Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 928
Kiitos. Laitan Zimmermannia eteen ja Ferodoa taakse.

Taakse pitää ostaa myös jarrulevyt, koska jarrulevyt ovat ihan raidoilla. Onko tämä Fremax hyvä? https://www.trodo.fi/jarrulevy-fremax-bd-5270

Ainakin mainostaa olevansa high carbon, mikä yleensä on hyvä asia?
Pelkästään taka-akselilla high carbon levyt menee vähän ns. hukkaan imo. Tai pistäisin sitten myös eteenkin sellaiset. Ne on muistaakseni vähän tummemmanväriset ja kestää rankempaakin ajoa paremmin, eikä ruostu niin nopeasti.



RB jarrupalat. Huono sopivuus. Saa näyttää viilaa ihan kunnolla että menee paikalleen,senkin jälkeen kun kannakkeet on putsattu.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 062
Pelkästään taka-akselilla high carbon levyt menee vähän ns. hukkaan imo. Tai pistäisin sitten myös eteenkin sellaiset. Ne on muistaakseni vähän tummemmanväriset ja kestää rankempaakin ajoa paremmin, eikä ruostu niin nopeasti.



RB jarrupalat. Huono sopivuus. Saa näyttää viilaa ihan kunnolla että menee paikalleen,senkin jälkeen kun kannakkeet on putsattu.
No vaihdan tuollaiset eteen sitten myös kun tulee sen aika. Tuo high carbon ei ollut paljon kalliimpi kuin halvin halpis Trodossa. Edessä on nähdäkseni vielä niin hyvät levyt, että ei kehtaa vaihtaa Takana tais jarrupalat räjähtää radalla ja levyt on sen mukaiset nyt...
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
102
Vector etujarrupalat (Motonet). Ajettu 5v ja 50 tkm. Halkeamia kolmessa neljästä palasta. Etenkin ulommista on irronnut jopa paloja kitkapinnan reunasta. :oops:

Onko muilla ollut tälläisiä lohkeamia/halkeamia? Johtuukohan halkeamat alkuviisteen puutteesta, onko kitkapinta liian kova/hauras vai ihan normaalia kulumista 5v ikäiselle...? :hmm: Tarkistin että kitkapintaa on alkuperäisistä kulunut vain noin 1-2 mm, joten näissä ei liene alunperinkään ollut alkuviisteitä.

Keskimmäinen kuva vasemmalla: vertailuna uusi Brembon jarrupala, missä on alkuviiste. Näissä Vectoreissa ei ole viistettä.

1000017905.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
710
Mitä mieltä galvaanisesti pinnoitetuista jarrulevyistä?


Kosmeettinen valinta. Pinnoitettu voi pysyä vuosia lähes ruosteettomana ja pinnoittamaton on tukevassa pintaruosteessa ensimmäisen suolakauden jälkeen.
Se on sitten eri tarina, että näkyykö se ruoste vanteiden välistä. Katsastusmieheen voi vaikuttaa psykologisesti.
Kitkapinnat tietenkin ruostuu samaan tyyliin eli toimivilla jarruilla pysyvät keskimäärin kirkkaana.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
456
TRW jarrulevyjen navan pinnoitus alkanut muodostaa ruostekukkaa jo kahden viikon käytön jälkeen. Saa nähdä miten levyt kestävät kulutusta. Olen tottunut aina pitämään TRW:tä merkkiosien B-luokkaan kuuluvana, mutta nyt sai niin halvalla, että halusin kokeilla. Alkuperäiset jarrulevyt kestivät Renaultissa 100 tkm ja Brembon peruslaatuinen setti puolestaan kesti 95 tkm.

Toisessa autossa vaikutti olevan ATEn jarrulevyt pinnoituksen ulkonäöstä päätellen. yli 100 tkm ajon jälkeen vieläkin suuri osa pinnoituksesta ehjä. Kulutuskestävyyden osalta ei pääse vertailemaan, koska eri auto ja eri ajoprofiili. Mutta pitempiaikaiseen autoon laittaisin kyllä Bremboa tai ATEa.

Oli muuten Brembolla laskettu kulutuskestävyys tosi tarkkaan: sekä levyt että palat kestivät auton joka nurkassa melkein tarkalleen saman verran käyttöä. Kaikki tavarat meni nyt kerralla uusiksi eikä mihinkään jäänyt juuri ollenkaan turhaa käyttövaraa yli.

Brembon jarrupalat olivat varsin äänekkäät muuten kuin kesäkuumalla, mutta pito-ominaisuudet ja progressio niissä oli tosi hyvä. TRW:n palat tuntuvat ainakin aluksi vähän pehmeämmiltä; ehkä sitten kitisevät vähemmän, saa nähdä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 444
Kosmeettinen valinta. Pinnoitettu voi pysyä vuosia lähes ruosteettomana ja pinnoittamaton on tukevassa pintaruosteessa ensimmäisen suolakauden jälkeen.
Se on sitten eri tarina, että näkyykö se ruoste vanteiden välistä. Katsastusmieheen voi vaikuttaa psykologisesti.
Kitkapinnat tietenkin ruostuu samaan tyyliin eli toimivilla jarruilla pysyvät keskimäärin kirkkaana.
Kyllähän noi levyt tuppaavat pintaruostumaan kaikkialta muualta kuin kitkapinnoista eikä se katsastusmiestä kiinnosta - eikä kuulukaan. Jos kitkapinnat ovat ruosteessa, niin sitten voi katsuria kiinnostaa. Ja tietty läpiruostuneet levyt, mutta enpä ole sellaisiin törmännyt - niitäkin varmaan on, jos autolla ei ajeta, eli samat levyt alla vuosikymmeniä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
710
Kyllähän noi levyt tuppaavat pintaruostumaan kaikkialta muualta kuin kitkapinnoista eikä se katsastusmiestä kiinnosta - eikä kuulukaan. Jos kitkapinnat ovat ruosteessa, niin sitten voi katsuria kiinnostaa. Ja tietty läpiruostuneet levyt, mutta enpä ole sellaisiin törmännyt - niitäkin varmaan on, jos autolla ei ajeta, eli samat levyt alla vuosikymmeniä.
Kunnon pinnoitus pitää ruosteen hieman kauemmin poissa. En väittänyt, että ruosteesta olisi mitään haittaa.
Väitän, että tuoreen näköisillä osilla ja kiillotetulla moottorilla ym. meikkaamisella voi luoda katsastusäijälle harhakuvan hyvin huolletusta autosta.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
19
Kyllähän noi levyt tuppaavat pintaruostumaan kaikkialta muualta kuin kitkapinnoista eikä se katsastusmiestä kiinnosta - eikä kuulukaan. Jos kitkapinnat ovat ruosteessa, niin sitten voi katsuria kiinnostaa. Ja tietty läpiruostuneet levyt, mutta enpä ole sellaisiin törmännyt - niitäkin varmaan on, jos autolla ei ajeta, eli samat levyt alla vuosikymmeniä.
Kyllä sellaiset löytyi ihan omasta autosta. Hylkäys tuli katsastuksessa, ei sentään ajokieltoa. Nelos Golfista. Autolla ajetaan säännöllisesti 100km joka arkipäivä.IMG_20231210_114335.jpg
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 928
italiassa valmistetun LPR käsijarruvaijerin päässä oli vääränkokoinen plommi. Pitäs olla kunnon möykky, vs tollanen pieni mikä siinä on. Tollasenaan se ei pysyny kiinni satulassa. Sen lisäks holkki mikä tulee käsijarruvaijeriputkeen oli aika löysä (laitoin liimakutistesukkaa päälle)


1719052998294.png
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
97
italiassa valmistetun LPR käsijarruvaijerin päässä oli vääränkokoinen plommi. Pitäs olla kunnon möykky, vs tollanen pieni mikä siinä on. Tollasenaan se ei pysyny kiinni satulassa. Sen lisäks holkki mikä tulee käsijarruvaijeriputkeen oli aika löysä (laitoin liimakutistesukkaa päälle)


NK brändätyissä taasen oli liian iso helmi, täytyi viilailla pienemmäksi jotta meni paikalleen... (jarrukengän päässä)

1719213684260.jpeg
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
59
TRW:n alatukivarsi pelitti vain 50 tkm, jonka jälkeen pallonivel taas väljä.
Pallonivelet ovat valmistajan jäljiltä niin surkeasti rasvatut että ei ihme. Käyttöikää voi yrittää pidentää käyttämällä nivelen suojakumi irti ja laittamalla niveleen kunnolla rasvaa mutta harva tähän toimenpiteeseen alkaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 928
Pitää kyllä ruveta harrastaan tuota ns. pitoautojen kanssa kun uusia niveliä laittaa. Mutta millä se on kätevin tehdä. Joo ruiskulla ja jonkunlaisella neulalla mutta voiko jostain tilata valmiin setin tohon?
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
59
Pitää kyllä ruveta harrastaan tuota ns. pitoautojen kanssa kun uusia niveliä laittaa. Mutta millä se on kätevin tehdä. Joo ruiskulla ja jonkunlaisella neulalla mutta voiko jostain tilata valmiin setin tohon?
Parhaimman tuloksen saa kun käyttää sen nivelen suojakumin kokonaan irti ja laittaa rasvaa sinne missä sitä kuuluukin olla. Youtubesta löytyy videoita miten se suojakumin alaosan jousirengas irroitetaan jos ei ole ennestään tuttua.
 
Liittynyt
27.06.2024
Viestejä
1
Pakko oli rekisteröidä ja kirjoittaa omia kokemuksia.

Tilasin aeromotorssilta Passattiin aluksi halvimman eli Ridexin takavetarin idealla, että vaihdan volkkarin alkuperäiseen vetoakseliin SKF:n nivelet ja sit alkuperänen vetari takas autoon. Noh, nyt se ridex on siellä vuoden päivät pyörinyt, toiminut juu, mutta aivan ruosteessa se itse akseli. Volkkarin alkuperäisessä akselissa ei ole kuin pieniä ruostetäpliä, vaikka autolla on rullailtu +20v. Huomioitavaa on myös, et ridexiltä tuli kuusiokolopultit perän laippaan, vaikka siellä oli joko Torxit tai XZN. En ole enää varma kummat siellä oli.

Edessä etuvetarin ulompi kumi alkoi vuotaa. Tilasin koko akselipaketin aeromotorssilta merkkiä SKF (VKJC 4879). Tässä ajatuksena, et ei ikinä tarttis enää vaihdella sitä. Uskomukseni oli, et SKF niin tehtäisiin Ruotsissa ja pitäis olla laatukamaa. Ei mennyt kuin viikko ja ~150km ongelmitta ja SKF:n vetarin ulompi vetonivel hyppäs akselibooritukselta. Matka päätty sit siihen. Ulompi vetonivel lukittuu paikoilleen C-lukkorenkaalla. Luulen tehtaalla asennettaessa käyneen jonkin virheen ja tämän istuneen huonosti tmv.

Hain mätänetistä uuden nivelen, jonka asentelin alkuperäisen volkkarin (etu)vetoakselin päähän. Oli tarjolla suoraan hyllyssä LPR sekä SKF. Otin LPR:n..

Huomionarvoista on myös että vaihteiston puolen nivel on alkuperäinen ehjä volkkarin ja tämä ulompi, jonka tilalle vaihdoin LPR:n oli myös SKF:n aiempaa tuotantoa, joka kestänyt vuosia.

Tätä ketjua luettuani pelkään pahoin SKF:n laadun pahoin heikentyneen. Mihin voi enää luottaa? Pitääkö laatumerkkienkin osalta aina selvittää onko osa tehty Kiinassa?

Mätänetistä vielä sen verran, siellä myydään TOPRAN-merkkiä. Sitä kannattaa vältellä kuin ruttoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 186
Tuo halpojen osien ruostuminen tuli todettua myös itse. Vaihdoin Optimaan takakontin kaasujouset (perinteinen kontti, ei sähköinen). Alkuperäiset Stabilus merkkiset maksoivat n. 90-110€/kpl ulkomailla ja Suomessa joku 150-200€/kpl. Tilasin 15€ tarvikeosat ja niissä nivelet ruostuivat ensimmäisen talven jälkeen. Toiminta kovilla pakkasilla oli myös huonoa. Hyundai i20 alkuperäiset Stabilukset maksoivat motonetissä alle 15€/kpl, mutta pakko varmaan maksaa Optimaam 200€ parilta, että saa kunnon laatua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 456
Viestejä
4 284 470
Jäsenet
71 669
Uusin jäsen
dormer666

Hinta.fi

Ylös Bottom