Ylinopeus (kameravalvonta)

Ohituskaista on hitaamman ajoneuvon ohittamiseen tehty. Valitettavan usea hitaampi ajoneuvo joko kiusallaan tai huomaamattaan ohituskaistan alkaessa kiihdyttää nopeutta. Tähän yhtälöön kun lisätään poliisi tutkaamaan ohitustilannetta, niin järjestelyä voidaan ennenkaikkea pitää epäreiluna sisäistipä konseptin millä tavalla tahansa.

Ohitusyrityksen voi toki keskeyttää mikäli suurin sallittu nopeus on ohituksen aikana ylittymässä. Tämä ei kuitenkaan ole omiaan sujuvoittamaan liikennettä ja aiheuttaa potentiaalisen vaaratilanteen.

Juuri näin. Hitaampi ajoneuvo junnaa satasen alueella 80-90 km/h ja heti kun ohituskaista alkaa nostaa nopeutensa sataseen. Ohita siinä sitten ajamatta ylinopeutta.

Ja onhan se toki isokin rikos jos ajaa sen kymmenen sekuntia nopeusrajoituksen yli ohittaessa ohituskaistalla. Elämä menee hieman vaikeeksi jos sääntöjä tulkitaan pilkuntakasti joka vaiheessa. Noh, byrokraattiuskovuus istuu suomalaisissa kovasti vieläkin.
 
Tämähän on selvää. Poliisin pääasiallinen tehtävä on kerätä rahaa valtion kassaan. Toisena tulee sitten muut tehtävät.
Mihin perustat absurdin väitteesi siitä, että poliisin tehtävä olisi kerätä rahaa valtiolle? Vai tarkoititko sittenkin noita automaattikameroita, eli peltipoliiseja?
 
Ohituskaista on hitaamman ajoneuvon ohittamiseen tehty. Valitettavan moni hitaampi ajoneuvo joko kiusallaan tai huomaamattaan ohituskaistan alkaessa kiihdyttää nopeuttaan. Tähän yhtälöön kun lisätään poliisi tutkaamaan ohitustilannetta, niin järjestelyä voidaan ennenkaikkea pitää epäreiluna sisäistipä konseptin millä tavalla tahansa.

Poliisi valvomassa ohitustilannetta sopisi kyllä oikein hyvin, jos vain tutkaisivat ohitettavia. Jos nopeus nousee piirunkaan ohituksen alettua, niin ei muuta kuin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta päiväsakkoja kouraan. Ohitettava ei saa nostaa nopeuttaan, kun ohittaja on ilmoittanut ohitusaikeestaan valo- tai äänimerkein.
 

Naurattaa suunnattomasti tuollaiset jutun kirjoittajan tyyppiset autoilijat, jotka ajavat kusisukassa ja pelkäävät kameroita. Pysykööt kotona jos noin paljon jännittää. Tuossakin täytyy olla melkoinen aasi, että onnistuu suoralla tiellä saamaan kamerasta sakon vaikka on rajoituksenkin ihan hyvin nähnyt. Tosin tuossakin ihan selvästi taas kuvitellaan, että nopeutta aloitetaan tiputtamaan vasta rajoituskyltin kohdalla. Se jalka kun kuuluu nostaa kaasulta jo silloin kun sen rajoituskyltin edessään näkee, hyvin harvoin tarvitsee erikseen alkaa jarruttelemaan ja jos tarvitsee niin sitten jarrutetaan, ei pitäisi olla kovin suuri ongelma.
 
Poliisi valvomassa ohitustilannetta sopisi kyllä oikein hyvin, jos vain tutkaisivat ohitettavia. Jos nopeus nousee piirunkaan ohituksen alettua, niin ei muuta kuin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta päiväsakkoja kouraan. Ohitettava ei saa nostaa nopeuttaan, kun ohittaja on ilmoittanut ohitusaikeestaan valo- tai äänimerkein.
Ei saisi ei mutta tähänpä ei puututa?
 
Ei saisi ei mutta tähänpä ei puututa?

On satoja asioita joihin poliisi ei puutu, koska ei vaan ole resursseja. Näin on päätetty, että ne joilta saadaan helpoimmin rahaa haalittua kasaan, niitä sakotetaan.

Joka ikinen päivä syksyllä ja talvella näkee pyöräilijöitä joilla ei ole minkäänlaista valaistusta pyörässään. Ei vaan kukaan niitä sakota.

Ei saisi alinopeuttakaan turhaan ajaa, mutta eipä näytä poliiseja kiinnostavan.
 
Ei saisi alinopeuttakaan turhaan ajaa, mutta eipä näytä poliiseja kiinnostavan.
Alinopeus on hupaisa käsite kyllä. Mitään rajaa laki ei tunne ja esimerkiksi on ihan ok ajaa 80km/h vaikka rajoitus olisi 100 tai 120 polttoaineen säästön vuoksi.

Ja tämä koko alinopeus ajattelu johtaa myös siihen että osa kuskeista sitten kuvittelee että nopeusrajoitus on alin sallittu nopeus olosuhteista riippumatta :D
 
Alinopeus on hupaisa käsite kyllä. Mitään rajaa laki ei tunne ja esimerkiksi on ihan ok ajaa 80km/h vaikka rajoitus olisi 100 tai 120 polttoaineen säästön vuoksi.

Ja tämä koko alinopeus ajattelu johtaa myös siihen että osa kuskeista sitten kuvittelee että nopeusrajoitus on alin sallittu nopeus olosuhteista riippumatta :D
Ei ole suoraan alinopeutta mutta ei kuitenkaan saa ajaa tarpeettoman hitaasti, mikä taas on täysin tulkinnanvarainen käsite.
 
Alinopeus on hupaisa käsite kyllä. Mitään rajaa laki ei tunne ja esimerkiksi on ihan ok ajaa 80km/h vaikka rajoitus olisi 100 tai 120 polttoaineen säästön vuoksi.

Ja tämä koko alinopeus ajattelu johtaa myös siihen että osa kuskeista sitten kuvittelee että nopeusrajoitus on alin sallittu nopeus olosuhteista riippumatta :D

Kirjoitinkin turhaan.

Jos auto on kunnossa ja kuski on kunnossa sekä sääolosuhteet ovat normaalit, niin kannattais jäädä kotiin jos ei uskalla yli 80 ajaa, varsinkin kun se nopeus seilaa 70-80-70. Eri asia jos on sääolosuhteet paskat.

Kyllä näitä alinopeutta ajaviakin on. Juuri viikko sitten joku tuli kolmion takaa eteen 80 alueella. Jouduin itse jarruttelemaan, ja tämä järjen jättiläinen jäi sitten kilometrin verran siihen eteen junnaamaan 60km/h. Järkevää touhua.
 
Kyllä näitä alinopeutta ajaviakin on. Juuri viikko sitten joku tuli kolmion takaa eteen 80 alueella. Jouduin itse jarruttelemaan, ja tämä järjen jättiläinen jäi sitten kilometrin verran siihen eteen junnaamaan 60km/h. Järkevää touhua.
Osa saa sen kaasupolkimen painettua sen verran syvään ettei jää siihen eteen hidastelemaan ja toisille se poljin on vaan liian raskas.
 
Osa saa sen kaasupolkimen painettua sen verran syvään ettei jää siihen eteen hidastelemaan ja toisille se poljin on vaan liian raskas.
Voipi olla syy siinäkin ettei tiedä mikä rajoitus tiellä on. 60 on aika varma nopeus niin ei tule sakkoja.
 
Voipi olla syy siinäkin ettei tiedä mikä rajoitus tiellä on. 60 on aika varma nopeus niin ei tule sakkoja.

No sekin nyt vielä. Kolmion takaa eteen ja ei mitään hajua nopeusrajoituksesta. Siellä liikenteessä kannattaa olla hereillä. se nopeusrajoitus on kyllä siellä heti kun käännyt tielle, mutta jos ei van osaa niin...
 
No sekin nyt vielä. Kolmion takaa eteen ja ei mitään hajua nopeusrajoituksesta. Siellä liikenteessä kannattaa olla hereillä. se nopeusrajoitus on kyllä siellä heti kun käännyt tielle, mutta jos ei van osaa niin...
Ei ole likimainkaan aina etenkään jos käännyt pienemmältä tieltä isommalle. Tälleen sain itse sakot pari vuotta sitten kun arvuuttelin että onkohan 60 vai 80 ja ajoin sitten peltipoliisin vähän reipas 70 koska why not :D
 
Ei ole likimainkaan aina etenkään jos käännyt pienemmältä tieltä isommalle. Tälleen sain itse sakot pari vuotta sitten kun arvuuttelin että onkohan 60 vai 80 ja ajoin sitten peltipoliisin vähän reipas 70 koska why not :D

Joissakin pikkupaikoissa voi toki olla näin. Kyseisellä tiellä oli kyllä ihan 80 lätkä siinä tien vieressä. Kai se kuski päivitti Facea tai jotain muuta tärkeetä.
 
Voipi olla syy siinäkin ettei tiedä mikä rajoitus tiellä on. 60 on aika varma nopeus niin ei tule sakkoja.
Jos risteyksestä kääntymisen jälkeen ei ole nopeusrajoituksesta kertovaa liikennemerkkiä, rajoitus on joko 50 tai 80. Sen verran pitäisi olla valoja kuskilla päällä, että tietää onko taajamassa vai sen ulkopuolella.
 
Jos risteyksestä kääntymisen jälkeen ei ole nopeusrajoituksesta kertovaa liikennemerkkiä, rajoitus on joko 50 tai 80. Sen verran pitäisi olla valoja kuskilla päällä, että tietää onko taajamassa vai sen ulkopuolella.
Itse asiassa tässä mun tapauksessa se oli 60 ja oltiin taajaman ulkopuolella.
 
Jos risteyksestä kääntymisen jälkeen ei ole nopeusrajoituksesta kertovaa liikennemerkkiä, rajoitus on joko 50 tai 80. Sen verran pitäisi olla valoja kuskilla päällä, että tietää onko taajamassa vai sen ulkopuolella.

Voi se olla pienempikin jos ollaan nopeusrajoitusalueella. Jokatapauksessa varsinkin juuri taajaman ulkopuolella on lukemattomia paikkoja, joissa tullaan pieneltä soratieltä isommalle tielle, jossa 60 km/h rajoitus ja risteyksen jälkeen ei ole rajoituskylttejä lähimaillakaan.
 
Ei ollut soratie ja oli rajoituskyltti ainakin tässä mun keississä. Juu, jossain keskellä metsää ei ehkä ole kylttejä.
 
Itse asiassa tässä mun tapauksessa se oli 60 ja oltiin taajaman ulkopuolella.
Voi se olla pienempikin jos ollaan nopeusrajoitusalueella. Jokatapauksessa varsinkin juuri taajaman ulkopuolella on lukemattomia paikkoja, joissa tullaan pieneltä soratieltä isommalle tielle, jossa 60 km/h rajoitus ja risteyksen jälkeen ei ole rajoituskylttejä lähimaillakaan.
Sitten kannattaa ilmoittaa tienpitäjälle puuttuvasta merkistä. Risteyksestä kääntyvälle rajoitus on taajaman ulkopuolella aina 80 km/h, ellei merkillä muuta osoiteta.

Olen kyllä itsekin nähnyt monia paikkoja, joissa suoraan ajavilla on eri rajoitus kuin myöhemmin tielle kääntyneillä. Yhdestä ajan ohi monta kertaa viikossa. Ei tunnu kaupunkia kiinnostavan, vaikkei tarvitsisi kuin siirtää merkkiä n. 50 metriä eteenpäin risteyksen ohi.
 
Puhumattakaan kuinka paljon narkkeja ja taparattijuoppoja tuolla teillä liikkuu, jotka eivät jää Pastersteinin haaviin. Valtiota ei vaan kiinnosta kun näiltä ei saa rahoja kuitenkaan.

Tämä on totta. Jätkä joka kärähtää kolmatta kertaa vuoden sisällä ratista, niin ei sillä ole rahaa maksaa sakkojansa. Eikä näillä jotka ajavat sadatta kertaa ajo-oikeudetta.

Tosin Ristolaiselta voi viedä 120 000€, koska se on suurikin rikollinen. Rahat viedään niiltä joilla on mitä viedä. :vihellys:
 
Sitten kannattaa ilmoittaa tienpitäjälle puuttuvasta merkistä. Risteyksestä kääntyvälle rajoitus on taajaman ulkopuolella aina 80 km/h, ellei merkillä muuta osoiteta.

Olen kyllä itsekin nähnyt monia paikkoja, joissa suoraan ajavilla on eri rajoitus kuin myöhemmin tielle kääntyneillä. Yhdestä ajan ohi monta kertaa viikossa. Ei tunnu kaupunkia kiinnostavan, vaikkei tarvitsisi kuin siirtää merkkiä n. 50 metriä eteenpäin risteyksen ohi.
Entä jos tiedän mikä rajoitus tiellä vallitsee, jolle käännyn? Silloinkaan ei vissiin saisi ajaa tien rajoituksen mukaan?

Mutta eipä tuommoista poliisi huomaa, ja jos monta kertaa viikossa saa ohittaa jonkun samasta syystä niin luulisi kellojen jo kilisevän sielläkin päässä.

Yleensä oma käsitys nopeusrajoituksesta menee tarkasteluun siinä kohdin kun konttiin alkaa ilmaantua porukkaa. Tapauskohtaisesti tietenkin.
 
Entä jos tiedän mikä rajoitus tiellä vallitsee, jolle käännyn? Silloinkaan ei vissiin saisi ajaa tien rajoituksen mukaan?

Mutta eipä tuommoista poliisi huomaa, ja jos monta kertaa viikossa saa ohittaa jonkun samasta syystä niin luulisi kellojen jo kilisevän sielläkin päässä.

Yleensä oma käsitys nopeusrajoituksesta menee tarkasteluun siinä kohdin kun konttiin alkaa ilmaantua porukkaa. Tapauskohtaisesti tietenkin.
Ei saisi ei, jos rajoitus on korkeampi kuin yleisrajoitus. Se on tietysti virkavallan homma osoittaa, että autoilija ei ole ajanut korkeampaa rajoitusta osoittavan nopeusrajoitusmerkin ohi.
 
Alinopeus on hupaisa käsite kyllä. Mitään rajaa laki ei tunne ja esimerkiksi on ihan ok ajaa 80km/h vaikka rajoitus olisi 100 tai 120 polttoaineen säästön vuoksi.

Ei ole suoraan alinopeutta mutta ei kuitenkaan saa ajaa tarpeettoman hitaasti, mikä taas on täysin tulkinnanvarainen käsite.

Minut on kerran poliisi pysäyttänyt 50 alueella, kun ajoin "alinopeutta". Meinasivat puhalluttaa, mutta tajusivatkin että olin viemässä sairasta henkilöä keskussairaalalle. Kiitin, koska tekivät ihan oikeaa turvallisuustyötä.

Kameroita ei huume- tai kännikuskit kiinnosta. Kunhan ajat juuri kameran kohdalla rajoitusten mukaan niin kaikki hyvin. Vaikka auto seilaisi puolelta toiselle ja päätyisi nokkakolariin vastaantulijan kanssa.

Jos/kun alkavat noita uusia kameroita asentelemaan koulujen/päiväkotien ja vaarallisten taajamapaikkojen kohdille, niin iso peukku täältä. Silloin sakot osuisi juuri niille joille ne kuuluu, vaikkei edes kännikaloja saataisi haaviin. Isoilla maanteillä nuo on pääasiassa rahastusta.
 
Ei ole taaskaan silmiini osunut, että joko nämä Nelostien (Lusi-Vaajakoski) uudet tolpat ovat toiminnassa vai ei?

Tulevana vloppuna pitäisi taas P-Pohjanmaalle körötellä kyseistä reittiä...
Kutostiellehän noita ainakin käyttöön on otettu, ja samalla taisi Poliisi ilmoitella että uusista käyttöönotoista ei sitten enää kerrotakaan...
 
Ei ole taaskaan silmiini osunut, että joko nämä Nelostien (Lusi-Vaajakoski) uudet tolpat ovat toiminnassa vai ei?

Tulevana vloppuna pitäisi taas P-Pohjanmaalle körötellä kyseistä reittiä...
Kutostiellehän noita ainakin käyttöön on otettu, ja samalla taisi Poliisi ilmoitella että uusista käyttöönotoista ei sitten enää kerrotakaan...
No ne tolpat on varmaan kuitenkin wazessa ja tomtomon speed cameras äpissä
 
Ei ole taaskaan silmiini osunut, että joko nämä Nelostien (Lusi-Vaajakoski) uudet tolpat ovat toiminnassa vai ei?

Tulevana vloppuna pitäisi taas P-Pohjanmaalle körötellä kyseistä reittiä...
Kutostiellehän noita ainakin käyttöön on otettu, ja samalla taisi Poliisi ilmoitella että uusista käyttöönotoista ei sitten enää kerrotakaan...
Vastasit kysymykseen tavallaan itsekin, eli Poliisi ei jatkossa niistä enää tiedota. Saattavat siis olla käytössä, tai sitten eivät. Parempi ajaa niiden kohdalla sallituissa rajoissa.

No ne tolpat on varmaan kuitenkin wazessa ja tomtomon speed cameras äpissä
Niin, ovathan ne noissa olleet varmaan jo vuoden, mutta ei se kerro siitä ovatko ne käytössä vai eivät.
 
Vastasit kysymykseen tavallaan itsekin, eli Poliisi ei jatkossa niistä enää tiedota. Saattavat siis olla käytössä, tai sitten eivät. Parempi ajaa niiden kohdalla sallituissa rajoissa.

Kuvittelin, että jotkut IOlaiset kuitenkin olisivat jo ihan tietoisia tästä...
Noh, selviää vloppuna viimeistään.
 
Vastasit kysymykseen tavallaan itsekin, eli Poliisi ei jatkossa niistä enää tiedota. Saattavat siis olla käytössä, tai sitten eivät. Parempi ajaa niiden kohdalla sallituissa rajoissa.


Niin, ovathan ne noissa olleet varmaan jo vuoden, mutta ei se kerro siitä ovatko ne käytössä vai eivät.
Joo ymmärsin kyllä, ajattelin vain mainita että turha tuostakaan on stressata kun tolpista saa varoitukset. Tuskin sielä muut autoilijat kuitenkaan sen paremmin tietävät ja ajelevat kameroiden kohdalla hissukseen muutenkin.
 
Vastasit kysymykseen tavallaan itsekin, eli Poliisi ei jatkossa niistä enää tiedota. Saattavat siis olla käytössä, tai sitten eivät. Parempi ajaa niiden kohdalla sallituissa rajoissa.

Uudet tolpathan mittaavat nopeuden tutkalla. Jos tutkanpaljastimet olisivat sallittuja, toiminnassa olevat tolpathan näkisi helposti tutkanpaljastimella?
 
Uudet tolpathan mittaavat nopeuden tutkalla. Jos tutkanpaljastimet olisivat sallittuja, toiminnassa olevat tolpathan näkisi helposti tutkanpaljastimella?
Näinhän se on. Ihan mediassa kommentoituna poliisin toimesta taisi tosin olla nyt noilla uusilla tolpilla niitä varten hankittu kameramäärä sellainen että about jokaiseen tolppaan riittää kamera. En tiedä hilloavatko noita kameroita jossain varastossa sitten ja käyttävät vain osaa tolpista?
 
Tuli muistutus kameratolpan ylinopeussakosta. Alkuperäinen kirje jäi saapumatta.

Muistan välähdyksen. Ajelin autoletkassa ja olin ainoa jolle välähti, koska en muiden tapaan hidastanut tolpan kohdalla. Luulin nopeuden olevan turvallinen sakkojen kannalta, mutta en huomioinut isompien kesärenkaiden/-vanteiden vaikutusta. Oletettavasti miniminopeus, jolla sakon saa.

Onneksi vasta eka sakko kahden vuoden sisään. Nyt kuitenkin alla uusi auto, jossa ei ole liikennemerkkien tunnistusta, jolla voi helposti tulla uusi sakko. Sitten olisi taas edessä vuosi ylivarovaista ajelua ja muiden autojen tekemiä vaarallisiakin ohituksia. Perkele. On tämä Suomen three strikes law kyllä vittumainen paljon ajavalle ja osin myös vaaraksi liikenteelle.
 
Tuli muistutus kameratolpan ylinopeussakosta. Alkuperäinen kirje jäi saapumatta.

Muistan välähdyksen. Ajelin autoletkassa ja olin ainoa jolle välähti, koska en muiden tapaan hidastanut tolpan kohdalla. Luulin nopeuden olevan turvallinen sakkojen kannalta, mutta en huomioinut isompien kesärenkaiden/-vanteiden vaikutusta. Oletettavasti miniminopeus, jolla sakon saa.

Onneksi vasta eka sakko kahden vuoden sisään. Nyt kuitenkin alla uusi auto, jossa ei ole liikennemerkkien tunnistusta, jolla voi helposti tulla uusi sakko. Sitten olisi taas edessä vuosi ylivarovaista ajelua ja muiden autojen tekemiä vaarallisiakin ohituksia. Perkele. On tämä Suomen three strikes law kyllä vittumainen paljon ajavalle ja osin myös vaaraksi liikenteelle.
Toi tilannehan muuttuu ilmeisesti ensi kesänä kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan, sen jälkeen pikkusakoista eli liikennevirhemaksuista ei tule enää ajokiellollisia seuraamuksia
 
Jos itse saisin ajokiellon parista 9km/h nopeusylityksestä jossain maantiellä niin ajaminen kyllä jatkuisi ilman korttiakin. Yhtään sakkoa ikinä saanut tosin.

Ei ole pariin vuoteen taidettu ajokorttia kyselläkään, eli ihan riskin väärti vaikken olekaan kokeillut ja toivottavasti ei tarvitse kokeilla.
 
Uudet tolpathan mittaavat nopeuden tutkalla. Jos tutkanpaljastimet olisivat sallittuja, toiminnassa olevat tolpathan näkisi helposti tutkanpaljastimella?
Toki, mutta eivät ne kaikki ole samaan aikaan toiminnassa, eli kameroiden paikat vaihtelevat näissä uusissakin tolpissa.
 
Jos itse saisin ajokiellon parista 9km/h nopeusylityksestä jossain maantiellä niin ajaminen kyllä jatkuisi ilman korttiakin. Yhtään sakkoa ikinä saanut tosin.

Ei ole pariin vuoteen taidettu ajokorttia kyselläkään, eli ihan riskin väärti vaikken olekaan kokeillut ja toivottavasti ei tarvitse kokeilla.
Yhdellä tutulla on pidempi ajokielto ja kun liikkuvat hänen nimissään olevalla harrasteautolla niin että toinen kaveri ajelee niin poliisit kyllä ovat useaan kertaan pysäyttäneet ja kysyneet korttia. Johtunee siitä että poliisiautoissa on noita kilvenlukulaitteita niin ilmoittaa jos ajossa olevan auton kuskilla ei ole korttia.
 
Toki, mutta eivät ne kaikki ole samaan aikaan toiminnassa, eli kameroiden paikat vaihtelevat näissä uusissakin tolpissa.
Joo, mutta noita kameroita taidettiin hankkia about sama määrä mitä uusia tolppia nyt tuli eli lähes kaikissa voisi olla kamera kun noita ei vanhoihin tolppiin kuitenkaan voi laittaa.

Uudet nopeusvalvontakamerat edelleen pimeinä – käyttöön ehkä joskus kesällä

Poliisilla on 40 uusiin tolppiin sopivaa kameraa. Tolppia oli huhtikuun aikana pystytetty 30.
 
Saattaa olla myös etteivät viitsi pysäyttää, sillä juristini on vaatimuksestani kannellut ajokieltopäätöksestäni eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Miten ajokieltoprosessi nykyään oikein menee? Jossain oli puhetta, että poliisi hoitaisi sen nykyään erillisessä menettelyssä.

Voiko ajokieltopäätöksestä valittaa, ja jos voi niin mihin? Voiko asian viedä käräjille ennen kuin ajokielto astuu voimaan?

EOA:lle valittaminen voi olla vähän turhaa. Todennäköinen ratkaisu kai on, että EOA toteaa viranomaisen toimineen harkintavaltansa puitteissa, tjsp, ja pahimmillaan viranomainen voi saada moitteita.
 
Joo, mutta noita kameroita taidettiin hankkia about sama määrä mitä uusia tolppia nyt tuli eli lähes kaikissa voisi olla kamera kun noita ei vanhoihin tolppiin kuitenkaan voi laittaa.

Uudet nopeusvalvontakamerat edelleen pimeinä – käyttöön ehkä joskus kesällä

Poliisilla on 40 uusiin tolppiin sopivaa kameraa. Tolppia oli huhtikuun aikana pystytetty 30.
Ok, minulle oli jäänyt mieleen tuosta artikkelista kohta "Tulevaisuudessa tolppia on 150 ja kameroita kierrätetään niiden välillä".

Se on epäselvää, ovatko laittaneet kamerat kaikkiin noihin nykyisiin tolppiin, mutta kyllähän se järkevää olisi, jos kerran tolppiakaan ei ole vielä enempää kuin mitä on kameroita.
 
Ok, minulle oli jäänyt mieleen tuosta artikkelista kohta "Tulevaisuudessa tolppia on 150 ja kameroita kierrätetään niiden välillä".

Se on epäselvää, ovatko laittaneet kamerat kaikkiin noihin nykyisiin tolppiin, mutta kyllähän se järkevää olisi, jos kerran tolppiakaan ei ole vielä enempää kuin mitä on kameroita.
Joo sitä just meinasin että nykytilanteessa on ainakin mahdollista että käytännössä jokaisessa tolpassa on kamera ja sen mukaan kannattaa ajella.
 
Kun väliaikainen ajokielto astuu voimaan niin siitä ei voi valittaa mihinkään. Kyseessä on ns. oikeusmurha. Vastustaminen pidentää tätä todennäköisesti vain entisestään.

Periaatteessa tällaisesta tilanteesta voi valittaa suoraan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Suomihan sai joku vuosi sitten langettavan tuomion, kun poliisin tekemästä kotietsinnästä ei voinut valittaa minnekään. Juttu meni sukkana sisään EIT:n käsittelyyn nimenomaan siksi, että päätöstä kotietsinnästä ei voinut saattaa minkään oikeusistuimen käsiteltäväksi.

Näiden oikeuksien täyttymistä voisi kyseenalaistaa, varsinkin jos väliaikainen ajokielto kestää pidempään kuin pari päivää:
63/1999 - Valtiosopimukset - FINLEX ®
1. Jokaisella on oikeus kohtuullisen ajan kuluessa oikeudenmukaiseen ja julkiseen oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa riippumattomassa ja puolueettomassa tuomioistuimessa silloin, kun päätetään hänen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan tai häntä vastaan nostetusta rikossyytteestä.
63/1999 - Valtiosopimukset - FINLEX ®
Jokaisella, jonka tässä yleissopimuksessa tunnustettuja oikeuksia ja vapauksia on loukattu, on oltava käytettävissään tehokas oikeussuojakeino kansallisen viranomaisen edessä siinäkin tapauksessa, että oikeuksien ja vapauksien loukkauksen ovat tehneet virantoimituksessa olevat henkilöt.
Lisäksi:
63/1999 - Valtiosopimukset - FINLEX ®
1. Ketään ei saa saman valtion tuomiovallan nojalla tutkia uudelleen tai rangaista oikeudenkäynnissä rikoksesta, josta hänet on jo lopullisesti vapautettu tai tuomittu syylliseksi kyseisen valtion lakien ja oikeudenkäyntimenettelyn mukaisesti.
Jos ylinopeuksista on jo tuomittu sakot, niin minusta ajokielto vaikuttaa samoihin tekoihin kohdistuvalta toiselta rangaistukselta.
 
Kun väliaikainen ajokielto astuu voimaan niin siitä ei voi valittaa mihinkään. Kyseessä on ns. oikeusmurha. Vastustaminen pidentää tätä todennäköisesti vain entisestään.

Kun varsinainen ajokieltopäätös on tullut sille voi vaatia oikaisua. Oikaisupäätös on käsiteltävä kiireellisenä. Vasta oikaisupäätöksen jälkeen voi valittaa hallinto-oikeuteen. Itsehän en ole voinut vielä valittaa, sillä kärsin edelleen väliaikaisesta ajokiellosta.

Sekö on muuttunut sitten noin paljon. Itseltä lähti kortti hyllylle jotain kohta 20v sitten, se oli viikonloppuna. Siitä valitusta käräjäoikeuteen, ja kortti takaisin muistaakseni seuraavana tiistaina, eli ilman korttia parisen päivää. Koska tarvin korttia työssä. Sakot oli sitten melkoiset tuosta hyvästä...

Aikaa ennen sitä yhdeltä tutulta lähti kortti kuivumaan (ratista), käräjillehän se meni aikoinaan, tuomio oli 6kk ilman korttia, ja sitten kun 9kk jälkeen oli oikeudenkäynti, niin tuomittiin se puoli vuotta, ja hieman nopeammalla käsittelyllä olisi saanut kortin takaisin jo 3kk aikaisemmin.
 
Yhdellä tutulla on pidempi ajokielto ja kun liikkuvat hänen nimissään olevalla harrasteautolla niin että toinen kaveri ajelee niin poliisit kyllä ovat useaan kertaan pysäyttäneet ja kysyneet korttia. Johtunee siitä että poliisiautoissa on noita kilvenlukulaitteita niin ilmoittaa jos ajossa olevan auton kuskilla ei ole korttia.
Juu, samoja kokemuksia omasta kaveripiiristä kun parilla olleet kuivumassa aikoinaan, tottakai auto pitää pistää kaverin tms. nimiin. Muuten homma loppuu lyhyeen ainakin kaupunkiseudulla.
 
Onko missään liikkunut tietoja, mikä uusien kameroiden käyttöönotossa on takunnut? Eikö niiden pitänyt tulla käyttöön jo aikaa sitten, alunperin.

Pikku-d on niin kiireinen twitterinsä kanssa, ettei ole kerinnyt ottamaan kuin selfieitä uusilla kameroilla.
 
Ei saisi ei, jos rajoitus on korkeampi kuin yleisrajoitus. Se on tietysti virkavallan homma osoittaa, että autoilija ei ole ajanut korkeampaa rajoitusta osoittavan nopeusrajoitusmerkin ohi.

Muija oli menossa töihin ja kääntyi risteyksestä oikealle (taajamassa eli automaattinen 50kmh).
Vastaantuleva poliisi antoi sakot @48kmh koska samalla tiellä ennen tätä risteystä josta muija kääntyi oli 30kmh tietyö rajoitus (jonka merkkiä ei ollut tämän ko. Risteyksen jälkeen).
Eivätkä suostuneet paikanpäällä tutkimaan liikennemerkkejä sen enempää, valitus sakoista, liitettiin mukaan kuvat ko. Risteyksestä kulkusuuntaan ettei siinä mitään kylttejä ole.
Poliisitkaan eivät alkaneet enää syyttäjän selvityksessä väittämään mitään vastaan vaan totesivat etteivät muista oliko siinä merkkejä.
Syyttäjä tuli tulokseen että x:n selvitystä ei ole syytä epäillä ja sakko peruttiin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom