Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 446
Nyt tarvis nopeita mielipiteitä. Emäntä sai uuden työpaikan ja auto pitää hommata....

2022 vuoden 64kwh Kona Trend (ajettu noin 20000km) vai 2000 vuoden Tesla Model 3 Stardard range plus ( noin 60 000km).
Konassa hieman halvempi rahoituskorko, autot samanhintaisia.
Täh? 2020 tjsp?

Ottaisin ehkä itse Teslan, mutta veikkaan että emäntäsi lienee tyytyväinen kumpaan vain. Ja jos Kona on uudempi niin kai sitten tosiaan takuu on kauemmin voimassa?

Onko käynyt koeistumassa nuo? Minulle ainakin oli "järkytys" että Tesla M3:seen istumaan meneminen tuntui kuin olisi ujuttautunut karting-auton kyytiin lähelle maanpintaa, ja taakse mennessäni istumaan löin pääni ovenkarmiin. Eli tykkääkö sellaisesta "urheiluautomaisesta" tunnelmasta missä autoon kyyristytään sisään ja ajetaan melkein puoli-makuuasuennossa. Vaatinee totuttelemista meille jotka olemme tottuneet ajamaan autoa pystyasennossa selkä suorana. (Tuonkin takia ehkä enemmän tykkäisin Tesla Model Y:stä, ei tulle samanlaista kulttuurishokkia.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 242
Nyt tarvis nopeita mielipiteitä. Emäntä sai uuden työpaikan ja auto pitää hommata....

2022 vuoden 64kwh Kona Trend (ajettu noin 20000km) vai 2000 vuoden Tesla Model 3 Stardard range plus ( noin 60 000km).
Konassa hieman halvempi rahoituskorko, autot samanhintaisia.

Autoa pidetään vähintään 5 vuotta.
Kumpi kannattaa ostaa? Päätös tehdään tänään illalla.
Molemmat omistaneena Tesla on valovuoden edellä kaikista pienistä puutteistaan huolimatta. Konan etäohjaus ja infotainment on aivan luokaton verrattuna Teslaan. Teslan konttiin mahtuu arviolta 2x enemmän tavaraa hankalasta aukostaan huolimatta. Takajalkatilat on myös Konassa huomattavasti ahtaammat ja auto muutenkin kapeampi silleen, että isojen miesten olkapäät ottaa edessä yhteen.

Teslassa ei pidemmässä juoksussa tarvitse valmistautua muuhun kuin alustaremppaan ellei niitä ole juuri takuuseen tehty. ILP on joissakin yksilöissä ollut ongelmallinen. Veikkaisin, että sillä saa ajella kohtuullisen huolettomasti tuon viisi vuotta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 190
Softa tulee olemaan entistä merkittävämmässä asemassa autoissa tulevaisuudessa. Jos Eurooppalaiset hyppää Android Automotiveen niin heillä ei ole enää mitään keinoa erottua kiinalaisista ja taantuvat valmistamaan pelkkää bulkkia siinä missä kiinalaisetkin. Uskomatonta typeryyttä ja lyhytnäköisyyttä.
Sanoisin että Nokia kaatui tämän takia. Nokialle se olisi kaiken kunniaksi ollut pikku hiluja kehittää kaikkea 3 OS rinnakkain mutta se ei kelvannut vaan täytyi väkisin tehdä sitä omaa ja sen jälkeen kaikki merkit kiinni kuolleeseen hevoseen. Ja tämä tehtiin sellaisena aikana kun puhelimen ainoa tehtävä oli puheluiden soittaminen ja sms lähettäminen. Nykyään auton ainoa tehtävä on paikasta A paikaan B matkaaminen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
948
Onko käynyt koeistumassa nuo? Minulle ainakin oli "järkytys" että Tesla M3:seen istumaan meneminen tuntui kuin olisi ujuttautunut karting-auton kyytiin lähelle maanpintaa, ja taakse mennessäni istumaan löin pääni ovenkarmiin. Eli tykkääkö sellaisesta "urheiluautomaisesta" tunnelmasta missä autoon kyyristytään sisään ja ajetaan melkein puoli-makuuasuennossa. Vaatinee totuttelemista meille jotka olemme tottuneet ajamaan autoa pystyasennossa selkä suorana. (Tuonkin takia ehkä enemmän tykkäisin Tesla Model Y:stä, ei tulle samanlaista kulttuurishokkia.)
En juuri näe eroa Model 3:n ja lähes minkä tahansa muun perus sedanin tai farkun kanssa. Tuntuu toki ahtaalta vaikka katumaasturin jälkeen, mutta niin tuntuu kaikki muutkin vastaavan korimallin autot.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 666
Sanoisin että Nokia kaatui tämän takia. Nokialle se olisi kaiken kunniaksi ollut pikku hiluja kehittää kaikkea 3 OS rinnakkain mutta se ei kelvannut vaan täytyi väkisin tehdä sitä omaa ja sen jälkeen kaikki merkit kiinni kuolleeseen hevoseen.
Ihan yksinkertaistettuna, markkinoille tuli toimija joka tarjosi "ilmaisen" version, johon valmistajan ei tarvinnut laittaa euroakaan. Vanhat valmistajat siirtyivät siihen, koska näkivät sen olevan tapa pärjätä vanhaa kilpailiaa vastaan, ilmaan omaa panostusta.

Nokia jäi yksin, nippuun sitten haasteet kehityksssä.

Autoteollisuudella ei ole sitä yhteistä omaa, ja onko halua kimppaan ja onko se edes laillista. Toki jollain pitäisi se Google torjua.

Ja tämä tehtiin sellaisena aikana kun puhelimen ainoa tehtävä oli puheluiden soittaminen ja sms lähettäminen. Nykyään auton ainoa tehtävä on paikasta A paikaan B matkaaminen.
No silloin ne oli älypuhelimia, nyt on on sisällönkuluttamiseen. Eli siinä mielessä autovertaus hyvä, ennen ajamiseen, kuljettamiseen, nyt/kohta henkilön viihdyttämisen sen aikaan kun hänet siirretään paikasta a paikkaan b.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 771
Nyt tarvis nopeita mielipiteitä. Emäntä sai uuden työpaikan ja auto pitää hommata....

2022 vuoden 64kwh Kona Trend (ajettu noin 20000km) vai 2000 vuoden Tesla Model 3 Stardard range plus ( noin 60 000km).
Konassa hieman halvempi rahoituskorko, autot samanhintaisia.

Autoa pidetään vähintään 5 vuotta.
Kumpi kannattaa ostaa? Päätös tehdään tänään illalla.
Jos lataa 99% ajoista kotona, Konassa on näköjään 5 vuotta takuuta ja 8v akulla.
Takuu - Hyundai

Mikäli tarkoitus on latailla tien päällä useammin, Tesla lataa huomattavasti hätäisemmin.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 242
Sanoisin että Nokia kaatui tämän takia. Nokialle se olisi kaiken kunniaksi ollut pikku hiluja kehittää kaikkea 3 OS rinnakkain mutta se ei kelvannut vaan täytyi väkisin tehdä sitä omaa ja sen jälkeen kaikki merkit kiinni kuolleeseen hevoseen. Ja tämä tehtiin sellaisena aikana kun puhelimen ainoa tehtävä oli puheluiden soittaminen ja sms lähettäminen.
Mielestäni Nokian ja vanhan autoteollisuuden vertaaminen keskenään ei ole relevanttia. Mobiilipuolella ekosysteemillä ja sovellusten saatavuudella oli huomattavan suuri merkitys. Autoilupuolella ekosysteemillä ei ole samanlaista merkitystä varsinkin kun Android Auto ja Apple Carplay tuovat molemmat alustat saataville omine sovelluksineen. Teslaan en ole kaivannut mitään sovelluskauppaa sillä siinä on ainakin minulle juuri kaikki tarvittava.
Nykyään auton ainoa tehtävä on paikasta A paikaan B matkaaminen.
Kyllä sen auton tehtävä on nykyään paljon muutakin, mm. Tesla toimii camp moden avulla yöpymisessä ja tarjoaa mukavan ja jouheva infotainmentin taukojen ajaksi. Mukavuuteen panostetaan jatkuvasti yhä enemmän ja se on kaikkea muuta kuin pelkät ratti, polkimet ja neljä pyörää.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 242
Jos ei ole tarpeeksi omia paukkuja kehittää ja ylläpitää omaa softaa, ehkä sitten on parempi ottaa valmiit ratkaisut käyttöön.
Kiinalaisillakin tuntuu olevan eväitä tehdä omat infotainmentit. Ei se oikeasti ole mitään rakettitiedettä. Pelkkä linux ja vähän UI:ta juttelemaan auton komponenteille. Valmiitakin firmoja alalta löytyy jos ei omat rahkeet riitä, mm. eräs suomalainen.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 242
En juuri näe eroa Model 3:n ja lähes minkä tahansa muun perus sedanin tai farkun kanssa. Tuntuu toki ahtaalta vaikka katumaasturin jälkeen, mutta niin tuntuu kaikki muutkin vastaavan korimallin autot.
Esim. uuteen Mersun C-Series on hankalampi astua oviaukosta sisälle kuin Model 3.. Kolariturvallisuuden takia nuo oviaukot on nykyään kohtuullisen ahtaasti muotoiltu. Katumaastureissa on vähän enemmän pelivaraa korkeuden ansiosta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 666
Mielestäni Nokian ja vanhan autoteollisuuden vertaaminen keskenään ei ole relevanttia. Mobiilipuolella ekosysteemillä ja sovellusten saatavuudella oli huomattavan suuri merkitys. Autoilupuolella ekosysteemillä ei ole samanlaista merkitystä varsinkin kun Android Auto ja Apple Carplay tuovat molemmat alustat saataville omine sovelluksineen. Teslaan en ole kaivannut mitään sovelluskauppaa sillä siinä on ainakin minulle juuri kaikki tarvittava.
Softalla mielsin tarkoitettavan auton softaa, siis ne millä se suoritutuu tehtävästä, turvallista itsenäistä liikkumista, laitteesta huolenpitoa, optimointia. kattavia ominaisuuksia.
Sinänsä näkymätöntä, jos toimii, ja sitten se päälle se käyttöliittymä, kaikki vaatii huomattavia resursseja, ja olatava niin suuri ja houkutteleva että kiinnostaa kolmansiaosapuolia.

Euroopan markkina sen kokoinen että täällä voisi pärjätä omansa, mutta ymmärtää eurooppalaisia valmistajia, ne joutuisi sitten muilla markkinoilla sijoittaan paikalliseen, ja kilpaileen euroopassa muiden kanssa.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
62
According to the report, VW Golf will live on as an electric car and replace ID.3
The electric car version of the VW Golf was discontinued in 2020; instead, VW introduced the ID.3 compact car, which was designed from the ground up as a battery-powered vehicle. The Wolfsburg-based company has indicated that it intends to offer an electric Golf again at a later date. Auto Motor und Sport has learnt more about the planned offering in this segment.
VW wants to save its iconic Golf brand after the Golf 8 is discontinued in 2027, it says. The automotive magazine writes, citing board circles, that the Golf and ID.3 are to be merged into a compact model series that will once again bear the Golf name. A name combination ID Golf is also conceivable. VW has already protected corresponding names. The ID3 is to be discontinued with the electric Golf, but this does not generally apply to VW's ID electric car family.
The all-electric Golf 9 is due to be launched in 2028, according to the editorial team. The body will be modelled on the Golf, i.e. significantly flatter than that of the higher ID.3. The electric Golf 9 should also build on the universality and good reputation of the combustion-powered Golf. VW is also considering how the equally popular Polo and Passat icons can be retained.
In a recent interview with Auto Motor und Sport, VW brand boss Thomas Schäfer did not want to officially confirm the information, but emphasised the central role of the Golf for VW. "The Golf is and will remain an absolute core model for Volkswagen," said Schäfer. "The Golf and the entire segment are still very popular in Europe. And I believe it will stay that way. That's why we will also take the Golf into the electric future."
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
84
Nyt tarvis nopeita mielipiteitä. Emäntä sai uuden työpaikan ja auto pitää hommata....

2022 vuoden 64kwh Kona Trend (ajettu noin 20000km) vai 2000 vuoden Tesla Model 3 Stardard range plus ( noin 60 000km).
Konassa hieman halvempi rahoituskorko, autot samanhintaisia.

Autoa pidetään vähintään 5 vuotta.
Kumpi kannattaa ostaa? Päätös tehdään tänään illalla.
Tällä kysymyksen asettelulla tulee varmaan vastauksia hyvin laajasti, mutta oma mielipide nyt siltä pohjalta, että toissapäivänä saatiin pihaan uuden mallin sähkö-Kona ja tuli kuukausi ennen tutkailtua asioita aika tarkasti.

Isoin kysymys liittynee latausmahdollisuuksiin. Konalla saa istua pikalatauksessa ainakin kaksinkertaisen ajan Teslaan verrattuna normaalilla 10-80% latausvälillä. Eli jos on pidempi matka ja akulla ei pääse edestakaisin kotiin lataamaan tai ole mahdollisuus ladata työpaikalla, niin Kona voi muodostua turhauttavaksi.

Konan puolesta puhuu merkin luotettavuus ja pitkä takuu. Toisaalta vanhan Konan huoltoväli on jostain käsittämättömästä syystä vain 1 v tai 15 000 kilometriä eli tarkastushuollossa saa sitten pysähtyä aika usein.

Jos on halu saada ripeä poistuminen valoista ja urheilullinen ajettavuus niin Konan voi unohtaa keskustelusta. Toki kuten joku mainitsi tuossa aiemmin, niin Teslassa istutaan alhaalla ja asennosta varmaan joko tykkää tai ei.

Sisätiloissa uusi Kona vie voiton tuosta Teslasta, mutta 2022 Kona ei tosiaan taida niillä juhlia, joten kannattaa kumpaakin koeistuilla ja tarpeita vertailla. Jos tulee vain ajamiseen eikä tavaran kuskaamiseen tai muiden kyyditsemiseen niin kumpikin riittävän kokoisia.

Ja vielä jos autoa pidetään 5 vuotta niin kyllähän tuo 40 000 kilometrin ero ajokilometreissäkin jotain painaa. Kuitenkin neljäsosa molempien merkkien akkutakuusta. Mikä mahtaa olla se vuosittainen ajosuorite ja arvio kilometreistä 5 vuoden päässä?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 666
Kiinalaisillakin tuntuu olevan eväitä tehdä omat infotainmentit. Ei se oikeasti ole mitään rakettitiedettä. Pelkkä linux ja vähän UI:ta juttelemaan auton komponenteille. Valmiitakin firmoja alalta löytyy jos ei omat rahkeet riitä, mm. eräs suomalainen.
Tehdäänkö nyt 10 luvun käyttöliittymä, vai huomisen ?
Euroopalaisella autoteollisuudella on jotain, mm Here navigointi/kartta firma, Ai osaamista voi hankkia, ja sitten pitäsi vielä ne sisältöjutut , ala paha kun niissä tuppaa viemään isoin kaikki. Toki Suomessa Googlen asema ihan käyttäjän tarpeiden tyydyttämisessä on jäätävä, muualla muillakin jotain.

Toki asiaa voi lähestyä niin että tuodaan se Google taskussa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 506
Konan puolesta puhuu merkin luotettavuus ja pitkä takuu. Toisaalta vanhan Konan huoltoväli on jostain käsittämättömästä syystä vain 1 v tai 15 000 kilometriä eli tarkastushuollossa saa sitten pysähtyä aika usein.
Tähän vielä muistutuksena jos joku ei tiedä tai muista niin Teslaan saa 8v ja 160tkm takuun rahalla. Mutta maksaa toki rahaa. Ja Teslassa huoltoväliä ei ole, mutta itse tietysti pitä huolehtia että auto pysyy kunnossa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 242
Isoin kysymys liittynee latausmahdollisuuksiin. Konalla saa istua pikalatauksessa ainakin kaksinkertaisen ajan Teslaan verrattuna normaalilla 10-80% latausvälillä. Eli jos on pidempi matka ja akulla ei pääse edestakaisin kotiin lataamaan tai ole mahdollisuus ladata työpaikalla, niin Kona voi muodostua turhauttavaksi.
Hyvä pointti. Tätä en muistanutkaan. Kona ei käytännössä lataa kuin maksimissaan 50kW teholla ja sitäkin talvella aniharvoin, joskus kesällä näin hetken 62kW tehon, mutta senkin vain kerran. Parhaat Model3 mallit lataa viisinkertaisella teholla tähän verrattuna ja niissä kaikissa on myös tehokas akun esilämmitys. Karkesti siis Teslalla menee laturilla puoli tuntia ja Konalla vähintään tunti.

Konan puolesta puhuu merkin luotettavuus ja pitkä takuu. Toisaalta vanhan Konan huoltoväli on jostain käsittämättömästä syystä vain 1 v tai 15 000 kilometriä eli tarkastushuollossa saa sitten pysähtyä aika usein.
Tuo Hyundai luotettavuus on vähän suhteellinen käsite. Luulen sen suurimmalti osin olevan tuon pitkän takuun ansiota, vikoja kyllä on mutta ne hoidetaan kuntoon. Meillä oli kaksi Konaa, molemmissa alkoi sähkömoottorin? laakeri ääntämään kun oli ajettu n. 20tkm ja toisella 40tkm. Toisesta meni akku vaihtoon 35tkm kohdalla. Siinä vaiheessa nämä saivat lähteä meidän käytöstä.

Omalla Model 3 on ajettu n. 80tkm ja mitään isompia vikoja ei ole ollut, sinänsä yllättävää kun verrataan laadutonta ja laadukasta merkkiä keskenään ja omat kokemukset on kuitenkin aika päinvastaiset.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 446
Kiinalaisillakin tuntuu olevan eväitä tehdä omat infotainmentit. Ei se oikeasti ole mitään rakettitiedettä. Pelkkä linux ja vähän UI:ta juttelemaan auton komponenteille. Valmiitakin firmoja alalta löytyy jos ei omat rahkeet riitä, mm. eräs suomalainen.
Mä ajattelin että siinä tulee myös kaikki oman navigaation ylläpito (en esim. tiedä käyttääkö Tesla navigoinnissaan omia vai kenen karttoja ja navigaatiota), ja kai siinä noin yleisesti on kaikenlaista ylläpitoa ja muutakin. Pitääkö Googlen systeemiä käytettäessä autonvalmistajalla olla omat palvelimet jotka palvelevat autoja, vai hoituuko Googlen palvelimilla joita Google ylläiptää, ja sitä rataa?

Kiinalaisilla voi Teslan lisäksi olla paukkuja ja haluja tuollaiseen, ja heillä varmaan motiivina myös se etteivät halua asentaa amerikkalaisen datankäsittelyfirman järjestelmää välttämättä autoihinsa, tai Kiinan hallituskaan ei ehkä pidä ajatuksesta kun asettavat Tesloillekin rajoituksia miten lähellä hallintorakennuksia yms. kiinalaiset Teslat saavat ajaa, vakoilunpelossaan... No, onhan toki kiinalaispuhelimia yms. joissa on Android.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 666
Tähän vielä muistutuksena jos joku ei tiedä tai muista niin Teslaan saa 8v ja 160tkm takuun rahalla. Mutta maksaa toki rahaa. Ja Teslassa huoltoväliä ei ole, mutta itse tietysti pitä huolehtia että auto pysyy kunnossa.
Mainosteksti kai saa kopioida
Tesla sanoi:
Laajennettu takuu
Niin kauan kuin ajoneuvossasi on uuden ajoneuvon rajoitetun takuu voimassa, voit hankkia Helvetia-vakuutusyhtiöstä laajennetun takuun, joka pidentää suojaasi jopa neljällä vuodella tai 80 000 kilometrillä sen mukaan, kumpi täyttyy ensin.
Laajennettu takuu suojaa ajoneuvosi sähköisten tai mekaanisten vikojen varalta ja myös jos autosi on korjattava tai siihen on vaihdettava osa jostain muusta syystä kuin normaalista kulumisesta tai laiminlyönnistä johtuen. Tämä ei koske ajoneuvon akkua ja voimansiirtoyksikköä, joita koskevat erilliset takuut.
Laajennetun takuun tarjouksen saaminen Helvetia-vakuutusyhtiöstä kestää vain muutamia minuutteja. Voit tarkastella vakuutuksen kattavuutta ja tilata vakuutuksen verkossa omalta kotisohvaltasi.
En nyt tuota ihan ymmärrä, ja mitä lisäarvoa tuosta kuluttaja saa.

"Laajennettu takuu suojaa ajoneuvosi sähköisten tai mekaanisten vikojen varalta ja myös jos autosi on korjattava tai siihen on vaihdettava osa jostain muusta syystä kuin normaalista kulumisesta tai laiminlyönnistä johtuen"

Eli sähköiset ja mekaaniset viat menee tuohon takuuseen, eli se olisi lisäarvoa. Tuon "_ja_" sanan jälkeen olevat ei suurta etua, jos ne kuuluu kuluttajansuojaa muutenkin.



Edit:
Tesla - Extended Warranty , FAQ kuvakkeesta, muuttunut takuuvakuutus nimiseksi (!).
Sieltä sitten linkki eglanninkieliseen juristien laatimaan PDFään URL jos toimii
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 446
En juuri näe eroa Model 3:n ja lähes minkä tahansa muun perus sedanin tai farkun kanssa. Tuntuu toki ahtaalta vaikka katumaasturin jälkeen, mutta niin tuntuu kaikki muutkin vastaavan korimallin autot.
Mulla vertailukohtana pikkuautot kuten Toyota Auris 2007 tai Renault Zoe, ja ehkä kauan sitten ajettu Ford Mondeo farkku, Ainakin noihin verrattuna olin yllättynyt miten Tesla M3:seen pujottaudutaan sisään ja miten matalalla ollaan, ja kun näin pelkääjän paikan istuimen ekan kerran, luulin että joku oli laskenut sen makuuasentoon nukkuakseen pitkän matkan ajan, kunnes huomasin että kuskin penkki oli samalla tavalla puolimakuuasennossa. En tullut kokeilleeksi kuinka pystyyn sen sitten olisi saanut, kyllähän siihen "makuuasentoonkin" tottui.

EDIT: Tarkennetaan vielä että ei siis M3:n sisällä istuminen, edes takapenkillä, tuntunut tällaiselle melko keskimittaiselle yhtään ahtaalta vaan tilaa oli enemmän kuin riittävästi, semminkin kun pienempiin autoihin olen jo tottunut. Enemmän kyse oli sisään menosta, kuinka matalalla ja kuinka "makuuasennossa" siellä oltiin, joka oli minulle vähän yllätys.

Koeistumallahan se selviää tuleeko siitä kulttuurishokkia, ja pidän todennäköisenä että siihen tottuu nopeasti, ellei sitten ole Pihtiputaan mummo jolle voi olla hankala pujottautua sisään ja nousta matalalta. Aikoinaan Toyotaa koeajaessani ihmettelin miten kevyen höttöinen ohjaus on verrattuna Volkkariin, ja koeajon jälkeen Volkkarini rattiin takaisin hypätessäni ihmettelin ai näinkös hemmetin jäykkä Volkkarin ohjaus olikin, pääsi unohtumaan Toyotan koeajon aikana. Tuntui kuin Toyotaa olisi voinut ohjata sormenpäillään ja Volkkarin rattia piti vääntää voimalla kaksin käsin (mutta toisaalta ohjaus tuntui myös vakaammalta), silti molempiin ehdin tottua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 242
Eli sähköiset ja mekaaniset viat menee tuohon takuuseen, eli se olisi lisäarvoa. Tuon "_ja_" sanan jälkeen olevat ei suurta etua, jos ne kuuluu kuluttajansuojaa muutenkin.
Tesla ei (lähtökohtaisesti) noudata kuluttajansuojalakia tai virhevastuuta, joten ihan pätevä hankkia tuo jos ei halua itse maksaa asianajo ym. kuluja. Rangerin mukaan Helvetian kanssa ei ole ollut vääntämistä kuluista. En ole onnistunut löytämään vuodatuksia tästä netistäkään, joita olettaisi olevan mikäli ongelmia olisi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
127
Hyvä pointti. Tätä en muistanutkaan. Kona ei käytännössä lataa kuin maksimissaan 50kW teholla ja sitäkin talvella aniharvoin, joskus kesällä näin hetken 62kW tehon, mutta senkin vain kerran. Parhaat Model3 mallit lataa viisinkertaisella teholla tähän verrattuna ja niissä kaikissa on myös tehokas akun esilämmitys. Karkesti siis Teslalla menee laturilla puoli tuntia ja Konalla vähintään tunti.



Tuo Hyundai luotettavuus on vähän suhteellinen käsite. Luulen sen suurimmalti osin olevan tuon pitkän takuun ansiota, vikoja kyllä on mutta ne hoidetaan kuntoon. Meillä oli kaksi Konaa, molemmissa alkoi sähkömoottorin? laakeri ääntämään kun oli ajettu n. 20tkm ja toisella 40tkm. Toisesta meni akku vaihtoon 35tkm kohdalla. Siinä vaiheessa nämä saivat lähteä meidän käytöstä.

Omalla Model 3 on ajettu n. 80tkm ja mitään isompia vikoja ei ole ollut, sinänsä yllättävää kun verrataan laadutonta ja laadukasta merkkiä keskenään ja omat kokemukset on kuitenkin aika päinvastaiset.
Taidetaan päätyä Teslaan ne paransi tarjoustaan, vielä kun kerrottiin että mietitään.... Ja meillä on toi vanha kans Kona 39kwh. Hyundain laatu ei vakuuta. On ollut takuu huollossa monta kertaa..
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 666
Tesla ei (lähtökohtaisesti) noudata kuluttajansuojalakia tai virhevastuuta, joten ihan pätevä hankkia tuo jos ei halua itse maksaa asianajo ym. kuluja.
Tuota, tuskin se Tesla astuu ruotuun jos lampaat maksaa itse myyjän virheet.

Tuo on ennemmin suositus jättää asioimaista koko firman kanssa. (Ymmärrän toki yksilöntasolla päätöksen)
Rangerin mukaan Helvetian kanssa ei ole ollut vääntämistä kuluista.
No en nyt edes ihan varma mitä tuo vakuutus kattaa, ei kata akkua, voimalinjaa ym.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 446
Taidetaan päätyä Teslaan ne paransi tarjoustaan, vielä kun kerrottiin että mietitään.... Ja meillä on toi vanha kans Kona 39kwh. Hyundain laatu ei vakuuta. On ollut takuu huollossa monta kertaa..
Onnellisia ja hauskoja kilometrejä!

Onko valkoinen? Kannattaa laittaa vaikka kuskin oveen joku punainen tarra että erottaa muista Tesloista parkkihallissa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 242
Tuota, tuskin se Tesla astuu ruotuun jos lampaat maksaa itse myyjän virheet.

Tuo on ennemmin suositus jättää asioimaista koko firman kanssa. (Ymmärrän toki yksilöntasolla päätöksen)

No en nyt edes ihan varma mitä tuo vakuutus kattaa, ei kata akkua, voimalinjaa ym.
Ehkä tärkeimpinä esim. sisäinen (ja ulkoinen) laturi, ILP ja infotainment. Voimalinjan ja akun takuu on ainakin itselläni 192tkm enkä usko kenenkään enää ainakaan halvalla sen yli niille mitään takuuta antavan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 666
Mikään takuu ei kata itseaiheutettuja vaurioita.
Tämä oli joku vakuutustuote.
Eli tämä ei siis korvaa ?
Mutta korvaako tämä sitten kuluvat jutut. ja jos korvaa niin kuinka paljon pitää olla kulunut.

Edit:
Jos tuossa vakuutuksessa ei ole kuluttajalle muutakuin lakisääteisen vastuun verran omainaisuuksia, niin kannattaa miettiä onko 1500-3000€ arvoinen, vai lisääkö oikeusturvavakuutuksen ylirajaa muutamalla kympillä. ja loput säästöön.

Voi tietekin pohtia että saako käytettynä hinnanverran enemmän, jos jälleenmyyntiarvoa miettii.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
46
Pimputtelu tosin on myös nykyautoissa vaatimus ja kaikki uudet tyyppihyväksynnät vaativat että auto pimputtelee mm ylinopeudesta (kuten Ioniq 5 ja 6 jne)
Uusi bZ4X tuli kotipihaan eilen. Hämmennyin kun eihän tuo pimputtele juuri mistään, ainakaan siinä määrin mitä arvostelujen perusteella odotin. Tämä varmaan liittynee siihen, että karvalakkimallissani ei ole kuljettajan vireystilan valvontaa, eli sitä kameraa joka vahtisi mihin päin naama osoittaa. Ainoa valvonta mitä olen havainnut, on mittaristossa näkyvän liikennemerkin muuttuminen punaiseksi jos nopeus ylittyy, eikä siihenkään liity pimputusta.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 131
Tämä varmaan liittynee siihen, että karvalakkimallissani ei ole kuljettajan vireystilan valvontaa, eli sitä kameraa joka vahtisi mihin päin naama osoittaa
Eiks tää ole lakisääteinen juttu eikä mikään varsinainen varuste? Ts. se pitää olla kaikissa? Jos ei niin kuka hullu tuollaisen varusteen ottaisi?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 841
Uusi bZ4X tuli kotipihaan eilen. Hämmennyin kun eihän tuo pimputtele juuri mistään, ainakaan siinä määrin mitä arvostelujen perusteella odotin. Tämä varmaan liittynee siihen, että karvalakkimallissani ei ole kuljettajan vireystilan valvontaa, eli sitä kameraa joka vahtisi mihin päin naama osoittaa. Ainoa valvonta mitä olen havainnut, on mittaristossa näkyvän liikennemerkin muuttuminen punaiseksi jos nopeus ylittyy, eikä siihenkään liity pimputusta.
Taitaa nuo mennä tyyppihyväksynnän mukaan eli jos on tarpeeksi "vanha" tyyppihyväksyntä" niin noita pimputtelujärjestelmiä ei tarvitse olla ylinopeuden jne osalta. Sitten vielä nuo kuljettajan vireystilanvalvonnat oma lisänsä.
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
46
Taitaa nuo mennä tyyppihyväksynnän mukaan eli jos on tarpeeksi "vanha" tyyppihyväksyntä" niin noita pimputtelujärjestelmiä ei tarvitse olla ylinopeuden jne osalta. Sitten vielä nuo kuljettajan vireystilanvalvonnat oma lisänsä.
Tyyppihyväksynnän mukaan se varmaan menee. Mutta en kuitenkaan valita enkä kysele perään. Kuten @Hammer Schultz tuossa mainitsikin, niin en kyllä heti maksaisi ekstraa saadakseni tämän ominaisuuden...
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 517
1.7.2024 oltava viimeistään tuo ylinopeudesta varoittava (ISA) pimputus uutena myytävissä autoissa. 2022 ja sen jälkeen esitellyissä autoissa on jo nyt pakollinen.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 841
Ei tainnut nuo takatuupparit oikein myydä kun nelivedon hinta oli niin lähellä, niin niitä varmaan meni sitten enemmän.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
956
Teslalla ei GW ole takuun jälkeen. Se on Customer Pay. Nykyään sekin että jos vikaa eivät saa toistettua itse niin Customer Pay.
No mulla ainakin vähän erilainen kokemus. Voi toki olla mekaanikko kohtaisia eroja, mutta huollossa mekaanikko ei kuullut sellaista nitinä ääntä, minkä itse kuulin, mutta oli lopulta kuitenkin asenteella ”noo ehkä sieltä jotain kuului, yritetään laittaa kuntoon”.

edit. Ja näinollen takuuseen siis meni.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 569
No mulla ainakin vähän erilainen kokemus. Voi toki olla mekaanikko kohtaisia eroja, mutta huollossa mekaanikko ei kuullut sellaista nitinä ääntä, minkä itse kuulin, mutta oli lopulta kuitenkin asenteella ”noo ehkä sieltä jotain kuului, yritetään laittaa kuntoon”.

edit. Ja näinollen takuuseen siis meni.
Koska olit viimeksi huollossa? Tesla tiukentanut kesän jälkeen paljon näitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 290
Ensimmäistä talvea sähkis alla ja luulin että hehkutus talviominaisuuksista on jotain paskaa niin ei voi ku ihmetellä miten bemmin insinöörit on toteuttanut tämän, lumihangessa kaasupohjassa ei tunnu missään, auto vaan menee ja ainoa mistä huomaa eron kesäkeliin on mittaristossa vilkkuva valo. Se negatiivinen juttu kyllä että jos kylmällä autolla lähtee niin on vaan 480hv luvatun 544 sijaan. Kulutusero kesäkelin ja -15 välillä pätkäajossa näyttäisi olevan noin reilu 5kwh.
Hämmentävän upea talviauto, ja mikäli puuttuvia moottoriääniä ei lasketa niin aivan 5/5 vekotin, yhdellä klikkauksella saa ajonvakautuksenkin sallivammaksi että voi vetää kylki edellä ja sen saa kokonaan poiskin. Tosin jossain alle 5min auton lämmittävä "webasto" kuittaa kyllä talvella tämän. bmw i4 m50 siis kyseessä.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 265
Ensimmäistä talvea sähkis alla ja luulin että hehkutus talviominaisuuksista on jotain paskaa niin ei voi ku ihmetellä miten bemmin insinöörit on toteuttanut tämän, lumihangessa kaasupohjassa ei tunnu missään, auto vaan menee ja ainoa mistä huomaa eron kesäkeliin on mittaristossa vilkkuva valo. Se negatiivinen juttu kyllä että jos kylmällä autolla lähtee niin on vaan 480hv luvatun 544 sijaan. Kulutusero kesäkelin ja -15 välillä pätkäajossa näyttäisi olevan noin reilu 5kwh.
Hämmentävän upea talviauto, ja mikäli puuttuvia moottoriääniä ei lasketa niin aivan 5/5 vekotin, yhdellä klikkauksella saa ajonvakautuksenkin sallivammaksi että voi vetää kylki edellä ja sen saa kokonaan poiskin. Tosin jossain alle 5min auton lämmittävä "webasto" kuittaa kyllä talvella tämän. bmw i4 m50 siis kyseessä.
Löytyykö kokemuksia muiden merkkien sähköautoista et miten vertautuu? Itelle jäi lähinnä Model 3 LR mieleen et osasi kyllä olla aika epävarmaa ja ei-niin-luottamusta-herättävää kiihtyvyyttä kun koeajolla vähän kokeili lumisella tiellä.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 593
Volvon C40 etenee kanssa nelikkona äärimmäisen hyvin näin talvella. Ei mitään arpomisia ole ollut, kaikki vaan toimii. Regenistä en osaa sanoa kun ajan vapaalla rullauksella. Toki tuo jarrutuksissa regeneroi mutta siinä en ole huomannut mitään ihmeellistä.
Ainut miinus mitä toistaiseksi keksin on että ajonvakautusta ei saa löysemmälle. Eli ei pääse lumisella tiellä yhtään leikkimään. Se nappaa kiinni heti kun perä irtoaa.

Edit. Ja kova kulutus tietysti miinuksena. Itselle pieni miinus tuo, en aja pitkiä matkoja ja lataus mahdollisuudet löytyy töistä ja kotoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 290
Löytyykö kokemuksia muiden merkkien sähköautoista et miten vertautuu? Itelle jäi lähinnä Model 3 LR mieleen et osasi kyllä olla aika epävarmaa ja ei-niin-luottamusta-herättävää kiihtyvyyttä kun koeajolla vähän kokeili lumisella tiellä.
Ei ole kokemusta talvioloista muilla sähkiksillä. Tuo tuntuu menevän ku juna pahassakin kelissä ja avustukset päällä aivan upea, ei vetele eikä mitään muutakaan vaikka lämä pohjassa kiihdyttää hangessa. Ilman tai rajoitetuilla avustuksilla sitten menee miten bemarit menee liukkaalla. Toki isohko massa tuntuu. Ei se varmaan sattumalta voittanut tm talvitestiä aika isolla erolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 030
Saiskohan jostain lukkoperää tällaiseen takaveto MEBiin? Kyllä tämän kanssa vähän nelivetoa on ikävä vaikkakun todellisuudessa 99% ajasta pärjää ihan hyvin.

Tässä mielenkiintoinen nelivetovertailu bensa Audi vs TM3.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 771
Ensimmäistä talvea sähkis alla ja luulin että hehkutus talviominaisuuksista on jotain paskaa niin ei voi ku ihmetellä miten bemmin insinöörit on toteuttanut tämän, lumihangessa kaasupohjassa ei tunnu missään, auto vaan menee ja ainoa mistä huomaa eron kesäkeliin on mittaristossa vilkkuva valo.
kun tuon sähkiksen korvaa torsen quattrolla, tietää miks mulla on ollu niitä 5 viimeisen 15 vuoden aikana :D
Nyt tosin käyttiksenä 2wd sähkö Kia olosuhteiden pakosta. Yllättävän usein tulee selailtua mobile.de:tä, ne e-Tron 55:t alkaa olla siedettävissä hinnoissa siellä jo.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
234 627
Viestejä
4 126 541
Jäsenet
69 955
Uusin jäsen
SaleQ

Hinta.fi

Ylös Bottom