Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lenni
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt sitten otin johdot irti, avasin koko härvelin ja laitoin takaisin kasaan ja uudelleen kaikki oikeassa järjestyksessä takaisin, niin nyt antaakin tuota 13V paneelilta kuten taitaa noissa halpissäätimissä kuuluakin. Ja akunkin jännite alkoi nousemaan, joten en tiedä mitä tuo valohoitoteki vai nollautuiko tuo jotenkin kun oli riittävän kauan irti piuhoista...
Tyypillisellä yleismittarilla kun mittaa halpis PWM-säätimen paneeliliitännästä (tilanteessa jossa säädin lataa, ja paneeli saa valoa) niin mittari näyttää hieman suurempaa lukemaa kuin mitä akun jännite.

Tämän vuoksi poikkeuksellista että aiemmin kyseisestä kohtaa sai mitatuksi 2V sen sijaan että olisi näkynyt se suurinpiirtein akunjännite. Ehkä tämä säädin on rakennettu niin että säätimen havaitessa ettei paneelista tule tehoa, niin säätimen puolijohteet erottavat akun ja paneelin toisistaan, jolloin säätimen paneelille tarkoitetussa liittimessä näkyisi lähinnä kondensaattoreihin jäänyttä jännitettä ja/tai pientä vuotovirtaa akun suunnalta. Kuten vaikka se 2V. Jos näin, niin saattaapi olla että paneelista tulevan johdon ja säätimen välillä oli ollut huono liitos, joka nyt korjaantui kun käytit irti ja laitoit takaisin.
 
Mä päädyin omassa mökkijääkaapin valinnassani hankkimaan Frezzer Pro -merkkisen laitteen, 65 litraa riittää ihan hyvin ja invertterikompuran pitäisi olla hiljainen mikä on aika iso juttu erämaassa.
Vajaa 300e oli hintaa ihan suomesta tilattuna mikä ei mielestäni ole mahdoton hinta.
Mietin ensin mobicoolin kylmälaukkua, Saksasta tilattuna hinta olisi ollut samaa luokkaa 58-litraiselle mutta oikea kaappi hakkaa sellaisen käytettävyydessä ihan 100-0.

e. Täältä tilasin, en ole aiemmin tuon kaupan kanssa asioinut joten maksoin varmuudeksi Klarnalla. Oli näköjään oli viimeinen kaappi mitä varastosta löytyi koska nyt on saldot loppu.


Lisää edittiä, otetaanpa kehut takaisin koska äsken tuli peruutus saldovirheeseen vedoten.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäisi uudemmalla kylmäaineella tehty laite.

Teknisten tietojen mukaan:

Sähköinen
Tulojännite (DC) [V] 12/24 V
Nimellistulovirta (DC) [A] 6.2 A
Suorituskyky
Kylmäaine, tyyppi R134a
- Sisältää fluorattuja kasvihuonekaasuja
GWP 1430
Kylmäaineen määrä 47 g
CO2-ekvivalentti 0,067 t
Energiankulutus (DC@5/25 °C) 0.36 kWh/24h
Ilmastoluokka (EN62552) T

Valmistajan tiedoista laskettuna 30 Ah 12V:lla / vrk eli keskimäärin 1.25 A / tunti 12V:lla.
Tietysti täyteen varatun 12V lyijyakun jännite on isompi 5-6A 12.8 ... 13V kuormallakin ,mikä pienentää
virtaa.
Nimellistulovirta ilmoitettu 6.2 A (12V:lla ?)

Onko sinulla 24 V akkusyöttö , vai mistä tulee 2.7Ah käydessään? Vai tarkoititko , että ottaa 2.7 A käydessään?
Ah tarkoittaa varausyksikkönä 1 A virtaa tunnin ajan.
12v akku. Toi on karkea arvio mitä herken seuraillut akun bms kautta. 200 ah lifepo akku on sisäisellä bms järjestelmällä.
 
Mä päädyin omassa mökkijääkaapin valinnassani hankkimaan Frezzer Pro -merkkisen laitteen, 65 litraa riittää ihan hyvin ja invertterikompuran pitäisi olla hiljainen mikä on aika iso juttu erämaassa.
Vajaa 300e oli hintaa ihan suomesta tilattuna mikä ei mielestäni ole mahdoton hinta.
Mietin ensin mobicoolin kylmälaukkua, Saksasta tilattuna hinta olisi ollut samaa luokkaa 58-litraiselle mutta oikea kaappi hakkaa sellaisen käytettävyydessä ihan 100-0.

e. Täältä tilasin, en ole aiemmin tuon kaupan kanssa asioinut joten maksoin varmuudeksi Klarnalla. Oli näköjään oli viimeinen kaappi mitä varastosta löytyi koska nyt on saldot loppu.
1.44kWh/24h kuulostaa aika valtavalta kulutukselta.
 
Näyttäisi uudemmalla kylmäaineella tehty laite.

Teknisten tietojen mukaan:

Sähköinen
Tulojännite (DC) [V] 12/24 V
Nimellistulovirta (DC) [A] 6.2 A
Suorituskyky
Kylmäaine, tyyppi R134a
- Sisältää fluorattuja kasvihuonekaasuja
GWP 1430
Kylmäaineen määrä 47 g
CO2-ekvivalentti 0,067 t
Energiankulutus (DC@5/25 °C) 0.36 kWh/24h
Ilmastoluokka (EN62552) T

Valmistajan tiedoista laskettuna 30 Ah 12V:lla / vrk eli keskimäärin 1.25 A / tunti 12V:lla.
Tietysti täyteen varatun 12V lyijyakun jännite on isompi 5-6A 12.8 ... 13V kuormallakin ,mikä pienentää
virtaa.
Nimellistulovirta ilmoitettu 6.2 A (12V:lla ?)

Onko sinulla 24 V akkusyöttö , vai mistä tulee 2.7Ah käydessään? Vai tarkoititko , että ottaa 2.7 A käydessään?
Ah tarkoittaa varausyksikkönä 1 A virtaa tunnin ajan.
Just kattelin kun mökillä. Sammutin kaiken muun ja annoin jääkaapin käynnistyä. -4 näytti bms. Siitä hiipui pikkuhiljaa -3 ja sit -2,7. En tiedä olisiko mennyt enää alemmaksi. Laitoin 12v valoja päälle,invertterin ja 43" taulu tv:n bms hyppii -7.6 ja -10.1 välillä. 98% on akkua jäljellä tossa 200ah akussa,50a invertterilaturi ja 5.5kw aggregaatti+dieseliä pöntössä,joten aika sama mitä mikäkin tässä 4vrk aikana kuluttaa.. etelätontti ja 820w paneeleita+100/50 mppt säädin. Kunhan vaan sais ton akun kestoiän kestämään edes sen 5 vuotta...
 
Just kattelin kun mökillä. Sammutin kaiken muun ja annoin jääkaapin käynnistyä. -4 näytti bms. Siitä hiipui pikkuhiljaa -3 ja sit -2,7. En tiedä olisiko mennyt enää alemmaksi. Laitoin 12v valoja päälle,invertterin ja 43" taulu tv:n bms hyppii -7.6 ja -10.1 välillä. 98% on akkua jäljellä tossa 200ah akussa,50a invertterilaturi ja 5.5kw aggregaatti+dieseliä pöntössä,joten aika sama mitä mikäkin tässä 4vrk aikana kuluttaa.. etelätontti ja 820w paneeleita+100/50 mppt säädin. Kunhan vaan sais ton akun kestoiän kestämään edes sen 5 vuotta...
Juu toikin varmaan vaikuttaa kun ton lifepon jännitehän on lähes kokoajan ylempänä,kuin lyijyakun. Totapa en ollut ajatellutkaan.
 
Jep, sehän on sama kuin 60W teho kellon ympäri eli tuohon päästäkseen kaapin oven on oltava auki.
Käydessään ottaa saman 5A virran 12V:sta, kuin oma 64 l pakastin .
Mutta ei voi kompressori jatkuvasti käydä , vaikka olisi tietojen mukaan 18 l / -18C pakastelokero.

Ilmeisesti joku laitteen toimintaa tuntematon laskenut energian kulutuksen 60W mukaan?
 
Just kattelin kun mökillä. Sammutin kaiken muun ja annoin jääkaapin käynnistyä. -4 näytti bms. Siitä hiipui pikkuhiljaa -3 ja sit -2,7. En tiedä olisiko mennyt enää alemmaksi. Laitoin 12v valoja päälle,invertterin ja 43" taulu tv:n bms hyppii -7.6 ja -10.1 välillä. 98% on akkua jäljellä tossa 200ah akussa,50a invertterilaturi ja 5.5kw aggregaatti+dieseliä pöntössä,joten aika sama mitä mikäkin tässä 4vrk aikana kuluttaa.. etelätontti ja 820w paneeleita+100/50 mppt säädin. Kunhan vaan sais ton akun kestoiän kestämään edes sen 5 vuotta...
Pitäisi kestää kyllä helposti 5v kunhan et lataa sitä kun kennot ovat pakkasella.

Edit:Millainen invertteri sulla on? Sinne ikean induktioliesi, sähköistä kahvinkeitintä ja vedenkeitintä jne. niin tarvitsee vähemmän polttaa puuta / kaasua ruoanlaittoon.

50A 12v on kyllä vähän hintsu vedenkeittimille ja induktioliesille.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi kestää kyllä helposti 5v kunhan et lataa sitä kun kennot ovat pakkasella.

Edit:Millainen invertteri sulla on? Sinne ikean induktioliesi, sähköistä kahvinkeitintä ja vedenkeitintä jne. niin tarvitsee vähemmän polttaa puuta / kaasua ruoanlaittoon.

50A 12v on kyllä vähän hintsu vedenkeittimille ja induktioliesille.
Tossa akussa on lämmityselementti,mutta saattaa silti olla että vien kotiin kun painaa niin vähän ja yks täysin toimiva 240ah lyijyakku jäi ja voisi hoitaa safiren esilämmytyksen? Invertteri on victronin multiplus 12/1200/50. Eli 1000w jatkuvaa,tosin just vaimo veteli hiusten kuivaajalla ja kulutus oli 1280w ja hyvin kesti senkin. Ajattelin päivittää tonkin lähivuosina.kahvit keitellään kaasulla ja tonttia on nyt se 3.5ha että puuta kyllä riittää kaasua menee se 1-2 pulloa vuodessa grilliin ja lieteen. Se ei haittaa. Kahvinkeitin oli sähköllä ja ikuinen ongelma akkujen kanssa. Tosin silloin oli lyijynesteakut.
 
Lisäksi kompressorin ottama virta voi olla käyntijakson lopussa pienempi .
Näyttäisi olevan. Veikkaan että ton kulutus on laskettu aika maksimeilla,niinkuin yleensä noissa paremmissa on. Huomannut,että kaupataan kaikkea väärillä tiedoilla. Todellinen ympäristölämpötilahan noilla on parhaimmillaan 30 astetta,kun kunnon hellettä. Toikin on kaappiin integroituna,kun siihen suunniteltu. Siinähän on se puhallin mikä säätyy tilanteen mukaan.
 
Tyypillisellä yleismittarilla kun mittaa halpis PWM-säätimen paneeliliitännästä (tilanteessa jossa säädin lataa, ja paneeli saa valoa) niin mittari näyttää hieman suurempaa lukemaa kuin mitä akun jännite.

Tämän vuoksi poikkeuksellista että aiemmin kyseisestä kohtaa sai mitatuksi 2V sen sijaan että olisi näkynyt se suurinpiirtein akunjännite. Ehkä tämä säädin on rakennettu niin että säätimen havaitessa ettei paneelista tule tehoa, niin säätimen puolijohteet erottavat akun ja paneelin toisistaan, jolloin säätimen paneelille tarkoitetussa liittimessä näkyisi lähinnä kondensaattoreihin jäänyttä jännitettä ja/tai pientä vuotovirtaa akun suunnalta. Kuten vaikka se 2V. Jos näin, niin saattaapi olla että paneelista tulevan johdon ja säätimen välillä oli ollut huono liitos, joka nyt korjaantui kun käytit irti ja laitoit takaisin.
Nyt parin päivän jälkeen oli taas palannut 2V ja akku ei lataudu. Sammutin ohjaimelta virrat akulta tunniksi ja taas toimii, jotain häikkää tuossa säätimessä nyt taitaa olla... Onko suosituksia tuollaisen 90w paneelin kaveriksi saunalle jotain edullista säädintä?
 
Ikävä kyllä näissä menee laatu käsikädessä hinnan kanssa. Useita vastaavia (saman näköisiä eri merkeillä) olen vaihtanut kun akut kiehuneet piloille kun hajotessaan päästää paneelijännitteen läpi. Tuplat kun laittaa hintaa ninn saa esim Victronin vastaavan säätimen. Akut kuitenkin usein se kallein komponentti niin niitä ei kannata tuhota. Hyvä että huomasit ettei lataa akkua ennenkuin akut ottaneet damagea.

Voi tosiaan toimia vuoden tai viisi mutta voi olla että suomen olosuhteet noille edullisimmille liikaa. Kannattaa MPPT-malli valita jos vaan mitenkään varaa. Niissä paljon parempi hyötysuhde alhaisilla säteilytehoilla eli lataa akkua useamman tunnin kuin vanhat PWM-tyyppiset vastineet.
 
Nuo on olleet käsittääkseni laadukkaita kun monissa mökeissä näkynyt. 10A sinänsä riittää nykyiselle paneelillesi jos paneelin speksit menee Epeverin ilmoittamiin.
 
Victron toki siinä mielessä hyvä, jos haluaa tulevaisuudessa laajentaa niin saa toimimaan yhteen heidän tuotteet.
 
Tilasin MPPT-säätimen. Laitetaan nyt sitten samaan putkeen kysymys invertteristä, tähän asti kaikki peruskäyttö mennyt ihan halpis 300w invertterillä (läppärin lataus, Makita akut ja edellisen sähköpyörän akku). Nyt uuden sähköpyörän Bosch smart system ei suostukaan tuolla enää latautumaan ja pitää hommata parempi invertteri. Varmaan joku 500w-1000w siniaaltoinvertteri ja mielellään alle 200€, millaisia eroja noissa on ja onko suosituksia? Boschin laturin input on 1,65A ja ulos 36V/4A eli tuo pitäisi nyt ainakin toimia. Isommat härvelit pyörii tarvittaessa agrilla.

Tullaista ajatellut https://www.amazon.de/-/en/Inverter...coa+1000w+inverte,electronics,165&sr=1-5&th=1
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin MPPT-säätimen. Laitetaan nyt sitten samaan putkeen kysymys invertteristä, tähän asti kaikki peruskäyttö mennyt ihan halpis 300w invertterillä (läppärin lataus, Makita akut ja edellisen sähköpyörän akku). Nyt uuden sähköpyörän Bosch smart system ei suostukaan tuolla enää latautumaan ja pitää hommata parempi invertteri. Varmaan joku 500w-1000w siniaaltoinvertteri ja mielellään alle 200€, millaisia eroja noissa on ja onko suosituksia? Boschin laturin input on 1,65A ja ulos 36V/4A eli tuo pitäisi nyt ainakin toimia. Isommat härvelit pyörii tarvittaessa agrilla.

Tullaista ajatellut https://www.amazon.de/-/en/Inverter-Caravan-Voltage-Converter-Control/dp/B07RXR15FN/ref=sr_1_5?crid=RQAQZ0U7EUV7&keywords=edecoa+1000w+inverter&qid=1688980948&s=ce-de&sprefix=edecoa+1000w+inverte,electronics,165&sr=1-5&th=1
Arvosteluissa ainakin mainintaa ongelmista joidenkin laitteiden kanssa, eli ei välttämättä ole kuitenkaan puhdasta siniaaltoa tuon tuottama.
 
Tilasin MPPT-säätimen. Laitetaan nyt sitten samaan putkeen kysymys invertteristä, tähän asti kaikki peruskäyttö mennyt ihan halpis 300w invertterillä (läppärin lataus, Makita akut ja edellisen sähköpyörän akku). Nyt uuden sähköpyörän Bosch smart system ei suostukaan tuolla enää latautumaan ja pitää hommata parempi invertteri. Varmaan joku 500w-1000w siniaaltoinvertteri ja mielellään alle 200€, millaisia eroja noissa on ja onko suosituksia? Boschin laturin input on 1,65A ja ulos 36V/4A eli tuo pitäisi nyt ainakin toimia. Isommat härvelit pyörii tarvittaessa agrilla.

Tullaista ajatellut https://www.amazon.de/-/en/Inverter-Caravan-Voltage-Converter-Control/dp/B07RXR15FN/ref=sr_1_5?crid=RQAQZ0U7EUV7&keywords=edecoa+1000w+inverter&qid=1688980948&s=ce-de&sprefix=edecoa+1000w+inverte,electronics,165&sr=1-5&th=1
Itse laittaisin heti pari satkua lisää ja ostaisin Victronin. On ainakin hyvä ja luotettava.

Torissa näkyy olevan myös myynnissä muutamia joten siitä tinkaamaan:
 
Itse laittaisin heti pari satkua lisää ja ostaisin Victronin. On ainakin hyvä ja luotettava.

Torissa näkyy olevan myös myynnissä muutamia joten siitä tinkaamaan:
Meinasin myös suositella käytetyn hankintaa mutta ihme pyyntöjä tällä hetkellä tuolla torissa. Itse olen parinkymmenen vuoden aikana ostanut kymmeniä victroneita eri kohteisiin ja esim 12/800 multi mistä pyydetään 450Eur niin olen halvimmillaan 100-150Eur niitä hankkinut. Eli tinkaa vain ja hanki vain jos joku oikeasti myymässä. Näitä pieniä on harrastuksesta innostuneilla useita nurkissa kun päivittäneet isompiin. Juuri tuota 12/800 mallia on käytetty vuosikymmenet lansseissa ja poliisiautoissa ja siten niitä tulee satoja vuodessa myyntiin. Se on erinomainen juuri herkälle elektroniikalle. Tosin jos et aggregaatilla latausta tarve niin pelkkä invertteri riittää.

Laadukkaiden inverttereiden nimellisteho on todellinen ja kykenee 2-3x hetkelliseen tehoon eli pienempi laite riittää. Lisäksi laadukkaampien tyhjäkäyntikulutus sekä virransäästötilat säästävät akkua huomattavasti.
 
Monta kesää pärjännyt ongelmitta Motonetin 300w halpisinvertterillä, niin ei omassa käytössä kyllä kummoista tarvitse. Onko Victron ainoa oikea merkki? Sen kuvan täältä saa. Kai nuo Epeverin siniaaltoinvertterit kanssa asiansa ajaa? 160€ sit saa tuollaisen, joka varmaan riittäisi jos tuon Boschin pyörän akun lataa: https://www.amazon.de/Victron-Energy-Phoenix-12-Volt-Inverter/dp/B01M159467/ref=mp_s_a_1_16?crid=3I7AGGG0ZR1QX&keywords=epever+sine+wave+inverter&qid=1688992904&sprefix=epever+sine+wave+inverte,aps,159&sr=8-16
Ei ole ainut eli useita laadukkaita, mutta näitä on tyypillisesti hyvin hyllyssä ja tulleet niin paljon halvemmaksi. Vanhin multiplussa minkä itse asentanut on kohta 30v jokapäiväisessä käytössä. On niissäkin toki maanantai kappaleita kuten kaikilla merkeillä. Autoihin suosittelen defaa koska ei tarvitse sähköasentajaa. Amazon ei ole yhtä halpa kuin paikalliset kaupat tuolle victronille minkä linkkasit. Epever on laadukkaita ja muita mistä itsellä hyviä kokemuksia on esim Mascot, Meanwell, Cotek. Nämä tehneet puhdasta siniaaltoa kaikissa tilanteissa. Voi ostaa minkä vain missä paljon palautteita että varmasti toiminut ettei tule eteen taas tilanne että jokin tietty laite ei toimi oikein. Surullista kuulla kun useita latureita ja laitteita vikaantunut huonolaatuisen invertterin takia niin siksi vaikea suositella ihan halvimpia.

Jos saksasta haluaa tilata niin näitä kehutaan useissa ulkolaisissa projekteissa. Ei siis omaa kokemusta. Pongasin kun akkuja etsin. 1000W 12V Pure Sine Wave Inverter with UPS Function
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin MPPT-säätimen. Laitetaan nyt sitten samaan putkeen kysymys invertteristä, tähän asti kaikki peruskäyttö mennyt ihan halpis 300w invertterillä (läppärin lataus, Makita akut ja edellisen sähköpyörän akku). Nyt uuden sähköpyörän Bosch smart system ei suostukaan tuolla enää latautumaan ja pitää hommata parempi invertteri. Varmaan joku 500w-1000w siniaaltoinvertteri ja mielellään alle 200€, millaisia eroja noissa on ja onko suosituksia? Boschin laturin input on 1,65A ja ulos 36V/4A eli tuo pitäisi nyt ainakin toimia. Isommat härvelit pyörii tarvittaessa agrilla.

Tullaista ajatellut https://www.amazon.de/-/en/Inverter-Caravan-Voltage-Converter-Control/dp/B07RXR15FN/ref=sr_1_5?crid=RQAQZ0U7EUV7&keywords=edecoa+1000w+inverter&qid=1688980948&s=ce-de&sprefix=edecoa+1000w+inverte,electronics,165&sr=1-5&th=1
Kärkkäisellä näyttäisi olevan 1000 W siniaaltoinvertteri kohtuuhintaan:


Huomaa myös , että laitteessa , jota ajat invertterillä 0- johdin ei saa olla kytketty suojamaahan tai akun miinukseen , jos et halua heti hajoittaa invertteriä.
 
Monta kesää pärjännyt ongelmitta Motonetin 300w halpisinvertterillä, niin ei omassa käytössä kyllä kummoista tarvitse. Onko Victron ainoa oikea merkki? Sen kuvan täältä saa. Kai nuo Epeverin siniaaltoinvertterit kanssa asiansa ajaa? 160€ sit saa tuollaisen, joka varmaan riittäisi jos tuon Boschin pyörän akun lataa: https://www.amazon.de/Victron-Energy-Phoenix-12-Volt-Inverter/dp/B01M159467/ref=mp_s_a_1_16?crid=3I7AGGG0ZR1QX&keywords=epever+sine+wave+inverter&qid=1688992904&sprefix=epever+sine+wave+inverte,aps,159&sr=8-16
Jos on linkata jokin paikallinen kauppa, joka tuota Victronia myy alle 160 euron niin mielelläni kuuntelen, en löytänyt kyllä edullisemmin Suomesta. Noihin pitäisi vielä kaapelit käydä erikseen hommaamassa, tuossa linkittämässäsi tulisi kaikki mukana ja tehoakin enempi.

Kärkkäiseltä en kyllä kovin halukas ole tilaamaan.
 
Monta kesää pärjännyt ongelmitta Motonetin 300w halpisinvertterillä, niin ei omassa käytössä kyllä kummoista tarvitse. Onko Victron ainoa oikea merkki? Sen kuvan täältä saa. Kai nuo Epeverin siniaaltoinvertterit kanssa asiansa ajaa? 160€ sit saa tuollaisen, joka varmaan riittäisi jos tuon Boschin pyörän akun lataa: https://www.amazon.de/Victron-Energy-Phoenix-12-Volt-Inverter/dp/B01M159467/ref=mp_s_a_1_16?crid=3I7AGGG0ZR1QX&keywords=epever+sine+wave+inverter&qid=1688992904&sprefix=epever+sine+wave+inverte,aps,159&sr=8-16
Eikä boschille saa jotain 12v autolaturia?
 
Eikä boschille saa jotain 12v autolaturia?
Ei saa ja vaikka saisi, niin hyvin todennäköisesti maksaisi sen 100-200€ eli invertterin verran jota kuitenkin tarvitsen muuhunkin käyttöön. Taidan laittaa tuon Renogyn 1000w invertterin tilaukseen.
 
Ostin itse aliexpressistä 50e invertterin ja ainakin resistiivinen kuorma toimi mainiosti - pitäisi testailla vähän enemmän induktiivisia kuormia (jäähdytykseen käytettävää kompuraa jne).
 
Yleisesti jääkaappien kulutuslukemat on laskettu 20 asteen mukaan. 80 litran jääkaappi kuluttaa noin 25-35 Ah vuorokaudessa.
Vanhan EU-standardin mukaan kulutuslukemat 25 asteen ympäristölämpötilassa, uudessa standardissa 16c ja 32c keskiarvona, paitsi "pienimeluiset" laitteet 25c.

Tuollainen arkkupakastinmodi saattaa olla tai olla olematta vähemmän sähköä kuluttava kuin oikea jääkaappi, kylmäkoneistoa kun ei ole varsinaisesti suunniteltu tuohon toimintapisteeseen.
Joku vanhan standardin A+++ tai nykystandardin B-C-D energialuokan pakastin on kyllä sikäli hyvä lähtökohta että niissä on ihan älyttömät eristevahvuudet.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän voi välttää laittamalla kennot pysrtyyn eteläpäätyyn katon lappeen alle...tulisi tehoja keskitalvellakin.

Katsoitko tuon uutisen kuvaa edes? :D
Miten olisit toteuttanut tuon tuossatapauksessa kun paneelit ainakin kuvassa näyttivät jollain pellolla makaavan...
 
Katsoitko tuon uutisen kuvaa edes? :D
Miten olisit toteuttanut tuon tuossatapauksessa kun paneelit ainakin kuvassa näyttivät jollain pellolla makaavan...


Näinhän meilläkin nuo on toteutettu. Tässä on ongelma että routa rikkoo nuo perustukset, rakeet rikkoo kennot ja ilmansaasteet kuluttaa pinnan rikki.

Ratkaisusta veloitan tuntilaskutuspohjalta.
 
Näinhän meilläkin nuo on toteutettu. Tässä on ongelma että routa rikkoo nuo perustukset, rakeet rikkoo kennot ja ilmansaasteet kuluttaa pinnan rikki.

Ratkaisusta veloitan tuntilaskutuspohjalta.
Ei millään pahalla mutta anna olla jos et ehdota mitään edes etäisesti kelvollista ratkaisua. Kirjoittamassasi on valheellisia väitteitä ja asioita, joita et korjaa vaikka asentaisitkin räystään alle.
Eli koska tosiaan uutisen kuvaakaan ei tullut katsottua niin älä pilaa tätäkin ketjua! Paint-piirroksilla tämä asia ei muutu miksikään.

Mitä tuohon uutiseen tulee niin noinkin voi käydä. On aika turha varautua ilmiöön, jonka osuminen sen paneelifarmin kohdalle on varsin epätodennäköistä. Varautuminen kun perustuu todennäköisyyksiin ja niiden toteutumiseen.
Kattoasennus tulee myös olemaan se käytetyin pientalokohteissa. Tulisiko Suomessa varautua paneelit rikkoviin raekuuroihin? Mielestäni ei mutta vakuutuksen osalta voi tottakai tarkistaa, miten suhtautuvat.
 
Ei millään pahalla mutta anna olla jos et ehdota mitään edes etäisesti kelvollista ratkaisua. Kirjoittamassasi on valheellisia väitteitä ja asioita, joita et korjaa vaikka asentaisitkin räystään alle.
Eli koska tosiaan uutisen kuvaakaan ei tullut katsottua niin älä pilaa tätäkin ketjua! Paint-piirroksilla tämä asia ei muutu miksikään.

Mitä tuohon uutiseen tulee niin noinkin voi käydä. On aika turha varautua ilmiöön, jonka osuminen sen paneelifarmin kohdalle on varsin epätodennäköistä. Varautuminen kun perustuu todennäköisyyksiin ja niiden toteutumiseen.
Kattoasennus tulee myös olemaan se käytetyin pientalokohteissa. Tulisiko Suomessa varautua paneelit rikkoviin raekuuroihin? Mielestäni ei mutta vakuutuksen osalta voi tottakai tarkistaa, miten suhtautuvat.


Olenpä tällaisia kuitenkin nähnyt nyt jo useammassa paikassa..alkaa mennä message läpi...muille paitsi sinulle.

Greipin kokoisilta rakeilta ei oikein selvitä jos kennot ovat katolla...paitsi jos on metri lunta niiden päällä...kuten Suomessa talvisin on.

 
Arkkupakastimesta saa kyllä lähtökohtaisesti hyvän jääkaapin jo sen takia että oven avaaminen ei tuuleta samantein koko kaappia täyteen huoneilmaa, mutta tietysti kondenssiveden poisto on hieman työläämpää.

Mä olen huomannut että ihan tuollainen auton tupakansytkäriin liitettävä kylmälaukkukin kerää ruokalusikallisen vettä pohjalleen päivässä, kun laukkua käyttää aktiivisesti (eli hörppii siellä olevia nesteitä ja palauttaa pullon aina takaisin viileään).

Seinänsä ei kyllä ole mitään erityistä syytä miksi se normaalia korkeampi lämpötila tekisi pakastimen koneistosta epätaloudellisen. Monessa tapauksessahan se koneisto ei edes ole yhtään sen tehokkaampi kuin vastaavankokoisessa jääkaapissakaan, eikä sitä energiansäästöä muodostu millään tasolla siinä kylmäkoneistossa, vaan se on vaan seurausta paremmin eristetystä kaapista.
 
Pakastimen jäähdytyskyky on suunniteltu yli 40 asteen lämpötilaerolle. Jääkaappina tuosta lämpötilaerosta on vain puolet.
Arkkupakastimen jäähdyttävän höyrystimen alumiininen pinta kattaa koko sisätilan, mikä jäähdyttääkseen voi olla korkeammassa lämpötilassa kuin jääkaapin (varsinkin pakastelokerollisen) pienempi höyrystin.
Ehkä tästä erosta johtuen ainakaan omasta arkkupakastimesta ei viikonkaan käytön jälkeen ole tarvinnut kuin pyyhkiä talouspaperilla kevyesti kosteudet pois, eikä pohjalla ole vettä.
Jos lämpötila sahaisi enemmän nollan molemmin puolin voisi veden tuotto lisääntyä?
 
Seinänsä ei kyllä ole mitään erityistä syytä miksi se normaalia korkeampi lämpötila tekisi pakastimen koneistosta epätaloudellisen. Monessa tapauksessahan se koneisto ei edes ole yhtään sen tehokkaampi kuin vastaavankokoisessa jääkaapissakaan, eikä sitä energiansäästöä muodostu millään tasolla siinä kylmäkoneistossa, vaan se on vaan seurausta paremmin eristetystä kaapista.
kompuran käntiaikasuhde jää pieneksi ja käyntijakso jää lyhyeksi, kumpikaan ei ole käsittäkseni paras tilannne energiatehokkuuden kannalta. (Laturilewis tuolla jossain mainitsikin kasvattaneensa kompuran minimikäyntiaikaa)
luulisin myös että kapillaarin ja kompuran imupaineiden mitoitus ei ole sama mutta tästä ei ole kyllä mitään numeerista faktaa suuruusluokasta.
 
kompuran käntiaikasuhde jää pieneksi ja käyntijakso jää lyhyeksi, kumpikaan ei ole käsittäkseni paras tilannne energiatehokkuuden kannalta. (Laturilewis tuolla jossain mainitsikin kasvattaneensa kompuran minimikäyntiaikaa)
luulisin myös että kapillaarin ja kompuran imupaineiden mitoitus ei ole sama mutta tästä ei ole kyllä mitään numeerista faktaa suuruusluokasta.
Se käyntiaika jäisi pieneksi jos se pakastin olisi reilusti tehokkaampi kuin jääkaappi... Mutta kun se ei ole. Ainakaan yleensä. Se pakastin kykenee jäähdyttämään suunnilleen yhtä monta astetta tunnissa kuin jääkaappikin, joten se käy suunnilleen yhtä kauan sen saman hystereesin sisällä. No tietysti hieman lyhyemmän ajan ja harvemmin, joka oli koko homman ajatus, mutta ei niin että se kävisi vain parin minuutin syklissä. Toki sen käyntijakson pidentäminen hieman parantaa hyötysuhdetta, kuten käy myös jääkaapilla.
 
Eikö jääkaapeissa ole reikä + putki josta kondenssivesi valuu sinne kompuran päälle haihtumaan?

Pakastimiin moinen pitäisi varmaan sitten itse modata, mikä voi olla hankalaa jos ei ole kallistuksia pohjassa jne.
 
Eikö jääkaapeissa ole reikä + putki josta kondenssivesi valuu sinne kompuran päälle haihtumaan?

Pakastimiin moinen pitäisi varmaan sitten itse modata, mikä voi olla hankalaa jos ei ole kallistuksia pohjassa jne.
Yleensä arkkupakastimissa on joku tyhjennysputki sulatusta varten olemassa että saa sulamisvedet valutettua hallitusti pakastimen pohjalta ulos. Jättää sen auki niin kondenssivedet valuu sieltä pois. Toki se ei valu kompuran päälle höyrystymään joten poistolle pitää keksiä joku muu tapa hävittää vesi. Esim vanhempien varastossa olevassa arkussa on alalaidassa paikka letkulle ja sulatuksessa siitä vedetään metrin letkunpätkä varaston lattiakaivoon.
 
kompuran käntiaikasuhde jää pieneksi ja käyntijakso jää lyhyeksi, kumpikaan ei ole käsittäkseni paras tilannne energiatehokkuuden kannalta. (Laturilewis tuolla jossain mainitsikin kasvattaneensa kompuran minimikäyntiaikaa)
luulisin myös että kapillaarin ja kompuran imupaineiden mitoitus ei ole sama mutta tästä ei ole kyllä mitään numeerista faktaa suuruusluokasta.
Suurensin omassa toteutuksessa ajan 45 sekunnista 60 sekuntiin, mutta en kuitenkaan varmentanut sitä , mikä oli vaikutus energian kulutukseen. Pienentyneen kompressorin käynnistysten määrän oletin säästävän energiaa.
Jos oletetaan käynnistysteho 1000W mitatun 1 sekunnin ajan vastaa 0.28 Wh ei kuitenkaan ole merkittävä ,vaan vastaa 60W :lla noin 16 sekunnin käyntiajan energian kulutusta.
Todellisuudessa saattaa kuitenkin kompressorin käyntiajan pidennys ei välttämättä säästäkkään energiaa ?
Mutta energian säästö pakastin ratkaisussa perustuu nimenomaan lyhyeen käyntiaikaan ja harvoin. Kompressoriahan ei saa yrittää käynnistää alle 4- 5 minuutin kuluttua uudestaan.
Yö aikaan käynnistysten välinen aika ollut jopa 30 minuuttia.

Tämähän vastaa 1 : 30 käyntisuhdetta eli 60 Wh x 24 / 30 = 48 Wh/vrk minimissään.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö jääkaapeissa ole reikä + putki josta kondenssivesi valuu sinne kompuran päälle haihtumaan?

Pakastimiin moinen pitäisi varmaan sitten itse modata, mikä voi olla hankalaa jos ei ole kallistuksia pohjassa jne.
Arkkupakastimien pohjassa on yleensä tulpallinen reikä , mutta sinne pitäisi laittaa vesilukko, ettei kylmä karkaa alaspäin.
Ainakaan omassa toteutuksessa ei vettä ole pohjalle juurkaan kertynyt.
 
Noi 12v arkkumalliset (pakastin)jääkaapithan oli kova sana jo joskus aikoja sitten just sen takia, kun ne kulutti niin vähän perus jääkaappimalliin verrattuna. Mutta oli niillä hintaakin. Siihen aikaan tosin 100W paneelitkin oli jo isoja.
Joku tommonen alle 10Ah/vrk -kulutus oli todella vähän siihen aikaan niille järjestelmille ja vielä enemmän naurettava kulutus se on tänä päivänä nykypaneelien kanssa.
Nykypäivänä sentään paneelit on kohtuu edukkaita, niin voi (isompaa) kulutusta paikata niillä paljon edullisemmin, kuin alkaa satsaamaan vähemmän kuluttaviin laitteisiin. Peruskaapit 12/24v ei enää nykypäivänä ihan maltaita maksa, mutta kyllä ne kaikkein virtapiheimmät tahtoo maksaa vielä tänä päivänäkin noihin verrattuna hunajaa.
 
Kulutuksen minimointi ei tosiaan ole enää kovinkaan tärkeää ellei halua sitten sähköä riittävän talvellakin. Vaikea arvioida, että mitä joku pystyssä oleva etelään suunnattu paneeli tuottaa 60-63 asteella pohjoista leveyttä. Jos se on paikassa jossa näkyy etelään horisonttiin asti + lunta ei kinostuneteen, niin kai se sentäs jotain wattitunteja päivätasolla keskimäärin tuottaa joulukuussakin?

Mutta nykyisin saa varsin siedettävään rahaan useiden kwh:eiden akustoja ja jos sellaisia lataa jostain prutku-aggresta niin aika kauan jotkut led-valot ja kännykät pyörivät.

Talvella jääkaappiakaan ei tarvitse juuri pyörittää.


Itse en enää nykypäivänä rakentaisi mitään kiinteää asennusta 12V:nä, suoraan vaan 24V tai 48V akusto ja invertterit siitä.
 
Jos se on paikassa jossa näkyy etelään horisonttiin asti + lunta ei kinostuneteen, niin kai se sentäs jotain wattitunteja päivätasolla keskimäärin tuottaa joulukuussakin?
Paneeliin vuodesta riippuen keskimäärin 2 kWh / m2 koko joulukuulta eli 66 Wh /vrk ?
Saattaa olla päiviä ,ettei tule mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 017
Viestejä
4 543 396
Jäsenet
74 915
Uusin jäsen
Diapolo10

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom