Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Ois aikomus vaihtaa Astraan eteen uudet jarrulevyt ja palat ennen talvea. Kattelin Ebaystä, ni sieltä niitä saa 50-70 € hintaan koko setin, mutta vähän tietty mietityttää, että tilaisko ihan vaan kuin sika säkissä niitä vai kattoisko ja tutkisko vähän tarkemmin, ettei sieltä mitään LPR:ää tule ? Muutamassa ilmoituksessa saksassa näkyi kuvassa merkkinä Zimmermann ja briteistä sais TRW:n settejä. TRW pitäis olla ainakin se varmin vaihtoehto ehdottomasti.

Jarrulevyissä on pienempi riski saada huonoa tavaraa, koska se on niin yksinkertainen tuote että jopa kiinalainen osaa tehdä toimivan jarrulevyn. Toisaalta, on niitäkin ollut huonolaatuisia, mutta harvemmin...

Palat kannattaa ehdottomasti laittaa esim tuota TRW:tä, tai jotain muuta hyväksi todettua merkkiä. Jos huonot jarrupalat osuu kohdalle, niitä joutuu viilailemaan että mahtuvat paikoilleen, ja lisäksi jarrutuntuma muuttuu vähän enemmän "pahviseksi".
 
Victor Reinz ei välttämättä olekaan niin laatumerkki:
http://www.benzworld.org/forums/what/1639007-do-not-use-victor-reinz-aftermarket.html

Tiedä sitten onko ongelma ollut vaan yksittäisissä mersun tm tiivistemalleissa vai mikä on syynä.

Täällä on myös moni sitä mieltä että VR ei ole mikään paras tiivistevalmistaja: Elring or Victor Reinz?

Siitä huolimatta että varmaan monessa autossa on orkkiksena Victor Reinziä. Eipä se tavaton näky ole että esim venttiilikopan tiiviste vuotaa lähes uudessa autossa.
 
Viimeksi muokattu:
Reinzin venttiilikopan tiiviste focukseen oli liian lyhyt ja piti venyttää paikalleen ja kerran senkin jälkeen pullahti pois paikaltaan kesken ajon
 
Motorcraft alatukivarret melkosta kuraa. Kestivät alle kaksi vuotta ja 20,1tkm. Molemmilta puolilta alapallonivelet väljät. En tiedä viittiiko enää maksaa "laadusta" preemiota. Toki se "laatu" olisi tasaista...
 
Ne on Fordeissa niitattu tukivarsiin. Ei oikein kotikonstein onnistu vaihtaminen. Ihan älytön systeemi. Mikä vika muka on pulteissa ja muttereissa...
 
Täältä suositus ATE:n jarruosille. Peruslevytkin ovat pinnoitettuja joten ei ylimääräistä ruostumista, materiaalit huippulaatua ja esim. kitinävaimennukset ovat vakiona integroituna takaosissa, kuten alkuperäisissäkin merkkitiskiltähaettuna eli vain 3M:n tarra pois ja ne on ready-to-go.
 
Ne on Fordeissa niitattu tukivarsiin. Ei oikein kotikonstein onnistu vaihtaminen. Ihan älytön systeemi. Mikä vika muka on pulteissa ja muttereissa...
Rälläkällä hioo niittien kannat rikki ja lyö niitit irti. Näin itse irroitin niitatun alapallonivelen. Toki kätevämpää olisi jollain dremelillä jos sellainen on.
E: Ja varaosa oli sitten pulteilla ja muttereilla.
 
Denso Japanilainen laatumerkki. Kyseisen valmistajan osia löytyy varmasti jokaisesta japanilaisesta automerkistä ja varmasti monista muistakin.

Pyyhkijänsulkia en kuitenkaan oman kokemuksen mukaan kyseiseltä merkiltä suosittele ostamaan.

Hommasin tuommoiset Denson hybridisulat ja ei voi kyllä kehua. Eivät ota joka kohdasta kunnolla tuulilasiin kiinni ja siitä johtuen lasiin jää pyyhkimätön kohta. Motonet myy esimerkiksi näitä samoja, mutta omani tilasin autodoc:ilta.
Kyseessä siis tuommoiset http://www.denso-am.com/products/automotive-aftermarket/wiper-blades/wiper-blades/hybrid-wiper-blades/

Tuulilasi jää tuommoiseksi, kun tänään laitetuilla uusilla sulilla lasia pyyhkii.
 
Vaihdoin Micra k11 RIDEX merkkiset jarrupalat ja levyt, ulkoisesti hyvät ja sopi paikalleen ilman ongelmia = Hyvä
 
Denso Japanilainen laatumerkki. Kyseisen valmistajan osia löytyy varmasti jokaisesta japanilaisesta automerkistä ja varmasti monista muistakin.

Pyyhkijänsulkia en kuitenkaan oman kokemuksen mukaan kyseiseltä merkiltä suosittele ostamaan.

Hommasin tuommoiset Denson hybridisulat ja ei voi kyllä kehua. Eivät ota joka kohdasta kunnolla tuulilasiin kiinni ja siitä johtuen lasiin jää pyyhkimätön kohta. Motonet myy esimerkiksi näitä samoja, mutta omani tilasin autodoc:ilta.
Kyseessä siis tuommoiset http://www.denso-am.com/products/automotive-aftermarket/wiper-blades/wiper-blades/hybrid-wiper-blades/

Tuulilasi jää tuommoiseksi, kun tänään laitetuilla uusilla sulilla lasia pyyhkii.
Huomasin ihan saman, ärsytti niin että ostin pikaisesti jotkut varrelliset sulat ja taas pyyhkii hyvin... :vihellys:
 
Nuokin ovat varmaan jonku random kiinalaisen pajan valmistamat, ja lätkästy Denso merkki päälle.
 
Nuokin ovat varmaan jonku random kiinalaisen pajan valmistamat, ja lätkästy Denso merkki päälle.

Japanissa ne paketin mukaan on tehty. Mielestäni niiden ongelma on siinä, että se runko on liian jäykkä eikä muotoudu tarpeeksi lasin muodon mukaan vaikka se runko onkin saranoitu useammastakin kohdasta. Samoja sulkia on myynnissä myös nwb-merkillä ja itse sulkien kumiosissa tuo nwb lukee.
 
FAI AutoParts venttiilikopan tiiviste:
Itse tiiviste hyvä, mutta toinen päätyihin tulevista silikonipalasista ei oikein istunut. Se jäi käyttämättä siis, ja laitoin vanhan.

Optimal kaasuttimen kumilaippa:
Ikää 1,5v/15tkm ja näyttää tältä. Olemus on lähempänä muovia kuin kumia. Näytti että olisi aavistuksen päässyt vuotamaan keskikohdasta:
700x500-laippa-3275.jpg

700x500-laippa-3274.jpg
 
Tilasin Febi merkkisenä uuden laipan;

Kappas sieltä tuli ilmeisesti VAG Original teileä (osanumero kyljessä). En yllättynyt, vaan tätä toivoinkin.

700x500-laippa-3295.jpg
 
Viimeksi muokattu:
RAY:n valmistamat pakoputkistot, ei ainakaan saa minun luottoa.

Ilmeisesti Simons -merkkiset putket tulevat myös tuolta.

Jollain ne pitäisi kai käsitellä ennen autoon asennusta että kestäisi vähän pidempään mitä itellä tuo Typ89 audiin hankittu 2,5" putkisto.

Perus kertakäyttökamaa... :/

2836.jpg
'

Kannattaa ostaa rosteriputkea autoihin, jos vaan on tarjolla järkihintaan.
 
Jep, sitä, tai jotain vastaavaa varmaan kannattaa hölvätä ihan kunnolla joka paikkaan. Ite laitatin putkiston korjaamolla niin tokihan asia sitten unohtui ja jäi tekemättä. Periaatteessahan nuo putket on kyllä sinkittyjä putkia, mutta lienee niin ohut (sähkö)sinkitys ettei se tosiaankaan riitä.

mst5410171_1.jpg
 
Onko kokemuksia tai suosituksia mitä tarvikemallin laakereita/tiivistesarjoja kannattaa käyttää. Kone tällä hetkellä auki ja pian pitäis tilailla kampuran ja kk laakerit sekä alakerran tiivistesarja ja jahka saan tohon laitokseen kannen niin myös yläkerran tiivistesarja. Autodocilta tuntuu laakereita saavan pääasiassa vaan IPSI merkkisenä joka ei sano sit yhtää mitää mulle.
 
Biltemasta hain Volvo 850 T5:een iskareiden ylälaakerit. Kyllä ne nyt 4kk (josta 2kk liikenteessä) ja 2tkm kesti. Nyt 7kk ja 4tkm myöhemmin pitää vitullista narinaa ja pauketta, kun rattia kääntää. Harmi vaan, ettei ole kuittia tallella, olis muuten voinut käydä kyselemässä vähäsen.
 
Aivan, pitänee sit tyytyä kyseleen paikallisilta varaosaliikkeiltä, ois kaikkein helpoinkin varmasti, tosin maksaa taas pikkasen enempi mut pitää hankkiutua vakkariasiakkaiden listaan.
 
Nämä kuitattu. Hyvin jämäkkää laatua ja hyvä viimeistely, näitä et kadu.

Lemförder (ylätukivarsi)
Febi-Bilstein (hihnankiristin)
Meyle (koiranluut)
 
Alko Astrassa ääntämään moniurahihnan kiristimen rulla, kerran jo sen vaihtanu, ni todennäköisesti menee taas vaihtoon, jossei voitelemalla hiljene. Kattelin, et ois tuol Ruvillen rulla kohtuuhintaan, joku 16 €, tekiks sen merkin tuotteilla mitään ? Aikaisempi minkä ostin tais olla just joku Mapco, ni ei ihmekkään et alko temppuilee jo parissa vuodessa.


Edit: Empäs ostakkaan, oli tuol paikas postikulut kympin. Yhes toises mestas ois SKF:n rulla 20 € + 6 € toimituskulut. Sen pitäis olla varma valinta.
Äänen syy voi olla myös itse kiristin (itsellä tämä), jokin hihnapyörä linjalla, jokin apulaitteen laakeri.
 
Febi Bilstein merkkinen kaasuttimen kumilaippa 2kk jälkeen. Ihmeellisesti kumi lähtenyt turpoamaan ja irronnut..

 
Jotakuin joo. On siellä metallivahvike sisällä, ja se on kuorrutettu kumilla joka suuntaan. Nää on näitä VAG:n viritelmiä. Täytyy varmaan hakea marmorilta varmasti alkuperänen, jos noita vielä löytyy... sellaset todistetusti kestää ainakin muutaman vuoden...
 
Taikka sit vaan kuorit tosta ton päälipuolen kumin pois ja teet siihen tiivistepaperista tiivisteen. Biltemasta ainakin saa semmosta bakeliittiseosta olevaa tiivistepaperia, kaveriks tiivistesilikonia sit, ni hyvä tulee. Eihän toi runko itsessään miksikään pitäis mennä, mikäli on kiinteää metallia vaan.

Tiiviste - Biltema
Jos toi tiivistekumi on ruvennut hapertumaan niin eiköhän koko kumikurkku ole pian entinen. Siinä on luultavasti kaksi metallilappaa joiden välissä joustava kumikurkku.
 
70 EUR hintasen Pierburg -merkkisen osan laitoin ja se oli vielä parempilaatuinen. Edellisessä parin kympin Febi Bilsteinissä se kumirengas ei meinannut pysyä paikoillaan urassa, kun tässä uudessa se istuu kuin nenä päässä. En laittanut mitään tiivistemassoja väliin, vaan kiristin ristiin n. 15nm. Ainakin toistaiseksi on täysin vuodoton.

Joo tietysti ois voinu vaikka mitä kehitellä siihen väliin, mutta onko sen arvoista, kun auton pitää joka päivä toimia, ja pienikin vuoto tekee sen jo ihan mahdottomaksi ajaa (ainakin kylmänä matalilla kierroksilla sammuu tai nykii). Lambdaton auto kun ei kauheasti korjaile seosta paremmaksi, jos vetää laihalle vuodon takia.

Voikohan E10 bensan tankkaus tai masinolin käyttö aiheuttaa tuon kumilaipan ennenaikaisen rikkoutumisen...
 
Viimeksi muokattu:
Niinno mutta en ole sitä tankannut kuin ehkä kerran 2 vuoteen. Ja muutaman pullon jäänestoja olen laittanut...
 
Klarius -merkkinen katalysaattori. Valmistettu Iso-Britanniassa. Ei moitteensijaa. Hyvännäköistä hitsaussaumaa ym.

Ebaystä 155€ kotiin tuotuna. Motonetistä vastaava 379€

Tuli valittua malli missä ei ole äänenvaimenninta samassa, niin helpottui asennus kun ei tarvii yhdellä kädellä kannatella 8kg sijaan varmaan 20kg pönttöä, ja samalla toisella kädellä yrittää muljauttaa klemmaria huulille pakosarjan päässä.
 
On se kyllä ainakin omassa hondassa aika vaikeaksi tehty, että sen väärin saisi laitettua, kun se on juuri mitoitettu sen paikan kokoiseksi ja istuu sinne tiukasti, kun on oikein.
 
Yleensä ne sopii kyllä ihan tiukasti paikoilleen, mutta itelle on tullu vastaan ainakin pari paikoilleen huonosti sopivaa suodatinta, jotka jäi helposti sitten reunastaan vuotamaan jos sen laput silmillä tai joku kädetön olisi laittanut paikoilleen, eli tarkkana piti olla asennuksen kanssa.

En kyllä silti ihan täysin suodatinta syyttäisi, jos ajelee 100tkm väärin asennetun suodattimen kanssa, on siinä peiliinkin katsottava...
 
Joo ei todellakaan, kyl neki periaatteessa vuosittain/jokatoinen vuosi olisi syytä vaihtaa. Mut mikä olisi sitten semmoi varma laatumerkki näissäkin, missä olisi myös hinta kohtuullinen ?

Tuo mahlehan ymmärtääkseni valmistaa ihan automerkeille niiden omalla merkillä myytäviä eli pitäisi olla kyllä laadukas enkä lähtisi yhden videon perusteella huonoksi sanomaan.
 
Se on vaan toinen juttu että valmistaako Mahle suodattimia, vai onko alihankintana. Tuo tiiviste on kyllä varsin epämääräinen esitys tuossa.
 
Se on vaan toinen juttu että valmistaako Mahle suodattimia, vai onko alihankintana. Tuo tiiviste on kyllä varsin epämääräinen esitys tuossa.

Onko se tiiviste sitten jo alun perin ollut tuollainen? Luulisi asennettaessa huomion siihen kiinnittyvän jos se ihan lörppö on ja miten juuri tuolle on voinut osua kahden eri merkin vastaavat tapaukset.
 
Zimmermann jarrulevyt/palat. Vastaavat alkuperäislaatua eikä mitään huomioitavaa eroa ole autonvalmistajan alkuperäisosiin.
BMW ainakin käyttää tämän valmistajan jarrulevyjä/paloja ihan alkuperäisinä osinaan omilla leimoillaan.
 
Kuinkahan hyvin valmistajien varaosalaatu säilyy? Ostin 2 v. sitten auton alkuperäisen Boschin virranjakajan kannen. Nyt kun katsoin sitä, siinä on jotain pikku murusia irronnut sisäpuolelta sieltä täältä, sekä railoja, syöpymiä, ja varmaan läpi asti reikä. En muista oliko ne viat alunperin siinä.
Entisessä on muovin laatu kumimaisempi ja notkeampi, eikä siinä ole muuta vikaa paitsi kuluneet navat.
 
Pitää vielä korjata mitä sanoin virranjakajan kannen materiaalista, eihän ne varmaan mitään muovia ole vaan jotain keramiikkaa tms. Uudemmasta Boschista puuttuu kiiltävä pinnoite joka on vanhassa. Ilmeisesti karsittu vähän kustannuksissä.:facepalm:
Olisikohan Beru esim. yhtään parempi?
 
Stark Raidetangon päät kesti alle vuoden. Tosin ajoin n.50tkm.
Tiesin niiden olevan paskaa, mutta en voinut vastustaa 9e kpl hintaa.
 
Pitää vielä korjata mitä sanoin virranjakajan kannen materiaalista, eihän ne varmaan mitään muovia ole vaan jotain keramiikkaa tms. Uudemmasta Boschista puuttuu kiiltävä pinnoite joka on vanhassa. Ilmeisesti karsittu vähän kustannuksissä.:facepalm:
Olisikohan Beru esim. yhtään parempi?

Beru on hyvä.
 
Kokemuksia sellasesta merkistä kuin Professional Parts Sweden? Tuntuu löytyvän vähän kaikkea. Ilmeisesti jotain made in chinaa hinnasta päätellen.

Tuli nyt laitettua koiranluut sen merkkisenä, sekä lambda-anturit odottaa asennusta.
 
Kokemuksia sellasesta merkistä kuin Professional Parts Sweden? Tuntuu löytyvän vähän kaikkea. Ilmeisesti jotain made in chinaa hinnasta päätellen.

Tuli nyt laitettua koiranluut sen merkkisenä, sekä lambda-anturit odottaa asennusta.
Antureissa henkilökohtaisesti suosin merkkituotteita, noi halpikset kun ei kauhean luotettavia ole.
 
Kokemuksia sellasesta merkistä kuin Professional Parts Sweden? Tuntuu löytyvän vähän kaikkea. Ilmeisesti jotain made in chinaa hinnasta päätellen.

Tuli nyt laitettua koiranluut sen merkkisenä, sekä lambda-anturit odottaa asennusta.

Eiköhän tuo ole vaan joku oma merkki mikä ostaa sieltä mistä halvimmalla saa ja lätkii oman nimen paketteihin, kuten Stark ja vastaavat.
 
TYC meni välittömästi mustalle listalle. VÄLTTÄKÄÄ.

Täyttä naalinp*skaa. Ei sovi Fiestan umpio nätisti paikoilleen, ei sitten millään. mm. konepelti ei mene kiinni ellei umpiota ensin väännä ihan reunaan ja silloin ruuvaa kiinni.

Orkkisumpio kyllä sujahtaa ja istuu hyvin.

Ja ei, auto ei ole mikään kolaripeli. Kaikki on ihan koskematonta alkuperäistä peltiä joten vika ei ole siinä.

Ne on mukavia nämä umpiot joissa säätömoottori on leivottu sinne sisälle, niin sitäkään ei voi oikein kovin helposti ite vaihtaa -> umpio vaihtoon.

No kyllä tuo nyt yhden katsastuksen menee, mutta sen jälkeen kyllä orkkis umpio toimimattomalla säätömoottorilla saa palata takaisin.


 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 822
Viestejä
4 567 058
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
frog5345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom