Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tiimillä on nykyään amerikkalaisjohtoa Zak Brownin muodossa. Eiköhän taustalla ole halu myydä McLarenin urheiluautoja amerikassa. Alonso olisi erinomainen markkinointimies mäkin projektille, koska hänet tunnetaan rapakon takanakin kaksinkertaisena F1 maailmanmestarina.En vaan ymmärrä sitä, että kenen puolelta tuollainen sitoutuminen koetaan tarpeelliseksi, jos se olettamukseni pitää, että Alonso voi ajaa indyissä vain McLarenin väreissä tai sitten ei ollenkaan. Alonsolle olisi kyllä rapakon takana muitakin ottajia, koska hän vakuutti jo Indy 500 -kisassa ja hänellä on suuri markkina-arvo.
F1:n puolella hänelle taas ei ole muita ottajia, joten McLareninkaan ei oikeastaan tarvitse suojata selustaansa siltä epätodennäköiseltä vaihtoehdolta, että Mersu tai Red Bull aikoisivat palkata hänet. No joo, kyllähän Alonso kertoi, että Red Bull heilutteli sopimusta viime kesänäkin... Enpä tiedä.
Eikai tossa voi olla muu taustalla kun jokin järjetön vuosien soppari mclarenin kanssa, hyvä haukkua firmaa ja muutenki tehä mitä huvittaa jos ei potkuja oo tulossa.En vaan ymmärrä sitä, että kenen puolelta tuollainen sitoutuminen koetaan tarpeelliseksi, jos se olettamukseni pitää, että Alonso voi ajaa indyissä vain McLarenin väreissä tai sitten ei ollenkaan. Alonsolle olisi kyllä rapakon takana muitakin ottajia, koska hän vakuutti jo Indy 500 -kisassa ja hänellä on suuri markkina-arvo.
F1:n puolella hänelle taas ei ole muita ottajia, joten McLareninkaan ei oikeastaan tarvitse suojata selustaansa siltä epätodennäköiseltä vaihtoehdolta, että Mersu tai Red Bull aikoisivat palkata hänet. No joo, kyllähän Alonso kertoi, että Red Bull heilutteli sopimusta viime kesänäkin... Enpä tiedä.
Autosport sanoi:Fernando Alonso was never considered by Red Bull for 2019 says Max Verstappen, who insists the Formula 1 team was only focused on finding a driver he would work with.
Luultavasti jo siinä vaiheessa, kun Verstappen kolaroi ensimmäisen kerran Ricciardon kanssa/pakotti tämän ulos radalta. Esimerkiksi vuosi sitten Unkarissa kun Verstappen kolasi Ricciardon radalta keskeytykseen, mutta talli ei tainnut hirveästi lopulta torua kultapojuaan.Verstappen vaikuttaa sanoneen, ettei Red Bull ollut kiinnostunut Alonsosta, koska Verstappen ei henkilökohtaisesti halunnut olla Alonson tallikaveri. Liekö Ricciardo kuitenkin aistinut tämän Verstappenin nuolemisen tallin sisällä...
Tottahan tuo oikeastaan, että Vettelin pariksi haluttiin nuori uusi kuski. Jos Vettelin vauhti ei vielä myöhemminkään riitä, niin Vettel voidaan korvata helposti jollain toisella kuskilla.IL selvitti: Puheet Kimi Räikkösen vauhdin hidastumisesta eivät pidä paikkaansa, koko Ferrari-uran saldo on silti tympeää luettavaa - ”Tarjoaa vain ajoittain haastetta”
Kyllä vaan kimi loppujen lopuksi on aika surkea. Massallekin hävinnyt
Massa taisi olla sikäli epäonninen että Ferrarille päästyään joutui Schumacherin kaveriksi ja myöhemmin Alonson, talli lienee tehnyt auton pitkälti noiden ykköskuskien ajotyyleille, säädöillä ei voi rajatta muuttaa autoa. Kimin kanssa oli tasaista, en nyt muista kausien loppuja että vaihtoiko Ferrari kuskien paikkoja kisoissa, vaikuttaisi ehkä IL:n tilastoihin parin kisan osalta. Sitä en osaa arvioida enkä muista nousiko Kimillä jotain mestaruuden myötä päähän ja keskittyminen kärsi vai oliko Massa ihan vaan "rehellisesti" parempi 2008. Kimillä oli ilmeisesti vaikeuksia "Alonson autossa" palattuaan Ferrarille.Kyllä vaan kimi loppujen lopuksi on aika surkea. Massallekin hävinnyt
Ricciardohan kävi red bullilla näyttämässä ettei vettel kovin ylivoimainen kuljettaja ole.Taitaa Vetteliltä itseltään löytyä lähtöhalut nopeasti, jos rupee joku junnu olemaan nopeampi.
Lainausmerkit "rehellisen" ympärillä ovat erittäin osuva valinta. Kimi oli kyllä Massaa hitaampi mutta kuinka rehellistä se oli, niin se onkin hyvä kysymys. Alonsohan tunnetusti allekirjoitti sopimuksen Ferrarille siirtymisestä Monacon GP:n alla kaudella 2008 – siis toukokuun lopulla. Hieman myöhemmin Ferrari alkoi kehittää autoa Massan suuntaan mm. sotkemalla Kimille kriittisen etujousituksen. (Kimin ongelmat auton kanssa ovat yleensä liittyneet etupään ajettavuuteen.)Sitä en osaa arvioida enkä muista nousiko Kimillä jotain mestaruuden myötä päähän ja keskittyminen kärsi vai oliko Massa ihan vaan "rehellisesti" parempi 2008.
Näinpä. Kanadassa meni mahdollisesti voitto Hamiltonin ajovirheen takia, Ranskassa tekninen vika vei toisen voiton ja Belgian GP:ssä osittain huono tuuri sääolosuhteiden kanssa mutta voi sen laskea Räikkösen ajovirheeksikin. Muistaakseni loppukaudesta nähtiin myös yksi tallimääräys Massan eduksi. Kaikkien muiden ongelmien kanssakin nuo pisteet olisivat riittäneet mestaruuteen.Kimi oli 2008 marssimassa "helppoon" toiseen maailmanmestaruureen kunnes kanadassa Hamilton ajoi päälle. Sen jälkeen sarja teknisiä ongelmia ja muutama oma virhe jätti Hamiltonin ja Massan taistelemaan Mm.stä.
Ja seuraavalla kaudella Kvyat tuli näyttämään, ettei Ricciardo ole kovin ihmeellinen kuljettaja.Ricciardohan kävi red bullilla näyttämässä ettei vettel kovin ylivoimainen kuljettaja ole.
Kivathan menee Torolle, joten suora vertailu ei toimi.Ja seuraavalla kaudella Kvyat tuli näyttämään, ettei Ricciardo ole kovin ihmeellinen kuljettaja.
Oliko tämä se kisa missä Kimi johti kisan loppuvaiheessa reilusti, mutta sitten tuli sade, kimi spinnasi ja hamilton pääsi ohi, sitten kimi pääsi vielä uudelleen johtoon ja spinnasi taas.Belgian GP:ssä osittain huono tuuri sääolosuhteiden kanssa mutta voi sen laskea Räikkösen ajovirheeksikin. Muistaakseni loppukaudesta nähtiin myös yksi tallimääräys Massan eduksi. Kaikkien muiden ongelmien kanssakin nuo pisteet olisivat riittäneet mestaruuteen.
Oliko tämä se kisa missä Kimi johti kisan loppuvaiheessa reilusti, mutta sitten tuli sade, kimi spinnasi ja hamilton pääsi ohi, sitten kimi pääsi vielä uudelleen johtoon ja spinnasi taas.
Muistikuvat on vähän hämärtyneet mutta muistelen että piruetteja siellä tehtiin ja vitutti ja jännitti yhtä aikaa.
Oliko tämä se kisa missä Kimi johti kisan loppuvaiheessa reilusti, mutta sitten tuli sade, kimi spinnasi ja hamilton pääsi ohi, sitten kimi pääsi vielä uudelleen johtoon ja spinnasi taas.
Ei paljon muutu, mutta vähän kovempaa pitää ajaa että pääsee viimeiseen osioon. Lisää ehkä vähän virheen mahdollisuutta, kun neljä nopeaa kierrosta täytyy tehdä. Viimeisessä osiossa 8 nopeinta on silti ihan sopiva määrä.F1:n omistava Liberty Media suunnittelee uudistusta aika-ajoihin. Auto, Motor und Sportin mukaan suunnitteilla on neljään osioon jaettu aika-ajo, joka otettaisiin käyttöön jo ensi kaudella.
Suunnitelman mukaan jokaisen osion neljä hitainta putoaa jatkosta, joten neljännessä ja ratkaisevassa osiossa paalupaikasta taistelisi kahdeksan kuljettajaa. Liberty uskoo uuden järjestelmän tuovan lisää jännitystä.
Aika-ajoihin neljäs osio? – F1 suunnittelee yllättävää uudistusta
Liekö tämä nyt kovastikaan muuttaa mitään?
Ei paljon muutu, mutta vähän kovempaa pitää ajaa että pääsee viimeiseen osioon. Lisää ehkä vähän virheen mahdollisuutta, kun neljä nopeaa kierrosta täytyy tehdä. Viimeisessä osiossa 8 nopeinta on silti ihan sopiva määrä.
Vale hoitaa homman. Hamiltonin motivaatio ei oo enää huipussaan, jolloin on Valen tilaisuus iskeä.
Jännä kyllä nähdä miten voimasuhteet lopulta asettuvat tallien välillä. Red Bullilla ja McLarenilla on mahdollisuudet nousta haastamaan tosissaan Mersua ja Ferraria. Renaultillakin on niin paljon resursseja taustalla, että sieltäkin suunnalta voidaan saada yksi haastaja kärkitallien joukkoon.
Sais F1 ottaa käyttöön nopeimmankierroksen palkitseminen sarjapisteillä, esim. vaikka 1pts. Tulisi vähän toimintaa peräpään autoille kun lopussa haettaisiin vain nopeintakierrosta hakemalla pehmeimmät alle ja pienellä bensalla sitte tykittää vikat kierrokset kaikki pelissä.
Sais F1 ottaa käyttöön nopeimmankierroksen palkitseminen sarjapisteillä, esim. vaikka 1pts. Tulisi vähän toimintaa peräpään autoille kun lopussa haettaisiin vain nopeintakierrosta hakemalla pehmeimmät alle ja pienellä bensalla sitte tykittää vikat kierrokset kaikki pelissä.
F1-luokassa vaan ei ihan samalla tavalla ole yksityistiimejä. Kaikki tallit ovat autonvalmistajia ja säännöt kieltävät ostamasta autoja toisilta valmistajilta, eli asiakasautoja ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole.Mun mielestä sais olla kyllä sama systeemi kuin WTCC luokassa oli aikoinaan. Eli yleisoisteiden lisäksi yksityistiimeillä oli pienempi mestaruus jaossa ja pisteet.
Budjettikaton pystyy kiertämän niin helposti että ei sitä pysty mitenkään valvomaan. Nytkin jo huipputallit testaa osia "satelliittitalleilla" jolloin huippu talli olisikin pian jaettu 2-3 tallin kesken ja yhdessä autossa sitten parhaat osat/kuskit.Joo, ei se haittais että noita palkintorahoja tulis noille alapään talleillekki hieman reilummalla kädellä, toki näkisin että ei se vastikkeetonta rahaa tarvis olla, vaan jollain konstilla tsempattais niitä suorituskyvyn nostoon, että tulis heillekki enemmän mieltä kilpailla niistä sijoista/rahoista.
Tuota "sarja sarjan sisällä"-juttua vierastan kyllä, voihan se toki jossain toimiakki, mutta F1 on kuitenki pieni sarja tallimäärältään, niin ei sitä minustakkaan kannata alkaa kahtia jakamaan. Mutta jotain pikku buustia tuonne häntäpään talleille ehkä kaipais.
edit: Kulukatostahan on paljon puhetta ollu jo pitkän aikaa, mutta minusta sekään ei ole välttämättä oikea tie. Ja pirullako semmosta valvoo? Jos nuo isot tallit haluavat tuhlata niin antaa palaa vaan, toki se pikkutalleja ahistaa ko ei samoja resursseja ole, mutta eiköhän tuo kulukattoki naulattas johonki tuohon huipputallien budjettien tienoille, jolloin se ei pikkutalleja auttas yhen mittään. En tiiä, mutta mielelläni näkisin että nuo tasoerot edes hieman pienenisi.
F1-luokassa vaan ei ihan samalla tavalla ole yksityistiimejä. Kaikki tallit ovat autonvalmistajia ja säännöt kieltävät ostamasta autoja toisilta valmistajilta, eli asiakasautoja ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole.
Nyt ei ole tarkoitus viilata pilkkua vaan kyllä kaikkien tallien kuuluu taistella samasta mestaruudesta eikä jakaa jo valmiiksi pientä sarjaa kahteen eri tasoluokkaan. Kuluihin nähden F1-sarjan palkintorahapotti on sitä paitsi aika vaatimaton.
Reilumpaa olisi vain tasata maksettavien palkintorahojen määrää ja antaa isojen tallien tuhlata, jos niillä kerta on rahaa. Mutta siitä ei pitäisi palkita enää taloudellisin eduin, että on käyttänyt muita enemmän rahaa ja sen vuoksi yltänyt kärkisijoille.
Olisi hienoa jos se noin oikeasti menisi, tällä hetkellä raha/politikointi/junioriohjelma tuntuu menevän taitojen edelle kuskivalinnoissa.Ei ne tasoerot vuosittain merkkaa mitään. F1:ssä menestytään ensin pikkutalleissa ja edetään korkeammalle jos rahkeet riittää. Siinä on myös F1:sen suola. Pitää pystyä pitkäjänteiseen työhön jotta pärjää kuluvalla kaudella ja vieläkin korostuneemmin ensi kaudella. GP2:ssa riittää kun yhtenä kautena saa hyvän auton ja draivin päälle.
No joo se on kyllä paska ilmiö. Boltteri on yksi harvoista jotka on päässyt rattia pyörittelemällä eteenpäin. Ja oiskohan Gasly kans. Ja se joku teini joka meinas yrittää ferraria veivata.Olisi hienoa jos se noin oikeasti menisi, tällä hetkellä raha/politikointi/junioriohjelma tuntuu menevän taitojen edelle kuskivalinnoissa.
Kyllä siellä suurin osa pääsee rattia pyörittelemällä eteenpäin, jonkun vain täytyy se kustantaa. Valtterilla kävi tuuri, kun sai niin ison tuen Wihurin suunnalta itselleen. Monien muiden kohdalla tuki tulee junioriohjelman kautta. Pelkkä taito ei riitä, vaan taustalta täytyy löytyä resursseja ja muita tukijoukkoja iso läjä. Junioriohjelmistakin vain parhaat saattavat lopulta raivata tiensä F1-kuskiksi saakka.No joo se on kyllä paska ilmiö. Boltteri on yksi harvoista jotka on päässyt rattia pyörittelemällä eteenpäin. Ja oiskohan Gasly kans. Ja se joku teini joka meinas yrittää ferraria veivata.
Katsoin myös juuri ja pakko myöntää että aika hyvää saldoa Stroll teki pikkuformuloissa. 2016 Premalla näyttää olleen aika huima vuosi. Vähän yllätti.Kyllä siellä suurin osa pääsee rattia pyörittelemällä eteenpäin, jonkun vain täytyy se kustantaa. Valtterilla kävi tuuri, kun sai niin ison tuen Wihurin suunnalta itselleen. Monien muiden kohdalla tuki tulee junioriohjelman kautta. Pelkkä taito ei riitä, vaan taustalta täytyy löytyä resursseja ja muita tukijoukkoja iso läjä. Junioriohjelmistakin vain parhaat saattavat lopulta raivata tiensä F1-kuskiksi saakka.
Mielestäni F1:ssä on tällä hetkellä vain kaksi kuljettajaa, jotka eivät ehkä ansaitsisi paikkaansa siellä, eli Stroll ja Ericsson. Ja heiltäkin on nähty ajoittain hyviä suorituksia, sekä molemmat ovat pärjänneet hyvin alemmissa luokissa ennen F1-siirtoa.
Ei tämä niin mustavalkoista ole, että pelkän rahan voimalla nostettaisiin ykkösiin kuskeja ja taidolla ei olisi mitään merkitystä.
Pelkkä taito ei riitä, vaan taustalta täytyy löytyä resursseja ja muita tukijoukkoja iso läjä.
Totta, tuuria tarvitaan monessa vaiheessa, kun resursseille on tarvetta. Siinä kuitenkin edesauttaa, että löytyy lahjakkuutta ja taitoa.Niitä Kimin kirjan otteita uutisissa näkynyt niin kyllä siitäkin näkyy että tuuriakin tarvitaan, tiedä sitten kuinka monta kertaa oli sekin matka lähellä loppumista mutta luultavasti löytyy monta lahjakkuutta jonka ura on loppunut vanhempien lompakon tyhjenemiseen ennen kuin on löytynyt manageri maksamaan jatkon.
Se on totta, räikkönen taitaa olla harvoja kuskeja jotka on pelkällä nopeudella noussu, räikkösen tuuri on ollu päästä oikeiden tyyppien testiajoille. Persaukisena ympärikelllon vanhalla rumulla pelipaikalla ja suoraan rattii, loistavat ajat tauluun ja niin eteenpäin.Totta, tuuria tarvitaan monessa vaiheessa, kun resursseille on tarvetta. Siinä kuitenkin edesauttaa, että löytyy lahjakkuutta ja taitoa.
Hyvä näkyvyys ja uusia polttelijoita saatiin helposti lisää. Saatiin siis helposti lisää myyntiä ja myyntituloilla pystyttiin sponsoroimaan.Toikin perin jännää, että miksi juuri vain tupakkayhtiöllä oli varaa/mielenkiintoa tunkea "rajattomasti" sitä rahaa formuloihin.
Toikin perin jännää, että miksi juuri vain tupakkayhtiöllä oli varaa/mielenkiintoa tunkea "rajattomasti" sitä rahaa formuloihin.
Onhan niitä toki muitakin. Esim energiajuomaa kahdessa tallissa. Red Bull ja kakkostalli myös Red Bull väreissä.Jotenkin hassua, että vain tupakkatuotteissa tuo mainostaminen toimii niin tehokkaasti että siihen kannattaa käyttää tolkuttoman paljon rahaa.
Jotenkin hassua, että vain tupakkatuotteissa tuo mainostaminen toimii niin tehokkaasti että siihen kannattaa käyttää tolkuttoman paljon rahaa.
Red Bull nyt ei lähinnä ole sponsori vaan omistaa koko tallit.
Kolmiomuoto on aina yhtä kuin Marlboro. Nuo retrotyyliset numerolätkät on perua ajalta ennen kuin Marlboro oli Ferrarin sponsori.En tiedä maksaako Marlboro vielä Ferrarille piilomainonnasta.
Hidden Marlboro sponsorship on the new Ferrari SF71H : formula1
Ainoa tupakkamainos Ferrarin kyljessä on se iso Ferrari-logolla varustettu Marlboro-lätkä. Siinä samassa kohdassa se Mallun lätkä oli jo 90-luvulla.
Edit: no se olikin poistettu juuri tälle kaudelle. Enpä ole edes huomannut.
Siis kyllä se oli vielä viime kauden autossakin kuten liitetystä kuvasta näki. Ei se tietenkään voi olla identtinen Mallun virallisen logon kanssa, koska se olisi kiellettyä tupakkamainontaa, mutta kunhan se on sinne päin.Se on itseasiassa poistettu ferrarista jo kauden 2006 päätteeksi. Saattoi olla vielä jossain kisassa mukana vuonna 2007.
Siis kyllä se oli vielä viime kauden autossakin kuten liitetystä kuvasta näki. Ei se tietenkään voi olla identtinen Mallun virallisen logon kanssa, koska se olisi kiellettyä tupakkamainontaa, mutta kunhan se on sinne päin.
En tiedä, mihin tuo liittyy. Onko kyse jostain tiukennuksesta lakiin vai luovuttaako Marlboro, sillä myös Ducati Marlboro on MotoGP:n puolella vaihtanut juuri tälle kaudelle pois liian vihjailevasta kuosistaan.
2017:
2018: