Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lenni
  • Aloitettu Aloitettu
Litiumtitanaatti akku on selkeästi painavampi ja jonkinverran kalliimpi, mutta muutenhan se on erinomainen akku.

Varsinkin sovelluksessa jossa tarvitaan isoja hetkellisiä tehoja nuo ovat erinomaisia, lataus ja purkuvirrathan noissa on ihan mielettömiä.
 
Litiumtitanaatti akku on selkeästi painavampi ja jonkinverran kalliimpi, mutta muutenhan se on erinomainen akku.

Varsinkin sovelluksessa jossa tarvitaan isoja hetkellisiä tehoja nuo ovat erinomaisia, lataus ja purkuvirrathan noissa on ihan mielettömiä.
Mikään noista ei vaan oikein ole aurinkopaneeleiden kanssa relevantti ominaisuus - sen sijaan johonkin Toyotan "täyshybridiin" varmasti ihan hyvä kemia kun parin kWh:n akkuun saa ladattua jarrutusenergiaa henkilöautosta 20kWh teholla.

Nkonissa nuo pyöreät LTO kennot ovat verollisena 72e / 92Wh, eli 780e / kWh.
Jos samasta firmasta katsoo LFP:tä, niin hintaluokka lähtee ~150e/kWh tasosta ylöspäin. Tuollainen ~5x hintataso on todennäköisesti melkoinen hidastin yleistymiselle.
 
Mikään noista ei vaan oikein ole aurinkopaneeleiden kanssa relevantti ominaisuus - sen sijaan johonkin Toyotan "täyshybridiin" varmasti ihan hyvä kemia kun parin kWh:n akkuun saa ladattua jarrutusenergiaa henkilöautosta 20kWh teholla.

Nkonissa nuo pyöreät LTO kennot ovat verollisena 72e / 92Wh, eli 780e / kWh.
Jos samasta firmasta katsoo LFP:tä, niin hintaluokka lähtee ~150e/kWh tasosta ylöspäin. Tuollainen ~5x hintataso on todennäköisesti melkoinen hidastin yleistymiselle.
Joo.. Tai tuo lataussyklien määrä on tietysti eduksi myös aurinkösähkössä, mutta meinasinkin että akkuna erinomainen.

Tuo hintaero LFP akkuun on itseasiassa vaan kasvanut, kun noita LTO akkuja ei niin laajasti ole käytössä, niin ei ole vastaavaa massavalmistustakaan.

Teolllisen mittakaavan valmistajalle tuo hintaero tuskin on noin raju kuin Nkonin listahinnoissa.
 
Joo.. Tai tuo lataussyklien määrä on tietysti eduksi myös aurinkösähkössä, mutta meinasinkin että akkuna erinomainen.

Tuo hintaero LFP akkuun on itseasiassa vaan kasvanut, kun noita LTO akkuja ei niin laajasti ole käytössä, niin ei ole vastaavaa massavalmistustakaan.

Teolllisen mittakaavan valmistajalle tuo hintaero tuskin on noin raju kuin Nkonin listahinnoissa.
LFP:kin kestää ihan älyttömästi syklejä - noita lupaillaan jopa up-to 6000 sykliin saakka 80% DOD:lla. Jos kestää 15-20V päivittäistä syklaamista, niin ollaan aika isoissa lukemissa.
 
Nkonilla näkyy olevan myynnissä Yinlongin valmistamia 40Ah kennoja vitosen halvemmalla mutta kallitahan nuo on joka tapauksessa.
Nimellisjännite on hieman hassu 2,3V eli 5 akkua sarjassa tekisi 11,5V. Ja lataussäädin voi tuottaa harmaita hiuksia koska ainakaan edullisemman pään säätimet eivät tuota kemiaa tue.

Kuuden akun sarjoina tuota varmaan olis käytettävä. Paino ei ole mökkikäytössä ongelma ja hinnan erokaan ei haittaa jos pysyy kohtuullisena. On nuo pakkasominaisuudet kuitenkin niin hyvät. Varsinainen kompa taitaa olla tuo, ettei löydy lataussäätimiä…
 
Kuuden akun sarjoina tuota varmaan olis käytettävä. Paino ei ole mökkikäytössä ongelma ja hinnan erokaan ei haittaa jos pysyy kohtuullisena. On nuo pakkasominaisuudet kuitenkin niin hyvät. Varsinainen kompa taitaa olla tuo, ettei löydy lataussäätimiä…
Hmm... Tarviiko se sen kummempaa lataussäädintä? Jos kenno kestää kaiken sen mitä laittesto pystyy antamaan tai ottamaan, niin eihän siinä mitään säädintä tarvita, pl simppeli max ja min jännite.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm... Tarviiko se sen kummempaa lataussäädintä? Jos kenno kestää kaiken sen mitä laittesto pystyy antamaan tai ottamaan, niin eihän siinä mitään säädintä tarvita, pl simppeli max jännite.
No onko se hinta sitten ainoa huono puoli mökkikäytössä?
 
No onko se hinta sitten ainoa huono puoli mökkikäytössä?
Ainakin mun tietääkseni.

Tuohan ei ole tosiaankaan mikään yleisin akkutyyppi, niin ettei tälläkään foorumilla liene henkilökohtaisia käyttökokemuksia kellään.

Ehkä tuossa olisi hyvä olla jokin balanceri, mutta pikagooglailun perusteella niitä on saatavilla.
 
Hmm... Tarviiko se sen kummempaa lataussäädintä? Jos kenno kestää kaiken sen mitä laittesto pystyy antamaan tai ottamaan, niin eihän siinä mitään säädintä tarvita, pl simppeli max ja min jännite.
Kyllä nekin saa rikki jos ylilataa liian korkeaan jännitteeseen + todennäköisesti tykkäävät huonoa jos ne kuluttaa tyhjäksi vastukseen. Sen takia siellä on se spec-sheet jossa on ne turvarajat.
 
Kyllä nekin saa rikki jos ylilataa liian korkeaan jännitteeseen + todennäköisesti tykkäävät huonoa jos ne kuluttaa tyhjäksi vastukseen. Sen takia siellä on se spec-sheet jossa on ne turvarajat.
Joo, mutta vakiovirtarajoitukselle ei ole tarvetta..

Tosin nyt kun asiaa hetken miettii, yhtään asiallisempi lataussäädin antaa säätää käsin nuo latausjännitteet, latausvirtaa tosiaan ei köytännössä ole tarve rajoittaa, mutta edelleen, se asiallinen lataussäädin osaa kyllä senkin.

Bms laitteita noihin on saatavilla siinä missä LFP kennoillekin, joten jos nuo huolettaa, niin hankkii sellaisen. Oikeastaan kiperin kysymys on haluaako tehdä 5s vai 6s akun. :hmm:

E: no edes tuo ei ole kysymys, 5s on kuitenkin selkeästi järkevämpi.
 
Moikka!

Sopisikohan tässä ketjussa kysellä miten kasata pieni aurinkosähköjärjestelmä;

Tarkoitus olisi saada varastokonttiin mm. hieman ilmanvaihtoa aikaiseksi. Kontti kyllä sähköistetty, mutta nykyiseen sijaintiin ei tule sähköä. Eristettykin ja ymmärtääkseni lämpö pysyy sisällä talvella (ainakin jotenkuten), mutta nyt pysyy kylmänä tilana, ainakin toistaiseksi.

Kävi jonkun aika sitten hyvin lähellä ettei olisi lähtenyt tilaukseen ’Sunwind Minivent’ (tuuletin aurinkopaneelilla), mutta tuli mieleen että saisiko harrasteltua jotakin ”hyödyllisempää” itse.

Sunwindissä miinuksena että käynnissä vain kun aurinko paistaa paneeliin, muuten olisi helppo vaihtoehto kun hankkisi mallin jossa paneeli erillään -> varastokontissa on ilmareiät molemmissa päädyissä (päädyt ~etelä-pohjoinen), ajattelin että laittaisi molempiin tuulettimen pöhisemään (yksi puhaltaa sisään, yksi ulos eli ”läpiveto”) niin luulisi ilman vaihtuvan.

Tuulettimiksi.. ekana tuli mieleen 120mm kotelotuulettimet (koska 12V), mutta parempia vaihtoehtoja varmasti on.. :geek:

Eli eli.. mitä kaikkea tarvitsisi laittaa ostoslistalle? Jonkunlainen paneeli, passelia kaapelia, akku..? Budjetti ei ole ääretön eli ”mitä halvempi sen parempi” mutta ei tarvitse kuitenkaan halvinta ”kiinatavaraa” olla.

”Jossain vaiheessa” ehkä kiva saada vaikka puhelinta (tai pari) lataukseen jne., lienee hyvä hieman jo ottaa huomioon tässä vaiheessa ettei mene kaikki uusiksi jos/kun haluaa tuota hyödyntää pikkasen enemmän.

Yrittänyt sillointällöin itse perehtyä asiaan ja saada jotain suunnitelmaa aikaiseksi mutta aina tyssää johonkin, ja seuraavalla kerralla lähdetäänkin taas nollasta.. Kaikki apu tervetullutta ja arvostan :giggle:
 
Moikka!

Sopisikohan tässä ketjussa kysellä miten kasata pieni aurinkosähköjärjestelmä;

Tarkoitus olisi saada varastokonttiin mm. hieman ilmanvaihtoa aikaiseksi. Kontti kyllä sähköistetty, mutta nykyiseen sijaintiin ei tule sähköä. Eristettykin ja ymmärtääkseni lämpö pysyy sisällä talvella (ainakin jotenkuten), mutta nyt pysyy kylmänä tilana, ainakin toistaiseksi.

Kävi jonkun aika sitten hyvin lähellä ettei olisi lähtenyt tilaukseen ’Sunwind Minivent’ (tuuletin aurinkopaneelilla), mutta tuli mieleen että saisiko harrasteltua jotakin ”hyödyllisempää” itse.

Sunwindissä miinuksena että käynnissä vain kun aurinko paistaa paneeliin, muuten olisi helppo vaihtoehto kun hankkisi mallin jossa paneeli erillään -> varastokontissa on ilmareiät molemmissa päädyissä (päädyt ~etelä-pohjoinen), ajattelin että laittaisi molempiin tuulettimen pöhisemään (yksi puhaltaa sisään, yksi ulos eli ”läpiveto”) niin luulisi ilman vaihtuvan.

Tuulettimiksi.. ekana tuli mieleen 120mm kotelotuulettimet (koska 12V), mutta parempia vaihtoehtoja varmasti on.. :geek:

Eli eli.. mitä kaikkea tarvitsisi laittaa ostoslistalle? Jonkunlainen paneeli, passelia kaapelia, akku..? Budjetti ei ole ääretön eli ”mitä halvempi sen parempi” mutta ei tarvitse kuitenkaan halvinta ”kiinatavaraa” olla.

”Jossain vaiheessa” ehkä kiva saada vaikka puhelinta (tai pari) lataukseen jne., lienee hyvä hieman jo ottaa huomioon tässä vaiheessa ettei mene kaikki uusiksi jos/kun haluaa tuota hyödyntää pikkasen enemmän.

Yrittänyt sillointällöin itse perehtyä asiaan ja saada jotain suunnitelmaa aikaiseksi mutta aina tyssää johonkin, ja seuraavalla kerralla lähdetäänkin taas nollasta.. Kaikki apu tervetullutta ja arvostan :giggle:
Äkkiseltään tuli ensimmäisenä mieleen että kuinka paljon ilmanvaihtoa tarvii, eli onko vain sitä varten ettei kontissa oleva tavara happane vai onko sen oltava riittävä myös kontissa työskentelemiseen? Jos konttia ei ole tarkoitus pitää sähköissä niin riippuen kontin sijainnista olisiko simppelein ihan sellainen tuuli toiminen tuuletin? Vaatii jonkun mutkan jotta kanavan saa ulkona pystysuuntaan.

Noiden 12V kotelotuulettimien kestäminen ulkokäytössä voi olla vähän niin ja näin kun kyseessä lämmittämätön kontti. Joku vasittu "teollisuusluokan" laitetuuletin voi olla pitkäikäisempi. Myös veneilypuolella on kaikenlaisia 12V puhaltimia jotka todennäköisesti ainakin kosteuden kanssa on ok.
 
Moikka!

Sopisikohan tässä ketjussa kysellä miten kasata pieni aurinkosähköjärjestelmä;

Tarkoitus olisi saada varastokonttiin mm. hieman ilmanvaihtoa aikaiseksi. Kontti kyllä sähköistetty, mutta nykyiseen sijaintiin ei tule sähköä. Eristettykin ja ymmärtääkseni lämpö pysyy sisällä talvella (ainakin jotenkuten), mutta nyt pysyy kylmänä tilana, ainakin toistaiseksi.

Kävi jonkun aika sitten hyvin lähellä ettei olisi lähtenyt tilaukseen ’Sunwind Minivent’ (tuuletin aurinkopaneelilla), mutta tuli mieleen että saisiko harrasteltua jotakin ”hyödyllisempää” itse.

Sunwindissä miinuksena että käynnissä vain kun aurinko paistaa paneeliin, muuten olisi helppo vaihtoehto kun hankkisi mallin jossa paneeli erillään -> varastokontissa on ilmareiät molemmissa päädyissä (päädyt ~etelä-pohjoinen), ajattelin että laittaisi molempiin tuulettimen pöhisemään (yksi puhaltaa sisään, yksi ulos eli ”läpiveto”) niin luulisi ilman vaihtuvan.

Tuulettimiksi.. ekana tuli mieleen 120mm kotelotuulettimet (koska 12V), mutta parempia vaihtoehtoja varmasti on.. :geek:

Eli eli.. mitä kaikkea tarvitsisi laittaa ostoslistalle? Jonkunlainen paneeli, passelia kaapelia, akku..? Budjetti ei ole ääretön eli ”mitä halvempi sen parempi” mutta ei tarvitse kuitenkaan halvinta ”kiinatavaraa” olla.

”Jossain vaiheessa” ehkä kiva saada vaikka puhelinta (tai pari) lataukseen jne., lienee hyvä hieman jo ottaa huomioon tässä vaiheessa ettei mene kaikki uusiksi jos/kun haluaa tuota hyödyntää pikkasen enemmän.

Yrittänyt sillointällöin itse perehtyä asiaan ja saada jotain suunnitelmaa aikaiseksi mutta aina tyssää johonkin, ja seuraavalla kerralla lähdetäänkin taas nollasta.. Kaikki apu tervetullutta ja arvostan :giggle:

Ei sillä etteikö täälläkin saisi varmaan kysellä, mutta facessa olevasta ”Tuuli-, aurinko- ja pienvesivoiman itserakentajat” -ryhmästä löytyy varmaan ideoita ja vastauksiakin sekä kaikenlaista propellihattuilua.
 
Osaisikohan kukaan neuvoa,mitkä olis hyvät lifepo4 asetukset victronin smartsolar säätimelle ja victronin 12/1200/50 multiplus invertterilaturille? Kannattaako pitää säätimen omat eli abs 14.2 ja aika 2h ja float 13.5? Datalehti akusta sanoo latausjännitteeksi 14.4. Tolla 13.5 ylläpidolla pitää latauksen bms mukaan 99% mikä lienee hyvä,kun akut pääasiassa seisoo käyttämättä viikot mökillä. Säädintä synkassa myös victronin smart sensen kanssa,joten irrottaa myös latauksen säädetyn lämpötilan alarajoissa. Multiplussa saa ladata myös pakkasen puolella kun akussa lämmityselementti,tosin siihenkin tilattuna bluetooth/lämpötila-anturi? Nostanko abs jännitteen 14.4 ja ajan lyhemmäksi vai kannattaako antaa olla noilla omilla säädöillä? Akkua on se 200ah ja sisäinen bms bluetoothilla. Pitkäikäisyyttähän tässä olisi tietysti hakusessa.
 
Osaisikohan kukaan neuvoa,mitkä olis hyvät lifepo4 asetukset victronin smartsolar säätimelle ja victronin 12/1200/50 multiplus invertterilaturille? Kannattaako pitää säätimen omat eli abs 14.2 ja aika 2h ja float 13.5? Datalehti akusta sanoo latausjännitteeksi 14.4. Tolla 13.5 ylläpidolla pitää latauksen bms mukaan 99% mikä lienee hyvä,kun akut pääasiassa seisoo käyttämättä viikot mökillä. Säädintä synkassa myös victronin smart sensen kanssa,joten irrottaa myös latauksen säädetyn lämpötilan alarajoissa. Multiplussa saa ladata myös pakkasen puolella kun akussa lämmityselementti,tosin siihenkin tilattuna bluetooth/lämpötila-anturi? Nostanko abs jännitteen 14.4 ja ajan lyhemmäksi vai kannattaako antaa olla noilla omilla säädöillä? Akkua on se 200ah ja sisäinen bms bluetoothilla. Pitkäikäisyyttähän tässä olisi tietysti hakusessa.

Mulla on absorption 14.5, akun suositus on 14.6. Kun ei ihan maksimeja ota niin pitäisi tuoda hieman lisää elinikää akulle. Float 13.8.
 
Mulla on absorption 14.5, akun suositus on 14.6. Kun ei ihan maksimeja ota niin pitäisi tuoda hieman lisää elinikää akulle. Float 13.8.
Näyttäisi vaan,että jännite pysyy aika korkealla silti kokoajan,vaikka float on 13.5. Ilalla klo22 aikoihin näkyi olevan 13.69 ja aamulla jo 6 aikoihin 14.13. Siitä sitte 10 aikoihin 14.05 ja nyt laskee taas 13.92 ym. Eli noin 14 voltissa pysyttelee ilman kuormaa viikot. Eikös se suositus ole,että ei 100% soc säilytettäis? Jännitteet katsonut safire lämmittimen raportista..
 
Näyttäisi vaan,että jännite pysyy aika korkealla silti kokoajan,vaikka float on 13.5. Ilalla klo22 aikoihin näkyi olevan 13.69 ja aamulla jo 6 aikoihin 14.13. Siitä sitte 10 aikoihin 14.05 ja nyt laskee taas 13.92 ym. Eli noin 14 voltissa pysyttelee ilman kuormaa viikot. Eikös se suositus ole,että ei 100% soc säilytettäis? Jännitteet katsonut safire lämmittimen raportista..

Sullako ei koskaan ole niin paljoa käyttöä että purkautuisi ajoittain 50% tasolle?
 
Sullako ei koskaan ole niin paljoa käyttöä että purkautuisi ajoittain 50% tasolle?
On toki. Ja ainakin syksymmällä. Nyt tulee kokoajan taivaalta senverran eikä jouda paljon telkkaakaan tuijotella. Pointti oli että arkipäivät seisoo aina täydessä latingissa,mutta ei kai se käyttöikää lyhennä juurikaan,jos sitä kerran viikossa kuitenkin purkaa. Kai toi tarkoittaa pidempiaikaista säilytystä. Kunhan varmistelen...
 
On toki. Ja ainakin syksymmällä. Nyt tulee kokoajan taivaalta senverran eikä jouda paljon telkkaakaan tuijotella. Pointti oli että arkipäivät seisoo aina täydessä latingissa,mutta ei kai se käyttöikää lyhennä juurikaan,jos sitä kerran viikossa kuitenkin purkaa. Kai toi tarkoittaa pidempiaikaista säilytystä. Kunhan varmistelen...
Kotoa käsin tota tässä seuraillut ja akku mökillä. siellähän ei kuormaa ole nyt lainkaan
 
TV:kin kuluttaa enemmän (> 10 Ah /12V) kuin pakastimesta tehty jääkaappi, mikä on kuluttanut alle 0,5 Ah tunnissa.
Tosin 12V kompressori jääkaapit kuluttaa paljon enemmän.
 
Eikös kompressorijääkaapit ole just niitä energiatehokkaimpia?
Kompressorilla se toimi pakastinkin. Se vaan käy niin harvoin ja lyhyitä jaksoja jääkaappilämpötiloissa.
Periaatteessa pakastin on liian (energia) tehokas jääkaappikäyttöön.
Kuitenkin 12V kompressorijääkaapit kuluttaa valmistajien tietojen mukaan 20-35 Ah /vrk .
Ilmeisesti 12V kompressori käy pitempiä jaksoja ja näin kulutus on suurempi.

Sellasta 2.7 amppeeria näytti 12v. Kompressorijääkaappi käydessään kuluttaa.
Pakastimesta tehty jääkaappi kuluttaa 5A /12 V akusta käydessään, mutta keskimääräinen kulutus on alle 0.5 A tunnissa.
Pieni 24 tuuman 12V TV kuluttaa hieman yli 1.5A.
 
Moderni kompressorilla toimiva isohko jääkaappi kuluttaa joku 100 kWh vuodessa eli ei paljon mitään. No koolla ei itseasiassa ole (tässä tapauksessa) paljonkaan vaikutusta kulutukseen.
 
Kompressorilla se toimi pakastinkin. Se vaan käy niin harvoin ja lyhyitä jaksoja jääkaappilämpötiloissa.
Periaatteessa pakastin on liian (energia) tehokas jääkaappikäyttöön.
Kuitenkin 12V kompressorijääkaapit kuluttaa valmistajien tietojen mukaan 20-35 Ah /vrk .
Ilmeisesti 12V kompressori käy pitempiä jaksoja ja näin kulutus on suurempi.


Pakastimesta tehty jääkaappi kuluttaa 5A /12 V akusta käydessään, mutta keskimääräinen kulutus on alle 0.5 A tunnissa.
Pieni 24 tuuman 12V TV kuluttaa hieman yli 1.5A.
No hyvin riittää virta tolle 12v kompressorikaapillekin ja 43" tavalliselle taulu tvlle. 20 prossaa saanut nyt parhaimmillaan viimeksi sateisena viikonloppuna kulutettua tosta 200ah lifepo akusta.
 
Kompressorilla se toimi pakastinkin. Se vaan käy niin harvoin ja lyhyitä jaksoja jääkaappilämpötiloissa.
Periaatteessa pakastin on liian (energia) tehokas jääkaappikäyttöön.
Kuitenkin 12V kompressorijääkaapit kuluttaa valmistajien tietojen mukaan 20-35 Ah /vrk .
Ilmeisesti 12V kompressori käy pitempiä jaksoja ja näin kulutus on suurempi.


Pakastimesta tehty jääkaappi kuluttaa 5A /12 V akusta käydessään, mutta keskimääräinen kulutus on alle 0.5 A tunnissa.
Pieni 24 tuuman 12V TV kuluttaa hieman yli 1.5A.

Tuo onkin uusi ajatus mulle. Eli pakastin on paremmin eristetty joten saa siksi paremman jääkaapin? Termostaatti vaihtoon?
 
Täällä kanssa pakastin jääkaappikäytössä. Kylmenee todella nopeasti jos ei ole kuin mökillä ollessa käytössä. Akkukapasiteettia ei tarvita mahdottomasti, alle 100Ah akku helposti riittää valoille, pienelle tv:lle ja tuollaiselle jääkaapille. Reilu 200w paneeli käytössä. Vanhalla 80l 12v kaapilla oli tilanne toinen. Hintaakin oli tuolla 12v kaapilla enemmän kuin pakastimella, 1000w invertterillä ja ohjauselektroniikalla yhteensä.
 
Moderni kompressorilla toimiva isohko jääkaappi kuluttaa joku 100 kWh vuodessa eli ei paljon mitään. No koolla ei itseasiassa ole (tässä tapauksessa) paljonkaan vaikutusta kulutukseen.
Gigantissa näytti olevan jääkaappi 90 kWh / vuosi kulutus , mikä on noin 20,5 Ah / vrk 12V jännitteestä.
Tätä voisi ajaa 12 V:sta invertterillä , jota ohjataan termostaatilla päälle /pois.
Kuitenkin pakastin jääkaappina kuluttaa vielä selvästi vähemmän.
 
Gigantissa näytti olevan jääkaappi 90 kWh / vuosi kulutus , mikä on noin 20,5 Ah / vrk 12V jännitteestä.
Tätä voisi ajaa 12 V:sta invertterillä , jota ohjataan termostaatilla päälle /pois.
Kuitenkin pakastin jääkaappina kuluttaa vielä selvästi vähemmän.
Noissa kulutuksissa kannattaa myös huomioida niiden olosuhteet. Osa jääkaapeista esimerkiksi ilmoitetaan 32 C vallitsevassa lämpötilassa 5 C pyynnillä. Ei välttämättä ihan joka torpassa ole 32 C lämmintä, jolloin kulutuskin on pienempi kuin ilmoitettu. Näin ollen nuo voi oikeissa olosuhteissa olla paljonkin parempia kuin ilmoitettu.
Lähinnä siis jos tässä nyt vertaillaan mitattua ilmoitettuun niin se ei ole tasapuolista mitenkään.

Kirjoittelin blogiin joku vuosi sitten tuosta omasta mökkijääkaapista:

Hieno projekti mutta kuulosti itselle hieman siltä, että haettu epärealistisen pientä kulutusta säätämällä kaapin lämpötila todella korkeaksi (+7 C), kun normaali suositus taitaa olla jotain 3-5 C?
Itseäni alkoi mietityttää onko tuo sittenkään yhtään tehokkaampi kuin 12 V. Olisi mielenkiintoista nähdä vertailu samoissa olosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:

Tällainen samanlainen oli käytössä ennen 230v pakastin+ invertterikomboa. Onhan noissa eristepaksuudet ihan erilaiset, ja huomasi käytännössä eron siinä että kompura kävi tuossa 12v kaapissa paljon useammin kuin tuossa pakastin-virityksessä. Pienellä akulla kulutuksen eron huomasi hyvin kun akun kapasiteetti alkoi olla tiukilla.
 
Noissa kulutuksissa kannattaa myös huomioida niiden olosuhteet. Osa jääkaapeista esimerkiksi ilmoitetaan 32 C vallitsevassa lämpötilassa 5 C pyynnillä. Ei välttämättä ihan joka torpassa ole 32 C lämmintä, jolloin kulutuskin on pienempi kuin ilmoitettu. Näin ollen nuo voi oikeissa olosuhteissa olla paljonkin parempia kuin ilmoitettu.
Lähinnä siis jos tässä nyt vertaillaan mitattua ilmoitettuun niin se ei ole tasapuolista mitenkään.



Hieno projekti mutta kuulosti itselle hieman siltä, että haettu epärealistisen pientä kulutusta säätämällä kaapin lämpötila todella korkeaksi (+7 C), kun normaali suositus taitaa olla jotain 3-5 C?
Itseäni alkoi mietityttää onko tuo sittenkään yhtään tehokkaampi kuin 12 V. Olisi mielenkiintoista nähdä vertailu samoissa olosuhteissa.

Yleisesti jääkaappien kulutuslukemat on laskettu 20 asteen mukaan. 80 litran jääkaappi kuluttaa noin 25-35 Ah vuorokaudessa.

Yksinkertainenkin ymmärtää , että jos 65W jääkaappi käy useita minuutteja kerrallaan, kun 65W pakastin jääkaappina käy vain minuutin kerrallaan ja harvemmin. On kulutus pienempää.

Ympäristön lämpötila näkyy kyllä kulutuksessa, mutta paremmin eristettyyn pakastimeen vaikutus on pienempi

Ruokaviraston mukaan jääkaapin lämpötilan tulee olla noin 2 °C – 6 °C.

Et tainut ymmärtää , mitä muutettava asetus 7 C tarkoittaa, toiminta riippuu anturin paikasta ja anturin lämpötila sahaa 6...-1 C välillä mittapisteessä. Olisit tämän blogin kuvista nähnyt , jos olisit osannut katsoa.
Alemmaksikin sen voi säätää, mutta ei ole tarkoitus jäädyttää pakastimen sisältöä.

Käytännössä olutkin on kylmempää kuin kotijääkaapissa.
 
Onko tiivistyneen veden kanssa ongelmaa? Jotkut mainitsevat että pitää silloin tällöin kuivata kertynyt vesi kaapin pohjalta.
Ei ole omilla asetuksilla ollut mitään ongelmia kosteuden kanssa. Viikon käytön jälkeen vähäinen kosteus pinnassa pyyhitään vaan pois tyhjennettäessä se.
 
Noihin jääkappeihin liittyen. Itsellä tämä ollut jo 5 vuotta. Riittää potku kovemmillakin helteillä. Kulutus on ollut käydessään sen 2.7ah.
 
Osaisikohan täältä joku auttaa. Siirsin mökin vanhan aurinkopaneelisysteemin saunalle, 90w paneeli + epever 20a LS2024B säädin. Paneelilta piuhojen päästä tulee aurinkoisella säällä ihan mukavasti 20V ja 2-4A virtaa. Mutta kun laitan piuhat kiinni, tippuu jännite 2V ja virta lähes nolliin. Myöskään säätimen valo ei syty tai näytä että paneelilta tulisi virtaa. Olen koittanut kytkeä useamman kerran uudelleen jotta kaikki kontaktit olisivat kunnossa. Akussa virtaa on jännitettä 12,5V, joten ei pitäisi olla niin täynnä että sen takia virtaa ei tulisi sisään. Mistä tuo voisi johtua? On säätimessä jokin sulake tai mitä muita selityksiä tuolle voi olla? Mökissä on uusi MPPT säädin ja 290W paneeli, joka toimii kuten pitääkin.
 
Noihin jääkappeihin liittyen. Itsellä tämä ollut jo 5 vuotta. Riittää potku kovemmillakin helteillä. Kulutus on ollut käydessään sen 2.7ah.
Näyttäisi uudemmalla kylmäaineella tehty laite.

Teknisten tietojen mukaan:

Sähköinen
Tulojännite (DC) [V] 12/24 V
Nimellistulovirta (DC) [A] 6.2 A
Suorituskyky
Kylmäaine, tyyppi R134a
- Sisältää fluorattuja kasvihuonekaasuja
GWP 1430
Kylmäaineen määrä 47 g
CO2-ekvivalentti 0,067 t
Energiankulutus (DC@5/25 °C) 0.36 kWh/24h
Ilmastoluokka (EN62552) T

Valmistajan tiedoista laskettuna 30 Ah 12V:lla / vrk eli keskimäärin 1.25 A / tunti 12V:lla.
Tietysti täyteen varatun 12V lyijyakun jännite on isompi 5-6A 12.8 ... 13V kuormallakin ,mikä pienentää
virtaa.
Nimellistulovirta ilmoitettu 6.2 A (12V:lla ?)

Onko sinulla 24 V akkusyöttö , vai mistä tulee 2.7Ah käydessään? Vai tarkoititko , että ottaa 2.7 A käydessään?
Ah tarkoittaa varausyksikkönä 1 A virtaa tunnin ajan.
 
Osaisikohan täältä joku auttaa. Siirsin mökin vanhan aurinkopaneelisysteemin saunalle, 90w paneeli + epever 20a LS2024B säädin. Paneelilta piuhojen päästä tulee aurinkoisella säällä ihan mukavasti 20V ja 2-4A virtaa. Mutta kun laitan piuhat kiinni, tippuu jännite 2V ja virta lähes nolliin. Myöskään säätimen valo ei syty tai näytä että paneelilta tulisi virtaa. Olen koittanut kytkeä useamman kerran uudelleen jotta kaikki kontaktit olisivat kunnossa. Akussa virtaa on jännitettä 12,5V, joten ei pitäisi olla niin täynnä että sen takia virtaa ei tulisi sisään. Mistä tuo voisi johtua? On säätimessä jokin sulake tai mitä muita selityksiä tuolle voi olla? Mökissä on uusi MPPT säädin ja 290W paneeli, joka toimii kuten pitääkin.
Kyseistä MPPT säädintä tuntematta herää kysymys, miten voi paneelilta tuleva jännite pudota (muuta kuin pieni varjo esim. oksan varjo) , jos virtaa ei paneelista tule , paitsi jos mppt ottaa lyhyitä virtapiikkejä, mihin keskiarvoistava virtamittari ei reagoi.
Mistä ja miten olet virran mitannut?
 
Kyseistä MPPT säädintä tuntematta herää kysymys, miten voi paneelilta tuleva jännite pudota (muuta kuin pieni varjo esim. oksan varjo) , jos virtaa ei paneelista tule , paitsi jos mppt ottaa lyhyitä virtapiikkejä, mihin keskiarvoistava virtamittari ei reagoi.
Mistä ja miten olet virran mitannut?
Moi, tuo ei ole MPPT-säädin vaan PWM. Mutta siis paneelilta tulevat johdot saunalle ja kun mittaan johdon päistä, niin jännitemittari antaa nuo 20V + 2-4A lukemat. Eli paneeli + johdot ovat kunnossa. Mutta kun laitan johdot kiinni säätimeen ja mittaan sitten johdon kiinnityskohtien ruuveista, niin tuo jännite ja virta tippuvat. Testasin myös vain yksi johto kytkettynä, niin toinen johto + ruuvi antavat myös tuon 20V mikä paneelilta tulee. Eli tuolla säätimen päässä tapahtuu jotain mikä tiputtaa tuon jännitteen kun johdot laittaa kiinni...
 
Moi, tuo ei ole MPPT-säädin vaan PWM. Mutta siis paneelilta tulevat johdot saunalle ja kun mittaan johdon päistä, niin jännitemittari antaa nuo 20V + 2-4A lukemat. Eli paneeli + johdot ovat kunnossa. Mutta kun laitan johdot kiinni säätimeen ja mittaan sitten johdon kiinnityskohtien ruuveista, niin tuo jännite ja virta tippuvat. Testasin myös vain yksi johto kytkettynä, niin toinen johto + ruuvi antavat myös tuon 20V mikä paneelilta tulee. Eli tuolla säätimen päässä tapahtuu jotain mikä tiputtaa tuon jännitteen kun johdot laittaa kiinni...

Onko kytkentäjärjestys oikein? Ensin akusto ja sitten vasta kytketään paneelit. Miten olet sen virran mitannut. Pelkällä mittarillahan et saa sieltä mitään, vaan joku kuorma pitää olla piirissä.
 
Onko kytkentäjärjestys oikein? Ensin akusto ja sitten vasta kytketään paneelit. Miten olet sen virran mitannut. Pelkällä mittarillahan et saa sieltä mitään, vaan joku kuorma pitää olla piirissä.
Kyllä on oikeassa järjestyksessä kytketty, pitää kytkeä vielä alusta alkaen uusiksi. Tuollaisella olen mittaillut:


Ja kyllä tuo ihan johtojen päästä antaa 20V ja 3A kun aurinko paistaa ilman että mihinkään kytketään. Toimisiko tuo mittari kuormana siinä?
 
Kyllä on oikeassa järjestyksessä kytketty, pitää kytkeä vielä alusta alkaen uusiksi. Tuollaisella olen mittaillut:


Ja kyllä tuo ihan johtojen päästä antaa 20V ja 3A kun aurinko paistaa ilman että mihinkään kytketään. Toimisiko tuo mittari kuormana siinä?

Tuskin on. Eikä kyllä varmasti anna 3A, kun mittarin maksimi näyttää olevan 400mA.
 
Tuskin on. Eikä kyllä varmasti anna 3A, kun mittarin maksimi näyttää olevan 400mA.
Varmaan sitten 2-4mA, en noista mitään ymmärrä ja mittarin hankin lähinnä napaisuuden tarkastamiseen asentaessa. Mutta ei poista sitä ongelmaa että tuo jännite tippuu 20V -> 3V ja säätimen paneelilataus ei mene päälle. Voiskohan sitten olla jokin ongelma tuossa akun tunnistuksessa, että ei ala ottamaan virtaa vastaan vaan luulee sitä täydeksi. Akkuna on nyt 220Ah akku, voiko liian suuri akku aiheuttaa tuon kanssa ongelmia? Mökin saman merkkinen MPPT säädin näyttää nyt 35V ihan samalla tavalla mittaamalla ja lataa akkua...

Ja äsken siis vielä irroitin kaikki johdot ja asensin uudelleen oikeassa järjestyksessä eikä vaikutusta.
 
Paneelilta piuhojen päästä tulee aurinkoisella säällä ihan mukavasti 20V ja 2-4A virtaa. Mutta kun laitan piuhat kiinni, tippuu jännite 2V ja virta lähes nolliin.
Tuollainen muutos 20V --> 2V jännitteen osalta vastaa sitä että paneelin piuhat melkein oikosuljetaan toisiinsa. Eli jos kytkennät oikein ja mitaus tulokset oikeat, niin säädin on rikki. Oliko säätimeen kytketty paneelin lisäksi myös akku kun teit mittaukset?
Vai tarkoititko että jännite tippuu 20V:stä 2V --> 18V?
 
Tuollainen muutos 20V --> 2V jännitteen osalta vastaa sitä että paneelin piuhat melkein oikosuljetaan toisiinsa. Eli jos kytkennät oikein ja mitaus tulokset oikeat, niin säädin on rikki. Oliko säätimeen kytketty paneelin lisäksi myös akku kun teit mittaukset?
Vai tarkoititko että jännite tippuu 20V:stä 2V --> 18V?
Tippuu siis 20V --> 2V ja itsekin hieman epäilen että säädin voi olla finaalissa. Ja säätimessä kytketty akku kun mittaukset tehty. Toiminut 3 vuotta ongelmitta, mutta nyt aloin juhannuksena mittailemaan kun akku tyhjeni ensimmäistä kertaa.
 
Nyt sitten otin johdot irti, avasin koko härvelin ja laitoin takaisin kasaan ja uudelleen kaikki oikeassa järjestyksessä takaisin, niin nyt antaakin tuota 13V paneelilta kuten taitaa noissa halpissäätimissä kuuluakin. Ja akunkin jännite alkoi nousemaan, joten en tiedä mitä tuo valohoitoteki vai nollautuiko tuo jotenkin kun oli riittävän kauan irti piuhoista...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 480
Viestejä
4 489 930
Jäsenet
74 244
Uusin jäsen
Ogeh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom