Tuo ehdotushan on eri, siinä ollaan perustamassa liikenteelle oma kansallinen kiintiöjärjestestelmä fossiilisille polttoaineille, koska tehtävänä on ollut vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä, ei hiilidioksidipäästöjä.
Laajempi päästökauppa on parempi idea kuin tuo, koska se antaa markkinan päättää mistä ja miten päästöjä on tehokkain vähentää, sen sijaan että byrokraatti päättää että paras tapa on vähentää fossiilisia polttoaineita Suomen tieliikenteessä.
Jos meillä on päästökauppa ja se toimii niin sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä vaikka kaikki Suomen liikenne kulkisi fossiilisilla polttoaineilla, eikä mitään tavoitetta fossiilisten osuuteen liikenteessä pitäisi edes olla. Jos päästökaupan aikana liikenne kulkee fossilisilla niin se johtuu siitä, että päästöt on edullisempi karsia jostain muualta kuin liikenteestä tai vähentää liikennesuoritteita.
Sama koskee toki jotain imurien maksimitehodirektiiveja tai pakollisia talojen energiatehokkuusremppoja, joissa ei ole mitään järkeä jos päästökauppa toimii.
Voiko siitä olla kansalle kiukkuinen, jos he eivät päästökauppaan usko jos byrokratia ei itsekään usko sen toimivan vaan säätää jotain lisämääryksiä siitä miten niihin tavoitteisiin kuuluu päästä.
Se on sitten eri kysymys, että miten ne päästöoikeudet tulisi jakaa ja onko joku päästötavoite liian tiukka tai löysä. Mutta perusidea siitä, että annetaan markkinan löytää tehokkain tapa on ihan validi.