Aina voi yrittääMitenköhän mahtaisi onnistua, kun julkisen latauksen tarjoajia tulee kentälle lisää ja latureiden määrät ovat kasvusuunnassa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Aina voi yrittääMitenköhän mahtaisi onnistua, kun julkisen latauksen tarjoajia tulee kentälle lisää ja latureiden määrät ovat kasvusuunnassa?
Aina voi yrittää
Onneksi se ainakin on varmaa, että bensiinin ja dieselin hinta nousee. Jos tämä hallitus ei pystynyt luopumaan päästökaupasta ja jakeluvelvoitteesta, niin ei niistä mikään tulevakaan hallitus luovu. Ts. sähkö säilyy edullisempana vaihtoehtona yhä edelleen, vaikka hinta nousisi muutaman sentin.
Miten niin onneksi?
Tulevaisuudessa sähköautolla ajo tulee olemaan ihan yhtä kallista. Se on ihan varma.En ole sähkövastainen. En tosin liian toiveikas "halvalla" ajamisen tulevaisuudesta.
No kyllähän tuo johtuu siitä paljonko autolla ajaa.Uusi auto mielessä ollut ostella, mutta kyllä on vaikea päättää sähkön ja bensa välillä tekis kyllä mieli sähköauto ostaa, mutta kuitenkin isolla akulla ne maksaa sen 50 000 euroa suurimmalla osalla merkeistä kun samaan aikaan octaviaa farkkuna saa 33 000 eurolla bensa koneella, jolloin kyllä sähköauto aika pitkään sais kestää ilman akun vaihtoa että osto hinnan kiinni saisi ellei sitten polttoaineiden hinnat räjähdä yllättäen
Niin no itse laskin, että viidentonnin pommin tankkiin olisi mennyt semmoinen 20k seuraavan 5v sisään. Eikä nuo uudet taida mennä yhtään pienemmällä mitä 10v vanha diesel. Sähköihin 400e vuosi...Uusi auto mielessä ollut ostella, mutta kyllä on vaikea päättää sähkön ja bensa välillä tekis kyllä mieli sähköauto ostaa, mutta kuitenkin isolla akulla ne maksaa sen 50 000 euroa suurimmalla osalla merkeistä kun samaan aikaan octaviaa farkkuna saa 33 000 eurolla bensa koneella, jolloin kyllä sähköauto aika pitkään sais kestää ilman akun vaihtoa että osto hinnan kiinni saisi ellei sitten polttoaineiden hinnat räjähdä yllättäen
Sellainen 17 000km tulee nykyään vuodessa ajoa. Nykyään on 8 litraa satasella syövä dieseli josta kyllä eroon haluan kun ei mitään järkeä nykyisellä bensan ja dieselin hinta erolla pitää tuota käytettyjen hinnat niin korkealla tuntuu olevan että parempi uus ostaa suoraan ja pitää pitkäänNo kyllähän tuo johtuu siitä paljonko autolla ajaa.
Eikä se nyt loppujenlopuksi mitenkään valtavaa kilometrimäärää tarvitse että sähkärin pienemmät käyttökulut kattaa isomman kuukausierän.
Uuden sähköauton akussa on myös takuu, joka tietääkseni kaikilla autoilla on pidempi kuin muun auton perustakuu. Eikä ne akut sen herkempiä ole hajoamaan kuin polttiksenkaan moottorit tms
No halvinta varmaan on pitää nykyinen dieseli ja ajaa sillä maailman tappiin koska auton vaihtamisessa palaa aina rahaa. Nythän on kyllä hyviä tarjouksia sähköautoissa ja jos ajokin on noin vähäistä niin pitääkö se akku olla mahdottoman suuriSellainen 17 000km tulee nykyään vuodessa ajoa. Nykyään on 8 litraa satasella syövä dieseli josta kyllä eroon haluan kun ei mitään järkeä nykyisellä bensan ja dieselin hinta erolla pitää tuota käytettyjen hinnat niin korkealla tuntuu olevan että parempi uus ostaa suoraan ja pitää pitkään
Uusi auto mielessä ollut ostella, mutta kyllä on vaikea päättää sähkön ja bensa välillä tekis kyllä mieli sähköauto ostaa, mutta kuitenkin isolla akulla ne maksaa sen 50 000 euroa suurimmalla osalla merkeistä kun samaan aikaan octaviaa farkkuna saa 33 000 eurolla bensa koneella, jolloin kyllä sähköauto aika pitkään sais kestää ilman akun vaihtoa että osto hinnan kiinni saisi ellei sitten polttoaineiden hinnat räjähdä yllättäen
Nykyisellä 400tkm ajettu nyt eikö vielä ongelmia ole ollut, mutta vähän pelottaa että ne voi ruveta alkamaan jo milloin vain. Pienempi akku riittäisi kyllä perus kauppa reissuun joka on 12km suuntaansa ja lähi kaupunkissa kerran vähintään viikossa käyntiin jonne matkaa 70km, mutta tulee kanssa tehtyä joka kuukausi ajoja 160km säteellä ja niinä päivinä ei aina aikaa jää laturilla käydä niin sikäli isoa akkua miettinytNo halvinta varmaan on pitää nykyinen dieseli ja ajaa sillä maailman tappiin koska auton vaihtamisessa palaa aina rahaa. Nythän on kyllä hyviä tarjouksia sähköautoissa ja jos ajokin on noin vähäistä niin pitääkö se akku olla mahdottoman suuri
Teet kuten minä tein eli pidät vanhan auton ja ostat uuden kolmenkympin sähkärin tarjouslaarista, 90% ajoista menee sähkärilläNykyisellä 400tkm ajettu nyt eikö vielä ongelmia ole ollut, mutta vähän pelottaa että ne voi ruveta alkamaan jo milloin vain. Pienempi akku riittäisi kyllä perus kauppa reissuun joka on 12km suuntaansa ja lähi kaupunkissa kerran vähintään viikossa käyntiin jonne matkaa 70km, mutta tulee kanssa tehtyä joka kuukausi ajoja 160km säteellä ja niinä päivinä ei aina aikaa jää laturilla käydä niin sikäli isoa akkua miettinyt
Hintakaan ei välttämättä ole se ainoa kriteeri? Tai voi tietysti ollakkin, mutta itse kun kävin Teslaa koeajamassa ja oman ostin siitä vasta n. 6kk päästä kun hinnat tippui niin kyllähän tuon 6kk sillä dieselautolla ajaminen tuntui lähinnä naurettavalta ja typerältä (kyseessä kuitenkin muutamia vuosia vanha volvo, joka sinänsä siis oli ihan hyvä auto). Nyt en voisi edes kuvitella että palaisin polttomoottoriautoilijaksi, moottori pärisee ja käryää, täytyy käydä tankkaamassa haisevaa dieseliä ja sekin maksoi aina 150€/kerta ja tuon kävin tekemässä joka viikko. Webasto oli lähinnä huono vitsi jos vertaa Teslan esilämmitykseen, kesällä ei saanut ilmastointia etukäteen päälle jne.Nykyisellä 400tkm ajettu nyt eikö vielä ongelmia ole ollut, mutta vähän pelottaa että ne voi ruveta alkamaan jo milloin vain. Pienempi akku riittäisi kyllä perus kauppa reissuun joka on 12km suuntaansa ja lähi kaupunkissa kerran vähintään viikossa käyntiin jonne matkaa 70km, mutta tulee kanssa tehtyä joka kuukausi ajoja 160km säteellä ja niinä päivinä ei aina aikaa jää laturilla käydä niin sikäli isoa akkua miettinyt
Itsellä on isohko akku mutta korkea kulutus. Akunlämmitys löytyy myös. Käytännössä jos vaikka pitää talvella tehdä 160 km edestakaisin, niin paluumatkalla pitää jaksaa 5-10 minuuttia pysähtyä laturille kun lämmitettyyn ja tyhjähköön akkuun tulee sähköä niin nopeasti.Nykyisellä 400tkm ajettu nyt eikö vielä ongelmia ole ollut, mutta vähän pelottaa että ne voi ruveta alkamaan jo milloin vain. Pienempi akku riittäisi kyllä perus kauppa reissuun joka on 12km suuntaansa ja lähi kaupunkissa kerran vähintään viikossa käyntiin jonne matkaa 70km, mutta tulee kanssa tehtyä joka kuukausi ajoja 160km säteellä ja niinä päivinä ei aina aikaa jää laturilla käydä niin sikäli isoa akkua miettinyt
Eiköhän nuo erot eri käyttövoimien välillä tule tasoittumaan ensi vuonna käynnistyvässä autoilun verotuksen uudistuksessa. Sehän on selvää, ettei se valtiolle sovi, että suomalainen autoilisi edullisesti.
Verotetaan autoja, ei polttoainetta
Christina Bu johtaa Norjan sähköautoyhdistystä, tiettävästi maailman suurinta lajissaan. Hän haluaa rikkoa joitain myyttejä, kuten sen, että maan sähköautoihme olisi toteutunut pelkkien tukiaisten avulla. Toki niillä on ollut merkitystä.
– Mutta vähintään yhtä tärkeää on ollut verojen korottaminen bensiini- ja dieselautoille, Bu sanoo STT:n haastattelussa Oslossa.
Auton oston yhteydessä Norjassa maksettava päästöihin ja painoon perustuva rekisteröintimaksu (engangsavgift) on 2020-luvulla yli kaksinkertaistunut polttomoottoriautojen osalta keskimäärin lähemmäs 40 000 euroa. Vuosikausia verovapaudesta nauttineet sähköautotkin on pantu parin viime vuoden aikana verolle, joka on kuitenkin keskimäärin vain noin parituhatta euroa.
Bu neuvoo sähköautoille lisäveroja kaavailevia Suomen päättäjiä malttamaan mielensä ja verottamaan sen sijaan rajummin uusia bensiini- ja dieselautoja, ei niinkään polttoainetta.
– Minusta se ei ole kovin reilua esimerkiksi sellaista henkilöä kohtaan, jolla on vanha dieselauto eikä mahdollisuutta vaihtaa sitä uuteen autoon, Bu sanoo.
Tup Norjan systeemi olisi ihan hyvä, että uusien polttisten ja sähkisten hintaero tasoittuisi niin todennäköisimmin ihmiset valitsevat silloin sähkön.Päästötavoitteita ei tulla saavuttamaan, jos sähköautoiilulle ei ole taloudellista kannustinta. Jos rahaa halutaan, niin kannattaisi aloittaa verotus veronkierto-lataushybrideistä.
Norjassa bensa- ja dieselautot ovat lähes kadonneet rekisteröintitilastoista
Norjan sähköautoliiton pääsihteerin Christina Bun mukaan Norjan esimerkki olisi toistettavissa myös Suomessa verottamalla polttomoottoriautot sähköautoja kalliimmiksi.yle.fi
Kun aika huonoja vastauksia yllä, niin vastataan vähän tarkemmin. Pikalaturin energian hinta vaihtelee nykyisin noin 35-40 snt/kWh välillä. Tällä tavoin 100 kilometrin hinnaksi muodostuu noin 7,7-8,8 euroa olettaen tyypillinen 22 kWh/100 km kulutus. Pikalatauksilla energiakulun hinta on siis samaa hintaluokkaa pieniruokaisen Dieselin kanssa.
Muistettava kuitenkin, että pidemmälläkin matkalla suuri osa ladatusta energiasta tulee kuitenkin siitä kotilatauslaitteesta. Esimerkiksi Model 3:lla voi ajaa noin 500 kilometrin matkan hintaan noin 5,1 euroa per 100 km, jos kulutus samat 22 kWh/sadalle,
Onko nämä lukemat ajotietokoneelta?Tähän liittyen 160tkm matkalta dataa, keskiarvo kulutus on ollut 18,7kWh/100km
Auto Model 3 perffi jossa vain sähkövastus lämppärinä, ei siis lämpöpumppua eikä muutenkaan energiatehokkain malli tai rengastus.
Auto liikkuu yhtä paljon läpi vuoden. Ja auto on myös ympäri suomea kiertänyt eli mielestäni aika hyvä verrokki keskiarvokulutus.
Vain motaria ajavilla varmaan isompi kulutus ja vain kaupunkiajoa harrastavilla pienempi. Itsellä suurin osa 80/100 maantietä.
Jotta pääsee tuohon 22kWh lukemaan, tuohon saa laskea 17% lataushäviötä joka on aika iso määrä varsinkin DC latauksessa. Käsittääkseni asiakkaan näkökulmasta se on luokkaa 5-10%. Muuttujana tietenkin akun lämmitys, mutta tuossa omassa kulutuslukemassahan toki on akun lämmitysenergia mitä on käytetty ajomatkalla laturille talvella. Joten kauheasti lisää ei tarvitse laskea laturilla lämmittämiseen.
Onko nämä lukemat ajotietokoneelta?
Itse olen lukenut suoraan BMS:stä että AC ja DC lataus yhteensä 20867 kWh kun mittarissa oli 88574 kilometriä. Tuosta tulee keskikulutukseksi 23,55 kWh/100 km kun kulutukseen sisällytetään kaikki akkuun ladattu energia. Jos otetaan pelkästään ajonaikainen kulutus, joka on 18128 kWh, niin kulutukseksi jää 20,5 kWh/100 km.
Oma kulutukseni tosin sisältää arviolta 10 % peräkärryn kanssa ajoa, joka nostaa kulutusta. Siten tuo heittämäni 22 kWh/100 km on kyllä valtaosassa tapauksista yläkanttiin.
Tulevaisuudessa sähköautolla ajo tulee olemaan ihan yhtä kallista. Se on ihan varma.
Eiköhän nuo erot eri käyttövoimien välillä tule tasoittumaan ensi vuonna käynnistyvässä autoilun verotuksen uudistuksessa. Sehän on selvää, ettei se valtiolle sovi, että suomalainen autoilisi edullisesti.
Eiköhän toi varoita jos on yli 6 kk vanhaa bensaa. Ja hetken päästä pakottaa polttiksen päälle.
Muutenhan tuossa ei ole järven häivää jos laskee merkkiuskollisuuden pois.
Itse ajelin tuossa taannoin työn puolesta ekaa kertaa kaasuautoa, uudehko Skoda Octavia ja täytyy sanoa, että yllätyin kyllä miten surkea range siinä oli. En sitten tiedä onko tuossa jotenkin poikkeuksellisen pieni tankki, mutta ei kovin paljoa yli 300 km yhdellä tankillisella mennyt ja koska kaasuasemia on niin harvassa niin oikeasti piti vähän miettiä miten tuolla se en n. 500 km reissun ajelee.
Jos plugarissa on sähkö- ja polttisautojen huonoja JA hyviä ominaisuuksia, niin kaasuautossa on lähinnä molempien huonot puolet, eli kaikki tavallisen polttiksen vikakohteet ym. yhdistettynä sähköauton rangeen, mutta tien päällä tankkaaminen vielä hankalampaa, eikä kotonakaan voi ladata. Eipä siinä, kyllähän noillekin silti faninsa löytyy.
Löytyykö tästä mitään faktaa? Kuulostaa oudolta kun eihän tuollainen auto enää liiku kun hybridiakku ei toimi. Ymmärsin että pienet hybridiakut kestävät hyvin jatkuvia latauksia mutta voin olla väärässäkin..ei olisi eka kerta!Lisäksi hybridissä akun elinikä lyhyempi kuin täyssähköisessä ja mukana myös täysi polttomoottoritekniikka.
PS. Meneekö tuo kaasulla ajo täysin Putinin laariin?
Löytyykö tästä mitään faktaa?
Löytyykö tästä mitään faktaa? Kuulostaa oudolta kun eihän tuollainen auto enää liiku kun hybridiakku ei toimi. Ymmärsin että pienet hybridiakut kestävät hyvin jatkuvia latauksia mutta voin olla väärässäkin..ei olisi eka kerta!
PS. Meneekö tuo kaasulla ajo täysin Putinin laariin?
Lähes jokaisella valmistajalla akkutakuu kuitenkin 8v/160tkm. Luulisi valmistajien siinä määrin testanneen, ettei kaikki menisi tuona aikana takuuseen. Itse en tästä nyt niin huolissani ole. Toki niitä ongelmia joidenkin mallien kanssa on esiintynyt, mutta niin sitä esiintyy täyssähköilläkin esim. Model 3:n akuston päälle kertyvä vesi. Meillä ei vielä ole moneltakaan mallilta niin pitkää näyttöä, että voisi varmaksi sanoa kaikkien plugareiden olevan pommeja. Mazda ainakin pakottaa polttiksen päälle tietyin väliajoin välttyäkseen ongelmilta ja uskoisin näin olevan joka merkillä. Samoin akuston bruttoteho jkv suurempi, kuin netto. Monesti luvataan ainakin se 3000 lataussykliä ja jos vuoden jokaisena päivänä tulisi sykli täyteen, kestäisi se silti n. 8.2 vuotta. Vähän liikaa vouhotusta aiheen ympärillä. Katsotaan rauhassa sitten 10v päästä.Plugarien akuissa on täyysähköihin verrattuna suhteellisesti isompi osa akusta varattu puskuriksi, joka lisää kyllä käytettävien syklien määrää, mutta ihan samat akun kulumisen lainalaisuudet niihin pätee kuin sähköautoihin. Toisaalta niissä ei yleensä ole esim. akun lämmitystä ollenkaan, joten rasitus on kovempaa kuin täyssähköjen akuilla. Jos akku on kokonaan paskana, niin (toki vähän merkistä riippuen) auto ei luultavasti enää liiku mihinkään, koska yleensä se sähköinen voimalinja on niin keskeinen osa kokonaisuutta ja korvaa kokonaan perinteisen polttiksen komponentteja (starttimoottori, laturi, ihan voimansiirron osia jne.)
Lähes jokaisella valmistajalla akkutakuu kuitenkin 8v/160tkm. Luulisi valmistajien siinä määrin testanneen, ettei kaikki menisi tuona aikana takuuseen. Itse en tästä nyt niin huolissani ole. Toki niitä ongelmia joidenkin mallien kanssa on esiintynyt, mutta niin sitä esiintyy täyssähköilläkin esim. Model 3:n akuston päälle kertyvä vesi. Meillä ei vielä ole moneltakaan mallilta niin pitkää näyttöä, että voisi varmaksi sanoa kaikkien plugareiden olevan pommeja. Mazda ainakin pakottaa polttiksen päälle tietyin väliajoin välttyäkseen ongelmilta ja uskoisin näin olevan joka merkillä. Samoin akuston bruttoteho jkv suurempi, kuin netto. Monesti luvataan ainakin se 3000 lataussykliä ja jos vuoden jokaisena päivänä tulisi sykli täyteen, kestäisi se silti n. 8.2 vuotta. Vähän liikaa vouhotusta aiheen ympärillä. Katsotaan rauhassa sitten 10v päästä.
Jees. Reaalimaailman dataa ei vielä suomen olosuhteista välttämättä riittävästi ole. Itsekään en tästä syystä uskalla ajaa akkutakuun ulkopuolisilla autoilla. Nyt siis Mazda CX - 60 ollut vajaa pari vuotta käytössä ja tällä aika-akselilla ei voi vielä sanoa mitään muuta, kuin hyvin on toiminut. Miten sitten toimii 8-10v kuluttua, niin mahdoton sanoa. Seuraava kyllä täyssähkö ja tämäkin jo olisi ollut, mikäli koronakiiman jäljissä olisi saanut järkevillä toimitusajoilla.Tottakai valmistajat yrittävät arvioida niin tarkasti kuin voivat, että mahdollisimman iso akuista kestäisi akkutakuun ajan. Toisaalta mitään erityistä mielenkiintoa heillä ei siihen ole, että akku hirveän paljon sen yli kestäisi, koska mieluiten myisivät sinulle uuden auton ja muualla maailmassa tuon ikäiset autot alkavat olemaan jo paalitettavaa romurautaa muutenkin. Suomessa kuitenkin ajetaan tuon akkutakuun päättymisenkin jälkeen helposti vielä satku lisää, jolloin niiden ongelmien todennäköisyys alkaa kasvamaan. Akut eivät myöskään hajoa tai väsähdä lineaarisesti, vaan alussa ja lopussa on yleensä voimakkaammat dipit. Synteettiset testit, joilla tuo syklikestävyyttä arvioidaan, eivät myöskään ikinä vastaa tosimaailman kulumista täysin, eivätkä huomioi muita mahdollisia ongelmia, kuten nuo kosteusongelmat, jotka kumuloituvat vain ajan kanssa.
En ole väittänyt, että kaikki plugarit olisivat pommeja, mutta kyllähän tuossa aika paljon riskiä ja tuntemattomia elementtejä on. Toisaalta ihan samat riskit liittyvät myös täyssähköautoihin ja olisi kyllä varsin perseestä jos kävisi ilmi, että juurikin joku 8-10 vuotta on maksimikäyttöikä autolle (ainakin ilman akun vaihtoa). Sähkisten valmistus on muutenkin hiilari-intensiivisempää kuin polttisten ja sillä sähkiksellä pitää ensin ajaa pari vuotta ennen kuin valmistuksen korkeammat päästöt on käytönaikaisilla pienemmillä päästöillä kuitattu. Mikä lie sitten kokonaisvaikutus elinkaaripäästöihin, jos sähkis on varsin pian akkutakuun jälkeen paalikunnossa ilman uutta akkua, kun polttiksella on vielä potentiaalisesti kymmeniä vuosia käyttöikää edessä? Suomen autokannan keski-ikäkin huitelee tällä hetkellä jossain 13 vuoden tienoilla.
Eu:n autojen keski-ikä on reilu 12v, suomessa vähän yli 13. Euroopan uusimmat auton on itävallassa n. 9vTottakai valmistajat yrittävät arvioida niin tarkasti kuin voivat, että mahdollisimman iso akuista kestäisi akkutakuun ajan. Toisaalta mitään erityistä mielenkiintoa heillä ei siihen ole, että akku hirveän paljon sen yli kestäisi, koska mieluiten myisivät sinulle uuden auton ja muualla maailmassa tuon ikäiset autot alkavat olemaan jo paalitettavaa romurautaa muutenkin. Suomessa kuitenkin ajetaan tuon akkutakuun päättymisenkin jälkeen helposti vielä satku lisää, jolloin niiden ongelmien todennäköisyys alkaa kasvamaan. Akut eivät myöskään hajoa tai väsähdä lineaarisesti, vaan alussa ja lopussa on yleensä voimakkaammat dipit. Synteettiset testit, joilla tuo syklikestävyyttä arvioidaan, eivät myöskään ikinä vastaa tosimaailman kulumista täysin, eivätkä huomioi muita mahdollisia ongelmia, kuten nuo kosteusongelmat, jotka kumuloituvat vain ajan kanssa.
En ole väittänyt, että kaikki plugarit olisivat pommeja, mutta kyllähän tuossa aika paljon riskiä ja tuntemattomia elementtejä on. Toisaalta ihan samat riskit liittyvät myös täyssähköautoihin ja olisi kyllä varsin perseestä jos kävisi ilmi, että juurikin joku 8-10 vuotta on maksimikäyttöikä autolle (ainakin ilman akun vaihtoa). Sähkisten valmistus on muutenkin hiilari-intensiivisempää kuin polttisten ja sillä sähkiksellä pitää ensin ajaa pari vuotta ennen kuin valmistuksen korkeammat päästöt on käytönaikaisilla pienemmillä päästöillä kuitattu. Mikä lie sitten kokonaisvaikutus elinkaaripäästöihin, jos sähkis on varsin pian akkutakuun jälkeen paalikunnossa ilman uutta akkua, kun polttiksella on vielä potentiaalisesti kymmeniä vuosia käyttöikää edessä? Suomen autokannan keski-ikäkin huitelee tällä hetkellä jossain 13 vuoden tienoilla.
Itse ajelin tuossa taannoin työn puolesta ekaa kertaa kaasuautoa, uudehko Skoda Octavia ja täytyy sanoa, että yllätyin kyllä miten surkea range siinä oli. En sitten tiedä onko tuossa jotenkin poikkeuksellisen pieni tankki, mutta ei kovin paljoa yli 300 km yhdellä tankillisella mennyt ja koska kaasuasemia on niin harvassa niin oikeasti piti vähän miettiä miten tuolla se en n. 500 km reissun ajelee.
Jos plugarissa on sähkö- ja polttisautojen huonoja JA hyviä ominaisuuksia, niin kaasuautossa on lähinnä molempien huonot puolet, eli kaikki tavallisen polttiksen vikakohteet ym. yhdistettynä sähköauton rangeen, mutta tien päällä tankkaaminen vielä hankalampaa, eikä kotonakaan voi ladata. Eipä siinä, kyllähän noillekin silti faninsa löytyy.
Mitä taas noihin isoakkuisiin plugareihin tulee, niin yhdyn edellisiin kirjoittajiin, enkä näe oikein mitään järkeä. Edelleen on kaikki plugarien heikkoudet, mutta vielä kalliimpana ja autokin vielä entistä painavampi. Ymmärrän kyllä sinänsä hyvin tuon "lähipyöritykset sähköllä ja sitten harvemmin tehtävät pidemmät reissut bensalla", mutta jos sitä pidempää siivua tulee joka tapauksessa harvakseltaan, niin olisiko se nyt oikeasti niin kauheaa lisätä joku 15-20 min lataustauko 300-500 km välein?
Vaikea kyllä nähdä miksi kukaan oikeasti tuollaista ostaisi kun tosiaan samalla rahalla saa jo isoakkuisen täyssähkönkin, mutta eiköhän niitä sähköallergisia löydy jotka tuon tai vastaavan hommaavat kun ahdistaa niin kovasti se, että ajaessa pitäisi pitää taukoa.
Olet ajanut rikkinäisellä autolla (yksi pullo rikki). Uusilla pääsee 500km kaasulla. 17,7kg säiliötMulla on B7 Passat, jossa maantieajossa kaasurange reilu 500 km ja sekalaisessakin pyörityksessä n. 400-450 km. Bensatankillisella pääsee n. 500 km. Tämä on vielä sitä vuosikertaa, jossa oli 21 kg tankit ja ns. iso bensatankki. Tällä ei kyllä tarvitse jännittää tankkaamisen kanssa ja Jyväskylässä asuvana asemien tarjonta on vähintäänkin riittävä.
Mutta ymmärrän harmituksen joissakin uudemmissa, missä kaasurange on tosiaan jotain 300 km ja siellä on se säälittävä 9l bensatankki. Nämä vaatimukset tulivat EU:sta kaasuautojen loppuvaiheessa. En ymmärrä miksei välitetty laittaa noihin isompia kaasupulloja, kun bensatankkia pienennettiin. Ehkä ei sitten saatu mahtumaan...
Kaasuautossa on kuitenkin muutama aika kiistaton etu:
- käytettynä merkittävästi halvempi kuin sähköauto
- ei lataushybridin monimutkaista tekniikkaa tai akkuvikoja
- polttoaine erittäin halpaa (hinta n. 1-1,10 e/L jos litroina ajatellaan)
- tankkaaminen vie n. 5 min
- kaasupuolen tekniikka pääosin yksinkertainen ja kaasupuolen vikaantuminen ei välttämättä autoa pysäytä (vrt. hybridin sähköviat), auto siirtyy automaattisesti bensalle
Olet ajanut rikkinäisellä autolla (yksi pullo rikki). Uusilla pääsee 500km kaasulla. 17,7kg säiliöt
Kaasuauton rangen mittaamisessa pitää huomioida myös se muuttuja, ettei kaasumittarin täysi lukema välttämättä tarkoita, että edes nimellinen maksimipaine olisi saavutettu säiliöissä, vaan tankkauksen jälkeen mittari saattaa näyttää täyttä, vaikka sinne vajaa 18 kg säiliöihin olisi mennytkin vain n. 15-16 kg kaasua. Tähän vaikuttaa aseman oma paine, mitä sillä hetkellä se sattuu olemaan ja myös vuodenaika. Talvella on mahdollista, että esim. 21 kg nimellisen tilavuuden säiliöihin voikin mennä esim. 23 kg kaasua. Tämä yksistään voi vaikuttaa rangeen +/- 50 km, ellei enemmänkin.
Myös rengaskoko ja ajo-olosuhteet vaikuttavat ja monen asian summana tuollainen n. 400 km range on täysin mahdollinen, vaikka säiliöt vetäisivät sen n. 18 kiloa.
Nimimerkillä 2019 lähtien kokemusta kaasuautoista.
Edit: viallisen kaasupullon diagnosointi on suht suoraviivainen homma, jos niin sattuisi käymään. Käytännössä selviäisi sillä, että tankkaa tyhjästä täyteen ja olettaen että asemalla paineet kunnossa, niin pulloihin pitäisi mennä karkeasti se määrä kaasua kuin on niiden tilavuus. Jos yksi pullo pois pelistä, niin tilavuudesta voi lähteä esim. kolmannes pois (toki merkistä ja mallista riippuen kaikki pullot eivät välttämättä ole samankokoisia).
Vai olisko niin että myyvät biokaasua, se mitä se kaasu sattuu oleen riippuu vahvasti asemasta.Suomen kaasuasemat toimii pelkällä biokaasulla nykyään.
Vai olisko niin että myyvät biokaasua, se mitä se kaasu sattuu oleen riippuu vahvasti asemasta.
Suomessa keskimääräisellä sähkön tuotannon päästöillä ollaan reilussa kymmennessä grammassa kilometri (20Kwh/100km kulutus), puhdas polttis saa olla aika vähäpäästöinen että pääsee alle sadan gramman, keskiarvot taitaa siis liikku yli kymmenkertaisina vs sähkis.Elinkaaripäästöt ovat isoakkuisen auton kohdalla vähän nihkeämpää kuin pieniakkuisen. Käytännössä about 30kW/h on vajaa pari vuotta ja vaikka akku jouduttaisiin uusimaan niin päästöt ovat kuitettu about 3,5 vuodessa.
Sitten taas 100kW/h akulla menee se vajaa kuutisen vuotta että ollaan nollatilanteessa. Tällöin voitaisiin sanoa, että eihän akuissa ole oikein järkeä.
Mutta noi luvut ovat siis otettu Engineering Explaided kanavalta jenkkien keskiarvojen mukaan (ajomatka, sähköstä tulevat päästöt) ja akkujen valmistuksen päästöt ottamalla arvion yläpäästä. Tällöin täkäläisesti polttis kuluttaa vähemmän, sähkö on halutessa ympäristöystävällisempää (kunhan sähköstä on nollapäästövaatimus) ja tietty akkujen valmistuksessa tulevat päästötkin ovat kehitettävissä paremmiksi. Tokihan täkäläinen ajettu kilometrimääräkin on aika paljon pienempi kuin jenkkien keskimääräinen 19000km/vuosi, joka tietty muuttaa laskukaavaa toiseen suuntaan.
Mutta sanotaanko, että pieniakkuiset aähkikset kuittaavat päästönsä todella nopeasti ja siinähän mielessä plugarit ovat erinomainen kompromissi eli kuluttavat vähän päästöjä ja akku on päästöjen osalta todella paljon parempi kuin joku isoakkuinen sähköauto.
Erittäin tärkeää tietty on jo lähtökohtaisesti että sitä autoa ladataan nollapäästöisellä sähköllä, niin tällöin päästötkin saadaan nopeammin kuoletettua (eikä siis esim. pörssi sähköllä ilman 0hiilidioksidipääästöjä -komponenttia).
Tokihan tuokin tilanne paranee sitä mukaa kun sähkön tuotannossa saadaan fossiiliset osuudet ajettua yhä vain pienempään osuuteen, mutta nykyään tarvitsee aktiivista valintaa edelleen.
Siinäpä se onkin, kun helposti tulee enemmän kuin yksi sykli päivässä jos ajaa vaikka ihan tyypillistä 30 kilometrin työmatkaa ja latailee autoa töissä ja kotona. Äkkiä tippuu elinikä viiteen vuoteen jos perheen ykkösratsulla ajetaan valtaosa ajoista ja latauksia tehdään joka välissä. Ja näitä autojahan jo löytyy esim. Kokkolan Autohuollon videoista - alle 10 vuotta vanhoja autoja parisataa tonnia mittarissa ja akku yksinkertaisesti ajettu loppuun.Monesti luvataan ainakin se 3000 lataussykliä ja jos vuoden jokaisena päivänä tulisi sykli täyteen, kestäisi se silti n. 8.2 vuotta. Vähän liikaa vouhotusta aiheen ympärillä. Katsotaan rauhassa sitten 10v päästä.
Ymmärtääkseni ne Gasumin asemat on edelleen samanputken varrella, eli ymmärtääkseni sama periaate edelleen. (tämä siis mielikuva)Gasumin asemilla, mistä sai molempia, niin ei toki sinne kahta eri linjaa tullut, vaan kaikki saivat samaa kaasua valinnasta riippumatta. Mutta tuossa oli se periaate, että kaikki myyty biokaasu oli ns. korvamerkittyä, eli Gasumin piti vähintään se määrä kaasusta hankkia markkinoilta tai omalla tuotannolla biokaasua kuin mitä sitä oli myyty. Eli se legenda, että kaikki olisi kuitenkin ollut maakaasua, oli BS:ää.
Lataussyklillä taidetaan tarkoittaa tuossa 0-100%, eikä monesti käytät letkussa kiinniSiinäpä se onkin, kun helposti tulee enemmän kuin yksi sykli päivässä jos ajaa vaikka ihan tyypillistä 30 kilometrin työmatkaa ja latailee autoa töissä ja kotona. Äkkiä tippuu elinikä viiteen vuoteen jos perheen ykkösratsulla ajetaan valtaosa ajoista ja latauksia tehdään joka välissä. Ja näitä autojahan jo löytyy esim. Kokkolan Autohuollon videoista - alle 10 vuotta vanhoja autoja parisataa tonnia mittarissa ja akku yksinkertaisesti ajettu loppuun.