu ja oliko lastenistuin jätetty kotiin, sehän voi asiaa selittää jos se lastenistuin on vaikka valurautainen.
 
Niinno, kukapa jotain Subarua tai e-Uppia osaisi vertailla. Ai niin, Samikoo taisi juuri vertailla omia autojaan tuolla linkatuissa viesteissä.
Mitäpä niitä lukemaan, kun voi täällä jankata ilmankin.
 
Huomautus - älä jatka tarkoituksella offtopicia
Mut hei, tuli vastaan yks auton omistaja tänään joka ei harjaa autostaan lumia talvella mistään peltien kohdalta koska tulee hiusnaarmuja lumen mukana. (Ajaa siis sellainen 20cm lunta katolla)

... Meitä on moneen junaan
Offtopic, mutta iItsekään en harjaa lunta auton katolta (vaikka kyseessä on uusi kallis auto jos tämä nyt mihinkään vaikuttaa). Enkä harjaa muuten konepelliltäkään. Sen verran pyyhkäisen lumia hanskalla että ovet saa auki ilman että lunta tippuu suuremmalti auton sisään. Teenkö jotain väärin kun ajan "sellainen 20cm lunta katolla"? Lisääkö lumikerros auton päällä polttoaineen kulutusta 200% vai mistä on kyse? Mielestäni auto toimii täsmälleen yhtä hyvin onko sen päällä lunta tahi ei, joten lumien harjaus on nähdäkseni täysin turha toimenpide. Autoni on yleensä talvella lumen ja jään peitossa viikkoja kunnes lauha sää sen sulattaa. Vai onko tämä joku ulkonäkökysymys?
 
Miksi tällaista paskaa pitää täällä sekoilla? Vajaa 300 heppainen neliveto japsi? eli ihan vakavissaan olet, että mii jättää kisattaessa jonkun evon/sti? :sholiday:
Jos nyt alkuun edes viitsisit lukea ne viestit mistä puhutaan niin voisit sen jälkeen jopa kommentoida asiaa hiukan asiallisemmin.
 
Mitenköhän se solid state akku toimii talvella? Olisiko siinä parempi kylmän sietokyky?
 
Niinno, tästähän voi väitellä vaikka ikuisuuden, mutta tosiaan jos nyt haluaa tuohon kännykkämittaukseen uskoa, niin mittaajat saivat 0-100m etäisyydelle ajoiksi 6,5s ja 6,8s loppunopeuksien ollessa 83km/h ja 82km/h. Tekniikan maailma joka käyttää mittauksissaan ammattivehkeeksi laskettavaa 10Hz VBOXia on mitannut vain kiihtyvyyksiä, ja saanut verrattavaan 80km/h vauhtiin tehtävän kiihdytyksen kestoksi kaksi sekuntia pitempään, niin väkisin tässä miettii että onkohan noilla mittaustuloksilla oikeasti edes sitä oikean alueen viitearvoa?
Malli0-500-800-1000-120
Skoda Citigo e iV
3,8​
8,6​
13,1​
20,4​

Toki teknari ei eritellyt oliko rengaspaineet just tänään mitattu ja oliko lastenistuin jätetty kotiin, sehän voi asiaa selittää jos se lastenistuin on vaikka valurautainen.
On se subaru xt:kin mitattu TM:n toimesta... (johon tässä nyt on viittailtu )
" Tekniikan Maailma 2/2003 mittasi Subaru Forester 2.0 XT:n (130 kW, 1495 kg) kiihtyvyydeksi 0–50 km/h 2,9 sekuntia, 0–80 km/h 6,1 sekuntia, 0–100 km/h 8,9 sekuntia ja 0–120 km/h 12,9 sekuntia"
Liekö tuo foorumin subaru käynyt kaikilla sylintereillä...
 
Jotenkin nuo vanhan tekniikan puolustajat voisi nyt rauhoittua. Ajakaa vaikka valaan rasvalla.
Se mitä uusi tekniikka on, on sivistynyttä. Polttiksella ei kaiken mekaniikan kanssa pääse mitenkään siihen. Ymmärrätte kun kohdalle sattuu.
Kaverilla on AMG 45 CLA 2.0 360hp Mese. Mahtavat suoritusarvot. Todella rasittava ajaa kun ei juuri mitään alavääntöä. Mun 330e ihan vastakohta, helppo lähteä liikkeelle sivistyneen eleettömästi ilman mitään eforttia sellaisilla kiihtyvyyksillä, että tuo Mese vaatisi todellista käskyttämistä ja huudattamista. Melkoisen last season.

Ja huom: 330e käyttää vaihteistoa sähkömoottorin kanssa. Se on harmi mutta suht eleetön. Ei siis mitenkään täys sähkön laadukasta tasoa vielä.
 
Jotenkin nuo vanhan tekniikan puolustajat voisi nyt rauhoittua. Ajakaa vaikka valaan rasvalla.
Se mitä uusi tekniikka on, on sivistynyttä. Polttiksella ei kaiken mekaniikan kanssa pääse mitenkään siihen. Ymmärrätte kun kohdalle sattuu.
Kaverilla on AMG 45 CLA 2.0 360hp Mese. Mahtavat suoritusarvot. Todella rasittava ajaa kun ei juuri mitään alavääntöä. Mun 330e ihan vastakohta, helppo lähteä liikkeelle sivistyneen eleettömästi ilman mitään eforttia sellaisilla kiihtyvyyksillä, että tuo Mese vaatisi todellista käskyttämistä ja huudattamista. Melkoisen last season.

Ja huom: 330e käyttää vaihteistoa sähkömoottorin kanssa. Se on harmi mutta suht eleetön. Ei siis mitenkään täys sähkön laadukasta tasoa vielä.
Täysin samaa mieltä tuon uuden tekniikan paremmuudesta. Kyse lienee sen tripletin ylivertaisuudesta, mitä yritetään aina tuoda esiin. Mopoauto niin kooltaan, kuin laadultaan, johon vaihdettu ompelukoneen sähkömoottori näin karrikoiden.
Laadukkaampia sähköautojakin kun on... käytännössä kaikki.
No mutta, pääasiahan lienee että on sadan metrin päässä ennen sitä "valaanrasvalla" kulkevaa AMG:tä.
 
No mutta, pääasiahan lienee että on sadan metrin päässä ennen sitä "valaanrasvalla" kulkevaa AMG:tä.
Tuo lienee ironiaa, mutta... Ei se kuinka nopeasti, vaan miten.
Jos polttis on kuin propellikone, sähkis on kuin suihkuturbiini.
 
Täysin samaa mieltä tuon uuden tekniikan paremmuudesta. Kyse lienee sen tripletin ylivertaisuudesta, mitä yritetään aina tuoda esiin. Mopoauto niin kooltaan, kuin laadultaan, johon vaihdettu ompelukoneen sähkömoottori näin karrikoiden.
Laadukkaampia sähköautojakin kun on... käytännössä kaikki.
No mutta, pääasiahan lienee että on sadan metrin päässä ennen sitä "valaanrasvalla" kulkevaa AMG:tä.
Juurikin tämä. Itsekin seuraavaksi aika varmasti täyssähkön ostan mutta tuosta tripletin superautomaisesta suorituskyvystä jauhaminen alkaa tympiä, etenkin kun ite ajanut sellaisella ja tietää että se on aivan mopo. Millä vaan autolla voittaa valoistalähdöt jos itse lähtee aina täysiä ja muut ei tiedä että kisataan..
 
Tuo lienee ironiaa, mutta... Ei se kuinka nopeasti, vaan miten.
Jos polttis on kuin propellikone, sähkis on kuin suihkuturbiini.
No juu...plugarilla itekin ajelen ja arkiajot menee mukavasti sähköllä jouheasti, joten tiedän kyllä sen paremmuuden.
Täyssähkis minullekin vaihtuu, kunhan markkinat ovat sopivat ja vaihtoehtoja muitakin kuin joku tripletistä tai M3...
 
Model3:ssa on -- sisustan laatu heikko
Ei kyllä ole. Se ei ollut heikko alunperinkään, mutta nyt "2021" päivityksen myötä keskikonsolin kiiltävät muovit on heivattu veke ja kaikki näyttää ja tuntuu kivalta. Sisusta on parempi kuin C-Mersussa, pl. AMG-mallit.

ja suurin ongelma rengasmelu jota ei vaan normaali ihminen kestä.
Eipä ollut sekään.

ID3/ID4/Enyaq alkaa olemaan vähän siellä päin
Sä olet nyt sotkenut id.3:n ja Model 3:n. Edellisessä nimittäin sisustan laatu on heikko. Auto maksaa saman verran kuin Model 3, mutta kovaa ämpärimuovia on joka puolella ja hankalakäyttöiset hipaisukytkimet kiiltelevät muovisuuttaan.

Kannattaisi käydä koeajamassa itse sen sijaan että toistelee meemejä Iltalehden kommenteista. Ennen ostopäätöstä ajoin em. lisäksi myös 64 kWh Leafin ja e-Upin. Arvasit jo varmaan minkä ostin.
 
M3 kyllä pitää kovaa ääntä verrattuna aikaisempiin autoihin mitä ollut käytössä. 2021 tuli tuplalasit mutta ei sekään auta. Hiukan ehkä taajuus muuttunut miellyttävämpään suuntaan. Mutta melu kasvanut. Tuohon ei auta kuin alustan suunnittelu uudelleen ja rengaskoteloiden. Sieltä se suurin melu tulee läpi ohjaamoon jos ei sivuikkunat valskaa tai frunkki ei ole oikein.
 
Mitenköhän se solid state akku toimii talvella? Olisiko siinä parempi kylmän sietokyky?
Enimmäkseen realistisissa olosuhteissa kai ongelmana ei niinkään ole akkuun vaikuttava kylmyys. Ongelmana on ihan yksinkertaisesti se, että auto on jollain myös lämmitettävä, ja se on sähköauton tapauksessa sitä hyötyenergiaa jota tarvittaisiin muuhunkin. Ei ole mitään valtavaa hukkatehoa, jota voidaan hyödyntää. Toki lämpöpumppu toimii hyvällä kertoimella, mutta ei kovassa pakkasessa ja muutenkin sellainen on taas kerran ylimääräistä tekniikkaa, jota halutaan vähentää. Ja myrkkyäkin, eihän mitään kylmäaineita saisi olla kun kaikki on niin hampunitua ja puhdasta. Vaikka oletettaisiin, että kaikki lämpöpumput toimivat aina COP=3 niin silti se olisi juuri siihen tarkoitukseen käytettävää energiaa eli ongelma talvella.

Ellei sitten härskisti lämmitettäisi talvisin polttoöljyllä, mikä ei oikeastaan ole teknisesti hullumpi ajatus. Aika pitkälle saa akkutekniikka ja tuotanto kehittyä, jotta kannattaisi raiskata akkuja sellaiseen turhuuteen. Vihernatseille ei varmasti käy.
 
Enimmäkseen realistisissa olosuhteissa kai ongelmana ei niinkään ole akkuun vaikuttava kylmyys. Ongelmana on ihan yksinkertaisesti se, että auto on jollain myös lämmitettävä, ja se on sähköauton tapauksessa sitä hyötyenergiaa jota tarvittaisiin muuhunkin. Ei ole mitään valtavaa hukkatehoa, jota voidaan hyödyntää. Toki lämpöpumppu toimii hyvällä kertoimella, mutta ei kovassa pakkasessa ja muutenkin sellainen on taas kerran ylimääräistä tekniikkaa, jota halutaan vähentää. Ja myrkkyäkin, eihän mitään kylmäaineita saisi olla kun kaikki on niin hampunitua ja puhdasta. Vaikka oletettaisiin, että kaikki lämpöpumput toimivat aina COP=3 niin silti se olisi juuri siihen tarkoitukseen käytettävää energiaa eli ongelma talvella.

Ellei sitten härskisti lämmitettäisi talvisin polttoöljyllä, mikä ei oikeastaan ole teknisesti hullumpi ajatus. Aika pitkälle saa akkutekniikka ja tuotanto kehittyä, jotta kannattaisi raiskata akkuja sellaiseen turhuuteen. Vihernatseille ei varmasti käy.
Solid state akku oli ainakin yhdessä artikkelissa sanottu, että se toisi 80% enemmän matkaa nykyisiin verrattuna, että nopeampaa latausta.

Samalla myös se mahdollistaa sen, että akku olisi ilmeisesti toimintakykyinen jopa -30 asteessa.


Edit.

Tässä taas juttua Toyotan akusta mutta siinäkään ei mainittu miten homma toimii. Toki tuotiin esiin, että solid state akut eivät ole hyviä kylmässä ja myöskin niiden elinikä on lyhyempi.
 
Viimeksi muokattu:
Solid state akku oli ainakin yhdessä artikkelissa sanottu, että se toisi 80% enemmän matkaa nykyisiin verrattuna, että nopeampaa latausta.

Samalla myös se mahdollistaa sen, että akku olisi ilmeisesti toimintakykyinen jopa -30 asteessa.


Edit.

Tässä taas juttua Toyotan akusta mutta siinäkään ei mainittu miten homma toimii. Toki tuotiin esiin, että solid state akut eivät ole hyviä kylmässä ja myöskin niiden elinikä on lyhyempi.

Tuossa on hieman syvällisemmin avattu tuota teknologiaa. Suurin mullistus kuitenkin vaikuttaisi olevan paljon nopeampi lataus. Varsinainen kapasiteetin lisäys ja lataussyklit on vain spekuloinnin asteella, tai marginaalisia. Eli oma arvioni olis, että vielä ollaan todella kaukana polttomoottereiden todellisesta korvaamisesta.
 

Tuossa on hieman syvällisemmin avattu tuota teknologiaa. Suurin mullistus kuitenkin vaikuttaisi olevan paljon nopeampi lataus. Varsinainen kapasiteetin lisäys ja lataussyklit on vain spekuloinnin asteella, tai marginaalisia. Eli oma arvioni olis, että vielä ollaan todella kaukana polttomoottereiden todellisesta korvaamisesta.
Eli ei tuo sitten ole ns. tappaja vielä tälle nykyiselle vaikka nopeuttaa saakin ja ehkä turvallisuutta. Pitää lukaista tuo läpi.
 
mihin adaptiivinen vakkari liikennemerkkien tunnistuksella antaa hyvät eväät. Ohitettavana olemiseen on kyllä syytä totutella, sillä jokainen kippo kampeaa suoralla ohi. :rofl2:
Eikö vakkarissa ole offset-asetusta? Teslassa voi laittaa esim. "havaittu rajoitus + 10 km/h" niin enää kiireisimmät menee ohi.

perille saavuttiin akku käytännössä tyhjänä eikä sitä tahtonut saada 8Ah laturilla täyteen. Seuraavalle matkalle pitää varautua 16A 3-vaihelaturilla
Kannattanee harkita 16A schukolaturin hankkimista, jos alkuperäinen tukee vain 8A. Voimavirtatöpseleitä ei ainakaan tuttuvapiirin mökeiltä juuri löydy. Omakotitaloista kyllä.

M3 kyllä pitää kovaa ääntä verrattuna aikaisempiin autoihin mitä ollut käytössä. 2021 tuli tuplalasit mutta ei sekään auta.
On se äänekäs, mutta ei niin että "sitä ei normaali ihminen kestä", kuten tuo toinen herrasmies sanoi. Täällä Kehä 3:n sisäpuolen nopeusrajoituksilla melu ei häiritse yhtään eikä nuo 200 km mökimatkatkaan mitään painajaista ole.
 
Eli ei tuo sitten ole ns. tappaja vielä tälle nykyiselle vaikka nopeuttaa saakin ja ehkä turvallisuutta. Pitää lukaista tuo läpi.
No tämä on vain minun tulkinta asiasta. Olettaisin, että pöytään pystyttäisiin lätkäisemään sellaiset luvut, että heikompaa hirvittäisi. Enemmän näkisin tämän olevan kilpailua rahoituksesta/markkinoista, eli normaalia hypetystä.
 
No tämä on vain minun tulkinta asiasta. Olettaisin, että pöytään pystyttäisiin lätkäisemään sellaiset luvut, että heikompaa hirvittäisi. Enemmän näkisin tämän olevan kilpailua rahoituksesta/markkinoista, eli normaalia hypetystä.
Aika sen näyttää mutta taitaa olla enemmän markkinointia. Toyotalla ainakin koska ovat siihen panostaneet ja tuolla teknologialla tarkoitus tuoda ensimmäinen täyssähkö ulos.
 
Aika sen näyttää mutta taitaa olla enemmän markkinointia. Toyotalla ainakin koska ovat siihen panostaneet ja tuolla teknologialla tarkoitus tuoda ensimmäinen täyssähkö ulos.
Kyllä. Eniten tökkii, että polttomoottoreista ollaan väkisin pakottamassa pois, vaikka korvaava teknologia on vielä täysin raakile, eikä sillä voida järkevästi paikata ammottavaa aukkoa. Itse koen, että ollaan 10-vuotta etuajassa.
 
Sä olet nyt sotkenut id.3:n ja Model 3:n. Edellisessä nimittäin sisustan laatu on heikko. Auto maksaa saman verran kuin Model 3, mutta kovaa ämpärimuovia on joka puolella ja hankalakäyttöiset hipaisukytkimet kiiltelevät muovisuuttaan.

Kannattaisi käydä koeajamassa itse sen sijaan että toistelee meemejä Iltalehden kommenteista. Ennen ostopäätöstä ajoin em. lisäksi myös 64 kWh Leafin ja e-Upin. Arvasit jo varmaan minkä ostin.
Tehoa tuossa Model 3 SR+ autossakin on jo tosi reippaasti, vaikka en ole päässyt ajamaankaan. Mutta kyllä minusta ID.3 on aika paljon halvemmassa hintaluokassa. Yhtenä syynä se, että Model 3 ei saa mitään alennusta.

Tosiaan, kannattaisi käydä koeajamassa myös Model 3, niin tietäisi siitä sitten. Mutta lukemani perusteella ID.3 olisi hiljaisempi. Halvimmat ID.3 mallit tulee Q1 aikana myyntiin.
 
ID3 halvemmista on karsittu varusteita mutta suomalaiset muutenkin ostaa ilman extroja autoja. Harmillista kyllä mutta siihen vaikuttaa tosin valtion oma tapa verottaa lisävarusteista.
 
Kannataa aina itse ajaa.
Melun kokee jokainen erilailla.

Plus renkaat vaikuttaa paljon ja koeajon olosuhteet tienpinnan kunnon myötä jne.
 
M3 kyllä pitää kovaa ääntä verrattuna aikaisempiin autoihin mitä ollut käytössä. 2021 tuli tuplalasit mutta ei sekään auta. Hiukan ehkä taajuus muuttunut miellyttävämpään suuntaan. Mutta melu kasvanut. Tuohon ei auta kuin alustan suunnittelu uudelleen ja rengaskoteloiden. Sieltä se suurin melu tulee läpi ohjaamoon jos ei sivuikkunat valskaa tai frunkki ei ole oikein.

Se model3:n tehdas"vaimennus" on aika vaatimaton kuten tästä näkee.


Monessa muussakin autossa varmaan samaa tasoa..
 
Ei kyllä ole. Se ei ollut heikko alunperinkään, mutta nyt "2021" päivityksen myötä keskikonsolin kiiltävät muovit on heivattu veke ja kaikki näyttää ja tuntuu kivalta. Sisusta on parempi kuin C-Mersussa, pl. AMG-mallit.

Hintaluokka huomioiden sisustan laatu surkea. 2021 päivitykseen en ole vielä tutustunut.

Eipä ollut sekään.

Edelleen, hintaluokka huomioiden rengasmelu on todella kova. Itselleni yksi tärkeimpiä kriteerejä auton hankinnassa joten en missään tapauksessa voi tällaista ottaa.

Sä olet nyt sotkenut id.3:n ja Model 3:n. Edellisessä nimittäin sisustan laatu on heikko. Auto maksaa saman verran kuin Model 3, mutta kovaa ämpärimuovia on joka puolella ja hankalakäyttöiset hipaisukytkimet kiiltelevät muovisuuttaan.

ID3n sisusta on muovinen mutta siellä ei mikään nitise ja natise ja hintaluokka on halvempi kuin model3:ssa.

Kannattaisi käydä koeajamassa itse sen sijaan että toistelee meemejä Iltalehden kommenteista. Ennen ostopäätöstä ajoin em. lisäksi myös 64 kWh Leafin ja e-Upin. Arvasit jo varmaan minkä ostin.

Mitäs jos lopettaisit typerien oletusten tekemisen ihan vain sen takia ettet nolaa itseäsi? Ymmärrän jos sattuu kun omaa valintaasi eivät kaikki kehu taivaisiin mutta jos noin koville ottaa niin joku Tesla-foorumi saattaisi olla parempi paikka sinulle.
 
Tehoa tuossa Model 3 SR+ autossakin on jo tosi reippaasti, vaikka en ole päässyt ajamaankaan. Mutta kyllä minusta ID.3 on aika paljon halvemmassa hintaluokassa. Yhtenä syynä se, että Model 3 ei saa mitään alennusta.

Tosiaan, kannattaisi käydä koeajamassa myös Model 3, niin tietäisi siitä sitten. Mutta lukemani perusteella ID.3 olisi hiljaisempi. Halvimmat ID.3 mallit tulee Q1 aikana myyntiin.

SR+ näyttäisi edelleen olevan alle 50 k€, joten kyllä siihen tuki pitäisi tulla. Toimitusmaksuja ja renkaita ei lasketa summaan.

iD3 on minusta kiinnostavin sähköauto, joka ei ole Tesla. Harmi, että varusteltujen mallien hinta on niin lähellä edellä mainittua ja käyttöliittymät ovat niin idioottimaisia. Pienellä viilailulla tuo olisi erittäin vetovoimainen auto.
 
Ei toi äänieristys Model 3:n erityinen myyntivaltti ole, samaa tasoa ID.3:n kanssa. Ihan riittävä, mutta ei mikään E-Mersu. Peugeot E-2008:lle pitää antaa pointsit hyvästä suorituksesta tällä saralla.

Hintaluokka huomioiden sisustan laatu surkea. 2021 päivitykseen en ole vielä tutustunut.

ID3n sisusta on muovinen mutta siellä ei mikään nitise ja natise ja hintaluokka on halvempi kuin model3:ssa.

Tuskinpa nyt Model 3:n oletustila on se, että sisusta nitisee ja natisee. Kahdesta M3:sta on omakohtaisia kokemuksia (2020 Fremont performance, 2020 Shanghai SR+), ja kummassakaan ei mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut. Sisätilamateriaalit ovat ihan laadukkaat ja pehmeää pintaa on käytetty siellä missä kuuluukin. Uudessa sisustassa keskikonsolin piano black -muoviset paneelit on vaihdettu mattapintaisiin, mikä kyllä kelpaisi itselleni, mutta tämä on aika pikkujuttu.
 
Vertaat nyt pienempitehoisia ja heikomman varustetason autoja niin kai sitä nyt ison eron saa. Oikea verrokki tuolle olisi TCe 155 Intens varustetasolla ja sen lähtöhinta on se noin 27 ke, joten eipä se hintaero niin iso ollutkaan.
10 sekunnin pintaan 0-100 molemmissa. 155 on lähempänä kasia. Capturin 130 ja plugari ovat suorituskyvyltään aika identtiset, että kyllä itsekin noita vertaisin.

Ja vertasinkin, kun tehtiin päätös kakkosautosta. Tavallaan olisin halunnut plugaria testata, mutta ranskalainen plugari ostettuna ei houkuttanut ja leasingtarjoukset olivat tuolla 450 € / kk kantturoilla (36kk / 15 t km). Captur oli muuten hauskan oloinen kapistus ja yllättävän tilava sisältä. Päädyttiin kuitenkin nappaamaan 215 € / kk leasingilla Clio ja katsellaan sitten vuoden-parin päästä tilannetta uusiksi. Lisäksi meidän ajomäärät ovat niin mikkihiiriä, niin hinnaneroa ei ajamalla saisi mitenkään kiinni.

En tiedä olenko yksin ajatukseni kanssa, mutta jotenkin en ole hirveän luottavainen näiden "ensimmäisen" sukupolven plugareiden oletettuun hintakehitykseen tekniikan kehittymisen seurauksena. Merkistä riippumatta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei toi äänieristys Model 3:n erityinen myyntivaltti ole, samaa tasoa ID.3:n kanssa.
On monessa paikassa todettu, että ID.3 on selvästi hiljaisempi. Omakin kokemus on, että Model 3 on varsin äänekäs auto matka-ajossa. Äänekkäämpi kuin 20-30ke bensa-autot. Jossain siellä e-UPin tasolla melutaso (Bjorn Nylandin desibelimittaukset myös tukevat tätä).
 
Ja jos vielä P2X-polttoaineet tulisivat kaupallisesti kannattavaan, laajamittaiseen tuotantoon, olisi polttomoottoriautolla ajaminen todellisuudessa CO2-päästötöntä. Ja varmaan tuleekin, kun ei ilmastonmuutosta sillä pystytä loputtomasti ratkaisemaan että vähennetään kulutusta, ajetaan sähköautoilla jne., vaan pakko saada hiilidioksidin talteenotto toimimaan energiantuotannossa, raskaassa teollisuudessa ym. Näille investoinneille saataisiin hieman taloudellista kannattavuuttakin, mikäli talteenotettu päästö jalostetaan polttoaineeksi. Harmi, että näissäkin ratkaisuissa ollaan kehittelyasteella.

Toki pidän sähkömoottoria polttomoottoria parempana ratkaisuna ja siihen suuntaan yksityisautoilussa mennään. Nykyisellään tarjonta ja sen hinta ei kyllä mitenkään puolla omaa käyttöäni ajatellen sähköauton hankkimista eikä sähköauton hankkimisessa pelkästään siksi, että saa ajaa sähköautolla, ole mielestäni omakohtaista järkeä.
 
On monessa paikassa todettu, että ID.3 on selvästi hiljaisempi. Omakin kokemus on, että Model 3 on varsin äänekäs auto matka-ajossa. Äänekkäämpi kuin 20-30ke bensa-autot. Jossain siellä e-UPin tasolla melutaso (Bjorn Nylandin desibelimittaukset myös tukevat tätä).

Kun nyt Björniä päätit lainata niin tässäpä tuloksia



Mutta olisi kyllä hyvä verrokkina taas päästä ajelemaan muillakin sähköautoilla, että pääsisi itse vertailemaan.
 
On monessa paikassa todettu, että ID.3 on selvästi hiljaisempi. Omakin kokemus on, että Model 3 on varsin äänekäs auto matka-ajossa. Äänekkäämpi kuin 20-30ke bensa-autot. Jossain siellä e-UPin tasolla melutaso (Bjorn Nylandin desibelimittaukset myös tukevat tätä).

Kyllä id.3 ainakin oman kokemuksen mukaan oli huomattavasti hiljaisempi, nimenomaan rengasmelun takia. Toki näissä koeajoautoissa on aina se, että eri kitkarenkaatkin voivat tuottaa eri määrän ääntä, mutta ei se ero niin hallitseva ole. Toki jos on tottunut meluisiin autoihin niin eihän tuo tunnu missään, mutta kontrasti oikeasti hiljaisempiin autoihin on aika suuri ja sen takia aiheuttaa ongelmansa.

Mitä tulee tarjouksiin, niin Teslalla oli tänään vielä -2k€ parista Shanghai autosta jos on nopea. Mutta mitä tulee id.3:n ja Tesloihin, niin on jännä nähdä miten Saksan hinnasto tulee muuttamaan käytettyjen arvoja täälläkin. M3:n saa Saksassa 44k€ hintaan ja siihen päälle saa vielä Saksan valtiolta joitain tonneja lisää lisää, niin kyllähän tuo varmasti vaikuttaa käytettyjen hintatasoon. id.3:n tilanteessa halvimmat mallit alittavat vielä sen 40k€ rajan, joten siellä etu taitaa olla suurempi -> saisiko vuoden sisään tännekin tuotua 25k€ id.3 karvalakkimalleja?
 
Itsellä kokemusta kahdesta eri Model3:sta, vm. 18 ja 19 muistaakseni, en muista tarkkaa rengastusta mutta kumpikaan ei ollut performance jossa käsittääkseni isoimmat nakit vakiona (SR+ ja LR).

Rengasmelu kesärenkailla oli huomattavasti kovempaa ID3:een verrattuna, myönnettäköön että ID3:n tutustuminen on ollut aika vähäistä.

Samaten Model3:ssa huomiota kiinnitti se että ohjaamossa tuntui nitisevän ja natisevan huomattavan paljon vaikka harmaata muoviämpäriä ei ollutkaan paljoa, ID3:ssa tätä samaa ei ollut.

Voi johtua myös siitä paljonko autoilla oli ajettu, itselleni nuo nitinät on vain aikamoinen turn-off, ei tosin samanlainen deal breaker kuin rengasmelu.
 
ID.3 on huomattavan hiljainen matka-ajossa, melu ja sisustan nitinät loistavat enimmäkseen poissaolollaan. Toki eturenkaista (18" Conti kitkat) tulee matalataajuista kuminaa, sitä ei liene ihan helppo saada pois. Äänieristysmateriaalia (bitumimassaa?) on takakontin lattiassa melko runsaasti, laitoin päälle vielä SilentCoat paketin loput mitä sattui autotallista löytymään. Etuovet pitäisi vaimentaa vielä, jos ei muuten niin bassojen takia.

ID.3 audio on hiukan jännä. Edessä on 5 kaiutinta; bassot ovissa, diskantit edessä A-pilareissa ja keskikaiutin kojetaululla. Takakaiuttimet ovat tosiaan lisävaruste mitä Business-malliin ei saanut, ne saisi retrofitattu mutta en tiedä maksaako vaivaa. Subbari voisi olla tähdellisempi, vaikka yllättävän hyvältä tuo "kulimallin" audio silti kuulostaa. Vertailukohtana Cupran Beats Audio, jossa oli DSP vahvari ja subi. Nähtäväksi jää miten jälkivarustemarkkinat kehittyvät, ilmeisen hyvin koska palikoita saa jo ostaa.

Mitä tulee valintaan ID.3 ja M3 välillä, itse laskin tuota pitkään ja päädyin siihen että SR+ koukulla ja talvirenkailla nousee hinnaltaa liian korkeaksi. ID.3 irtosi varusteineen ja renkaineen 46t hintaan, vaikka rahoituksen kk. erä tuossa ratkaisee. Toki Teslaa ajamatta olen edelleen sitä mieltä, että ID.3 sopii omaan tarpeeseeni paremmin. En halunnut lähteä Hesaan ajamaan Teslaa, koska maalaispoika oon...

Teslassa on parempi näyttö ja käyttöliittymä, mutta VW tulee perässä. Yksi päivitys vielä liikkeessä ja sen jälkeen alkaa OTA toimia. :vihellys:
 
Heti kun saa sähkiksen millä pääsee sen 750km~ yhdellä istumalla (talvellakin) & polttiksen hinnalla, niin alkaa olla varmasti Suomessakin porukalla motivaatiota vaihtaa sähköön (itsellä ainakin).
 
Heti kun saa sähkiksen millä pääsee sen 750km~ yhdellä istumalla (talvellakin) & polttiksen hinnalla, niin alkaa olla varmasti Suomessakin porukalla motivaatiota vaihtaa sähköön (itsellä ainakin).

Rohkenen väittää, että aika harva ajaa noin pitkiä siivuja pysähtymättä. Oma ennätys n. 600km ja oli melko puuduttava sessio.
 
Rohkenen väittää, että aika harva ajaa noin pitkiä siivuja pysähtymättä. Oma ennätys n. 600km ja oli melko puuduttava sessio.
Ei varmasti moni, ehkä ajatuksena oli kumminkin ilman tankkausta ko. Siivu. Kunhan sähköautoilu lisääntyy: huoltoasemien latauspisteisiin jonotetaan, kuin ilmaisia ämpäreitä konsanaan. Kuulostaa varmaan houkuttavalta jonottaa sen 45 minuuttia, että pääsee odottamaan latausta sen +30-minuuttia.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Kyllä id.3 ainakin oman kokemuksen mukaan oli huomattavasti hiljaisempi, nimenomaan rengasmelun takia. Toki näissä koeajoautoissa on aina se, että eri kitkarenkaatkin voivat tuottaa eri määrän ääntä, mutta ei se ero niin hallitseva ole. Toki jos on tottunut meluisiin autoihin niin eihän tuo tunnu missään, mutta kontrasti oikeasti hiljaisempiin autoihin on aika suuri ja sen takia aiheuttaa ongelmansa.

Mitä tulee tarjouksiin, niin Teslalla oli tänään vielä -2k€ parista Shanghai autosta jos on nopea. Mutta mitä tulee id.3:n ja Tesloihin, niin on jännä nähdä miten Saksan hinnasto tulee muuttamaan käytettyjen arvoja täälläkin. M3:n saa Saksassa 44k€ hintaan ja siihen päälle saa vielä Saksan valtiolta joitain tonneja lisää lisää, niin kyllähän tuo varmasti vaikuttaa käytettyjen hintatasoon. id.3:n tilanteessa halvimmat mallit alittavat vielä sen 40k€ rajan, joten siellä etu taitaa olla suurempi -> saisiko vuoden sisään tännekin tuotua 25k€ id.3 karvalakkimalleja?
Tuodaan noita M3 sieltä jo mutta koska hype on kova niitä myydään täällä uuden hinnalla eli sama mitä Suomen hintataso on. Autolla keskimäärin ruuvattu max 40tkm alle.
 
Ei varmasti moni, ehkä ajatuksena oli kumminkin ilman tankkausta ko. Siivu. Kunhan sähköautoilu lisääntyy: huoltoasemien latauspisteisiin jonotetaan, kuin ilmaisia ämpäreitä konsanaan. Kuulostaa varmaan houkuttavalta jonottaa sen 45 minuuttia, että pääsee odottamaan latausta sen +30-minuuttia.

Ei kai latauspisteiden määrän mitoitus vaikka peruskesäviikonlopun tarpeisiin ole mikään ongelma. Joku hiihtoloma tai pääsiäinen voi sitten ehkä olla ongelmallisempi.
 
Kumma kun kaikki ajattelevat hiljaisuutta autossa SISÄLLÄ.
Joka ikinen sähköauto on mun mielestä hiljainen ULOSPÄIN.
 
Ei varmasti moni, ehkä ajatuksena oli kumminkin ilman tankkausta ko. Siivu. Kunhan sähköautoilu lisääntyy: huoltoasemien latauspisteisiin jonotetaan, kuin ilmaisia ämpäreitä konsanaan. Kuulostaa varmaan houkuttavalta jonottaa sen 45 minuuttia, että pääsee odottamaan latausta sen +30-minuuttia.
Uskoisin, että latausinfraa kyllä rakennetaan automäärän kasvun mukaan sen verran, että normaalissa tilanteessa latauspisteet riittävät hyvin. Mutta ongelmia varmasti tulee piikkipäiville kun uudenmaalaiset lähtevät lappiin samaan aikaan ajamaan hiihtoloman alussa. Siinä ei ihan muutama latauspaikka per huoltoasema riitä kun mahdollisesti tuhansia autoja menee samaa tietä pitkin lappiin ja kaikkien pitää ladata 200-300km välein autoaan kolme varttia.

Tulevaisuudessa kun autokannasta iso osuus on sähköautoja, niin noilla pitkän matkan levähdyspaikoilla saa olla aika massiiviset latauspaikkamäärät, että homma saadaan hoidettua. Tai vaihtoehtoisesti lataustehot pitää olla huomattavasti suurempia kuin nykyään, jotta latausajat saadaan lyhyiksi.
 
Joka ikinen sähköauto on mun mielestä hiljainen ULOSPÄIN.
Kyllä sähköautosta ihan reilu ääni lähtee kun ajetaan 50km/h tai yli. Suurin osa metelistä ulospäin on rengasääniä. Itseasiassa ohiajavaa sähköautoa ei juurikaan erota polttomoottoriautosta kun ajavat ohi kuuttakymppiä. Toki parkkipaikoilla tai kaupunkiajossa alle 30km/h vauhdilla ovat ulospäin hiljaisia.
 
Uskoisin, että latausinfraa kyllä rakennetaan automäärän kasvun mukaan sen verran, että normaalissa tilanteessa latauspisteet riittävät hyvin. Mutta ongelmia varmasti tulee piikkipäiville kun uudenmaalaiset lähtevät lappiin samaan aikaan ajamaan hiihtoloman alussa. Siinä ei ihan muutama latauspaikka per huoltoasema riitä kun mahdollisesti tuhansia autoja menee samaa tietä pitkin lappiin ja kaikkien pitää ladata 200-300km välein autoaan kolme varttia.

Tulevaisuudessa kun autokannasta iso osuus on sähköautoja, niin noilla pitkän matkan levähdyspaikoilla saa olla aika massiiviset latauspaikkamäärät, että homma saadaan hoidettua. Tai vaihtoehtoisesti lataustehot pitää olla huomattavasti suurempia kuin nykyään, jotta latausajat saadaan lyhyiksi.

Ei edes nykyisiä matka-ajoon sopivia autoja tarvitse ladata kolmea varttia. Tulevaisuudessa oletettavasti vielä vähemmän. Esim. tuleva Ioniq 5 18 minuutissa 10-80%.
 
Ei kai latauspisteiden määrän mitoitus vaikka peruskesäviikonlopun tarpeisiin ole mikään ongelma. Joku hiihtoloma tai pääsiäinen voi sitten ehkä olla ongelmallisempi.
No funtsippa, mikä trafiikki suosittujen tankkauspisteiden/kahviloiden kohdalla kesäisin. Normaali polttoainetankkaus kestää n. 2-5minuuttia: siirrä se koko härdelli sähköjohdon varaan ja se töpselihärdelli kestää sen 15-40minuuttia. 1 sähkölataus vie sen 4-10 bensiini/diesel-tankkauksen verran aikaa. Mieti sitten huoltoasemien latauskapasiteettia. On varmasti erittäin stressivapaata lomamatkailua tiedossa ja se ei sitten realisoidu agressiivisena käytöksenä liikenteessä, kun vitutuskäyrä on maksimoitu lataustauolla.... :rolleyes: Liekkö tuo päättäjien tarkoitus saada ihmiset pössytteleen pilveä, että hermot kestää tulevaisuuden latauspistehelvetin(sopisi hyvin nykyhallituksen ideologiaan)..:rofl:
 
Ei edes nykyisiä matka-ajoon sopivia autoja tarvitse ladata kolmea varttia. Tulevaisuudessa oletettavasti vielä vähemmän. Esim. tuleva Ioniq 5 18 minuutissa 10-80%.
Oikeasti: 10-80% :rolleyes: Takerrutaan nyt vielä enemmän sun esittämiin mielipiteeseen: montako nuita sähkökikottimia pitää olla? 1 matka-ajoon soveltuva, 1 kaupunkipyöritykseen jne. Hieman tuntuu oudolta ajatusmallilta, kun ollaan maapallon pelastustalkoissa ja hiilijalanjälki pitäisi olla neutralisoitu. Kovin on kehitys vetänyt takapakkia, kun 90-luvun Puntolla on voinut kulkea kesälomareissun peräkärryineen tarvittaessa ja ko. Auto on ollut ns. Hinnat alkaen kikkare markkinoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom