Hyvät ja huonot varaosamerkit

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 092
Tiedättekö tunteen kun tarvikevaraosa on tehty vähän sinnepäin, ja hommat ei siksi mene niinkuin pitäisi?

Mitkä varaosamerkit ovat paskaa ja mitkä huonoja?

Näistähän voisi tehdä listan tähän, jotta suurinpiirtein osaisi poimia oikeita, maksamatta kuitenkaan liikaa osaostoksilla pelkästä merkistä.

Haastan jokaisen raportoimaan tähän ketjuun aina, kun on tehnyt remonttia tarvikeosia käyttäen. Minkälainen oli osan laatu verrattuna alkuperäisosaan?

Tähän ketjuun siis kokemuksia merkistä X

Aloitan tämän päivän saldolla, ja päivittelen myöhemmin lisää:

Ei eroa/OK/Hyvä/alkuperäislaatua:
Pierburg (kaikki, alkuperäislaatua)
SKF (laakerit ja voimansiirto, alkuperäislaatua | vesipumput varauksella, kts. GMB)
Lucas/Girling (kaikki, alkuperäislaatua)
Continental/Contitech (hihnat, alkuperäislaatua)
ATE/Teves (kaikki, alkuperäislaatua)
Monroe (kaikki, alkuperäislaatua)
BorgWarner (kaikki, alkuperäislaatua)
Motorcraft (kaikki, alkuperäislaatua)
TRW/BOGE/Sachs/Lemförder (alustanosat, alkuperäislaatua. ZF -vaihteistovalmistajan omistuksessa. | TRW-jarruletkut/putket eroaa alkuperäisistä)
Hella (kaikki, alkuperäislaatua)
Behr (kaikki, alkuperäislaatua)
Valeo (kaikki, alkuperäislaatua)
Hengst (suodattimet, alkuperäislaatua)
Mann-filter (suodattimet, alkuperäislaatua)
Bosch (kaikki, alkuperäislaatua)
Siemens (kaikki, alkuperäislaatua)
Mahle/Behr (mahle-ilmansuodattimet, huono | muut, alkuperäisvalmistaja)
GE (polttimot, alkuperäislaatua)
Elring (tiivisteet, alkuperäislaatua)
Gates (hihnat, alkuperäislaatua | termostaatit, hyvä)
Textar (jarruosat, alkuperäislaatua)
Wahler (termostaatit, alkuperäislaatua | kts. BorgWarner )
Bremi (tulpanjohdot, alkuperäislaatua)
Rymec (kytkinosat, alkuperäislaatua kts. Sachs)
Jurid (jarrupalat, alkuperäislaatua)
Hidria (hehkutulpat, alkuperäislaatua)
FAG/LuK/Ruville (tukivarret, huono | yleisesti ottaen, alkuperäislaatua)
CTR (koiranluut, pallonivelet, ei eroa)
SWAG (alustanosat, ei eroa:) | jakopäänosat, alkuperäislaatua | venttiiliohjurit, sopimaton)
Ferodo (jarruosat, ei eroa:))
Sasic (alustanosat, ei eroa:) | vetonivelen suojakumisarja, huono)
Zimmermann (jarrulevyt, ei eroa :) | jarrurummut, ei eroa :))
Glyco (laakerit, ei eroa)
ATP (apurunko/laitekiinnitys, ei eroa)
Knecht (suodattimet, hyvä)
Akebono (jarruosat, hyvä)
Freccia (venttiiliohjurit, hyvä)
Denso (raitisilmasuodattimet, hyvä)
Denckermann (raitisilmasuodattimet, hyvä)
Icer (jarrupalat, hyvä)
Dolz (vesipumput, hyvä)
Löbro/Spidan (suojakumit, hyvä)
Brembo (jarruosat, hyvä)
FrigAir (jäähdyttimet, hyvä)
WIX (suodattimet, hyvä)
SNR (laakerit, hyvä)
Klarius (katalysaattorit, hyvä)
Janmor (sytytyskaapelit, hyvä)
Japanparts (kaikki, hyvä)
Filtron (suodattimet, hyvä)
Remsa (jarruosat, hyvä)
Nissens (jäähdyttimet, hyvä)
Blic (muoviset sisälokarit, hyvä | pohjamuovi, huono)
BTA (tiivisteet, hyvä | laakerit/navat, hyvä)
FAE (anturit, hyvä)
Jufi (jarrupalat, hyvä)
Mintex (jarrupalat, hyvä)
NTY (sähköosat, hyvä)
INA (kytkimen painelaakeri, huono | jousijalan tukilaakerit kts. Sachs)
Blueprint (jarrulevyt, OK | suodattimet , OK | vesipumput, OK)
GSP (laakerit, OK)
Craft Bearings (laakerit, OK)
Moog (puslat ja alustanosat, OK)
Samko (jarrupääsylinteri, OK kts. LPR)
Quaro (koiranluut, OK)
GMB (vesipumput, OK)
Hastings (männänrenkaat, OK)
Vector (jarrupalat, OK)
Fram (Öljynsuodattimet, huono, muut suodattimet, OK)
Victor Reinz (tiivisteet, OK)
NK (kaikki, OK)
Al-ko (iskarit, OK)
Kamoka (iskarit, OK | pyyhkijänsulat, hyvä)
Ashika (iskarit, OK)
M-filter (ilmansuodatin, sopimaton | öljynsuodatin, hyvä | muut suodattimet, OK )
FAI AutoParts (tiivisteet, OK)
SCT Germany (suodattimet, jarruosat, OK)
AS-PL (laturit ja startit, OK)
Diederichs (peltiosat, OK)
Metzger (jarrukilvet, OK)

Huono/Sopimaton:
ALCO (öljynsuodatin OK/puutteellinen)
Alkar (vilkut, sopimaton, kts Depo)
Loro (vilkut/umpiot, kts Depo)
Depo (umpiot, huono/sopimaton)
Trucktec (venttiilikannen tiiviste, sopimaton | hihnankiristin/tarvikkeet, huono)
Delphi (jarruosat, OK | alustanosat/nivelet, huono)
Vaico/Vemo (muut, OK | bensapumput, huono | ilmamassamittari, sopimaton | suodattimet, OK)
Polmo (pakoputket, sopimaton)
Febi Bilstein (tukivarret, ei eroa | nivelet, huono | Kumilaipat/tiivisteet, huono | Iskarin tukikumi, huono | kumipuslat, huono)
Magneti Marelli (sähköosat, huono | Lämppärinkenno, sopimaton)
Thermotec (kennot ja sähköosat, huono | rautaputki, hyvä)
Optimal (alustanosat, OK | Kumilaipat/tiivisteet, huono)
Quinton Hazell (termostaatit, huono)
Vernet
(termostaatit, huono)
All Brake Systems (jarruosat, huono | jarruputket, sopimaton)
Topran (kaikki, varsinkin muoviset osat, huono, vältä kuin ruttoa!)
Mapco (alustanosat, huono | termostaatit ja termostaattikotelot, hyvä)
Meyle (iskarin yläpäänlaakeri, huono | lukkopesä, sopimaton | avaimet, OK | alustan nivelosat, OK | puslat, sopimaton) HD-sarjan osat todennäköisesti kelvollisia.
OCAP (alustanosat, sopimaton)
OSSCA (kaikki, huono)
K27 (jarruosat, huono)
JC Premium (suodattimet, sopimaton | raitisilmasuodatin huono/puutteellinen )
Bölk (kaikki, huono)
herth+buss (kaikki, huono)
Metelli (vesipumput, huono)
TYC (muoviumpiot, sopimaton | lasiosat, OK)
Maxgear (tiivisteet, huono | moottorin tuki, sopimaton | virtalukon pohja, ei eroa :) | tyhjäkäyntisäädin, ei eroa :) | kierrejouset, Huono | raitisilmasuodatin, huono | bypass-venttiili, huono)
Klokkerholm (muoviset sisälokarit, sopimaton | jarrukilvet, OK/puutteita)
Tong Yang (peltiosat, huono)
Pascal (vetonivelet, huono)
LPR (suojakumit, huono | käsijarruvaijerit, OK | kytkinsylinterit, OK)
Hepu (vesipumput, huono)
Febest (kaikki, huono)
Donit (tiivisteet, huono)
BGA (vesipumput, huono)
Stellox (jarrulevyt, sopimaton | kierrejouset, sopimaton)
Corteco (akselitiivisteet, huono | muut tiivisteet, hyvä)
Ridex (abs-anturit, sopimaton | laturin vapaapyörä, sopimaton | ilmansuodatin, OK)
ETF (jarrupalat, huono)
Roadhouse (jarrupalat, huono)
Brink (vetokoukku/sähkösarja, OK, puutteellinen)

