F1 Yleiskeskustelu

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja emagdnim, 08.06.2019.

  1. emagdnim

    emagdnim

    Viestejä:
    1 221
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tänne kaikki jutut, jotka ei liity suoraan kisaviikonloppuihin tai kausikeskusteluun.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2019
  2. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 993
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Vuonna 1998 ajettiin parhaat formulat.
     
    Cuthalu tykkää tästä.
  3. Vision

    Vision

    Viestejä:
    577
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Voisitko avata hieman ?
     
  4. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 993
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Magnussen sai kenkää ajettuaan tallille kauden ensimmäisen pisteen, ja korvaajaksi tullut Verstappen ei saanut ensimmäistäkään pistettä.
     
    Wirtane ja Xlim tykkäävät tästä.
  5. emagdnim

    emagdnim

    Viestejä:
    1 221
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    -98?

    Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

    edit::facepalm:
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2019
  6. Vision

    Vision

    Viestejä:
    577
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Googletin, nyt tajusin ;)
     
    David ":DA" Imodium tykkää tästä.
  7. lunkwill

    lunkwill

    Viestejä:
    1 222
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ihan kivasti entisten F1-kuskien jälkikasvua pyörii formuloissa.
     
  8. rewind

    rewind

    Viestejä:
    454
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Newey nyt on aika jäävi sanomaan yhtään mitään Sennan tapauksesta. Sitä paitsi Sennan auton incar-kamerasta näkee, miten kesken mutkan Sennan pää notkahtaa vasemmalle, eli ratti antaa kesken väännön periksi. Jos kyseessä olisi auton pohjaaminen, se olisi kuitenkin kääntynyt edes hieman ennen seinään osumista. G-voimien mukaan mentiin kuitenkin ihan suoraan.
     
    Elvis Jagger tykkää tästä.
  9. Korppikuningas

    Korppikuningas

    Viestejä:
    1 966
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Rupesin miettimään, että millon McLaren on voittanu viimeks merkkimestaruuden ja siitä on niinkin kauan aikaa kuin 21 vuotta vuonna 1998.

    Viimeisin voitto on tullu brasiliasta 2012 Buttonin ajamana.
     
    emagdnim tykkää tästä.
  10. Jonasz

    Jonasz

    Viestejä:
    71
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Viimeisin voitto on tosiaan Brasilian GP:stä 2012, mutta Hamiltonin ajamana.
     
  11. Korppikuningas

    Korppikuningas

    Viestejä:
    1 966
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
  12. emagdnim

    emagdnim

    Viestejä:
    1 221
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Viimeksi muokattu: 27.06.2019
  13. Aku79

    Aku79 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 040
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kimi on ollut ihan hyvässä iskussa, en usko että kukaan muu ois voinu ottaa niitä pisteitä, melkein 10/10 hommaa

    Kimin kisavauhti on huikeaa, harva pystyy vastaamaan siihen
     
  14. Emeron

    Emeron

    Viestejä:
    702
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Kertoo enemmän siitä että Kimi on aika huono yhdellä kierroksella
     
  15. Dzekoo

    Dzekoo

    Viestejä:
    641
    Rekisteröitynyt:
    07.10.2018
    Jotenki tuntuu et Bottaksella on jotain vaikeuksia henkisellä tasolla..Henkimaailman juttuja?
     
  16. sniperfin

    sniperfin

    Viestejä:
    1 524
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016


    Ei kun kertoo siitä että monet noista voitoista tulivat mc laren aikoina jolloin talli itse sai
    päättää bensamäärän millä aika-ajoihin osallistuttiin ja larenilla oli hyvin usein paljon enemmän bensaa kuin muilla ja kimi ajoi paljon pidemmän ekan stintin kuin muut ja nousi voittoon vaikka aika-ajoissa ei paalulla ollutkaan.

    Kun erilaisia tilastoja "tulkitaan" niin pitää aina huomioda asioihin vaikuttavat tekijät, eikä vetää johtopäätöksiä jotka usein ovat vääriä.
     
  17. Vision

    Vision

    Viestejä:
    577
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kun kerran tälläisen päätelmäsi nyt ilmoille heitit, avaa nyt hyvä mies hieman miten päädyit tähän ?
     
    Korppikuningas tykkää tästä.
  18. Emeron

    Emeron

    Viestejä:
    702
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    No kerroppas meille tilastot, montako noista viidestä voitosta mclarenilla?
     
  19. sniperfin

    sniperfin

    Viestejä:
    1 524
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei se koskenut pelkästään mc larenin aikoja vaan myös 3 ensimmäistä vuotta ferrarilla. 2003-2009 oli sääntö jossa quali bensoilla lähdettiin matkaan ja oli välitankkaukset.

    Tuoltahan noita voi katella:
    Kimi Räikkönen - Wikipedia

    2005 oli 5 paalua ja 7 voittoa, eli ainakin 2 tuli ei paalulta (muistaakseni tuli useampi, koska auto hajos aika monesti kimin johtaessa paalulta).
    2007 oli 3 paalua ja 6 voittoa, eli ainakin 3 tuli ei paalulta.
    2009 oli 0 paalua ja 1 voitto, eli 1 tuli ei paalulta.

    Kaikki nuo siis aikakaudella jossa aika-ajot ajettiin niillä bensoilla joilla kisa alkaa ja autoissa oli usein isojakin eroja bensamäärissä mikä tietenkin vaikuttaa aika-ajo nopeuteen joko positiivisesti tai negatiivisesti.
     
  20. Emeron

    Emeron

    Viestejä:
    702
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Puhe oli voitoista lähtöruutu viiden ulkopuolelta. Mutta ymmärrän pointtisi. Itse väitän vieläkin että kimi ei kummoinen aika-ajo kuski ole. Nuo sun tilastot ei nyt bensa määristä mitään kerro
     
  21. Dzekoo

    Dzekoo

    Viestejä:
    641
    Rekisteröitynyt:
    07.10.2018
    Öö..antoi vähän kitkeriä lausuntoja kauden alussa??
     
  22. Emeron

    Emeron

    Viestejä:
    702
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Jaa, mitkähän lausunnot viittaa henkisiin ongelmiin? Annatko esimerkin?
     
  23. Dzekoo

    Dzekoo

    Viestejä:
    641
    Rekisteröitynyt:
    07.10.2018
    Avauksessa:Haista v*ttu! Vedä viikseen!
     
  24. Vision

    Vision

    Viestejä:
    577
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitä nyt noihin lausuntoihin tulee, minusta ne pikemminkin antoivat kuvan että kaveri on "sisuuntunut".
     
    Cuthalu ja Korppikuningas tykkäävät tästä.
  25. sniperfin

    sniperfin

    Viestejä:
    1 524
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Juu, ei parhaita aika-ajo kuskeja, mutta ei huonokaan. Aika usein tulee se yksi pieni tai isompi moka tätänykyä.
    Mc larenin aikana auto ja mies olivat sarjan nopeimmat, valitettavasti auto oli erittäin epäluotettava ja 7 voiton kaudella ei tullut pyttyä.

    Juu ei kerro, mutta MC larenin aikana tankattiin usein paljon bensaa, toki noi todella korkeat ruudut johtuvat jostain ongelmista, ei bensamäärästä.
    Useimmiten kimi kuitenkin oli suht korkealla vaikka bensaa oli selvästi enemmän kuin muilla.

    Eka luku grid position ja toka luku sijoitus. Nämä siis 5 ulkopuolelta voittoon.

    2013 Australian F1 GP result Lotus F1 Renault 7 1
    2009 2009 Belgian Grand Prix Ferrari Ferrari 6 1
    2005 Japanese Grand Prix McLaren Mercedes 17 1
    2005 Canadian Grand Prix McLaren Mercedes 7 1
    2004 Belgian Grand Prix McLaren Mercedes 10 1
    2003 Malaysian Grand Prix McLaren Mercedes 7 1

    Kimi Raikkonen information & statistics | F1-Fansite.com
     
  26. Korppikuningas

    Korppikuningas

    Viestejä:
    1 966
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ulkomuistista heitän myös, että Kimi ajeli McLarenilla joinain vuosina paljon painavammalla autolla aika-ajoissa, jolloin otti takkiin siellä, mutta kisassa sitten hyödynsi sen + renkaat ja oli kova.

    Jossain kisassa muistan selostajienkin miettineen, että millon Kimi tulee varikolle ja toinen totes, että monacossa.

    Kimin hyvyyttä ei pysty oikeen tilastojen perusteella ees kattomaan, kun se on välillä ollu ihan uskomattoman kova, mutta auto ei oo kestäny yms.
     
    Taker tykkää tästä.
  27. Dzekoo

    Dzekoo

    Viestejä:
    641
    Rekisteröitynyt:
    07.10.2018
    Se ,että Kimi on ajanu monia kausia voittamalla vain 1 kisan/kaudella, on vähän alle odotusten..

    Vähän paremmin ois voinu mennä!
     
  28. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 534
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kolareita vuosien varrelta:

     
  29. rewind

    rewind

    Viestejä:
    454
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Elvis Jagger tykkää tästä.
  30. SampoTexaa

    SampoTexaa

    Viestejä:
    763
    Rekisteröitynyt:
    14.05.2017
    Ihan konsultti lätinää. Jarrujärjestelmien yms epäolennaisten osien standarsointi on lillukan varsia jotka ei auta sarjaa olemaan tasaisempi ja parempi. Isot valmistajat vie Liberty Mediaa ja FIA kuin märkää rättiä eikä tehoyksikköön tai vaihteistoon kosketa.
     
  31. Jonasz

    Jonasz

    Viestejä:
    71
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pienistä asioista tuo standardisointi pitää aloittaa tai muuten kadottaa valmistajat. Jäähdyttimien standardisointi voi myös osoittautua aika isoksi tasoittavaksi tekijäksi sillä jäähdyttäjän muodot sanelevat paljon aerodynaamisia pintoja.
     
  32. Zacksa

    Zacksa

    Viestejä:
    1 320
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Sääntömuutoksista: Lokasuojat ei minusta kuulu formuloihin. Mitä mieltä muut?
     
  33. SampoTexaa

    SampoTexaa

    Viestejä:
    763
    Rekisteröitynyt:
    14.05.2017
    Jäähdytin ei ratkaise mitään kun tehot tulee muualta.

    Iso kasa ongelmaa ratkeaisi jo nyt kun kisojen kierrokset olisi 5-6s nopeampia. Tämä onnistuisi kun sallittaisiin enemmän tehoyksiköitä -> tallit repii enemmän tehoja -> moottoririkkoja ja kuskit ajaa limitillä. Suurempia pa virtauksia ja välitankkaukset -> taktiikoita lisää ja autoja ajetaan taas limitillä.
     
  34. hatih

    hatih

    Viestejä:
    618
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Välitankkauksen palvojat eivät selvästikään katsoneet kisoja silloin, en nyt jaksa etsiä graafia missä on ohitusten määrä koko F1:sten historian ajalta mutta -94 - -09 (eli välitankkausvuodet) on kaikkien aikojen vähäohituksisin ajanjakso.
    [​IMG]
     
    Elvis Jagger tykkää tästä.
  35. jermu1982

    jermu1982 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    993
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Oli sentään näitä tulipaloja ja sekös oli viihdyttävää
     
    Jonasz tykkää tästä.
  36. Jonasz

    Jonasz

    Viestejä:
    71
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mielenkiintoinen teoria, mutta haluaisin kuulla jotain totuuspohjaa millä tavoin tuo kierrosajan parantuminen tasoittaisi kilpailua?

    Mercedeksen mukaan tehosensitiivisimmillä radoilla 10 lisähevosvoimaa vastaa 0.25 s kierrosajassa. Jotta päästäisiin noihin 5-6s nopeampiin kierrosaikoihin tarvittaisiin 200-240 hevosvoimaa lisää kisaolosuhteisiin. Eli vaatisi todellakin nykysääntöjen uusimista. Mercedes-AMG Petronas Motorsport - INSIGHT: What is Power Sensitivity?

    Aerodynamiikka on ylivoimaisesti suurin määräävä tekijä suorituskyvyssä ja askeleet sen standardoimisessa tekevät myös selvästi suurimman vaikutuksen. Siihen vakiokokoisilla jäähdyttimillä on vaikutusta. Jotkut pienet tehoerot moottorien välillä ovat taas niitä lillukanvarsia.
     
  37. Barisello

    Barisello

    Viestejä:
    20
    Rekisteröitynyt:
    29.05.2019
    Ohittaminen ei mielestäni ole liian vaikeaa. Kyllä siellä ohi pääsee, eikä sen tarvitsekaan ihan helppoa olla. (no sillä yhdellä "legendaarisella" radalla ei pääse ohi, ja sen voiskin heivata helvettihin kisakalenterista)
    Ylivoimaisesti suurin ongelma on liian isot tasoerot tallien välillä.
     
  38. Korppikuningas

    Korppikuningas

    Viestejä:
    1 966
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Oon kyllä ollu aina siinä uskossa, että aerodynamiikan parantuminen (takana ajamisen vaikeus) on ollu yks suurimmista syistä ohitusten vähentymiseen. 2011(?) tuli sitten DRS.
    edit: 82(?) kiellettiin maaefektiautot ja siitä eteenpäin sitten siivet ja runko on luonu downforcea.

    edit2: ja siis varmaan se välitankkaus on jotenkin vaikuttanu siihen kanssa...
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2019
  39. SampoTexaa

    SampoTexaa

    Viestejä:
    763
    Rekisteröitynyt:
    14.05.2017
    2009 tuli KERS ja isot aero rajoitukset, 2011 DRS jne. Välitankkauksien lopettamisella ei ole mitään vaikutusta ohitus tilastoihin.

    Ohituslukumäärä mittari on minusta huono mittari mittaamaan koska tulokseen vaikuttavia muuttujia on liian paljon.

    Tallit repii moottoreista aika-ajoista tarvittavat tehot mutta rajoitukset pakottaa kaikki ajamaan säästö modessa. Silverstone paalu 1:25.750, Hamilton ajoi suurimman osan kisasta 1:29 aikoja. eli 3-4s hitaampia. Tämä on itseasiassa jopa pieni ero.

    Mikään yksittäinen helpotus esim. poimimasi kierrosnopeuden lisäys ei paranna tilannetta. Siksi sanoin useamman jolla saataisiin lisää säpinää ja ennalta-arvaamattomuutta.

    Ainoa aero standarsointi on "maaefekti" takaisin. Autot on sitten liimattu tiehen vielä paremmin. Itse antaisin siipien lukumäärälle rajoitteet.

    Edit: En kyllästy kehumaan kuinka Indyssä on nykyisin kaikki elementit kohdillaan. Sarjajohtajalla on 11 kisasta 3 voittoa ja mm. 15:s ja 19:s sijoitukset. Sarja kakkosella 2 voittoa ja 22:n sekä 5:s sija kolme kertaa.

    Sarjassa on 17 kisaa ja vain 5 ovaalia ja lähetysajatkin siedettäviä. Ainoastaan 3 kisaa tulee keskellä yötä, muut illalla.
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2019
  40. Aku79

    Aku79 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 040
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Vettel on nyt epäonnistumisen kierteessä, yhdellä hyvällä suorituksella tuolta vois ehkä nousta, mutta ei se siltä näytä että se hyvä suoritus ois tulossa.

    Saksan ulosajon jälkeen Vettel ei ole ollut entisellään, ehkä se oli liian kova pala henkisesti ja ei pysty nollamaan.

    Ajaminen on yleensäkin momentumista kiinni, jos pääsee siihen hyvään tilaan ja kaikki toimii niin sillon ei ole hätää, mutta jos on henkisesti alhaalla ja se jatkuu niin ei sieltä ole enää helppo tulla takaisin.

    En ihmettelis vaikka Vettel lopettais tähän kauteen, koska en usko että hän nauttii tällä hetkellä pätkääkään tuosta ajamisesta, oon silti 99% varma että jatkaa myös ensi kaudella.
     
  41. Aku79

    Aku79 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 040
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Leclerk painoi Maxsin ulos radalta vitun törkeästi, pitäskö meidän alkaa itkemään?


     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2019
  42. Aku79

    Aku79 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 040
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos puhutaan siitä paskasta mitä max teki viime kisassa, pi1tää olla aika sekasin jos ei tajua että lecler teki sitä koko ajan maxsille, avatkaa nyt vittu silmät!
     
  43. Aku79

    Aku79 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 040
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Oon sitä mieltä että Max on tämän sarjan tulevaisuus, mun on pakko ihailla sen raakuutta, tuo jätkä oikeasti dikkaa ajamisesta
     
  44. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 534
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Aika raaka tilasto..

     
    Elvis Jagger ja emagdnim tykkäävät tästä.
  45. emagdnim

    emagdnim

    Viestejä:
    1 221
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    En jaksa tarkistaa, mut en ihmettele vaikka totta oliskin:
    Pitää toki muistaa, että Hamiltonilla taitaa olla reippaasti enemmän kisoja, että sinänsä kovempi juttu.
     
  46. dude86

    dude86

    Viestejä:
    945
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Laittoi samalla mitalla takaisin bonuksien kera, kun se kerran sallitaan.
     
    Taker tykkää tästä.
  47. jermu1982

    jermu1982 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    993
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Pitäisköhän sunkin laittaa korkki kiinni?
     
  48. atobee

    atobee BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    427
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Leclerc vie Maxin tulevaisuuden :D
     
    litiumtomu ja Taker tykkäävät tästä.
  49. Elvis Jagger

    Elvis Jagger

    Viestejä:
    1 602
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Itse ohittaminen on sopivan vaikeaa, mutta oikeastihan tässä ohittamisella tarkoitetaan perässä ajamisen ja seuraamisen vaikeutta (likainen ilma jne.). Ei voi ohittaa, jos ei koskaan pääse tarpeeksi lähelle. Siinä mielessä se yksi perinteinen rata on irrelevantti esimerkki kun siellä ohittaminen ei onnistu radan kapeudesta johtuen eikä niinkään aerodynamiikasta.
     
  50. Elvis Jagger

    Elvis Jagger

    Viestejä:
    1 602
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ja taas vaihteeksi unohtuu se tämänkin hetken suurin rajoittavin tekijä eli renkaat. Lisätehot tai yksiköiden vähempi rajoittaminen ei auta juustorenkaisiin pätkääkään (lähinna pahentaisi tilannetta koska noin monta sekuntia vaatisi aika isoa tehonlisäystä). Ideasi ei varmaan paljoa myöskään lämmitä pikkutalleja jotka ne lisämoottori(yksiköt) joutuu ostamaan.

    Mutta onneksi FIA:lta ei unohtunut:

    F1 set to abandon high-deg tyres in 2021, admits approach was wrong
     
    vemkki tykkää tästä.