Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
RapBrakes jarrulevyt tuli laitettua kakkosautoon (Hyundai i20 MK1). Yhteensopivuus ja jarrutusteho hyvää tasoa. Työstöjälki ei ole järin siisti. Aloituspostauksen OK RapBrakesin kohdalla on mielestäni osuva kuvaus. :tup:

Ykkösautoon (Kia Optima MK2) laitoin Boschin levyt ja ne olivat OEM tasoa. :tup:

Valeon palat laitoin molempiin autoihin. Laatu ja yhteensopivuus erinomaista, kuten olettaa sopii OEM osista.

Kuva RapBrakes jarrulevystä:
IMG_1422.jpeg
 
RapBrakes jarrulevyt tuli laitettua kakkosautoon (Hyundai i20 MK1). Yhteensopivuus ja jarrutusteho hyvää tasoa. Työstöjälki ei ole järin siisti. Aloituspostauksen OK RapBrakesin kohdalla on mielestäni osuva kuvaus. :tup:

Ykkösautoon (Kia Optima MK2) laitoin Boschin levyt ja ne olivat OEM tasoa. :tup:

Valeon palat laitoin molempiin autoihin. Laatu ja yhteensopivuus erinomaista, kuten olettaa sopii OEM osista.

Kuva RapBrakes jarrulevystä:
IMG_1422.jpeg

Olisi kannattanut nuo philips-ruuvitkin vaihtaa samalla. Varsinkin oikeanpuoleinen kanta näyttää sen verran pahalta, että seuraava jarrulevynirroitus saattaa vaatia poraamista. :beye:

Näyttäisivät olevan tavallisia senkkikantaisia eikä alla olevan mukaisia kuusiokolo/torx-kantaisia kaulusruuveja, joita ei löydä kuin varaosaliikkeistä.

bmw brake disc retaining screw.PNG
 
Olisi kannattanut nuo philips-ruuvitkin vaihtaa samalla. Varsinkin oikeanpuoleinen kanta näyttää sen verran pahalta, että seuraava jarrulevynirroitus saattaa vaatia poraamista. :beye:

Näyttäisivät olevan tavallisia senkkikantaisia eikä alla olevan mukaisia kuusiokolo/torx-kantaisia kaulusruuveja, joita ei löydä kuin varaosaliikkeistä.

bmw brake disc retaining screw.PNG
Ei sattunut olemaan vararuuveja. Oli kyllä niin pehmeää materiaalia, että ei kestänyt vääntämistä ollenkaan. Iskumeisselillä piti aukaista tuo oikeanpuoleinen. Voi kuitenkin olla, että levyjä ei tarvitse tuon auton elinkaaren aikana enää vaihtaa, ellei laakeri sitten hajoa.
 
Siinä taas insinöörin vaimoa käynyt joku mekaanikko varmaan köyrimässä, että pitänyt kaksi tuomoista pulttia pistää.
 
Kamokan jarrusatulat w211 mersuun oli sopivuus hyvä. Jarrudynossa hyvät tasaiset lukemat. Mk2 Ford focus kamokan satulat myös sopivuus oli hyvä.

Molemmissa autoissa huomasi että kierre ei ole niin syvä kuin letkussa 1.5mm ero mutta tiivistyi hyvin.
 
ja aina renkaita kausivaihtaessa menee hiekkaa ja paskaa jarrulevyn ja navan väliin jos ne ottaa pois.
Toki mahdolista, mutta mulla ei ole ruuveja toisessa autossa ollut, kun olivat sellaiset jotka tuli peltivanteesta läpi, mutta eivät sitten aluvanteiden kanssa sopineet joten jätin pois. Eikä tässä n. 10v aikana mitään huomattavaa ongelmaa ole ollut. Joten melko marginaalinen ongelma.
 
Tuntuu kyllä noi levyt iskevän kiinni napaan niin hyvin, että ei ne siitä tipu kuin lekalla mäiskimällä... mutta itse kyllä aina olen laittanut kiltisti, helpottaahan se uusien levyjen asennusta.
 
Lisätäänpäs Bosch vältettäviin merkkeihin, paketissa kaksi vasemman puolen jarrukenkää.

Toistaiseksi ATE ei ole vielä tuottanut pettymyksiä.

IMG_4467.jpeg
 
Lisätäänpäs Bosch vältettäviin merkkeihin, paketissa kaksi vasemman puolen jarrukenkää.

Toistaiseksi ATE ei ole vielä tuottanut pettymyksiä.

IMG_4467.jpeg

kuvasta ei oikein ongelma selviä.

eikös paketissa kuulu ollakin 2 paria samanlaisia kenkiä?
 
kuvasta ei oikein ongelma selviä.

eikös paketissa kuulu ollakin 2 paria samanlaisia kenkiä?
Heh, ettei olis myyjä myynyt yhdelle pyörälle kenkiä, eli ottanut vaan paketista toisen setin pois ja vahingossa jättänyt väärän parin. Kyllähän noi kai aina molemmille puolille myydään...
 
kuvasta ei oikein ongelma selviä.

eikös paketissa kuulu ollakin 2 paria samanlaisia kenkiä?

Tuossa siis kahden pyörän tarpeet, ja toinen puoli pitäisi olla peilikuva vipujen suhteen, 3/4 kengästä oikeita kyllä.

Heh, ettei olis myyjä myynyt yhdelle pyörälle kenkiä, eli ottanut vaan paketista toisen setin pois ja vahingossa jättänyt väärän parin. Kyllähän noi kai aina molemmille puolille myydään...

Tää tuli suoraan Puolasta Profiauto nimisellä tukkurilta. Kyllä se laadunvalvonta on vaan pettänyt.
 
Kamokan jarrupalat taakse Citroen C4 GP. Näytti ihan sopivan, mutta jostain syystä jarrusatulan kiinnitys ruuvit tuli vain toiseen satulaan. No itseäni ei haitannut kun olin varautunut uusilla liukutappisarjaoilla joissa kyseiset pultit myös mukana, mutta vähän huolimattomuutta ollut tehtaalla. Muuten ei valittamista ainakaan vielä ei vingu ja ihan laadukkaan oloiset. Kestävyys ja jarrutusteho selvinnee viimeistään seuraavassa katsastuksessa. Tosin ainakin käsijarru tuntui hyvin pitävän.
 
Kamokan jarrupalat taakse Citroen C4 GP. Näytti ihan sopivan, mutta jostain syystä jarrusatulan kiinnitys ruuvit tuli vain toiseen satulaan. No itseäni ei haitannut kun olin varautunut uusilla liukutappisarjaoilla joissa kyseiset pultit myös mukana, mutta vähän huolimattomuutta ollut tehtaalla. Muuten ei valittamista ainakaan vielä ei vingu ja ihan laadukkaan oloiset. Kestävyys ja jarrutusteho selvinnee viimeistään seuraavassa katsastuksessa. Tosin ainakin käsijarru tuntui hyvin pitävän.
Tuohan on ihan yleistä että tulee vain kaksi ruuvia, yksi ruuvi per satula. Palat on tarkoitettu vaihdettavaksi niin että vain yksi satulan ruuvi avataan ja satula käännetään käyttäen avaamatonta liukutappia saranana. Vain avattu ruuvi uusitaan.
 
Tuohan on ihan yleistä että tulee vain kaksi ruuvia, yksi ruuvi per satula. Palat on tarkoitettu vaihdettavaksi niin että vain yksi satulan ruuvi avataan ja satula käännetään käyttäen avaamatonta liukutappia saranana. Vain avattu ruuvi uusitaan.
Ok en ole ikinä asiaa ajatellut, kun aikaisemmin kun jarrupaloja olen vaihtanut on tullut, joko kaikki 4 pulttia tai sitten ei yhtään palojen mukana. Ja jotenkin kuvittelisin että ainakin tuohon satula malliin voisi olla aika hankala ellei mahdotonta vaihtaa jos sitä satulaa ei kokonaan irrottaisi.
 
Bosch 0 986 357 822 sytytysjohtosarja kesti 3 vuotta ja 3 kk. Pisin johdoista antaa misfireä ja moottori käy 3 pytyllä. Ei kestänyt sytytystulppien vaihtoväliä 4 V / 60000 km.
 
Bosch 0 986 356 339 sytytysjohtosarja, laadultaan päällisin puolin ok, made in germany. Pituus vaan 5-6cm liian vähän.

Ilmeisesti motonetista ostettu topran sytytysohjain oli myös uutena rikki, kun moottori sammui kuin seinään muutaman minuutin käytyään.
 
Mapcon valmistamat etujouset kestivät tasan viisi vuotta, jonka jälkeen olivat umpiruosteiset, painuneet ja kaupan päälle poikki. Kilsoja karvan päälle 50tkm. Orkkisjouset kestivät 340tk, joten aika heikko esitys.
 
Moog etutukivarret heloineen ja alapallonivelineen kestivät n. 120-130tkm/+4v foordissa. Toisesta meni alapallonivel ja toisesta takahela eli molemmat vaihtoon. Silloin maksoivat n. 60e/kpl eli hinta/laatu ihan kohtalainen.
 
GT-Bergmann takakontin jouset olivat sutta ja sekundaa. Ensimmäisenä kesänä toimivat jotenkuten. Kovilla pakkasilla eivät toimineet ja sitten alkoivat temppuilemaan kesälläkin. Piti voimalla nostaa viimeiset 10cm, että konttia sai tarpeeksi auki. Vuoden jälkeen oli myös ruostetta havaittavissa. Stabiluksen alkuperäiset kaasujouset maksavat 90€/kpl ja nuo Bergmannit olivat 15€/kpl. Onneksi tuli säästettyä vanhat Stabilukset. Ne kuitenkin toimivat kohtalaisesti.

Autona -16 vuoden Optima
 
Hohhoijaa. Kannen päädys oleva vesilähtö piti uusia kun vuotaa. Tilasin tarvikkeen. Metalcaucho. Koesovitus paikalleen ja sehän ottaa alipainepumppuun kiinni. Kiinnitysreikiä ei saa mitenkään passaamaan kohdalleen. VMP.


edit: motonetistä huippumerkki Topran tilalle ja siinä sentään oikeanlainen muoto. vähän löysähkö anturin klipsin kolo, mutta eiköhän se toimi.
 
Viimeksi muokattu:
GT-Bergmann takakontin jouset olivat sutta ja sekundaa. Ensimmäisenä kesänä toimivat jotenkuten. Kovilla pakkasilla eivät toimineet ja sitten alkoivat temppuilemaan kesälläkin. Piti voimalla nostaa viimeiset 10cm, että konttia sai tarpeeksi auki. Vuoden jälkeen oli myös ruostetta havaittavissa. Stabiluksen alkuperäiset kaasujouset maksavat 90€/kpl ja nuo Bergmannit olivat 15€/kpl. Onneksi tuli säästettyä vanhat Stabilukset. Ne kuitenkin toimivat kohtalaisesti.

Autona -16 vuoden Optima

Näissä on aika useassa "hyvässäkin" tarvikemerkissä se ongelma, että eivät esim. farmarissa jaksa nostaa luukkua ylös asti uutena ja ehjänäkään. Mutta alkuperäisosa toimii.
Yksi varaosaliike mistä ostin takaluukun kaasujouset nimenomaan halvemman tarvikeosan kohdalla korosti, että huom. nämä eivät nosta luukkua aivan yläasentoon, että jos se on tärkeää niin osta alkuperäisosa.
 
maxgearin kässärivaijeri oli vähän lyhkäsempi ja se kiinnitysjuttu satulaan oli ihan ihme sohlo, hyvä että pysyy kiinni.
 
Bosch pääsi omien vältettävien osien listalle.

Käsijarruista tuli narinaa katsastuksessa, joten aika finaalissa olleet käsijarrukengät vaihtoon ja Boschit tilalle. Ei siltikään riitä jarrutusvoima. Joten vaihdetaan kaikki loputkin hilut; vaijerit, linkku ja pikkukilkkeet. Vieläkin siinä ja siinä, mutta äärimmilleen säädettynä juuri ja juuri riittää katsastukseen. Seuraavana vuonna katsastus: ei riitä jarrutusvoima käsijarrussa.

Nyt alkoi jo vituttaa joten takajarrulevyt ja palatkin vaihtoon. Tässä yhteydessä näkyy miten ne uudet kengät ovat kuluneet pelkästään toiselta syrjältään aivan kapealta alueelta, muuten aivan koskematon pinta. No niin. Uudet levyt ja palat kuitenkin paikalleen ja yllätys ei ole suurensuuri kun ei se auttanut käsijarruun yhtään.

No, nyt sitten ATEn kengät tilaten ja kun on ne kädessä niin Boschin paskakengät irti, ja nyt kun niitä vertaa vierekkäin niin näkee miten ne Boschit ovat hienoisesti väärän malliset, silmämääräisesti ihan OK ja menevät paikalleenkin mutta sen verran päin vittua että eivät ne kuitenkaan toimi. Ei edes kokenut asentaja huomannut eroa muuten kuin vierekkäin vertaamalla. Ja osanumero kuitenkin täsmäsi osan kanssa jonka pitäisi olla oikea. Roskikseen vaan ja uudet ATEt tilalle. Ja nyt piisaa jarruvoima kun pomppaa kulkine teloilta katsurin kiskaistessa kahvasta.

Saatana. Jatkossa mitä tahansa muuta kuin Boschia.
 
Fennon takavaimentimessa oli kiinnike muutaman sentin vääräs kohdas.

Eli kantsii noita välttää jos ei omista hitsauskonetta.
 
Brembon jarrupalat ei kyllä ilman hiomista mene, hyundai i30
Volvo V40 meni Brembon palat heittämällä, samoin kuin kaikkiin moottoripyöriin.

Minulla i40 ja siihen ainakin tarjoaa monenmerkkisiä satuloita ja vuosimalleittain vaihtuvia paloja. Liekö sitten jotakin eroja vai ei.
 
VAG BKY moottorin alkuperäiset puolat oli merkkiä Eldor. En löytänyt mainintaa tuosta merkistä ollenkaan koko ketjussa. Kesti lähes 20 v. / 180tkm. Tilalle meni Beru merkkinen. Pitänee muutkin vaihtaa, lienee jo käyttöikänsä päässä..?
 
VAG BKY moottorin alkuperäiset puolat oli merkkiä Eldor. En löytänyt mainintaa tuosta merkistä ollenkaan koko ketjussa. Kesti lähes 20 v. / 180tkm. Tilalle meni Beru merkkinen. Pitänee muutkin vaihtaa, lienee jo käyttöikänsä päässä..?

Yleensä ne on sen verran tasalaatuisia että viikon parin sisään alkaa seuraava oireilla, joten vaihtaisin kaikki.
 
ASMET äänenvaimentimessa oli vieläkin huonompi sopivuus. kolme kiinnitys pistettä ja kaksi joutui siirtämään. Se koko vaimennin oli alkuperäistä kookkaampi jonka takia piti tehdä tuollainen operaatio. Välttäkää.
 
ASMET äänenvaimentimessa oli vieläkin huonompi sopivuus. kolme kiinnitys pistettä ja kaksi joutui siirtämään. Se koko vaimennin oli alkuperäistä kookkaampi jonka takia piti tehdä tuollainen operaatio. Välttäkää.
Taitaa lähes kaikissa tarvikeputkistoissa ja äänenvaimentimissa olla automerkki- ja automallikohtaisia sopivuushaasteita, varsinkin jos alkaa sekoittamaan eri tarvikevalmistajien putkiston komponentteja keskenään(fiktiivisenä esimerkkinä Bosalin keskipätkä ja Fennon takapönttö).
 
Bosch pääsi omien vältettävien osien listalle.

Käsijarruista tuli narinaa katsastuksessa, joten aika finaalissa olleet käsijarrukengät vaihtoon ja Boschit tilalle. Ei siltikään riitä jarrutusvoima. Joten vaihdetaan kaikki loputkin hilut; vaijerit, linkku ja pikkukilkkeet. Vieläkin siinä ja siinä, mutta äärimmilleen säädettynä juuri ja juuri riittää katsastukseen. Seuraavana vuonna katsastus: ei riitä jarrutusvoima käsijarrussa.

Nyt alkoi jo vituttaa joten takajarrulevyt ja palatkin vaihtoon. Tässä yhteydessä näkyy miten ne uudet kengät ovat kuluneet pelkästään toiselta syrjältään aivan kapealta alueelta, muuten aivan koskematon pinta. No niin. Uudet levyt ja palat kuitenkin paikalleen ja yllätys ei ole suurensuuri kun ei se auttanut käsijarruun yhtään.

No, nyt sitten ATEn kengät tilaten ja kun on ne kädessä niin Boschin paskakengät irti, ja nyt kun niitä vertaa vierekkäin niin näkee miten ne Boschit ovat hienoisesti väärän malliset, silmämääräisesti ihan OK ja menevät paikalleenkin mutta sen verran päin vittua että eivät ne kuitenkaan toimi. Ei edes kokenut asentaja huomannut eroa muuten kuin vierekkäin vertaamalla. Ja osanumero kuitenkin täsmäsi osan kanssa jonka pitäisi olla oikea. Roskikseen vaan ja uudet ATEt tilalle. Ja nyt piisaa jarruvoima kun pomppaa kulkine teloilta katsurin kiskaistessa kahvasta.

Saatana. Jatkossa mitä tahansa muuta kuin Boschia.

Toyotan omistajille tuttu ongelma ja syy löytyy linkin Gorganen videolla kohdasta 14:57 alkaen. Kyseisellä herralla muutenkin aivan loistavia videoita hieman vanhemmista autoista ja niiden vioista. Todella asiantunteva ja pätevä kaveri.

 
Nissens (jäähdyttimet, OK | ilm.kompressori, osittain sopimaton | ilmastoinnin kuivain, osittain sopimaton/puutteellinen | EGR-venttiili, OK)

Just laitoin Nissensin ilmastoinnin jäähdyttimen sekä kuivaimen ja painekytkimen 08 Qashqaihin.

Meni hyvin muuten, mutta kuivaimessa ei vastannut jäähdyttimeen kiinni tulevan putken taivutus / kulma ihan alkuperäistä ja korkeapainelinja ei siis tullut täysin samaan asentoon, joka aiheutti ensin päänvaivaa.

Piti laittaa korkeapainelinja kuivaimen pohjaan kiinni ensin kuivain irrallaan (koska sen putkea oli varaa liikutella), sitten kuivaimelta jäykkä putki kiinni jäähdyttimeen ja viimeiseksi tuki paikalleen.

Kuivaimen tuki ei käynyt enää vanhoilla rei'illä paikalleen, joten siihen piti porata pari reikää lisää sisemmäs.
Lisäksi asennon muutoksen myötä korkeapaineputki tuli aika lähelle ilmastoinnin kompuran hihnapyörää. Sidoin putkea parilla nippusiteellä, jotta sain sen kauemmas.

Mikäli osat toimii ja kestää niin ihan ok, mutta ei tosiaan ollut ihan heittämällä paikalleen homma kuivaimen osalta.

E: niin ja korkeapainelinjan liitokseen ei tullut uutta O-rengasta kuivaimen mukana, se piti hakea erikseen.
Jäähdyttimen mukana tuli uudet O-renkaat 2 kpl sen liitoksille.
 
Viimeksi muokattu:
Nissensin kuivaimet taitaa olla juu jotain halvinta pinkiponkia. Tais olla itelläkin vastaavat ongelmat kun reiät ei täsmänny siinä kuivaimessa ja piti rälläkällä poistaa ohjaintappeja tms. Ja jouduin sen sitte vielä myöhemmin vielä uusimaan kun mokoma vielä vuoti o-renkaista (jotka jouduin laittamaan vanhoilla), en laittanu enää Nissensiä.
 
Nissensin kuivaimet taitaa olla juu jotain halvinta pinkiponkia. Tais olla itelläkin vastaavat ongelmat kun reiät ei täsmänny siinä kuivaimessa ja piti rälläkällä poistaa ohjaintappeja tms. Ja jouduin sen sitte vielä myöhemmin vielä uusimaan kun mokoma vielä vuoti o-renkaista (jotka jouduin laittamaan vanhoilla), en laittanu enää Nissensiä.

Joo ei nyt vakuuttanut vaikka "OE-laatuna" mainostavat ja Trodolla "Premium".

No, jospa nuo kestävät auton lopun käyttöiän, tuskin montaa vuotta jäljellä.
 
Brembon jarrupalat ei kyllä ilman hiomista mene, hyundai i30

Tähän vielä mielenkiinnosta: minulla oli täysin sama homma sekä Brembon että Remsan takajarrupaloissa, Kia Ceed 2012 ED. Ceed ja i30 on sama alusta.

Paloista pitää hioa runko ihan kitkapinnan reunaan, muuten eivät mene paikalleen ja pian jumissa.
Ajattelin ensin, että Remsan palat vain huonot, mutta Brembossa täysin sama homma.

Eli tässä lie kyse jostain Kia/Hyundai kummallisuudesta takapalojen osalta enemmän kuin merkistä, tai sitten vain tietyn merkin palat on oikeasti sopivat.

Ja kyllä, satularungon pinnat oli puhdistettu huolella. Ja paloista piti tosiaan valehtelematta ottaa varmaan pari milliä pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 433
Viestejä
4 869 547
Jäsenet
78 658
Uusin jäsen
Vuorenmaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom