No pistorasiasta toki ei välttämättä kovilla pakkasilla saa mitään, mutta pikalaturilla kyllä akku lämpiää. Ainakin jos on lämmönhallinta kunnossa. Ja harvoin akku on tasan 0% kun pitää lähteä vaikka olisikin yllättäen, niin saa todennäköisesti lämmityksen päälle jo matkalla laturille.
Eli jos on pitkänmatkan ajoon sopiva auto, niin edelleen olen sitä mieltä että ongelmia tulee vain jos sellaisia itselleen tekee.
Joutuu sitä polttomoottorillakin ennakoimaan jos menee erämetsän mökille ja lähin huoltoasema on 100km päässä, niin et voi sinnekään tyhjällä tankilla saapua. No jos on sähköt niin sähkärillä voisit saapua nollilla.
Ennakointia siis joutuu harrastamaan myös polttomoottoriautolla, riippuen tilanteesta.
Kuten sanoit niin tuskin siihen maailma kaatuu. Töissäkin jos näyttää että tulee kilsoja, kuitenkaan tuskin työpäivä kauheasti voi venyä jos on harrastuksia, niin voinee lounastaessa latailla? Ja majoituspaikoissa on usein latureita, ja sen voi myös ennakoida jos ei ole.
Tietenkin jos työt on pelkästään paikoissa missä ei ole sähköä, vaikka kiertelee erämaassa puuhakkuumaita ja harrastukiin on toista sataa kilometriä niin lähtökohtaisesti pitää valita auto sen mukaan.
Kuten sanottua, ne joille se on oikeasti ongelma (eikä vaan kuvitelmaa) on niin pieni osa väestöstä, että sillä ei ole enää minkään kannalta merkitystä minkä käyttövoiman valitsevat.
Tässä on monta ihmistä tullut vastaan jotka ovat ensin plugarin kautta päätyneet sähköön, sillä he ovat tajunneet että jos 30km range riittää 90% ajoihin, se 10% on enää niin pieni osa että vaikka joutuisikin yhden pysähdyksen ottamaan lisää lapin reissulla, se ei merkitse mitään.
Joo kaikille ei ole automallia jonka juuri haluaisivat, mutta se on enää pieni ongelma. Fundamentaalisesti sähkö käyttövoimana soveltuu erittäin hyvin valtaosalle väestöstä, ja tuo monia etuja sille ajavalle sekä yhteiskunnalle laajemmin.
Mielestäni ei ole järkeä että ostamme öljyä mielettömät määrät ulkomailta, kun voisimme tuottaa suuren osan liikenteen energiasta itse, ja pitää ne rahat kotimaassa. Pl. älyttömyydet kuten jakeluverkkojen myynnit ulkomaille, mutta sekin on laajempi yhteiskunnallinen ongelma mikä pitää korjata, eikä koske vain autoilua.
Noh sellaisia ajatuksia taas
jatketaan harjoituksia