Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
RapBrakes jarrulevyt tuli laitettua kakkosautoon (Hyundai i20 MK1). Yhteensopivuus ja jarrutusteho hyvää tasoa. Työstöjälki ei ole järin siisti. Aloituspostauksen OK RapBrakesin kohdalla on mielestäni osuva kuvaus. :tup:

Ykkösautoon (Kia Optima MK2) laitoin Boschin levyt ja ne olivat OEM tasoa. :tup:

Valeon palat laitoin molempiin autoihin. Laatu ja yhteensopivuus erinomaista, kuten olettaa sopii OEM osista.

Kuva RapBrakes jarrulevystä:
IMG_1422.jpeg
 
RapBrakes jarrulevyt tuli laitettua kakkosautoon (Hyundai i20 MK1). Yhteensopivuus ja jarrutusteho hyvää tasoa. Työstöjälki ei ole järin siisti. Aloituspostauksen OK RapBrakesin kohdalla on mielestäni osuva kuvaus. :tup:

Ykkösautoon (Kia Optima MK2) laitoin Boschin levyt ja ne olivat OEM tasoa. :tup:

Valeon palat laitoin molempiin autoihin. Laatu ja yhteensopivuus erinomaista, kuten olettaa sopii OEM osista.

Kuva RapBrakes jarrulevystä:
IMG_1422.jpeg

Olisi kannattanut nuo philips-ruuvitkin vaihtaa samalla. Varsinkin oikeanpuoleinen kanta näyttää sen verran pahalta, että seuraava jarrulevynirroitus saattaa vaatia poraamista. :beye:

Näyttäisivät olevan tavallisia senkkikantaisia eikä alla olevan mukaisia kuusiokolo/torx-kantaisia kaulusruuveja, joita ei löydä kuin varaosaliikkeistä.

bmw brake disc retaining screw.PNG
 
Olisi kannattanut nuo philips-ruuvitkin vaihtaa samalla. Varsinkin oikeanpuoleinen kanta näyttää sen verran pahalta, että seuraava jarrulevynirroitus saattaa vaatia poraamista. :beye:

Näyttäisivät olevan tavallisia senkkikantaisia eikä alla olevan mukaisia kuusiokolo/torx-kantaisia kaulusruuveja, joita ei löydä kuin varaosaliikkeistä.

bmw brake disc retaining screw.PNG
Ei sattunut olemaan vararuuveja. Oli kyllä niin pehmeää materiaalia, että ei kestänyt vääntämistä ollenkaan. Iskumeisselillä piti aukaista tuo oikeanpuoleinen. Voi kuitenkin olla, että levyjä ei tarvitse tuon auton elinkaaren aikana enää vaihtaa, ellei laakeri sitten hajoa.
 
Siinä taas insinöörin vaimoa käynyt joku mekaanikko varmaan köyrimässä, että pitänyt kaksi tuomoista pulttia pistää.
 
Kamokan jarrusatulat w211 mersuun oli sopivuus hyvä. Jarrudynossa hyvät tasaiset lukemat. Mk2 Ford focus kamokan satulat myös sopivuus oli hyvä.

Molemmissa autoissa huomasi että kierre ei ole niin syvä kuin letkussa 1.5mm ero mutta tiivistyi hyvin.
 
ja aina renkaita kausivaihtaessa menee hiekkaa ja paskaa jarrulevyn ja navan väliin jos ne ottaa pois.
Toki mahdolista, mutta mulla ei ole ruuveja toisessa autossa ollut, kun olivat sellaiset jotka tuli peltivanteesta läpi, mutta eivät sitten aluvanteiden kanssa sopineet joten jätin pois. Eikä tässä n. 10v aikana mitään huomattavaa ongelmaa ole ollut. Joten melko marginaalinen ongelma.
 
Tuntuu kyllä noi levyt iskevän kiinni napaan niin hyvin, että ei ne siitä tipu kuin lekalla mäiskimällä... mutta itse kyllä aina olen laittanut kiltisti, helpottaahan se uusien levyjen asennusta.
 
Lisätäänpäs Bosch vältettäviin merkkeihin, paketissa kaksi vasemman puolen jarrukenkää.

Toistaiseksi ATE ei ole vielä tuottanut pettymyksiä.

IMG_4467.jpeg
 
Lisätäänpäs Bosch vältettäviin merkkeihin, paketissa kaksi vasemman puolen jarrukenkää.

Toistaiseksi ATE ei ole vielä tuottanut pettymyksiä.

IMG_4467.jpeg

kuvasta ei oikein ongelma selviä.

eikös paketissa kuulu ollakin 2 paria samanlaisia kenkiä?
 
kuvasta ei oikein ongelma selviä.

eikös paketissa kuulu ollakin 2 paria samanlaisia kenkiä?
Heh, ettei olis myyjä myynyt yhdelle pyörälle kenkiä, eli ottanut vaan paketista toisen setin pois ja vahingossa jättänyt väärän parin. Kyllähän noi kai aina molemmille puolille myydään...
 
kuvasta ei oikein ongelma selviä.

eikös paketissa kuulu ollakin 2 paria samanlaisia kenkiä?

Tuossa siis kahden pyörän tarpeet, ja toinen puoli pitäisi olla peilikuva vipujen suhteen, 3/4 kengästä oikeita kyllä.

Heh, ettei olis myyjä myynyt yhdelle pyörälle kenkiä, eli ottanut vaan paketista toisen setin pois ja vahingossa jättänyt väärän parin. Kyllähän noi kai aina molemmille puolille myydään...

Tää tuli suoraan Puolasta Profiauto nimisellä tukkurilta. Kyllä se laadunvalvonta on vaan pettänyt.
 
Kamokan jarrupalat taakse Citroen C4 GP. Näytti ihan sopivan, mutta jostain syystä jarrusatulan kiinnitys ruuvit tuli vain toiseen satulaan. No itseäni ei haitannut kun olin varautunut uusilla liukutappisarjaoilla joissa kyseiset pultit myös mukana, mutta vähän huolimattomuutta ollut tehtaalla. Muuten ei valittamista ainakaan vielä ei vingu ja ihan laadukkaan oloiset. Kestävyys ja jarrutusteho selvinnee viimeistään seuraavassa katsastuksessa. Tosin ainakin käsijarru tuntui hyvin pitävän.
 
Kamokan jarrupalat taakse Citroen C4 GP. Näytti ihan sopivan, mutta jostain syystä jarrusatulan kiinnitys ruuvit tuli vain toiseen satulaan. No itseäni ei haitannut kun olin varautunut uusilla liukutappisarjaoilla joissa kyseiset pultit myös mukana, mutta vähän huolimattomuutta ollut tehtaalla. Muuten ei valittamista ainakaan vielä ei vingu ja ihan laadukkaan oloiset. Kestävyys ja jarrutusteho selvinnee viimeistään seuraavassa katsastuksessa. Tosin ainakin käsijarru tuntui hyvin pitävän.
Tuohan on ihan yleistä että tulee vain kaksi ruuvia, yksi ruuvi per satula. Palat on tarkoitettu vaihdettavaksi niin että vain yksi satulan ruuvi avataan ja satula käännetään käyttäen avaamatonta liukutappia saranana. Vain avattu ruuvi uusitaan.
 
Tuohan on ihan yleistä että tulee vain kaksi ruuvia, yksi ruuvi per satula. Palat on tarkoitettu vaihdettavaksi niin että vain yksi satulan ruuvi avataan ja satula käännetään käyttäen avaamatonta liukutappia saranana. Vain avattu ruuvi uusitaan.
Ok en ole ikinä asiaa ajatellut, kun aikaisemmin kun jarrupaloja olen vaihtanut on tullut, joko kaikki 4 pulttia tai sitten ei yhtään palojen mukana. Ja jotenkin kuvittelisin että ainakin tuohon satula malliin voisi olla aika hankala ellei mahdotonta vaihtaa jos sitä satulaa ei kokonaan irrottaisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 193
Viestejä
4 815 755
Jäsenet
78 075
Uusin jäsen
luppe123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom