Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Siinäpä se onkin, kun helposti tulee enemmän kuin yksi sykli päivässä jos ajaa vaikka ihan tyypillistä 30 kilometrin työmatkaa ja latailee autoa töissä ja kotona. Äkkiä tippuu elinikä viiteen vuoteen jos perheen ykkösratsulla ajetaan valtaosa ajoista ja latauksia tehdään joka välissä. Ja näitä autojahan jo löytyy esim. Kokkolan Autohuollon videoista - alle 10 vuotta vanhoja autoja parisataa tonnia mittarissa ja akku yksinkertaisesti ajettu loppuun.

Yksi latausykli, oliko se vastaava määrä latausta mitä netto(tai brutto) tyhjästä täyteen. Jos niitä tulee paljon, niin sitten todennäköisesti niitä kilometrejäkin tullut paljon, jos ei pelkkää leiriytymistä ollut.

Se sitten riippuu autosta miten paljon se kestää niitä latausyklejä ja vaikuttaako siihen vähentävästi pikalataukset, tai lisäävästi joku 40%-80% netto välillä viilailu.

Ennen aikainen "tuhoutuminene" viittaa enemmänkin suunnittelu virheeseen.


Edit:
Fact0ry ilmeisesti kommentoikin lataushybridia ja ajoa pelkällä sähköllä, vs ajoa enemmän polttoaineella

3000 sykliä * 12 kWh / 20 kWh/100 km = 180 000 kilometriä. Tuota suuruusluokkaa se tyypillinen hybridin akku kestää määrätyissä olosuhteissa. ...
 
Viimeksi muokattu:
Lataussyklillä taidetaan tarkoittaa tuossa 0-100%, eikä monesti käytät letkussa kiinni

Yksi latausykli, oliko se vastaava määrä latausta mitä netto(tai brutto) tyhjästä täyteen. Jos niitä tulee paljon, niin sitten todennäköisesti niitä kilometrejäkin tullut paljon, jos ei pelkkää leiriytymistä ollut.
3000 sykliä * 12 kWh / 20 kWh/100 km = 180 000 kilometriä. Tuota suuruusluokkaa se tyypillinen hybridin akku kestää määrätyissä olosuhteissa. Eri ulkoiset seikat sitten vaikuttavat suuntaan tai toiseen, mutta faktisesti akun elinikä tulee helposti ajatellun elinkaaren aikana vastaan jos autolla ajetaan vaikka >80% kilometreista sähköllä.

Nappasin nettiautosta muutaman yli 200 ajetun plugarin yksityisestä myynnistä (ajatuksella, että niissä ehkä akkurempat todennäköisemmin kommentoitu). Nuo kaikkien moduulien uusimiset kielii hyvin paljon siitä, että akku oli todennäköisesti ajettu loppuun.

-> uusi akusto(kaikki viisi kennomoduulia vaihdettu. vain kuoret vanhat)

-> Tähän on myös vaihdettu uusi akku 2018-2020 välillä! --> Range on parempi kuin muissa vastaavan ikäisissä.

-> Hybridiakku korjattu jossa vaihdettiin mm.kaikki uudet moduulit korkeajänniteakkuun (6kpl)

-> Akkupaketti ja hihna tehty.
 
Siinäpä se onkin, kun helposti tulee enemmän kuin yksi sykli päivässä jos ajaa vaikka ihan tyypillistä 30 kilometrin työmatkaa ja latailee autoa töissä ja kotona. Äkkiä tippuu elinikä viiteen vuoteen jos perheen ykkösratsulla ajetaan valtaosa ajoista ja latauksia tehdään joka välissä. Ja näitä autojahan jo löytyy esim. Kokkolan Autohuollon videoista - alle 10 vuotta vanhoja autoja parisataa tonnia mittarissa ja akku yksinkertaisesti ajettu loppuun.
Niinpä, 7,6kWh akulla kun pääsee Minillä kesällä 20km ja talvella 7km eli keskimäärin 14km range ja 3000 sykliä ja akku on loppu reilu 40tkm kohdalla, jos pelkällä sähköllä ajaisi.

Phev akku kun hiipuu niin katoaa osassa autoja neliveto ja eBoost. Se on kiva kun 225hv/385nm suorituskyvyllä auto muuttuukin 136hv/230nm kun akku ikääntyy.
 
3000 sykliä * 12 kWh / 20 kWh/100 km = 180 000 kilometriä. Tuota suuruusluokkaa se tyypillinen hybridin akku kestää määrätyissä olosuhteissa. Eri ulkoiset seikat sitten vaikuttavat suuntaan tai toiseen, mutta faktisesti akun elinikä tulee helposti ajatellun elinkaaren aikana vastaan jos autolla ajetaan vaikka >80% kilometreista sähköllä.

Nappasin nettiautosta muutaman yli 200 ajetun plugarin yksityisestä myynnistä (ajatuksella, että niissä ehkä akkurempat todennäköisemmin kommentoitu). Nuo kaikkien moduulien uusimiset kielii hyvin paljon siitä, että akku oli todennäköisesti ajettu loppuun.

-> uusi akusto(kaikki viisi kennomoduulia vaihdettu. vain kuoret vanhat)

-> Tähän on myös vaihdettu uusi akku 2018-2020 välillä! --> Range on parempi kuin muissa vastaavan ikäisissä.

-> Hybridiakku korjattu jossa vaihdettiin mm.kaikki uudet moduulit korkeajänniteakkuun (6kpl)

-> Akkupaketti ja hihna tehty.
Puhuttiinkin hybridien akuista, ajattelin täyssähköä ettei noilla kilometreillä vielä täyttä latausta
 
Niinpä, 7,6kWh akulla kun pääsee Minillä kesällä 20km ja talvella 7km eli keskimäärin 14km range ja 3000 sykliä ja akku on loppu reilu 40tkm kohdalla, jos pelkällä sähköllä ajaisi.

Phev akku kun hiipuu niin katoaa osassa autoja neliveto ja eBoost. Se on kiva kun 225hv/385nm suorituskyvyllä auto muuttuukin 136hv/230nm kun akku ikääntyy.
Kukaan muu sähkörekkoja lukuunottamatta ei saa tuollaisia 54 - 109 kWh/100 km koko akullisen keskikulutuksia aikaiseksi, jollaisiin 7,6 kWh ja 7/14 km range viittaavat.

Minisi 7,6 kWh-akusta saat käyttöösi vain 5,6 kWh. Siitäkin käytät kaikesta päätellen normaalia autoilijaa suuremman osan esilämmitykseen ja lämmitykseen. Toivottavasti käytät edes lumiharjaa ja skrapaa, ettet kaikkea lunta ja jäätä hoida lämmityksellä sitä lyhyttä matkaasi varten.

Jos lasket ympärivuotiseksi keskikulutukseksi normaalimman 20 kWh/100 km, tulee 7,6 kWh-akulle 3000 sykliä täyteen 3000 * 7,6 kWh / 20 kWh/100 km * 100 = 114 tkm matkalla. En minä silti sano, etteikö parkkipaikalla lumia sulattamalla voisi saada akkua loppuun 40 tkm matkalla. Muutenkin noin äärimmäisen pieni akku joutuu kokemaan suurta suhteellista purkunopeutta ihan liikenteen mukana pysyäkseen. Maantiellä voi ylittyä 2C ja motarilla yli 3C.


Aiemmin puheena ollut Superb on aivan toista maata 25,7 kWh-akun ansiosta. Siinä 3000 sykliä tulisi 20:n kulutuksella vasta@386 tkm. Motarikin on vain 1C ja maantiellä selvästi alle yhden. Akkuun on jätetty mukavan reilusti puskureita vs. jotkut 10 kWh-Passatit. Käytettäväksi on jätetty vain 76,7 % akusta, mikä yhdistettynä suurehkoon kapasiteettiin lupaa hyvää kilometrikeston kannalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom