Ylinopeus (kameravalvonta)

mutta edelleen ne kolaritilastot ovat olleet julkisuuteen kerrottujen tietojen perusteella merkittävästi ohjaava tekijä tolppien sijoittelulle.
Tässä on vain virhe logiikassa. Jos joku ajaa kännissä 200km/h nopeutta 80 tieltä ja tappaa itsensä + pari muuta niin tilastollisesti kyseinen kohta tiestä on hyvin vaarallinen. Olisiko tolppa auttanut asiaan yhtään mitään? No ei todellakaan.
 
Voisitko vaikka google-linkin kanssa kertoa tarkalleen ottaen missä tällä tavalla sijoitettuja tolppia on? Näitä liioiteltuja heittoja täysin virheellisesti sijoitetuista tolpista pukkaa ketjuun oikealta ja vasemmalta, mutta useimmiten edes kysyttäessä ei kyetä kertomaan missä ne ovat.
Aika hiljaiseksi jäi vastauksesi viime kerralla kun sait aika tarkan viestin missä oli "vasemmalta ja oikealta" tuotu näitä ihmeellisiä tolppalokaatioita valtatiellä.

Tässä nyt jaapataan luupää vs luupää (itse toinen niistä, myönnettäköön), mutta jos tämä asia nyt palastellaan muutamaan pienempään osa-alueeseen.

1. Tolppien tehtävä on valvoa, että tietyssä kohdassa tietä ajoneuvon nopeus ei ole määrättyä suurempi. Tämä ei siis millään tavalla liity suoraan turvallisuuteen. Jos ajat reikäpäänä reilua ylinopeutta "kun vaan tekee mieli", niin mikä on tolpan vaikutus? Aivan, ei mikään.

2. Tieturvallisuus muodostuu ajoneuvoa kuljettavista ihmisistä. Vaikka itse poliisisetä seisoisi tien varrella sekään ei vaikuttaisi turvallisuuteen suoraan millään tavalla. Sen sijaan, että kuljettajat ovat varpaillaan näistä tolpista suoraan sanoen sakkojen pelossa ei auta ihmisiä keskittymään oikeasti oleellisiin asioihin.

Ei autokoulussakaan ajateta sillä periaattella, että "varo, tuossa on tolppa, voi käydä kalliiksi". Tärkeämpi sanoma on, että "Hei, tuosta näet nopeusrajoituksen, älä ylitä sitä. Muista myös tarkkailla muuta liikennettä ja metsän elukoita jne. jotta pääset turvallisesti kotiin".

3. Suomessa uusitaan / automatisoidaan / lisätään entistä rankemmin teiden valvontaa sillä verukkeella, että turvallisuus paranee. Miten se tolppa parantaa sinun tai kenenkään muunkaan turvallisuutta sellaisessa kohdassa, missä on entuudestaan jo turvallista kuljettaa autoa?
 
Tässä on vain virhe logiikassa. Jos joku ajaa kännissä 200km/h nopeutta 80 tieltä ja tappaa itsensä + pari muuta niin tilastollisesti kyseinen kohta tiestä on hyvin vaarallinen. Olisiko tolppa auttanut asiaan yhtään mitään? No ei todellakaan.
Ensinnäkään kukaan ei ole tainnut missään väittää, että niitä tilastoja tuijotettaisiin pelkästään absoluuttisina lukuina. Toisekseen missään ei varmasti ole sellaista paikkaa, jossa suoritettaisiin niin paljon itsemurhia tai ajeltaisiin muuten vain tahallaan päin persettä, että niillä olisi mitään vaikutusta tilastollisesti.
 
Sinulla sitten on varmaan esittää joku tunnetut fysiikan lait kumoava teoria, joka todistaa miten kovempi nopeus parantaa turvallisuutta normaalissa tieliikenteessä?

Alhaisempi nopeus tarkoittaa lyhyempiä jarrutusmatkoja ja mahdollisessa kolaritilanteessa nopeudella on merkittävä vaikutus siihen kuinka vakavia vammoja syntyy.

Minäkin olen sitä mieltä, että rajoitukset ovat paikoin liian alhaisia, mutta ei tätä kannata sillä perusteella yrittää muuttaa, että alkaa väittämään kovemman nopeuden olevan turvallisempaa. :D

Ajaessa tulee tilanteita jossa nopeuden nostaminen hetkellisesti parantaa turvallisuutta. Jokapäiväisestä liikenteestä paras ja yleisin esimerkki on ohitustilanteet joissa joudutaan ajamaan vastaantulevien kaistalla. Mitä pidempään siellä on sitä vaarallisempaa se on.

Ja ennen kuin alat vaahtoamaan ajonopeuksista, niin osassa autoja ja yhdistelmiä on maksiminopeuden raja joka voi olla 20km/h matalampi kuin tieosuudella. Motarilla 40km/h matalampi.
 
Aika hiljaiseksi jäi vastauksesi viime kerralla kun sait aika tarkan viestin missä oli "vasemmalta ja oikealta" tuotu näitä ihmeellisiä tolppalokaatioita valtatiellä.
Mihin viittaat? Kuka ja missä niitä virheellisiä tolppapaikkoja on kertonut? Olen missannut sellaisen kokonaan, tai sitten kyse oli jostakin "Toivakassa on yksi tolppa, johon pitää mielestäni jarruttaa ihan liikaa, kun se on alamäessä" -tason ongelmista. Ei sellaisiin ole tosiaankaan paljon sanottavaa.

1. Tolppien tehtävä on valvoa, että tietyssä kohdassa tietä ajoneuvon nopeus ei ole määrättyä suurempi. Tämä ei siis millään tavalla liity suoraan turvallisuuteen. Jos ajat reikäpäänä reilua ylinopeutta "kun vaan tekee mieli", niin mikä on tolpan vaikutus? Aivan, ei mikään.
Jos paikassa x on todettu sattuvan y kappaletta onnettomuuksia nopeudella z ja sillä perusteella on todettu, että siihen on perusteltua laittaa tolppa rajoittamaan nopeuksia ja sitten myöhemmässä tarkastelussa huomataan, että nopeudet ko. paikassa ovat keskimäärin alentuneet ja että kolareita sattuu aiempaa vähemmän. Eikö tolppa tuollaisessa paikassa ole mielestäsi ajanut asiansa lisäämällä turvallisuutta? Tämähän se on niiden tolppien pääasiallinen tarkoitus ja bonuksena valtio saa sakkotuloja ylinopeutta ajavista. Kaikki niistä tolpista eivät ole välttämättä yhtä fiksuissa paikoissa, mutta se on eri asia.

Ei kannata keksiä mitään liioiteltuja esimerkkejä 200km/h ajavista yksittäistapauksista. Niillä tekee vain itsensä naurunalaiseksi.

Ja siis ihan samalla tavalla siinä tolpan kohdalla voisi olla poliisipartio passissa tutkan kanssa. Nyt se vaan tuntuu vituttavan porukkaa, kun siinä onkin tolppa jolle ei voi viisastella toimistokontissa, että "eikö sulla ole parempaa tekemistä". En pidä nopeusrajoitusten tasosta, mutta ei se niiden tolppien vika ole, eikä yhtään sen enempää tutka kädessä seisovan poliisinkaan.

2. Tieturvallisuus muodostuu ajoneuvoa kuljettavista ihmisistä. Vaikka itse poliisisetä seisoisi tien varrella sekään ei vaikuttaisi turvallisuuteen suoraan millään tavalla. Sen sijaan, että kuljettajat ovat varpaillaan näistä tolpista suoraan sanoen sakkojen pelossa ei auta ihmisiä keskittymään oikeasti oleellisiin asioihin.
Olen samaa mieltä siitä, että tolpat vievät osittain huomion pois muualta, mutta en kehtaisi väittää että ne aiheuttavat enemmän ongelmia kuin poistavat niitä. Aika paljon korjaantuisi jo sillä mistä jo oli puhe, eli että ilmoitettaisiin nopeusrajoitus aina selkeästi ennen tolppaa. Se vähentäisi epävarmuutta ja tarpeettomia jarrutteluja ja tolpista kärsisi lähinnä se porukka, joka ei kykene ajamaan rajoitusten mukaisesti.
 
Ajaessa tulee tilanteita jossa nopeuden nostaminen hetkellisesti parantaa turvallisuutta. Jokapäiväisestä liikenteestä paras ja yleisin esimerkki on ohitustilanteet joissa joudutaan ajamaan vastaantulevien kaistalla. Mitä pidempään siellä on sitä vaarallisempaa se on.

Ja ennen kuin alat vaahtoamaan ajonopeuksista, niin osassa autoja ja yhdistelmiä on maksiminopeuden raja joka voi olla 20km/h matalampi kuin tieosuudella. Motarilla 40km/h matalampi.
Motoristina voin todeta näin olevan. MP:llä ohitus voi tapahtua pienessäkin raossa täysin turvallisesti. Siinä kohtaa kun on päästy vastaantulevien kaistalle, voikin jo palata suoraa takaisin. Nopeutta hetkellisesti huomattavastikin yli rajoituksen, mutta varmasti turvallisempaa kuin jurruttaa "en saa mennä yhtään kovempaa", kun ohitettava painoikin kaasun pohjaan. Muutama puupää autoilija on nimittäin painanut kaasun pohjaan kun meinannut lähteä ohi. Siitä häkeltyneenä jättänyt ohittamatta sillä kertaa, koska piti ymmärtää miksi näin teki. Lopulta totesin että idiootti mikä idiootti ja ohitinkin isoimman vaihteen sijasta pari kolme pykälää pienemmällä. Siinä ei idioottiautoilijalla ollut kauheasti sananvaltaa, vaikka kuinka olisi ollut turbo v8 alla. Ohitusestojen ulkopuolella ajettiin siis noin 10km/h alle rajoituksen, mutta ketään ei haluttu päästää ohi!

Liittyy ketjuun juuri sillä että hetkellinen ylinopeus ei aina ole riskitekijä. 100 kertaa isompi riskitekijä on se ettei esimerkiksi osata/pystytä ennakoimaan. Tilannenopeus, se on se mitä pitäisi valvoa. Ei hetkellinen nopeus. Liikkuva poliisi pystyy näin tekemäänkin, mutta kameratolppa ei.
 
Ensinnäkään kukaan ei ole tainnut missään väittää, että niitä tilastoja tuijotettaisiin pelkästään absoluuttisina lukuina. Toisekseen missään ei varmasti ole sellaista paikkaa, jossa suoritettaisiin niin paljon itsemurhia tai ajeltaisiin muuten vain tahallaan päin persettä, että niillä olisi mitään vaikutusta tilastollisesti.
Jostain kumman syystä paskalakit parkkeeravat kamera-autonsa "liikenneturvallisuuden" nimissä myös outoihin paikkoihin.
Yksi ihmetystä herättävä paikka on täällä helsingissä Tuusulantiellä, sillan alla. Siellä ne päivystävät useana päivänä viikossa. Siinä kohtaa nopeus on 80km/h ennen ja jälkeen sillan. Kaistoja on sillan jälkeen 4kpl.
Eräänä kesäisenä sunnuntaina päivytivät vanhalla turuntiellä, myllylammen jälkeen on 100m pätkä jossa nopeus muuttuu 80->60. Ansa se on sekin.
 
Ajaessa tulee tilanteita jossa nopeuden nostaminen hetkellisesti parantaa turvallisuutta. Jokapäiväisestä liikenteestä paras ja yleisin esimerkki on ohitustilanteet joissa joudutaan ajamaan vastaantulevien kaistalla. Mitä pidempään siellä on sitä vaarallisempaa se on.

Ja ennen kuin alat vaahtoamaan ajonopeuksista, niin osassa autoja ja yhdistelmiä on maksiminopeuden raja joka voi olla 20km/h matalampi kuin tieosuudella. Motarilla 40km/h matalampi.
Mm. tämän vuoksi tutkia ei ole ainakaan minun tietääkseni missään Suomessa sellaisella tieosuudella, jossa tämä voisi olla ongelma. En ole ajanut kaikkia Suomen teitä, joten voin olla väärässäkin, mutta omalla kohdalla ei ole tullut vastaan ainuttakaan automaattikameraa yli 80km/h teillä.

En yritä väittää, etteikö ohitusta kannattaisi tehdä aina mahdollisimman ripeästi, mutta ei se suurempi nopeus turvallisuutta siltikään absoluuttisesti paranna edes ohitustilanteessa.
 
Osaako joku hieman avata, että miksi tämä tolppa on juuri tässä, eikä missään muualla? Mulla on näyttää useita parempia paikkoja tuollekkin tolpalle.

Google Maps
 
Mihin viittaat? Kuka ja missä niitä virheellisiä tolppapaikkoja on kertonut? Olen missannut sellaisen kokonaan, tai sitten kyse oli jostakin "Toivakassa on yksi tolppa, johon pitää mielestäni jarruttaa ihan liikaa, kun se on alamäessä" -tason ongelmista. Ei sellaisiin ole tosiaankaan paljon sanottavaa.
Samassa viestissä oli kuin se Toivakan vertaus.

Jos paikassa x on todettu sattuvan y kappaletta onnettomuuksia nopeudella z ja sillä perusteella on todettu, että siihen on perusteltua laittaa tolppa rajoittamaan nopeuksia ja sitten myöhemmässä tarkastelussa huomataan, että nopeudet ko. paikassa ovat keskimäärin alentuneet ja että kolareita sattuu aiempaa vähemmän. Eikö tolppa tuollaisessa paikassa ole mielestäsi ajanut asiansa lisäämällä turvallisuutta? Tämähän se on niiden tolppien pääasiallinen tarkoitus ja bonuksena valtio saa sakkotuloja ylinopeutta ajavista. Kaikki niistä tolpista eivät ole välttämättä yhtä fiksuissa paikoissa, mutta se on eri asia.
Tarkastelet tässä niitä yksittäisiä kohtia, joissa on tolppa. Entä ne muut tieosuudet, joissa ei ole kameraa? Ihmisten vireyttä ja valppautta pitäisi tässä tapauksessa valvoa "joka kohdassa, ei vain tolppien kohdalla".

Ei kannata keksiä mitään liioiteltuja esimerkkejä 200km/h ajavista yksittäistapauksista. Niillä tekee vain itsensä naurunalaiseksi.
Henkilö joka teki tämän vertauksen on mielestäni ihan oikealla suunnalla, toki aika karkea esimerkki. Toki tuokaan skenaario ei ole täysin aukoton (tai paikattavissa oikeastaan kuin tuurilla).

Ja siis ihan samalla tavalla siinä tolpan kohdalla voisi olla poliisipartio passissa tutkan kanssa. Nyt se vaan tuntuu vituttavan porukkaa, kun siinä onkin tolppa jolle ei voi viisastella toimistokontissa, että "eikö sulla ole parempaa tekemistä". En pidä nopeusrajoitusten tasosta, mutta ei se niiden tolppien vika ole, eikä yhtään sen enempää tutka kädessä seisovan poliisinkaan.
Tässä on vaan se ero, että poliisisedän sijainti on täysin triviaali (okei, on niillä jotain vakipaikkoja kytätä, mutta muuten ne ovat sattumanvaraisia). Tolpat ovat aina samassa paikassa, eli paikoissa, joissa niiden ei mielestäni tarvitsisi olla. Tätä väitettä tukemaan lisään sen verran, että kun niitä huono sijainteja tolpille on jo nyt nähty niin paljon, kuinka huonoja sijainteja ne on kun liukkaat kelit tulevat (jos katsot esimerkiksi ne kaikki kirjaamani esimerkit eiliseltä, niin kyllähän siellä tulee ongelmia talvella ihan varmasti). Mutta kuten myös kirjoitin aiemmin, siellä on myös fiksujakin sijainteja, kaikki ei toki ole turhia.

Olen samaa mieltä siitä, että tolpat vievät osittain huomion pois muualta, mutta en kehtaisi väittää että ne aiheuttavat enemmän ongelmia kuin poistavat niitä. Aika paljon korjaantuisi jo sillä mistä jo oli puhe, eli että ilmoitettaisiin nopeusrajoitus aina selkeästi ennen tolppaa. Se vähentäisi epävarmuutta ja tarpeettomia jarrutteluja ja tolpista kärsisi lähinnä se porukka, joka ei kykene ajamaan rajoitusten mukaisesti.
Näinhän ne ovat nyttenkin, mutta todella monessa paikassa ne ovat sellaisissa kohdissa että kun ajetaan nopeusrajoituksen rajalla, joka on täysin sallittua, joudutaan tekemään jarrutuksia maantieteellisistä syistä, tai maksamaan sakot.
 
Vaarallinen paikka lähteä ohittamaan. Oiskohan joskus jotain sattunut?

Ajan tuo tolpan ohi ~100krt/vuosi ja en itse ole kokenut, että tuossa olisi mitenkään vaarallinen paikka ohituksille, varsinkaan kuvaussuuntaan. Tuolle tolpalle kuitenkin laskeudutaan mäen nyppylältä ja jo sieltä nyppylältä näkee todella hyvin avautuvan suoran. Muutamat notkelmat tuolla suoralla on jo kyltitetty ohituskielloiksi ja juuri tämä alamäki ja montun pohja ei ole ohituskieltoaluetta.
 
Ajan tuo tolpan ohi ~100krt/vuosi ja en itse ole kokenut, että tuossa olisi mitenkään vaarallinen paikka ohituksille, varsinkaan kuvaussuuntaan. Tuolle tolpalle kuitenkin laskeudutaan mäen nyppylältä ja jo sieltä nyppylältä näkee todella hyvin avautuvan suoran. Muutamat notkelmat tuolla suoralla on jo kyltitetty ohituskielloiksi ja juuri tämä alamäki ja montun pohja ei ole ohituskieltoaluetta.
Kamerahan olisi alamäessä jos sitä haluttaisiin rajoittaa. Aika keltaiselta näyttää kameran jälkeen.
Ei se vaadi kuin sen yhden joka lähtee ohittamaan myöhään ja vastaan tulee mopo jota ei huomannut jne.
 
Kamerahan olisi alamäessä jos sitä haluttaisiin rajoittaa. Aika keltaiselta näyttää kameran jälkeen.
Ei se vaadi kuin sen yhden joka lähtee ohittamaan myöhään ja vastaan tulee mopo jota ei huomannut jne.

Jos siihen ohitukseen valmistaudutaan ja katsotaan hieman kauemmaksi, kuin sen edellä ajavan rekkariin, niin tässä on kohta, jossa todennetaan muut tielläliikkujat:

Google Maps

Tolppa korvattaisiin normaalilla ohituskieltomerkillä, jota tässä tapauksessa ei ole ja tolppa parempaan paikkaan. Ilmeisesti lumiaikaan tuossa on kuitenkin ihan ok ohitella.
 
Osaako joku hieman avata, että miksi tämä tolppa on juuri tässä, eikä missään muualla? Mulla on näyttää useita parempia paikkoja tuollekkin tolpalle.

Google Maps

Tuota miljöötä tarkistellessa kiinnitin huomiotta sellaisiin seikkoihin
-Vt12 risteää suuremmasta liittymästä, Porintiestä, joka vt2 ja täten teoriassa korkemapi prioriteeti noin kilometrin sijainnista kamerassa.
-Kameran sähköjärjestelmä, sen välissä on neljä tolpan väliä keksijänniteverkon muuntajaan.

Olisi siis säästetty toteuttamisessa kaapelointikustannuksia ja toteutettu pelkoefektillä tielle liittyviä satunnaiskäyttäjiä kameratolppien pelosta.

Harvempi media taisi tuossa lähiajan tapahtuneessa kameratolpan tuhoamisessa mainita sen faktan, että uuden kameran perustamiskustannukset eivät ole sama, kuin tuhotun uusimisen hinta, mikäli kaapelointi ei oikosulussa kärähdä kokonaan (ja miksi kärähtäisi, onhan noissa korkeamman jännitteen muuntajissakin suojauksensa vikavirran tilalle.).
Toistaiseksi kaapelointitarve kustannuksineen ehkäisee kameroiden tehostetun leviämisen, mutta myös vaarallisten tasoristeysten varustamisen hälyytysjärjestelmällä.
 
Tuota miljöötä tarkistellessa kiinnitin huomiotta sellaisiin seikkoihin
-Vt12 risteää suuremmasta liittymästä, Porintiestä, joka vt2 ja täten teoriassa korkemapi prioriteeti noin kilometrin sijainnista kamerassa.
-Kameran sähköjärjestelmä, sen välissä on neljä tolpan väliä keksijänniteverkon muuntajaan.

Olisi siis säästetty toteuttamisessa kaapelointikustannuksia ja toteutettu pelkoefektillä tielle liittyviä satunnaiskäyttäjiä kameratolppien pelosta.

Harvempi media taisi tuossa lähiajan tapahtuneessa kameratolpan tuhoamisessa mainita sen faktan, että uuden kameran perustamiskustannukset eivät ole sama, kuin tuhotun uusimisen hinta, mikäli kaapelointi ei oikosulussa kärähdä kokonaan (ja miksi kärähtäisi, onhan noissa korkeamman jännitteen muuntajissakin suojauksensa vikavirran tilalle.).
Toistaiseksi kaapelointitarve kustannuksineen ehkäisee kameroiden tehostetun leviämisen, mutta myös vaarallisten tasoristeysten varustamisen hälyytysjärjestelmällä.

Siis tä? Tuolta kameralta Porintielle on varmaan 4-5km matkaa ja tuo siis kuvaa Rauman suuntaan menijöitä, ei Porintielle menijöitä.
 
Siis tä? Tuolta kameralta Porintielle on varmaan 4-5km matkaa ja tuo siis kuvaa Rauman suuntaan menijöitä, ei Porintielle menijöitä.

Niinpäs onkin, 3,4km vaikka se aikaisemmalla pikaarviolla vaikutti olevan vain n. 1kilometrin luokkaa.

Epäilen kumminkin noita kaapelointikustannuksia olevan sen aiheuttaja, ettei niihin aikoinaan jaksettu tarkemmin priorisoida paikkavalintoja. En usko, että sitä keskijännitelinjaakaan on aikoinaan kameran virran saantia varten rakennettu, vaan olemassa olevat linjat ovat määränneet, mihin kamerat on sijoitettu.
 
Niinpäs onkin, 3,4km vaikka se aikaisemmalla pikaarviolla vaikutti olevan vain n. 1kilometrin luokkaa.

Epäilen kumminkin noita kaapelointikustannuksia olevan sen aiheuttaja, ettei niihin aikoinaan jaksettu tarkemmin priorisoida paikkavalintoja. En usko, että sitä keskijännitelinjaakaan on aikoinaan kameran virran saantia varten rakennettu, vaan olemassa olevat linjat ovat määränneet, mihin kamerat on sijoitettu.

Tuo paikkahan on "keskellä ei mitään" ja kulut kameralle joko lähellä olevista KJ/SJ-linjoista verrattuna maakaapeliin on sitä luokkaa, että ei todellakaan ole mitään muuntajaa sinne raahattu, vaan kaapeloitu lähimmältä 400V:n linjalta. En nyt aikoihin ole noita linjoja tuossa tien vieressä/päällä tuijottanut, mutta saattoi olla näin, että tuon paikan lähellä ei ollut muuta kuin noi korkeajännitelinjat.
Nyt on tuo kyseinen tieosuus työnalla, oliko Eura-Porintien väli ja näyttäsi, että tulee jopa valaistusta lisää(muutenkin kaapeloivat aika paljon tuota seutua), mutta ainakin tekevät todella paljon duunia, että raskasliikenne helpottuu tuolla välillä.
 
Tuo paikkahan on "keskellä ei mitään" ja kulut kameralle joko lähellä olevista KJ/SJ-linjoista verrattuna maakaapeliin on sitä luokkaa, että ei todellakaan ole mitään muuntajaa sinne raahattu, vaan kaapeloitu lähimmältä 400V:n linjalta. En nyt aikoihin ole noita linjoja tuossa tien vieressä/päällä tuijottanut, mutta saattoi olla näin, että tuon paikan lähellä ei ollut muuta kuin noi korkeajännitelinjat.
Nyt on tuo kyseinen tieosuus työnalla, oliko Eura-Porintien väli ja näyttäsi, että tulee jopa valaistusta lisää(muutenkin kaapeloivat aika paljon tuota seutua), mutta ainakin tekevät todella paljon duunia, että raskasliikenne helpottuu tuolla välillä.

Katso sitä linkkiäsi

Google Maps

Jos tuosta ei ole ympäristö muuttunut, niin se on todennäkösesti säilynyt. Tuosta johtaa selvästi linjaa myös satelite tilalla näkyviin rakennuksiin.

En ole Kouvolassa asuvana päässyt ottamaan läheisempää selkoa, mutta tuon linkaamasi tolpan hetimiten käännyttäessä näkyy matalamman jännitteen linja alkavan, ja siinä oli jokun ihme mötikkä. Näin se keräsi oman huomioni, koska näiden kameratolppien perustoiminnan tarve on se sähkö.

En keksinyt myöskään mitään kunnon perustetta, miksi muutoin tuo kohta olisi joutunut niiden muiden valikoimista. Voit havaita sen keskijännite muuntajan vetämällä neljä tolppaa street-tilassa. Jos ne keskijännitelinjat on nykyään maakaapeloitu, on niille silloinkin varattu liittymispisteet. Joko tuon liikennepoliittisen seikan johdosta, tai sitten liittymässä yleensä tonteille.

En ole myöskään asian insinööri, tiedän lähinnä vain sen, mikä peruskoulussa opetettiin jännitteen kohottamisen pienentävän suurivirtaista liikehdintää, jolla on se huono hyötysuhde johtimen resistanssin vuoksi. Myös energiainfran rakentamiskustannus heräsi tuossa linkissäsi automaattisesti esiin, kun kuvakulmaa käänsi 180 astetta. Ei tarvi kumminkaan tuntea missään nimessä itseään hölmöksi, jos nämä eivät ole ollut niitä suurempia havainnoinnin kohteita. Esim. jossain suuremman kaupungin alla asuneena voi olla jopa kummastus, että niissä toisissa tolpissa on hengenvaarasta varoittavat kyltit, kun toisissa taas ei.

Edit: Google Maps

Tästä hivenen päälle neljä matalemman verkon sähkötolpan väliä vasemmalle on linkkaamasi kamera. Tästä taakse taas näkyy menevän pisto tien toiselle puolelle, josta Google sateliitti kuva paljastaa sijaitsevan ainakin kaksi toisistaan huomattavasti irrallaan olevaa rakennuskokonaisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Huhhuh mitä vääntöä täälläkin taas. On se kyllä hyvä, että ihmispolot ei enää montaa sukupolvea autoja kuljeta.
 
Syy nopeussuositukselle on kirjaimellisesti kiinni siinä merkissä. Hirvivaara, 10 km eteenpäin.
Bravo! Kaikki huomiot ko. paikasta ynnäten saattaa paljastaa viranomaisen perustelut kameratolpan tarpeellisuudesta.

En ole viranomainen, syyt ovat spekulaatiota niin kauan kunnes viranomainen antaa selityksen asiasta.
 
Sinulla sitten on varmaan esittää joku tunnetut fysiikan lait kumoava teoria, joka todistaa miten kovempi nopeus parantaa turvallisuutta normaalissa tieliikenteessä?

Alhaisempi nopeus tarkoittaa lyhyempiä jarrutusmatkoja ja mahdollisessa kolaritilanteessa nopeudella on merkittävä vaikutus siihen kuinka vakavia vammoja syntyy.

Fysiikan lakeja ei tarvitse kumota mutta niitä on osattava soveltaa oikein myös liikenteessä. Liikenneturvallisuus on monimutkaisempi asia kuin yksioikoinen liike-energiakysymys. Miten selität, että moottoritiet on useinkin erittäin turvallisia vaikka siellä ajetaan säännönmukaisesti kovaa?

Olennainen merkitys on sillä, kuinka usein jossain paikassa sattuu reagointia edellyttäviä alkutapahtumia. Toinen kysymys on, kuinka paljon kuljettajalle jää aikaa toimia onnettomuuden välttämiseksi. Kun näkyvyys on hyvä (ts. kuljettaja pystyy näkemään tien olevan selvä 5-10 sekuntia eteenpäin) ja yllättävät häiriötekijät ovat epätodennäköisiä, turvallisuus voi olla hyvä vaikka nopeudet ovat korkeita.

Edes seurausten riippuvuus törmäyksen energiasta ei ole yksioikoista. Nykyaikaisessa autossa törmäyksen täytyy olla jo todella raju, ennen kuin turvatekniikan suojauskyky ylitetään. Auto menee pahemmin kasaan mutta onko silläkään merkitystä, koska lunastukseen se menee melko varmasti kumminkin?

Yhteenvetona, jos tiellä ei käytännössä esiinny vakavia, tavanomaisesta nopeudesta aihutuvia onnettomuuksia kuin aniharvoin, ei nopeuksien alentaminen paranna turvallisuutta.

Voisitko vaikka google-linkin kanssa kertoa tarkalleen ottaen missä tällä tavalla sijoitettuja tolppia on? Näitä liioiteltuja heittoja täysin virheellisesti sijoitetuista tolpista pukkaa ketjuun oikealta ja vasemmalta, mutta useimmiten edes kysyttäessä ei kyetä kertomaan missä ne ovat.

Esimerkiksi pk-seudun kehäteiden kamerat on pääsääntöisesti häiriöttömillä osuuksilla liittymien välissä. Käsittääkseni ne on pyritty asentamaan nimenomaan sinne, missä keskinopeudet ovat suurimpia.

Sellaisiinhan niitä juuri on pääosin laitettukin. Tai no, eihän sellaista paikkaa olekaan missä onnettomuus tapahtuu heti kun joku ajaa vähänkin rajoitusta kovempaa, mutta edelleen ne kolaritilastot ovat olleet julkisuuteen kerrottujen tietojen perusteella merkittävästi ohjaava tekijä tolppien sijoittelulle.
Hyvin on mielikuvamarkkinointi purrut. Tolppamiinoitettavien teiden valintaan kai vaikuttaa onnettomuustilastot mutta sijoittelua ohjaa merkittävästi keskinopeustiedot (suhteessa nopeusrajoituksiin). Suomessahan tavanomainen tapa "mitata" turvallisuusvaikutuksia on määrittää keskinopeuden muutos ja laskea tästä nk. potenssimallin avulla teoreettinen arvio onnettomuuksien määrän muutokselle.

Merkittävä poikkeus oli tämä itsekin viittaamasi Trafin tutkimus, jossa tutkittiin todellisia vaikutuksia onnettomuuksiin ja verrattiin kameramiinoitettuja teitä tavallisiin:
Turvallisuusvaikutukset yliarvioituja? Tutkimus kameratolpista on kuin märkä rätti valvonnan naamalle
Ei mennyt kuin Strömsössä kamerasakotuksen eikä potenssimallin kannalta.
 
Fysiikan lakeja ei tarvitse kumota mutta niitä on osattava soveltaa oikein myös liikenteessä. Liikenneturvallisuus on monimutkaisempi asia kuin yksioikoinen liike-energiakysymys. Miten selität, että moottoritiet on useinkin erittäin turvallisia vaikka siellä ajetaan säännönmukaisesti kovaa?
Nyt oli kyllä sellainen kysymys, että väkisinkin trollitutka piippaa. Kyllä jokaisen pitäisi ihan ilman rautalankaakin hoksata mikä ero turvallisuusmielessä on tavallisilla teillä ja kulkusuunniltaan erotetuilla useampikaistaisilla moottoriteillä turvaetäisyyksineen.

Edes seurausten riippuvuus törmäyksen energiasta ei ole yksioikoista. Nykyaikaisessa autossa törmäyksen täytyy olla jo todella raju, ennen kuin turvatekniikan suojauskyky ylitetään. Auto menee pahemmin kasaan mutta onko silläkään merkitystä, koska lunastukseen se menee melko varmasti kumminkin?
Taas piippaa.

Onhan sillä nyt hyvänen aika merkitystä millä nopeuksilla kappaleet törmäävät toisiinsa, vaikka niissä olisi millaisia sisäisiä turvamekanismeja, kun sisällä kuitenkin on ihmisiä, joihin ne voimat lopulta kohdistuvat. Teoriasi toimisi, jos olisi mahdollista rakentaa sellaisia turvalaitteita, jotka poistavat kaikki riskit matkustajilta, mutta sellaisia on vain päiväunissa.

Esimerkiksi pk-seudun kehäteiden kamerat on pääsääntöisesti häiriöttömillä osuuksilla liittymien välissä. Käsittääkseni ne on pyritty asentamaan nimenomaan sinne, missä keskinopeudet ovat suurimpia.
Niin, ei kukaan ole tietääkseni väittänyt, että kolaritilasto olisi ainoa merkitsevä tekijä tolppien sijoittelulle. Eivätkä ne taida olla siellä keskustassa edes näitä uusia tolppia mistä tässä on puhuttu? Niitä vanhoja lintupöntön näköisiä harmaita tolppihan nyt on pystytetty jostakin 90-luvulta lähtien hieman eri kriteereillä.

Hyvin on mielikuvamarkkinointi purrut.
Mikä ihmeen mielikuvamarkkinointi? Kyllä minä aika laajasti olen julkista keskustelua seurannut molemmin puolin aitaa ja lisäksi tietenkin myös ihan itse ajaessa niiden tolppien sijoittelua katsellut.

En minä ole mikään automaattivalvonnan puolestapuhuja, pikemminkin päinvastoin, mutta toisaalta realistina on todettava myös, että on se kokonaisuutena parempi kuin ei valvontaa lainkaan. Sehän se tilanne ilman noita tolppia aika pitkälti olisi, kun ei ole resursseja perinteiseen "poliisi puskassa tutkan kanssa" -toimintaan.

Se olisi kyllä kiva tietää kuinka paljon nopeuksiin olisi vaikutusta sillä, että käytettäisiin pelkästään sellaisia tutkapisteitä, joiden sijaintia ei voi etukäteen tietää. Veikkaan että se pudottaisi nopeuksia merkittävästi, mutta ilman keskustelussa olleen keskinopeusvalvonnan lieveilmiöitä, eli merkittäviä alinopeuksia jonkin yksittäisen ohituksen jälkeen. Ja tuohonkin toki sitten vielä päälle se, että alempien nopeuksien turvallisuusvaikutus pitäisi selvittää erikseen. Se on fakta, että riskit onnettomuuksille ja niiden seuraukset kasvavat nopeuksien myötä, mutta rajanveto on hankalaa.
 
Nyt oli kyllä sellainen kysymys, että väkisinkin trollitutka piippaa. Kyllä jokaisen pitäisi ihan ilman rautalankaakin hoksata mikä ero turvallisuusmielessä on tavallisilla teillä ja kulkusuunniltaan erotetuilla useampikaistaisilla moottoriteillä turvaetäisyyksineen.

Onhan ero selvä maalaisjärjellä ajateltuna mutta kysymystä voi tarkastella myös analyyttisesti ja yrittää tunnistaa turvallisuuseroja aiheuttavia konkreettisia tekijöitä. Sitten voi verrata muihin liikenneympäristöihin ja arvioida missä määrin vastaavia tekijöitä niissä on tai ei ole läsnä.

Onhan sillä nyt hyvänen aika merkitystä millä nopeuksilla kappaleet törmäävät toisiinsa, vaikka niissä olisi millaisia sisäisiä turvamekanismeja, kun sisällä kuitenkin on ihmisiä, joihin ne voimat lopulta kohdistuvat. Teoriasi toimisi, jos olisi mahdollista rakentaa sellaisia turvalaitteita, jotka poistavat kaikki riskit matkustajilta, mutta sellaisia on vain päiväunissa.

Mikään ei tietenkään ole täydellistä, mutta turvalaitteiden toiminnan hahmottamisessa pääseekin jo vähän soveltamaan fysiikkaa. Eihän matkustajiin törmäyksessä kohdistuvat voimat eikä varsinkaan niiden vaikutukset ole vakioita vaikka törmäys olisi ulkoisesti samanlainen. Tietenkin nopeuksillakin on vaikutusta, mutta ei ehkä niin dramaattisesti kuin liikennepropaganda antaa ymmärtää.

Turvalaitteilla voidaan ensisijaisesti rajoittaa matkustajiin kohdistuvia voimia. Olennaisin tekijä tässä on matkustajan sitominen auton rakenteisiin, niin että matkustaja hidastuu auton mukana eikä mätkähdä täydellä vauhdilla päin kojelautaa ja tuulilasia. Kun sidonta tehdään joustavaksi, törmäyksen kestoa ja hidastumismatkaa matkustajan kannalta saadaan kasvatettua, mikä alentaa voimia. Kun tunnetaan ihmisen fysiologiaa, voidaan voimat vielä kohdistaa matkustajiin sellaisista kohdista, jotka eivät mene helposti rikki.

Yksi pahimmista virhekuvitelmista on, että törmäyksessä vaikuttavat voimat olisivat suoraan verrannollisia liike-energiaan, ts. nopeuden neliöön. Jos auton nokka olisi tasavahva, niin voimat pysyisivät vakiona mutta muodonmuutos kasvaisi energian mukana. Käytännössä rakenteet muuttuvat jäykemmiksi muodonmuutoksen kasvaessa, joten koriin kohdistuvat voimat kyllä kasvavat suuremmalla törmäysenergialla mutta tätä voi kompensoida esim. turvavöiden voimanrajoittimilla.

En minä ole mikään automaattivalvonnan puolestapuhuja, pikemminkin päinvastoin, mutta toisaalta realistina on todettava myös, että on se kokonaisuutena parempi kuin ei valvontaa lainkaan. Sehän se tilanne ilman noita tolppia aika pitkälti olisi, kun ei ole resursseja perinteiseen "poliisi puskassa tutkan kanssa" -toimintaan.

Poliisin resurssit ei taida olla mikään luonnonlaki vaan kyse on poliittisesta valinnasta.
 
Olipa viime torstaina poliisin kamera-auto kadun reunalla seisonnassa ja räpsähtipä tietenkin. Pe-La yönä tuli netpostiin viestiä asiasta, viestissä ilmoitettiin että 30kmh alueella nopeus oli 51km/h, eli 21 ylitystä. Pyydettiin täyttämään poliisin sivuilla raportti jossa ilmoittaisin että ajoinko autoa itse vai joku muu. Täyttelin heti lauantaiaamuna raportin ja myönsin teon. Kirjoitin lisäinfoon että luulin rajoituksen olevan 40kmh tai 50kmh, niinkuin tosiasiassa luulinkin.

Milläs aikataululla tulee kutsua Malmin(?) laitokselle selvittelemään ja yleensäkin millä aikataululla tälläinen asia etenee? Tutkija soittaa? Laitokselle ja todistukset tuloista mukaan vai miten?

Päiväsakoillehan toi menee, jos ylitystä olisi ollut kilometrin vähemmän, olisi selvitty 200 euron rikesakoilla, perskule.

Tilannepäivitystä...

Torstaina 14.3, välähti vihreä kamera-auto. -> Lauantaina 16.3 automaattinen viesti netpostiin ajetusta ylinopeudesta. -> Samana päivänä myöntävä vastaus poliisin asiointipalveluun.

Tänään tulee 12 viikkoa tosta räpsähdyksestä, eikä poliisilta ole tullut kirjettä kotiin vieläkään.

Pitääkö sitä jossain vaiheessa olla poliisiin yhteydessä ja kysellä onko mahdollisia hakuja perässä, ettei heinäkuussa lähestyvä Kreikan reissu mene vituiksi heti lentokentän turvatarkastuksessa? Kerran käyty laivalla auton kanssa mutta ei ainakaan siellä poliisit kiinnostuneet.

Soittelin äsken poliisin neuvontapuhelimeen, kertoivat että keissi mennyt poistoon koska kamera-auton kuva on ollut liian heikko. Eikös se pitäny mennä niin, että ne ei katsele niitä kuvia ellen kiistä ajaneeni autoa?
 
Soittelin äsken poliisin neuvontapuhelimeen, kertoivat että keissi mennyt poistoon koska kamera-auton kuva on ollut liian heikko. Eikös se pitäny mennä niin, että ne ei katsele niitä kuvia ellen kiistä ajaneeni autoa?
Taitaa mennä suoraan poistoon jos auto/reknro ole tunnistettavissa. Itselle kuvausauto räpsäytti 2 viikkoa sitten kun typeryyttäni siirryin vasemmalle kaistalle "antaakseni tietä" liittymästä saapuvalle autolle. Kiihdytin vielä seuraavan auton rinnalle mutta auto jäi kuvaushetkellä juuri sopivasti sen ohitettavan auton rinnalle.
 
On tuo kyllä aika jännä homma, jos on kuitenkin tullut jo ilmoitus ylinopeudesta ja on vielä itse myönnetty Poliisillekin. En valittaisi tässä tilanteessa :)
 
Taitaa mennä suoraan poistoon jos auto/reknro ole tunnistettavissa. Itselle kuvausauto räpsäytti 2 viikkoa sitten kun typeryyttäni siirryin vasemmalle kaistalle "antaakseni tietä" liittymästä saapuvalle autolle. Kiihdytin vielä seuraavan auton rinnalle mutta auto jäi kuvaushetkellä juuri sopivasti sen ohitettavan auton rinnalle.

Auto ja rek.numero oli tunnistettavissa koska vuorokautta myöhemmin tuli ilmoitus mulöle.

On tuo kyllä aika jännä homma, jos on kuitenkin tullut jo ilmoitus ylinopeudesta ja on vielä itse myönnetty Poliisillekin. En valittaisi tässä tilanteessa :)

Auto ja rek.numero oli tunnistettavissa koska vuorokautta myöhemmin tuli ilmoitus mulle suoraan nettipostiin. Ihmettelin myös koska tapahtumahetkellä keli oli selkeä ja edessä/sivussa tiellä ei ollut muita autoja.
 
Auto ja rek.numero oli tunnistettavissa koska vuorokautta myöhemmin tuli ilmoitus mulöle.



Auto ja rek.numero oli tunnistettavissa koska vuorokautta myöhemmin tuli ilmoitus mulle suoraan nettipostiin. Ihmettelin myös koska tapahtumahetkellä keli oli selkeä ja edessä/sivussa tiellä ei ollut muita autoja.

Joo, sitä tuossa vähän ihmettelinkin että kun olet jo kerran tunnustanutkin "rikoksen" niin miksi ovat lähteneet perumaan sitä. Ole tyytyväinen vaan jos ei sakkoja tule.
 
Tampereen ohitustien luoteispää on kyllä älytön liikennesumppu ja sakkorysä.

Moottoritie muuttuu juuri ennen monitasoristeystä hetkessä kaksikaistaiseksi ei-moottoritieksi, jossa kuudenkympin rajoitus, ja heti kuudenkympin alettua siellä on kamera.

Jos liikennesuunnittelussa olisi ollut tuon osalta mitään järkeä, se tie olisi vedetty nelikaistaisena, n. 100km/h rajoituksella sinne vaasantien toiselle puolelle asti; Nyt se tie ruuhkautuu siitä risteyksen osalta pahoin.

Moottoritienä sitä ei olisi käytännössä voinut kuitenkaan vetää risteyksen yli ilman huomattavia lisäjärjestelyitä, koska uudelta kuruntieltä pitää traktorien ja mopojen päästä kääntymään vaasantielle.
 
Tampereen ohitustien luoteispää on kyllä älytön liikennesumppu ja sakkorysä.

Moottoritie muuttuu juuri ennen monitasoristeystä hetkessä kaksikaistaiseksi ei-moottoritieksi, jossa kuudenkympin rajoitus, ja heti kuudenkympin alettua siellä on kamera.

Jos liikennesuunnittelussa olisi ollut tuon osalta mitään järkeä, se tie olisi vedetty nelikaistaisena, n. 100km/h rajoituksella sinne vaasantien toiselle puolelle asti; Nyt se tie ruuhkautuu siitä risteyksen osalta pahoin.

Moottoritienä sitä ei olisi käytännössä voinut kuitenkaan vetää risteyksen yli ilman huomattavia lisäjärjestelyitä, koska uudelta kuruntieltä pitää traktorien ja mopojen päästä kääntymään vaasantielle.
Yksi syy yllättäville kuudenkympin alueille on mahdolliset bussipysäkit ja kuudenkympin rajoituksen suoma etuajo-oikeus pysäkiltä lähtevälle bussille. Kyseisestä paikasta google mapsista napsuttelemalla en tällaista syytä kuitenkaan löytänyt.

e. Kehäykkösen ja Turunväylän risteyksessä on tällainen tarkoittamani yllättävä 60 rajoitus bussipysäkin takia
https://goo.gl/maps/qMEN7XDXjVs8HTbcA
 
Valoristeysten ajokisoja ja punavaloilla läpiajoa valvomaan onkin syytä lisätä kameroita. Samoin muita vaaranpaikkoja, kuten koulujen seuduille lasten turvallisuudenkin takia. Varsinainen poliisivalvonta - ratsiat - on kyllä taantunut. Näkyy mm. viina- ja huumepäissään ajavien ja kortittomien olemattoman kiinnijäämisriskin muodossa. Useimmiten tulevat ilmi vain kolarointien yhteydessä. Itsekin olen ollut Suomessa ratsiassa viimeksi vuonna 2003. Tänä kesänä kyllä ihan asiallisessa tieliikennetarkastuksessa Kroatiassa paikallisella autolla.
 
Poliisi on palanut juurilleen.
MM-rallista palaava autoilija näki liikettä pusikossa ja hämmästyi – vähän matkan päässä totuus valkeni: ”Siinä oli autoja pysäytettynä useampi”

aa8db62272f9494d8e888b24c0a14b20.jpg.webp
 
Jutun mukaan olivat valinneet mittauspaikaksi ohituskaistan. Siinä sitä turvallisuutta taas parannettiin kerrassaan.

Vastaantulijoiden ohituskaistalla, ei siinä kohti saa lähteä ohittamaan. Ihan hyvä että valvovat.
 
Vastaantulijoiden ohituskaistalla, ei siinä kohti saa lähteä ohittamaan. Ihan hyvä että valvovat.
Mikä on "vastaantulijoiden ohituskaista" Minä käsitin tuon niin, että poliisi oli tutkaamassa autoja, jotka ohittavat ohituskaistalla. Normaalisti jos toiseen suuntaan on ohituskaista, ei toiseen suuntaan ole kuin yksi kaista ja joko kiinteä este kaistojen välissä tai ohituskielto, jolloin ei luonnollisestikaan voi ohittaa ketään.
 
Mikä on "vastaantulijoiden ohituskaista" Minä käsitin tuon niin, että poliisi oli tutkaamassa autoja, jotka ohittavat ohituskaistalla. Normaalisti jos toiseen suuntaan on ohituskaista, ei toiseen suuntaan ole kuin yksi kaista ja joko kiinteä este kaistojen välissä tai ohituskielto, jolloin ei luonnollisestikaan voi ohittaa ketään.

No sellaisesta tuossa artikkelissa puhuttiin, ja ymmärsin että siinä kohti vastaantulijoilla oli ohituskaista jonka kohdalla on ohiteltu kiellosta huolimatta.
 
Juu itsekin olen saanut ohituskaistalla ohittamisesta ylinopeussakot jo vuosia sitten. Tätä harrastetaan erityisesti tuolla Etelä-Savon ja Jyväskylän suunnalla. Paskaa seutua.
 
Voi olla joillekin vaikea konsepti ettei edes ohituskaista ole ylinopeuskaista
Höhö. Hauskaa.

Varmaan pointti kuitenkin on, että kun kerran on oikein vartavasten järjestetty paikka, jossa voi ohittaa hitaamman ajoneuvon turvallisesti, niin ei sitten kytättäisi juuri sitä kohtaa niin tiheällä kammalla, vaan keskitettäisiin ne resurssit sinne missä oikeasti on tarvetta. Ei siinä pakko mitään 150km/h ole vetää kuitenkaan, se on selvä asia.
 
Välillä huutelut on täällä kuin aikoinaan murossa. (vedetään tahallaan sentin verran asian vierestä)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom