F1 Yleiskeskustelu

Adrian sulkeutuu verstaaseensa työkalusetin kanssa ja seuraavaan kisaan saadaan jo voittava Aston.
 
Kun Newey meni RB:lle kesti 3 kautta jotta auto oli voittaja-auto.

”As Red Bull technical director Pierre Wache said about Newey’s input there: “On a daily basis, he’s not part of our process. He’s more coming from the sideways and trying to help us or challenge us on different aspects of the team – it could be mechanical design, aero or vehicle dynamics."

 
Siitä vielä yks teaseri Aston Martinin twitteristä:

1725961335495.png
 
Täytyy kyllä antaa pisteet AM:n markkinointiosastolle. Erinomaisia teasereitä tarjolla. Silmäkarkkia formulafaneille.
 
Mun mielestä hienoa, että Newey valitsi ennemmin Aston Martinin, kuin Ferrarin.

Omaan silmään Ferrari on enemmän sellainen käsienheiluttelutalli, missä on vaikeampi menestyä. 2008 edellinen valmistajien mestaruus, 16 vuotta sitten. Huonoja taktiikoita, huonoa johtamista, paljon selittelyä.
Vaikka talli onkin ollut mukana alusta asti ja "kuskit on aina halunnut ajaa Ferrarilla", mutta jos 16 vuoteen ei ole tullut mestaruutta, niin kuka siellä haluaa edes ajaa, kun mestaruuksista siellä kuitenkin ajetaan.

Aston Martin sen sijaan vaikuttaa sellaiselta, että kun siellä on yksi iso rahoittaja (Stroll), niin on helpompi tehdä isoja siirtoja mitkä johtaa menestykseen ja jotenkin näen, että jos Newey saa Aston Martinista voittajatallin, niin se nostaa Neweyn arvostuksen vielä korkeammalle, kuin jos menisi Ferrarille.

Tällainen oma pohdinta aiheeseen.
 
Veikkaan että Aston Martin yltää parin kolmen vuoden päästä maksimissaan 3 sijalle valmistajien kamppailussa. Voittajaksi siitä ei ole
 
Mun mielestä hienoa, että Newey valitsi ennemmin Aston Martinin, kuin Ferrarin.

Omaan silmään Ferrari on enemmän sellainen käsienheiluttelutalli, missä on vaikeampi menestyä. 2008 edellinen valmistajien mestaruus, 16 vuotta sitten. Huonoja taktiikoita, huonoa johtamista, paljon selittelyä.
Vaikka talli onkin ollut mukana alusta asti ja "kuskit on aina halunnut ajaa Ferrarilla", mutta jos 16 vuoteen ei ole tullut mestaruutta, niin kuka siellä haluaa edes ajaa, kun mestaruuksista siellä kuitenkin ajetaan.
16vuoteen oo mestaruuksia muutenkaan tullut kuin RedBullille ja Mersulle. No 15vuotta sitten Brawn voitti
 
16vuoteen oo mestaruuksia muutenkaan tullut kuin RedBullille ja Mersulle. No 15vuotta sitten Brawn voitti

Ainoat mestaruudet mitä ei ole otettu Brawnin tai Neweyn tekemillä autoilla sitten vuoden -92 on Briatoren pari (todennäköisesti sääntökirjan väljällä tulkinnalla) hankkimaa pokaalia. Joo, Mersu jatkoi voittamista kun Brawn lähti mutta siinä pysyi säännöt sen verran vakaana että Brawnin perustalla ainakin muutama vuosi vielä meni.
 
Ainoat mestaruudet mitä ei ole otettu Brawnin tai Neweyn tekemillä autoilla sitten vuoden -92 on Briatoren pari (todennäköisesti sääntökirjan väljällä tulkinnalla) hankkimaa pokaalia. Joo, Mersu jatkoi voittamista kun Brawn lähti mutta siinä pysyi säännöt sen verran vakaana että Brawnin perustalla ainakin muutama vuosi vielä meni.
No oli siinä muutama ferrarin mestaruus vuosituhannen alussa kuitenkin ilman kumpaakaan noista
 
Onhan noita muiden suunnittelemia mestariautoja näin nopeasti laskettuna ainakin 20 vuodesta -92… ja 12 ois Neweyn autolla…
 
Veikkaan että Aston Martin yltää parin kolmen vuoden päästä maksimissaan 3 sijalle valmistajien kamppailussa. Voittajaksi siitä ei ole
3. olisi varmaan ihan hyvä saavutus, mutta mitä tarkoitat ettei siitä ole voittajaksi ?
Meinaatko että kaatuu Hondaan ? vai siihen että Neweyn käy vain pomimassa taalat, jossain kyllä uutisointiin siihen henkeen että olisi ihan tosissaan lähtenyt, siis ihan jotain näkemystä miten hommaa vedetään ja vielä olisi kunnianhimoa.

En, en tarkoita että tuosta syntyy automaattisesti voittaja-auto, monta tallia on sillä ajatuksella että seuraavalla kierroksella ovat voittajia, kolmen parhaan joukkoon kuuluminen ilman muuta olisi kova saavutus.

Jos tallista kehittyy kolmessa vuodessa osakilpailuvoittoja napsivat talli ja tai kisaa mestaruudesta, niin se tekisi Strollista ilmiömäisen , että Neweyllestä ikuisen f1 tähdäen.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että Aston Martin yltää parin kolmen vuoden päästä maksimissaan 3 sijalle valmistajien kamppailussa. Voittajaksi siitä ei ole

Haluatko avata enemmän näkemystä miksi Astonista ei olisi voittajaksi? Ainakin kaikki edellytykset siihen on; löytyy rahaa, uudet fasiliteetit, kovia tekijöitä, mestarikuski.. Lisäksi myös se oma moottori vaikka McLaren on nyt todistanut, että asiakastallikin voi pärjätä hyvin.
 
3. olisi varmaan ihan hyvä saavutus, mutta mitä tarkoitat ettei siitä ole voittajaksi ?
Meinaatko että kaatuu Hondaan ? vai siihen että Neweyn käy vain pomimassa taalat, jossain kyllä uutisointiin siihen henkeen että olisi ihan tosissaan lähtenyt, siis ihan jotain näkemystä miten hommaa vedetään ja vielä olisi kunnianhimoa.

En, en tarkoita että tuosta syntyy automaattisesti voittaja-auto, monta tallia on sillä ajatuksella että seuraavalla kierroksella ovat voittajia, kolmen parhaan joukkoon kuuluminen ilman muuta olisi kova saavutus.

Jos tallista kehittyy kolmessa vuodessa osakilpailuvoittoja napsivat talli ja tai kisaa mestaruudesta, niin se tekisi Strollista ilmiömäisen , että Neweyllestä ikuisen f1 tähdäen.

Veikkaan juurikin että kaatuu Hondan myllyyn
 
Veikkaan juurikin että kaatuu Hondan myllyyn
Mersu on nykyään paljon vahvempi
Mihin perustat tuon ajatuksen.
Mersu on menestynyt F1ssä moottori toimittajana, mutta myös Honda on menestynyt, ja Honda ei nyt hyppää mihinkään tuntemattomaan, vaan mm Redbull on menestynyt. Siis ilman sisäpiiri tietoa täysin ulkopuolisena vain Honda historiaa katsoen en yllättyisi jos onnistuu moottorissa. Toki kilpailu on kovaa, mainitsemasi Mersu, Ferraria ei kannata ohittaa, eikä Audiakaan, vaikka tulokkaat harvoin heittämällä kärkeen.

En nyt tiedä millaiset kehitys säännöt on tullossa, mutta hybridikauden myötä muistettava että ne ovat olleet rajoitettuja, mikä edes auttannut niitä voittoputkia mitä mm Mersulla oli tuossa välillä.
 


Lyhyt Neweyn haastattelu vahvistaa sen mitä tuolla aiemmin jo pohdiskelinkin, että kun "siellä on yksi iso rahoittaja (Stroll), niin on helpompi tehdä isoja siirtoja mitkä johtaa menestykseen" ja siinä yksi syy miksi valitsi Aston Martinin.

Harmi ettei noita videoita voi suoraan täällä katsoa. :shifty:
 
Viimeksi muokattu:


Lyhyt Neweyn haastattelu vahvistaa sen mitä tuolla aiemmin jo pohdiskelinkin, että kun "siellä on yksi iso rahoittaja (Stroll), niin on helpompi tehdä isoja siirtoja mitkä johtaa menestykseen" ja siinä yksi syy miksi valitsi Aston Martinin.

Harmi ettei noita videoita voi suoraan täällä katsoa. :shifty:

Stroll rikkaampi kuin Red Bull ja Ferrari? Juu ei, siellä on tunnetusti talleilla kulukatto + muut rajoitukset joilla tallien pitää pelata.

Ferrari suojelee myös omaa brändiä enemmän kuin Aston. He ei myöskään antanut osakkuutta tallista kuten Stroll antoi.
 
" The power unit cost cap regulations for 2023 set down a spending limit of $140.4 million for the 23-race campaign "

Miten toi lasketaan. Jos kokonaisbudjetti niin siinähän moottorivalmistaja kerjää ongelmia mikäli tarjoaa koneet kahdelle tallille yhden sijaan kun per motti käytettävä rahamäärä puolittuu. Joka tapauksessa täytynee jättää vähän taskunpohjalle että saa ehjän motin tilalle jos jostain tulee ennenaikaisesti toimintasavut pihalle.
 
Stroll rikkaampi kuin Red Bull ja Ferrari? Juu ei, siellä on tunnetusti talleilla kulukatto + muut rajoitukset joilla tallien pitää pelata.

Ferrari suojelee myös omaa brändiä enemmän kuin Aston. He ei myöskään antanut osakkuutta tallista kuten Stroll antoi.

Neweyn pointti oli ymmärtääkseni se, että talli on periaatteessa yhden omistajan (yhden ihmisen) käsissä ja tarvittavat siirrot, päätökset ja liikkeet menestyksen eteen on mahdollista tehdä hetkessä. Stroll senior sanoo, ja silloin tapahtuu. Kaipasi samanlaista meininkiä kuin Dietrichin (tai siihen hän viittasi jossain) aikaan oli vielä Red Bullilla. Muissa talleissa varmaan enemmän politiikkaa yms.
 
Neweyn pointti oli ymmärtääkseni se, että talli on periaatteessa yhden omistajan (yhden ihmisen) käsissä ja tarvittavat siirrot, päätökset ja liikkeet menestyksen eteen on mahdollista tehdä hetkessä. Stroll senior sanoo, ja silloin tapahtuu. Kaipasi samanlaista meininkiä kuin Dietrichin (tai siihen hän viittasi jossain) aikaan oli vielä Red Bullilla. Muissa talleissa varmaan enemmän politiikkaa yms.
itseasiassa ei ole yhden miehen omistama.+ nyt tästä potista meni siivu Neweylle.

Lawrence Stroll22.7%
PIF17.7%
Li Shufu16.7%
Ernesto Bertarelli11.7%
Mercedes-Benz9.2%
Invesco Limited9.2%
Yew Trees Overseas9.2%
Other investors3.6%
 
itseasiassa ei ole yhden miehen omistama.+ nyt tästä potista meni siivu Neweylle.

Lawrence Stroll22.7%
PIF17.7%
Li Shufu16.7%
Ernesto Bertarelli11.7%
Mercedes-Benz9.2%
Invesco Limited9.2%
Yew Trees Overseas9.2%
Other investors3.6%
Aa, eli isä Strollilla on parhaimmillaan vaan 31,9% hallussa, eli selkeä johto, mutta ei mikään enemmistö.
 
Joo, miksi sen Bortoletton sinne pitäisi tunkea jos kerran sopimus olemassa F2:iin.
 
Onkohan ihan loppuun asti mietitty kommentti, olisi äärimmäisen noloa, jos paikkaa ei nyt saisikaan.
 
Onkohan ihan loppuun asti mietitty kommentti, olisi äärimmäisen noloa, jos paikkaa ei nyt saisikaan.
Niin mikä kommentti? Kysyttiin onko 99% varma jatkosta ja sano, että joo (ja vähän muutakin). Rivien välistä vois lukea, että siellä viilaillaan jotain yksityiskohtia vain. Vastatessaan noin ei varmaan edes valehtele. KAikki on tietenki mahdollista kuten on jo sanottu, mut ei Bottaksen tarvi/kannata julkisuuteen negaa lausua :)
 
Niin mikä kommentti? Kysyttiin onko 99% varma jatkosta ja sano, että joo (ja vähän muutakin). Rivien välistä vois lukea, että siellä viilaillaan jotain yksityiskohtia vain.
No tuota, että on edelleen 99% todennäköistä jatko.
Tallin puolelta on viime aikoina tullut täysin päinvastaista signalointia ja lisää kuskeja ehdolle paikasta.
Keväästä asti ollut käytännössä "varma" paikka ja sopparia ei kirjoiteta?
 
No tuota, että on edelleen 99% todennäköistä jatko.
Tallin puolelta on viime aikoina tullut täysin päinvastaista signalointia ja lisää kuskeja ehdolle paikasta.
Keväästä asti ollut käytännössä "varma" paikka ja sopparia ei kirjoiteta?
Nii miksi se ois noloa, jos ei saiskaan paikkaa? Oisko Valtterin pitäny sanoa, että joo ei perhana tuskin tässä jatkoa saa. Vetäsenpä pullon koskenkorvaa.
 
Nolous on suhteellista, jos nyt painuisi eläkkeelle selvästi tallikavera nopeampana, tai vuoden päästä selvästi Hulkkosta hitaampana?
 
Keväästä asti ollut käytännössä "varma" paikka ja sopparia ei kirjoiteta?
Uskoisin Bottaksen neuvottelijat ovat koittaneet saada pitempää kuin vain vuoden sopparia, jotta homma jatkuisi varmemmin Audillakin, eikä kestäisi vain sen kamalan pitkän kauden 2025 sarjan hitaimmalla autolla jota ei enää kehitetä. Vuoden varmaan olisi saanut heti keväällä jo. Ensi kaudesta tulee niin karmea että neuvotteluasema voi olla taas huonompi sen jälkeen.
 
Toivottavasti kuitenkin jos sopimus menisi pieleen viime hetkellä jonkun audin/tallin rottamaisen johtajan takia, antaisi VB sitten kunnolla palaa ja sanoisi siloittelemattoman mielipiteen.
 
Bottaksen sopimus on nimiä vaille valmis ja sekös montaa palstalaista harmittaa. :kippis:
Ei harmita. Saisi tuo kuukausia jatkunut vääntäminen ja arvuuttelu tallipaikasta jo vihdoin tulla päätökseen.

Bottas joutunee tyytymään 1-vuotiseen sopimukseen jämätallissa, ensi kauden jälkeen F1-ura on ohi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 239
Viestejä
4 501 477
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom