Tuo 150 * 200 mm -kuparipalkki on omaa kuvitelmaasi. Sellaista ei todellisuudessa tarvita.
Alunperin väite kaiketi oli, että 5 h ajoa ja 30 min latausta. Se olisi 72 km/h keskinopeudella 360 km.
Volvo FH Electric kulutti Saksassa 1,1 kWh/km, joten 360 km matkalla kuluu energiaa 396 kWh.
Volvo FH Electric -sähkökuorma-auto ylitti virallisen toimintamatkansa.
koneporssi.com
Pyöristetään vähän ylöspäin 450 kWh:iin. Volvo FH Electric vm. 2025:een on tulossa arviolta yhteensä 0,8-1,08 MWh akustot (sisäinen + e-axle).
Kempowerin tuleva MCS lataa 800 voltin akustoja 1500 A virralla, jolloin latausteho on 1,2 MW. Edellä lasketun 450 kWh:n lataaminen kestäisi 22,5 minuuttia, jos auto ei rajoita.
Kempower | Megawatt EV Charging Systems & Infrastructure
Tuo 1,2 MW tarkoittaa Volvon ensi vuoden FH:ssa noin 1,1-1,5 C -latausnopeutta, mikä olisi henkilöautopuolella hyvinkin ok (Ioniq 5:ssä on peräti 3 C). Kuorma-autopuolella haetaan kuitenkin moninkertaista kilometrikestävyyttä, joten uskon Volvon rajaavan lataustehon noin 0,5-1 MW:iin. Tällöin 450 kWh:n lataaminen kestäisi 27-54 min. Puoli tuntia ei silloin välttämättä toteutuisi, mutta se ei jäisi kiinni latauspisteestä.
Tasan puoli tuntia vaatisi 900 kW, eli 800 V-akuston tapauksessa 1 125 A. Se ei ole samaa suuruusluokkaa kuin arvioimasi 10 000-20 000 A. Latauskaapelit voivat myös olla nestejäähdytettyjä, jolloin totutut poikkipinta-alakaavat eivät päde.
Kuparipalkkia ei tarvittu missään välissä.
Edit. Mersulta löytyy:
Täyssähköinen Mercedes-Benz eActros 600 on suunniteltu kaukoliikenteen kuljetuksiin jopa 500 kilometrin toimintamatkalla. Tutustu tästä
veho.fi
"Se on suunniteltu pitkän matkan raskaisiin kaukoliikenteen kuljetuksiin. eActros 600:n toimintamatka on jopa 500 kilometriä yhdellä latauksella ja se tukee MCS-standardin megawattilatausta."
"eActros 600:n kolme akkupakettia tuottavat yhteensä 621 kWh:n yhteiskapasiteetin. Akkukapasiteetti yhdistettynä täysin uuteen Mercedes-Benz Trucksin kehittämään sähköiseen akseliratkaisuun mahdollistavat yli 500 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Se riittää siihen 4,5 tunnin ajoaikaan, jonka kuljettaja voi ajaa ennen lakisääteistä taukoa."
Postnord alkaa 2024 loppuvuonna ajamaan 700 km päivässä (Vantaa-Tku-Vantaa-Tku-Vantaa) eActros 600:lla:
PostNord aloittaa päästöttömät runkokuljetukset pääkaupunkiseudun ja Turun välillä. Pakettien jakelussa on käytetty sähkökäyttöisiä pakettiautoja Helsingissä ja Turussa jo vuodesta 2021. Nyt Turun ja Vantaan terminaalien välillä aloittava sähkörekka mahdollistaa täysin päästöttömät kuljetukset...
www.postnord.fi