Ongelma on juuri lähdöt ennen näkemättömään paikkaan X nopealla aikataululla.
Kirjoittelen tänne kun ei sinne hybridipuolelle viitsi.
Olen tätä pallotellut aina välillä myös mutta en keksi kovin montaa tilannetta missä olisi tyhjällä akulla lähdössä reissuun, ja ettei olisi mahdollista olla pikalaturilla sen 15 minuuttia.
Olettaen kuten sanoit että ajaa pidempiä matkoja jo, ykkösautoksi ei ole valittu mitään Leaffia eli pikalatauspuoli on kunnossa. Vartissa saa tyhjään akkuun hyvin sähköä, joten nykyisellä latausverkostolla pääsee kyllä liikkeelle.
Se ei hirveästi eroa siitä, että polttiksessa on tankki tyhjä ja pitää lähteä reissuun. Joudut olemaan silti asemalla muutaman minuutin.
Ja jos yhtäkkiä tulee lähtö niin miten syöminen, jos lounas vielä vetämättä? Käyt kaupasta hakemassa evästäkin, tällä välin sähköauto lataantuu. Polttis ei.
Ehkä jos on joku ambulanssi ja tulee peräkkäisiä hälyajoja, mutta siitä ei tainnut olla kyse.
Olettaisin että valtaosalla sähkärillä matkaa-ajavilla on lähtökohtaisesti se kotilaturi, ja johto kiinni kun auto seisoo pihassa.
Se tilanne että on akku tyhjä ja pitää lähteä reissuun ei siis ole mielestäni yleistä, eikä ongelma vaikka niin sattuisi käymään.
Omat ajot on enimmäkseen toki työajoa, joten 15 min lisää 1000km matkalla ei tuntuisi missään. Ehkä lomalla olisi kovempi kiire? Mutta epäilen, silloin olisi jo tiedossa milloin lähdetään ja akku täynnä.
Huomiona toki se, että en kuse pulloon autossa ja harvemmin edes syön autossa, vaan käytän huoltoasemien palveluita. Olen polttisautolla tehnyt samoin. Matka ajat ei itsellä ole muuttuneet sähköön siirtyessä. Jos ei edes pysähdy mukavuustauolle niin se on oma asiansa. Väitän että valtaosa kuitenkin pysää, loput saa ajaa millä lystää, sillä ei ole enää siinä kohtaa merkitystä.
5 vuotta sitten hieman vaikutti toki, kun joka asemalla ei laturia ollut. Nyt on aivan eri tilanne ja pysähdyn vakireiteillä samoilla asemilla kuin ennen sähköautoa.