1. Live: io-techin viikon tekniikkakatsaus podcast. Keskustellaan viikon kuumimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähestys YouTubessa tänään klo 15-16.

    Poista ilmoitus

Hyvät ja huonot varaosamerkit

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja TeknoR, 06.04.2017.

  1. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tiedättekö tunteen kun tarvikevaraosa on tehty vähän sinnepäin, ja hommat ei siksi mene niinkuin pitäisi?

    Mitkä varaosamerkit ovat paskaa ja mitkä huonoja?

    Näistähän voisi tehdä listan tähän, jotta suurinpiirtein osaisi poimia oikeita, maksamatta kuitenkaan liikaa osaostoksilla pelkästä merkistä.

    Haastan jokaisen raportoimaan tähän ketjuun aina, kun on tehnyt remonttia tarvikeosia käyttäen. Minkälainen oli osan laatu verrattuna alkuperäisosaan?

    Tähän ketjuun siis kokemuksia merkistä X

    Aloitan tämän päivän saldolla, ja päivittelen myöhemmin lisää:

    Ei eroa/OK/Hyvä/alkuperäislaatua:
    Pierburg (kaikki, alkuperäislaatua)
    SKF (laakerit ja voimansiirto, alkuperäislaatua | vesipumput varauksella, kts. GMB)
    INA/FAG/LuK/Ruville (kaikki, alkuperäislaatua)
    Lucas/Girling (kaikki, alkuperäislaatua)
    Continental/Contitech (hihnat, alkuperäislaatua)
    ATE/Teves (kaikki, alkuperäislaatua)
    Monroe (kaikki, alkuperäislaatua)
    BorgWarner (kaikki, alkuperäislaatua)
    Motorcraft (kaikki, alkuperäislaatua)
    TRW/BOGE/Sachs/Lemförder (alustanosat, alkuperäislaatua. ZF -vaihteistovalmistajan omistuksessa. | TRW-jarruletkut/putket eroaa alkuperäisistä)
    Hella (kaikki, alkuperäislaatua)
    Behr (kaikki, alkuperäislaatua)
    Valeo (kaikki, alkuperäislaatua)
    Hengst (suodattimet, alkuperäislaatua)
    Mann-filter (suodattimet, alkuperäislaatua)
    Bosch (kaikki, alkuperäislaatua)
    Siemens (kaikki, alkuperäislaatua)
    Mahle/Behr (mahle-ilmansuodattimet, huono | muut, alkuperäisvalmistaja)
    GE (polttimot, alkuperäislaatua)
    Elring (tiivisteet, alkuperäislaatua)
    Gates (hihnat, alkuperäislaatua | termostaatit, hyvä)
    Textar (jarruosat, alkuperäislaatua)
    Wahler (termostaatit, alkuperäislaatua | kts. BorgWarner )
    Bremi (tulpanjohdot, alkuperäislaatua)
    Rymec (kytkinosat, alkuperäislaatua kts. Sachs)
    Jurid (jarrupalat, alkuperäislaatua)
    CTR (koiranluut, pallonivelet, ei eroa)
    SWAG (alustanosat, ei eroa:) | jakopäänosat, alkuperäislaatua | venttiiliohjurit, sopimaton)
    Ferodo (jarruosat, ei eroa:))
    Sasic (alustanosat, ei eroa:) | vetonivelen suojakumisarja, huono)
    Zimmermann (jarrulevyt, ei eroa :))
    Glyco (laakerit, ei eroa)
    ATP (apurunko/laitekiinnitys, ei eroa)
    Freccia (venttiiliohjurit, hyvä)
    Denso (raitisilmasuodattimet, hyvä)
    Denckermann (raitisilmasuodattimet, hyvä)
    Icer (jarrupalat, hyvä)
    Dolz (vesipumput, hyvä)
    Löbro/Spidan (suojakumit, hyvä)
    Brembo (jarruosat, hyvä)
    FrigAir (jäähdyttimet, hyvä)
    WIX (suodattimet, hyvä)
    SNR (laakerit, hyvä)
    Klarius (katalysaattorit, hyvä)
    Janmor (sytytyskaapelit, hyvä)
    Japanparts (kaikki, hyvä)
    Filtron (suodattimet, hyvä)
    Remsa (jarruosat, hyvä)
    Nissens (jäähdyttimet, hyvä)
    Blic (muoviset sisälokarit, hyvä)
    BTA (tiivisteet, hyvä | laakerit/navat, hyvä)
    FAE (anturit, hyvä)
    Jufi (jarrupalat, hyvä)
    Mintex (jarrupalat, hyvä)
    Samko (jarrupääsylinteri, OK kts. LPR)
    Quaro (koiranluut, OK)
    GMB (vesipumput, OK)
    Hastings (männänrenkaat, OK)
    Vector (jarrupalat, OK)
    Fram (Öljynsuodattimet, huono, muut suodattimet, OK)
    Moog (puslat ja alustanosat, OK)
    Victor Reinz (tiivisteet, OK)
    NK (kaikki, OK)
    Al-ko (iskarit, OK)
    Kamoka (iskarit, OK)
    Ashika (iskarit, OK)
    M-filter (suodattimet, OK)
    FAI AutoParts (tiivisteet, OK)
    SCT Germany (suodattimet, jarruosat, OK)
    AS-PL (laturit ja startit, OK)
    Diederichs (peltiosat, OK)
    Metzger (jarrukilvet, OK)
    Depo (umpiot, OK/sopimaton)
    Alkar (vilkut, sopimaton, kts Depo)

    Huono/Sopimaton:
    Trucktec (venttiilikannen tiiviste, sopimaton)
    Delphi (jarruosat, OK | alustanosat/nivelet, huono)
    Vaico/Vemo (muut, OK | bensapumput, huono | ilmamassamittari, sopimaton | suodattimet, OK)
    Polmo (pakoputket, sopimaton)
    Febi Bilstein (tukivarret, ei eroa | nivelet, huono | Kumilaipat/tiivisteet, huono | Iskarin tukikumi, huono | kumipuslat, huono)
    Magneti Marelli (sähköosat, huono | Lämppärinkenno, sopimaton)
    Thermotec (kennot ja sähköosat, huono | rautaputki, hyvä)
    Optimal (alustanosat, OK | Kumilaipat/tiivisteet, huono)
    Quinton Hazell (termostaatit, huono)
    Vernet
    (termostaatit, huono)
    All Brake Systems (jarruosat, huono | jarruputket, sopimaton)
    Topran (kaikki, varsinkin muoviset osat, huono, vältä kuin ruttoa!)
    Mapco (alustanosat, huono | termostaatit ja termostaattikotelot, hyvä)
    Meyle (lukkopesä, sopimaton | avaimet, OK | alustan nivelosat, OK | puslat, sopimaton) HD-sarjan osat todennäköisesti kelvollisia.
    OCAP (alustanosat, sopimaton)
    OSSCA (kaikki, huono)
    K27 (jarruosat, huono)
    JC Premium (suodattimet, sopimaton | raitisilmasuodatin huono/puutteellinen )
    Bölk (kaikki, huono)
    herth+buss (kaikki, huono)
    Metelli (vesipumput, huono)
    TYC (muoviumpiot, sopimaton | lasiosat, OK)
    Maxgear (tiivisteet, huono | moottorin tuki, sopimaton | virtalukon pohja, ei eroa :) | tyhjäkäyntisäädin, ei eroa :) | kierrejouset, Huono | raitisilmasuodatin, huono)
    Klokkerholm (muoviset sisälokarit, sopimaton | jarrukilvet, OK/puutteita)
    Tong Yang (peltiosat, huono)
    Pascal (vetonivelet, huono)
    LPR (suojakumit, huono | käsijarruvaijerit, OK | kytkinsylinterit, OK)
    Hepu (vesipumput, huono)
    Febest (kaikki, huono)
    Donit (tiivisteet, huono)
    BGA (vesipumput, huono)
    Stellox (jarrulevyt, sopimaton)
    Corteco (akselitiivisteet, huono | muut tiivisteet, hyvä)
    Ridex (abs-anturit, sopimaton | laturin vapaapyörä, sopimaton | ilmansuodatin, OK)
    ETF (jarrupalat, huono)
    Roadhouse (jarrupalat, huono)
    Brink (vetokoukku/sähkösarja, OK, puutteellinen)

    Alkuperäislaatua = On parasta laatua ja käytetään alkuperäisosina
    Ei eroa = Käytännössä (ainakin lähes) yhtä hyvä kuin alkuperäislaatuiset osat
    Hyvä = Hyvää laatua, mutta ei välttämättä niin hyvä kuin alkuperäisosat.
    OK = Saattaa olla eroja tai puutteita mutta toimii ja kestää.
    Huono = Viimeistely on huonoa tai osa ei kestä
    Sopimaton = Valmistettu niin huonosti ettei esim sovi paikalleen hyvin, tai sopivuudet merkattu tietoihin väärin.
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2019 klo 15:30
    humongous, prossu22, Saunakalja ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  2. Toiota

    Toiota

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Mitään merkkiä tiiä, mutta Motonetin tukivarsi pomppasi heti ekassa katsastuksessa :rage:
    Kilsoja ehti tulla varmaan vain muutama tonni ja heti nivel väljä.

    PS. Alkuperäinen kesti yli 200 tkm
     
    baggio tykkää tästä.
  3. lanttu

    lanttu

    Viestejä:
    332
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Puslat ja muut alustan nivelet: Moog, Meyle, febi/bilstein. Ok/hyvä/ei eroa.

    Tiivisteissä Victor Reinz. Ok/hyvä/ei eroa.

    Iskareissa nyt kaikki tietää ne ns. the merkit, mutta pari halpaa mitkä nyt ainakin 1-2 katsastusta on pelittäny eikä ole vuotanut(ajomäärä molemmissa kun on eri autoissa n.15tkm):
    Al-ko (tekee paljon peräkärryn osia) ja Kamoka.

    Topran tuotemerkin tavaroita koitan välttää niin paljon kuin vaan on mahdollista. Myöskin Italiassa valmistetut osat (esim. vetonivelet) on vältettävien joukossa.
     
  4. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Lisäsin nyt tohon merkit mitä tuli mieleen. Laaduissa on varmasti vaihtelua ja tulkinnanvaraa joten järkeä täytyy joka tapauksessa käyttää, mutta tuon listan vilkaisulla voi ainakin yrittää jotain päätellä, että mitä voi odottaa. Laittakaa kokemuksianne niin lisäilen tuohon yhteenvetoon niitä.

    Ja jos on ollut ihan erilaisia kokemuksia niin nekin olis hyvä kertoa.
     
  5. #Carpo#

    #Carpo#

    Viestejä:
    3
    Rekisteröitynyt:
    09.02.2017
    Kyllähän ne tuolla ekassa postauksessa onkin jo melkeen listattuna mitä kannattaa, mitä ei. Jotain, ei niin kriittisiä/helposti vaihdettavia osia ostan joskus jotain mitäsattuu merkkiä, mutta käyttötarkoitus ratkaisee niissä, kun turhaa ostaa johonkin karhottimeen tms aivan helvetin kallista laakeria kun koneessa on jo valmiiksi suunnittelu virhe, niin sekin hyvä laakeri palaa paskaksi jokatapauksessa yhden kesän jälkeen. (kyseiseen koneeseen menee laakeria 12kpl ja maksoi SKF n.70€kpl ja jostain tilattiin kiinanlaakeria 8€/kpl ja kestävyys sama) Yhtään alustanosaa en enää osta motonetistä mitään toprania tms, koska ovat ihan täyttä paskaa. Loppujenlopuksi halvin on ostaa vaikka marmorilta se osa, kun vaihtaa motonetin osia joka toinenkuukausi. Ja tosiaan, ihan yleisesti menen sillä linjalla, että mitä vittumaisempi työ vaihtaa osa on niin sen laadukkaampi osa sinne menee, tai mikä todennäköisyys sille, että tietyn halppis osan hajoessa, särkeekö sitten 7k€:eestä muuta mukanaan. Jakopaan osat on juuri tälläisiä, johon en laita mitään muuta kun contitech/gatesia.
     
  6. lanttu

    lanttu

    Viestejä:
    332
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Bosch ja Siemens näyttää listasta vielä puuttuvan (alkuperäislaatua), tässä kun vähän vanhemmalla opelilla ajelee niin jostain syystä noi tarvike noname anturit ei toimi ollenkaan/tuurilla vuoden. Kun suosiolla maksaa sen tupla/tripla hinnan verrattuna halvimpaan tarvike malliin niin ei tartte pelätä hajooko kaupan pihaan ekassa ajossa jos nyt yleensäkään pääsee edes liikenteeseen
     
  7. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    93
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    QH:n paketista voi löytää mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Esimerkiksi jakohihnat valmistaa yleensä joko contitech tai gates, mutta huonojakin saattaa olla seassa. Suhtautuisin varauksella kaikkiin missä lukee QH, topran jne. etenkin jos osan vaihtaminen on työlästä tai kyseessä on joku kriittinen paikka.
     
  8. Fenring

    Fenring

    Viestejä:
    70
    Rekisteröitynyt:
    28.02.2017
    En tiedä kuka on valmistaja, mutta 98 Corollaan tuli Motonetistä vaihdettua metalliset koiranluut eteen ja taakse (Ei OE eikä Meyle laatua, mutta metalliset kuitenkin) kun alkuperäiset alkoi kolisemaan. Alle vuosi ajoa, ja kolina alkoi pahempana kuin aiemmin.

    Iskunvaimentimina ollut Sachsia, ja ihan saman ovat kestäneet kuin alkuperäisosat. Tuon ikäisessä Corollassa tosin alkuperäiset vuotaa, joten huono verrokki.

    Sachsin kytkinpaketti on ollut käytössä jo 200 000 km, eikä ongelmia ole ollut.
     
    Viimeksi muokattu: 07.04.2017
  9. Tompp4

    Tompp4

    Viestejä:
    12
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Muihin merkkeihin en osaa kantaa ottaa, mutta tässä ois muutamat vinkit VAGgilaisiin

    INA valmistaa orkkikset hihnat, kiristimet sekä vesipumput
    Mahle/Behr valmistaa orkkis termostaatit
    Mann-filter öljynsuodatin ainakin muutamien testien perusteella paras (sekä esim. Audi B6 koriseen ainut alkuperäisen lisäksi, jossa kasvatettu öljytilavuutta öljyn likaantumisen vähentämiseksi)
    Puolat, lämpötila-anturit yms. kriittiset osat vain merkkiliikkeestä, tarvikkeissa tuntuu merkistä riippumatta olevan ongelmia
    Castrol ensiasenteiset öljyt taitaa olla monessa, mutta paremmin ainakin omassa lähipiirissä toiminut esim. Teboil (Pienempi öljyn kulutus sekä nätimpi käyntiääni)

    Polttimoissa kestotestin voittanut GE Lightning on toiminut pisimpään, valotehoa verrattuna muihin ei ole tullut vertailtua.
     
  10. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Fozyzy, rane58 ja Anonyymi tykkäävät tästä.
  11. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 664
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Samanlaisia kokemuksia Motonetin koiranluista, piti olla vielä HD-laatua, olisikohan ollut Mapco. Täytyy ajatella positiivisesti - vaihto on helppoa, kun mutterit on vielä uudenveroisessa kunnossa ja kierteetkään eivät ole ehtineet ruostua. :kahvi:
     
    H0rna tykkää tästä.
  12. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 909
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Mä ostin vuosi sitten uudet takajouset G-Astraan, Mapcot. Toistaiseksi pysyneet ehjinä ja ei niissä valittamista. Ehkä heidän muissa osissa sitten on sanomista ?
     
    Viimeksi muokattu: 06.05.2019
  13. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 664
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Täytyy vähän ihmetellä mikä oli Ylen motiivi ko. jutussa, VTT:llä teetettyine analyyseineen kaikkineen. VTT-raportti lujuusmittauksineen ja alkuaineanalyyseineen ei liene ollut ihan halpa.

    Vaikutti vähän siltä, että toimittaja halusi osoittaa kuinka merkkiliikkeet huijaavat myymällä "alkuperäisosia" sikahintaan vaikka identtistä tavaraa saa puolta halvemmalla tarvikeliikkeestä. Nyt kävikin niin, että että tarvikeliikkeen ja merkkiliikkeen pakkauksista löytyi selvästi erilaiset osat.
     
  14. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 664
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Niinkö A-studion jutussa todistettiin? VTT:n raportissa taas todettiin kaikki osat erilaisiksi.

    Melkoista kädetystä kyllä Yleltä koko vertailu: Focuksen jarrulaikat olivat eri kokoa ja eri malliin (ylläri että myös VTT totesi eroja niiden välillä...) ja Audin alkuperäistä tukivartta verrattiin Lemförderin tukivarteen, kun Audin tukivarressa luki selvästi TRW... Lähimpänä toisiaan olivat Audin jarrulevyt mutta niissäkin oli pientä eroa materiaalissa ja koneistusjäljessä eikä tarvikeosasta löytynyt olympiarenkaita.

    Täysin selvittämättä jäi, onko todetuilla eroilla jotain käytännön merkitystä.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 25.06.2018
  15. rovamarkku

    rovamarkku

    Viestejä:
    92
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuttu vertasi mondeoon motonetissa hd ja tavallista koiranluuta. HD:ssa oli varsi paksumpi, itse nivel oli samankokoinen.
     
  16. Fact0ry

    Fact0ry

    Viestejä:
    77
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Itselläni jostain edullisesta koiranluusta hajosi suojakumi vuodessa -> nivel menee nopeasti väljäksi. Lisäksi pienempikin pallonivel voi olla isoa kestävämpi, jos pieni on tehty paremmasta tai kovemmaksi karkaisusta materiaalista. Sama homma kuin halppis-pyöränlaakeri vs. länsilaakeri: koko sama, mutta kestoikä eri.
     
  17. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 664
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    :)
    Yleensähän koiranluut menevätkin vaihtoon siksi, että liian ohut varsi on mennyt banaaniksi...
     
  18. noppa

    noppa

    Viestejä:
    95
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Listaan voisi lisätä OSSCA:n tuotteet, eivät tahdo oikein missään luokassa kestää(huonoa kaikki).
    Ovat siis melkoista halpatuotantoa ja huonoa sellaista, monesti uusi OSSCA on esimerkiksi väljempi kuin katsastuksessa väljäksi todettu osa. Toisena esimerkkinä lämmityslaitteen kennoissa ongelmia myös, näin ollen kabiini ei olekaan yhtä lämmin kuin alkuperäisellä(/Hella/BEHR).
    Tämä todettu omakohtaisella kokemuksella, että myös huollon/varaosamyynnin tehtävissä.

    K27 -jarruosat ovat myös todettu heikoksi esitykseksi. Korjaamolla nämä vaihdettiin takuutyönä boschiin/Bremboon, kun 9/10:stä asiakkaasta tulivat valittamaan vinkunaa, narinaa yms. Korjaamolla sitten kiellettiinkin jatkossa asentamasta näitä.
     
  19. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jep, komppaan tuon OSSCA:n osalta.
     
  20. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 373
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    JC Premium ei kyllä ollut preeemiumia... Getz -06 vaihdoin vuosi sitten tuon merkkisen polttoainesuodattimen ja sai kunnolla viilata/muokata kiinnityksiä että sai sopimaan = sopimaton
     
  21. Gaso

    Gaso

    Viestejä:
    48
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Mister-auton myymän Bölk-merkin voisi lisätä huonojen listalle. Sytytyspuola ei toiminut edes uutena kunnolla. OSSCA:lle myös haukut täältä, vesipumpun akseli murtui kesken ajon ja tuli kansiremontti :mad:
     
    noppa tykkää tästä.
  22. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    93
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Tuossakin auttaa jos kiertää isommat kuopat ja varoo ajamasta vauhdilla rotvallin reunojen yli. Minulla on aina kuluneet ne nivelet väljäksi. Meyle HD:tä on ollut kierroksessa ja kyllä ne sen 100tkm vähintään ovat kestäneet, siinä missä alkuperäiset vain 60tkm. Sitten on ollut kumipuslalla varustettuja vakaajan päätytankoja, jotka pultataan suoraan alatukivarteen. Se pultti on sitten ajan myötä katkennut väsymisestä/ruostumisesta. Käy se niinkin.
     
  23. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Olkaapa tarkkoja valmistajien ym. suhteen kun vaihdatte moottorin tukikumeja. Edellinen omistaja vissiin "säästänyt", mutta moottori silti kumien vaihdon jälkeen heiluu kovasti ja on kiihdyttäessä vähän oudon tuntunen (veto "nyökkii" kun moottori kiertyy monta astetta vedon kytkeytyessä).

    No otin tänään härkää sarvista ja pistin kaverin starttaamaan kun itse katsoin vähän tarkemmin paikkoja.

    Juuh, ne tukikumit antaa liikaa periksi, eli menee ainakin isoimmat kumit uusiksi.

    Muutaman euron säästö -> paska ajettava. Jes.
     
  24. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 909
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Tostako se semmonen "kenguru"-liikkeellelähtö johtuu ? Ärsyttää sikana tommosset autot, hukkuu se hyvä kiihdytystehokin siihen nykimiseen.
     
  25. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jep.

    Vähän offtopicia, mutta tässä huono ja hyvä moottorin tukikumi:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tosin tottakai myös kumiseoksen jäykkyys vaikuttaa, mutta tosta ylemmästä näkee jo että ei ole tehty kestämään...
     
    Viimeksi muokattu: 12.05.2017
  26. tu11team

    tu11team

    Viestejä:
    96
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Laitetaampa omakin kokemus tänne: herth+buss merkkinen vetonivel ei kestänyt kuin öljynvaihtovälin kun rupesi jo raksuttamaan.
    En voi suositella kyseistä merkkiä kenellekkään.
     
  27. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 373
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Blue Printin vesipumppu oli ihan hyvä laatunen ja sopi paikalleen, kestävyydestä ei tietoa kun sen toissa päivänä laitoin kiinni.
     
  28. M3TAL_L0RD

    M3TAL_L0RD

    Viestejä:
    143
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Mikäs vika Vernetin termarissa? Olihan nuo ainakin Febi Bilsteinille kelvanneet kun olivat sellaisen pakanneet omaan laatikkoonsa.
     
  29. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 909
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Monroen iskareilla ei tunnu tekevän enää nykyään yhtään mitään. G-Astraan jo kahet sellaiset laittanu taakke ja jokakerta ne on parissa kuukaudessa pehmentyny niin pehmeiks, että neljällä hengellä takajousitus hakkaa pohjaan. Ja kyllä, on uudet takajouset kuiteskin, joten niitä ei voi syyttää. Kuiteskin jouset ja iskunvaimentajat toimivat yhdessä ja jos jompikumpi menee huonoksi, ni silloin alkaa hakkaamaan.
     
  30. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Itsellä samanlaisia kokemuksia kuin näissä:
    vernet vai valeo merkkinen termostaatti c20let koneeseen - Opel Club Finland (OCF)
    Termostaatti - Sivu 3 - Foorumi – Saabclub.fi

    Jos joku on ostamassa termostaattia, niin uskallan sanoa että Wahleriin voi 100% varmuudella luottaa... Ne on viimisen päälle kunnollisia. Joskus vertasin johonkin (en muista merkkiä), niin jo ulkonäöstä näki että on laadukkaasti tehty.
     
  31. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Janmor sytytyskaapelit.

    Ulkonäkö vastaa täysin auton alkuperäisiä Beru kaapeleita, mutta ihan pieniä eroja on kuitenkin. Istuvat toki tiukasti paikoilleen. En aluksi edes uskaltanut painaa niin lujasti. Mitathan noissa heittää alkuperäisiin verrattuna, kun alkuperäisessä VAG sytytysjohtosarjassa kaikki ovat eri mittaisia, on tuossa Janmorissa kolme johtoa viidestä aavistuksen ylipitkiä. Pieni haitta kuitenkin. Mutta joutui vähän niputtamaan että sai kulkemaan siististi. Ei voi siis sanoa että olisi alkuperäistä vastaavat, mutta hyvät kuitenkin. Ja nämä oli Ecolinet, vähän halvemmat kuin Profilinet. Erona eristysmateriaali EPDM vs Silikoni jne. Hatut näissä halvemmissa on kuitenkin silikonia, ja kaapelit eristeeltään ilmeisesti samanlaista epdm:ää kuin auton orkkikset.

    Lyhyempi auton alkuperäinen, pidempi Janmor. Tuollainen pituusero esimerkkinä lyhyimmän johdon kohdalla. Yli semmosen ylimääräsen kiepin joutuu tekemään tuo..

    Mittasin vastukset jokaisen kohdalta, jokainen 6 kilo-ohmia niinkuin pitääkin. Ei yhtään heittoa! (Oleellinen seikka koska vastusarvo vaikuttaa kipinän pituuteen, joten sen on oltava sopiva. Isompi vastusarvo = pidempi kipinä = parempi palotapahtuma. Kuitenkin liian iso vastusarvo heikentää kipinän tehoa.).

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 05.06.2017
  32. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 431
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Noissa (paloissa) oli kuulemma joku paska erä. Viime keväänä vaihdoin tuollaiset pikkukippoon ja olivat ihan ok. Paljon paremmat kuin mätänetin halppikset, jotka tuntui kuin olis ollut soraa välissä.
     
  33. mika76

    mika76

    Viestejä:
    1
    Rekisteröitynyt:
    10.06.2017
    Tästä postauksesta voisi tehdä facebookkiin oman ryhmän?
     
  34. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    3 038
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    "Japanparts (kaikki, hyvä)"

    Autodocista olen katellut, että eivät ole pahan hintaisia Japanpartsin osat. Oikeasti hyvä?

    K27 (jarruosat, huono)..mätänetti myy tuota ja tuli laitettua taakse sen merkkiset jarrulevyt..
    Mapco (alustanosat, huono), herth+buss (kaikki, huono)..hintaluokassaan ei yllätä..
     
  35. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 602
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Halvalla harvemmin hyvää saa.. Hommasin itselle Golffiin (V6 2.8 4Motion)mister-autosta Brembon valmistamat takajarrulevyt ja palat. Odottavat vielä asennusta, mutta hinta ainakin oli huomattavasti halvempi mitä ois ollu tarvike-osat suomenmaasta... Toivottavasti olisivat edes niin hyvät ku alkuperäiset :D
     
  36. Tosi

    Tosi

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Tähän voisi kyllä kommentoida

    Meylelläkin useampaa eri sarjaa, meyle-hd on oikeasti hyvä. 4 vuoden takuullakin. Useassa tapauksessa väittäisin alkuperäisosaa paremmaksi.

    Moogi ei välttämättä ansaitse noin korkeaa statusta. Vaikka alustaan liittyvissä tarvikeosissa onkin meylen rinnalla parhaimpia, usein täysin verrattavissa alkuperäiseen.

    Elring ja Gates alkuperäislaatuisiksi.

    ps. Mapco ja Ossca suurilta osin poistunut motonetiltäkin. Vielä löytyy jotain.

    lisää nyt ZF myös siihen alkuperäislistaan

    Muista myöhemmin lisää ;P
     
  37. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    3 038
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Samaa kattelin, että Gates paremmille sijoille, kun näyttää ainakin brändin puolesta olevan melkoisen suuri jakohihna valmistaja ja löytyy huikean hyvät nettisivut mielestäni niillä jakohihna spekseineen ja se pelkästään vakuutti..
     
  38. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No se tavallaan on tuolla jo, kohdassa TRW/BOGE/Sachs/Lemförder.
     
  39. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Usein käyttänyt ko valmistajan osia, useampaan eri merkkiseen autoon, eikä ainakaan vielä ole ollut valittamista.
     
  40. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    3 038
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikös ne ole myöskin huokeita osia?
     
  41. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ovat ne ainakin edullisimmasta päästä.
     
  42. Ratty

    Ratty

    Viestejä:
    35
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    ^ Paketissa lukee made in extra-EU = kiinalaisia osia mutta paikoilleen on kaikki käynyt.
     
  43. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 909
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    Nyt kyllä hajos tuohon ajatukseen. :rofl:


    Onkohan nuo osat valmistanu kiinan kansantasavallan ahkerin duunari, Hui Lai Lee ?
     
  44. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Klemmareista eli letkukiristimistä:

    Hyvät valmistajat
    Mikalor
    Zebra
    Norma
    Aba

    Nuo em. kestävät yleensä kovaa kiristystä alkamatta luistaa. Tosin rajansa kaikella eli ehdottomasti kannattaa silti käyttää klemmarimeisseliä joka rajoittaa momentin oikeaksi.

    IKH:n pusseissa olevat klemmarit ovat jotain noista, en nyt muista mitä, eli ovat ok kamaa.
     
    Viimeksi muokattu: 05.07.2017
  45. Rozor

    Rozor

    Viestejä:
    1 402
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    Jenkkiautoharrastajat saattavat Timkenin tietää.
    En ole satavarma, että käytetäänkö alkuperäisosina, mutta ovat alkuperäisosien tasoisia.
    Valmistavat laakereita ja napoja.
    Usalainen firma joka usassa tekee laakerinsa, ja laatu on priimaa.
     
  46. Gaso

    Gaso

    Viestejä:
    48
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Onko FAE:n sähköosista kokemuksia? Tuli sellaiset lambda ja nakutustunnistin laitettua autoon, ja ihan asiallisilta vaikuttivat. Valmistettu ilmeisesti Espanjassa.
     
  47. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 157
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ostin Tokmannista auton sulat ja ei ikinä uudestaan. Asennus oli aivan surkean hankalaa ja kesti ehkä 10 pyyhkäisyä ennenkuin molemmat sulat irtosi kiinnikkeistään. Kävin sitten ostamassa Champion sulat ja hyvät ovat sekä helpot asentaa. Ihan turhaan säästin siis alunperin, vaikka hintaeroa oli 8e vs 35e niin silti.
     
  48. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 157
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Juu, mulla sentään Biltemankin rungottomat toimi ihan ok, tosin kohtalaisen lyhytikäiset oli ennenkuin alkoivat kovettua/pitää ääntä, mutta muuten kesti ihan asiallisesti.
     
  49. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 909
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Biltemassa on kolmea mallia sulkia. Ne halvat standardit, niistä parannellut ja rungottomat. Noi keskimmäiset on ollu omassa autossa kohta vuoden. Ku vaan muistaa aina välillä kääntää niitä ympäri, ni kuluu tasaisemmin ja pyyhkii hyvin. Joten täältä annettava peukku niille. :tup:
     
  50. Reiska-Setä

    Reiska-Setä

    Viestejä:
    162
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mintex jarrupaloja käytin Hondassa. Ovat OEM vastaavat mutta ehkä vielä hieman paremmat kun pölyttävät vähemmän.
     
  51. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    914
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mä oon noista Mintexeistä lukenu / saanu käsityksen että nykyään ne olis perus kiinaroinaa Ratsastavat vaan vanhan (britti-?)brändin maineella. Tiedä sitten. Tais itellä joskus moiset jossain autossa käydä mutta ei mitään sen kummempaa muistikuvaa, että minkälaiset oli.

    Pitäisi varmaan seuraavaksi ostaa sellaiset ja tuumailla minkälaiset ovat.

    Tohon vähemmän pölyävyyteen mä en usko pätkän vertaa, sillä se tarkoittaisi että jarrupala ei kulu, ts. kitkaa on vähemmän, eli jarrupala on pidoltaan huonompi. Jonnekkin sen kuluneen osan siitä jarrupalasta täytyy mennä?! Vai höyrystyykö se suoraan? Mistä se jarrupala oikein on valmistettu? Aika kaukaa haettua. Tai toinen selitys se että jarrupaloista lähtisi vain vaaleampaa jarrupölyä, joka ei näy niin selkeästi. Mielestäni EBC:n(?) jarrupalojen pöly on erikoisen vaaleaa, joten se on "vähemmän pölyävä pala". No oli miten oli, sanoisin että vähemmän pölyävät jarrupalat on placeboa, höpöjuttuja ja myyntimiesten luomia mielikuvia.

    Laitetaan nyt kuitenki listalle että se on OK merkki, eiköhän se vähintään siis OK kuitenkin ole. Ite suosittelen enemmän kuitenkin Ferodoa, EBC, TRW jne.. Laatumerkkejä kun käyttää niin jarrutuntuma pysyy varmasti alkuperäisen veroisena sekä palat istuu satulaan jämptisti ilman viilailuja.
     
    Viimeksi muokattu: 09.07.2017