F1 Yleiskeskustelu

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 297
Olisiko mahdollista, ts kieltääkö säännöt tms, että itsenäisenä/vapaalla-statuksella joku autonsuunnittelija suunnittelisi useammallekin tallille auton?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 426
Olisiko mahdollista, ts kieltääkö säännöt tms, että itsenäisenä/vapaalla-statuksella joku autonsuunnittelija suunnittelisi useammallekin tallille auton?
Ei tietoa, mutta jotain rajoituksia yhteystyölle tallien välillä on ollut, ja vuosien saatossa ollut epäilyjä että joku talli liian "satummalta" päätynyt kovasti samankaltaisiin suunnittelu ratkaisuihin kuin kumppani talli. Eli mielikuva että tallin pitää tietyt asikokonaisuudet, komponentit ratkaista itsenäisesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 297
Lähinnä ajattelin että jos esim tuollainen Neweyn/vastaavan tasoinen vaan yksityisenä toimijana ja yrittäjänä myisi auton kaavion vaikka useammallekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 257
Äkkiä kuviteltuna tuo vaan kuulostaa lähes mahottomalta. Newey ja muut kehittää autoa koko kauden niin siinä vois olla vähän kiirettä yhdellä kaverilla käydä läpi dataa useammalta tallilta. Eikä se auto minkä tuot radalle ensimmäiseen kisaan ole se sama auto millä kausi päätetään, siis niinkö "kaavion" perusteella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
927
En, sitä on toitotettu aika monta kertaa eri medioissa niin on jäänyt muistiin.
ihan kyllä kiinnostaisi vaihtaa kahden kisan ajaksi Colapinto Sauberin pulkkaan ja Bottas williamsin rattiin.
ei sillä että Bottas välttämättä häikäisevän paljon parempaa jälkeä tekisi, mutta tuntuu olevan aika monella unohtunut kuinka umpisurkea tuo Sauber oikeastaan onkaan.

juu vauhdillisesti sillä varmaan ottaisi paalun jos vastaan laittaisi Formula 2 autoja, mutta en välttämättä näkisi edes Max Vertappenin ja Lewis Hamiltonin kuskikokoonpanolla kisamitassa Sauberin välttämättä voittavan edes Formula 2 autoja.

tuossa valossa tuo "LOLTD!!!XDXD BOTTAS ON VASTA 22. 20 KULJETTAJAN SARJASSA!!!DXDX" huutelu on kyllä aika tyhjänpäiväistä.
kuitenkin pitää muistaa että Bearman pääsi Ferrarin (kisassa 7) ja Haasin (kisassa 10) rattiin.

toki tuota Haasin pistesijaa voi pitää hatun noston arvoisena, vaikka kärjestä tippuikin Perez ja Sainz.
ei sillä että kumpaakaan uutta tulokasta huonona pitäisin, mutta se on kuin laittaisi ammatijuoksijan päälle 60-luvun Nasan avaruuspuvun ja itelles kevyet juoksijan puvut ja kehut kuinka paljon nopeampi olet kuin ammattiurheilija.

F1 on kuitenkin paljolti välineurheilua ja pari viimekautta Sauber on ajattanut koko sarjan selkeästi hitainta autoa.
ihan kauden alussa oli mahdollista ottaa pari jämäpistettä ja nimenomaan Bottaksen ajamana, mutta minkäs teet kun Sauber päätti ottaa huvikseen vielä parin sekunnin huilit hutiloimalla varikkopysähdyksen aikaan.
 

JES

Liittynyt
05.10.2020
Viestejä
111
Nojoo olisihan tuo mielenkiintoista nähdä Bearman tai Colapinto ajamassa pari kisaa Sauberilla. Isompi ongelma Bottaksen kannalta on kumminkin se että nuo tulokkaat ovat pärjänneet noinkin hyvin jo myös kokeneita tiimikavereita Albonia ja Hülkenbergia vastaan. Tuo ei mitenkään nosta Bottaksen osakkeita jos ja kun muutkin tiimit ymmärtää että F2:ssa ajaa joukko kuljettajia jotka voisivat teoriassa aivan hyvin pärjätä ykkösissä. Bearman ja Colapintohan eivät ole mitenkään erottuneet F2:ssa joukosta. Bearman on jopa pärjännyt heikosti siellä tänä vuonna.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 426
ihan kyllä kiinnostaisi vaihtaa kahden kisan ajaksi Colapinto Sauberin pulkkaan ja Bottas williamsin rattiin.
ei sillä että Bottas välttämättä häikäisevän paljon parempaa jälkeä tekisi, mutta tuntuu olevan aika monella unohtunut kuinka umpisurkea tuo Sauber oikeastaan onkaan.
Lyhyellä varoitusajalla auton vaihto nostaa merkittäväksi tekiäksi uuden auton simulaattorin "hyvyys" (henkilökuntineen), oletuksella että aikaa ei rajoiteta. (kun tuo rata-aikaa ei ole vuosiin ollut).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 297
Nuo saman tien tulevat ajopaikat on sellaisia että monta tekijää vaikuttaa meneekö pieleen vai tuleeko yllätystulosta. Ei pelkästään kuskin taidot sinällään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 426
Nuo saman tien tulevat ajopaikat on sellaisia että monta tekijää vaikuttaa meneekö pieleen vai tuleeko yllätystulosta. Ei pelkästään kuskin taidot sinällään.
Ja voisi kuvitella että pikakomennuksen saanut kuski saa sitä simulaattoriaikaa niin paljon kuin vain suinkin mahdollista, ja optimoinneissa ei haeta riskejä samalla tavalla kuin vakkarikuskin osalta.
Sitte kovasti puhutaan miten eri autot sopii eri kuskeille erilailla, tiedä sitten onko tuollaista optimointia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 297
Joo tuo että joku auto myös saattaa vaan sopia jollekin kuskille melkein suoraan ja sitten saattaisi olla että jonkun toisen tallin auto olisi ihan toivoton, tai ainakin paljon hankalampi saada taltutettua. Paitsi sitten ajan/useamman kisan kanssa.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
111
Räikkönen ja Alonso ovat mielestäni hyviä esimerkkejä tietyntyylisestä ajotavasta ja minkälainen vaatimus autolle on, jotta ovat/olivat nopeita. Kimille piti olla erittäin tarkka etupää (oversteer) ja Alonso kääntää ratin mutkan sisään voimakkaasti, jotta renkaan painopiste siirtyy ulkosyrjälle. Jos auto ei käyttäytyt oikein, niin lopputulos näkyi aina kellossa. Koitin myös kaivella vanhaa KMAG:n kommenttia, että todellisuudessa kaikki kuskit olisivat 0,4sekunnin sisään samalla autolla. En laskisi välttämättä mukaan ihan kaikkia kuskeja tuohon joukkoon jokaiselta kaudelta, mutta kertoo myös yleisesti siitä, että kuinka autopainotteinen sarja oikeasti on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 297
Plus ei Heikki niin huono ollut kuin miten Lotuksen kanssa kävi niissä muutamassa tuurauksessa. Monta asiaa vaikuttaa eikä kaikki ole sitä miltä näyttää.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 426
Plus ei Heikki niin huono ollut kuin miten Lotuksen kanssa kävi niissä muutamassa tuurauksessa. Monta asiaa vaikuttaa eikä kaikki ole sitä miltä näyttää.
Mutta Salo oli hyvä Ferrari tuurauksessa.
No noisa ajoisa ilmeisesti mailma muuttunut paljon, ei taineet nuo tahkota simulaattorilla autoa yötä myöten tutuksi, säätöjä mieleiseekseen, yhteyttä tiimiin hyväksi.

No pointtisi taisi olla se että Ferrarilla resursseja ja halusi menestystä, Lotuksella ehkä (liijoitellen) enemmän se että startissa mukana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
253 068
Viestejä
4 402 140
Jäsenet
73 104
Uusin jäsen
KeksinKantaja

Hinta.fi

Ylös Bottom