Alkuperäislaatua = On parasta laatua ja käytetään alkuperäisosina
Ei eroa = Käytännössä (ainakin lähes) yhtä hyvä kuin alkuperäislaatuiset osat
Hyvä = Hyvää laatua, mutta ei välttämättä niin hyvä kuin alkuperäisosat.
OK = Saattaa olla eroja tai puutteita mutta toimii ja kestää.
Huono = Viimeistely on huonoa tai osa ei kestä
Sopimaton = Valmistettu niin huonosti ettei esim sovi paikalleen hyvin, tai sopivuudet merkattu tietoihin väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
398
Mitään merkkiä tiiä, mutta Motonetin tukivarsi pomppasi heti ekassa katsastuksessa :rage:
Kilsoja ehti tulla varmaan vain muutama tonni ja heti nivel väljä.

PS. Alkuperäinen kesti yli 200 tkm
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
372
Puslat ja muut alustan nivelet: Moog, Meyle, febi/bilstein. Ok/hyvä/ei eroa.

Tiivisteissä Victor Reinz. Ok/hyvä/ei eroa.

Iskareissa nyt kaikki tietää ne ns. the merkit, mutta pari halpaa mitkä nyt ainakin 1-2 katsastusta on pelittäny eikä ole vuotanut(ajomäärä molemmissa kun on eri autoissa n.15tkm):
Al-ko (tekee paljon peräkärryn osia) ja Kamoka.

Topran tuotemerkin tavaroita koitan välttää niin paljon kuin vaan on mahdollista. Myöskin Italiassa valmistetut osat (esim. vetonivelet) on vältettävien joukossa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 092
Lisäsin nyt tohon merkit mitä tuli mieleen. Laaduissa on varmasti vaihtelua ja tulkinnanvaraa joten järkeä täytyy joka tapauksessa käyttää, mutta tuon listan vilkaisulla voi ainakin yrittää jotain päätellä, että mitä voi odottaa. Laittakaa kokemuksianne niin lisäilen tuohon yhteenvetoon niitä.

Ja jos on ollut ihan erilaisia kokemuksia niin nekin olis hyvä kertoa.
 
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
5
Kyllähän ne tuolla ekassa postauksessa onkin jo melkeen listattuna mitä kannattaa, mitä ei. Jotain, ei niin kriittisiä/helposti vaihdettavia osia ostan joskus jotain mitäsattuu merkkiä, mutta käyttötarkoitus ratkaisee niissä, kun turhaa ostaa johonkin karhottimeen tms aivan helvetin kallista laakeria kun koneessa on jo valmiiksi suunnittelu virhe, niin sekin hyvä laakeri palaa paskaksi jokatapauksessa yhden kesän jälkeen. (kyseiseen koneeseen menee laakeria 12kpl ja maksoi SKF n.70€kpl ja jostain tilattiin kiinanlaakeria 8€/kpl ja kestävyys sama) Yhtään alustanosaa en enää osta motonetistä mitään toprania tms, koska ovat ihan täyttä paskaa. Loppujenlopuksi halvin on ostaa vaikka marmorilta se osa, kun vaihtaa motonetin osia joka toinenkuukausi. Ja tosiaan, ihan yleisesti menen sillä linjalla, että mitä vittumaisempi työ vaihtaa osa on niin sen laadukkaampi osa sinne menee, tai mikä todennäköisyys sille, että tietyn halppis osan hajoessa, särkeekö sitten 7k€:eestä muuta mukanaan. Jakopaan osat on juuri tälläisiä, johon en laita mitään muuta kun contitech/gatesia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
372
Bosch ja Siemens näyttää listasta vielä puuttuvan (alkuperäislaatua), tässä kun vähän vanhemmalla opelilla ajelee niin jostain syystä noi tarvike noname anturit ei toimi ollenkaan/tuurilla vuoden. Kun suosiolla maksaa sen tupla/tripla hinnan verrattuna halvimpaan tarvike malliin niin ei tartte pelätä hajooko kaupan pihaan ekassa ajossa jos nyt yleensäkään pääsee edes liikenteeseen
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
93
QH:n paketista voi löytää mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Esimerkiksi jakohihnat valmistaa yleensä joko contitech tai gates, mutta huonojakin saattaa olla seassa. Suhtautuisin varauksella kaikkiin missä lukee QH, topran jne. etenkin jos osan vaihtaminen on työlästä tai kyseessä on joku kriittinen paikka.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
70
En tiedä kuka on valmistaja, mutta 98 Corollaan tuli Motonetistä vaihdettua metalliset koiranluut eteen ja taakse (Ei OE eikä Meyle laatua, mutta metalliset kuitenkin) kun alkuperäiset alkoi kolisemaan. Alle vuosi ajoa, ja kolina alkoi pahempana kuin aiemmin.

Iskunvaimentimina ollut Sachsia, ja ihan saman ovat kestäneet kuin alkuperäisosat. Tuon ikäisessä Corollassa tosin alkuperäiset vuotaa, joten huono verrokki.

Sachsin kytkinpaketti on ollut käytössä jo 200 000 km, eikä ongelmia ole ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
20
Muihin merkkeihin en osaa kantaa ottaa, mutta tässä ois muutamat vinkit VAGgilaisiin

INA valmistaa orkkikset hihnat, kiristimet sekä vesipumput
Mahle/Behr valmistaa orkkis termostaatit
Mann-filter öljynsuodatin ainakin muutamien testien perusteella paras (sekä esim. Audi B6 koriseen ainut alkuperäisen lisäksi, jossa kasvatettu öljytilavuutta öljyn likaantumisen vähentämiseksi)
Puolat, lämpötila-anturit yms. kriittiset osat vain merkkiliikkeestä, tarvikkeissa tuntuu merkistä riippumatta olevan ongelmia
Castrol ensiasenteiset öljyt taitaa olla monessa, mutta paremmin ainakin omassa lähipiirissä toiminut esim. Teboil (Pienempi öljyn kulutus sekä nätimpi käyntiääni)

Polttimoissa kestotestin voittanut GE Lightning on toiminut pisimpään, valotehoa verrattuna muihin ei ole tullut vertailtua.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
2 359
En tiedä kuka on valmistaja, mutta 98 Corollaan tuli Motonetistä vaihdettua metalliset koiranluut eteen ja taakse (Ei OE eikä Meyle laatua, mutta metalliset kuitenkin) kun alkuperäiset alkoi kolisemaan. Alle vuosi ajoa, ja kolina alkoi pahempana kuin aiemmin.
Samanlaisia kokemuksia Motonetin koiranluista, piti olla vielä HD-laatua, olisikohan ollut Mapco. Täytyy ajatella positiivisesti - vaihto on helppoa, kun mutterit on vielä uudenveroisessa kunnossa ja kierteetkään eivät ole ehtineet ruostua. :kahvi:
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
5 318
Mä ostin vuosi sitten uudet takajouset G-Astraan, Mapcot. Toistaiseksi pysyneet ehjinä ja ei niissä valittamista. Ehkä heidän muissa osissa sitten on sanomista ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
2 359
Yle selvitti autoalan ”urbaania legendaa”: Logo höylätään pois, varaosan hinta putoaa puoleen

A-studio näki korjaamolla auton tukivarren, josta oli hiottu logo pois. Jäljitimme mysteeriä varaosatehtaalle Saksaan
Täytyy vähän ihmetellä mikä oli Ylen motiivi ko. jutussa, VTT:llä teetettyine analyyseineen kaikkineen. VTT-raportti lujuusmittauksineen ja alkuaineanalyyseineen ei liene ollut ihan halpa.

Vaikutti vähän siltä, että toimittaja halusi osoittaa kuinka merkkiliikkeet huijaavat myymällä "alkuperäisosia" sikahintaan vaikka identtistä tavaraa saa puolta halvemmalla tarvikeliikkeestä. Nyt kävikin niin, että että tarvikeliikkeen ja merkkiliikkeen pakkauksista löytyi selvästi erilaiset osat.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
2 359
Valurauta taitaa olla puolestaan Laakkosella töissä :D Jutussahan todistettiin yksi varaosa täysin samaksi, hintaero 100 euroa alkuperäiseen. Automyyjät tosin jutussakin vielä sitkeästi väitti tätä urbaaniksi legendaksi. Ja huoltopäällikkö teki vertausta valelääkäriin :D
Niinkö A-studion jutussa todistettiin? VTT:n raportissa taas todettiin kaikki osat erilaisiksi.

Melkoista kädetystä kyllä Yleltä koko vertailu: Focuksen jarrulaikat olivat eri kokoa ja eri malliin (ylläri että myös VTT totesi eroja niiden välillä...) ja Audin alkuperäistä tukivartta verrattiin Lemförderin tukivarteen, kun Audin tukivarressa luki selvästi TRW... Lähimpänä toisiaan olivat Audin jarrulevyt mutta niissäkin oli pientä eroa materiaalissa ja koneistusjäljessä eikä tarvikeosasta löytynyt olympiarenkaita.

Täysin selvittämättä jäi, onko todetuilla eroilla jotain käytännön merkitystä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
103
Samanlaisia kokemuksia Motonetin koiranluista, piti olla vielä HD-laatua, olisikohan ollut Mapco. Täytyy ajatella positiivisesti - vaihto on helppoa, kun mutterit on vielä uudenveroisessa kunnossa ja kierteetkään eivät ole ehtineet ruostua. :kahvi:
Tuttu vertasi mondeoon motonetissa hd ja tavallista koiranluuta. HD:ssa oli varsi paksumpi, itse nivel oli samankokoinen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
117
Tuttu vertasi mondeoon motonetissa hd ja tavallista koiranluuta. HD:ssa oli varsi paksumpi, itse nivel oli samankokoinen.
Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Itselläni jostain edullisesta koiranluusta hajosi suojakumi vuodessa -> nivel menee nopeasti väljäksi. Lisäksi pienempikin pallonivel voi olla isoa kestävämpi, jos pieni on tehty paremmasta tai kovemmaksi karkaisusta materiaalista. Sama homma kuin halppis-pyöränlaakeri vs. länsilaakeri: koko sama, mutta kestoikä eri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
118
Listaan voisi lisätä OSSCA:n tuotteet, eivät tahdo oikein missään luokassa kestää(huonoa kaikki).
Ovat siis melkoista halpatuotantoa ja huonoa sellaista, monesti uusi OSSCA on esimerkiksi väljempi kuin katsastuksessa väljäksi todettu osa. Toisena esimerkkinä lämmityslaitteen kennoissa ongelmia myös, näin ollen kabiini ei olekaan yhtä lämmin kuin alkuperäisellä(/Hella/BEHR).
Tämä todettu omakohtaisella kokemuksella, että myös huollon/varaosamyynnin tehtävissä.

K27 -jarruosat ovat myös todettu heikoksi esitykseksi. Korjaamolla nämä vaihdettiin takuutyönä boschiin/Bremboon, kun 9/10:stä asiakkaasta tulivat valittamaan vinkunaa, narinaa yms. Korjaamolla sitten kiellettiinkin jatkossa asentamasta näitä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 540
JC Premium ei kyllä ollut preeemiumia... Getz -06 vaihdoin vuosi sitten tuon merkkisen polttoainesuodattimen ja sai kunnolla viilata/muokata kiinnityksiä että sai sopimaan = sopimaton
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
55
Mister-auton myymän Bölk-merkin voisi lisätä huonojen listalle. Sytytyspuola ei toiminut edes uutena kunnolla. OSSCA:lle myös haukut täältä, vesipumpun akseli murtui kesken ajon ja tuli kansiremontti :mad:
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
93
:)
Yleensähän koiranluut menevätkin vaihtoon siksi, että liian ohut varsi on mennyt banaaniksi...
Tuossakin auttaa jos kiertää isommat kuopat ja varoo ajamasta vauhdilla rotvallin reunojen yli. Minulla on aina kuluneet ne nivelet väljäksi. Meyle HD:tä on ollut kierroksessa ja kyllä ne sen 100tkm vähintään ovat kestäneet, siinä missä alkuperäiset vain 60tkm. Sitten on ollut kumipuslalla varustettuja vakaajan päätytankoja, jotka pultataan suoraan alatukivarteen. Se pultti on sitten ajan myötä katkennut väsymisestä/ruostumisesta. Käy se niinkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 092
Olkaapa tarkkoja valmistajien ym. suhteen kun vaihdatte moottorin tukikumeja. Edellinen omistaja vissiin "säästänyt", mutta moottori silti kumien vaihdon jälkeen heiluu kovasti ja on kiihdyttäessä vähän oudon tuntunen (veto "nyökkii" kun moottori kiertyy monta astetta vedon kytkeytyessä).

No otin tänään härkää sarvista ja pistin kaverin starttaamaan kun itse katsoin vähän tarkemmin paikkoja.

Juuh, ne tukikumit antaa liikaa periksi, eli menee ainakin isoimmat kumit uusiksi.

Muutaman euron säästö -> paska ajettava. Jes.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
5 318
Olkaapa tarkkoja valmistajien ym. suhteen kun vaihdatte moottorin tukikumeja. Edellinen omistaja vissiin "säästänyt", mutta moottori silti kumien vaihdon jälkeen heiluu kovasti ja on kiihdyttäessä vähän oudon tuntunen (veto "nyökkii" kun moottori kiertyy monta astetta vedon kytkeytyessä).

No otin tänään härkää sarvista ja pistin kaverin starttaamaan kun itse katsoin vähän tarkemmin paikkoja.

Juuh, ne tukikumit antaa liikaa periksi, eli menee ainakin isoimmat kumit uusiksi.

Muutaman euron säästö -> paska ajettava. Jes.
Tostako se semmonen "kenguru"-liikkeellelähtö johtuu ? Ärsyttää sikana tommosset autot, hukkuu se hyvä kiihdytystehokin siihen nykimiseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 092
Jep.

Vähän offtopicia, mutta tässä huono ja hyvä moottorin tukikumi:




Tosin tottakai myös kumiseoksen jäykkyys vaikuttaa, mutta tosta ylemmästä näkee jo että ei ole tehty kestämään...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
97
Laitetaampa omakin kokemus tänne: herth+buss merkkinen vetonivel ei kestänyt kuin öljynvaihtovälin kun rupesi jo raksuttamaan.
En voi suositella kyseistä merkkiä kenellekkään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 540
Blue Printin vesipumppu oli ihan hyvä laatunen ja sopi paikalleen, kestävyydestä ei tietoa kun sen toissa päivänä laitoin kiinni.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
5 318
Monroen iskareilla ei tunnu tekevän enää nykyään yhtään mitään. G-Astraan jo kahet sellaiset laittanu taakke ja jokakerta ne on parissa kuukaudessa pehmentyny niin pehmeiks, että neljällä hengellä takajousitus hakkaa pohjaan. Ja kyllä, on uudet takajouset kuiteskin, joten niitä ei voi syyttää. Kuiteskin jouset ja iskunvaimentajat toimivat yhdessä ja jos jompikumpi menee huonoksi, ni silloin alkaa hakkaamaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 092
Mikäs vika Vernetin termarissa? Olihan nuo ainakin Febi Bilsteinille kelvanneet kun olivat sellaisen pakanneet omaan laatikkoonsa.
Itsellä samanlaisia kokemuksia kuin näissä:
vernet vai valeo merkkinen termostaatti c20let koneeseen - Opel Club Finland (OCF)
Termostaatti - Sivu 3 - Foorumi – Saabclub.fi

Jos joku on ostamassa termostaattia, niin uskallan sanoa että Wahleriin voi 100% varmuudella luottaa... Ne on viimisen päälle kunnollisia. Joskus vertasin johonkin (en muista merkkiä), niin jo ulkonäöstä näki että on laadukkaasti tehty.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 092
Janmor sytytyskaapelit.

Ulkonäkö vastaa täysin auton alkuperäisiä Beru kaapeleita, mutta ihan pieniä eroja on kuitenkin. Istuvat toki tiukasti paikoilleen. En aluksi edes uskaltanut painaa niin lujasti. Mitathan noissa heittää alkuperäisiin verrattuna, kun alkuperäisessä VAG sytytysjohtosarjassa kaikki ovat eri mittaisia, on tuossa Janmorissa kolme johtoa viidestä aavistuksen ylipitkiä. Pieni haitta kuitenkin. Mutta joutui vähän niputtamaan että sai kulkemaan siististi. Ei voi siis sanoa että olisi alkuperäistä vastaavat, mutta hyvät kuitenkin. Ja nämä oli Ecolinet, vähän halvemmat kuin Profilinet. Erona eristysmateriaali EPDM vs Silikoni jne. Hatut näissä halvemmissa on kuitenkin silikonia, ja kaapelit eristeeltään ilmeisesti samanlaista epdm:ää kuin auton orkkikset.

Lyhyempi auton alkuperäinen, pidempi Janmor. Tuollainen pituusero esimerkkinä lyhyimmän johdon kohdalla. Yli semmosen ylimääräsen kiepin joutuu tekemään tuo..

Mittasin vastukset jokaisen kohdalta, jokainen 6 kilo-ohmia niinkuin pitääkin. Ei yhtään heittoa! (Oleellinen seikka koska vastusarvo vaikuttaa kipinän pituuteen, joten sen on oltava sopiva. Isompi vastusarvo = pidempi kipinä = parempi palotapahtuma. Kuitenkin liian iso vastusarvo heikentää kipinän tehoa.).

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 992
K27 -jarruosat ovat myös todettu heikoksi esitykseksi. Korjaamolla nämä vaihdettiin takuutyönä boschiin/Bremboon, kun 9/10:stä asiakkaasta tulivat valittamaan vinkunaa, narinaa yms. Korjaamolla sitten kiellettiinkin jatkossa asentamasta näitä.
Noissa (paloissa) oli kuulemma joku paska erä. Viime keväänä vaihdoin tuollaiset pikkukippoon ja olivat ihan ok. Paljon paremmat kuin mätänetin halppikset, jotka tuntui kuin olis ollut soraa välissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 284
"Japanparts (kaikki, hyvä)"

Autodocista olen katellut, että eivät ole pahan hintaisia Japanpartsin osat. Oikeasti hyvä?

K27 (jarruosat, huono)..mätänetti myy tuota ja tuli laitettua taakse sen merkkiset jarrulevyt..
Mapco (alustanosat, huono), herth+buss (kaikki, huono)..hintaluokassaan ei yllätä..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 784
Halvalla harvemmin hyvää saa.. Hommasin itselle Golffiin (V6 2.8 4Motion)mister-autosta Brembon valmistamat takajarrulevyt ja palat. Odottavat vielä asennusta, mutta hinta ainakin oli huomattavasti halvempi mitä ois ollu tarvike-osat suomenmaasta... Toivottavasti olisivat edes niin hyvät ku alkuperäiset :D
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
36
Tähän voisi kyllä kommentoida

Meylelläkin useampaa eri sarjaa, meyle-hd on oikeasti hyvä. 4 vuoden takuullakin. Useassa tapauksessa väittäisin alkuperäisosaa paremmaksi.

Moogi ei välttämättä ansaitse noin korkeaa statusta. Vaikka alustaan liittyvissä tarvikeosissa onkin meylen rinnalla parhaimpia, usein täysin verrattavissa alkuperäiseen.

Elring ja Gates alkuperäislaatuisiksi.

ps. Mapco ja Ossca suurilta osin poistunut motonetiltäkin. Vielä löytyy jotain.

lisää nyt ZF myös siihen alkuperäislistaan

Muista myöhemmin lisää ;P
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 284
Samaa kattelin, että Gates paremmille sijoille, kun näyttää ainakin brändin puolesta olevan melkoisen suuri jakohihna valmistaja ja löytyy huikean hyvät nettisivut mielestäni niillä jakohihna spekseineen ja se pelkästään vakuutti..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
^ Paketissa lukee made in extra-EU = kiinalaisia osia mutta paikoilleen on kaikki käynyt.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 092
Klemmareista eli letkukiristimistä:

Hyvät valmistajat
Mikalor
Zebra
Norma
Aba

Nuo em. kestävät yleensä kovaa kiristystä alkamatta luistaa. Tosin rajansa kaikella eli ehdottomasti kannattaa silti käyttää klemmarimeisseliä joka rajoittaa momentin oikeaksi.

IKH:n pusseissa olevat klemmarit ovat jotain noista, en nyt muista mitä, eli ovat ok kamaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 432
Jenkkiautoharrastajat saattavat Timkenin tietää.
En ole satavarma, että käytetäänkö alkuperäisosina, mutta ovat alkuperäisosien tasoisia.
Valmistavat laakereita ja napoja.
Usalainen firma joka usassa tekee laakerinsa, ja laatu on priimaa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
55
Onko FAE:n sähköosista kokemuksia? Tuli sellaiset lambda ja nakutustunnistin laitettua autoon, ja ihan asiallisilta vaikuttivat. Valmistettu ilmeisesti Espanjassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 423
Ostin Tokmannista auton sulat ja ei ikinä uudestaan. Asennus oli aivan surkean hankalaa ja kesti ehkä 10 pyyhkäisyä ennenkuin molemmat sulat irtosi kiinnikkeistään. Kävin sitten ostamassa Champion sulat ja hyvät ovat sekä helpot asentaa. Ihan turhaan säästin siis alunperin, vaikka hintaeroa oli 8e vs 35e niin silti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 423
Juu, mulla sentään Biltemankin rungottomat toimi ihan ok, tosin kohtalaisen lyhytikäiset oli ennenkuin alkoivat kovettua/pitää ääntä, mutta muuten kesti ihan asiallisesti.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
5 318
Biltemassa on kolmea mallia sulkia. Ne halvat standardit, niistä parannellut ja rungottomat. Noi keskimmäiset on ollu omassa autossa kohta vuoden. Ku vaan muistaa aina välillä kääntää niitä ympäri, ni kuluu tasaisemmin ja pyyhkii hyvin. Joten täältä annettava peukku niille. :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
177
Mintex jarrupaloja käytin Hondassa. Ovat OEM vastaavat mutta ehkä vielä hieman paremmat kun pölyttävät vähemmän.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 092
Mä oon noista Mintexeistä lukenu / saanu käsityksen että nykyään ne olis perus kiinaroinaa Ratsastavat vaan vanhan (britti-?)brändin maineella. Tiedä sitten. Tais itellä joskus moiset jossain autossa käydä mutta ei mitään sen kummempaa muistikuvaa, että minkälaiset oli.

Pitäisi varmaan seuraavaksi ostaa sellaiset ja tuumailla minkälaiset ovat.

Tohon vähemmän pölyävyyteen mä en usko pätkän vertaa, sillä se tarkoittaisi että jarrupala ei kulu, ts. kitkaa on vähemmän, eli jarrupala on pidoltaan huonompi. Jonnekkin sen kuluneen osan siitä jarrupalasta täytyy mennä?! Vai höyrystyykö se suoraan? Mistä se jarrupala oikein on valmistettu? Aika kaukaa haettua. Tai toinen selitys se että jarrupaloista lähtisi vain vaaleampaa jarrupölyä, joka ei näy niin selkeästi. Mielestäni EBC:n(?) jarrupalojen pöly on erikoisen vaaleaa, joten se on "vähemmän pölyävä pala". No oli miten oli, sanoisin että vähemmän pölyävät jarrupalat on placeboa, höpöjuttuja ja myyntimiesten luomia mielikuvia.

Laitetaan nyt kuitenki listalle että se on OK merkki, eiköhän se vähintään siis OK kuitenkin ole. Ite suosittelen enemmän kuitenkin Ferodoa, EBC, TRW jne.. Laatumerkkejä kun käyttää niin jarrutuntuma pysyy varmasti alkuperäisen veroisena sekä palat istuu satulaan jämptisti ilman viilailuja.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
94 925
Viestejä
1 909 753
Jäsenet
40 339
Uusin jäsen
Itsjoe

Hinta.fi

Ylös Bottom