F1 Kausi 2018

F1:n omistava Liberty Media suunnittelee uudistusta aika-ajoihin. Auto, Motor und Sportin mukaan suunnitteilla on neljään osioon jaettu aika-ajo, joka otettaisiin käyttöön jo ensi kaudella.

Suunnitelman mukaan jokaisen osion neljä hitainta putoaa jatkosta, joten neljännessä ja ratkaisevassa osiossa paalupaikasta taistelisi kahdeksan kuljettajaa. Liberty uskoo uuden järjestelmän tuovan lisää jännitystä.

Aika-ajoihin neljäs osio? – F1 suunnittelee yllättävää uudistusta

Liekö tämä nyt kovastikaan muuttaa mitään?
Ihan skeidaa. Nykynen 3 on jo liikaa. Juuri kuin jännittävin osio alkaa eli Q3 niin autot käyvät vain 2 kertaa radalla.

2 Ekaa sessiota ihan turhia.

Pitäisi olla vain 2 sessiota. Puolet putoaa pois ekan session jälkeen ja aikaa ajella tuossa ekassa olisi se joku 20min. 20 minsaa sitten toiseen sessioon myös. Siinä ehtisi sen joku 4 nopeaa vetästä.
 
Loppujen lopuksi se on aivan turha kikkailla erilaisilla aika-ajomalleilla, niin pitkään kuin eri tallien erot ovat näin suuria. Iso talli tippuu kärjestä ainoastaan epäonnistumalla ja sekoilemalla todella pahasti päätöksissään vuosien ajan, kuten McLaren.

F1:n ongelmat uhreilulajina ovat tulonjaossa ja käytettävissä olevien resurssien epätasaisuudessa. Lopulta ainoa ratkaisu kilpailulliseen ongelmaan on jonkinlaisessa budjettikatossa, joka tasoittaa pelikentän. Luultavasti sittenkin isot valmistajat ovat edelleen etulyöntiasemassa, koska voivat luvata esimerkiksi parhaille insinööreille rahakkaita sivuhommia F1-uran jälkeen.

Erot autojen kilpailukyvyn välillä voisivat kuitenkin pysyä kauden kuluessa pienempinä ja näin pienemmillä talleilla olisi mahdollisuus taistella vielä paremmista sijoituksista myös loppukaudella. Nykyisin pikkutallit laittavat kaikki panoksensa aikaisin seuraavaan kauteen, jolloin alkukaudesta saatetaan nähdä yllätyksiä, mutta sitten vuoden edetessä isot ajavat aina ohi kehityksessä. Loppukaudesta nähdään vain Hamiltonin uran parhaita voittoja paalulta voittoon, kaikista parhaan yleisön edessä ym.

Kilpailullisesti budjettikatto pakottaisi kuitenkin tallit hiomaan toimintansa mahdollisimman tehokkaaksi saatavilla olevien varojen puitteissa. Pienemmän tallin keksimä tekninen innovaatio voisi kantaa näin pidemmälle, sen sijaan että isot vaan kopioivat sen omiin autoihinsa seuraavaan kisaan mennessä.
 
Paitsi kun isot kiertää sen katon ihan mennentullen, eikä sillä saavuteta mitään todellista hyötyä. Eikä kuninkuusluokka ole kuningas jos rajoitetaan kuluja.
 
Ihan skeidaa. Nykynen 3 on jo liikaa. Juuri kuin jännittävin osio alkaa eli Q3 niin autot käyvät vain 2 kertaa radalla.
No haluatko arvata todellisen syyn muutokselle? Liberty teki juuri yhteistyösopparin uhkapelifirman kanssa. Enemmän aika-ajosessioita -> enemmän veikkauksia aika-ajojen tuloksista ja mistä lie.
 
Miksei sitten samantien top kuskien kesken 5 kierroksen sprinttikisa viimeisessä sessiossa.
 
Pitäisi olla vain 2 sessiota. Puolet putoaa pois ekan session jälkeen ja aikaa ajella tuossa ekassa olisi se joku 20min. 20 minsaa sitten toiseen sessioon myös. Siinä ehtisi sen joku 4 nopeaa vetästä.

Jolloin kuskit odottaisivat kymmenen minuuttia ja ajaisivat lopussa kaksi nopeaa vetoa. Aivat kuten tunnin aika-ajoissa odotettiin viimeistä kymmentä minuuttia. Aika-ajo on jaettu kolmeen osaan siksi että kärkipään kuskien on pakko mennä useammin radalle, osioiden vähennys ei tule missään tilanteessa lisäämään heidän radalla oloa, ainoastaan vähentämään.

Nykyinen aika-ajosysteemi on ylivoimaisesti paras ja sitä ei pysty enää sääntömuutoksilla merkittävästi parantamaan.
 
Mitäs tuumitte, kuka olis paras tallikaveri Kimille? Mielestäni Giovinazzi olisi korporaation kannalta paras vaihtoehto, ja varmasti Kimillekin ihan hyvä benchmark. Ericsson on vähän menetetty tapaus, ja jos jostain kumman syystä Kimi hänelle vielä sattuisi häviämään, niin sais koko uran loppupuoliskon varjot ikävän sinetin.
 
Mitäs tuumitte, kuka olis paras tallikaveri Kimille? Mielestäni Giovinazzi olisi korporaation kannalta paras vaihtoehto, ja varmasti Kimillekin ihan hyvä benchmark. Ericsson on vähän menetetty tapaus, ja jos jostain kumman syystä Kimi hänelle vielä sattuisi häviämään, niin sais koko uran loppupuoliskon varjot ikävän sinetin.
Itsekin meinaan, että (Giovi)Nazzi ois paras, mutta oishan se hauska nähä Ericssonin löylyytystä :D
 
Giovinazzi taitaisi olla se fiksuin valinta. Kimi voisi tavallaan korvata Ericssonin sinä kokeneena kuljettajana ja Giovinazzi Leclercin tulokkaana. Giovinazzissa voisi olla potentiaaliakin, Ericsson on jo nähty ja todettu melko tyhjäksi arvaksi. Ehkäpä gridin turhin kuski tällä hetkellä. Tosin todellisuudessa taitaa mennä niin, että Ericsson jää kuitenkin toiseksi kuskiksi.
 
No höh. Ei saada mitään suomi-ruotsi vääntöjä. Ericsson ei kyllä sponsoreiden lisäksi ole tuonut lajille juuri mitään.
Joten ihan ymmärrettävä valinta Sauber-AlfaRomeo-Ferrarilta. Kimi voi olla ihan hyvä oppi-isä Giolle.
 
Ferrari sai valita tuon toisen kuljettajan. Hyvä kuski tulee, kun useilla onkin jo tallipaikka valmiina.
24-vuotiaan Giovinazzin valinta on myös omanlaista F1-politiikkaansa. Sauberin, sen nimikkosponsorina toimivan Alfa Romeon ja tämän sisaryhtiön Ferrarin välinen sopimus oikeuttaa Ferrarin valitsemaan toisen Sauberin kuljettajista.
 
Tulee mieleen että onko taustalla päätetty Kimin siirrosta ja sovittu että se esitetään itsenäisenä sopimuksena jotta jäljelle jää tuo optio jonka avulla sitten Ericson potkitaan pois rikkaiden omistajien vastalauseista huolimatta.
 
Suomalaiselle formulakuskille huikea mahdollisuus – ajaa jo viikonloppuna F2-sarjaa Sotshissa

Niko Kari siirtyy loppukaudeksi F2-sarjaan.

Suomalaiskuljettaja Niko Kari ilmoitti tiistaina siirtyvänsä GP3-sarjasta formula 2 -sarjaan. Se on lähimpänä F1-sarjaa oleva luokka.

Ensi viikolla 19 vuotta täyttävä Kari jatkaa hollantilaisessa MP Motorsport -tallissa, mutta nousee yhtä porrasta ylemmäs.

Hän korvaa sveitsiläiskuljettaja Ralph Boschungin F2-kauden kahtena viimeisenä kilpailuviikonloppuna. Tallin toinen kuski on ranskalainen Dorian Boccolacci.

Tämä kausi on ollut Karille vaikea GP3-sarjassa. Hän on saanut vain kuusi pistettä. Kari on GP3-sarjan pistetaulukossa 16:nnella sijalla.

Kari ajaa ensimmäisen F2-kisansa jo ensi viikonloppuna Sotshin radalla. Kauden päätöskisat ajetaan F2-sarjassa marraskuun lopussa Abu Dhabissa.



Tälläistä siirtoa ei ihan heti osannut odottaa, mielenkiintoista sinänsä nähdä mitenkä Karin poika pärjää luokkaa ylempänä. Eikös hän tehnyt jonkun visiitin jo viime vuonna siellä?
 
Ei haittaa, ei tartte kuulla selostajilta joka toinen viikonloppu "huikeasta Suomi-Ruotsi maaottelusta", vitsi joka väljähtyi heti kun Räikkösen Sauber-siirto varmistui. :dead:
 
Katos perhana, hyvä homma että saadaan uusia kuskeja. Itse jotenkin kuvittelin, että Kimi olisi täyttänyt sen "Ferrarin paikan" Sauberilta. Suomi-Ruotsi kisa jää näkemättä mutta sarjan kannalta ihan positiivinen vaihdos.
Edelleenkin Kimi teki itsenäisesti sopimuksen ja siten ei täyttänyt mitenkään Ferrarin vaatimaa paikkaa. Giovanazzi on akatemia kuski joten luonnollisesti toinen paikka menee hänelle. Yksi maksukuski vähemmän mikä on hyvä juttu kun Ericssonin näytöt on nähty.
 
Edelleenkin Kimi teki itsenäisesti sopimuksen ja siten ei täyttänyt mitenkään Ferrarin vaatimaa paikkaa. Giovanazzi on akatemia kuski joten luonnollisesti toinen paikka menee hänelle. Yksi maksukuski vähemmän mikä on hyvä juttu kun Ericssonin näytöt on nähty.

Niin.. Sanoinkin vain sen miten olin itse asian kuvitellut ja mitä oli osittain selitelty aiemmin. Jos alusta asti oli tiedossa, että Ferrari saa valita Kimin tallikaverin Sauberille niin johan tämä oli melko itsestäänselvä kuvio aikoja sitten. Ja melko paljon silloin ollut spekulaatiota näin selvästä asiasta. Miksi Ferrari ajattaisi Sauberilla Ericssonia, kun voi laittaa oman kuljettajan harjoittelemaan Kimin rinnalle.
 
Edelleenkin Kimi teki itsenäisesti sopimuksen ja siten ei täyttänyt mitenkään Ferrarin vaatimaa paikkaa. Giovanazzi on akatemia kuski joten luonnollisesti toinen paikka menee hänelle. Yksi maksukuski vähemmän mikä on hyvä juttu kun Ericssonin näytöt on nähty.
En kyllä mitenkään usko siihen että vasta monzan jälkeen olisi sauberin kanssa ekat keskustelut käyty, veikkaan todellisen syyn olleen fefen sisäinen taistelu kuljettaja valinnoista jolloin on hierottu myös vaihtoehtoja kimille. Monzaa enne sitten kerrottu kimille että "valitettavasti päädyimme leclerckiin mutta jos kiinnostaa niin sinulle olisi paikka sauberilla". Toki tämän jälkee kimi on itse sopimuksensa kirjoittanut jolloin paperilla on itse paikan hommannut.
 
Toivottavasti ei ala politikointi heti Alfa Romeolla, kun Italian poika ajaa tallissa: "Grandissimo Antonio! Forza Ragazzi!"
Vaan eiköhän Kimi peittoa helposti tämän 'Sovinatsin', jonka ainoa mestaruus on Formula Pilota China-sarjasta ja viimeinen kokonainen kilpakausi vuodelta 2016.
 
Toivottavasti ei ala politikointi heti Alfa Romeolla, kun Italian poika ajaa tallissa: "Grandissimo Antonio! Forza Ragazzi!"
Vaan eiköhän Kimi peittoa helposti tämän 'Sovinatsin', jonka ainoa mestaruus on Formula Pilota China-sarjasta ja viimeinen kokonainen kilpakausi vuodelta 2016.
Ensimmäiset salaliittoteoriat alkakoon. :D

Odotellaan nyt vahvistusta ensinnäkin kuka siellä Kimin kanssa ajaa ensivuonna, mutta toki se taitaa olla jo 99% varmaa että Giovinazzi siellä antaa hanaa.
 
Sauber on jo julkistanut aiemmin iltapäivällä, että Giovinazzi tosiaan ensi kaudella toinen kisakuljettaja.
 
Jolloin kuskit odottaisivat kymmenen minuuttia ja ajaisivat lopussa kaksi nopeaa vetoa. Aivat kuten tunnin aika-ajoissa odotettiin viimeistä kymmentä minuuttia. Aika-ajo on jaettu kolmeen osaan siksi että kärkipään kuskien on pakko mennä useammin radalle, osioiden vähennys ei tule missään tilanteessa lisäämään heidän radalla oloa, ainoastaan vähentämään.

Nykyinen aika-ajosysteemi on ylivoimaisesti paras ja sitä ei pysty enää sääntömuutoksilla merkittävästi parantamaan.

No vanhassa tunnin aika-ajossa oli erityiset aika-ajo moottorit mitkä eivät edes kestäneet monia vetoja. Lisäksi renkaat kesti aina sen yhden nopean ja oli varmaan ihan törkeen kalliita. Ekat puolituntia ei ollut kumia radalla, joten rata nopeutui selvästi.

Miksi odottaa 10 minuuttia, jos rata on hyvä ja nopea? Ehkä jos kahden vedon jälkeen näyttää, että rata hidastuu eikä aikaa voi parantaa voi vetää vielä kolmannen ja todeta että tämä oli tässä tai sitten voi vielä parantaa jos pari ekaa ei mennyt niinkuin halusi.

Kärkipään tallit käy vetää pari nopeeta Q1 ja Q2 ja sitten odotellaan Q3 jossa ajavat huimat 2.

Mulle on ihan sama vaikka kärkitallit ei ajais Q1 ja Q2 ollenkaan.. ne vois päästä automaattisesti Q3. Se on katsojan kannalta ihan sama käykö ne radalla vähä lämmittelemässä vai ei. "ooh nyt siellä meni ferraari!"

Eli mielummin 1-2 vetoa Q1 ja sitten 2-4 vetoa Q2 ja se on siinä, kuin 2 vetoa Q1&Q2 ja 2 Q3.

Itsellä ainakin lähes joka vkl tulee mieleen.. "voi kun tämä Q3 jatkuis vielä pari nopeeta yritystä".
 
Jossain kohtaa siinä alkuperäisen Crashjeanin ja nykyisen evvk:n välillä Grosjean oli muistaakseni ihan hyvältä vaikuttava kuski.
 
Jossain kohtaa siinä alkuperäisen Crashjeanin ja nykyisen evvk:n välillä Grosjean oli muistaakseni ihan hyvältä vaikuttava kuski.

Kaudella 2012 alkoi päästä Kimin rinnalla vauhtiin ja 2013 näytti jo oikeasti hyvältä. 2013 Grosjean sai kuitenkin sen 6 podiumia. Sen jälkeen jotain tapahtui kehityssuunnassa ja se lähti selkeään alamäkeen. Toisaalta sama tapahtui kyllä autollekin Kimin lähdettyä Lotukselta.
 
Niin siis se Lotus oli oikeasti helvetin hyvä auto, sillähän Kimi krapuloissaan/päissään voitti kisoja ja oli hyviä voittosaumoja useamminkin. Sillä olisi joku aika-ajojyrä tehnyt todella kovaa tulosta.
 
Niin siis se Lotus oli oikeasti helvetin hyvä auto, sillähän Kimi krapuloissaan/päissään voitti kisoja ja oli hyviä voittosaumoja useamminkin. Sillä olisi joku aika-ajojyrä tehnyt todella kovaa tulosta.

Oli silloin Red Bullilla, Ferrarilla ja Mercedekselläkin hyvät autot, joten eivät nuo Grosjeanin podiumit ihan ilmaisena tuolla autolla tulleet.
 
Oli silloin Red Bullilla, Ferrarilla ja Mercedekselläkin hyvät autot, joten eivät nuo Grosjeanin podiumit ihan ilmaisena tuolla autolla tulleet.
Jep, kyllä Lotus oli korkeintaankin kolmanneksi paras auto tuolla kaudella ja Grosjean ajoi oikeasti todella hyvin monissa kisoissa.
 
Itse ihmettelen vieläkin miten perez jatkaa mieluummin kuin oconi.
 
Myöskin Kimin taannoisista bensasotkuista Spa:n aika-ajoissa on saatu myös uutta videomateriaalia nähtäväksi ;)

 
Oho. Mitä tuossa siis oikeastaan oli tapahtumassa tai taustana? En kyllä sinänsä ihmettele noita tunteenpurkauksia, kun tuota sähläystä tapahtuu jatkuvasti. Miten voi tuollaisella tiimillä olla pakka noin sekaisin?
Kimi sano ettei aika riitä enää ulos, mutta laittovat silti ulos ja tajusivat vähän ajan päästä että ei olekkaan aikaa :D
 
Kimi sano ettei aika riitä enää ulos, mutta laittovat silti ulos ja tajusivat vähän ajan päästä että ei olekkaan aikaa :D
Vettel jäi varikon portille samassa kohtaa, vaihtui vihreästä punaiseen valo joku 5 metriä ennen varikon ulostuloviivaa
 
Kimi sano ettei aika riitä enää ulos, mutta laittovat silti ulos ja tajusivat vähän ajan päästä että ei olekkaan aikaa :D

Eli meni pitkälti niinkuin ajattelinkin. Laitetaan pihalle kun aika on loppu. Hyvin menee kyllä huipputiimillä, kun insinöörit eivät osaa edes kelloa katsoa.
 
Eli meni pitkälti niinkuin ajattelinkin. Laitetaan pihalle kun aika on loppu. Hyvin menee kyllä huipputiimillä, kun insinöörit eivät osaa edes kelloa katsoa.
Olivat varmaan etsimässä käännöksiä sanakirjasta, niin eivät huomanneet ajan kulkua. Ferrarille olisi hyväksi laittaa muutama spagetti pois vastuutehtävistä.
 
Valtterilla on vielä pieni mahdollisuus sijoittua toiseksi MM-taistossa. 67 pistettä perässä Vetteliä ja kisoja vielä viisi jäljellä. Toki se ei onnistu jos joutuu vielä siipimiehenä sijoituksia tiputtamaan.
 
Valtterilla on vielä pieni mahdollisuus sijoittua toiseksi MM-taistossa. 67 pistettä perässä Vetteliä ja kisoja vielä viisi jäljellä. Toki se ei onnistu jos joutuu vielä siipimiehenä sijoituksia tiputtamaan.
Ei käytännössä mahdollisuuksia, pitäisi saada 13,4 pistettä enemmän per kisa kuin Vettel. Jo neljännestä sijasta tulee 12 pistettä, joten voittokaan ei riitä jos Vettel ajaa normisuorituksia.
 
Ei käytännössä mahdollisuuksia, pitäisi saada 13,4 pistettä enemmän per kisa kuin Vettel. Jo neljännestä sijasta tulee 12 pistettä, joten voittokaan ei riitä jos Vettel ajaa normisuorituksia.

Seuraavasta kisasta voitto siipimiehelle ja Vettelille keskeytys, niin siitä se takaa-ajo lähtee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom