Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lenni
  • Aloitettu Aloitettu
Olen koittanut noita pitkän ajan säilytyslämpötiloja metsästää lifepo4 akulle, eli voinko jättää talveksi ne saarimökille? Jotkut sanoo että minimi latauslämpötila on 0 asteta celciusta, purku - 20 ja säilytys - 5. Motonetissä on kuitenkin myynnissä tämä:RELiON RB52 4SC LiFepo4 Lithium akku 52Ah 12.8V | Motonet Oy
Ja sen datalehti sanoo että voisi ladata myös - 20 asteessa.
https://ceb8596f236225acd007-8e9532...n.com/docs/product/RELiON-Data-Sheet_RB52.pdf

Onko noita lifepo4 akkuja erilaisia, eli eri lämpötiloihin suunniteltuja?
Pärjääkö talven yli pakkasessa vai pitääkö raahata lämpimään talveksi?
Itse en lataisi lainkaan pakkasessa.

Huomasithan myös virtarajat pakkaslataukselle? Todella rajalliset.
 
Olen koittanut noita pitkän ajan säilytyslämpötiloja metsästää lifepo4 akulle, eli voinko jättää talveksi ne saarimökille? Jotkut sanoo että minimi latauslämpötila on 0 asteta celciusta, purku - 20 ja säilytys - 5. Motonetissä on kuitenkin myynnissä tämä:RELiON RB52 4SC LiFepo4 Lithium akku 52Ah 12.8V | Motonet Oy
Ja sen datalehti sanoo että voisi ladata myös - 20 asteessa.
https://ceb8596f236225acd007-8e9532...n.com/docs/product/RELiON-Data-Sheet_RB52.pdf

Onko noita lifepo4 akkuja erilaisia, eli eri lämpötiloihin suunniteltuja?
Pärjääkö talven yli pakkasessa vai pitääkö raahata lämpimään talveksi?
Tälläinen latausohje kylmään löytyi ko. valmistajan sivuilta:

Charging Temperature LiFePO4 batteries can be safely charged between -20°C to 55°C (-4°F to 131°F). However, at temperatures below 0°C (32°F) the charge current must be reduced, until the temperature is >0ºC (32ºF), as follows: 1. 0°C to -10°C (32°F to 14°F) charge at 0.1C (10% of the battery capacity) 2. -10°C to -20°C (14°F to -4°F) charge at 0.05C (5% of the battery capacity) LiFePO4 batteries do not require temperature compensation for voltage when charging at hot or cold temperatures. All RELiON LiFePO4 come with a BMS that protects the battery from over-temperature. If the BMS disconnects due to high temperature, wait until the temperature reduces before using or charging the battery. Please refer to your specific battery’s Data Sheet for the BMS high temperature cut-off and reconnect values.
 
Tälläinen latausohje kylmään löytyi ko. valmistajan sivuilta:

Charging Temperature LiFePO4 batteries can be safely charged between -20°C to 55°C (-4°F to 131°F). However, at temperatures below 0°C (32°F) the charge current must be reduced, until the temperature is >0ºC (32ºF), as follows: 1. 0°C to -10°C (32°F to 14°F) charge at 0.1C (10% of the battery capacity) 2. -10°C to -20°C (14°F to -4°F) charge at 0.05C (5% of the battery capacity) LiFePO4 batteries do not require temperature compensation for voltage when charging at hot or cold temperatures. All RELiON LiFePO4 come with a BMS that protects the battery from over-temperature. If the BMS disconnects due to high temperature, wait until the temperature reduces before using or charging the battery. Please refer to your specific battery’s Data Sheet for the BMS high temperature cut-off and reconnect values.

Joka paikassa tosiaan toistetaan että pakkasessa ei saa ladata, mutta tuo olisikin mielenkiintoista, jos pitää paikkansa, että saisi ladata pikkuvirroilla. Voi olla tietty että kyseinen valmistaja on tehnyt jotain temppuja jotta mahdollista.
 
Käsittääkseni tuo on ihan sen peruskemian ominaisuus, käytännössä sitä pienellä virralla lataamista ei hirveästi mainosteta, koska se tekee siitä lataamisesta monimutkaista ja akun pilaaminen on helppoa. Käytännössä paljon fiksumpi tapa on lämmittää akku ensin ja ladata se sitten normaalisti.
 
Käsittääkseni tuo on ihan sen peruskemian ominaisuus, käytännössä sitä pienellä virralla lataamista ei hirveästi mainosteta, koska se tekee siitä lataamisesta monimutkaista ja akun pilaaminen on helppoa. Käytännössä paljon fiksumpi tapa on lämmittää akku ensin ja ladata se sitten normaalisti.

Riippuu laitteistosta. Victronin Gerboon voinee koodata ohjeet minkä jälkeen asiaan ei tarvitse kiinnittää huomiota.
 
Riippuu laitteistosta. Victronin Gerboon voinee koodata ohjeet minkä jälkeen asiaan ei tarvitse kiinnittää huomiota.
Joo, tietysti voi, mutta akkuvalmistajan on helpompi olla mainostamatta tuota, koska keskivertokäyttäjällä ei ole laitteita tai taitoa tuon toteutukseen.
 
Riippuu laitteistosta. Victronin Gerboon voinee koodata ohjeet minkä jälkeen asiaan ei tarvitse kiinnittää huomiota.
Voisihan sen niinkin tehdä että, jos on esim. 280Ah akku ja jättää talveksi vain 100W paneelin, niin latausvirraksi jää piikkitilanteissakin alle 10A, jolloin ollaan turvallisilla vesillä
 
Voisihan sen niinkin tehdä että, jos on esim. 280Ah akku ja jättää talveksi vain 100W paneelin, niin latausvirraksi jää piikkitilanteissakin alle 10A, jolloin ollaan turvallisilla vesillä

Jep ja 10% latausteho on näkynyt olevan suositus eli 280Ah:lla 28A. Sillä esim. pitää yllä ajastinta jolla käynnistää ja käyttää diesellämmitintä vaikka viikon tai kuukauden poissaolon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Eksyin tänne sattumalta,niin kysäistään nyt täältä. Eli meillä on mökillä 2kpl 410w astronergy paneeleita sarjassa,mökki etelätontilla ja paneelit suunnattuna etelään.100/50 victron mppt säädin,victron 12/1200w multiplus invertteri. Vanhat lyijyakut tiensä päässä. Kulutusta on vkl käytössä safire 3200 lämmitin esilämmityksessä ja öisin keväällä ja syksyllä. 130w tv noin 4h vrk,valaistus 12 voltilla,kahvinkeitin noin 1000w,aamuisin ja päivällä,makitan ja stihlin akkujen latausta,kännykät ym. Pientä. Vrk kulutus varmaankin noin 1200w,ehkä max 2000w. Uudet akut hankintalistalla ja yli 1000€ en ajatellut niihin käyttää. Kannattaisiko ottaa dual agm vai agm deep cycle akut? Suunnitelmissa olisi 2 kpl noin 240ah akkuja. Joko https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...517x272x218-238-1000cca/p/900006/#description tai sitten https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...terminalf12-m8-kierrena/p/213214/#description
Riittääkö kapsitteetti? Mahdollisuus myös ladata agrella multiplussan kautta 50ah/h. Mites talvisäilytys? Safiren vuoksi olisi hyvä voida jättää kytketyiksi. Paneelit talvella lumen peitossa. Lähinnä nyt olisi saada tuo akkuvalinta päätettyä...
 
Eksyin tänne sattumalta,niin kysäistään nyt täältä. Eli meillä on mökillä 2kpl 410w astronergy paneeleita sarjassa,mökki etelätontilla ja paneelit suunnattuna etelään.100/50 victron mppt säädin,victron 12/1200w multiplus invertteri. Vanhat lyijyakut tiensä päässä. Kulutusta on vkl käytössä safire 3200 lämmitin esilämmityksessä ja öisin keväällä ja syksyllä. 130w tv noin 4h vrk,valaistus 12 voltilla,kahvinkeitin noin 1000w,aamuisin ja päivällä,makitan ja stihlin akkujen latausta,kännykät ym. Pientä. Vrk kulutus varmaankin noin 1200w,ehkä max 2000w. Uudet akut hankintalistalla ja yli 1000€ en ajatellut niihin käyttää. Kannattaisiko ottaa dual agm vai agm deep cycle akut? Suunnitelmissa olisi 2 kpl noin 240ah akkuja. Joko https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...517x272x218-238-1000cca/p/900006/#description tai sitten https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...terminalf12-m8-kierrena/p/213214/#description
Riittääkö kapsitteetti? Mahdollisuus myös ladata agrella multiplussan kautta 50ah/h. Mites talvisäilytys? Safiren vuoksi olisi hyvä voida jättää kytketyiksi. Paneelit talvella lumen peitossa. Lähinnä nyt olisi saada tuo akkuvalinta päätettyä...
Mulla on sama homma. Akuiksi oon ajatellut 4x280Ah(3.2V) Lfp+bms Eve LF280K Prismatic 280Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade - Prismatic - LiFePO4 - Rechargeable batteries | NKON tai 2x 250Ah Agm Akku Aokly AGM 12V 250Ah

Järkevä purkukapasiteetti 500Ah 12V agm akulle on 3000w eli n. 50%. Lfp akulla kai jopa 90%. Kuulostaa kovin pieneltä akkukapasiteelta, jos revitään myös pilvisinä päivinä syksyllä 2kw akuista, kun lataus on olematonta.


AGM on lyijyakku, joka tykkää pakkasesta kunhan on varattu täyteen
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on sama homma. Akuiksi oon ajatellut 4x280Ah(3.2V) Lfp+bms Eve LF280K Prismatic 280Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade - Prismatic - LiFePO4 - Rechargeable batteries | NKON tai 2x 250Ah Agm Akku Aokly AGM 12V 250Ah

Järkevä purkukapasiteetti 500Ah 12V agm akulle on 3000w eli n. 50%. Lfp akulla kai jopa 90%. Kuulostaa kovin pieneltä akkukapasiteelta, jos revitään myös pilvisinä päivinä syksyllä 2kw akuista, kun lataus on olematonta.


AGM on lyijyakku, joka tykkää pakkasesta kunhan on varattu täyteen
Kiitoksia. Linkkaamasi akut vaikuttavat kyllä mielenkiintoisilta vaihtoehdoilta. Juu,kahvinkeiton voisi pilvisinä päivinä hoitaa muutenkin. Ja vaikka kokonaan. Akkuihin en enempää haluisi satsata. Onkos noista ensimmäiseksi linkkaamistasi mitään kokemuksia? En ole tutustunut lifepo4 akkuihin vielä. Milläs hintaa noita saa suomeen ja mites talvikäyttö?
 
Kiitoksia. Linkkaamasi akut vaikuttavat kyllä mielenkiintoisilta vaihtoehdoilta. Juu,kahvinkeiton voisi pilvisinä päivinä hoitaa muutenkin. Ja vaikka kokonaan. Akkuihin en enempää haluisi satsata. Onkos noista ensimmäiseksi linkkaamistasi mitään kokemuksia? En ole tutustunut lifepo4 akkuihin vielä. Milläs hintaa noita saa suomeen ja mites talvikäyttö?
Tuleehan noista paneeleista huononmallakin säällä varmaankin edes se 600w päivässä? En osaa sanoa,kun vasta laitoin noi isommat katolle
 
Tuleehan noista paneeleista huononmallakin säällä varmaankin edes se 600w päivässä? En osaa sanoa,kun vasta laitoin noi isommat katolle
Kai niistä jotain tulee, mutta aika vähän. Mitä, jos on viikko pilvistä? Toki sulla on 50A laturi, niin sillä sitten. Kelaa hieman viestiketjua taaksepäin niin on juttua lifepo4 lämpötiloista ja bms elektroniikasta. Lfp etu on kuitenkin 10kertainen syklimäärä ja n. 90% purkutaso vs. Agm.

Tässä on mielenkiintoista juttua, kun joku Suomessa asuva kundi on tehnyt järjestelmän LiFePO4 akuilla:

 
Kai niistä jotain tulee, mutta aika vähän. Mitä, jos on viikko pilvistä? Toki sulla on 50A laturi, niin sillä sitten. Kelaa hieman viestiketjua taaksepäin niin on juttua lifepo4 lämpötiloista ja bms elektroniikasta. Lfp etu on kuitenkin 10kertainen syklimäärä ja n. 90% purkutaso vs. Agm.

Tässä on mielenkiintoista juttua, kun joku Suomessa asuva kundi on tehnyt järjestelmän LiFePO4 akuilla:

Juu täytyy tutkia. Tosin toi pakkasella latauskielto tulee vähän ongelmaksi. Ainahan voisi pelata vanhojen akkujen kanssa talvikäynnit,mutta ei oikein viitsisi alkaa enää säätämään noiden kanssa. Ei meillä tarpeen vaatiessa tule kulutusta läheskään noin paljoa. Aurinkoisina päivinä voi hoitaa työkalujen latailut. Tv,kännykät,valaistus,lämmitin ja 110l 12v kompressorijääkaappi tosin vie minkä vie,paitsi kylminä vuodenaikoina. Kahvit voi keitellä kaasulla.
 
Juu täytyy tutkia. Tosin toi pakkasella latauskielto tulee vähän ongelmaksi. Ainahan voisi pelata vanhojen akkujen kanssa talvikäynnit,mutta ei oikein viitsisi alkaa enää säätämään noiden kanssa. Ei meillä tarpeen vaatiessa tule kulutusta läheskään noin paljoa. Aurinkoisina päivinä voi hoitaa työkalujen latailut. Tv,kännykät,valaistus,lämmitin ja 110l 12v kompressorijääkaappi tosin vie minkä vie,paitsi kylminä vuodenaikoina. Kahvit voi keitellä kaasulla.
Tuolla aiemmin ketjussa on, että saa ladata vielä -20asteessa 0.05*akkukapasiteetti virtamäärällä. Eli vielä 280Ah akkuun 14A virta. Kannattaa varmistaa akkuvalmistan spekseistä.
 
Ja tosiaan jos sähköä on enemmän tarjolla kuin mitä akkuun voi syöttää, se sähkö kannattaa käyttää akuston lämmittämiseen.
 
Onkos tälläisistä kokemuksia? Riittäisiköhän yksi kpl kun kulutusta on se noin 1.2kw per vrk. Vastaisiko 2kpl 250ah derp cycle agm akkua?Taivaaltahan tulee päivän aikana lisää ja agregaatilla saa ladattua kun ei tule. Kuinkahan nopeasti toi 50a laturilla tulee täyteen? Eikös ton uskaltaisi talveksikin jättää järjestelmään kiinni? https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...8-lifepo4-li-ion-bt-heat/p/78350/#description

200Ah = 2560Wh eli kapasiteettia riittää. Se mitä voit kuluttaa riippuu siis siitä minkä verran saat tallennettua akkuun per vrk. 200/50 on 4h latausaika.
 
200Ah = 2560Wh eli kapasiteettia riittää. Se mitä voit kuluttaa riippuu siis siitä minkä verran saat tallennettua akkuun per vrk. 200/50 on 4h latausaika.
Juu..paneelistoahan mulla on se 810w ja säädin on victron 100/50. Talvikäyttö ja esim. Aikainen kevät vähän huolettaa,kun menee pakkaselle. Tosin silloin ei jääkaappia käytetä,eli kulutus vähemmän. Syksyllähän paneeleistakaan ei pajoa tule,mutta saahan multiplussalla ladattua. Eli toi saattaisi riittää meidän tarpeisiin? Uskaltaako jättää talveksi kiinni,kun safiren lämmitin kuitenkin oltava käytössä esilämmittimenä? Akku talvehtisi ulkotiloissa akkukaatikossa...
 
Juu..paneelistoahan mulla on se 810w ja säädin on victron 100/50. Talvikäyttö ja esim. Aikainen kevät vähän huolettaa,kun menee pakkaselle. Tosin silloin ei jääkaappia käytetä,eli kulutus vähemmän. Syksyllähän paneeleistakaan ei pajoa tule,mutta saahan multiplussalla ladattua. Eli toi saattaisi riittää meidän tarpeisiin? Uskaltaako jättää talveksi kiinni,kun safiren lämmitin kuitenkin oltava käytössä esilämmittimenä? Akku talvehtisi ulkotiloissa akkukaatikossa...

Mulla 820W paneelit ovat tuottaneet huhtikuusta lähtien 1-4khW päivässä pilvisyydestä riippuen, mutta puita edessä. Talvikäytöstä ei ole vielä kokemusta. Lämmityshän tuossa sun akussa on, eli jos sille riittää virtaa ja lämpöeristät akun hyvin johonkin boksiin tms niin luulisi toimivan.

Ja jos akun BMS on oikein fiksu niin vaikka pakastuisikin niin kun virtaa tauon jälkeen tulee niin ohjaa sen ensin akun lämmitykseen ja sitten vasta lataukseen.
 
Mulla 820W paneelit ovat tuottaneet huhtikuusta lähtien 1-4khW päivässä pilvisyydestä riippuen, mutta puita edessä. Talvikäytöstä ei ole vielä kokemusta. Lämmityshän tuossa sun akussa on, eli jos sille riittää virtaa ja lämpöeristät akun hyvin johonkin boksiin tms niin luulisi toimivan.

Ja jos akun BMS on oikein fiksu niin vaikka pakastuisikin niin kun virtaa tauon jälkeen tulee niin ohjaa sen ensin akun lämmitykseen ja sitten vasta lataukseen.
Niinhän tuossa väitetään,että ensin lämmittää ja sitten lataa. Eli agregaatilla ja victronin multiplussalla se ongelma pitäs hoitua...
 
Onkos noista lifepo4 akuista muuten millaisia kokemuksia? Kestääkö talvehtia läpi talven ulkosalla? Säilytyslämpötilaahan noille mainitaan se -20 maksimissaan,mutta kestääkö kovatkin pakkaset? Muutenkin olis hyvä kuulla kokemuksia,miten kapasiteetit pitäneet paikkaansa ym. Kokemuksia aurinkojärjestelmän mökki akkuna. Tässä pähkäillyt ottaisko 2x240 tai 280 agm deep cycleä vai yhden tollaisen 200ah lifepo4 akun.
 
Kysytäämpäs täältä vinkkejä.

Mummo hankki mökillensä aurinkosähköt, lähinnä valaistuksia varten.
Paneelina on 1kpl 140W paneeleja, akun koosta en ole varma (akussa ei ollut minkään näköisiä merkintöjä), lataussäätimenä victronin mppt 75/15 ja invertterinä oisko ollut joku 300w.

Mökillä tulee oltua yleensä max. 3 päivää kerralla ja n. muutaman kerran kuukaudessa. Toistaiseksi sähköä on ollut riittävästi, joskin viime kesänä invertteri muutamaan otteeseen alkoi pitämään ääntä liian alhaisesta jännitteestä.

Kysymys 1, jos haluaisi maksimoida lataustehoa, kannattaisikö tuohon rinnalle hankkia toista paneelia?

Kysymys 2, omaa oloa helpottamaan on ollut mietinnässä saisiko mökille jotai, jotta ei tarvitsisi kantaa vettä järvestä sisälle. Mietinnässä on ollut vesipumppu ja kylmävesihana. Asennus siten, että lavuaarin reunalle on/off kytkin, jolla saa pumppuun virrat päälle ja pois. Mieleeni tuli, että kannattaisiko pumppu olla 12V, jolloin voisi suoraan akusta ottaa virrat vai 230V, jolloin vaatisi invertteriltä sähköt? Muita ideoita?

Edit. liian nopea hiirikäsi, juttua jatkettu
 
Kysytäämpäs täältä vinkkejä.

Mummo hankki mökillensä aurinkosähköt, lähinnä valaistuksia varten.
Paneelina on 1kpl 140W paneeleja, akun koosta en ole varma (akussa ei ollut minkään näköisiä merkintöjä), lataussäätimenä victronin mppt 75/15 ja invertterinä oisko ollut joku 300w.

Mökillä tulee oltua yleensä max. 3 päivää kerralla ja n. muutaman kerran kuukaudessa. Toistaiseksi sähköä on ollut riittävästi, joskin viime kesänä invertteri muutamaan otteeseen alkoi pitämään ääntä liian alhaisesta jännitteestä.

Kysymys 1, jos haluaisi maksimoida lataustehoa, kannattaisikö tuohon rinnalle hankkia toista paneelia?

Kysymys 2, omaa oloa helpottamaan on ollut mietinnässä saisiko mökille jotai, jotta ei tarvitsisi kantaa vettä järvestä sisälle. Mietinnässä on ollut vesipumppu ja kylmävesihana. Asennus siten, että lavuaarin reunalle on/off kytkin, jolla saa pumppuun virrat päälle ja pois. Mieleeni tuli, että kannattaisiko pumppu olla 12V, jolloin voisi suoraan akusta ottaa virrat vai 230V, jolloin vaatisi invertteriltä sähköt? Muita ideoita?

Edit. liian nopea hiirikäsi, juttua jatkettu

Tuo MPPT antaa n. 200W max (olettaen että 12V systeemi) eli sen puolesta on laajennusvaraa. Paneelin pitäisi olla mielellään toinen samanlainen eli 2x140W antaa hieman vähemmällä auringolla sitten enemmän hyötyä.
 
Heippa! Pari kysymystä liittyen Epeverin lataussäätimien akkuasetuksiin (AGM ja LiFePO4 valmisasetukset). *Eli onko tarkoittaako Epeverin lataussäätimissä GEL samaa kuin AGM ja tunnistavatko ko. säätimet akkutyypin (lyijy / litium) automaattisesti?

Minulla on mökillä katolla aurinkopaneelisysteemi ja lisäksi semiliikuteltava 300W+ -paneelisysteemi. Lataussäätiminä on Epever Tracer 2210AN ja Epever Tracer 7810BP -MPPT-säätimet. Akustona on Motonetistä hommattu 70Ah AGM-akku (Exide?) ja toisessa systeemissä nyt Kiinasta tilattu 100Ah LiFePO4 akku (Wulills), jota olen täällä mökillä nyt testaamassa.

Epeverin asetuksista voi valita 1) Sealed, 2) Gel, 3) Flooded ja 4) User -akkuvaihtoehdot.

Mitään AGM-vaihtoehtoa ei ole, ja vaikka varsinaiset geeliakut ovat kai eri asia kuin AGM, niin teknisesti AGM on käsittääkseni yksi geeliakkutyyppi. Sealed ja GEL asetukset ovat muuten identtiset, mutta GEL-vaihtoehdon boost-jännite on 0.2V alhaisempi ja siinä ei sovelleta equalize-toimintoa (joka kuulemma tuhoaa AGM-akut). Voisiko olla, että tämä GEL-asetus itse asiassa tarkoittaa tässä yhteydessä samaa kuin AGM?

Em. akkuasetusten rinnalla on ohjekirjassa toinen sarake jossa lukee: 1) LiFePO4, 2) Li-NiCoMn, 3) User. Lataussäätimen luvataan tukevan Litiumakkuja, mutta missään ei lue mistä litium-asetukset saa päälle (en laske user-asetuksien säätämistä tueksi). Tulkitsen asian niin, että laite ilmeisesti tunnistaa akkutyypin (lyijy vai litium) automaattisesti. Eli esim. asetus 1 olisi Sealed/LiFePo4. Onko tästä kokemusta? Netti on täynnä ohjeita miten user-asetuksen voi säätää, mutta siihen tarvitaan erilliskaapeli ja esim. PC. ja olisi ihan idioottimaista jos LiFePo4-akun lataamiseksi parametrit tulisi syöttää käsin (ellei toleranssit ole todella pieniä ja akkujen välillä suht. isoja eroja). Mitenhän voisin testata tunnistaako lataussäädin akkutyypin? M50-näyttösydeemi löytyy mutta se toimii ainoastaan 2210AN:ssä, tuossa BP-ssä on erilainen sarjaliitin eikä näyttöä laisinkaan (näytössä RJ45 (tms.) ja säätimessä pyöreä 4-pinninen).

Kiitoksia avusta jo etukäteen ja jos olen oikeassa niin ehkä tästä on apua muillekin!

Edit.: GEL - AGM käsitteisiin liittyen sen verran että eri puolilla maailmaa asioita kutsutaan eri nimillä. Esim. 10v sitten WiFi oli Suomessa WLAN ja joissain kiinalaisissa laitteissa TN tarkoittaa microSD:tä.

*Edit2: Laitettu itse kysymykset viestin alkuun.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa! Pari kysymystä liittyen Epeverin lataussäätimien akkuasetuksiin (AGM ja LiFePO4 valmisasetukset). *Eli onko tarkoittaako Epeverin lataussäätimissä GEL samaa kuin AGM ja tunnistavatko ko. säätimet akkutyypin (lyijy / litium) automaattisesti?

Ilmeisesti vastaus molempiin kysymyksiini on "ei", ja 14.6V equalisointi on niin matala ettei riko AGM-akkuja. Sain MT50 päätteellä konfiguroitua LiFePO4-parmetrit user-presettiin. Näköjään kun valitsee MT50:n kautta toisen akkupresetin niin user-asetukset resetoituvat. "kätevää".
 
Ilmeisesti vastaus molempiin kysymyksiini on "ei", ja 14.6V equalisointi on niin matala ettei riko AGM-akkuja. Sain MT50 päätteellä konfiguroitua LiFePO4-parmetrit user-presettiin. Näköjään kun valitsee MT50:n kautta toisen akkupresetin niin user-asetukset resetoituvat. "kätevää".

Gel -asetusta itse olen käyttänyt AGM-akuilla 3210AN -säätimellä ja hyvin on toiminut.
Tänä kesänä olisi tarkoitus kasailla neljän lyijyakun tilalle pienempi 25,6V lifepo4-akku lähinnä helpomman liikuteltavuuden vuoksi joten tarvitsee varmaan itselläkin perehtyä syvemmin noihin säätimen parametreihin ettei käy vahinkoa..
 
Onkos noista lifepo4 akuista muuten millaisia kokemuksia? Kestääkö talvehtia läpi talven ulkosalla? Säilytyslämpötilaahan noille mainitaan se -20 maksimissaan,mutta kestääkö kovatkin pakkaset? Muutenkin olis hyvä kuulla kokemuksia,miten kapasiteetit pitäneet paikkaansa ym. Kokemuksia aurinkojärjestelmän mökki akkuna. Tässä pähkäillyt ottaisko 2x240 tai 280 agm deep cycleä vai yhden tollaisen 200ah lifepo4 akun.

LiFePo4-akkujen hinnat putoavat sitä tahtia että en kiirehtisi hankintaa. Kiinasta jos tilaa niin kannattaa vähän katsoa mistä ostaa ja pyytää seurantakoodi. Itsellä kävi vähän hassusti koska kuljetusfirma (taisi olla UPS) ei ilmoittanut minulle että se on lähimarketista noudettavissa, eikä myyjä kertonut minulle seurantakoodia. Vasta kun tuote ilmeisesti oli useampaan kertaan palautettu lähettäjälle sain seurantakoodin, jonka syöttämällä webissä olevaan palveluun sain tietää että tuote on toimitettu perille. Jos jostain Aliexpressistä tilaa niin tuotteen hinta sisältää ALV:n/tullit, jotka vähennetään hinnasta maksuhetkellä. Yleensä verot ja tullimaksut maksetaan erikseen kun tuote saapuu maahan.

Huijareita on liikkeellä, 12V 200Ah voi tarkoittaa että myynnissä on 4 x 50Ah 3.2V kennoja yhdeksi akuksi pakattuna, joista siis saa 12V 50Ah kytkettynä sarjaan tai 200Ah 3.2V kytkettynä rinnan, mutta ei yhtäaikaisesti 12V 200Ah vaikka tuote tällaisena myydään. Wh on rehellinen yksikkö joka kertoo paljonko sähköä akussa on.

Käyttelin omaa Wuwills akkua noin 5 päivää sähköperämoottorin kanssa, ei loppunut kesken. Kotona ladatessani laturi sanoi tunkeneensa sisään n. 80Ah, eli kapasiteetti vaikuttaa oikealta. Edullisella Amazonista tilatulla HTRC 20A laturilla latasin ja noin 15A akku otti (specsattu 0.2C). Laturi on melko äänekäs tuulettimen takia, mutta ääni ei ole erityisen epämiellyttävä, lähinnä muistuttaa veden kiehumista.

Deep cycle AGM-akuista en tiedä mitään, mutta koska joudun akkua silloin tällöin siirtelemään, en enää koskaa aio ostaa yhtäkään lyijyakkua. Samaten en aio enää ostaa yhtään laturia joka ei osaa ladata 12V lifepo4-akkuja. CTek ja muut tekevät isoa bisnestä myymällä omat laturinsa eri akkutyypeille, hyi olkoon!
 
LiFePo4-akkujen hinnat putoavat sitä tahtia että en kiirehtisi hankintaa. Kiinasta jos tilaa niin kannattaa vähän katsoa mistä ostaa ja pyytää seurantakoodi. Itsellä kävi vähän hassusti koska kuljetusfirma (taisi olla UPS) ei ilmoittanut minulle että se on lähimarketista noudettavissa, eikä myyjä kertonut minulle seurantakoodia. Vasta kun tuote ilmeisesti oli useampaan kertaan palautettu lähettäjälle sain seurantakoodin, jonka syöttämällä webissä olevaan palveluun sain tietää että tuote on toimitettu perille. Jos jostain Aliexpressistä tilaa niin tuotteen hinta sisältää ALV:n/tullit, jotka vähennetään hinnasta maksuhetkellä. Yleensä verot ja tullimaksut maksetaan erikseen kun tuote saapuu maahan.

Huijareita on liikkeellä, 12V 200Ah voi tarkoittaa että myynnissä on 4 x 50Ah 3.2V kennoja yhdeksi akuksi pakattuna, joista siis saa 12V 50Ah kytkettynä sarjaan tai 200Ah 3.2V kytkettynä rinnan, mutta ei yhtäaikaisesti 12V 200Ah vaikka tuote tällaisena myydään. Wh on rehellinen yksikkö joka kertoo paljonko sähköä akussa on.

Käyttelin omaa Wuwills akkua noin 5 päivää sähköperämoottorin kanssa, ei loppunut kesken. Kotona ladatessani laturi sanoi tunkeneensa sisään n. 80Ah, eli kapasiteetti vaikuttaa oikealta. Edullisella Amazonista tilatulla HTRC 20A laturilla latasin ja noin 15A akku otti (specsattu 0.2C). Laturi on melko äänekäs tuulettimen takia, mutta ääni ei ole erityisen epämiellyttävä, lähinnä muistuttaa veden kiehumista.

Deep cycle AGM-akuista en tiedä mitään, mutta koska joudun akkua silloin tällöin siirtelemään, en enää koskaa aio ostaa yhtäkään lyijyakkua. Samaten en aio enää ostaa yhtään laturia joka ei osaa ladata 12V lifepo4-akkuja. CTek ja muut tekevät isoa bisnestä myymällä omat laturinsa eri akkutyypeille, hyi olkoon!
Juu. Suomesta ajattelin ostaa,ihan takuun kannalta. En yli tonnia maksa täälläkään akusta ja tohon tonnin hintaluokkaan saa olla jo varuiksi se lämmityselenttikin valmiina akussa. Kiirehän ei ole kun vanhoilla lyijyillä pärjää vielä,kun paneeleista tulee niin hyvin virtaa.. toimitusvaikeuksia näyttää noissa olevan kun varastot nollissa...
 
Itsehän ajattelin aloittaa vielä lyijyakuilla, mielellään sellaisilla joihin voi itse lisätä vettä. Mitoittaa vain kapasiteetin, niin ettei kovin tyhjiksi pääse menemään. Katsoo sitten kun ne vanhenee käsiin, että mikä on sitten tuleva akkukemia.
 
Ei lyijyakku välttämättä mikään huono ratkaisu ole varsinkaan kesämökille kun ei tarvitse siirtää paikasta toiseen ja voi jättää talveksikin mökille kunhan vain muistaa katsoa, että akut on täynnä ennen kuin kytkee irti kärjestelmästä tai sitten antaa vaan paneeleiden ladata talvella sen vähän mitä ne lataavat. Itse ylimitoitin kapasiteetin juuri siksi, että olisivat mahdollisimman täynnä jatkuvasti. Nyt seitsemäs vuosi menossa eikä mitään merkkejä, että olisivat lopussa tosin kohta tulee kyllä vuodet vastaan väkisinkin.

Seuraavaksi hommaan samanlaiset, mutta ehkä niiden jälkeen on jo aika katsoa josko löytyisi markkinoilta jotain muuta.
 
Tilasin nkonilta 8kpl 50Ah lifepo4-kennoja ja suht laadukkaan bluetoothilla varustetun BMS:n niille kaveriksi, hintaa tuli pyöreät 370e mikä on mielestäni ihan kohtalainen hinta tuollaisesta kompaktista akusta joka kulkee tarvittaessa vaikka repussa.
Koteloksi ajattelin laittaa iskunkestävän pelican-tyylisen muovilaukun, pysyy vesi ulkona ja turvallinen kantaa. Ja jos myöhemmin kaipailee lisää kapasiteettia niin sen kun kasailee uuden isommilla kennoilla ja muuntaa tuon 12,8V 100Ah akuksi toisia projekteja varten.
 
Tilasin nkonilta 8kpl 50Ah lifepo4-kennoja ja suht laadukkaan bluetoothilla varustetun BMS:n niille kaveriksi, hintaa tuli pyöreät 370e mikä on mielestäni ihan kohtalainen hinta tuollaisesta kompaktista akusta joka kulkee tarvittaessa vaikka repussa.
Koteloksi ajattelin laittaa iskunkestävän pelican-tyylisen muovilaukun, pysyy vesi ulkona ja turvallinen kantaa. Ja jos myöhemmin kaipailee lisää kapasiteettia niin sen kun kasailee uuden isommilla kennoilla ja muuntaa tuon 12,8V 100Ah akuksi toisia projekteja varten.
Laita kuvia projektista. Onko sulla valmiiksi 24V järjestelmä?
 
Laita kuvia projektista. Onko sulla valmiiksi 24V järjestelmä?

Joo nykyinen järjestelmä on 24V neljällä agm-akulla joista haluan eroon. Laitan tuosta varmaan jotain päivityksiä kunhan saan kuviot selväksi, menee melko hyvä tovi pelkästään kennojen testailussa.
 
Joo nykyinen järjestelmä on 24V neljällä agm-akulla joista haluan eroon. Laitan tuosta varmaan jotain päivityksiä kunhan saan kuviot selväksi, menee melko hyvä tovi pelkästään kennojen testailussa.
Näinköhän maksaa vaivaa edes juuri testailla? BMS hoitanee hommat ihan hyvin kun et ole laittamassa kennoja rinnakkain. Jokainen kenno päätyy balansoitavaksi erikseen joten niiden luulisi tasaantuvan käytössä hyvälle mallille.

Rakensin itse normaaleista li-ion kennoista vähän pienemmän akun jos et sattunut huomaamaan tuota ketjua:
 
Ei lyijyakku välttämättä mikään huono ratkaisu ole varsinkaan kesämökille kun ei tarvitse siirtää paikasta toiseen ja voi jättää talveksikin mökille kunhan vain muistaa katsoa, että akut on täynnä ennen kuin kytkee irti kärjestelmästä tai sitten antaa vaan paneeleiden ladata talvella sen vähän mitä ne lataavat. Itse ylimitoitin kapasiteetin juuri siksi, että olisivat mahdollisimman täynnä jatkuvasti. Nyt seitsemäs vuosi menossa eikä mitään merkkejä, että olisivat lopussa tosin kohta tulee kyllä vuodet vastaan väkisinkin.

Seuraavaksi hommaan samanlaiset, mutta ehkä niiden jälkeen on jo aika katsoa josko löytyisi markkinoilta jotain muuta.

Tämä minun toteutus tulee ympäri vuotiseen käyttöön lähemmäksi päiväntasaajaa, joten talvista ei tarvitse niin olla huolissaan. Pimeä tulee tosi äkkiä, ja valitettavasti vuorokausirytmi on hyvin yö painotteinen. Suurempia sähkönsyöjiä ei ole tarkoitus hankkia. Mutta jos niitä jostakin ilmaantuu, niin niitä sitten käytetään päivällä.

24V-järjestelmää ajattelin että voisi olla järkevin, josta sitten tarvittaessa muuntaa 230V ja 12V.

7 vuotta kuulostaa kyllä tosi kovalta saavutukselta. Itse ajattelin et jos 4 vuotta menee niin ollaan jo ns. voiton puolella.
 
Tämä minun toteutus tulee ympäri vuotiseen käyttöön lähemmäksi päiväntasaajaa, joten talvista ei tarvitse niin olla huolissaan. Pimeä tulee tosi äkkiä, ja valitettavasti vuorokausirytmi on hyvin yö painotteinen. Suurempia sähkönsyöjiä ei ole tarkoitus hankkia. Mutta jos niitä jostakin ilmaantuu, niin niitä sitten käytetään päivällä.

24V-järjestelmää ajattelin että voisi olla järkevin, josta sitten tarvittaessa muuntaa 230V ja 12V.

7 vuotta kuulostaa kyllä tosi kovalta saavutukselta. Itse ajattelin et jos 4 vuotta menee niin ollaan jo ns. voiton puolella.
Nyt kun asian ihan kunnolla tarkistin niin olikin kuudes kesä meneillään eikä seitsemäs. Joka tapauksessa ihan hyvin ne kestää jos käyttää järkevästi.
 
Onkos kukaan täällä virittänyt ukkossuojaa paneeleihin? Katto on peltisaumakatto joten ajatuksena oli porata saumaan reikä jollekin M6-pultille ja siitä samanlaisella johdolla paneelin kehikkoon mitä käytetään paneeleissa muutenkin.
 
Ohjeistushan vaatii että paneelien asennuskehikon tulee olla maadoitettu tietyn paksuisella kaapelilla. Eli jos se on oikein asennettu niin ei sinun tarvitse lisätä mitään.

Tietty ukkonen jos lyö niin vähän kyseenalainen miten tuollainen, oliko se 6 neliöinen vaatimuksena?, ohut lanka kestää ne virrat.
 
Ohjeistushan vaatii että paneelien asennuskehikon tulee olla maadoitettu tietyn paksuisella kaapelilla. Eli jos se on oikein asennettu niin ei sinun tarvitse lisätä mitään.

Tietty ukkonen jos lyö niin vähän kyseenalainen miten tuollainen, oliko se 6 neliöinen vaatimuksena?, ohut lanka kestää ne virrat.

Tottakai se on oikein asennettu kun itse asensin ;) Ukkosenjohdatus vain puuttuu. Virtakaapelit on 6mm2 mitä ajattelin käyttää.
 
Näinköhän maksaa vaivaa edes juuri testailla? BMS hoitanee hommat ihan hyvin kun et ole laittamassa kennoja rinnakkain. Jokainen kenno päätyy balansoitavaksi erikseen joten niiden luulisi tasaantuvan käytössä hyvälle mallille.

Rakensin itse normaaleista li-ion kennoista vähän pienemmän akun jos et sattunut huomaamaan tuota ketjua:

Joo oikeassa kyllä olet tuossa, kennojen napajännitteet olivat millivolttien sisällä toisistaan ja kahden ensimmäisen kennon kapasiteetti desimaalin tarkkuudella sama joten taidanpa antaa olla, parin kympin kennojen vuoksi en jaksa vaivata itseäni tämän enempää.

Muistaakseni lukaisin tuota ketjuasi joskus, näköjään meillä on hyvin samantyyppinen salkkuratkaisu eli voi olla että sillä on ollut vaikutusta minunkin kotelovalintaani.
Kennoissa päädyin kuitenkin prismaattisiin koska ruuviliitos oli minulle kynnyskysymys.
 
Onko tuo LTO akku liian hyvää ollakseen totta? Voi ladata jopa -50˚C lämpötilassa ilman lämmitystä ja hyvät kestoiät ja purkuominaisuudet. Mikä tuossa on kompa?
 
Onko tuo LTO akku liian hyvää ollakseen totta? Voi ladata jopa -50˚C lämpötilassa ilman lämmitystä ja hyvät kestoiät ja purkuominaisuudet. Mikä tuossa on kompa?
Hinta suhteessa kapasiteettiin. En myöskään tiedä onko BMS:issä tukea kuinka hyvin.

En nyt tiedä mistä olet akkuja katsonut, mutta hinnan pitäisi olla huomattavasti kalliimpi kuin LFP:llä.
 
Jep uusia akkukeksintöjä tulee kuin sieniä sateella, mutta sen mitä lukenut niin kaikki on kompromisseja eli kaikkea ei voi vielä saada. Kapasiteetti : koko, latausnopeus, lataussyklit, pakkasen kestävyys, hinta - jostain pitää tinkiä.
 
Hinta suhteessa kapasiteettiin. En myöskään tiedä onko BMS:issä tukea kuinka hyvin.

En nyt tiedä mistä olet akkuja katsonut, mutta hinnan pitäisi olla huomattavasti kalliimpi kuin LFP:llä.
No nuo nyt oli semmoset, jotka ekana bongasin 2.3V 30AH LTO Akkukenno | LiFePO4 ja LTO akut | Kosute Oy
Tuolla vaan ei oo oikein saldoa. En tullut tutkineeksi enempää, onko tavara lopussa muillakin tai onko hinnan eroa.
Tähän asti on mökillä menty lyijyakuilla, koska tuo lataaminen pakkasella mietityttää. Nuo LTO akut vaikuttas aika huoltovapailta ja jos tuo hintataso on tuo, mikä Kosutella niin joku 100Ah akusto ei vielä olisi saavuttamattomissa.
 
No nuo nyt oli semmoset, jotka ekana bongasin 2.3V 30AH LTO Akkukenno | LiFePO4 ja LTO akut | Kosute Oy
Tuolla vaan ei oo oikein saldoa. En tullut tutkineeksi enempää, onko tavara lopussa muillakin tai onko hinnan eroa.
Tähän asti on mökillä menty lyijyakuilla, koska tuo lataaminen pakkasella mietityttää. Nuo LTO akut vaikuttas aika huoltovapailta ja jos tuo hintataso on tuo, mikä Kosutella niin joku 100Ah akusto ei vielä olisi saavuttamattomissa.

Nkonilla näkyy olevan myynnissä Yinlongin valmistamia 40Ah kennoja vitosen halvemmalla mutta kallitahan nuo on joka tapauksessa.
Nimellisjännite on hieman hassu 2,3V eli 5 akkua sarjassa tekisi 11,5V. Ja lataussäädin voi tuottaa harmaita hiuksia koska ainakaan edullisemman pään säätimet eivät tuota kemiaa tue.

 
Hieman painavampi kuin perus lifepo, mutta kovat tehot, käyttölämpötilat ja syklit. Pitää ehdottomasti seurata miten valmiita akkuja tulee myyntiin ja millä tahdilla hinnat putoaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 504
Viestejä
4 490 504
Jäsenet
74 249
Uusin jäsen
Lassi80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom