Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Samaa vauhtiahan kimi päästeli vettelin perässä viime kisassa, italian pojat vaa hoiti taas hienosti räikkösen pois top 3 taistelusta. Tällä hetkellä tuntuu jopa hyvältä idealta mennä sauberille, sen verra punaset on sekoillu omiin nimiinsä tällä kaudella.Tuo Kimin nopeus on itselle mysteeri, jotenkin tuon Ferrari aika ollut nii sekavaa että tuntuu että sitä koko totuutta ei ole edes saatu näyttää. Mclaren ja fefen mm vuosina oli kyllä nopea, myös lotuksen ekalla.
Ihan kuin haluttaisiin saada näyttämään hitaammalta mitä todellisuudessa on. Sama kävi mielessä silloin 08-09.Samaa vauhtiahan kimi päästeli vettelin perässä viime kisassa, italian pojat vaa hoiti taas hienosti räikkösen pois top 3 taistelusta. Tällä hetkellä tuntuu jopa hyvältä idealta mennä sauberille, sen verra punaset on sekoillu omiin nimiinsä tällä kaudella.
Saahan ne, kolmesta vaihtoehdosta. Ikävä kyllä mikään niistä vaihtoehdoista ei aiheuta kahta stoppia kisassa.Minkähän takia noita renkaita ei saa tallit valita itse viikonloppuun? Voisi tuoda ihan mielenkiintoisen lisän tähän hommaan.
Kyllähän noita ruohonleikkuri ym. kisoja järjestetään joidenkin kisojen yhteydessäPitäisi ainakin yksi jääratakisa saada kauteen niin mielenkiintoa ainakin riittäisi hieman enemmän, tietysti kunnon "nastoilla" ja pitkää luisua. Kimi saattaisi olla aika vahvoilla.
Itse olen kokeillut kartingia jäällä ja normaalissa olosuhteissa, myös syksyn viileet kelit on kokeiltu kaikkien puiden lisukkeiden kera. Tietysti F1 on täysin eri asia, mutta kaikki nuo vaatii ihan eri ajotyylin ja kuskilta enemmän, taito korostuisi ja moottorien erot pienentyisi, kun kaikkea ei saa tiehen. Jokainen jarrutus ja kiihdytys myös on täysin erilaisia verrattuna normaaliin, mutta ne pitäisi hakea kohalleen ja mahdollinen ennakko auttaisi myös mutkissa.Kyllähän noita ruohonleikkuri ym. kisoja järjestetään joidenkin kisojen yhteydessä
Ja niissähän Kimi voittelee.
Joo, ehdottomasti. Oma juttu lähti vähän laukalle, kun olisihan se paljon enemmän sirkusta.Itse olen kokeillut kartingia jäällä ja normaalissa olosuhteissa, myös syksyn viileet kelit on kokeiltu kaikkien puiden lisukkeiden kera. Tietysti F1 on täysin eri asia, mutta kaikki nuo vaatii ihan eri ajotyylin ja kuskilta enemmän, taito korostuisi ja moottorien erot pienentyisi, kun kaikkea ei saa tiehen. Jokainen jarrutus ja kiihdytys myös on täysin erilaisia verrattuna normaaliin, mutta ne pitäisi hakea kohalleen ja mahdollinen ennakko auttaisi myös mutkissa.
Tätä minä olen sanonut jo monta vuotta, ettei Vettelillä ole enää sitä vanhaa paloa. Hänellä ei ole motivaatiota, ura on lopussa, eläkepäivät häämöttävät. Mutta annas olla, kun Hamilton muutaman viikon päästä varmistaa viidennen mestaruutensa, niin media alkaakin suoltaa samaa paskaa hänestä.Alkaa olemaan vähän semmoinen tilanne että mestaruustaisto voi olla jo melkein ohi.
Vettel on vähän alistuneen oloinen, ei ole kunnon paloa enää havaittavissa.
Tähän liittyenAlkaa olemaan vähän semmoinen tilanne että mestaruustaisto voi olla jo melkein ohi.
Vettel on vähän alistuneen oloinen, ei ole kunnon paloa enää havaittavissa.
Ehkä Ferrarin sekoilu vaikuttaa asiaan, varsinkin kimin osalta ollut ihan järkyttävää paskaa.
Ei se toisaalta vaadi kuin 1 keskeytyksen Hamiltonille ja Vettel syttyy uudestaan.
Schumin aikana Ferrarin taktiikka toimi muistaakseni ihan hyvin. Ja vielä vuoden päästä Kimin aikana 2007.Niinno saksalainen vs italialainen mentaliteetti, oliko yllätys...![]()
Tästähän oli juuri spekulaatiota. Tuolloin tallia johti Todt ja käytännössä toisena johtajana oli Schumi... Nyt on täysin italiaanojen pyörityksessä joilta ei onnistu edes katsoa kelloa ettei myöhästytä harjoituksista.Schumin aikana Ferrarin taktiikka toimi muistaakseni ihan hyvin. Ja vielä vuoden päästä Kimin aikana 2007.
Nyt tuntuu että Ferrarin taktiikasta vastaavat jotkut täysin tumpelot. Ja Mersu on nopeampi nyt, niin Ferrarille ei jää muutenkaan mitään saumaa.
Joo. Just tuo "pätkä" Todt oli ihan huippu tyyppi Ferrarilla. Näköjään Ranskis. Pösöllä aloittanut hommat. Ja pösöllä taisi tulla myös erittäin hyvää menestystä ennen vuotta 1993.Tästähän oli juuri spekulaatiota. Tuolloin tallia johti Todt ja käytännössä toisena johtajana oli Schumi... Nyt on täysin italiaanojen pyörityksessä joilta ei onnistu edes katsoa kelloa ettei myöhästytä harjoituksista.
Jean Todt (s. 25.helmikuuta 1946 Pierrefort, Ranska) on ranskalainen autourheiluvaikuttaja ja nykyinen FIA:n puheenjohtaja. Hän on myös toiminut Peugeot'n rallitallin ja FerrarinFormula 1 -tallien päällikkönä (vuodet 1993–2007).[1]
Ensi kausi on Vettelille aika vedenjakaja. Jos häviää uudelle tallikaverille taas niin onko enää motivaatiota jatkaa edes Ferrarilla.
Uutta tietoa 2021 autoista
Enemmän bensaa -> korkeammat kierrokset. Muistaakseni nousee 3000rpm nykyisistä.10% lisää bensaa = 10 % lisää tehoa ja meteliä? Äkkiseltään vaikuttaisi siltä ettei ääneen juuri vaikuta jollei pääse kuuntelemaan vierekkäin.
Lyhyempi auto taas tarkoittaa että downforce on enemmän siipien vastuulla ja perässä ajelu on entistä hankalampaa?
Enemmän bensaa -> korkeammat kierrokset. Muistaakseni nousee 3000rpm nykyisistä.
Nouseeko tuo täyden virtauksen kierrosluku myös? Jos ei niin en oikein usko että maksimikierroksetkaan juuri nousee.
Siis se on jo "päätetty" että niitä kierroksia nostetaan se 3000rpm. Tuohan on julkaistu jo ajat sitten. Nimenomaan tarkoituksena saada enemmän ääntä.Nouseeko tuo täyden virtauksen kierrosluku myös? Jos ei niin en oikein usko että maksimikierroksetkaan juuri nousee.
Artikkelista tuo selvisi
Maksimitehon kierrosluku nousee nykyisestä 10500rpm:stä 12000 rpm:ään.
Bensamäärän rajoitus poistuu, mutta tallit luultavasti eivät ota enempää, kuin 120kg painosta johtuen
Tuon lisäksi tämä, jota en osannut järkevästi suomentaa:
The electrical power will also increase from 120kW (163hp) to 150kW (204hp), with maximum energy output increasing from 4MJ to 5MJ.
Siis se on jo "päätetty" että niitä kierroksia nostetaan se 3000rpm. Tuohan on julkaistu jo ajat sitten. Nimenomaan tarkoituksena saada enemmän ääntä.
Paljonkos näissä autoissa on tällä hetkellä tuo yhteenlaskettu hevosvoima?
Mersussa aika-ajoissa max 1000hv yhteensä?Paljonkos näissä autoissa on tällä hetkellä tuo yhteenlaskettu hevosvoima?
Juu toki, eiköhän sinne muitakin muutoksia tule jolla kannustetaan isompia kierrosalueita. Pääasiallinen syy kun on nimenomaan lisätä ääntä fanien takia.Niin nykyäänhän saadakseen käyttää tuota maksimivirtausta pitää koneen kiertää 10500 rpm tai enemmän. 15000 rpm on sääntöjen sanelema rajoitin. Nykyään moottorit taitavat käydä juuri tuolla noin 12000 rpm maksimissaan eli mikään ei muutu jos jatkossakin maksimiteho otetaan samoilla kierroksilla. Jos taas halutaan 3000 rpm lisää nykyiseen niin tuo 110 kg/h pitäisi alkaa 15000rpm tasolta tai hiukan aiemmin. Voi olla että jäis sittenkin vain aika-ajojen herkuksi.
Bensan kokonaismäärän poistumiselle kuitenkin iso peukku![]()
hä, muuttuuhan se samassa suhteessa, nyt mennä 12000 vaihde isompaan -> 10500 uudessa 13-14 -> 12000Niin nykyäänhän saadakseen käyttää tuota maksimivirtausta pitää koneen kiertää 10500 rpm tai enemmän. 15000 rpm on sääntöjen sanelema rajoitin. Nykyään moottorit taitavat käydä juuri tuolla noin 12000 rpm maksimissaan eli mikään ei muutu jos jatkossakin maksimiteho otetaan samoilla kierroksilla. Jos taas halutaan 3000 rpm lisää nykyiseen niin tuo 110 kg/h pitäisi alkaa 15000rpm tasolta tai hiukan aiemmin. Voi olla että jäis sittenkin vain aika-ajojen herkuksi.
Bensan kokonaismäärän poistumiselle kuitenkin iso peukku![]()
hä, muuttuuhan se samassa suhteessa, nyt mennä 12000 vaihde isompaan -> 10500 uudessa 13-14 -> 12000
Pakkohan sen on, muutenhan ei tuossa oo mitää järkeä.hä, nouseeko tuo maksimivirtauksen kierrosraja?
Höpsis. Mitä enemmän pelissä on tekijöitä, jotka vaikuttavat kilpailijoiden keskinäisiin nopeussuhteisiin, sen parempi. Näin saadaan jännittävämpiä kisoja ja enemmän tapahtumaa radalle.Pitäisi palata aikaan jolloin painettiin täysillä alusta loppuun asti.
Tarkoitus olisi ajaa kilpaa niin paljon kuin vehkeistä lähtee, eikä kisata siitä kuka säästää parhaiten.![]()
Toivottavasti vaan ei tuo painokikkailu tee hirveän ylivoimaisia noista isoista talleista, keveympi auto -> enemmän bensaa -> enemmän tehoaArtikkelista tuo selvisi
Maksimitehon kierrosluku nousee nykyisestä 10500rpm:stä 12000 rpm:ään.
Bensamäärän rajoitus poistuu, mutta tallit luultavasti eivät ota enempää, kuin 120kg painosta johtuen
Tuon lisäksi tämä, jota en osannut järkevästi suomentaa:
The electrical power will also increase from 120kW (163hp) to 150kW (204hp), with maximum energy output increasing from 4MJ to 5MJ.
Eihän ne kiekat nouse, jos tiimit eivät niitä halua nostaa. Kun on kerran menty näin pitkälle tähän säästelyyn, niin on aika vaikeaa kuvitella että tuo muutos toisi oikeasti mitään merkittävää eroa nykyiseen.Enemmän bensaa -> korkeammat kierrokset. Muistaakseni nousee 3000rpm nykyisistä.
Downforcea vähennetään myös muutenkin, esimerkiksi se uusi etusiipi joka tulee ilmeisesti jo ensi vuonna. Nimenomaan kaikkea downforceen viittaavaa joka vaikeuttaa tuota perässä ajamista ollaan vähentämässä.
Kierrosten nosto tarkoittaa enemmän hevosvoimia kun bensanvirtausrajoitus poistuu.Eihän ne kiekat nouse, jos tiimit eivät niitä halua nostaa. Kun on kerran menty näin pitkälle tähän säästelyyn, niin on aika vaikeaa kuvitella että tuo muutos toisi oikeasti mitään merkittävää eroa nykyiseen.
Mutta bensa painaa joten aina tiimit pyrkivät mahdollisimman pieneen painolastiin, niin kuin nykyäänkin. Eivät taida nykyäänkään tankata sitä 100 kg, mikä olisi mahdollista, tai käyttää sitä 105 (?) kg virtausta.Kierrosten nosto tarkoittaa enemmän hevosvoimia kun bensanvirtausrajoitus poistuu.
hä, nouseeko tuo maksimivirtauksen kierrosraja?

No kyllä sinne niitä sääntöjä rukataan siihen malliin että vuoden 2021 moottoreilla on kannattavaa nostaa kierroksia. Oikeastaan koko 2021 sääntömuutos tulee olemaan sen verran iso paketti, että turhaa edes vertailla nykyhetkeen.Eihän ne kiekat nouse, jos tiimit eivät niitä halua nostaa. Kun on kerran menty näin pitkälle tähän säästelyyn, niin on aika vaikeaa kuvitella että tuo muutos toisi oikeasti mitään merkittävää eroa nykyiseen.
Missä tämmöinen sääntö on? Kierrokset on noilla kohdilla mielestäni vain ja ainoastaan siksi, että bensavirtausrajat tulee vastaan.
edit: eiku onhan siellä se 15krpm säännöissä rajana. Mut ainaki 3krpm varaa siihenki nostaa, jos vaa koneelle saa enempi mehua
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.