F1 Kausi 2018

Eihän ne kiekat nouse, jos tiimit eivät niitä halua nostaa. Kun on kerran menty näin pitkälle tähän säästelyyn, niin on aika vaikeaa kuvitella että tuo muutos toisi oikeasti mitään merkittävää eroa nykyiseen.
Kierrosten nosto tarkoittaa enemmän hevosvoimia kun bensanvirtausrajoitus poistuu.
 
Kierrosten nosto tarkoittaa enemmän hevosvoimia kun bensanvirtausrajoitus poistuu.
Mutta bensa painaa joten aina tiimit pyrkivät mahdollisimman pieneen painolastiin, niin kuin nykyäänkin. Eivät taida nykyäänkään tankata sitä 100 kg, mikä olisi mahdollista, tai käyttää sitä 105 (?) kg virtausta.
 
hä, nouseeko tuo maksimivirtauksen kierrosraja?

Missä tämmöinen sääntö on? Kierrokset on noilla kohdilla mielestäni vain ja ainoastaan siksi, että bensavirtausrajat tulee vastaan.

edit: eiku onhan siellä se 15krpm säännöissä rajana. Mut ainaki 3krpm varaa siihenki nostaa, jos vaa koneelle saa enempi mehua
 
Eihän ne kiekat nouse, jos tiimit eivät niitä halua nostaa. Kun on kerran menty näin pitkälle tähän säästelyyn, niin on aika vaikeaa kuvitella että tuo muutos toisi oikeasti mitään merkittävää eroa nykyiseen.
No kyllä sinne niitä sääntöjä rukataan siihen malliin että vuoden 2021 moottoreilla on kannattavaa nostaa kierroksia. Oikeastaan koko 2021 sääntömuutos tulee olemaan sen verran iso paketti, että turhaa edes vertailla nykyhetkeen.
 
Missä tämmöinen sääntö on? Kierrokset on noilla kohdilla mielestäni vain ja ainoastaan siksi, että bensavirtausrajat tulee vastaan.

edit: eiku onhan siellä se 15krpm säännöissä rajana. Mut ainaki 3krpm varaa siihenki nostaa, jos vaa koneelle saa enempi mehua

Juu 15 000 rpm maksimi ja 10 500 rpm jälkeen vasta saa käyttää 100 kg/h. Jos tuota ei olisi niin valmistajat olisivat varmaan tehneet jotain alle 10 000 rpm kiertäviä vehkeitä.
 
No kyllä sinne niitä sääntöjä rukataan siihen malliin että vuoden 2021 moottoreilla on kannattavaa nostaa kierroksia. Oikeastaan koko 2021 sääntömuutos tulee olemaan sen verran iso paketti, että turhaa edes vertailla nykyhetkeen.
Onko tästä mitään todisteita?
 
Missä tämmöinen sääntö on?
Yllättäen sääntökirjassa. :cigar2: "Below 10500rpm the fuel mass flow must not exceed Q (kg/h) = 0.009 N(rpm)+ 5.5." Eli käytännössä se tarkoittaa nykymoottoreilla alla olevaa käyrää (f1technicalista varastettu)

oFdcwAh.png
 
Onko tästä mitään todisteita?
Mistä, siitä että niitä sääntöjä yritetään rukata siihen malliin että kierroksia kannattaa nostaa? No onko niitä sopimuksia vielä lyöty lukkoon? Ei. Tiedetään kuitenkin että liberty yrittää ajaa sisään aika radikaaleja uudistuksia joilla houkutellaan myös lisää moottorivalmistajia sisään. Jos se ei onnistu niin sitten se on se ja sama, moottorit pysyy yhtä tylsinä kuin tähän asti. Paskin vaihtoehto koko lajin kannalta.
 
Mistä, siitä että niitä sääntöjä yritetään rukata siihen malliin että kierroksia kannattaa nostaa? No onko niitä sopimuksia vielä lyöty lukkoon? Ei. Tiedetään kuitenkin että liberty yrittää ajaa sisään aika radikaaleja uudistuksia joilla houkutellaan myös lisää moottorivalmistajia sisään. Jos se ei onnistu niin sitten se on se ja sama, moottorit pysyy yhtä tylsinä kuin tähän asti. Paskin vaihtoehto koko lajin kannalta.
"No kyllä sinne niitä sääntöjä rukataan siihen malliin että vuoden 2021 moottoreilla on kannattavaa nostaa kierroksia. "
Tästä.
 
"No kyllä sinne niitä sääntöjä rukataan siihen malliin että vuoden 2021 moottoreilla on kannattavaa nostaa kierroksia. "
Tästä.
Se että jos tuota ei tapahdu niin mennään nykyisillä moottoreilla, koska uusia ei ole järkeä tehdä. Uusien moottorien ideana oli tuoda pääasiassa lisää valmistajia mukaan sarjaan.

F1 manufacturers push back on 2021 engine proposals

Tuossa on alkuperäisistä ehdotuksista melkein vuoden takaa, tosin nämä nyt jo osittain vanhentuneet

 
Joo MGU-H myös poistuisi.

Yksinkertaistaa ja tuo yksikkö myös hiljentää moottorien ääntä.
 
Hornerilla on vähän ideaa
"Tallipisteitä pois" – Kova ehdotus F1-farssien estämiseksi
Hyvä alku.
Mutta vois saada lisää urheiluhenkeä kun otettaisiin kaikki tallipisteet pois tallimääräyksestä.
Ja vielä siten, että poistetaan talli tulosluettelosta. Eli pisteet jaetaan edelleen 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 niille, jotka pisteitä saa.
Henkilökohtainen mestaruus on tärkeää kuljettajalle. Tallimestaruus tarkoittaa miljoonia rahaa.
Kun ilmoitat kaksoisjohdossa radioon, että kaveri ois nopeampi, hups 43 pistettä lähti.
 
Hornerilla on vähän ideaa
"Tallipisteitä pois" – Kova ehdotus F1-farssien estämiseksi
Hyvä alku.
Mutta vois saada lisää urheiluhenkeä kun otettaisiin kaikki tallipisteet pois tallimääräyksestä.
Ja vielä siten, että poistetaan talli tulosluettelosta. Eli pisteet jaetaan edelleen 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 niille, jotka pisteitä saa.
Henkilökohtainen mestaruus on tärkeää kuljettajalle. Tallimestaruus tarkoittaa miljoonia rahaa.
Kun ilmoitat kaksoisjohdossa radioon, että kaveri ois nopeampi, hups 43 pistettä lähti.
Multi 21
 
Hornerilla on vähän ideaa
"Tallipisteitä pois" – Kova ehdotus F1-farssien estämiseksi
Hyvä alku.
Mutta vois saada lisää urheiluhenkeä kun otettaisiin kaikki tallipisteet pois tallimääräyksestä.
Ja vielä siten, että poistetaan talli tulosluettelosta. Eli pisteet jaetaan edelleen 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 niille, jotka pisteitä saa.
Henkilökohtainen mestaruus on tärkeää kuljettajalle. Tallimestaruus tarkoittaa miljoonia rahaa.
Kun ilmoitat kaksoisjohdossa radioon, että kaveri ois nopeampi, hups 43 pistettä lähti.
Tallin rangaitseminen kuljettajan sijaan johtaisi vaan siihen että joku tiimi uhraa tallimestaruuden henkilökohtaisten takia.

Tallimääräykset taas kuuluu lajiin kuten Hornerkin totesi. Ennemmin siirrytään vaikka yhden auto talleihin niin ei tarvi kinastella. Tallimääräyksien kieltämisen voi kiertää niin monella tavalla ja sitten alkaa se noitajahti kun yritetään todistella että kyseessä todellakin oli tallimääräys...
 
Tallin rangaitseminen kuljettajan sijaan johtaisi vaan siihen että joku tiimi uhraa tallimestaruuden henkilökohtaisten takia.

Tallimääräykset taas kuuluu lajiin kuten Hornerkin totesi. Ennemmin siirrytään vaikka yhden auto talleihin niin ei tarvi kinastella. Tallimääräyksien kieltämisen voi kiertää niin monella tavalla ja sitten alkaa se noitajahti kun yritetään todistella että kyseessä todellakin oli tallimääräys...

Jep turha tehdä sääntöä, joka on todettu jo mahdottomaksi valvoa.
 
Hornerilla on vähän ideaa
"Tallipisteitä pois" – Kova ehdotus F1-farssien estämiseksi
Hyvä alku.
Mutta vois saada lisää urheiluhenkeä kun otettaisiin kaikki tallipisteet pois tallimääräyksestä.
Ja vielä siten, että poistetaan talli tulosluettelosta. Eli pisteet jaetaan edelleen 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 niille, jotka pisteitä saa.
Henkilökohtainen mestaruus on tärkeää kuljettajalle. Tallimestaruus tarkoittaa miljoonia rahaa.
Kun ilmoitat kaksoisjohdossa radioon, että kaveri ois nopeampi, hups 43 pistettä lähti.

Onkohan Hornerilta unohtunut, että tallimääräykset olivat kiellettyjä 2000-luvun aikana? Kiellosta luovuttiin, kun määräysten todistaminen oli niin vaikeaa. Yhtään helpommaksi se ei ole muuttunut.
 
Onkohan Hornerilta unohtunut, että tallimääräykset olivat kiellettyjä 2000-luvun aikana?
Ei ole. Horner puolusti tallimääräyksiä varauksetta. Lue juttu.

Tallin rangaitseminen kuljettajan sijaan johtaisi vaan siihen että joku tiimi uhraa tallimestaruuden henkilökohtaisten takia.
Vähänpä kyllä epäilen tätä. Kuljettajien mestaruus on vain pr:ää siinä missä tallimestaruus tuo miljoonia euroja rahaa.

Mikäli luin taulukoita oikein, niin ykkös- ja kakkossijan välissä on noin kymmenen miljoonaa euroa samoin kuin kakkos- ja kolmossijan välissä. Eli jos ns. taktikoinnilla menetät tallimestaruuden ja sijoitut kolmanneksi, niin se tuo 20 miljoonan euron tappiot.

Isojen tallien kohdalla 10 tai 20 miljoonaa voi kuulostaa pieneltä näin meidän katsojien korvissa, mutta kyllä sellaisen summan heittäminen taivaan tuuliin vaatii todellisia perusteluita.

Mikäli F1-sarjaan saadaan paljon kaivattu palkintojärjestelmäuudistus aikaan 2020-luvulla, niin erot palkintorahoissa kaiken järjen mukaan vain kasvavat. Myös niiden merkitys kasvaa, jos tietyt tallit (Ferrari, Mersu, Red Bull) menettävät ne kymmenet miljoonat lisäeurot, jotka ne keplottelivat itselleen Bernien sähläysvuorossa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan Hornerilta unohtunut, että tallimääräykset olivat kiellettyjä 2000-luvun aikana? Kiellosta luovuttiin, kun määräysten todistaminen oli niin vaikeaa. Yhtään helpommaksi se ei ole muuttunut.
Porukka kommentoimassa klikkiotsikon perusteella :D Lukekaa se "uutinen", Horner nimenomaan puolusti tallimääräyksiä.
 
Nyt kun tää kausi lähenee loppua, ni ihan hyvä ettei Vettel ja Ferrari voita mestaruutta. Ei kyllä edes ansaitsis sitä.
Ihmesäätöö jatkuvasti ja Vettelin kasetti ei kestä.
 
Ennen oli kuskit valittu taidon perusteella, kun rahaa tuli tupakkayhtiöiltä ovista ja ikkunoista, myöskään tallimääräyksiä ei välttämättä noudatettu. Ei kai kenenkään polttaminen ole vähentynyt mainonnan karsimisella, joten voisivat ottaa vapaan mainonnan takaisin, pienemmätkin tallit saisivat selvästi lisää rahaa kehitykseen. Jokaiselle tallille pitäisi olla saatavilla kilpailukykyinen kone, mutta eihän se käy kun Mersu ja Ferrari pelkää. Onhan se naurettavaa, että Bottas ajaa Tappia karkuun suoralla, vaikka sillä on siipi auki. Kyllä se vieläkin on niin, että Adrian Newey:n nerouteen ei pystytä vastaamaan, ei tarvi edes itse suunnitella, mutta läsnäolo riittää. Mersukin halusi ainakin välillä lisää kilpailua, mutta omaa moottoria ei voida kaikille kuitenkaan antaa, tosin Bottas "kiusasi" Hämistä Williams:lla, kun suoranopeus oli silloin lähes aina paras. Parhaimmat ei pääse edes ajamaan, kun rahasta on niin tiukkaa ja jos perseilet tallia vastaan niin porukkaa on jonossa paljon tai oman aseman pitää olla tallissa aika vahva.

B-ryhmän ralliautollakin tuli paljon enemmän virheitä kuin nykyisin, mutta aika oli maalissa silti hyvä, vaikka välillä erot oli yhdellä pätkälläkin hurjia, Kankkunen ajoi jopa nollauton ohi ja Henkan ajot sitten asvaltilla jne. Liian teknisia laitteita nuo on nykyisin molemmissa sarjoissa. Mieleen tulee myös Piquet:n yritykset ohittaa Berger, Williams Honda oli paras, mutta BMW:n kone sillä kapealla repäisevällä tehoalueella oli suoralla aika kova, jos mutkan ulostulo onnistui. On mahtanut vituttaa, kun ei edes imusta pääse ohi, mutta useamman kierroksen yritykset palkittiin lopuksi ohituksella, hitaammallakin autolla pystyi perseilemään sopivan suoran kanssa. Prost sai mestaruuden niukasti, kun Williams:lla oli niin kova kilpailu Mansell:n ja Piquet:n kesken, ei ollut Frank edes oman onnettomuutensa takia paikalla rauhottamassa tilannetta. Se legendaarinen radiokeskustelu sopisi nykyisin monenkin kuskin kohdalla, Mansell sai hienon vastauksen; "stop whining for fuck's sake".

Sori, meni "vähän" tarinan puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Ennen oli kuskit valittu taidon perusteella, kun rahaa tuli tupakkayhtiöiltä ovista ja ikkunoista, myöskään tallimääräyksiä ei välttämättä noudatettu. Ei kai kenenkään polttaminen ole vähentynyt mainonnan karsimisella, joten voisivat ottaa vapaan mainonnan takaisin, pienemmätkin tallit saisivat selvästi lisää rahaa kehitykseen.
Tupakkamainontaa ei kielletty FIA:n taholta vaan koko EU:n laajuisesti. Se ei koske pelkästään urheilua vaan kaikenlaista mainontaa. Jo tätä ennen tupakkaa ei mainostettu USA:n osakilpailussa, sillä paikalliset pykälät menivät jotakuinkin niin, että tupakka sai olla esillä vain yhdessä tapahtumassa (per rata?) ja se oikeus oli päätetty varata nascarille tms. Koska tallit ja F1-organisaatio ovat pääosin eurooppalaisia yrityksiä, niin ne eivät voi mainostaa tupakkaa muidenkaan osakilpailuiden yhteydessä.
 
Tupakkamainontaa ei kielletty FIA:n taholta vaan koko EU:n laajuisesti. Se ei koske pelkästään urheilua vaan kaikenlaista mainontaa. Jo tätä ennen tupakkaa ei mainostettu USA:n osakilpailussa, sillä paikalliset pykälät menivät jotakuinkin niin, että tupakka sai olla esillä vain yhdessä tapahtumassa (per rata?) ja se oikeus oli päätetty varata nascarille tms. Koska tallit ja F1-organisaatio ovat pääosin eurooppalaisia yrityksiä, niin ne eivät voi mainostaa tupakkaa muidenkaan osakilpailuiden yhteydessä.
Muistan kyllä, että joissakin kilpailuissa sai vielä loppuaikoinakin olla mainokset ja osassa oli jotain muuta, kuten McLarenilla kuskin nimi ja Jordanilla Benson & Hedges:n tilalla Buzzin Hornets. Oiskohan Camel sponssi mennyt vain kamelin kuvana ilman tekstiä?
 
Muistan kyllä, että joissakin kilpailuissa sai vielä loppuaikoinakin olla mainokset ja osassa oli jotain muuta, kuten McLarenilla kuskin nimi ja Jordanilla Benson & Hedges:n tilalla Buzzin Hornets. Oiskohan Camel sponssi mennyt vain kamelin kuvana ilman tekstiä?
Ja Marlboron tilalla viivakoodi. Mitähän muita näitä vielä oli?
 
Ennen oli kuskit valittu taidon perusteella, kun rahaa tuli tupakkayhtiöiltä ovista ja ikkunoista, myöskään tallimääräyksiä ei välttämättä noudatettu. Ei kai kenenkään polttaminen ole vähentynyt mainonnan karsimisella, joten voisivat ottaa vapaan mainonnan takaisin, pienemmätkin tallit saisivat selvästi lisää rahaa kehitykseen.

Kysy EU vastaavalta virkamieheltä niin miljoonat nuoret on jättänny aloittamatta tupakoinnin tämän nerokkaan ja ihmiskuntaa palvelevan säännöksen johdosta
 
Eikös hyväksi F1 kuskiksi tulla kun vedetään kessua ketjussa ja siihen päälle vielä ryypiskellään väliviikot.
Näinhän ne entisaikojen sankarit tekivät,ja silloin oli kisat rautaa.Nyt vedetään vaan sponsorin energiajuomaa ja vätystellään tallimääräyksien mukaan.
 
Tähän on pakko vastata...:

Kysy EU vastaavalta virkamieheltä niin miljoonat nuoret on jättänny aloittamatta tupakoinnin tämän nerokkaan ja ihmiskuntaa palvelevan säännöksen johdosta

...nuoriso on siirtynyt sittemmin huumeisiin... Sori OT
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tässä että minkähänlaista tulosta Hamilton saisi aikaan Ferrarilla. Olisiko hänestä nostamaan Ferrari tallina takaisin maailmanmestariksi. Olisi hienoa nähdä se. Toki on Vettelkin hyvä kuljettaja. Ja vika on myös osaksi tallissa. Mutta kovin virhe herkkä yms ollut nyt Vettel itsekkin. Liekköhän olisi mahdoton ajatus nähdä Hamiltonia joskus Ferrarin ratissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tässä että minkähänlaista tulosta Hamilton saisi aikaan Ferrarilla. Olisiko hänestä nostamaan Ferrari tallina takaisin maailmanmestariksi. Olisi hienoa nähdä se. Toki on Vettelkin hyvä kuljettaja. Ja vika on myös osaksi tallissa. Mutta kovin virhe herkkä yms ollut nyt Vettel itsekkin. Liekköhän olisi mahdoton ajatus nähdä Hamiltonia joskus Ferrarin ratissa.

En vain jotenkin osaa nähdä Hamiltonia Ferrarilla. Ja Hamiltoniakaan tuskin kiinnostaa olla osallisena noissa Ferrarin sekoiluissa. Jos Hamilton haluaa jatkaa vielä nykyisen sopparinsa jälkeen niin voinee yrittää siirtyä Ferrarille mikäli he ovat ohittaneet Mersun siinä vaiheessa. Etenkin jos Ferrari haluaa päästä Vettelistä eroon mikäli tämä ei ole saavuttanut mestaruuksia. Nuo kaksi voisivat ehkä hyvinkin vaihtaa päikseen tallien välillä. Ehkä isoimpana ongelmana tässä näkisin kuitenkin Leclercin. Jos hän on oikeasti todella nopea niin Hamilton tuskin haluaa Ferrarille hänen tallikaverikseen etenkin kun Ferrarilla ei ole ollut hirveän menestyksekästä tuo kahteen autoon keskittyminen. Vaikka olisivat kuinka "tasa-arvoisia" niin Ferrari tuntuu silti kykenevän hoitamaan homman kunnolla korkeintaan yhden auton osalta.
 
Hyviä pointteja kyllä sulla. Mutta tavallaan olisi kyllä hienoa nähdä miten siinä kävisi jos vaikka ajaisikin Ferrarilla joskus.
 
Hyviä pointteja kyllä sulla. Mutta tavallaan olisi kyllä hienoa nähdä miten siinä kävisi jos vaikka ajaisikin Ferrarilla joskus.

Olishan se mielenkiintoista joo. Ja houkutteleehan se Ferrari kaikesta huolimatta kaikkia F1-kuskeja, joten eiköhän se hieman Hamiltoniakin kutkuttele vaikka aina välillä muuta väittää.
 
Itse taas olen miettinyt vieläkö Mersu haikailee saksalaista kuskia, Vetteliä tai jotain nuorempaa. Mersun tullessa näihin nykyajan formuloin hankittiin saksalaiset kuskit.
 
En vain jotenkin osaa nähdä Hamiltonia Ferrarilla. Ja Hamiltoniakaan tuskin kiinnostaa olla osallisena noissa Ferrarin sekoiluissa.
Hamilton on sanonut, että ajattelee ajavansa vielä yhden sopimuskauden nykyisen sopparinsa jälkeen. Se 2-3 vuotta voi olla liian lyhyt aika vaihtaa täysin uuteen talliin. Mieshän on ollut Mersun leirissä koko uransa ajan. Mutta olisi helppo keksiä tekijöitä, jotka voisivat vetää häntä puoleensa.

1. Ferrarin maine.
2. Mestaruuden voittaminen vielä kolmannessa tallissa.
3. Historiallisen suuri palkka.

Toisaalta Hamiltonille voi käydä jossain määrin alonsot. Hän on puhunut ajoittavansa lopettamisen tiettyyn hetkeen ja Ferrarikin tietää, että vuosia on jäljellä vähän. Verstappen on muistaakseni vapautumassa samaan aikaan ja hän voi nuorena kuljettajana olla houkuttelevampi vaihtoehto.
 
Laskelma paljastaa - näin erilainen MM-tilanne olisi ilman Sebastian Vettelin jatkuvaa sähläystä, IL kokosi hölmöilyt: "V***u, v***u, v***u!"
Tuossa on kohtalaisen hyvää analyysiä Vettelin ja Ferrarin virheistä aiheutuneista pistemenetyksistä. "Ilman virheitä Vettelillä olisi nyt 323 MM-pistettä. Ja mikä tärkeäpää: ilman saksalaisen virheitä Hamiltonilla olisi vain 317 pistettä."
Sen sijaan siitä voi olla montaa mieltä, onko Ferrari enää mestaruuden ansainnut auto.

Tuo Saksan moka on kyllä yksi kauden pahimpia toilailuja. Ilman sitä Vettelillä voisi vielä ehkä ollakin jonkunlainen mahdollisuus. Ja tuntui jotenkin, että siitä Saksan voitosta alkoi muutenkin Vettelin alamäki tai vaihtoehtoisesti Hamiltonin ylämäki. Saksan jälkeen Belgiaa lukuunottamatta Hamilton on kuitenkin voittanut kaikki kisat.

IL: "Tämä kaikki on tietenkin vain spekulatiivista ajatusleikkiä. Mutta tämä sama laskutoimitus on tehty myös Maranellossa. Ferrarin SF71H on mestaruuden arvoinen auto.

Tallilla ei vain ole mestaruuden arvoista kuljettajaa."

En kyllä syyttäisi pelkästään Vetteliäkään. Tuon lopun lauseen voisi ihan hyvin muokata tällaiseksi: "Tallilla ei vain ole mestaruuden arvoista kuljettajaa tai tiimiä." Meinaan on tuolla tuo tiimikin sössinyt minkä kerkeää. Virheitä tehdään Mersua enemmän autossa, tallissa, varikkomuurilla (strategia), pitstopeilla..


Hamilton on sanonut, että ajattelee ajavansa vielä yhden sopimuskauden nykyisen sopparinsa jälkeen. Se 2-3 vuotta voi olla liian lyhyt aika vaihtaa täysin uuteen talliin. Mieshän on ollut Mersun leirissä koko uransa ajan. Mutta olisi helppo keksiä tekijöitä, jotka voisivat vetää häntä puoleensa.

1. Ferrarin maine.
2. Mestaruuden voittaminen vielä kolmannessa tallissa.
3. Historiallisen suuri palkka.

Toisaalta Hamiltonille voi käydä jossain määrin alonsot. Hän on puhunut ajoittavansa lopettamisen tiettyyn hetkeen ja Ferrarikin tietää, että vuosia on jäljellä vähän. Verstappen on muistaakseni vapautumassa samaan aikaan ja hän voi nuorena kuljettajana olla houkuttelevampi vaihtoehto.

En millään jaksaisi uskoa Verstappeniin Ferrarilla. RB koittaa pitää hänestä kiinni niin hyvin kuin mahdollista ja toisaalta mielestäni Verstappen ei sovi luonteeltaan ollenkaan Ferrarille. Toki voihan se luonne ja asenne hieman muuttua kunhan ikää tulee lisää. Ja sitten toisaalta jos Leclerc osoittautuu Vetteliä paremmaksi niin helpompaa on ehkä hankkia hänelle sopiva apuri Vettelin sopparin päätteeksi.
 
En millään jaksaisi uskoa Verstappeniin Ferrarilla. RB koittaa pitää hänestä kiinni niin hyvin kuin mahdollista ja toisaalta mielestäni Verstappen ei sovi luonteeltaan ollenkaan Ferrarille. Toki voihan se luonne ja asenne hieman muuttua kunhan ikää tulee lisää. Ja sitten toisaalta jos Leclerc osoittautuu Vetteliä paremmaksi niin helpompaa on ehkä hankkia hänelle sopiva apuri Vettelin sopparin päätteeksi.
Leclercin kehitys lieneekin avain Ferrarin tulevaisuuden valinnoissa. Mikäli Vettel ei onnistu tuomaan tallille mestaruutta kauteen 2020 mennessä tai jopa hukkaa niitä lisää, niin hänen päivänsä ovat luetut. Leclercin menestyessä se voi olla jopa Giovinazzi, joka on Ferrarin seuraava uusi kuljettaja.
 
Mielenkiintosia viestejä tuossa ylempänä. Itellä jotenki semmonen fiilis että Hamia ei ferrarilla nähdä koskaan, vois ajatella että hän haluaa jatkaa mersun kanssa ja sitte uran jälkeen saa sanoa että hän (ja mersu) olivat ne jotka murjoivat Ferrarin maanrakoon.

Vettel ja Hamilton olis kyllä mukava nähdä samassa tallissa, en kummastakaan tykkää isommin, mutta Hamilton on minusta näyttänyt ajotaitojensa lisäksi henkisen vahvuuden. Toki jälkimmäinen on hieman semmonen että jos kaikki toimii hyvin tallin ja auton puolelta, niin tuntuu että Hamilton on pysäyttämätön, psyykkaa ittensä melkosiin suorituksiin. Ja sitte taas jos homma tökkii niin itkua löytyy. Vettelillä tuntus kasetti olevan hieman heikompi, toki tallillaki on tässä osansa.

Entisenä Hamiltonin suoranaisena vihaajana, nykyisenä Hamiltonin epätykkääjänä mutta arvostajana, kyllä tuolle häätyy vähän hatun reunaa kohottaa. Bottaksestakaan en isommin perusta, toki suomilippu tuossa sarjassa on aina hyvä, mutta jos verrokkina on Hamilton niin...mitäpä tuohon sanos. Ei se helpoin paikka ole tiimikaveria voittaa.

tl;dr: Ham on ärsyttävä ja ärsyttävän hyvä. Mersulla ajetaan hevosten yli. Leclercillä tullee tuskanen ens vuosi. Bottas jatkaa mersulla vielä 3 vuotta. Kimi on podiumilla 3 kertaa Sauberilla.
 
Leclercin kehitys lieneekin avain Ferrarin tulevaisuuden valinnoissa. Mikäli Vettel ei onnistu tuomaan tallille mestaruutta kauteen 2020 mennessä tai jopa hukkaa niitä lisää, niin hänen päivänsä ovat luetut. Leclercin menestyessä se voi olla jopa Giovinazzi, joka on Ferrarin seuraava uusi kuljettaja.

Näin näkisin itsekin. Jatko riippuu hyvin paljon Leclercin menestyksestä Ferrarilla ja osittain tietysti myös Giovinazzin pärjäämisestä Sauberilla. Jos Leclerc on parempi kuin Vettel ja Giovinazzikin ajaa edes kohtuullisesti niin ei ole mitään syytä miksei Giovinazzia nostettaisi Vettelin tilalle kaudelle 2021. Räikkösestä saadaan vielä Giovinazzin suorituskyvylle hyvä mittari.

Mielenkiintosia viestejä tuossa ylempänä. Itellä jotenki semmonen fiilis että Hamia ei ferrarilla nähdä koskaan, vois ajatella että hän haluaa jatkaa mersun kanssa ja sitte uran jälkeen saa sanoa että hän (ja mersu) olivat ne jotka murjoivat Ferrarin maanrakoon.

...

Toisaalta mestaruus Ferrarilla olisi se viimeinen silaus Hamiltonin menestyksekkäälle F1-uralle ja mestaruuden saavuttaminen kolmessa eri tallista olisi todella kova juttu. Uskon, että Hamilton tietää tämän itsekin mutta voi tietysti olla, että hän kokee Mersun niin omakseen ettei Ferrarille siirtyminen kiinnosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom