Ylinopeus (kameravalvonta)

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 858
Keskustelua ja kokemuksia automaattisesta kameravalvonnasta sekä sen vaikutuksista liikenteeseen ja yhteiskuntaan hyvässä ja pahassa.

-----------------

Kamera välähti taas ja nyt jännitetään tuleeko tikettiä kotiin. Raja on nykyään niin alhainen, että se on vähän siinä ja siinä selviääkö huomautuksella.

Mikähän olisi paras sovellus Android-luurille varoittamaan tolpista ja muusta valvonnasta? Siis sellainen, joka päivittyisi käyttäjien ilmoitusten perusteella jne.

Edit.
Tomtom Speed Cameras on mainio ainakin Android-laitteille:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tomtom.speedcams.android.map&hl=fi

Tuon voi laittaa minkä tahansa sovelluksen päälle ja se huutelee aina kun on tolppa edessä. Lisäksi voi kohtuullisen näppärästi raportoida kamera-autoista jne. Ei täydellinen, mutta aika hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Tutkapaku automaattikameralla pusikon takana. Hiljainen sunnuntaipäivä ja keskustan ulkopuolinen suht. hiljainen tieosuus. Kamera välähti, lappu kotiin 170e kiitos. Nopeus 48km/h 40-alueella. Enpä edes huomioinut kaahaavani. Nopeusmittarin neulakin on jo kahden pykälän levyinen, mittarin nopeus ei heitä lainkaan viidenkympin nopeudella. Kaipa valtio sitten tarvitsi nuokin rahat.

Tuollainen viidenkympin nopeus neljänkympin alueella on kyllä aivan yhdentekevää, kun ei olla keskustassa. Tiellä ei liiku kävelijöitä, eikä kouluja, kauppoja yms. ole lähettyvilläkään. Rahankeräystä.
 
Mikähän olisi paras sovellus Android-luurille varoittamaan tolpista ja muusta valvonnasta? Siis sellainen, joka päivittyisi käyttäjien ilmoitusten perusteella jne.
Eikös tuo Tom Tomin ilmainen "Nopeuskamerat" ole ihan hyvä?

Toki riippuu käyttäjien viitseliäisyydestä, jne - mutta siihen voi tolppia lisätä helposti painamalla esim. tutka-auton kohdalla...
 
TomTomin speed cameras. Saa myös pieneksi jonkun toisen ohjelman päälle. Asetuksista käynnistymään samalla kun BT yhdistää autostereoihin. Tuolla voi myös ilmoitella uusista kameroista ja käyttäjät vahvistavat / kumoavat ne aika nopeasti.

Ja kerrataas nyt ne sakkorajat:
9km/h GPS nopeutta => ei sakkoa (varmuusvähennys: 9 - 3 = 6km/h)
10km/h GPS nopeutta => sakko 7km/h ylityksestä (varmuusvähennys: 10 - 3 = 7km/h)
23km/h GPS nopeutta => päiväsakko 20km/h ylityksestä
 
Tuollainen viidenkympin nopeus neljänkympin alueella on kyllä aivan yhdentekevää, kun ei olla keskustassa. Tiellä ei liiku kävelijöitä, eikä kouluja, kauppoja yms. ole lähettyvilläkään. Rahankeräystä.

Kyttäys- ja kateusvaltio. Muualla kamerat laitetaan pääsääntoisesti lisäämään liikenneturvallisuutta.

Ääni TomTomin tolppasoftalle, tekee loistavasti sen yhden tarvittavan hommansa.
 
Waze varoittaa käyttäjien ilmojen perusteella. Pari ratsiaa ja monet kolariruuhkat ainakin vältetty tuolla. Tolppien paikat on todella hyvin selvillä kun ne ei muutu mihinkään. Nopeuden se näyttää mielestäni vähän huonosti.

Kehä ykköseltä alhaisin nopeus välähdykselle on ollut 86 km/h josta tuli siis 83 km/h muistutus himaan.

Tuntuu että nuo kehän kamerat ei välähdä enää niin helposti kuin silloin alussa. Ehkä kyllästyivät lähettämään huomautuksia...
 
Automaattisista nopeudenvalvontakameroista puheenollen.. tuli mieleen tämä Iltalehden uutinen syyskuun alusta: "
Valvontakameran ainutlaatuinen kuva: Pyöräilijä päästeli reipasta ylinopeutta" (pyöräilijä ajoi autotiellä sen verran kovaa, että kameratolppa välähti)

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016090622271494_uu.shtml

Ja koska nopeusvalvontaa tehtiin autossa istuen, ei pyöräilijää koskaan tavoitettu sakotettavaksi. Samoin ei saataisi kiinni huumeveikkoa joka ajaisi hetken päästä jonkun sivullisen yli ja pakenisi paikalta. Tai naapurin Jorma 3 promillen humalassa. Automaattikamerat eivät korvaa oikeaa liikennevalvontaa, mutta laskevat toki nopeutta vaarallisissa paikoissa. Harmi että kamera-autoa näkee monesti jossain aivan muualla kuin koulujen tai päiväkotien lähellä. Halutaan vain maksimoida tulot, muulla ei juuri väliä.

Vanhalla foorumilla tapaus jossa poliisi parkkeeranut pakunsa LYHYEN kiihdytyskaistan päähän tukkimaan tietä. Parasta vielä se että kiihdyttäjille oli voimassa yleisrajoitus 80km/h, mutta kamera säädetty päätien 70km/h nopeudelle. Ei helvetin idiootit. 100m edempänä sillan alla olisi ollut noin 1000 kertaa parempi paikka. Nyt aiheuttivat vain vaaratilanteita kaikelle liikenteelle tukkiessaan lyhyen kiihdytyskaistan, jossa arempi kuski saa ehkä 50km/h vauhtia.
 
Räpsähti tuossa muutama päivä sitten kamera 80 alueella ja omasta mielestä ajoin n.85km/h. Lähetetäänkö siitäkin aina huomautus jos ylinopeus jää alle 7km/h?
 
Kävin tänään hakemassa sakkolapun paikalliselta poliisiasemalta. Ajoin Tampereella rantatiellä. Kohdassa missä kamera napsahti, nopeusrajoitus tippui juuri 70 => 50 km. Vauhtia itsellä tuossa kohtaa oli 59 km.

Huonoa säkää omalta kohdaltani oli että olin unohtanut maksaa auton verot. Sain veroista muistuksen ja maksoinkin ennnen kuin polisiilta tuli ilmoitus rikkeestäni. Mukavat 430 euroa sain sakkoja. Tähän kirosana.
 
...

Vanhalla foorumilla tapaus jossa poliisi parkkeeranut pakunsa LYHYEN kiihdytyskaistan päähän tukkimaan tietä. Parasta vielä se että kiihdyttäjille oli voimassa yleisrajoitus 80km/h, mutta kamera säädetty päätien 70km/h nopeudelle. Ei helvetin idiootit. 100m edempänä sillan alla olisi ollut noin 1000 kertaa parempi paikka. Nyt aiheuttivat vain vaaratilanteita kaikelle liikenteelle tukkiessaan lyhyen kiihdytyskaistan, jossa arempi kuski saa ehkä 50km/h vauhtia.

Täällä keskisuomessa oli tuollain tässä jossain kohtaa. Vittupää oli todella lyhyen kiihdytyskaistan päähän parkkeerannut, no sentäs pientareen päälle mutta kuitenkin.
 
Kävin tänään hakemassa sakkolapun paikalliselta poliisiasemalta. Ajoin Tampereella rantatiellä. Kohdassa missä kamera napsahti, nopeusrajoitus tippui juuri 70 => 50 km. Vauhtia itsellä tuossa kohtaa oli 59 km.

Huonoa säkää omalta kohdaltani oli että olin unohtanut maksaa auton verot. Sain veroista muistuksen ja maksoinkin ennnen kuin polisiilta tuli ilmoitus rikkeestäni. Mukavat 430 euroa sain sakkoja. Tähän kirosana.
Tais olla vielä sama kamerapaku siinä rantatiellä tossa kuuden jälkeen, kattelin jo kaukaa mikä siellä välkkyy. :) Itse sitten osasin varautua ja varman päälle nopeus sopivaks. Kieltämättä vittumainen paikka, onko siinä viiteenkymppiin tiputettu työmaiden takia juuri..
 
Tais olla vielä sama kamerapaku siinä rantatiellä tossa kuuden jälkeen, kattelin jo kaukaa mikä siellä välkkyy. :) Itse sitten osasin varautua ja varman päälle nopeus sopivaks. Kieltämättä vittumainen paikka, onko siinä viiteenkymppiin tiputettu työmaiden takia juuri..

Ilmeisesti. Tapahtui silloin niin aikaisin aamulla että huomasin vain kameran välähdyksen.
Yritin seuraavina päivinä katsoa että onko siihen johonkin asennettu kamera mutta ei.
Autohan siellä on ollut. Työmaiden takia se 50 rajoitus on tullut. Ikävässä paikassa kyllä kytiksessä. Valtio tekee rahaa siinä kohdassa.
 
Ja koska nopeusvalvontaa tehtiin autossa istuen, ei pyöräilijää koskaan tavoitettu sakotettavaksi. Samoin ei saataisi kiinni huumeveikkoa joka ajaisi hetken päästä jonkun sivullisen yli ja pakenisi paikalta. Tai naapurin Jorma 3 promillen humalassa. Automaattikamerat eivät korvaa oikeaa liikennevalvontaa, mutta laskevat toki nopeutta vaarallisissa paikoissa. Harmi että kamera-autoa näkee monesti jossain aivan muualla kuin koulujen tai päiväkotien lähellä. Halutaan vain maksimoida tulot, muulla ei juuri väliä.
Kertaakaan en nähnyt poliisia, taajamien ulkopuolella, pari viikkoa sitten ajellessani ympäri Suomea. Etelästä länteen, pohjoiseen, itään ja takaisin etelään. Tuli taas vaihteeksi nähtyä yhtä sun toista. Enkä edes yllättynyt. Jotenkin tuntuu, että viimeisen muutaman vuoden aikana maanteillä perseily on noussut uusiin sfääreihin. Ja mikäpä on perseillessä, kunhan kameran kohdalla on max. sallittu nopeus. Voi ajella kontissa, ohitella miten sattuu, ajaa 140-200 km/h jne...

edit:
Toki insinööri sanoisi, jotta "byhyy, älä aja ylinopeutta", eli kaikki hyvin. :D
Vanhalla foorumilla tapaus jossa poliisi parkkeeranut pakunsa LYHYEN kiihdytyskaistan päähän tukkimaan tietä. Parasta vielä se että kiihdyttäjille oli voimassa yleisrajoitus 80km/h, mutta kamera säädetty päätien 70km/h nopeudelle. Ei helvetin idiootit. 100m edempänä sillan alla olisi ollut noin 1000 kertaa parempi paikka. Nyt aiheuttivat vain vaaratilanteita kaikelle liikenteelle tukkiessaan lyhyen kiihdytyskaistan, jossa arempi kuski saa ehkä 50km/h vauhtia.
Ellei ole kiire, näihin voi pysähtyä hätävilkut päällä ja mennä tiedustelemaan, jotta mikä on hätänä. Aluksi olisi suotavaa käydä viemässä varoituskolmio asianmukaiseen paikkaan ja soittaa poliisille. Nykyään sen tavoittaa numerosta 112. Jos vaikka olisi kiire, on suotavaa ilmoittaa hätänumeroon (ellei tiedä paikallisen poliisilaitoksen numeroa), mikäli kanssaliikkujan auto on jäänyt vaaralliseen paikkaan.
 
Perseestä tää meidän systeemi on..
Ollessani Saksassa töissä ajoin kameraan 60 km alueella, vauhtia oli auton mittarin mukaan 75 ja välähti.
soitin Saksalaiselle kollegalle ja kysyin mitä mahtaa maksaa?
Kollega vastasi: 10 Eur koska noin pieni ylitys.
Vastaavasti jos olet auto bahnalla tien tukkona vasemmalla kaistalla tulee niin,että ropisee..
 
Ja koska nopeusvalvontaa tehtiin autossa istuen, ei pyöräilijää koskaan tavoitettu sakotettavaksi. Samoin ei saataisi kiinni huumeveikkoa joka ajaisi hetken päästä jonkun sivullisen yli ja pakenisi paikalta. Tai naapurin Jorma 3 promillen humalassa. Automaattikamerat eivät korvaa oikeaa liikennevalvontaa, mutta laskevat toki nopeutta vaarallisissa paikoissa. Harmi että kamera-autoa näkee monesti jossain aivan muualla kuin koulujen tai päiväkotien lähellä. Halutaan vain maksimoida tulot, muulla ei juuri väliä.

Vanhalla foorumilla tapaus jossa poliisi parkkeeranut pakunsa LYHYEN kiihdytyskaistan päähän tukkimaan tietä. Parasta vielä se että kiihdyttäjille oli voimassa yleisrajoitus 80km/h, mutta kamera säädetty päätien 70km/h nopeudelle. Ei helvetin idiootit. 100m edempänä sillan alla olisi ollut noin 1000 kertaa parempi paikka. Nyt aiheuttivat vain vaaratilanteita kaikelle liikenteelle tukkiessaan lyhyen kiihdytyskaistan, jossa arempi kuski saa ehkä 50km/h vauhtia.
Tuo oli allekirjoittaneelle sattunut tapaus Rantaväylällä Mini-Manin rampissa Jyväskylässä (laitoin siitä kamera-autosta kuvankin vanhalle foorumille). Ei onneksi tullut koskaan lappua kotiin, mutta jos olisi ollut kyse automaattivalvonnasta ilman maalaisjärkeä, niin varmasti olisi napsahtanut ja siinähän sitä sitten olisi selitelty.
 
Perseestä tää meidän systeemi on..
Ollessani Saksassa töissä ajoin kameraan 60 km alueella, vauhtia oli auton mittarin mukaan 75 ja välähti.
soitin Saksalaiselle kollegalle ja kysyin mitä mahtaa maksaa?
Kollega vastasi: 10 Eur koska noin pieni ylitys.
Vastaavasti jos olet auto bahnalla tien tukkona vasemmalla kaistalla tulee niin,että ropisee..
Jep, tässähän näitä: http://www.howtogermany.com/pages/traffic-violations.html

Esimerkiksi 50 km/h ylityksestä taajaman ulkopuolella rapsahtaa 160 euroa ja 1kk ajokielto (sekä 2 rikepistettä).

Mielenkiintoisia:
"Passing too slowly in relation to the overtaken vehicle" 80€, 1 piste
"Hindering another vehicle on autobahns or highways" 80€, 1 piste
 
Kävin tänään hakemassa sakkolapun paikalliselta poliisiasemalta.

Olikos se nyt niin että tuo pitää hakea laitokselta? Eivätkö he lähetä sitä kotiin? Onpas typerää jos pitää lähteä töistä kesken kaiken jotain maksulappua hakemaan. :confused:
 
Aiemmat pienet onnistumiset nopeusvalvonnassa näyttävät nyt jo vääjäämättömästi projektia laajentavan, kunnes seuraa vääjäämätön katastrofaalinen epäonnistuminen (eli ns mission creep -ilmiö).

AL: Kameratolppia pitää lisätä, jotta kaikille tarkastajille on töitä - ja heitä palkataan lisää

Poliisi on siis johtavan ylikomisario Dennis Pastersteinin mukaan palkannut 15 uutta työntekijää liikenneturvallisuuskeskukseen. Jotta heillä olisi myös työtä, on myös kameroita tilattu lisää ensi vuodelle kameramäärän lisääntyessä 50 %:lla. Ongelma on se, että esimerkiksi keskiviikon lumipyryssä jo nykyisillä työntekijöilläkin "turvallisuuskeskuksessa" loppuivat työt jo aamupäivällä, kun suomalaiset yllättäen ajoivatkin varovaisemmin. Ylpeänä kerrotaan, että 2015 noin 400000 seuraamuksen määrä lisääntyy 2017 jo 800000:een eli lisäystä pyritään saamaan 100 %.

Sakotustulot taas eivät ole lisääntyneet samassa suhteessa, mistä onkin vedettävä se johtopäätös, että kasvu tulee ennen kaikkea huomautusten lisääntymisestä. Tämän huomaakin ihan käytännössä päivittäisliikenteessä Kehä 1:llä. Alkuvuodesta kamerat räpsyivät vain sakotusrajalla eli noin 7-8 km/h ylinopeudella (varmuusvähennys 3 km/h jälkeen). Pikku hiljaa räpsymisrajaa on laskettu ja nyt ollaan tilanteessa, jossa kamera räpsähtää parhaimmillaan jo 63 km/h nopeudesta 60 km/h alueella. Tämä luo huvittavan tilanteen, jossa esimerkiksi Mestarintunnelissa Espoossa itään keskimmäisellä kaistalla tehdään hätäjarrutuksia ja jarruvalo vilkkuu, kun vasemmanpuoleisella kaistalla parhaimmillaan koko letka ajaa tietoisesti pikkuisen yli kameran välkkyessä kaikille. Nyt jo on siis nähtävissä se, että osa ei enää yritäkään välttää seuraamuksetonta välkkymistä vaan palaa ajamaan aiempaa nopeammin ns. sakkorajaa vastaan Kehälläkin.

Lisähuumoria tulee vielä siitä, että Trafi on jo muuttanut huomautusmäärän räjähdettyä käsiin toimintamalliaan. Ennen huomautuksetkin tulivat kotiin asti, mutta nyt tulee vain sähköinen ilmoitus (jos Netposti käytössä). Pelkkä sähköinen ilmoitus ilman paperikirjettä on yleensä käytössä vain mainospostissa (toki Netpostissa saa kieltäydyttyä erikseen paperikirjeistä asiapostissakin). Parhaimmillaan 24 h sisällä välähdyksestä on tullut sähköposti, että nyt olet ajanut 3 km/h ylinopeutta. Huomautuksiahan ei myöskään mihinkään tallenneta eikä niistä saa seuraamuksia vaikka joka päivä sellaisen saisi.

Poliisi kuvaa omaa tilannettaan alkuperäisartikkelissa sanoilla "positiivinen ongelma" ja samaan aikaan jatketaan kenttätyötä tekevän henkilöstön vähentämistä.
 
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016102122497077_uu.shtml

No nyt, sakot rapsahtaa jos auto tai naama ei miellytä. Virkavastuu on täyttä sontaa. "Tutkamalli on luotettava", mutta toisaalta "maksiminopeuslukema on toisinaan virheellinen"... lol

Itsekin saanut kerran sakot punaisia päin ajamisesta, koska "takapuskuri oli vielä valotolpan takana" -tyyliin. Ei varmaan olisi tullut tojotalla.

Ja poliisisedäthän ei koskaan tee mitään väärin tai koskaan milloinkaan valehtele:
Ylikonstaapeli hurjasteli 1,33 promillen humalassa Helsingissä – törmäsi rajusti vastaantulijaan ja pakeni oluelle
 
Olikos se nyt niin että tuo pitää hakea laitokselta? Eivätkö he lähetä sitä kotiin? Onpas typerää jos pitää lähteä töistä kesken kaiken jotain maksulappua hakemaan. :confused:

Taisin laittaa selvityksessä rastin kohtaan että tarvittaessa olen valmis käymään asemalla. Myönsin kyllä rikkeen mutta rasti näköjään tarkoitti että tule sieltä hakemaan laskusi. Nokian asemalla ongelmana oli että siellä ei ole poliisija oikein paikalla, kaikki kentällä. Vasta toisella kertaa löysin poliisin paikalta.
 
Aiemmat pienet onnistumiset nopeusvalvonnassa näyttävät nyt jo vääjäämättömästi projektia laajentavan, kunnes seuraa vääjäämätön katastrofaalinen epäonnistuminen (eli ns mission creep -ilmiö).

AL: Kameratolppia pitää lisätä, jotta kaikille tarkastajille on töitä - ja heitä palkataan lisää

Poliisi on siis johtavan ylikomisario Dennis Pastersteinin mukaan palkannut 15 uutta työntekijää liikenneturvallisuuskeskukseen. Jotta heillä olisi myös työtä, on myös kameroita tilattu lisää ensi vuodelle kameramäärän lisääntyessä 50 %:lla. Ongelma on se, että esimerkiksi keskiviikon lumipyryssä jo nykyisillä työntekijöilläkin "turvallisuuskeskuksessa" loppuivat työt jo aamupäivällä, kun suomalaiset yllättäen ajoivatkin varovaisemmin. Ylpeänä kerrotaan, että 2015 noin 400000 seuraamuksen määrä lisääntyy 2017 jo 800000:een eli lisäystä pyritään saamaan 100 %.....
Juuri tätä kuvailemaasi tilannetta hämmästelin itsekin. Erityisen yllättynyt olin, että myös nuo huomautukset siis tuon uutisen perusteella vaativat jonkun ihmisen manuaalista työtä, mikä kuulostaa uskomattomalta resurssihukalta.

Itse olen ottanut tavoitteeksi napsia kirjallisia huomautuksia mahdollisimman paljon. Nyt niitä tulee vähän Kehä I kameratilanteeesta riippuen 0,5-2 viikossa.
 
http://yle.fi/uutiset/3-9302613

Liikennelääketieteen professori Timo Tervo: ”Mieletön määrä viattomia ihmisiä maksaa ylinopeusakkoja”
Suomen johtavan liikennelääkärin mukaan jatkuva pelko sakkojen saamisesta rasittaa kuljettajaa ja häiritsee ajamista.
 
Mielenkiintoinen lisämaksu ajaa pohtimaan, onko oikein ohjata törttöilevälle autoilijalle vieläpä "x-puoluetukimaksu" tai vaikkapa ylevero kaupanpäälle.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000004884547.html

Lisämaksu saadaan ainakin cityvihreille ja "itseään täydellisenä (sakkohistorian kautta)" pitäville kuljettajille oikeudenmukaisena myytyä, koska se luvataan oikein "rikosuhrien auttamiseen ohjata". Kirjoittanut itse voisi oikeutetusti sakkohistoriansa kautta pitää itseään sellaisena, vaan en pidä, enkä tätä laskutusta oikeudenmukaisena. Tämän johdosta rupean karsastamaan ja kyseenalaistamaan mm. koko tukipalvelun oikeudenmukaisuutta. Se kun tuntuu kasvavassa määrin käytössään kompensoimaan sekä väärin hoidettua työttömyys, matu ym. politiikkaa. On vain löydetty kustantaja taas helpoimmasta paikasta. Saa nähdä, tuleeko alkoholiinkin EHYT-lisävero ensivuonna.
 
Välähti viikonloppuna kehä I itään päin myllypuron kohdalla. 60 alue, mittarissa max 72, mittarivirhe kyseisessä autossa n. 5 km/h.

Toivotaan parasta :D
 
Mielenkiintoinen lisämaksu ajaa pohtimaan, onko oikein ohjata törttöilevälle autoilijalle vieläpä "x-puoluetukimaksu" tai vaikkapa ylevero kaupanpäälle.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000004884547.html

Lisämaksu saadaan ainakin cityvihreille ja "itseään täydellisenä (sakkohistorian kautta)" pitäville kuljettajille oikeudenmukaisena myytyä, koska se luvataan oikein "rikosuhrien auttamiseen ohjata". Kirjoittanut itse voisi oikeutetusti sakkohistoriansa kautta pitää itseään sellaisena, vaan en pidä, enkä tätä laskutusta oikeudenmukaisena. Tämän johdosta rupean karsastamaan ja kyseenalaistamaan mm. koko tukipalvelun oikeudenmukaisuutta. Se kun tuntuu kasvavassa määrin käytössään kompensoimaan sekä väärin hoidettua työttömyys, matu ym. politiikkaa. On vain löydetty kustantaja taas helpoimmasta paikasta. Saa nähdä, tuleeko alkoholiinkin EHYT-lisävero ensivuonna.
Ei helvetti näitä tämän päivän autoverouutisia taas.. Ei muuta kuin lisää kameroita ja pakolaisia.
 
Ja mitä tästä "rikosuhrimaksusta" voidaan vieläpä sanoa, kun sen aika toivonmukaan tulee joskus poistumaan (toivon mukaan), voi sitä itkun määrää, miten taas "syyttömät rikoksen uhrit aina kärsivätkään." Kuten voi "minun hyvä ystäväni käveli auton alle, koska hänellä oli tähän oikeus. Myös toinen ystäväni uusioperheen lapset joutuivat isäpuolen hyväksikäytön kohteeksi, ulosajettua pakkaseen ja miehellä oli vieläpä ajokortti ja plaplaaplaa..."

Minä en "kriisipuhelu-avustuskeskusten" tukemista tieliikenne rikkomuksessa salli suoralla rahoitus osastolla. En koskaan. En edes vaikkapa näissä surullisen kuuluisissa rattijuopon yliajoa-pako tapauksissa, koska niistä tehdään nyt yleistävä tapaus ja ovat marginaalinen tapaus. Olen tässä pohtinut mm. edellisessä työpaikassa ollutta kaveria, joka sai tonnien sanktiot ajamalla ratakäyttöön tarkoitetulla, tieliikennekäytöstä poistetulla BMW-merkkisellä autolla 80km/h suoralla n.250km/h, koska halusi katsoa miten kiihtyi.

Sympatiat ja myötätunnot häntä kohtaan olivat pakkasen puolella, puhumattakaan "kateellisuusveroista ja paskalakeista". Oikeus oli tapahtunut ja riskit tähän sanktioon olivat olemassa ja hänellä tiedossaan pelkästään jo liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ajamisesta. Nyt tuli vieläpä vuosi ajokieltoa päälle.

Siitäkin huolimatta, että torstaista lähtien hänen rikkeelleen olisi annettu "rikosuhrimaksu" 40e tai 80e, joka ohjataan mm. "kriisipuhelun-avustuskeskukseen", haiskahtaa vastenmieliseltä ja epäoikeuden mukaiselta. antakoot avustuksensa niistä tuhansista euroista enemmin, jotka olivat tässä tapauksessa oikeudenmukaisesti saatuja.
 
Tuli tuosta lyhyelle kaistalle parkkeeratusta kamera-autosta mieleeni vuosia sitten kehä 1:sellä itselleni sattunut tapaus, kun joku nerokas konstaapeli oli parkkeerannut kamera Transit Connectin Malmin kohdilla olleen työmaan jälkeen niin lähelle ajorataa, ettei siitä ollut mahdollisuutta koukata raskaalla kalustolla ilman naapurin kaistan lainaamista.

Eli tienhoidollisten töiden takia vasemmasta kaistasta oli blokattu noin 2/3 betoniporsailla ja vastaavasti piirretty uudet kapeammat kaistat koukkaamaan tietyön ohi, tietyön kohdalla rajoitus tippui 80 km/h -> 60 km/h.
Mestarillinen lainvalvoja oli pysäköinyt kamera-autonsa heti tämän kavennuksen jälkeen siten, että
autoa ei voinut kohtuudella nähdä ennen kavennusta ( tietyömaalla oli kaivinkone sekä muuta kalustoa ja tietenkin valo-opasteet ennen kavennusta ).

Tulin siitä sitten 36 tonnisen Volvo FM9:sin kanssa noin 50 km/h vauhtia ja jouduin tekemään melkoisen koukkauksen vasemmalle naapurin kaistalle, etten osunut kamera-auton takakulmaan.
Onneksi naapurikaistalla ei juuri sillä hetkellä ollut ketään, muuten olisi kolissut kohtuullisen pahasti.
Pysäytin tämän jälkeen autoni pientareelle ja kävelin pitämään takakontissa istuneelle konstaapelille melkoisen tiukkasanaisen ja ei kovin rauhallisen puhuttelun liikenneturvallisuudesta.
Konstaapeli kuunteli noin 10 minuutin kohtuullisen kiivaan puhutteluni ilmeettömänä ja sen jälkeen vain totesi varovaisella äänellä "Eiköhän tämä valvonta ollut tässä" jonka jälkeen hän veti sivuoven kiinni ja kaasutti kohta pois paikalta.
 
..

Tulin siitä sitten 36 tonnisen Volvo FM9:sin kanssa noin 50 km/h vauhtia ja jouduin tekemään melkoisen koukkauksen vasemmalle naapurin kaistalle, etten osunut kamera-auton takakulmaan.
Onneksi naapurikaistalla ei juuri sillä hetkellä ollut ketään, muuten olisi kolissut kohtuullisen pahasti.
Pysäytin tämän jälkeen autoni pientareelle ja kävelin pitämään takakontissa istuneelle konstaapelille melkoisen tiukkasanaisen ja ei kovin rauhallisen puhuttelun liikenneturvallisuudesta.
Konstaapeli kuunteli noin 10 minuutin kohtuullisen kiivaan puhutteluni ilmeettömänä ja sen jälkeen vain totesi varovaisella äänellä "Eiköhän tämä valvonta ollut tässä" jonka jälkeen hän veti sivuoven kiinni ja kaasutti kohta pois paikalta.
Kai se kirjoitti myös sakon liian suuresta tilannenopeudesta?
 
Totta tuokin, mutta useimmissa tilanteissa ajoradalla voi myös sen pimeän mutkan takana olla vaikkapa auto purkamassa kuormaa - varsinkin siinä tietyömaan kohdalla ja se pitäisi jokaisen kuljettajan ottaa huomioon. Joku vastuu toki on myös sillä pysäköijällä, koska lakihan kieltää pysäköinnin mm. mäenharjalle ja vaaralliseen paikkaan. Vai kieltääkö se jopa pysäyttämisen? En nyt jaksa tarkistaa.
 
Välähti viikonloppuna kehä I itään päin myllypuron kohdalla. 60 alue, mittarissa max 72, mittarivirhe kyseisessä autossa n. 5 km/h.

Toivotaan parasta :D

Mulla välähti 60alueella mittarissa 70km/h, ei tullut edes huomautusta. Mulla on aina se 10km/h ylimääräistä MITTARIN mukaan ja välillä 60 aluella tulee kirjallinen huomautus ja välillä ei. 80 alueella ei edes välähdä.
 
Mulla välähti 60alueella mittarissa 70km/h, ei tullut edes huomautusta. Mulla on aina se 10km/h ylimääräistä MITTARIN mukaan ja välillä 60 aluella tulee kirjallinen huomautus ja välillä ei. 80 alueella ei edes välähdä.

Välähti muuten ehkä toiseen suuntaan melkein samassa kohtaa. Silloin tosin mittarissa oli n. 62-65 eli ei voi käsittää. Se on kyllä juuri valoristeyksen kohdalla että valvookohan se punasia päin ajoa. En kyllä mielestäni mennyt edes keltaisia päin ellei ne sitten vaihtuneet kun olin keskellä risteystä.
 
Mites tuo rikosuhrimaksu. Kaksoisrangaistushan taitaa olla vähän kyseenalainen juttu. Nopealla googletuksella löysin vain juupas eipäs juttuja.

Onhan se hemmetin hyvä ettei poliisia tienpäällä näy juuri koskaan. Ja auton mittarinopeutta kun ajaa, niin alinopeus on taattu.

Ei tämä nyt tolppiin suoraan liity mutta...
 
Olihan taas hienoa seurattavaa Kehä I:llä aiemmin tänään. Porukka työntää 70 km/h lasissa kameroiden vuoksi. Väliä seuraavaan on sitten auton mitta. Lisää nopeuskameroita vaan, kun ei ole aikaa olla liikenteessä läsnä. Kyllä ne turvavälit sillä kasvaa :facepalm: Maanteillä näkee poliiseja kerran tai kahdesti ajettua kymppitonnia kohden. Sekoilu on toisinaan sen mukaista...
 
Missä helvetissä te ajelette vai onko silmät kiinni kun päästään auton rattiin? Noita kissalan poikia näkyy ainakin täällä tampereen seudulla vähän väliä. Jatkuvasti on kamerapakua tai siviilipassattia tien vieressä parkissa.

Olisikin niin että edes vain kerran 5000km:a kohden näkisi poliisin, mutta ei.
 
Missä helvetissä te ajelette vai onko silmät kiinni kun päästään auton rattiin? Noita kissalan poikia näkyy ainakin täällä tampereen seudulla vähän väliä. Jatkuvasti on kamerapakua tai siviilipassattia tien vieressä parkissa.

Olisikin niin että edes vain kerran 5000km:a kohden näkisi poliisin, mutta ei.

Montas kameratolppaa näit? (Olisikohan asioilla joku korrelaatio keskenään..)
 
Missä helvetissä te ajelette vai onko silmät kiinni kun päästään auton rattiin? Noita kissalan poikia näkyy ainakin täällä tampereen seudulla vähän väliä. Jatkuvasti on kamerapakua tai siviilipassattia tien vieressä parkissa.

Olisikin niin että edes vain kerran 5000km:a kohden näkisi poliisin, mutta ei.

Pienessä kaupungissa:happy: Ei täällä mitään poliiseja näy. Viime perjantaina oli octavia mittailemassa taajamassa hyvässä sakkorysässä. Samana päivänä näin motarilla maijan vilkut päällä. Yleensä jos on joku valtakunnallinen valvonta, silloin ei ainakaan näy missää. Puhallusratsiaan olen joutunut viimeksi josku 5-6 vuotta sitten. Kamera-auton näin 2-3 vuotta sitten.

Nuo kamera-autot voi muuten olla laittomia

Poliisin on lain mukaan ilmoitettava automaattikameravalvonnasta etukäteen silloin, kun se on jatkuvaa tai toistuvaa. Siten esimerkiksi tolppakameroin varustetuilla tieosuuksilla on valvonnasta kertovat kyltit.

Poliisi kertoo omilla kotisivuillaan, että siirrettävin valvontalaittein tapahtuvasta valvonnasta ei ilmoiteta etukäteen. Poliisin toimintatapa saattaa olla lain vastainen.

- Toisen tulkinnan mukaan ilman ennakkoilmoitusta kuvaaminen on lainvastaista, totesi Helsingin yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professori Dan Frände hiljattain Turun Sanomissa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612012200034249_uu.shtml
 
Missä helvetissä te ajelette vai onko silmät kiinni kun päästään auton rattiin? Noita kissalan poikia näkyy ainakin täällä tampereen seudulla vähän väliä. Jatkuvasti on kamerapakua tai siviilipassattia tien vieressä parkissa.

Olisikin niin että edes vain kerran 5000km:a kohden näkisi poliisin, mutta ei.
Saatoin liioitella, kyllä niitä maanteillä (en laske tähän pääkaupunkiseudun kehäteitä) on näkynyt varmaan neljästi, tai jopa viidestikin, viimeisen kolmen kuukauden / 15 tkm:n (vai onko 15 Mm oikeammin?) aikana. Tämän lisäksi olen pari kertaa bongannut rekkaratsian. Vähän kaikkialla Helsinki-Turku-Oulu-Kuopio-Mikkeli -alueen sisällä olen ajellut ja silmät on kyllä auki. Myös Tampereen seudulla. Pääkaupunkiseudulta käsin teen reissuni. Ehkä kyse on sitten ajankohdasta. Pyrin siihen, ettei tarvitse maantietaipaleita ajella klo 7:00 - 9:00 ja klo 15:30 - 17:30, koska liikennemäärät suurempien kaupunkien ympäristöissä.

Esimerkiksi tänään en onnistunut välttämään kumpaakaan ajankohtaa :hammer:
 
Jaha, klassinen kehä I itään mestarintunnelin suulla räpsähti. Tosin GPS nopeus oli 66 niin tuskinpa mitään huomautusta kummempaa tulee.
 
Vastaus itselle: eikä tullutkaan kuin muikkari. Mitattu nopeus 63 (eli 66).
 
http://yle.fi/uutiset/3-9302613

Liikennelääketieteen professori Timo Tervo: ”Mieletön määrä viattomia ihmisiä maksaa ylinopeusakkoja”
Suomen johtavan liikennelääkärin mukaan jatkuva pelko sakkojen saamisesta rasittaa kuljettajaa ja häiritsee ajamista.

Taas näitä todellisia "ongelmia". Jos se ahistaa niin vitusti se pelko sakkojen saamisesta niin ajakoon sitten rajoitusten mukaan. Se on kyllä hienoa, että ylinopeuden ajamisesta on tullut niin jokamiehen oikeus, että kaikki mikä sitä hankaloittaa on iso ongelma tieliikenteelle.
 
Taas näitä todellisia "ongelmia". Jos se ahistaa niin vitusti se pelko sakkojen saamisesta niin ajakoon sitten rajoitusten mukaan.

Ajoin rajoitusten mukaan, mutta pakun ikkunasta välähti. Olin missannut rekkasuman takia yhden ainoan nopeusmerkin ja siksi ajoin selvää ylinopeutta. Tien leveys, kaisojen määrä tai mikään muukaan ei ollut muuttunut. Aiheutinko siis vaaraa? En minun mielestäni. "ajakoon rajoitusten mukaan" vaatii siis juuri sitä jatkuvaa stressaamista siitä mikä v*tun nopeus tässä taas oli ja olikos nyt 70 vai 80 kun kaikki ajaa 85km/h.

Jos absoluuttista nopeutta ja rajoitusta ei tarvitsisi seurata silmä kovana niin jäisi enemmän aikaa keskittyä muuhun liikenteeseen ja sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi. Täysin väärä tilannenopeus, mutta nopeus alle rajoituksen => harvoin sakotetaan, ellei ole törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista tai päihteissä ajoa. Yhden liikennemerkin huomiotta jättäminen sen takia että keskityt liikenteeseen => heti sakot.
 
Ajoin rajoitusten mukaan, mutta pakun ikkunasta välähti. Olin missannut rekkasuman takia yhden ainoan nopeusmerkin ja siksi ajoin selvää ylinopeutta. Tien leveys, kaisojen määrä tai mikään muukaan ei ollut muuttunut. Aiheutinko siis vaaraa? En minun mielestäni. "ajakoon rajoitusten mukaan" vaatii siis juuri sitä jatkuvaa stressaamista siitä mikä v*tun nopeus tässä taas oli ja olikos nyt 70 vai 80 kun kaikki ajaa 85km/h.

Jos absoluuttista nopeutta ja rajoitusta ei tarvitsisi seurata silmä kovana niin jäisi enemmän aikaa keskittyä muuhun liikenteeseen ja sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi. Täysin väärä tilannenopeus, mutta nopeus alle rajoituksen => harvoin sakotetaan, ellei ole törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista tai päihteissä ajoa. Yhden liikennemerkin huomiotta jättäminen sen takia että keskityt liikenteeseen => heti sakot.

Se alempi nopeusrajoitus tuskin oli siinä huvikseen vai mitä luulet?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 732
Viestejä
4 545 366
Jäsenet
74 839
Uusin jäsen
kalalintu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom