Tuo ei nyt ihan pelkästään ollut tarkoitettu sinulle, vaan tässä on yleisesti kuullut näitä heittoja "täysin väärin ja pelkästään rahastuksen vuoksi" sijoitetuista kameroista, mutta ikävän harvoin niille löytyy sitten kuitenkaan sitä todellista sijaintia keskustelun ja väitteiden kaveriksi. Syitä tähän voi olla monia, mutta minä laittaisin rahat sille, että tarinoita on kiva pikkuisen vihastuksissaan paisutella. Kukaan Pastersteinin lisäksi ei pidä niistä tolpista, mutta keskustelu kuitenkin vääristyy, jos ei välitetä faktoista.
Täydennän sen verran aiempia kirjoituksiani, että tolpat ovat sellaisissa paikoissa, joissa maantieteellisistä (= tien profiili) syistä johtuen nopeus joudutaan jarruttamalla hidastamaan, että kamera ei välähdä.
Etelään päin mennessä:
”Toivakan tolppa”; ohituskaista ennen sitä, jossa nopeusrajoitus 100. Sen jälkeen erittäin pitkä ja jyrkähkö alamäki, jonka pohjalla odottelee 80 rajoitus. Tolppa näkee suoraan montun pohjalle ja jarrut pohjassa saa tulla koko mäen. Risteysalueet itsessään ovat näkyvyyden kannalta mitä parhaimmat mitä tulee esimerkiksi turvallisuuteen. Miksi tolppa?
Seuraavana taitaa tullakin vasta Leivonmäen jälkeen ennen Joutsan hätälaskeutumiskenttää oleva tammibaarin risteysalue. Aika pitkälti sama tilanne kuin aiemminkin; 100 rajoituksella oleva ohituskaista ja sen jälkeinen siirtymä tolpalle (mutuarvio 800m?). Juuri ennen tolppaa 80 rajoitus ja jarrutellen risteysalueelle, jossa erittäin hyvä näkyvyys molempiin suuntiin.
Seuraava onkin kentän jälkeinen osuus, jossa tullaan taas yli 100kmh nopeudella viettävään alamäkeen, jossa ainakin minulla pysyy vauhti yllä pitkälle yli tolpan, ellen sitä itse hidasta. Alueella on liityntäkohta tai risteysalue, millä sitä ikinä tuleekin kutsua. Mutta edelleen, näkyvyys on todella hyvä kaikilla osapuolilla. Ei voi olla yllätys autoilijoille, että jos tulet kolmion takaa niin joudut ottamaan rauhassa sen risteyksen haltuun ja miettimään ehditkö mennä vaiko et.
Seuraava kyseenalainen sijainti on Hartolan jälkeinen ohituskaista ennen pölkkybaaria (Pohjolan raittia). Ohituskaista, 100kmh, alamäki ja älyttömän selkeä ja hyvä näkyvyksinen liittymäkohta. Jarrutellen taas 80kmh ettei tule räpsyjä.
Sysmä/Nuoramoinen risteys ihan samanlainen kuin aiemmat. Näkyvyys jälleen erittäin hyvä.
Onkiniemen / Liikkuvan kiven tolppa taas on todella hyvä, koska siellä näkyvyys on huono.
Pohjoisen suuntaan mentäessä ovat aikalailla peilikuvat.. en nyt äkkiseltään muista, että siellä mitään isoja eroavaisuuksia olisi tilanteisiin.
Toki näitä oppii varomaan ja muistamaan, mutta kun se ei ole autoilun tarkoitus. Se ei ole muistipeli, vaan sen tulee olla sellaista, että se focus pysyy oleellisissa asioissa (muu liikenne, eläimet, oma vireystaso jne). Siitä turvallisuus muodostuu, eikä siitä, että lätkitään tolppia joka ikiseen paikkaan missä niitä ei vielä ole.
Toki olen tietyllä tavalla ärsyyntynyt näihin tolppiin, mutta se ei johdu siitä, että olisin kaahari tai muuten vain kiukuttelisin valtiolle. Kyseenalaistan näiden järkevyyden ja sen taustatarinan, jolla ne on teiden varsille saatu hankittua.
Ja noh, kyllähän se aina jarruttaessa laittaa miettimään että tämäkö se on polttoainetehokasta ajamista... (kaikki ihmiset eivät aja tuota tietä niin paljoa, että oppisivat ennakoivasti rullailemaan tolpalta tolpalle, vaan se on nimenomaan sitä jojo-efektiä liikenteessä).