Fysiikan lakeja ei tarvitse kumota mutta niitä on osattava soveltaa oikein myös liikenteessä. Liikenneturvallisuus on monimutkaisempi asia kuin yksioikoinen liike-energiakysymys. Miten selität, että moottoritiet on useinkin erittäin turvallisia vaikka siellä ajetaan säännönmukaisesti kovaa?
Nyt oli kyllä sellainen kysymys, että väkisinkin trollitutka piippaa. Kyllä jokaisen pitäisi ihan ilman rautalankaakin hoksata mikä ero turvallisuusmielessä on tavallisilla teillä ja kulkusuunniltaan erotetuilla useampikaistaisilla moottoriteillä turvaetäisyyksineen.
Edes seurausten riippuvuus törmäyksen energiasta ei ole yksioikoista. Nykyaikaisessa autossa törmäyksen täytyy olla jo todella raju, ennen kuin turvatekniikan suojauskyky ylitetään. Auto menee pahemmin kasaan mutta onko silläkään merkitystä, koska lunastukseen se menee melko varmasti kumminkin?
Taas piippaa.
Onhan sillä nyt hyvänen aika merkitystä millä nopeuksilla kappaleet törmäävät toisiinsa, vaikka niissä olisi millaisia sisäisiä turvamekanismeja, kun sisällä kuitenkin on ihmisiä, joihin ne voimat lopulta kohdistuvat. Teoriasi toimisi, jos olisi mahdollista rakentaa sellaisia turvalaitteita, jotka poistavat kaikki riskit matkustajilta, mutta sellaisia on vain päiväunissa.
Esimerkiksi pk-seudun kehäteiden kamerat on pääsääntöisesti häiriöttömillä osuuksilla liittymien välissä. Käsittääkseni ne on pyritty asentamaan nimenomaan sinne, missä keskinopeudet ovat suurimpia.
Niin, ei kukaan ole tietääkseni väittänyt, että kolaritilasto olisi ainoa merkitsevä tekijä tolppien sijoittelulle. Eivätkä ne taida olla siellä keskustassa edes näitä uusia tolppia mistä tässä on puhuttu? Niitä vanhoja lintupöntön näköisiä harmaita tolppihan nyt on pystytetty jostakin 90-luvulta lähtien hieman eri kriteereillä.
Hyvin on mielikuvamarkkinointi purrut.
Mikä ihmeen mielikuvamarkkinointi? Kyllä minä aika laajasti olen julkista keskustelua seurannut molemmin puolin aitaa ja lisäksi tietenkin myös ihan itse ajaessa niiden tolppien sijoittelua katsellut.
En minä ole mikään automaattivalvonnan puolestapuhuja, pikemminkin päinvastoin, mutta toisaalta realistina on todettava myös, että on se kokonaisuutena parempi kuin ei valvontaa lainkaan. Sehän se tilanne ilman noita tolppia aika pitkälti olisi, kun ei ole resursseja perinteiseen "poliisi puskassa tutkan kanssa" -toimintaan.
Se olisi kyllä kiva tietää kuinka paljon nopeuksiin olisi vaikutusta sillä, että käytettäisiin pelkästään sellaisia tutkapisteitä, joiden sijaintia ei voi etukäteen tietää. Veikkaan että se pudottaisi nopeuksia merkittävästi, mutta ilman keskustelussa olleen keskinopeusvalvonnan lieveilmiöitä, eli merkittäviä alinopeuksia jonkin yksittäisen ohituksen jälkeen. Ja tuohonkin toki sitten vielä päälle se, että alempien nopeuksien turvallisuusvaikutus pitäisi selvittää erikseen. Se on fakta, että riskit onnettomuuksille ja niiden seuraukset kasvavat nopeuksien myötä, mutta rajanveto on hankalaa.