- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 12 816
Maailmanloppu tulee, sähkö loppuu ja rakenteluhimo kolkuttelee.
Lopputuotteen tavoitteeksi otin kyvyn pyörittää 800W/1600W peak invertteriä + muutama sisäänrakennettu USB / USB-C liitin joilla saa läppärin, kännykät ja dji minin usb-c charging hubin pyörimään.
Kokoluokaksi valikoitui ~1kWh kun yhdistin sopivan kompromissin kannettavuutta, energiamäärää ja potentiaalista ulostulotehoa.
nkon.nl kaupasta lähti tilaukseen pistehitsausliuskaa ja:
60x LG INR21700-M50LT
Kennot olivat tilaushetkellä varsin edullisia ja siedettävä kompromissi energian + tehon suhteen. Ylimalkainen netistä kaivettu specsheet vähän varoittelee liian nopean latailun ja purkamisen suhteen etenkin jos lämmönhallinta ei ole kunnossa, mutta eiköhän näillä pärjätä.
BMS:ksi valikoitui Aliexpresistä 6-8S 100A ”SmartBMS” ~40€:llä.
www.aliexpress.com

Päädyin lopulta 7S up-to 29.4V akustoon, koska sillä tavalla saan virrat pysymään pienempinä ja aliexpressistä löytyi 20-30V alueella toimivia inverttereitä + 20V USB-C ulostulot saa toimimaan puoli-ilmaisilla 4€ SW3516 step-down kilkkeillä (nämä lisään kun saapuvat USB kilke ).
Tulostimme työkaverin 3D-printterillä 21700 kennoille generoidut 7S8P pidikkeet.

Akustoa rakentaessa pitää olla tarkkana. Sitä mukaa kun hitsaa kennoja yhteen nipussa oleva jännite + energiamäärä kasvaa ja mahdollisen oikosulun aiheuttamat vahingot kasvavat -> parempi olla varma ettei vahingossa käräytä rakenteilla olevaa akustoa.

Kun kennot on niputettu yhteen, pitää BMS:n balance-wiret kytkeä oikeassa järjestyksessä jokaiseen väliterminaaliin ja lopulta koko kennon + ja - navat BMS:ään paksulla piuhalla. Tässä kohtaa korkeampi jännite auttaa, vähemmän virtaa kuljetettavana. Ei tarvitse kommentoida juotosjälkeä…

Tämän jälkeen akku on täysin kunnossa ja vaarallinen, koko paketti kutistesukkaan BMS:ineen.

Aliexpressin toimittama muovisalkku on aika tuhdin tuntuinen ja väittäisin vähintään roisketiiviiksi. Kanteen reikä puolen pennin (0.2V liikaa näyttävälle) hienolle siniselle jännitenäytölle ja BMS:n käynnistyspainikkeelle. Nappulassa on kuminen o-rengas tiivisteeksi ja näytön reikään vähän liimaa tiivisteeksi.

Kylkeen dremelöin kaksi reikää rinnankytketyille ja kuumaliimalla kiinnitetyille XT60-liittimille. Invertteri pyöriköön toisesta + ajattelin että toisesta voisi koittaa ensi kesänä latailla MPPT:llä paneeleilla.

To-do listalle jäi kiina-postin mukana toivottavasti joskus perille tulevat USB-kilkkeet. Katsotaan saanko 3 mahtumaan. Vähintään kaksi menee helposti.
BMS:n bluetooth-yhteys toimii hienosti. Seuraavaksi pitää vähän konffailla BMS:n asetuksia ja katsoa miten SOC-näytön saa kalibroitua hyvin jne.

Eka lataus + purkusykli antoi 180W keinokuormaan 976Wh ulos, alemmalla teholla saisi varmaan vähän enemmän. Pitää vähän tutkia, että mihin kohtaan BMS:n low voltage disconnectin konffaisi.

Lopputuotteen tavoitteeksi otin kyvyn pyörittää 800W/1600W peak invertteriä + muutama sisäänrakennettu USB / USB-C liitin joilla saa läppärin, kännykät ja dji minin usb-c charging hubin pyörimään.
Kokoluokaksi valikoitui ~1kWh kun yhdistin sopivan kompromissin kannettavuutta, energiamäärää ja potentiaalista ulostulotehoa.
nkon.nl kaupasta lähti tilaukseen pistehitsausliuskaa ja:
60x LG INR21700-M50LT
Kennot olivat tilaushetkellä varsin edullisia ja siedettävä kompromissi energian + tehon suhteen. Ylimalkainen netistä kaivettu specsheet vähän varoittelee liian nopean latailun ja purkamisen suhteen etenkin jos lämmönhallinta ei ole kunnossa, mutta eiköhän näillä pärjätä.
BMS:ksi valikoitui Aliexpresistä 6-8S 100A ”SmartBMS” ~40€:llä.

JBD Smart BMS 36V 48V 60V Lifepo4 40A 50A 80A 100A Lithium Battery 6S 8S 10S 12S 13S 14S 15S 16S 20S 21S 22S Liion Bms with UART - AliExpress 44
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com

Päädyin lopulta 7S up-to 29.4V akustoon, koska sillä tavalla saan virrat pysymään pienempinä ja aliexpressistä löytyi 20-30V alueella toimivia inverttereitä + 20V USB-C ulostulot saa toimimaan puoli-ilmaisilla 4€ SW3516 step-down kilkkeillä (nämä lisään kun saapuvat USB kilke ).
Tulostimme työkaverin 3D-printterillä 21700 kennoille generoidut 7S8P pidikkeet.

Akustoa rakentaessa pitää olla tarkkana. Sitä mukaa kun hitsaa kennoja yhteen nipussa oleva jännite + energiamäärä kasvaa ja mahdollisen oikosulun aiheuttamat vahingot kasvavat -> parempi olla varma ettei vahingossa käräytä rakenteilla olevaa akustoa.

Kun kennot on niputettu yhteen, pitää BMS:n balance-wiret kytkeä oikeassa järjestyksessä jokaiseen väliterminaaliin ja lopulta koko kennon + ja - navat BMS:ään paksulla piuhalla. Tässä kohtaa korkeampi jännite auttaa, vähemmän virtaa kuljetettavana. Ei tarvitse kommentoida juotosjälkeä…

Tämän jälkeen akku on täysin kunnossa ja vaarallinen, koko paketti kutistesukkaan BMS:ineen.

Aliexpressin toimittama muovisalkku on aika tuhdin tuntuinen ja väittäisin vähintään roisketiiviiksi. Kanteen reikä puolen pennin (0.2V liikaa näyttävälle) hienolle siniselle jännitenäytölle ja BMS:n käynnistyspainikkeelle. Nappulassa on kuminen o-rengas tiivisteeksi ja näytön reikään vähän liimaa tiivisteeksi.

Kylkeen dremelöin kaksi reikää rinnankytketyille ja kuumaliimalla kiinnitetyille XT60-liittimille. Invertteri pyöriköön toisesta + ajattelin että toisesta voisi koittaa ensi kesänä latailla MPPT:llä paneeleilla.

To-do listalle jäi kiina-postin mukana toivottavasti joskus perille tulevat USB-kilkkeet. Katsotaan saanko 3 mahtumaan. Vähintään kaksi menee helposti.
BMS:n bluetooth-yhteys toimii hienosti. Seuraavaksi pitää vähän konffailla BMS:n asetuksia ja katsoa miten SOC-näytön saa kalibroitua hyvin jne.

Eka lataus + purkusykli antoi 180W keinokuormaan 976Wh ulos, alemmalla teholla saisi varmaan vähän enemmän. Pitää vähän tutkia, että mihin kohtaan BMS:n low voltage disconnectin konffaisi.

Viimeksi muokattu: