Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 047
Puhutko nyt hybridi-inverttereistä joissa on akkutuki? Mitä minä nyt olen noita speksejä katsellut, niin noissa on yleensä (huawei / fronius / growatt jne) akkukytkennät ovat jotain 150V - 1000V välillä.

En ole nähnyt yhtään johon voi kytkeä 48V akustoa satojen volttien MPPT-sisääntulon rinnalle.

Tyyliin tässä on 3-vaihe hybridi-invertteri jossa on 150-530V jännitealue akulle.
No puhuin enemmänkin offgrid tyyppisistä järjestelmistä, joissa tuo 48v on se normaali akkujännite. Tosin kyllä niitä offgrid laitteita on mahdollista käyttää myös "ongrid" sovelluksissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 947
No puhuin enemmänkin offgrid tyyppisistä järjestelmistä, joissa tuo 48v on se normaali akkujännite. Tosin kyllä niitä offgrid laitteita on mahdollista käyttää myös "ongrid" sovelluksissa.
Ja onko offgrid 3-vaihe systeemiä 48V akkujännitteellä tullut vastaan, jonka kuitenkin saisi synkronoitua verkkojännitteeseen?

Toki noista erillisistä osista sellaisen saa rakennettua, mutta kalliiksi tulee jos haluan 3-vaiheisen noista victroneista rakentaa.

Kiinnostaa ihan merkki ja malli koska saattaisin moisen vaikka ostaa espanjan aurinkoon jossa aika pienelläkin akulla saa lähes koko vuoden sähköt katettua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 047
Myös victronin laitteilla tuo pitäisi onnistua, mutta selvähän se on että tuollainen on kallis paukku.

Toisaalta, missä tilanteessa tuolle sitten on tarvetta? Kun se oma akku on ladattu täyteen, ja aurinkokennot tuottaa aina vaan energiaa, niin sen myyminen takaisin verkkoon? Pelkkä oman akun käyttöhän ei tarvitse synkronoitua
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Meillä ainakin on pieni ongelma sen suhteen, että 1-vaihe akkupaketti ei ole oikein toimiva. Talossa 35A päänallit joten kuormat on jaettu vaiheille tasan, jotta voi sähköautoa ladata, 12kw maalämpöpumppua pyörittää, 3kw LVV:tä lämmittää ja myös 3-vaiheista ulkoporeallasta lämmittää ilman että nallit paukkuu. Tämän lisäksi tallissa on vielä 15kw edestä 3-vaihekuormaa mikä osuu rasitukseksi silloin kun siellä touhuilen.
Eli en voi siirtää kaikkea ilta/yö aikaan tarvittavaa 1vaihe kuormaa samaan vaiheeseen tai joskus vahingossa sitten sen vaiheen päänalli kajahtaa.

Viime kuussa myyntiin valui 150kwh. Okei osa meni sen takia kun pörssissä hinta oli 10+c/kwh, mutta suurin osa meni iltapäivästä kun lvv:hen ei enää mahtunut enempää.
Hyllyssä odottaa jo porealtaan etäohjain kalikka. Sen ongelma vaan on että se on on/off. Eli joko sieltä tulee 3-4kw kuormaa tai ei mitään. Eli ei oikein auta siihen että esim 400wh/tunti valuu verkkoon kun ei LVV:hen mahdu.
Eli teoriassa noin 5-6kwh käytettävää akkukapasiteettiä riittäisi hyvin lähelle 0 myyntiä. Tälläinen paketti vaan pitäisi pystyä rakentamaan niin että hintaa jäisi 5-10c/kwh kun sitä käytetään. Ei onnistu ihan hetkeen jos ei tule vastaan jotain ihmettä.
Verkosta ostettiin 1039kwh viime kuussa. Eli tuon 150kwh olisi hyvin saanut omiin juttuihin käytettyä.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
807
Onko ideoita mancaven juomakaapille ? Eli akkukäyttöinen jääkaappi jota voisi latailla kotiautomaation avulla esim. paneelien tuotolla tai vaikka muuten pörssisähköllä?
Eli lähinnä siis kaipaisin akkukäyttöistä jääkaappia. Ohjajuksen voi toteuttaa vaikka älypistorasialla. En oikein tiennyt mihin threadiin tämä olisi kuulunut.
Mökkijääkaappejahan on kai pilvinpimein, mutta ne ilmeisesti vaativat jo olemassa olevan akuston ? Toki voi ehdottaa myös jääkaappia + akkuyhdistelmää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Onko ideoita mancaven juomakaapille ? Eli akkukäyttöinen jääkaappi jota voisi latailla kotiautomaation avulla esim. paneelien tuotolla tai vaikka muuten pörssisähköllä?
Eli lähinnä siis kaipaisin akkukäyttöistä jääkaappia. Ohjajuksen voi toteuttaa vaikka älypistorasialla. En oikein tiennyt mihin threadiin tämä olisi kuulunut.
Mökkijääkaappejahan on kai pilvinpimein, mutta ne ilmeisesti vaativat jo olemassa olevan akuston ?
12v kompressori jääkaappi ja siihen auton akku viereen. Latailet sitten sitä akkua vaikka paneeleilla+mppt.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
807
12v kompressori jääkaappi ja siihen auton akku viereen. Latailet sitten sitä akkua vaikka paneeleilla+mppt.
Niin siis minulla on aurinkopaneelit katolla ja invertteri. Eli siis lähinnä aurinkopaneeleilla tarkoitin sitä, että pystyn kyllä älypistorasialla ohjailemaan laitteiden on off tilaa. Eli en erillistä paneeliä jääkaapin käyttöön olisi hankkimassa.

Eli siis 12v kopressorijääkaappi (jotain perus mökkikaappeja ilmeisesti), auton akku ja sitten varmaan akkulaturi jota ohjaisin sitten älyrasialla ?
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Niin siis minulla on aurinkopaneelit katolla ja invertteri. Eli siis lähinnä aurinkopaneeleilla tarkoitin sitä, että pystyn kyllä älypistorasialla ohjailemaan laitteiden on off tilaa. Eli en erillistä paneeliä jääkaapin käyttöön olisi hankkimassa.

Eli siis 12v kopressorijääkaappi (jotain perus mökkikaappeja ilmeisesti), auton akku ja sitten varmaan akkulaturi jota ohjaisin sitten älyrasialla ?
En saa nyt kiinni ajatuksestasi että miksi pakko olla akkukäyttöinen jos tulee mancaveen vai onko tarkoittamasi mancave kirjaimellisesti luola jossain ja kannat sinne akulla sähköä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Niin siis minulla on aurinkopaneelit katolla ja invertteri. Eli siis lähinnä aurinkopaneeleilla tarkoitin sitä, että pystyn kyllä älypistorasialla ohjailemaan laitteiden on off tilaa. Eli en erillistä paneeliä jääkaapin käyttöön olisi hankkimassa.

Eli siis 12v kopressorijääkaappi (jotain perus mökkikaappeja ilmeisesti), auton akku ja sitten varmaan akkulaturi jota ohjaisin sitten älyrasialla ?
Esim https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B07ZZC6816 antaa ajaa verkkovirralla kun on saatavilla ja fall-back on 12 V Jos se on edelleen tarjolla. Voit siis ajaa suoraan pistokkeesta ja ladata akkua samalla, ja sitten kun se ei ole kannattavaa niin pudottaa sen 12 V varaan. Kaapissa myös alijännite toiminto joko pysäyttää kaapin ennen kuin akku pimenee.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
807
En saa nyt kiinni ajatuksestasi että miksi pakko olla akkukäyttöinen jos tulee mancaveen vai onko tarkoittamasi mancave kirjaimellisesti luola jossain ja kannat sinne akulla sähköä?
Talo on ihan normaali asunto, johon tulee sähköt. Idea akkukäyttöön tuli vain siitä, että voisi jääkaappia viilentää halvoilla tunneilla tai jopa "ilmaisella" paneelisähköllä jota tuotan kesäisin muutenkin yli oman käytön.
Ja koska kyse on kaljakaapista, niin ei olisi niin nökönuukaa, vaikka se jokus pääsisi lämpenemään jos akkuvirta loppuu.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Talo on ihan normaali asunto, johon tulee sähköt. Idea akkukäyttöön tuli vain siitä, että voisi jääkaappia viilentää halvoilla tunneilla tai jopa "ilmaisella" paneelisähköllä jota tuotan kesäisin muutenkin yli oman käytön.
Ja koska kyse on kaljakaapista, niin ei olisi niin nökönuukaa, vaikka se jokus pääsisi lämpenemään jos akkuvirta loppuu.
Osta akkurahoilla normaali jääkaappi täyteen kaljaa ja väännä termostaatti kylmimmälle, jäähdyttelet sitten halvoilla pörssisähkötunneilla tai ylituotannon aikaan. Ihan turhaa tuohon on mitään akkuja sotkea kun massa on keksitty.

e. Ja pikku kaljoissa voi sitten pyöritellä vähän exceliä ja laskea että koska se propelihattuilu alkaisi maksamaan itseään takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 337
Voi olla, että tämä on täysin totta ja paras ratkaisu. :)
Ainoa mikä kannattaa varmistaa on että jääkaappi on riittävän "tyhmä" ettei "sähkökatkon" jälkeen tarvitse erikseen painaa jostain napista päälle kuten nykyään joissakin malleissa idioottimaisesti on. Tuollainen "en lähde päälle ennenkuin painat nappia" on ehkä älyttömin toiminto mitä olen ikinä noissa nähnyt mutta sellaisiakin alka olemaan näissä uusissa jääkaapeissa ja pakastimissa.
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
78
Jos et halua harrastaa erikseen järjestelmän rakennusta ja se itse rakennus ei ole sinulle se lempihomma vaan haluat vaan käyttää järjestelmää, niin maksaisin vähän extraa ja ostaisin jotain tälläistä:

Nkon on luotettava jälleenmyyjä EU-alueella ja jos he ovat ottaneet jonkun valmistajan vehkeet myyntiin, niin se on hyvä merkki.

Jos taas tykkäät rakentaa itse, niin voit ihan hyvin ostaa nkon:lta 4x LFP-kennoja halutulla Ah lukemalla (B-grade riittää hyvin paikallaan olevalle akulle) ja rakentaa niistä itse. 4S-BMS aliexpresistä vaan kehiin - ostaisin Smart-BMS:n jossa on tuki Bluetoothille + parille lämpösensorille. LFP prismatic kennojen hyvä puoli on se, että terminaalit ovat helppoja ruuviliittimiä, niin ei tarvitse mitään erikoisvälineitä.

Aliexpressistä voi tietty tilata kennoja tai kokonaisia akkuja, mutta se on vähän tuuripeliä. Melkein kaikilla kauppiailla on myös huonoja arvosteluja...
Jos tuolta tilaisi 4xLFP kennot, kun invertterit yms. on 12V, niin onko käypä bms tuohon vaikka tämä?

Riittänee ilmeisesti joku 120A versio, kun tehoja inverterissä ei ole kuin 1000w. Balansoiko tuo bms aurinkopaneelin säätimeltä tulevan jännitteen, vai lakkaako vaan lataamasta, jos ylittää 4*3.65V? Säätimenä mullla on joku huono PWM.

Saako tuota ohjelmoitua, niin että lataus loppuu vaikka +1 asteessa? Tuossa datalehdessä temp protect -40-65.
Ja onko totta että tuollainen 280Ah akku vastaa käytännössä 560Ah AGM akkua, koska tuon Lifepo4 akun voi purkaa lähes tyhjäksi?
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
374
Millainen sähköauton latausasema tälläiseen kannattaisi virittää?
Pääsulakkeet 3x25A, autotallin sulakkeet pääkeskuksessa tällä hetkellä 3x20A, voisi nostaa 3x25A kokoiseksi.

Paneelijärjestelmä+invertteri ~10kW autotallin katolla ja autotallin ryhmäkeskukseen kytketty.
Talossa sähkö lvv 3kW, kiuas 6kW yms. tavallista.

Yksivaiheisen latausaseman saisi halvalla, mutta paljonko siitä saa tässä kokonaisuudessa ulos ennenkuin sulakkeet paukkuu?

Invertterin logien mukaan eilen kaikissa vaiheissa virta näyttäisi olleen enimmillään 12A luokkaa, kun järjestelmä tuotti n. 9kWh. Laukeaako yksi noista 20A tallin sulakkeista jos laittaa yksivaiheisen 10A laturin samaan aikaan lataamaan autoa? Tuolloin auto lautautuisi vain 2,3kW teholla.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Jos tuolta tilaisi 4xLFP kennot, kun invertterit yms. on 12V, niin onko käypä bms tuohon vaikka tämä?

Riittänee ilmeisesti joku 120A versio, kun tehoja inverterissä ei ole kuin 1000w. Balansoiko tuo bms aurinkopaneelin säätimeltä tulevan jännitteen, vai lakkaako vaan lataamasta, jos ylittää 4*3.65V? Säätimenä mullla on joku huono PWM.

Saako tuota ohjelmoitua, niin että lataus loppuu vaikka +1 asteessa? Tuossa datalehdessä temp protect -40-65.
Ja onko totta että tuollainen 280Ah akku vastaa käytännössä 560Ah AGM akkua, koska tuon Lifepo4 akun voi purkaa lähes tyhjäksi?
En ole tuohon perehtynyt mutta yleensä BMS:n tehtävä on vain tasata kennojen jännitteet ja suojella niitä haitallisilta olosuhteilta. Haittatilanteissa akku yleensä vain suljetaan kunnes tilanne korjaantuu. Sopivat lataukset ja purut pitäisi hoitaa muilla laitteilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 947
Jos tuolta tilaisi 4xLFP kennot, kun invertterit yms. on 12V, niin onko käypä bms tuohon vaikka tämä?

Riittänee ilmeisesti joku 120A versio, kun tehoja inverterissä ei ole kuin 1000w. Balansoiko tuo bms aurinkopaneelin säätimeltä tulevan jännitteen, vai lakkaako vaan lataamasta, jos ylittää 4*3.65V? Säätimenä mullla on joku huono PWM.

Saako tuota ohjelmoitua, niin että lataus loppuu vaikka +1 asteessa? Tuossa datalehdessä temp protect -40-65.
Ja onko totta että tuollainen 280Ah akku vastaa käytännössä 560Ah AGM akkua, koska tuon Lifepo4 akun voi purkaa lähes tyhjäksi?
En ole dalyjä käyttänyt, mutta olen kuullut hyvää. Käsittääkseni noihin on aika helppo ohjelmoida itse halutut rajat. En tiedä kuinka karmeita nuo ohjelmistot ovat. Ei kannata odottaa ihan liikaa kiinalaisilta, niin ei pety. Myös asennusohjeet voivat olla vähän hankalia. BMS hoitaa balansoinnit ja lämpösuojaukset + ylivirtasuojaukset. Mikä vaan PWM / MPPT lataussäädin toiminee kyllä lataukseen jos sun akusto on rajusti ylimitoitettu virran keston osalta vs. Paneelisto.

LFP:n pitäisi kyllä kestää syklejä ja se kait ihan tykkää täyteen lataamisesta ja ei haittaa menoa vaikka käyttäisi about tyhjäksikin.

Jotain 12v -> step-up USB-C kilkkeitä suosittelen. Turha ajaa kännykkälatureita invertterin läpi.
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
78
En ole dalyjä käyttänyt, mutta olen kuullut hyvää. Käsittääkseni noihin on aika helppo ohjelmoida itse halutut rajat. En tiedä kuinka karmeita nuo ohjelmistot ovat. Ei kannata odottaa ihan liikaa kiinalaisilta, niin ei pety. Myös asennusohjeet voivat olla vähän hankalia. BMS hoitaa balansoinnit ja lämpösuojaukset + ylivirtasuojaukset. Mikä vaan PWM / MPPT lataussäädin toiminee kyllä lataukseen jos sun akusto on rajusti ylimitoitettu virran keston osalta vs. Paneelisto.

LFP:n pitäisi kyllä kestää syklejä ja se kait ihan tykkää täyteen lataamisesta ja ei haittaa menoa vaikka käyttäisi about tyhjäksikin.

Jotain 12v -> step-up USB-C kilkkeitä suosittelen. Turha ajaa kännykkälatureita invertterin läpi.
Olen koittanut noita pitkän ajan säilytyslämpötiloja metsästää lifepo4 akulle, eli voinko jättää talveksi ne saarimökille? Jotkut sanoo että minimi latauslämpötila on 0 asteta celciusta, purku - 20 ja säilytys - 5. Motonetissä on kuitenkin myynnissä tämä:RELiON RB52 4SC LiFepo4 Lithium akku 52Ah 12.8V | Motonet Oy
Ja sen datalehti sanoo että voisi ladata myös - 20 asteessa.
https://ceb8596f236225acd007-8e9532...n.com/docs/product/RELiON-Data-Sheet_RB52.pdf

Onko noita lifepo4 akkuja erilaisia, eli eri lämpötiloihin suunniteltuja?
Pärjääkö talven yli pakkasessa vai pitääkö raahata lämpimään talveksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 947
Olen koittanut noita pitkän ajan säilytyslämpötiloja metsästää lifepo4 akulle, eli voinko jättää talveksi ne saarimökille? Jotkut sanoo että minimi latauslämpötila on 0 asteta celciusta, purku - 20 ja säilytys - 5. Motonetissä on kuitenkin myynnissä tämä:RELiON RB52 4SC LiFepo4 Lithium akku 52Ah 12.8V | Motonet Oy
Ja sen datalehti sanoo että voisi ladata myös - 20 asteessa.
https://ceb8596f236225acd007-8e9532...n.com/docs/product/RELiON-Data-Sheet_RB52.pdf

Onko noita lifepo4 akkuja erilaisia, eli eri lämpötiloihin suunniteltuja?
Pärjääkö talven yli pakkasessa vai pitääkö raahata lämpimään talveksi?
Itse en lataisi lainkaan pakkasessa.

Huomasithan myös virtarajat pakkaslataukselle? Todella rajalliset.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
400
Olen koittanut noita pitkän ajan säilytyslämpötiloja metsästää lifepo4 akulle, eli voinko jättää talveksi ne saarimökille? Jotkut sanoo että minimi latauslämpötila on 0 asteta celciusta, purku - 20 ja säilytys - 5. Motonetissä on kuitenkin myynnissä tämä:RELiON RB52 4SC LiFepo4 Lithium akku 52Ah 12.8V | Motonet Oy
Ja sen datalehti sanoo että voisi ladata myös - 20 asteessa.
https://ceb8596f236225acd007-8e9532...n.com/docs/product/RELiON-Data-Sheet_RB52.pdf

Onko noita lifepo4 akkuja erilaisia, eli eri lämpötiloihin suunniteltuja?
Pärjääkö talven yli pakkasessa vai pitääkö raahata lämpimään talveksi?
Tälläinen latausohje kylmään löytyi ko. valmistajan sivuilta:

Charging Temperature LiFePO4 batteries can be safely charged between -20°C to 55°C (-4°F to 131°F). However, at temperatures below 0°C (32°F) the charge current must be reduced, until the temperature is >0ºC (32ºF), as follows: 1. 0°C to -10°C (32°F to 14°F) charge at 0.1C (10% of the battery capacity) 2. -10°C to -20°C (14°F to -4°F) charge at 0.05C (5% of the battery capacity) LiFePO4 batteries do not require temperature compensation for voltage when charging at hot or cold temperatures. All RELiON LiFePO4 come with a BMS that protects the battery from over-temperature. If the BMS disconnects due to high temperature, wait until the temperature reduces before using or charging the battery. Please refer to your specific battery’s Data Sheet for the BMS high temperature cut-off and reconnect values.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Tälläinen latausohje kylmään löytyi ko. valmistajan sivuilta:

Charging Temperature LiFePO4 batteries can be safely charged between -20°C to 55°C (-4°F to 131°F). However, at temperatures below 0°C (32°F) the charge current must be reduced, until the temperature is >0ºC (32ºF), as follows: 1. 0°C to -10°C (32°F to 14°F) charge at 0.1C (10% of the battery capacity) 2. -10°C to -20°C (14°F to -4°F) charge at 0.05C (5% of the battery capacity) LiFePO4 batteries do not require temperature compensation for voltage when charging at hot or cold temperatures. All RELiON LiFePO4 come with a BMS that protects the battery from over-temperature. If the BMS disconnects due to high temperature, wait until the temperature reduces before using or charging the battery. Please refer to your specific battery’s Data Sheet for the BMS high temperature cut-off and reconnect values.
Joka paikassa tosiaan toistetaan että pakkasessa ei saa ladata, mutta tuo olisikin mielenkiintoista, jos pitää paikkansa, että saisi ladata pikkuvirroilla. Voi olla tietty että kyseinen valmistaja on tehnyt jotain temppuja jotta mahdollista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 047
Käsittääkseni tuo on ihan sen peruskemian ominaisuus, käytännössä sitä pienellä virralla lataamista ei hirveästi mainosteta, koska se tekee siitä lataamisesta monimutkaista ja akun pilaaminen on helppoa. Käytännössä paljon fiksumpi tapa on lämmittää akku ensin ja ladata se sitten normaalisti.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Käsittääkseni tuo on ihan sen peruskemian ominaisuus, käytännössä sitä pienellä virralla lataamista ei hirveästi mainosteta, koska se tekee siitä lataamisesta monimutkaista ja akun pilaaminen on helppoa. Käytännössä paljon fiksumpi tapa on lämmittää akku ensin ja ladata se sitten normaalisti.
Riippuu laitteistosta. Victronin Gerboon voinee koodata ohjeet minkä jälkeen asiaan ei tarvitse kiinnittää huomiota.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 047
Riippuu laitteistosta. Victronin Gerboon voinee koodata ohjeet minkä jälkeen asiaan ei tarvitse kiinnittää huomiota.
Joo, tietysti voi, mutta akkuvalmistajan on helpompi olla mainostamatta tuota, koska keskivertokäyttäjällä ei ole laitteita tai taitoa tuon toteutukseen.
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
78
Riippuu laitteistosta. Victronin Gerboon voinee koodata ohjeet minkä jälkeen asiaan ei tarvitse kiinnittää huomiota.
Voisihan sen niinkin tehdä että, jos on esim. 280Ah akku ja jättää talveksi vain 100W paneelin, niin latausvirraksi jää piikkitilanteissakin alle 10A, jolloin ollaan turvallisilla vesillä
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Voisihan sen niinkin tehdä että, jos on esim. 280Ah akku ja jättää talveksi vain 100W paneelin, niin latausvirraksi jää piikkitilanteissakin alle 10A, jolloin ollaan turvallisilla vesillä
Jep ja 10% latausteho on näkynyt olevan suositus eli 280Ah:lla 28A. Sillä esim. pitää yllä ajastinta jolla käynnistää ja käyttää diesellämmitintä vaikka viikon tai kuukauden poissaolon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.05.2023
Viestejä
26
Eksyin tänne sattumalta,niin kysäistään nyt täältä. Eli meillä on mökillä 2kpl 410w astronergy paneeleita sarjassa,mökki etelätontilla ja paneelit suunnattuna etelään.100/50 victron mppt säädin,victron 12/1200w multiplus invertteri. Vanhat lyijyakut tiensä päässä. Kulutusta on vkl käytössä safire 3200 lämmitin esilämmityksessä ja öisin keväällä ja syksyllä. 130w tv noin 4h vrk,valaistus 12 voltilla,kahvinkeitin noin 1000w,aamuisin ja päivällä,makitan ja stihlin akkujen latausta,kännykät ym. Pientä. Vrk kulutus varmaankin noin 1200w,ehkä max 2000w. Uudet akut hankintalistalla ja yli 1000€ en ajatellut niihin käyttää. Kannattaisiko ottaa dual agm vai agm deep cycle akut? Suunnitelmissa olisi 2 kpl noin 240ah akkuja. Joko https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...517x272x218-238-1000cca/p/900006/#description tai sitten https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...terminalf12-m8-kierrena/p/213214/#description
Riittääkö kapsitteetti? Mahdollisuus myös ladata agrella multiplussan kautta 50ah/h. Mites talvisäilytys? Safiren vuoksi olisi hyvä voida jättää kytketyiksi. Paneelit talvella lumen peitossa. Lähinnä nyt olisi saada tuo akkuvalinta päätettyä...
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
78
Eksyin tänne sattumalta,niin kysäistään nyt täältä. Eli meillä on mökillä 2kpl 410w astronergy paneeleita sarjassa,mökki etelätontilla ja paneelit suunnattuna etelään.100/50 victron mppt säädin,victron 12/1200w multiplus invertteri. Vanhat lyijyakut tiensä päässä. Kulutusta on vkl käytössä safire 3200 lämmitin esilämmityksessä ja öisin keväällä ja syksyllä. 130w tv noin 4h vrk,valaistus 12 voltilla,kahvinkeitin noin 1000w,aamuisin ja päivällä,makitan ja stihlin akkujen latausta,kännykät ym. Pientä. Vrk kulutus varmaankin noin 1200w,ehkä max 2000w. Uudet akut hankintalistalla ja yli 1000€ en ajatellut niihin käyttää. Kannattaisiko ottaa dual agm vai agm deep cycle akut? Suunnitelmissa olisi 2 kpl noin 240ah akkuja. Joko https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...517x272x218-238-1000cca/p/900006/#description tai sitten https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...terminalf12-m8-kierrena/p/213214/#description
Riittääkö kapsitteetti? Mahdollisuus myös ladata agrella multiplussan kautta 50ah/h. Mites talvisäilytys? Safiren vuoksi olisi hyvä voida jättää kytketyiksi. Paneelit talvella lumen peitossa. Lähinnä nyt olisi saada tuo akkuvalinta päätettyä...
Mulla on sama homma. Akuiksi oon ajatellut 4x280Ah(3.2V) Lfp+bms Eve LF280K Prismatic 280Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade - Prismatic - LiFePO4 - Rechargeable batteries | NKON tai 2x 250Ah Agm Akku Aokly AGM 12V 250Ah

Järkevä purkukapasiteetti 500Ah 12V agm akulle on 3000w eli n. 50%. Lfp akulla kai jopa 90%. Kuulostaa kovin pieneltä akkukapasiteelta, jos revitään myös pilvisinä päivinä syksyllä 2kw akuista, kun lataus on olematonta.


AGM on lyijyakku, joka tykkää pakkasesta kunhan on varattu täyteen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.05.2023
Viestejä
26
Mulla on sama homma. Akuiksi oon ajatellut 4x280Ah(3.2V) Lfp+bms Eve LF280K Prismatic 280Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade - Prismatic - LiFePO4 - Rechargeable batteries | NKON tai 2x 250Ah Agm Akku Aokly AGM 12V 250Ah

Järkevä purkukapasiteetti 500Ah 12V agm akulle on 3000w eli n. 50%. Lfp akulla kai jopa 90%. Kuulostaa kovin pieneltä akkukapasiteelta, jos revitään myös pilvisinä päivinä syksyllä 2kw akuista, kun lataus on olematonta.


AGM on lyijyakku, joka tykkää pakkasesta kunhan on varattu täyteen
Kiitoksia. Linkkaamasi akut vaikuttavat kyllä mielenkiintoisilta vaihtoehdoilta. Juu,kahvinkeiton voisi pilvisinä päivinä hoitaa muutenkin. Ja vaikka kokonaan. Akkuihin en enempää haluisi satsata. Onkos noista ensimmäiseksi linkkaamistasi mitään kokemuksia? En ole tutustunut lifepo4 akkuihin vielä. Milläs hintaa noita saa suomeen ja mites talvikäyttö?
 
Liittynyt
25.05.2023
Viestejä
26
Kiitoksia. Linkkaamasi akut vaikuttavat kyllä mielenkiintoisilta vaihtoehdoilta. Juu,kahvinkeiton voisi pilvisinä päivinä hoitaa muutenkin. Ja vaikka kokonaan. Akkuihin en enempää haluisi satsata. Onkos noista ensimmäiseksi linkkaamistasi mitään kokemuksia? En ole tutustunut lifepo4 akkuihin vielä. Milläs hintaa noita saa suomeen ja mites talvikäyttö?
Tuleehan noista paneeleista huononmallakin säällä varmaankin edes se 600w päivässä? En osaa sanoa,kun vasta laitoin noi isommat katolle
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
78
Tuleehan noista paneeleista huononmallakin säällä varmaankin edes se 600w päivässä? En osaa sanoa,kun vasta laitoin noi isommat katolle
Kai niistä jotain tulee, mutta aika vähän. Mitä, jos on viikko pilvistä? Toki sulla on 50A laturi, niin sillä sitten. Kelaa hieman viestiketjua taaksepäin niin on juttua lifepo4 lämpötiloista ja bms elektroniikasta. Lfp etu on kuitenkin 10kertainen syklimäärä ja n. 90% purkutaso vs. Agm.

Tässä on mielenkiintoista juttua, kun joku Suomessa asuva kundi on tehnyt järjestelmän LiFePO4 akuilla:

 
Liittynyt
25.05.2023
Viestejä
26
Kai niistä jotain tulee, mutta aika vähän. Mitä, jos on viikko pilvistä? Toki sulla on 50A laturi, niin sillä sitten. Kelaa hieman viestiketjua taaksepäin niin on juttua lifepo4 lämpötiloista ja bms elektroniikasta. Lfp etu on kuitenkin 10kertainen syklimäärä ja n. 90% purkutaso vs. Agm.

Tässä on mielenkiintoista juttua, kun joku Suomessa asuva kundi on tehnyt järjestelmän LiFePO4 akuilla:

Juu täytyy tutkia. Tosin toi pakkasella latauskielto tulee vähän ongelmaksi. Ainahan voisi pelata vanhojen akkujen kanssa talvikäynnit,mutta ei oikein viitsisi alkaa enää säätämään noiden kanssa. Ei meillä tarpeen vaatiessa tule kulutusta läheskään noin paljoa. Aurinkoisina päivinä voi hoitaa työkalujen latailut. Tv,kännykät,valaistus,lämmitin ja 110l 12v kompressorijääkaappi tosin vie minkä vie,paitsi kylminä vuodenaikoina. Kahvit voi keitellä kaasulla.
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
78
Juu täytyy tutkia. Tosin toi pakkasella latauskielto tulee vähän ongelmaksi. Ainahan voisi pelata vanhojen akkujen kanssa talvikäynnit,mutta ei oikein viitsisi alkaa enää säätämään noiden kanssa. Ei meillä tarpeen vaatiessa tule kulutusta läheskään noin paljoa. Aurinkoisina päivinä voi hoitaa työkalujen latailut. Tv,kännykät,valaistus,lämmitin ja 110l 12v kompressorijääkaappi tosin vie minkä vie,paitsi kylminä vuodenaikoina. Kahvit voi keitellä kaasulla.
Tuolla aiemmin ketjussa on, että saa ladata vielä -20asteessa 0.05*akkukapasiteetti virtamäärällä. Eli vielä 280Ah akkuun 14A virta. Kannattaa varmistaa akkuvalmistan spekseistä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 047
Ja tosiaan jos sähköä on enemmän tarjolla kuin mitä akkuun voi syöttää, se sähkö kannattaa käyttää akuston lämmittämiseen.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Onkos tälläisistä kokemuksia? Riittäisiköhän yksi kpl kun kulutusta on se noin 1.2kw per vrk. Vastaisiko 2kpl 250ah derp cycle agm akkua?Taivaaltahan tulee päivän aikana lisää ja agregaatilla saa ladattua kun ei tule. Kuinkahan nopeasti toi 50a laturilla tulee täyteen? Eikös ton uskaltaisi talveksikin jättää järjestelmään kiinni? https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...8-lifepo4-li-ion-bt-heat/p/78350/#description
200Ah = 2560Wh eli kapasiteettia riittää. Se mitä voit kuluttaa riippuu siis siitä minkä verran saat tallennettua akkuun per vrk. 200/50 on 4h latausaika.
 
Liittynyt
25.05.2023
Viestejä
26
200Ah = 2560Wh eli kapasiteettia riittää. Se mitä voit kuluttaa riippuu siis siitä minkä verran saat tallennettua akkuun per vrk. 200/50 on 4h latausaika.
Juu..paneelistoahan mulla on se 810w ja säädin on victron 100/50. Talvikäyttö ja esim. Aikainen kevät vähän huolettaa,kun menee pakkaselle. Tosin silloin ei jääkaappia käytetä,eli kulutus vähemmän. Syksyllähän paneeleistakaan ei pajoa tule,mutta saahan multiplussalla ladattua. Eli toi saattaisi riittää meidän tarpeisiin? Uskaltaako jättää talveksi kiinni,kun safiren lämmitin kuitenkin oltava käytössä esilämmittimenä? Akku talvehtisi ulkotiloissa akkukaatikossa...
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Juu..paneelistoahan mulla on se 810w ja säädin on victron 100/50. Talvikäyttö ja esim. Aikainen kevät vähän huolettaa,kun menee pakkaselle. Tosin silloin ei jääkaappia käytetä,eli kulutus vähemmän. Syksyllähän paneeleistakaan ei pajoa tule,mutta saahan multiplussalla ladattua. Eli toi saattaisi riittää meidän tarpeisiin? Uskaltaako jättää talveksi kiinni,kun safiren lämmitin kuitenkin oltava käytössä esilämmittimenä? Akku talvehtisi ulkotiloissa akkukaatikossa...
Mulla 820W paneelit ovat tuottaneet huhtikuusta lähtien 1-4khW päivässä pilvisyydestä riippuen, mutta puita edessä. Talvikäytöstä ei ole vielä kokemusta. Lämmityshän tuossa sun akussa on, eli jos sille riittää virtaa ja lämpöeristät akun hyvin johonkin boksiin tms niin luulisi toimivan.

Ja jos akun BMS on oikein fiksu niin vaikka pakastuisikin niin kun virtaa tauon jälkeen tulee niin ohjaa sen ensin akun lämmitykseen ja sitten vasta lataukseen.
 
Liittynyt
25.05.2023
Viestejä
26
Mulla 820W paneelit ovat tuottaneet huhtikuusta lähtien 1-4khW päivässä pilvisyydestä riippuen, mutta puita edessä. Talvikäytöstä ei ole vielä kokemusta. Lämmityshän tuossa sun akussa on, eli jos sille riittää virtaa ja lämpöeristät akun hyvin johonkin boksiin tms niin luulisi toimivan.

Ja jos akun BMS on oikein fiksu niin vaikka pakastuisikin niin kun virtaa tauon jälkeen tulee niin ohjaa sen ensin akun lämmitykseen ja sitten vasta lataukseen.
Niinhän tuossa väitetään,että ensin lämmittää ja sitten lataa. Eli agregaatilla ja victronin multiplussalla se ongelma pitäs hoitua...
 
Liittynyt
25.05.2023
Viestejä
26
Onkos noista lifepo4 akuista muuten millaisia kokemuksia? Kestääkö talvehtia läpi talven ulkosalla? Säilytyslämpötilaahan noille mainitaan se -20 maksimissaan,mutta kestääkö kovatkin pakkaset? Muutenkin olis hyvä kuulla kokemuksia,miten kapasiteetit pitäneet paikkaansa ym. Kokemuksia aurinkojärjestelmän mökki akkuna. Tässä pähkäillyt ottaisko 2x240 tai 280 agm deep cycleä vai yhden tollaisen 200ah lifepo4 akun.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Kysytäämpäs täältä vinkkejä.

Mummo hankki mökillensä aurinkosähköt, lähinnä valaistuksia varten.
Paneelina on 1kpl 140W paneeleja, akun koosta en ole varma (akussa ei ollut minkään näköisiä merkintöjä), lataussäätimenä victronin mppt 75/15 ja invertterinä oisko ollut joku 300w.

Mökillä tulee oltua yleensä max. 3 päivää kerralla ja n. muutaman kerran kuukaudessa. Toistaiseksi sähköä on ollut riittävästi, joskin viime kesänä invertteri muutamaan otteeseen alkoi pitämään ääntä liian alhaisesta jännitteestä.

Kysymys 1, jos haluaisi maksimoida lataustehoa, kannattaisikö tuohon rinnalle hankkia toista paneelia?

Kysymys 2, omaa oloa helpottamaan on ollut mietinnässä saisiko mökille jotai, jotta ei tarvitsisi kantaa vettä järvestä sisälle. Mietinnässä on ollut vesipumppu ja kylmävesihana. Asennus siten, että lavuaarin reunalle on/off kytkin, jolla saa pumppuun virrat päälle ja pois. Mieleeni tuli, että kannattaisiko pumppu olla 12V, jolloin voisi suoraan akusta ottaa virrat vai 230V, jolloin vaatisi invertteriltä sähköt? Muita ideoita?

Edit. liian nopea hiirikäsi, juttua jatkettu
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 364
Kysytäämpäs täältä vinkkejä.

Mummo hankki mökillensä aurinkosähköt, lähinnä valaistuksia varten.
Paneelina on 1kpl 140W paneeleja, akun koosta en ole varma (akussa ei ollut minkään näköisiä merkintöjä), lataussäätimenä victronin mppt 75/15 ja invertterinä oisko ollut joku 300w.

Mökillä tulee oltua yleensä max. 3 päivää kerralla ja n. muutaman kerran kuukaudessa. Toistaiseksi sähköä on ollut riittävästi, joskin viime kesänä invertteri muutamaan otteeseen alkoi pitämään ääntä liian alhaisesta jännitteestä.

Kysymys 1, jos haluaisi maksimoida lataustehoa, kannattaisikö tuohon rinnalle hankkia toista paneelia?

Kysymys 2, omaa oloa helpottamaan on ollut mietinnässä saisiko mökille jotai, jotta ei tarvitsisi kantaa vettä järvestä sisälle. Mietinnässä on ollut vesipumppu ja kylmävesihana. Asennus siten, että lavuaarin reunalle on/off kytkin, jolla saa pumppuun virrat päälle ja pois. Mieleeni tuli, että kannattaisiko pumppu olla 12V, jolloin voisi suoraan akusta ottaa virrat vai 230V, jolloin vaatisi invertteriltä sähköt? Muita ideoita?

Edit. liian nopea hiirikäsi, juttua jatkettu
Tuo MPPT antaa n. 200W max (olettaen että 12V systeemi) eli sen puolesta on laajennusvaraa. Paneelin pitäisi olla mielellään toinen samanlainen eli 2x140W antaa hieman vähemmällä auringolla sitten enemmän hyötyä.
 
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
194
Heippa! Pari kysymystä liittyen Epeverin lataussäätimien akkuasetuksiin (AGM ja LiFePO4 valmisasetukset). *Eli onko tarkoittaako Epeverin lataussäätimissä GEL samaa kuin AGM ja tunnistavatko ko. säätimet akkutyypin (lyijy / litium) automaattisesti?

Minulla on mökillä katolla aurinkopaneelisysteemi ja lisäksi semiliikuteltava 300W+ -paneelisysteemi. Lataussäätiminä on Epever Tracer 2210AN ja Epever Tracer 7810BP -MPPT-säätimet. Akustona on Motonetistä hommattu 70Ah AGM-akku (Exide?) ja toisessa systeemissä nyt Kiinasta tilattu 100Ah LiFePO4 akku (Wulills), jota olen täällä mökillä nyt testaamassa.

Epeverin asetuksista voi valita 1) Sealed, 2) Gel, 3) Flooded ja 4) User -akkuvaihtoehdot.

Mitään AGM-vaihtoehtoa ei ole, ja vaikka varsinaiset geeliakut ovat kai eri asia kuin AGM, niin teknisesti AGM on käsittääkseni yksi geeliakkutyyppi. Sealed ja GEL asetukset ovat muuten identtiset, mutta GEL-vaihtoehdon boost-jännite on 0.2V alhaisempi ja siinä ei sovelleta equalize-toimintoa (joka kuulemma tuhoaa AGM-akut). Voisiko olla, että tämä GEL-asetus itse asiassa tarkoittaa tässä yhteydessä samaa kuin AGM?

Em. akkuasetusten rinnalla on ohjekirjassa toinen sarake jossa lukee: 1) LiFePO4, 2) Li-NiCoMn, 3) User. Lataussäätimen luvataan tukevan Litiumakkuja, mutta missään ei lue mistä litium-asetukset saa päälle (en laske user-asetuksien säätämistä tueksi). Tulkitsen asian niin, että laite ilmeisesti tunnistaa akkutyypin (lyijy vai litium) automaattisesti. Eli esim. asetus 1 olisi Sealed/LiFePo4. Onko tästä kokemusta? Netti on täynnä ohjeita miten user-asetuksen voi säätää, mutta siihen tarvitaan erilliskaapeli ja esim. PC. ja olisi ihan idioottimaista jos LiFePo4-akun lataamiseksi parametrit tulisi syöttää käsin (ellei toleranssit ole todella pieniä ja akkujen välillä suht. isoja eroja). Mitenhän voisin testata tunnistaako lataussäädin akkutyypin? M50-näyttösydeemi löytyy mutta se toimii ainoastaan 2210AN:ssä, tuossa BP-ssä on erilainen sarjaliitin eikä näyttöä laisinkaan (näytössä RJ45 (tms.) ja säätimessä pyöreä 4-pinninen).

Kiitoksia avusta jo etukäteen ja jos olen oikeassa niin ehkä tästä on apua muillekin!

Edit.: GEL - AGM käsitteisiin liittyen sen verran että eri puolilla maailmaa asioita kutsutaan eri nimillä. Esim. 10v sitten WiFi oli Suomessa WLAN ja joissain kiinalaisissa laitteissa TN tarkoittaa microSD:tä.

*Edit2: Laitettu itse kysymykset viestin alkuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
194
Heippa! Pari kysymystä liittyen Epeverin lataussäätimien akkuasetuksiin (AGM ja LiFePO4 valmisasetukset). *Eli onko tarkoittaako Epeverin lataussäätimissä GEL samaa kuin AGM ja tunnistavatko ko. säätimet akkutyypin (lyijy / litium) automaattisesti?
Ilmeisesti vastaus molempiin kysymyksiini on "ei", ja 14.6V equalisointi on niin matala ettei riko AGM-akkuja. Sain MT50 päätteellä konfiguroitua LiFePO4-parmetrit user-presettiin. Näköjään kun valitsee MT50:n kautta toisen akkupresetin niin user-asetukset resetoituvat. "kätevää".
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Ilmeisesti vastaus molempiin kysymyksiini on "ei", ja 14.6V equalisointi on niin matala ettei riko AGM-akkuja. Sain MT50 päätteellä konfiguroitua LiFePO4-parmetrit user-presettiin. Näköjään kun valitsee MT50:n kautta toisen akkupresetin niin user-asetukset resetoituvat. "kätevää".
Gel -asetusta itse olen käyttänyt AGM-akuilla 3210AN -säätimellä ja hyvin on toiminut.
Tänä kesänä olisi tarkoitus kasailla neljän lyijyakun tilalle pienempi 25,6V lifepo4-akku lähinnä helpomman liikuteltavuuden vuoksi joten tarvitsee varmaan itselläkin perehtyä syvemmin noihin säätimen parametreihin ettei käy vahinkoa..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 574
Viestejä
4 166 761
Jäsenet
70 425
Uusin jäsen
Juhizi

Hinta.fi

Ylös Bottom