F1 Yleiskeskustelu

Veikkaan että Aston Martin yltää parin kolmen vuoden päästä maksimissaan 3 sijalle valmistajien kamppailussa. Voittajaksi siitä ei ole
3. olisi varmaan ihan hyvä saavutus, mutta mitä tarkoitat ettei siitä ole voittajaksi ?
Meinaatko että kaatuu Hondaan ? vai siihen että Neweyn käy vain pomimassa taalat, jossain kyllä uutisointiin siihen henkeen että olisi ihan tosissaan lähtenyt, siis ihan jotain näkemystä miten hommaa vedetään ja vielä olisi kunnianhimoa.

En, en tarkoita että tuosta syntyy automaattisesti voittaja-auto, monta tallia on sillä ajatuksella että seuraavalla kierroksella ovat voittajia, kolmen parhaan joukkoon kuuluminen ilman muuta olisi kova saavutus.

Jos tallista kehittyy kolmessa vuodessa osakilpailuvoittoja napsivat talli ja tai kisaa mestaruudesta, niin se tekisi Strollista ilmiömäisen , että Neweyllestä ikuisen f1 tähdäen.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että Aston Martin yltää parin kolmen vuoden päästä maksimissaan 3 sijalle valmistajien kamppailussa. Voittajaksi siitä ei ole

Haluatko avata enemmän näkemystä miksi Astonista ei olisi voittajaksi? Ainakin kaikki edellytykset siihen on; löytyy rahaa, uudet fasiliteetit, kovia tekijöitä, mestarikuski.. Lisäksi myös se oma moottori vaikka McLaren on nyt todistanut, että asiakastallikin voi pärjätä hyvin.
 
3. olisi varmaan ihan hyvä saavutus, mutta mitä tarkoitat ettei siitä ole voittajaksi ?
Meinaatko että kaatuu Hondaan ? vai siihen että Neweyn käy vain pomimassa taalat, jossain kyllä uutisointiin siihen henkeen että olisi ihan tosissaan lähtenyt, siis ihan jotain näkemystä miten hommaa vedetään ja vielä olisi kunnianhimoa.

En, en tarkoita että tuosta syntyy automaattisesti voittaja-auto, monta tallia on sillä ajatuksella että seuraavalla kierroksella ovat voittajia, kolmen parhaan joukkoon kuuluminen ilman muuta olisi kova saavutus.

Jos tallista kehittyy kolmessa vuodessa osakilpailuvoittoja napsivat talli ja tai kisaa mestaruudesta, niin se tekisi Strollista ilmiömäisen , että Neweyllestä ikuisen f1 tähdäen.

Veikkaan juurikin että kaatuu Hondan myllyyn
 
Veikkaan juurikin että kaatuu Hondan myllyyn
Mersu on nykyään paljon vahvempi
Mihin perustat tuon ajatuksen.
Mersu on menestynyt F1ssä moottori toimittajana, mutta myös Honda on menestynyt, ja Honda ei nyt hyppää mihinkään tuntemattomaan, vaan mm Redbull on menestynyt. Siis ilman sisäpiiri tietoa täysin ulkopuolisena vain Honda historiaa katsoen en yllättyisi jos onnistuu moottorissa. Toki kilpailu on kovaa, mainitsemasi Mersu, Ferraria ei kannata ohittaa, eikä Audiakaan, vaikka tulokkaat harvoin heittämällä kärkeen.

En nyt tiedä millaiset kehitys säännöt on tullossa, mutta hybridikauden myötä muistettava että ne ovat olleet rajoitettuja, mikä edes auttannut niitä voittoputkia mitä mm Mersulla oli tuossa välillä.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Lyhyt Neweyn haastattelu vahvistaa sen mitä tuolla aiemmin jo pohdiskelinkin, että kun "siellä on yksi iso rahoittaja (Stroll), niin on helpompi tehdä isoja siirtoja mitkä johtaa menestykseen" ja siinä yksi syy miksi valitsi Aston Martinin.

Harmi ettei noita videoita voi suoraan täällä katsoa. :shifty:
 
Viimeksi muokattu:
Ei se autoilu siviilissä oikein suju ammattiukolta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Lyhyt Neweyn haastattelu vahvistaa sen mitä tuolla aiemmin jo pohdiskelinkin, että kun "siellä on yksi iso rahoittaja (Stroll), niin on helpompi tehdä isoja siirtoja mitkä johtaa menestykseen" ja siinä yksi syy miksi valitsi Aston Martinin.

Harmi ettei noita videoita voi suoraan täällä katsoa. :shifty:

Stroll rikkaampi kuin Red Bull ja Ferrari? Juu ei, siellä on tunnetusti talleilla kulukatto + muut rajoitukset joilla tallien pitää pelata.

Ferrari suojelee myös omaa brändiä enemmän kuin Aston. He ei myöskään antanut osakkuutta tallista kuten Stroll antoi.
 
" The power unit cost cap regulations for 2023 set down a spending limit of $140.4 million for the 23-race campaign "

Miten toi lasketaan. Jos kokonaisbudjetti niin siinähän moottorivalmistaja kerjää ongelmia mikäli tarjoaa koneet kahdelle tallille yhden sijaan kun per motti käytettävä rahamäärä puolittuu. Joka tapauksessa täytynee jättää vähän taskunpohjalle että saa ehjän motin tilalle jos jostain tulee ennenaikaisesti toimintasavut pihalle.
 
Stroll rikkaampi kuin Red Bull ja Ferrari? Juu ei, siellä on tunnetusti talleilla kulukatto + muut rajoitukset joilla tallien pitää pelata.

Ferrari suojelee myös omaa brändiä enemmän kuin Aston. He ei myöskään antanut osakkuutta tallista kuten Stroll antoi.

Neweyn pointti oli ymmärtääkseni se, että talli on periaatteessa yhden omistajan (yhden ihmisen) käsissä ja tarvittavat siirrot, päätökset ja liikkeet menestyksen eteen on mahdollista tehdä hetkessä. Stroll senior sanoo, ja silloin tapahtuu. Kaipasi samanlaista meininkiä kuin Dietrichin (tai siihen hän viittasi jossain) aikaan oli vielä Red Bullilla. Muissa talleissa varmaan enemmän politiikkaa yms.
 
Neweyn pointti oli ymmärtääkseni se, että talli on periaatteessa yhden omistajan (yhden ihmisen) käsissä ja tarvittavat siirrot, päätökset ja liikkeet menestyksen eteen on mahdollista tehdä hetkessä. Stroll senior sanoo, ja silloin tapahtuu. Kaipasi samanlaista meininkiä kuin Dietrichin (tai siihen hän viittasi jossain) aikaan oli vielä Red Bullilla. Muissa talleissa varmaan enemmän politiikkaa yms.
itseasiassa ei ole yhden miehen omistama.+ nyt tästä potista meni siivu Neweylle.

Lawrence Stroll22.7%
PIF17.7%
Li Shufu16.7%
Ernesto Bertarelli11.7%
Mercedes-Benz9.2%
Invesco Limited9.2%
Yew Trees Overseas9.2%
Other investors3.6%
 
itseasiassa ei ole yhden miehen omistama.+ nyt tästä potista meni siivu Neweylle.

Lawrence Stroll22.7%
PIF17.7%
Li Shufu16.7%
Ernesto Bertarelli11.7%
Mercedes-Benz9.2%
Invesco Limited9.2%
Yew Trees Overseas9.2%
Other investors3.6%
Aa, eli isä Strollilla on parhaimmillaan vaan 31,9% hallussa, eli selkeä johto, mutta ei mikään enemmistö.
 
Joo, miksi sen Bortoletton sinne pitäisi tunkea jos kerran sopimus olemassa F2:iin.
 
Onkohan ihan loppuun asti mietitty kommentti, olisi äärimmäisen noloa, jos paikkaa ei nyt saisikaan.
 
Onkohan ihan loppuun asti mietitty kommentti, olisi äärimmäisen noloa, jos paikkaa ei nyt saisikaan.
Niin mikä kommentti? Kysyttiin onko 99% varma jatkosta ja sano, että joo (ja vähän muutakin). Rivien välistä vois lukea, että siellä viilaillaan jotain yksityiskohtia vain. Vastatessaan noin ei varmaan edes valehtele. KAikki on tietenki mahdollista kuten on jo sanottu, mut ei Bottaksen tarvi/kannata julkisuuteen negaa lausua :)
 
Niin mikä kommentti? Kysyttiin onko 99% varma jatkosta ja sano, että joo (ja vähän muutakin). Rivien välistä vois lukea, että siellä viilaillaan jotain yksityiskohtia vain.
No tuota, että on edelleen 99% todennäköistä jatko.
Tallin puolelta on viime aikoina tullut täysin päinvastaista signalointia ja lisää kuskeja ehdolle paikasta.
Keväästä asti ollut käytännössä "varma" paikka ja sopparia ei kirjoiteta?
 
No tuota, että on edelleen 99% todennäköistä jatko.
Tallin puolelta on viime aikoina tullut täysin päinvastaista signalointia ja lisää kuskeja ehdolle paikasta.
Keväästä asti ollut käytännössä "varma" paikka ja sopparia ei kirjoiteta?
Nii miksi se ois noloa, jos ei saiskaan paikkaa? Oisko Valtterin pitäny sanoa, että joo ei perhana tuskin tässä jatkoa saa. Vetäsenpä pullon koskenkorvaa.
 
Nolous on suhteellista, jos nyt painuisi eläkkeelle selvästi tallikavera nopeampana, tai vuoden päästä selvästi Hulkkosta hitaampana?
 
Keväästä asti ollut käytännössä "varma" paikka ja sopparia ei kirjoiteta?
Uskoisin Bottaksen neuvottelijat ovat koittaneet saada pitempää kuin vain vuoden sopparia, jotta homma jatkuisi varmemmin Audillakin, eikä kestäisi vain sen kamalan pitkän kauden 2025 sarjan hitaimmalla autolla jota ei enää kehitetä. Vuoden varmaan olisi saanut heti keväällä jo. Ensi kaudesta tulee niin karmea että neuvotteluasema voi olla taas huonompi sen jälkeen.
 
Toivottavasti kuitenkin jos sopimus menisi pieleen viime hetkellä jonkun audin/tallin rottamaisen johtajan takia, antaisi VB sitten kunnolla palaa ja sanoisi siloittelemattoman mielipiteen.
 
Bottaksen sopimus on nimiä vaille valmis ja sekös montaa palstalaista harmittaa. :kippis:
Ei harmita. Saisi tuo kuukausia jatkunut vääntäminen ja arvuuttelu tallipaikasta jo vihdoin tulla päätökseen.

Bottas joutunee tyytymään 1-vuotiseen sopimukseen jämätallissa, ensi kauden jälkeen F1-ura on ohi.
 
Olisiko mahdollista, ts kieltääkö säännöt tms, että itsenäisenä/vapaalla-statuksella joku autonsuunnittelija suunnittelisi useammallekin tallille auton?
 
Olisiko mahdollista, ts kieltääkö säännöt tms, että itsenäisenä/vapaalla-statuksella joku autonsuunnittelija suunnittelisi useammallekin tallille auton?
Ei tietoa, mutta jotain rajoituksia yhteystyölle tallien välillä on ollut, ja vuosien saatossa ollut epäilyjä että joku talli liian "satummalta" päätynyt kovasti samankaltaisiin suunnittelu ratkaisuihin kuin kumppani talli. Eli mielikuva että tallin pitää tietyt asikokonaisuudet, komponentit ratkaista itsenäisesti.
 
Lähinnä ajattelin että jos esim tuollainen Neweyn/vastaavan tasoinen vaan yksityisenä toimijana ja yrittäjänä myisi auton kaavion vaikka useammallekin.
 
Äkkiä kuviteltuna tuo vaan kuulostaa lähes mahottomalta. Newey ja muut kehittää autoa koko kauden niin siinä vois olla vähän kiirettä yhdellä kaverilla käydä läpi dataa useammalta tallilta. Eikä se auto minkä tuot radalle ensimmäiseen kisaan ole se sama auto millä kausi päätetään, siis niinkö "kaavion" perusteella.
 
Joko mainittu, että Bearman on sitten ennätysmies? Kaksi ekaa kisaa, eri talleissa ja pisteille.
 
En, sitä on toitotettu aika monta kertaa eri medioissa niin on jäänyt muistiin.
ihan kyllä kiinnostaisi vaihtaa kahden kisan ajaksi Colapinto Sauberin pulkkaan ja Bottas williamsin rattiin.
ei sillä että Bottas välttämättä häikäisevän paljon parempaa jälkeä tekisi, mutta tuntuu olevan aika monella unohtunut kuinka umpisurkea tuo Sauber oikeastaan onkaan.

juu vauhdillisesti sillä varmaan ottaisi paalun jos vastaan laittaisi Formula 2 autoja, mutta en välttämättä näkisi edes Max Vertappenin ja Lewis Hamiltonin kuskikokoonpanolla kisamitassa Sauberin välttämättä voittavan edes Formula 2 autoja.

tuossa valossa tuo "LOLTD!!!XDXD BOTTAS ON VASTA 22. 20 KULJETTAJAN SARJASSA!!!DXDX" huutelu on kyllä aika tyhjänpäiväistä.
kuitenkin pitää muistaa että Bearman pääsi Ferrarin (kisassa 7) ja Haasin (kisassa 10) rattiin.

toki tuota Haasin pistesijaa voi pitää hatun noston arvoisena, vaikka kärjestä tippuikin Perez ja Sainz.
ei sillä että kumpaakaan uutta tulokasta huonona pitäisin, mutta se on kuin laittaisi ammatijuoksijan päälle 60-luvun Nasan avaruuspuvun ja itelles kevyet juoksijan puvut ja kehut kuinka paljon nopeampi olet kuin ammattiurheilija.

F1 on kuitenkin paljolti välineurheilua ja pari viimekautta Sauber on ajattanut koko sarjan selkeästi hitainta autoa.
ihan kauden alussa oli mahdollista ottaa pari jämäpistettä ja nimenomaan Bottaksen ajamana, mutta minkäs teet kun Sauber päätti ottaa huvikseen vielä parin sekunnin huilit hutiloimalla varikkopysähdyksen aikaan.
 
Nojoo olisihan tuo mielenkiintoista nähdä Bearman tai Colapinto ajamassa pari kisaa Sauberilla. Isompi ongelma Bottaksen kannalta on kumminkin se että nuo tulokkaat ovat pärjänneet noinkin hyvin jo myös kokeneita tiimikavereita Albonia ja Hülkenbergia vastaan. Tuo ei mitenkään nosta Bottaksen osakkeita jos ja kun muutkin tiimit ymmärtää että F2:ssa ajaa joukko kuljettajia jotka voisivat teoriassa aivan hyvin pärjätä ykkösissä. Bearman ja Colapintohan eivät ole mitenkään erottuneet F2:ssa joukosta. Bearman on jopa pärjännyt heikosti siellä tänä vuonna.
 
ihan kyllä kiinnostaisi vaihtaa kahden kisan ajaksi Colapinto Sauberin pulkkaan ja Bottas williamsin rattiin.
ei sillä että Bottas välttämättä häikäisevän paljon parempaa jälkeä tekisi, mutta tuntuu olevan aika monella unohtunut kuinka umpisurkea tuo Sauber oikeastaan onkaan.
Lyhyellä varoitusajalla auton vaihto nostaa merkittäväksi tekiäksi uuden auton simulaattorin "hyvyys" (henkilökuntineen), oletuksella että aikaa ei rajoiteta. (kun tuo rata-aikaa ei ole vuosiin ollut).
 
Nuo saman tien tulevat ajopaikat on sellaisia että monta tekijää vaikuttaa meneekö pieleen vai tuleeko yllätystulosta. Ei pelkästään kuskin taidot sinällään.
 
Nuo saman tien tulevat ajopaikat on sellaisia että monta tekijää vaikuttaa meneekö pieleen vai tuleeko yllätystulosta. Ei pelkästään kuskin taidot sinällään.
Ja voisi kuvitella että pikakomennuksen saanut kuski saa sitä simulaattoriaikaa niin paljon kuin vain suinkin mahdollista, ja optimoinneissa ei haeta riskejä samalla tavalla kuin vakkarikuskin osalta.
Sitte kovasti puhutaan miten eri autot sopii eri kuskeille erilailla, tiedä sitten onko tuollaista optimointia.
 
Joo tuo että joku auto myös saattaa vaan sopia jollekin kuskille melkein suoraan ja sitten saattaisi olla että jonkun toisen tallin auto olisi ihan toivoton, tai ainakin paljon hankalampi saada taltutettua. Paitsi sitten ajan/useamman kisan kanssa.
 
Räikkönen ja Alonso ovat mielestäni hyviä esimerkkejä tietyntyylisestä ajotavasta ja minkälainen vaatimus autolle on, jotta ovat/olivat nopeita. Kimille piti olla erittäin tarkka etupää (oversteer) ja Alonso kääntää ratin mutkan sisään voimakkaasti, jotta renkaan painopiste siirtyy ulkosyrjälle. Jos auto ei käyttäytyt oikein, niin lopputulos näkyi aina kellossa. Koitin myös kaivella vanhaa KMAG:n kommenttia, että todellisuudessa kaikki kuskit olisivat 0,4sekunnin sisään samalla autolla. En laskisi välttämättä mukaan ihan kaikkia kuskeja tuohon joukkoon jokaiselta kaudelta, mutta kertoo myös yleisesti siitä, että kuinka autopainotteinen sarja oikeasti on.
 
Plus ei Heikki niin huono ollut kuin miten Lotuksen kanssa kävi niissä muutamassa tuurauksessa. Monta asiaa vaikuttaa eikä kaikki ole sitä miltä näyttää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 228
Viestejä
4 952 442
Jäsenet
79 611
Uusin jäsen
Samsung20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom