Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Pitäisi yhteen merssuun jossain vaiheessa tukivartta katsella. Taitaa vaihtua molemmat puolet. Halpismerkit oikeastaan kaikki kappalehinnoiltaan n. 60-70 €. TRW ja Lemförder vähän päälle satasen. Lemförder paketeissa näytti seisovan Turkki. Orkkis ulkomailta pikkasen päälle parisataa made in germany.

Taidan ottaa nuo Lemförderit vai kannattaako niistäkään enää maksaa ns. ylimääräistä
Jos löytyy ctr merkkiä niin kannattaa sitä harkita myös. Korealainen valmistaja mikä tekee Kia, Hyundai jne.. OEM osat.
 
Topran on itse asiassa tukkuri. Ostaa osia sieltä täältä ja lisää oman leiman. Hyvällä tuurilla voi saada alkuperäisen varaosan. Suurin osa varmaan ajelee vakioautoilla, niin osat toimivat, jos ei loistavasti, vähintään kohtuullisesti, ainakin itsellä ok.
Mutta varmasti tukkurille voi osua huonojakin toimittajia, eräänlaista arpapeliä.

Itse sijoittaisin Topranin "neutraali" asteikolle, kuten esim. Bosch.
Tuosta muistui mieleen, kun hain Bosch tulpanjohdot Motonetistä. Yritin asentaa niitä, niin kaikista napsahtivat poikki puolan pään lukituskynnet. Myyjä toi sylillisen johtoja lisää, että löydettäisiin edes joku kestävä sarja. Kaikista menivät poikki, kun muovi oli niin haurasta.
Myös Bosch pyyhkijät ovat välillä kovin lyhytikäisiä.

Kyllä Bosch on aina itselle ainakin laatua tehnyt. Topran -merkkiä en osta jos muuta on tarjolla, sama Febestin kanssa, molemmat kokemuksella viimeisiä vaihtoehtoja.
 
Motonetin Vectorin jarrupalat toiminu edelleen vallan mainiosti. Joku joskus ketjussa mainitti että olis kitissy hirveästi tms, mutta ei minulla ainakaan. varmaan ollu vaan ongelmaa satuloissa tms. Noissa on viistetyt reunat ja paksu kitinänvaimennuslevy takana. Kyllä jatkossakin varmaan noita tulee käytettyä.
 
Motonetin Vectorin jarrupalat toiminu edelleen vallan mainiosti. Joku joskus ketjussa mainitti että olis kitissy hirveästi tms, mutta ei minulla ainakaan. varmaan ollu vaan ongelmaa satuloissa tms. Noissa on viistetyt reunat ja paksu kitinänvaimennuslevy takana. Kyllä jatkossakin varmaan noita tulee käytettyä.

Itsellä ollut Vectorin jarrupaloja ja jarrulevyjä eikä ole ollut mitään huomauttamista. Viime talvena vaihdettiin toinen etusatula Vectorin valmistamaan, noi vectorin satulat ovat runkopantittomia ja tehdasuusia. Toiminut moitteettomasti, autolla tulee kuitenkin ajoa 2000-3000km kuukaudessa.

Aion ostaa noita jatkossakin.
 
Motonetin Vectorin tehdasuusi Vagin takajarrusatula pelittänyt ongelmitta keväästä lähtien. Panttia ei tarvinnut maksaa / palauttaa jarrusatulaa.
 
Kyllä Bosch on aina itselle ainakin laatua tehnyt. Topran -merkkiä en osta jos muuta on tarjolla, sama Febestin kanssa, molemmat kokemuksella viimeisiä vaihtoehtoja.

Bosch on myös tukkuri, joka lisää omat leimat ja pakkaukset. Kuluttajan kannalta laatu voi vaihdella suurestikin, kun voidaan nopeasti kilpailuttaa ja vaihdella toimittajia. Mitä isompi tukkuri, niin sitä helpommin osuu mätiä toimittajia merkille ja varaosissa hintakilpailu on tietääkseni aika kovaa, poislukien uusimpien autojen osat.
 
Pitäs alapallot vaihtaa, mitä merkkiä ostaisitte? Näistä ainakin löytyy sopivat pallonivelet: SKF, TRW, Lemforder,Febi bilstein
 
Pitäs alapallot vaihtaa, mitä merkkiä ostaisitte? Näistä ainakin löytyy sopivat pallonivelet: SKF, TRW, Lemforder,Febi bilstein

Lemförder (tuotakin osa ammattilaisista haukkuu) tai Meyle-HD jos saatavilla. Noista kahdesta valitsisin itse Meylen.
 
Mä en laittaisi TRW:tä. Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

Nivelet voi kestää mutta suojakumit ei... tälläkin hetkellä TRW:t on käytössä mutta vaihdoin uudet yleismallin suojakumit niihin.

TeknoR sanoi:
02.04.2022 TRW raidetangonpään suojakumi, muutaman vuoden ikäinen on täynnä halkeamia, vaikka on auto on ollut lähes ajamatta muutaman vuoden. (Vaihdellen ollut sisällä ja ulkona).
 
SKF en taida olla vielä huonoa osaa saanut myöskään. Tosin, en Lemförder enkä TRW:kään, Febi Bilsteiniä taas en laske ihan yhtä hyväksi.
Lemförder oli ennen kunkku, nykyään sieltäkin voi tulla ns. kiinalaista.
 
Korjaamolla sanoivat että laittaisivat 555 merkkiset alapallot, made in japan kulemma.. ? Onko kellään kokemusta näistä?
 
Korjaamolla sanoivat että laittaisivat 555 merkkiset alapallot, made in japan kulemma.. ? Onko kellään kokemusta näistä?
Itselleni täysin outo merkki, mutta googlettelun perusteella hyvälaatuinen after market -valmistaja. Eka mietin, että tuttu jostain, mutta muistinkin sen Subarun rallitallin tupakkasponsorin, joka oli myös 555, mutta jolla ei toki mitään tekemistä tämän kanssa.
 
SKF en taida olla vielä huonoa osaa saanut myöskään. Tosin, en Lemförder enkä TRW:kään, Febi Bilsteiniä taas en laske ihan yhtä hyväksi.
Lemförder oli ennen kunkku, nykyään sieltäkin voi tulla ns. kiinalaista.
SKF:n vetonivelsarjojen suojakumit on aivan ripulia
 
SKF:n vetonivelsarjojen suojakumit on aivan ripulia

Niinpä tietenkin. Laitoin tuollaisen yleismallisen isälle vastikään ja mietin että "kylläpä tuntuu hyvälle ja pehmeälle, tarkoittanee sitä ettei varmaan kestä" :D
Nuo Bemarin OEM Löbrö jne on vähän kovempia. Orkkiksilla oli ikää 18 vuotta ja 400+tkm, mutta kiinni jäänyttä osaa irrottaessa ruuvimeisseli teki orkkikseen reiän. "hupsista saatana!" :rofl:
 
Lemförder = ZF? ZF tekee moniin autoihin OEM nivelet alustaan ja Lemförderin nimellä myydään tarvikeosat jälkimarkkinoilla. Vaimon Volvoon Lemförderin koiranluu oli detaljeja myöten 1:1 alkuperäisen kanssa.
Joo, tosin OEM-valmistaja ei takaa laatua, niin kuin monesti on nähty, tai no laadun voi taatakin, muttei oikeaa mitoitusta, jonka päättänee tilaaja, eli autonvalmistaja. Toki jos osia menee takuuaikana runsaasti, niin aika nopeasti tulee parannettu versio - tai toivottavasti tulee...

Hyvä esimerkki kaverin ID3, jossa koiranluut menivät jollain muutamankymmenentuhannen siistillä ajolla - ja ei kuulemma ollut ensimmäinen asiakas saman vian kanssa ;)
 
Aikoinaan Hyundai i30 vaihtoivat koiranluut takuuseen 4v vanhana ja 50tkm ajettuna. Oli kuulemma mennyt kaikilta muiltakin.
 
Mazdaan motonetin tiskillä alkuperäislaatuisiksi mainostetut TRW:n jarrupalat huonot, liian lyhyet ja kolisivat satulassa. Tilalle tuli Zimmermannin palat joissa ei ongelmia. Samalla Autofren Seinsa merkkinen liukutappisarja tuli laitettua, ei ongelmia.
 
Motonetin Vector jarrulevyt on maalattuja = hyvä juttu. Palat myöskin meni moitteetta paikalleen, anturin johto oli oikeanmittainen ja liittimessä oli jopa ripustuskoukku mukana. Ilmeisesti asennusta helpottamaan kun ei pyöri johto haittoina, ripustettuna väliaikasesti.

GSP pyöränlaakerissa/navassa tuli kaikki muut pultit ja ruuvit mukaan mutta ei sitä pientä jarrulevyn paikallaan pitävää ruuvia, ostin sen sitten erikseen...
 
Professional Parts Sweden aktiivihiiliraitisilmasuodatin oli pakattu REI'ITETTYYN MUOVIIN. Muutama n. 8mm reikä.

Kamoka aktiivihiilisuodatin oli paketti ilmatiiviiseen muovipakettiin.

Joskus on ollut noitakin mitkä ei ole minkäänlaisessa muovissa. Ton reikäisen muovin laskisin kyllä miinukseksi, kun kyse on aktiivihiilisuodattimesta.
 
Onkos porukka maalaillut esim. sinkkispraylla uusia jarrusatuloita? Vai onko niissä yleensä joku pinnoite? Katselin noiden ilmeisesti ok-laatuisten Motonetin Vectoreiden olevan 65€ kpl omalle autolleni, eli ei kyllä paha hinta olisi.
 
Onkos porukka maalaillut esim. sinkkispraylla uusia jarrusatuloita? Vai onko niissä yleensä joku pinnoite? Katselin noiden ilmeisesti ok-laatuisten Motonetin Vectoreiden olevan 65€ kpl omalle autolleni, eli ei kyllä paha hinta olisi.
Niissä on yleensä maali. Kyllä sen huomaa, jos ei olekaan. Silloin kannattaa laittaa se sinkkispray niin ei heti ruostuis.
 
Kokemuksia LORO jarrusatuloista?

En tätä merkkiä itse valinnut vaan aeromotors sitten päätti merkin kysymättä...

edit: ei moittimista. ehkä ilmausnippa tai vastine satulassa vähän sohlo kierteiltään, tulee mehut ulos kierteiden välistä ilmatessa.
 
Viimeksi muokattu:
GEBE valmistajaa ei olekaan vielä mainittu missään. Ostin kiireessä GEBE ilmamassamittarin(eipä paikallisessa putiikissa ollut juuri muitakaan vaihtoehtoja) alkuperäisen näyttäessä vajaita arvoja. No, huippuarvot nousivat kyllä uudella mittarilla normaaleihin lukemiin mutta osakaasukierroksilla oli vähän liiankin innokas lukemaan johtaen liian rikkaaseen seokseen ja moottorin hyytymiseen arkiajossa. Hetken sai syyllistä etsiä kunnes ihan kokeeksi puhdistin alkuperäisen osan jarrukliinerillä ja paineilmalla ja kas, sekä huippuarvot että osakaasuarvot palautuivat ennalleen ja sitämyöten ylirikas seos palautui normaaliksi. Eli tämä GEBE menee huomenna palautukseen ja ajellaan alkuperäisellä kunnes taas hyytyy, jolloin kyllä pitää satsata hiukkasen parempaan merkkiin.
 
Onkos porukka maalaillut esim. sinkkispraylla uusia jarrusatuloita? Vai onko niissä yleensä joku pinnoite? Katselin noiden ilmeisesti ok-laatuisten Motonetin Vectoreiden olevan 65€ kpl omalle autolleni, eli ei kyllä paha hinta olisi.

Omaan romuun laitoin jumittavan tilalle tuollaisen vectorin satulan vajaa vuosi ja n. 20tkm sitten. Ei ole valittamista, toimii niinkuin pitää. Eikä tarvinnut vanhaa satulaa kiikuttaa myymälään koska noissa ei ole panttimaksua. Ovat ilmeisesti tehdasuusia.
 
Pari vuotta vanha hihna
IMG_20230930_170031542.jpg
 
Melkosta paskaa nuo tarvikemalliset ketjusetit. OEM osia kannattaa suosia ja marmoritiskiltä hakea eikä mistään netin halvimmasta kaupasta.
 
Tilasin uudet raidetangon päät että pääsen eroon nivelistä joissa oli yleismalliset suojakumit mitkä hankasi olkavarteen.

No kuinkas kävikään :D

Merkki oli GSP. Toissa muuten eri avainvälin mutteri mukana, ja päässä oleva kuusiokolo valmiiks pyöristyneen näköinen, ei kunnollisia kulmia ja ihan soikea...
 

Liitteet

  • DSC_0018.JPG
    DSC_0018.JPG
    204,1 KB · Luettu: 185
SKF:n lelumuovista tehdyt rullat kannattaa jättää ostamatta. Tarina ei taida kertoa, että minkä firman valmistama ja onko joku tiputtanut lattialle, mutta moottorin noilla näyttää saavan paskaksi.
En ihmettelisi vaikka tuommoinen hajoaisi varoittamatta 30 asteen pakkasella.
Paketointi on toki ala-arvoinen, mutta luulisi laatumuoviiin tulevan selviä jälkiä, jos ottaa osumaa.
Pelkkä katsominen jo vituttaa. Yhden paskan osan takia kymmeniä tunteja turhaa/ylimääräistä hommaa.
 
Viimeksi muokattu:
Magneti Marellin bensapumput tehdään kiinassa. On kuitenkin kaiverretut MM merkit ym eli ei vain uudelleenpakattuja bulkkiosia, toki varmaan samoilla tehtailla tehdään muillekin merkeille. Laadusta ei tietoa, ostin vain että saan sen ämpärin, itse pumppu ei tule käyttöön.
 
Gates (Micro-V tensioner) apulaitehihnan kiristinrulla näyttäisi olevan made in Canada ja kaikin puolin laadukkaan oloinen.
Laakeri sormituntumalla "välyksetön".

Piti olla helppo vaihtaa, mutta akselin mutterin joutui pitkän taistelun jälkeen sahaamaan irti, joten sitten tarvittiin uusi akselikin, mitä ei Gatesin mukana tullut.
Oli helpoin hommata Febestin rulla parilla kympillä, kun siinä tuli akselin lisäksi suojapellitkin (melko turhat) mukana.
Rulla ja muut osat on ihan laadukkaan oloisia, mutta laakerin välykset uutena enemmän kuin vanhassa ääntävässä romussa.
Laakerin pystyy tuossa mallissa toki vaihtamaan ja kai tuommoisella Ö-luokan väljyydelläkin hetken toimisi, mutta Gatesista ja Febestin romuista saa askarreltua toimivan setin, joka todennäköisesti pysyy pidempään hiljaa. Tuon toki vaihtaa viidessä minuutissa, koska mutteri tulee jatkossa aukeamaan helposti.

Akseli on about 11,9 millinen ja Febestin mukana tulleessa laakerissa on ihan standardi 12 millin reikä. Gatesin laakerissa joku outo 12,2 millinen koko, mutta ei tuolla ole mitään vaikutusta tässä sovelluksessa. Pisti vain silmään, että miksi ei voi olla tasan 12 millisellä reiällä.

Hengstin raitisilmasuodattimesta joutui hieman liimailemaan päädyn foameja ja taisi olla pari milliä leveämpikin.
Hieman joutui taistelemaan paikalleen, kun semmoinen kolmeen osaan taitettava ja ahdas paikka.
On se silti parempi kuin edellinen +15 vuotta vanha laatufiltteri. Filtterikotelosta tuli mm. kahden nyrkin kokoinen läjä lehtikuusen neulasia. Ei ollut mitään päässyt filtterin väärälle puolelle, joten hyvin oli vanha toiminut.
Nyt saattaa ilma virrata tosin hieman paremmin.

Huco/Hitachi puola vaikuttaisi ihan laadukkaalta. Orkkiksessa ei kai ollut vielä mitään vikaa, mutta vaihdoin ennen kuin hajoaa.
Orkkikseen verrattuna jotain 0,1 ohmia vähemmän vastusta ensiössä ja induktanssissa oli jostain syystä valtava ero.
Tuntuu toistaiseksi vastaavan kaasuun kuin uusi moottori ja lisäksi en tehnyt muuta kuin liuotin jumittavan tyhjäkäyntiventtiilin hieman paremmin toimivaksi ja sen ei pitäisi vaikuttaa kiihdytyksiin.
Hinta oli 25 euroa tai alle eli about saman verran kuin ns. paskamerkkien tuotokset. Pitää muistaa laittaa vanha puola hanskalokeroon, koska entisestä levisi puola (yhden puolan sytkä) varoittamatta keskelle ei mitään ja ei ollut hauskaa.
 
Magneti Marellin bensapumput tehdään kiinassa. On kuitenkin kaiverretut MM merkit ym eli ei vain uudelleenpakattuja bulkkiosia, toki varmaan samoilla tehtailla tehdään muillekin merkeille. Laadusta ei tietoa, ostin vain että saan sen ämpärin, itse pumppu ei tule käyttöön.
Magneti Marellin termostaatti myös Kiinasta ja kesti alle vuoden, kunnes alkoi aueta liian pian ja ei nostanut enää lämpöjä yli 70 asteen.
 
Monroen rt päät saabissa ei jatkoon. Uutena laitettu kahteen autoon ~30tkm sitten ja 3/4 on nyt väljänä, kaksi vaihettu ekaan autoon aiemmin ja nyt on toisessakin väljänä jo toinen eli molemmat menee uusiksi sieltä.
 
Mann-Filterin raitisilmasuodattimet olivat huonoja. Hyundai i20 MK1 malliin oli aivan liian tiukka asentaa, vaikka oli oikea (Intiassa valmistettu) automalli.

DSC_7736.JPG


Tilasin Autodocista Febi Bilsteinin raikkarin, josta löytyi muovikehys. :tup: Sekin oli tiukka asentaa, mutta istui nätisti. Ilman kehikkoa olisi mennyt myttyyn samalla tavalla. Moneen autoon tuommoinen kehyksetön varmasti menisi, mutta ei ainakaan omaan kakkosautoon sovi.
 
SKF:n lelumuovista tehdyt rullat kannattaa jättää ostamatta. Tarina ei taida kertoa, että minkä firman valmistama ja onko joku tiputtanut lattialle, mutta moottorin noilla näyttää saavan paskaksi.
En ihmettelisi vaikka tuommoinen hajoaisi varoittamatta 30 asteen pakkasella.
Paketointi on toki ala-arvoinen, mutta luulisi laatumuoviiin tulevan selviä jälkiä, jos ottaa osumaa.
Pelkkä katsominen jo vituttaa. Yhden paskan osan takia kymmeniä tunteja turhaa/ylimääräistä hommaa.

Kyllähän sinä on käynyt niin että osa on ollut varmaan hyvä kun lähtenyt. Mutta hajonut matkalla, varmaan rikki jo ennen asennus, vika on varmaan ollut niin pieni että ei ole näkynyt.. Että en tuomitsisi SKF laatu ton yhden videon perustella. Niinkuin hän itse sanoi että aina käytänyt ja hyviksi todennut.
 
Monroen rt päät saabissa ei jatkoon. Uutena laitettu kahteen autoon ~30tkm sitten ja 3/4 on nyt väljänä, kaksi vaihettu ekaan autoon aiemmin ja nyt on toisessakin väljänä jo toinen eli molemmat menee uusiksi sieltä.

Monroe oli joskus kultaisella kasarilla ihan laatumerkki.. nykyään aika marginaalinen. Lähinnä iskareita tullut viime vuosina vastaan. Nykyisestä laadusta en osaa sanoa mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom