F1 Kausi 2018

Sais kyllä seuraavassa kisassa tai kahdessa tapahtua jotain sellaista, että Hamiltonin mestaruus käytännössä varmistuu tai Vettel pääsisi mukaan taistoon. Eli luokkaa keskeytyksiä toiselle tai molemmille. Tämä siksi, että molemmissa talleissa saisi sitten edes viimeiset kolme tai neljä kisaa ajaa kuljettajat vapaasti ilman tallin kikkailuja. Voitaisiin samalla sitten ehkä nähdä eka suomalaisvoitto tällä kaudella. Mitä pidempään tuo Vettelin epätoivoinen mahdollisuus mestaruuteen säilyy niin sitä pidempään joutuu katsomaan tuota tallimääräilyä.
 
Viime vuosien Ferrari on kyllä epäammattimaisin huipputiimi, mitä itse F1:n historiasta muistan. Aivan uskomatonta sähellystä, kun ottaa huomioon tallin budjetin ja sen, että itse auto on erittäin hyvä. Ei pitäisi olla mahdollista, että tuollaisessa tallissa puolet henkilökunnasta on täysin epäpätevää.
 
Viime vuosien Ferrari on kyllä epäammattimaisin huipputiimi, mitä itse F1:n historiasta muistan. Aivan uskomatonta sähellystä, kun ottaa huomioon tallin budjetin ja sen, että itse auto on erittäin hyvä. Ei pitäisi olla mahdollista, että tuollaisessa tallissa puolet henkilökunnasta on täysin epäpätevää.
Jospa Italian te-toimisto on toimittanut puolet Ferrarin väestä ja sitten pitkää tikkua vedetty siitä kuka pääsee tekemään sitä "vitun säätöö"

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Aika vaikea on tutti fruttien päästä lähellekään Mersun saksalaista tehokkuutta ja tarkkuutta. Kausi 2019 mennään Mersuntähden johtaessa ja mestari on joko hämis tai Bottas, suuremmalla todennäköisyydellä hämis koska häntä talli näyttää suosivan auton suunnitelussa ja taktiikoissa.
Kyllä sitä Rosbergin mestaruutta miettii nyt suurena saavutuksena. Kun hämiksellä on puolellaan talli, tuuri ja suurin osa F1 faneista (Englantilaiset).
 
Minun mielestä Hamilton on tällä kaudella vaan entistä enemmän osoittanut omaa suuruuttaan. On pystynyt voittamaan Vettelin kisoissa, joissa Mersu on ollut hitaampi. Vettel on sortunut virheisiin ja pää ei kestä paineita. Rosberg sai aikanaan jotenkin Hamiltonin tekemään virheitä, mutta sen jälkeen kukaan ei ole pystynyt samaan. Suomalaisena on helppo vakuutella itseään, et talli on Hamiltonin puolella ja Bottas kärsii tästä. Totuus on vaan se et Bottas on vauhdillisesti aivan helvetisti hitaampi.

En ole ikinä erityisesti pitänyt Lewiksestä, mutta pakko myöntää et herra on yksi tämän lajin historian suurimmista. Nykyisistä kuskeista Alonso on EHKÄ ainoa joka pystyy kuskina kaverin haastamaan. Vettel, Bottas, Kimi jne. ei ole lähelläkään. Verstappeniin ei vielä pysty vertaamaan.
 
Alonsohan on nopea, mutta säätää ja kehittää auton aivan pieleen. Osaa vain itse ajaa sillä ja auto on ihan paska. Hamiltonilla ei ole tuollaista ongelmaa, vaan saa mieltymyksiensä mukaisesti autosta nopean. Hamiltonin lisäksi nopeita pitäisi olla Max, Ricciardo ja toivottavasti vaikka se Ferrarin -19 kuski Leclerc. Vettel on tehnyt typeriä virheitä useita, ne pois niin olisi jotain saumaa.
 
Tuo Kimin nopeus on itselle mysteeri, jotenkin tuo Ferrari aika ollut nii sekavaa. Tuntuu että sitä nopeutta ei ole edes saatu näyttää. Mclaren ja ferrarin ensimmäisenä oli kyllä nopea, myös lotuksen ekalla.
 
Tuo Kimin nopeus on itselle mysteeri, jotenkin tuon Ferrari aika ollut nii sekavaa että tuntuu että sitä koko totuutta ei ole edes saatu näyttää. Mclaren ja fefen mm vuosina oli kyllä nopea, myös lotuksen ekalla.
Samaa vauhtiahan kimi päästeli vettelin perässä viime kisassa, italian pojat vaa hoiti taas hienosti räikkösen pois top 3 taistelusta. Tällä hetkellä tuntuu jopa hyvältä idealta mennä sauberille, sen verra punaset on sekoillu omiin nimiinsä tällä kaudella.
 
Samaa vauhtiahan kimi päästeli vettelin perässä viime kisassa, italian pojat vaa hoiti taas hienosti räikkösen pois top 3 taistelusta. Tällä hetkellä tuntuu jopa hyvältä idealta mennä sauberille, sen verra punaset on sekoillu omiin nimiinsä tällä kaudella.
Ihan kuin haluttaisiin saada näyttämään hitaammalta mitä todellisuudessa on. Sama kävi mielessä silloin 08-09.
 
Jos olisin toimittaja menisin Ferrarille ja kysyisin, että kuka on vastuussa siitä kellon katsomisesta, että mihin aikaan mikäkin auto laitetaan radalle ja sit menisin kysymään siltä henkilötä, että miten noin korkeessa virassa oleva ihminen ei osaa kelloa. Haluaisin vaan nähä mitä se vastaa.

On ollu ihan käsittämätöntä säätämistä Ferrarilta tämä(kin) kausi.

Tosta tuli mieleen tämä uutinen Bernie Ecclestone vinoilee Ferrarille "italialaisuudesta"

"Todt oli siellä ja hän piti asioista vähän huolta, joten ei ollut liian italialainen. Ja Michaelkin (Schumacher) pyöritti tallia, joten oli erilaista. Nyt heiltä puuttuu sellaista perustaa, väittää Ecclestone."

Ehkä se pari pistettä näkyy tossa italialaisten touhussa vähän liikaa verrattuna vaikka mersuun.

NiSDHGWwnkIACqiS8XL3xvtYE64b1do1u_WElnteykY.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Näkyyhän tuo Vettelissäkin. Olihan tuossa aiemmin jotain analyysia ja puhetta hänestäkin, olisko ollut Skylla. Ei selkeästi luota taktiikkaan, kun koittaa usein autosta ohjata tiimiä kertomalla mitä pitäisi tehdä, mikä meni pieleen jne. Enkä yhtään syytä, en kyllä itsekään luottaisi tiimiin jossa ei osata katsoa edes kellosta onko aikaa jäljellä tai kuunnella kuljettajien mielipiteitä.

Kimin Sauberille menossa on kyllä kieltämättä se hyvä puoli, että siellä ei ainakaan sabotoida omaa toimintaa tuollaisella sekoilulla vaan pyritään kaikin keinoin nappaamaan ne ns. maksimit. Eikä tuo Sauber selkeästi mikään huono auto ole, Leclerc oli "best of the rest" Venäjällä ja kehityssuunta on todella positiivinen. Eiköhän tuolla taistella pistesijoista loppukauden. Mieluummin melkein katsoo Kimiä oikeasti ajamassa kilpaa siellä keskikastissa, kuin tätä nykytouhua. Suurimmassa osassa kisoja kuitenkin kruisaillaan se kolmas tai neljäs sija, kun Ferrari yksinkertaisesti osaa antaa hyvän strategian maksimissaan toiselle autolle. Ja olishan se komea, jos Leclerc pistäisi jauhot suuhun Hamiltonille ja Vettelille. :D
 
Minkähän takia noita renkaita ei saa tallit valita itse viikonloppuun? Voisi tuoda ihan mielenkiintoisen lisän tähän hommaan.
 
Minkähän takia noita renkaita ei saa tallit valita itse viikonloppuun? Voisi tuoda ihan mielenkiintoisen lisän tähän hommaan.
Saahan ne, kolmesta vaihtoehdosta. Ikävä kyllä mikään niistä vaihtoehdoista ei aiheuta kahta stoppia kisassa.
 
Alkaa olemaan vähän semmoinen tilanne että mestaruustaisto voi olla jo melkein ohi.
Vettel on vähän alistuneen oloinen, ei ole kunnon paloa enää havaittavissa.

Ehkä Ferrarin sekoilu vaikuttaa asiaan, varsinkin kimin osalta ollut ihan järkyttävää paskaa.

Ei se toisaalta vaadi kuin 1 keskeytyksen Hamiltonille ja Vettel syttyy uudestaan.
 
Pitäisi ainakin yksi jääratakisa saada kauteen niin mielenkiintoa ainakin riittäisi hieman enemmän, tietysti kunnon "nastoilla" ja pitkää luisua. Kimi saattaisi olla aika vahvoilla, tasoittaisi myös eroja ja kuskin taito korostuisi.
 
Pitäisi ainakin yksi jääratakisa saada kauteen niin mielenkiintoa ainakin riittäisi hieman enemmän, tietysti kunnon "nastoilla" ja pitkää luisua. Kimi saattaisi olla aika vahvoilla.
Kyllähän noita ruohonleikkuri ym. kisoja järjestetään joidenkin kisojen yhteydessä :D
Ja niissähän Kimi voittelee.
 
Kyllähän noita ruohonleikkuri ym. kisoja järjestetään joidenkin kisojen yhteydessä :D
Ja niissähän Kimi voittelee.
Itse olen kokeillut kartingia jäällä ja normaalissa olosuhteissa, myös syksyn viileet kelit on kokeiltu kaikkien puiden lisukkeiden kera. Tietysti F1 on täysin eri asia, mutta kaikki nuo vaatii ihan eri ajotyylin ja kuskilta enemmän, taito korostuisi ja moottorien erot pienentyisi, kun kaikkea ei saa tiehen. Jokainen jarrutus ja kiihdytys myös on täysin erilaisia verrattuna normaaliin, mutta ne pitäisi hakea kohalleen ja mahdollinen ennakko auttaisi myös mutkissa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen kokeillut kartingia jäällä ja normaalissa olosuhteissa, myös syksyn viileet kelit on kokeiltu kaikkien puiden lisukkeiden kera. Tietysti F1 on täysin eri asia, mutta kaikki nuo vaatii ihan eri ajotyylin ja kuskilta enemmän, taito korostuisi ja moottorien erot pienentyisi, kun kaikkea ei saa tiehen. Jokainen jarrutus ja kiihdytys myös on täysin erilaisia verrattuna normaaliin, mutta ne pitäisi hakea kohalleen ja mahdollinen ennakko auttaisi myös mutkissa.
Joo, ehdottomasti. Oma juttu lähti vähän laukalle, kun olisihan se paljon enemmän sirkusta.
En jaksa uskoa, että Hämi ym. muut pärjäisi millään tavalla ees hiekalla Kimille.
 
Alkaa olemaan vähän semmoinen tilanne että mestaruustaisto voi olla jo melkein ohi.
Vettel on vähän alistuneen oloinen, ei ole kunnon paloa enää havaittavissa.
Tätä minä olen sanonut jo monta vuotta, ettei Vettelillä ole enää sitä vanhaa paloa. Hänellä ei ole motivaatiota, ura on lopussa, eläkepäivät häämöttävät. Mutta annas olla, kun Hamilton muutaman viikon päästä varmistaa viidennen mestaruutensa, niin media alkaakin suoltaa samaa paskaa hänestä.
 
Alkaa olemaan vähän semmoinen tilanne että mestaruustaisto voi olla jo melkein ohi.
Vettel on vähän alistuneen oloinen, ei ole kunnon paloa enää havaittavissa.

Ehkä Ferrarin sekoilu vaikuttaa asiaan, varsinkin kimin osalta ollut ihan järkyttävää paskaa.

Ei se toisaalta vaadi kuin 1 keskeytyksen Hamiltonille ja Vettel syttyy uudestaan.
Tähän liittyen
GPS data from Singapore & Sochi shows Ferrari doesn't deploy that exceptional power "boost" on the straights anymore. According to our information FIA fitted a 2nd sensor to monitor battery energy output. Is there a connection? : formula1

Kannattaa lukea varsinkin ylin/suosituin kommentti.
 
Ihan sama GPS mittauksille, Ferrari on tiiminä paljon paskempi kuin mersu, ne on ihan eri luokassa.
Se on käsittämätöntä kuin paska Ferrari on joukkueena, ihan uskomatonta, tätä on jatkunut jo vuosia!
 
Niinno saksalainen vs italialainen mentaliteetti, oliko yllätys... :D
Schumin aikana Ferrarin taktiikka toimi muistaakseni ihan hyvin. Ja vielä vuoden päästä Kimin aikana 2007.

Nyt tuntuu että Ferrarin taktiikasta vastaavat jotkut täysin tumpelot. Ja Mersu on nopeampi nyt, niin Ferrarille ei jää muutenkaan mitään saumaa.
 
Schumin aikana Ferrarin taktiikka toimi muistaakseni ihan hyvin. Ja vielä vuoden päästä Kimin aikana 2007.

Nyt tuntuu että Ferrarin taktiikasta vastaavat jotkut täysin tumpelot. Ja Mersu on nopeampi nyt, niin Ferrarille ei jää muutenkaan mitään saumaa.
Tästähän oli juuri spekulaatiota. Tuolloin tallia johti Todt ja käytännössä toisena johtajana oli Schumi... Nyt on täysin italiaanojen pyörityksessä joilta ei onnistu edes katsoa kelloa ettei myöhästytä harjoituksista.
 
Tästähän oli juuri spekulaatiota. Tuolloin tallia johti Todt ja käytännössä toisena johtajana oli Schumi... Nyt on täysin italiaanojen pyörityksessä joilta ei onnistu edes katsoa kelloa ettei myöhästytä harjoituksista.
Joo. Just tuo "pätkä" Todt oli ihan huippu tyyppi Ferrarilla. Näköjään Ranskis. Pösöllä aloittanut hommat. Ja pösöllä taisi tulla myös erittäin hyvää menestystä ennen vuotta 1993.
Jean Todt (s. 25.helmikuuta 1946 Pierrefort, Ranska) on ranskalainen autourheiluvaikuttaja ja nykyinen FIA:n puheenjohtaja. Hän on myös toiminut Peugeot'n rallitallin ja FerrarinFormula 1 -tallien päällikkönä (vuodet 1993–2007).[1]


Jos Vettel ei enää kunnolla menesty, niin silloin ei ole ehkä enää fiksua jatkaa sopimusta. Jotain nuorempaa lupausta vain taas tilalle.
 
Ensi kausi on Vettelille aika vedenjakaja. Jos häviää uudelle tallikaverille taas niin onko enää motivaatiota jatkaa edes Ferrarilla.
 
Ensi kausi on Vettelille aika vedenjakaja. Jos häviää uudelle tallikaverille taas niin onko enää motivaatiota jatkaa edes Ferrarilla.

Eikös sillä ole jo kaudelle 2020 soppari. Toki yhteisymmärryksessähän näitä voidaan purkaa. Vaatisi varmaan tosin sen, että Vettel pääsisi vaihtamaan paikkaa jommankumman Mersukuskin kanssa. (Koska Ferrari tarvitsisi jonkun kovan tilalle ja Vettel ei varmasti myöskään heikompaan talliin haluaisi.)
 
Olishan se jokseenkin tragikoomista että kaksi maailmanmestarikuskia eikä kumpikaan pysty voittamaan Ferrarille mestaruutta Kimin jälkeen. Siis Alonso ja Vettel.
Olen kyllä melko varma että Vettel sen tekee, ensi vuonna tai sitten seuraavana.
 
Uutta tietoa 2021 autoista



10% lisää bensaa = 10 % lisää tehoa ja meteliä? Äkkiseltään vaikuttaisi siltä ettei ääneen juuri vaikuta jollei pääse kuuntelemaan vierekkäin.

Lyhyempi auto taas tarkoittaa että downforce on enemmän siipien vastuulla ja perässä ajelu on entistä hankalampaa?
 
10% lisää bensaa = 10 % lisää tehoa ja meteliä? Äkkiseltään vaikuttaisi siltä ettei ääneen juuri vaikuta jollei pääse kuuntelemaan vierekkäin.

Lyhyempi auto taas tarkoittaa että downforce on enemmän siipien vastuulla ja perässä ajelu on entistä hankalampaa?
Enemmän bensaa -> korkeammat kierrokset. Muistaakseni nousee 3000rpm nykyisistä.

Downforcea vähennetään myös muutenkin, esimerkiksi se uusi etusiipi joka tulee ilmeisesti jo ensi vuonna. Nimenomaan kaikkea downforceen viittaavaa joka vaikeuttaa tuota perässä ajamista ollaan vähentämässä.
 
Nouseeko tuo täyden virtauksen kierrosluku myös? Jos ei niin en oikein usko että maksimikierroksetkaan juuri nousee.

Artikkelista tuo selvisi

Maksimitehon kierrosluku nousee nykyisestä 10500rpm:stä 12000 rpm:ään.

Bensamäärän rajoitus poistuu, mutta tallit luultavasti eivät ota enempää, kuin 120kg painosta johtuen

Tuon lisäksi tämä, jota en osannut järkevästi suomentaa:

The electrical power will also increase from 120kW (163hp) to 150kW (204hp), with maximum energy output increasing from 4MJ to 5MJ.
 
Nouseeko tuo täyden virtauksen kierrosluku myös? Jos ei niin en oikein usko että maksimikierroksetkaan juuri nousee.
Siis se on jo "päätetty" että niitä kierroksia nostetaan se 3000rpm. Tuohan on julkaistu jo ajat sitten. Nimenomaan tarkoituksena saada enemmän ääntä.
 
Artikkelista tuo selvisi

Maksimitehon kierrosluku nousee nykyisestä 10500rpm:stä 12000 rpm:ään.

Bensamäärän rajoitus poistuu, mutta tallit luultavasti eivät ota enempää, kuin 120kg painosta johtuen

Tuon lisäksi tämä, jota en osannut järkevästi suomentaa:

The electrical power will also increase from 120kW (163hp) to 150kW (204hp), with maximum energy output increasing from 4MJ to 5MJ.

Siis se on jo "päätetty" että niitä kierroksia nostetaan se 3000rpm. Tuohan on julkaistu jo ajat sitten. Nimenomaan tarkoituksena saada enemmän ääntä.

Niin nykyäänhän saadakseen käyttää tuota maksimivirtausta pitää koneen kiertää 10500 rpm tai enemmän. 15000 rpm on sääntöjen sanelema rajoitin. Nykyään moottorit taitavat käydä juuri tuolla noin 12000 rpm maksimissaan eli mikään ei muutu jos jatkossakin maksimiteho otetaan samoilla kierroksilla. Jos taas halutaan 3000 rpm lisää nykyiseen niin tuo 110 kg/h pitäisi alkaa 15000rpm tasolta tai hiukan aiemmin. Voi olla että jäis sittenkin vain aika-ajojen herkuksi.

Bensan kokonaismäärän poistumiselle kuitenkin iso peukku :tup:
 
Eli mistään huikeasta tehonlisäyksestä ei voida puhua. Tosiaan Mersut ainakin kiertää jo nyt tuon 12 000rpm.
 
Niin nykyäänhän saadakseen käyttää tuota maksimivirtausta pitää koneen kiertää 10500 rpm tai enemmän. 15000 rpm on sääntöjen sanelema rajoitin. Nykyään moottorit taitavat käydä juuri tuolla noin 12000 rpm maksimissaan eli mikään ei muutu jos jatkossakin maksimiteho otetaan samoilla kierroksilla. Jos taas halutaan 3000 rpm lisää nykyiseen niin tuo 110 kg/h pitäisi alkaa 15000rpm tasolta tai hiukan aiemmin. Voi olla että jäis sittenkin vain aika-ajojen herkuksi.

Bensan kokonaismäärän poistumiselle kuitenkin iso peukku :tup:
Juu toki, eiköhän sinne muitakin muutoksia tule jolla kannustetaan isompia kierrosalueita. Pääasiallinen syy kun on nimenomaan lisätä ääntä fanien takia.
 
Niin nykyäänhän saadakseen käyttää tuota maksimivirtausta pitää koneen kiertää 10500 rpm tai enemmän. 15000 rpm on sääntöjen sanelema rajoitin. Nykyään moottorit taitavat käydä juuri tuolla noin 12000 rpm maksimissaan eli mikään ei muutu jos jatkossakin maksimiteho otetaan samoilla kierroksilla. Jos taas halutaan 3000 rpm lisää nykyiseen niin tuo 110 kg/h pitäisi alkaa 15000rpm tasolta tai hiukan aiemmin. Voi olla että jäis sittenkin vain aika-ajojen herkuksi.

Bensan kokonaismäärän poistumiselle kuitenkin iso peukku :tup:
hä, muuttuuhan se samassa suhteessa, nyt mennä 12000 vaihde isompaan -> 10500 uudessa 13-14 -> 12000
 
Tulis tankkausmahdollisuus niin muuttuis baletti kerralla toiseksi. Lisäksi eri rengastyypeille isommat erovaisuudet, nykyisin kierrosajoissa ei suuria erovaisuuksia ole eri renkailla kun joskus ero laskettiin sekunneissa.
Tulis niitä ohituksia ja jotain katsojan kannalta jännättävääkin kisoista.
 
Pitäisi palata aikaan jolloin painettiin täysillä alusta loppuun asti.

Tarkoitus olisi ajaa kilpaa niin paljon kuin vehkeistä lähtee, eikä kisata siitä kuka säästää parhaiten. :facepalm:
Höpsis. Mitä enemmän pelissä on tekijöitä, jotka vaikuttavat kilpailijoiden keskinäisiin nopeussuhteisiin, sen parempi. Näin saadaan jännittävämpiä kisoja ja enemmän tapahtumaa radalle.
 
Artikkelista tuo selvisi

Maksimitehon kierrosluku nousee nykyisestä 10500rpm:stä 12000 rpm:ään.

Bensamäärän rajoitus poistuu, mutta tallit luultavasti eivät ota enempää, kuin 120kg painosta johtuen

Tuon lisäksi tämä, jota en osannut järkevästi suomentaa:

The electrical power will also increase from 120kW (163hp) to 150kW (204hp), with maximum energy output increasing from 4MJ to 5MJ.
Toivottavasti vaan ei tuo painokikkailu tee hirveän ylivoimaisia noista isoista talleista, keveympi auto -> enemmän bensaa -> enemmän tehoa
Eikös kuskienpainoksi tullut nyt vakio? eli kaikki painaa samanverran oliko 85kg?
 
Enemmän bensaa -> korkeammat kierrokset. Muistaakseni nousee 3000rpm nykyisistä.

Downforcea vähennetään myös muutenkin, esimerkiksi se uusi etusiipi joka tulee ilmeisesti jo ensi vuonna. Nimenomaan kaikkea downforceen viittaavaa joka vaikeuttaa tuota perässä ajamista ollaan vähentämässä.
Eihän ne kiekat nouse, jos tiimit eivät niitä halua nostaa. Kun on kerran menty näin pitkälle tähän säästelyyn, niin on aika vaikeaa kuvitella että tuo muutos toisi oikeasti mitään merkittävää eroa nykyiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom