- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 329
Siinäpä se onkin, kun helposti tulee enemmän kuin yksi sykli päivässä jos ajaa vaikka ihan tyypillistä 30 kilometrin työmatkaa ja latailee autoa töissä ja kotona. Äkkiä tippuu elinikä viiteen vuoteen jos perheen ykkösratsulla ajetaan valtaosa ajoista ja latauksia tehdään joka välissä. Ja näitä autojahan jo löytyy esim. Kokkolan Autohuollon videoista - alle 10 vuotta vanhoja autoja parisataa tonnia mittarissa ja akku yksinkertaisesti ajettu loppuun.
Yksi latausykli, oliko se vastaava määrä latausta mitä netto(tai brutto) tyhjästä täyteen. Jos niitä tulee paljon, niin sitten todennäköisesti niitä kilometrejäkin tullut paljon, jos ei pelkkää leiriytymistä ollut.
Se sitten riippuu autosta miten paljon se kestää niitä latausyklejä ja vaikuttaako siihen vähentävästi pikalataukset, tai lisäävästi joku 40%-80% netto välillä viilailu.
Ennen aikainen "tuhoutuminene" viittaa enemmänkin suunnittelu virheeseen.
Edit:
Fact0ry ilmeisesti kommentoikin lataushybridia ja ajoa pelkällä sähköllä, vs ajoa enemmän polttoaineella
3000 sykliä * 12 kWh / 20 kWh/100 km = 180 000 kilometriä. Tuota suuruusluokkaa se tyypillinen hybridin akku kestää määrätyissä olosuhteissa. ...
Viimeksi muokattu: