F1 Kausi 2018

Kyllä alonsoa jää vähän kaipaamaan. Alonson taustatiimillä oli aika hyvät käsikirjoittajat sen verran hyvää läppää välillä tuli radioon
 
En vaan ymmärrä sitä, että kenen puolelta tuollainen sitoutuminen koetaan tarpeelliseksi, jos se olettamukseni pitää, että Alonso voi ajaa indyissä vain McLarenin väreissä tai sitten ei ollenkaan. Alonsolle olisi kyllä rapakon takana muitakin ottajia, koska hän vakuutti jo Indy 500 -kisassa ja hänellä on suuri markkina-arvo.

F1:n puolella hänelle taas ei ole muita ottajia, joten McLareninkaan ei oikeastaan tarvitse suojata selustaansa siltä epätodennäköiseltä vaihtoehdolta, että Mersu tai Red Bull aikoisivat palkata hänet. No joo, kyllähän Alonso kertoi, että Red Bull heilutteli sopimusta viime kesänäkin... Enpä tiedä.
Tiimillä on nykyään amerikkalaisjohtoa Zak Brownin muodossa. Eiköhän taustalla ole halu myydä McLarenin urheiluautoja amerikassa. Alonso olisi erinomainen markkinointimies mäkin projektille, koska hänet tunnetaan rapakon takanakin kaksinkertaisena F1 maailmanmestarina.
 
En vaan ymmärrä sitä, että kenen puolelta tuollainen sitoutuminen koetaan tarpeelliseksi, jos se olettamukseni pitää, että Alonso voi ajaa indyissä vain McLarenin väreissä tai sitten ei ollenkaan. Alonsolle olisi kyllä rapakon takana muitakin ottajia, koska hän vakuutti jo Indy 500 -kisassa ja hänellä on suuri markkina-arvo.

F1:n puolella hänelle taas ei ole muita ottajia, joten McLareninkaan ei oikeastaan tarvitse suojata selustaansa siltä epätodennäköiseltä vaihtoehdolta, että Mersu tai Red Bull aikoisivat palkata hänet. No joo, kyllähän Alonso kertoi, että Red Bull heilutteli sopimusta viime kesänäkin... Enpä tiedä.
Eikai tossa voi olla muu taustalla kun jokin järjetön vuosien soppari mclarenin kanssa, hyvä haukkua firmaa ja muutenki tehä mitä huvittaa jos ei potkuja oo tulossa.
 
Kun on manana-miehet puikoissa, niin kaikkea voi sattua:
Mokasiko Ferrari kisan kielimuurin takia? Vettel epäili heti insinöörin kertomusta Hamiltonin radioviestistä
Kimillähän oli kärkipaikalta sama homma, liian aikaisin sisään.

Mokasiko Ferrari kisan kielimuurin takia? Vettel epäili heti insinöörin kertomusta Hamiltonin radioviestistä
Sport > F1 > Uutiset Julkaistu 17.09.2018 09:28

Vettel: Mercedes pelasi tämän pelin hyvin

Ferrarin päätös ottaa Sebastian Vettel ensimmäisenä kärkimiehenä varikkokäynnille ei tuottanut tulosta, kun Mercedes onnistui Lewis Hamiltonin paremmalla rengasvalinnalla vastaamaan kilpailijan ratkaisuun Singaporen F1-kisassa.

Vettel otettiin renkaidenvaihtoon jo kierroksella 14. Hänelle vaihdettiin alle keskimmäistä kovuutta olleet renkaat, joille maaliin asti pääseminen vaikutti melko optimistiselta ratkaisulta.

Mercedes reagoi tähän ja pyysi kärkimies Lewis Hamiltonin sisään heti seuraavalta kierrokselta. Hamiltonille vaihdettiin kovimmat renkaat, jotka osoittautuivat jopa Vettelin valintaa nopeammiksi.

Varikkoepisodia edelsi noin kierroksen 10 kohdalla radiokeskustelu, jonka Vettelin kisainsinööri Riccardo Adami kuuli väärin.

– Minulla on vielä paljon jäljellä renkaissa, Hamilton kuittasi hiljaisella äänellä Mercedeksen tiimiradiossa.

Pian Adami reagoi tähän ja informoi Vetteliä täysin päinvastaisella viestillä.

– Hamilton ennakoi, ettei hänellä ole paljoa jäljellä renkaissa. Näin hän raportoi, kisainsinööri kertoi Vettelille, joka antoi nopean vastauksen.

– En usko sitä.

– En minäkään, kisainssi totesi.

Vettel selvitti tilannetta kisan jälkeen
Vetteliltä kysyttiin kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa, päättikö Ferrari tämän keskustelun takia pysähtyä aikaisin. Hetken muisteltuaan saksalaiskuski palasi tilanteeseen. Hänen mukaansa tieto ei voinut pitää paikkaansa, koska alussa oli ajettu monta kierrosta turva-auton takana, mikä säästi renkaita entisestään.

– Sanoin, ettei se ole totta, koska menin aika hitaasti alussa, ja muutamaa kierrosta myöhemmin Lewis päätti puskea. Kun ajat tuoreilla renkailla, voit kontrolloida vauhtiasi täällä vähän, ja mutkista pääsee hyvin ulos, joten lähelle on vaikea päästä, hän selvitti.

Vettel kuitenkin myönsi, että hän jäi toiseksi noustuaan liikaa Hamiltonista ennen varikkokäyntiään. Hänen mukaansa britti hyötyi kärkipaikastaan renkaita ajatellen.

– Ensimmäisenä ajavalla on aina helpompaa, koska ketään ei ole edessä, ja voi hallita renkaitaan. Takana olevan on aina oltava valmiina. Jos putoaa liian kauaksi. Takana voi menettää kilpailukykyään renkaistaan, vaikka ajaisi hiljempaa, kuin ajaisi edessä hitaammin, Vettel tarkensi.

– Se ei ollut yllätys, mutta niin peliä täällä pelataan. Hän ja he tekivät työnsä hyvin. Yritimme tehdä jotain, mutta olimme enemmän takajalalla puolustamassa. Siinä mielessä meillä oli eri kisa.
 
Verstappen vaikuttaa sanoneen, ettei Red Bull ollut kiinnostunut Alonsosta, koska Verstappen ei henkilökohtaisesti halunnut olla Alonson tallikaveri. Liekö Ricciardo kuitenkin aistinut tämän Verstappenin nuolemisen tallin sisällä...

Autosport sanoi:
Fernando Alonso was never considered by Red Bull for 2019 says Max Verstappen, who insists the Formula 1 team was only focused on finding a driver he would work with.
 
Verstappen vaikuttaa sanoneen, ettei Red Bull ollut kiinnostunut Alonsosta, koska Verstappen ei henkilökohtaisesti halunnut olla Alonson tallikaveri. Liekö Ricciardo kuitenkin aistinut tämän Verstappenin nuolemisen tallin sisällä...
Luultavasti jo siinä vaiheessa, kun Verstappen kolaroi ensimmäisen kerran Ricciardon kanssa/pakotti tämän ulos radalta. Esimerkiksi vuosi sitten Unkarissa kun Verstappen kolasi Ricciardon radalta keskeytykseen, mutta talli ei tainnut hirveästi lopulta torua kultapojuaan.
 
Taitaa Vetteliltä itseltään löytyä lähtöhalut nopeasti, jos rupee joku junnu olemaan nopeampi.
 
Kyllä vaan kimi loppujen lopuksi on aika surkea. Massallekin hävinnyt
Massa taisi olla sikäli epäonninen että Ferrarille päästyään joutui Schumacherin kaveriksi ja myöhemmin Alonson, talli lienee tehnyt auton pitkälti noiden ykköskuskien ajotyyleille, säädöillä ei voi rajatta muuttaa autoa. Kimin kanssa oli tasaista, en nyt muista kausien loppuja että vaihtoiko Ferrari kuskien paikkoja kisoissa, vaikuttaisi ehkä IL:n tilastoihin parin kisan osalta. Sitä en osaa arvioida enkä muista nousiko Kimillä jotain mestaruuden myötä päähän ja keskittyminen kärsi vai oliko Massa ihan vaan "rehellisesti" parempi 2008. Kimillä oli ilmeisesti vaikeuksia "Alonson autossa" palattuaan Ferrarille.
 
Kimi oli 2008 marssimassa "helppoon" toiseen maailmanmestaruureen kunnes kanadassa Hamilton ajoi päälle. Sen jälkeen sarja teknisiä ongelmia ja muutama oma virhe jätti Hamiltonin ja Massan taistelemaan Mm.stä.
 
Sitä en osaa arvioida enkä muista nousiko Kimillä jotain mestaruuden myötä päähän ja keskittyminen kärsi vai oliko Massa ihan vaan "rehellisesti" parempi 2008.
Lainausmerkit "rehellisen" ympärillä ovat erittäin osuva valinta. Kimi oli kyllä Massaa hitaampi mutta kuinka rehellistä se oli, niin se onkin hyvä kysymys. Alonsohan tunnetusti allekirjoitti sopimuksen Ferrarille siirtymisestä Monacon GP:n alla kaudella 2008 – siis toukokuun lopulla. Hieman myöhemmin Ferrari alkoi kehittää autoa Massan suuntaan mm. sotkemalla Kimille kriittisen etujousituksen. (Kimin ongelmat auton kanssa ovat yleensä liittyneet etupään ajettavuuteen.)

Jo toukokuun aikaan alettiin myös levittää huhua siitä, että Kimi olisi eläköitymässä kenties jo saman vuoden lopulla eikä jatkaisi sopimustaan loppuun asti – sopimusta joka ulottui kauden 2009 loppuun ja sisälsi option kaudesta 2010.

THE TRUTH ABOUT KIMI RAIKKONEN, FERRARI AND SANTANDER IN 2008

Kimi oli 2008 marssimassa "helppoon" toiseen maailmanmestaruureen kunnes kanadassa Hamilton ajoi päälle. Sen jälkeen sarja teknisiä ongelmia ja muutama oma virhe jätti Hamiltonin ja Massan taistelemaan Mm.stä.
Näinpä. Kanadassa meni mahdollisesti voitto Hamiltonin ajovirheen takia, Ranskassa tekninen vika vei toisen voiton ja Belgian GP:ssä osittain huono tuuri sääolosuhteiden kanssa mutta voi sen laskea Räikkösen ajovirheeksikin. Muistaakseni loppukaudesta nähtiin myös yksi tallimääräys Massan eduksi. Kaikkien muiden ongelmien kanssakin nuo pisteet olisivat riittäneet mestaruuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Belgian GP:ssä osittain huono tuuri sääolosuhteiden kanssa mutta voi sen laskea Räikkösen ajovirheeksikin. Muistaakseni loppukaudesta nähtiin myös yksi tallimääräys Massan eduksi. Kaikkien muiden ongelmien kanssakin nuo pisteet olisivat riittäneet mestaruuteen.
Oliko tämä se kisa missä Kimi johti kisan loppuvaiheessa reilusti, mutta sitten tuli sade, kimi spinnasi ja hamilton pääsi ohi, sitten kimi pääsi vielä uudelleen johtoon ja spinnasi taas.

Muistikuvat on vähän hämärtyneet mutta muistelen että piruetteja siellä tehtiin ja vitutti ja jännitti yhtä aikaa.
 
Oliko tämä se kisa missä Kimi johti kisan loppuvaiheessa reilusti, mutta sitten tuli sade, kimi spinnasi ja hamilton pääsi ohi, sitten kimi pääsi vielä uudelleen johtoon ja spinnasi taas.

Muistikuvat on vähän hämärtyneet mutta muistelen että piruetteja siellä tehtiin ja vitutti ja jännitti yhtä aikaa.

Suunnilleen noin. Lopuksi Kimi spinnasi yksinään radan loppuvaiheilla keula edellä betoniseinään. Ei kovin kovaa, mutta sen verran että kisa jäi siihen. Vituttaa vieläkin :D
 
Oliko tämä se kisa missä Kimi johti kisan loppuvaiheessa reilusti, mutta sitten tuli sade, kimi spinnasi ja hamilton pääsi ohi, sitten kimi pääsi vielä uudelleen johtoon ja spinnasi taas.

Siinä oli jotain sellaista että Hamilton ohitti oikaisemalla mutkan, hidasti mutta niin että pääsi samantien samalla momentumilla uudestaan ohi.
 
Hamilton teki laittoman ohituksen Kimistä ja Kimi taisi spinnata seinään heti seuraavalla kierroksella häntä tavoitellessaan. Jos Kimi olisi vain ajanut varmasti maaliin, niin Hamiltonille langetetun rangaistuksen myötä hän olisi kuitenkin noussut takaisin voittosijalle.
 
F1:n omistava Liberty Media suunnittelee uudistusta aika-ajoihin. Auto, Motor und Sportin mukaan suunnitteilla on neljään osioon jaettu aika-ajo, joka otettaisiin käyttöön jo ensi kaudella.

Suunnitelman mukaan jokaisen osion neljä hitainta putoaa jatkosta, joten neljännessä ja ratkaisevassa osiossa paalupaikasta taistelisi kahdeksan kuljettajaa. Liberty uskoo uuden järjestelmän tuovan lisää jännitystä.

Aika-ajoihin neljäs osio? – F1 suunnittelee yllättävää uudistusta

Liekö tämä nyt kovastikaan muuttaa mitään?
 
F1:n omistava Liberty Media suunnittelee uudistusta aika-ajoihin. Auto, Motor und Sportin mukaan suunnitteilla on neljään osioon jaettu aika-ajo, joka otettaisiin käyttöön jo ensi kaudella.

Suunnitelman mukaan jokaisen osion neljä hitainta putoaa jatkosta, joten neljännessä ja ratkaisevassa osiossa paalupaikasta taistelisi kahdeksan kuljettajaa. Liberty uskoo uuden järjestelmän tuovan lisää jännitystä.

Aika-ajoihin neljäs osio? – F1 suunnittelee yllättävää uudistusta

Liekö tämä nyt kovastikaan muuttaa mitään?
Ei paljon muutu, mutta vähän kovempaa pitää ajaa että pääsee viimeiseen osioon. Lisää ehkä vähän virheen mahdollisuutta, kun neljä nopeaa kierrosta täytyy tehdä. Viimeisessä osiossa 8 nopeinta on silti ihan sopiva määrä.
 
Ei paljon muutu, mutta vähän kovempaa pitää ajaa että pääsee viimeiseen osioon. Lisää ehkä vähän virheen mahdollisuutta, kun neljä nopeaa kierrosta täytyy tehdä. Viimeisessä osiossa 8 nopeinta on silti ihan sopiva määrä.

Toisaalta myös kaksi autoa vähemmän viimeisessä osiossa, ruuhkan mahdollisuus hieman pienempi.
 
Vale hoitaa homman. Hamiltonin motivaatio ei oo enää huipussaan, jolloin on Valen tilaisuus iskeä.

Jännä kyllä nähdä miten voimasuhteet lopulta asettuvat tallien välillä. Red Bullilla ja McLarenilla on mahdollisuudet nousta haastamaan tosissaan Mersua ja Ferraria. Renaultillakin on niin paljon resursseja taustalla, että sieltäkin suunnalta voidaan saada yksi haastaja kärkitallien joukkoon.

Jumaliste ku nauroin :D:rofl::D
 
Sais F1 ottaa käyttöön nopeimmankierroksen palkitseminen sarjapisteillä, esim. vaikka 1pts. Tulisi vähän toimintaa peräpään autoille kun lopussa haettaisiin vain nopeintakierrosta hakemalla pehmeimmät alle ja pienellä bensalla sitte tykittää vikat kierrokset kaikki pelissä.
 
Sais F1 ottaa käyttöön nopeimmankierroksen palkitseminen sarjapisteillä, esim. vaikka 1pts. Tulisi vähän toimintaa peräpään autoille kun lopussa haettaisiin vain nopeintakierrosta hakemalla pehmeimmät alle ja pienellä bensalla sitte tykittää vikat kierrokset kaikki pelissä.

No joo ainakin toimintaa tulisi kun kärjessä Vet-Ham ratkoo loppuun ajetuilla renkailla säästömoodit tapissa voittoa ja takaa tulee jotain suhareita 4 s kierroksella kovempaa.
 
Sais F1 ottaa käyttöön nopeimmankierroksen palkitseminen sarjapisteillä, esim. vaikka 1pts. Tulisi vähän toimintaa peräpään autoille kun lopussa haettaisiin vain nopeintakierrosta hakemalla pehmeimmät alle ja pienellä bensalla sitte tykittää vikat kierrokset kaikki pelissä.

Tätä vois minustaki ainaki kokeilla, ehkä lisäis ynnämuuta-tallien/kuskien motivaatiota tai jottain.
 
Mun mielestä sais olla kyllä sama systeemi kuin WTCC luokassa oli aikoinaan. Eli yleisoisteiden lisäksi yksityistiimeillä oli pienempi mestaruus jaossa ja pisteet. Silloin peräpään/keskikastin tiimit taistelee myös isommista rahoista.
 
Mun mielestä sais olla kyllä sama systeemi kuin WTCC luokassa oli aikoinaan. Eli yleisoisteiden lisäksi yksityistiimeillä oli pienempi mestaruus jaossa ja pisteet.
F1-luokassa vaan ei ihan samalla tavalla ole yksityistiimejä. Kaikki tallit ovat autonvalmistajia ja säännöt kieltävät ostamasta autoja toisilta valmistajilta, eli asiakasautoja ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole.

Nyt ei ole tarkoitus viilata pilkkua vaan kyllä kaikkien tallien kuuluu taistella samasta mestaruudesta eikä jakaa jo valmiiksi pientä sarjaa kahteen eri tasoluokkaan. Kuluihin nähden F1-sarjan palkintorahapotti on sitä paitsi aika vaatimaton.

Reilumpaa olisi vain tasata maksettavien palkintorahojen määrää ja antaa isojen tallien tuhlata, jos niillä kerta on rahaa. Mutta siitä ei pitäisi palkita enää taloudellisin eduin, että on käyttänyt muita enemmän rahaa ja sen vuoksi yltänyt kärkisijoille.
 
Joo, ei se haittais että noita palkintorahoja tulis noille alapään talleillekki hieman reilummalla kädellä, toki näkisin että ei se vastikkeetonta rahaa tarvis olla, vaan jollain konstilla tsempattais niitä suorituskyvyn nostoon, että tulis heillekki enemmän mieltä kilpailla niistä sijoista/rahoista.

Tuota "sarja sarjan sisällä"-juttua vierastan kyllä, voihan se toki jossain toimiakki, mutta F1 on kuitenki pieni sarja tallimäärältään, niin ei sitä minustakkaan kannata alkaa kahtia jakamaan. Mutta jotain pikku buustia tuonne häntäpään talleille ehkä kaipais.

edit: Kulukatostahan on paljon puhetta ollu jo pitkän aikaa, mutta minusta sekään ei ole välttämättä oikea tie. Ja pirullako semmosta valvoo? Jos nuo isot tallit haluavat tuhlata niin antaa palaa vaan, toki se pikkutalleja ahistaa ko ei samoja resursseja ole, mutta eiköhän tuo kulukattoki naulattas johonki tuohon huipputallien budjettien tienoille, jolloin se ei pikkutalleja auttas yhen mittään. En tiiä, mutta mielelläni näkisin että nuo tasoerot edes hieman pienenisi.
 
Joo, ei se haittais että noita palkintorahoja tulis noille alapään talleillekki hieman reilummalla kädellä, toki näkisin että ei se vastikkeetonta rahaa tarvis olla, vaan jollain konstilla tsempattais niitä suorituskyvyn nostoon, että tulis heillekki enemmän mieltä kilpailla niistä sijoista/rahoista.

Tuota "sarja sarjan sisällä"-juttua vierastan kyllä, voihan se toki jossain toimiakki, mutta F1 on kuitenki pieni sarja tallimäärältään, niin ei sitä minustakkaan kannata alkaa kahtia jakamaan. Mutta jotain pikku buustia tuonne häntäpään talleille ehkä kaipais.

edit: Kulukatostahan on paljon puhetta ollu jo pitkän aikaa, mutta minusta sekään ei ole välttämättä oikea tie. Ja pirullako semmosta valvoo? Jos nuo isot tallit haluavat tuhlata niin antaa palaa vaan, toki se pikkutalleja ahistaa ko ei samoja resursseja ole, mutta eiköhän tuo kulukattoki naulattas johonki tuohon huipputallien budjettien tienoille, jolloin se ei pikkutalleja auttas yhen mittään. En tiiä, mutta mielelläni näkisin että nuo tasoerot edes hieman pienenisi.
Budjettikaton pystyy kiertämän niin helposti että ei sitä pysty mitenkään valvomaan. Nytkin jo huipputallit testaa osia "satelliittitalleilla" jolloin huippu talli olisikin pian jaettu 2-3 tallin kesken ja yhdessä autossa sitten parhaat osat/kuskit.
 
F1-luokassa vaan ei ihan samalla tavalla ole yksityistiimejä. Kaikki tallit ovat autonvalmistajia ja säännöt kieltävät ostamasta autoja toisilta valmistajilta, eli asiakasautoja ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole.

Nyt ei ole tarkoitus viilata pilkkua vaan kyllä kaikkien tallien kuuluu taistella samasta mestaruudesta eikä jakaa jo valmiiksi pientä sarjaa kahteen eri tasoluokkaan. Kuluihin nähden F1-sarjan palkintorahapotti on sitä paitsi aika vaatimaton.

Reilumpaa olisi vain tasata maksettavien palkintorahojen määrää ja antaa isojen tallien tuhlata, jos niillä kerta on rahaa. Mutta siitä ei pitäisi palkita enää taloudellisin eduin, että on käyttänyt muita enemmän rahaa ja sen vuoksi yltänyt kärkisijoille.

Kyllä ne WTCC:ssäkin taisteli samasta mestaruudesta ja tuo toinen oli täysin siellä taustalla pyörivä oma juttunsa joka ei media-aikaa saanut.
Mutta siellä häntäpää taisteli tosissaan läpi kauden toisiaan vastaan.

F1:ssä top10 ulkopuolella olevat köröttelevät maaliin ja tietävät ettei ikinä tule kisoja voittamaan.
F1 on lajina aivan äärimmäisen tylsä, kun tasoerot on niin mielettömän isot ja ohitukset tehdään vain takasiiven avulla.
Nykyisin ohituksia ei nähdä juurikaan varikkopysähdyksillä, saati ajamalla.
Ferrari/mersu voi lähteä viimeisenä ja neljäs sija on silti käytännössä taattu.

Nykyinen systeemi ei kyllä ole millään tasolla houkutteleva/järkevä katsojalle, mutta ei myöskään näille jämätalleille.
Ja jokatapauksessa jotain pitäisi tehdä asialle ja nopeasti. Sähköformulat ajaneet jo ajat sitten mielenkiinnon puolesta ohi F1:stä, samoin kuin MotoGP ja vakioautoluokat.

Mulle on ihan sama tuodaanko tuonnekin lisäpainoja, autojen samankaltaistamista, kolmannet autot isoille tiimeille, tai jämätalleille nimellinen oma sarja isoine rahapotteineen tms. Kunhan jotain tehtäisiin.
Kulukatto on ihan vitsi, kun sitä kierretään jokatapauksessa ihan miten halutaan.
 
Ei ne tasoerot vuosittain merkkaa mitään. F1:ssä menestytään ensin pikkutalleissa ja edetään korkeammalle jos rahkeet riittää. Siinä on myös F1:sen suola. Pitää pystyä pitkäjänteiseen työhön jotta pärjää kuluvalla kaudella ja vieläkin korostuneemmin ensi kaudella. GP2:ssa riittää kun yhtenä kautena saa hyvän auton ja draivin päälle.
 
Ei ne tasoerot vuosittain merkkaa mitään. F1:ssä menestytään ensin pikkutalleissa ja edetään korkeammalle jos rahkeet riittää. Siinä on myös F1:sen suola. Pitää pystyä pitkäjänteiseen työhön jotta pärjää kuluvalla kaudella ja vieläkin korostuneemmin ensi kaudella. GP2:ssa riittää kun yhtenä kautena saa hyvän auton ja draivin päälle.
Olisi hienoa jos se noin oikeasti menisi, tällä hetkellä raha/politikointi/junioriohjelma tuntuu menevän taitojen edelle kuskivalinnoissa.
 
Olisi hienoa jos se noin oikeasti menisi, tällä hetkellä raha/politikointi/junioriohjelma tuntuu menevän taitojen edelle kuskivalinnoissa.
No joo se on kyllä paska ilmiö. Boltteri on yksi harvoista jotka on päässyt rattia pyörittelemällä eteenpäin. Ja oiskohan Gasly kans. Ja se joku teini joka meinas yrittää ferraria veivata.
 
No joo se on kyllä paska ilmiö. Boltteri on yksi harvoista jotka on päässyt rattia pyörittelemällä eteenpäin. Ja oiskohan Gasly kans. Ja se joku teini joka meinas yrittää ferraria veivata.
Kyllä siellä suurin osa pääsee rattia pyörittelemällä eteenpäin, jonkun vain täytyy se kustantaa. Valtterilla kävi tuuri, kun sai niin ison tuen Wihurin suunnalta itselleen. Monien muiden kohdalla tuki tulee junioriohjelman kautta. Pelkkä taito ei riitä, vaan taustalta täytyy löytyä resursseja ja muita tukijoukkoja iso läjä. Junioriohjelmistakin vain parhaat saattavat lopulta raivata tiensä F1-kuskiksi saakka.

Mielestäni F1:ssä on tällä hetkellä vain kaksi kuljettajaa, jotka eivät ehkä ansaitsisi paikkaansa siellä, eli Stroll ja Ericsson. Ja heiltäkin on nähty ajoittain hyviä suorituksia, sekä molemmat ovat pärjänneet hyvin alemmissa luokissa ennen F1-siirtoa.

Ei tämä niin mustavalkoista ole, että pelkän rahan voimalla nostettaisiin ykkösiin kuskeja ja taidolla ei olisi mitään merkitystä.
 
Kyllä siellä suurin osa pääsee rattia pyörittelemällä eteenpäin, jonkun vain täytyy se kustantaa. Valtterilla kävi tuuri, kun sai niin ison tuen Wihurin suunnalta itselleen. Monien muiden kohdalla tuki tulee junioriohjelman kautta. Pelkkä taito ei riitä, vaan taustalta täytyy löytyä resursseja ja muita tukijoukkoja iso läjä. Junioriohjelmistakin vain parhaat saattavat lopulta raivata tiensä F1-kuskiksi saakka.

Mielestäni F1:ssä on tällä hetkellä vain kaksi kuljettajaa, jotka eivät ehkä ansaitsisi paikkaansa siellä, eli Stroll ja Ericsson. Ja heiltäkin on nähty ajoittain hyviä suorituksia, sekä molemmat ovat pärjänneet hyvin alemmissa luokissa ennen F1-siirtoa.

Ei tämä niin mustavalkoista ole, että pelkän rahan voimalla nostettaisiin ykkösiin kuskeja ja taidolla ei olisi mitään merkitystä.
Katsoin myös juuri ja pakko myöntää että aika hyvää saldoa Stroll teki pikkuformuloissa. 2016 Premalla näyttää olleen aika huima vuosi. Vähän yllätti.
 
Pelkkä taito ei riitä, vaan taustalta täytyy löytyä resursseja ja muita tukijoukkoja iso läjä.

Niitä Kimin kirjan otteita uutisissa näkynyt niin kyllä siitäkin näkyy että tuuriakin tarvitaan, tiedä sitten kuinka monta kertaa oli sekin matka lähellä loppumista mutta luultavasti löytyy monta lahjakkuutta jonka ura on loppunut vanhempien lompakon tyhjenemiseen ennen kuin on löytynyt manageri maksamaan jatkon.
 
Niitä Kimin kirjan otteita uutisissa näkynyt niin kyllä siitäkin näkyy että tuuriakin tarvitaan, tiedä sitten kuinka monta kertaa oli sekin matka lähellä loppumista mutta luultavasti löytyy monta lahjakkuutta jonka ura on loppunut vanhempien lompakon tyhjenemiseen ennen kuin on löytynyt manageri maksamaan jatkon.
Totta, tuuria tarvitaan monessa vaiheessa, kun resursseille on tarvetta. Siinä kuitenkin edesauttaa, että löytyy lahjakkuutta ja taitoa.
 
Totta, tuuria tarvitaan monessa vaiheessa, kun resursseille on tarvetta. Siinä kuitenkin edesauttaa, että löytyy lahjakkuutta ja taitoa.
Se on totta, räikkönen taitaa olla harvoja kuskeja jotka on pelkällä nopeudella noussu, räikkösen tuuri on ollu päästä oikeiden tyyppien testiajoille. Persaukisena ympärikelllon vanhalla rumulla pelipaikalla ja suoraan rattii, loistavat ajat tauluun ja niin eteenpäin.
 
Jotenkin hassua, että vain tupakkatuotteissa tuo mainostaminen toimii niin tehokkaasti että siihen kannattaa käyttää tolkuttoman paljon rahaa.
Onhan niitä toki muitakin. Esim energiajuomaa kahdessa tallissa. Red Bull ja kakkostalli myös Red Bull väreissä.

Automerkkejä. Esim Alfa Romeo.
 
Jotenkin hassua, että vain tupakkatuotteissa tuo mainostaminen toimii niin tehokkaasti että siihen kannattaa käyttää tolkuttoman paljon rahaa.

Eiköhän suurin syy ole se että muista tuotteita saa mainostaa suurin piirtein missä vain mutta tupakkaa vain siellä missä pystytään kiertämään rajoituksia jonka takia siihen rajoitettuun mainontaan laitetaan paljon keskitetymmin rahaa.

Tuo voi itse asiassa olla osa sitä sponsorien löytämisongelmaa, tallit eivät tajua että muut firmat eivät käytä koko mainosbudjettiaan yhteen kohteeseen minkä takia sponsoripaikat on ylihinnoiteltuja.
 
Red Bull nyt ei lähinnä ole sponsori vaan omistaa koko tallit.

Ja minkä takia? Jotta saa mainostettu nimeään. Eli käytönnössä koko kahden tallin rahankäyttö menee mainosbudjetista. Ja homma jatkuu juuri niin kauan kuin johtokunta katsoo että käytetylle rahalle saadaan tarpeeksi vastinetta näkyvyydessä. (Ainakin sen jälkeen kun moottoriurheiluhullu herra isoherra on poistunut firman palveluksesta.) Sama pätee myös Mersuun, Relluun ja Ferrariin.
 
Ainoa tupakkamainos Ferrarin kyljessä on se iso Ferrari-logolla varustettu Marlboro-lätkä. Siinä samassa kohdassa se Mallun lätkä oli jo 90-luvulla.

Edit: no se olikin poistettu juuri tälle kaudelle. Enpä ole edes huomannut. :confused:

sg087_4.jpg

tMmkuGX.jpg
 
Ainoa tupakkamainos Ferrarin kyljessä on se iso Ferrari-logolla varustettu Marlboro-lätkä. Siinä samassa kohdassa se Mallun lätkä oli jo 90-luvulla.

Edit: no se olikin poistettu juuri tälle kaudelle. Enpä ole edes huomannut. :confused:

sg087_4.jpg

tMmkuGX.jpg

Se on itseasiassa poistettu ferrarista jo kauden 2006 päätteeksi. Saattoi olla vielä jossain kisassa mukana vuonna 2007.
 
Se on itseasiassa poistettu ferrarista jo kauden 2006 päätteeksi. Saattoi olla vielä jossain kisassa mukana vuonna 2007.
Siis kyllä se oli vielä viime kauden autossakin kuten liitetystä kuvasta näki. Ei se tietenkään voi olla identtinen Mallun virallisen logon kanssa, koska se olisi kiellettyä tupakkamainontaa, mutta kunhan se on sinne päin.

En tiedä, mihin tuo liittyy. Onko kyse jostain tiukennuksesta lakiin vai luovuttaako Marlboro, sillä myös Ducati Marlboro on MotoGP:n puolella vaihtanut juuri tälle kaudelle pois liian vihjailevasta kuosistaan.

2017:
get_img


2018:
439fb21d0923608a758496dc34a05615.jpg
 
Siis kyllä se oli vielä viime kauden autossakin kuten liitetystä kuvasta näki. Ei se tietenkään voi olla identtinen Mallun virallisen logon kanssa, koska se olisi kiellettyä tupakkamainontaa, mutta kunhan se on sinne päin.

En tiedä, mihin tuo liittyy. Onko kyse jostain tiukennuksesta lakiin vai luovuttaako Marlboro, sillä myös Ducati Marlboro on MotoGP:n puolella vaihtanut juuri tälle kaudelle pois liian vihjailevasta kuosistaan.

2017:
get_img


2018:
439fb21d0923608a758496dc34a05615.jpg

Noin niin kuin virallisesti se on ollut tosiaan poissa vuodesta 2007 lähtien ferrarin f1-autosta. Sillon astui voimaan tiukennetut lait mainonnan osalta.

"Although no Marlboro logos have appeared on the car since cigarette advertising was ostensibly banned in F1 in 2007, Ferrari has maintained the use of the red and white colours in its livery and corporate branding."

Ferrari Formula 1 team extends its Marlboro deal

Ainahan sitä voi toki foliohattu päässä istuskella ja väittää kaikkea puna-valkoista marlboron piilomainokseksi. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom