Yleistä keskustelua sähköautoista

Jotta muiden ei tarvitse googlailla hinnastoa...


Onhan tuo kova hinnanpudotus. Ilmeisesti Renaultin Megane Scenic E-Tech pakotti VW:n tarkistamaan hinnoitteluaan.

Millaisiakohan rahoitustarjouksia noihin autoihin saa? Kulutonta ja korotonta ei vielä taideta mainostaa, sekö lie sitten seuraava siirto?

Edit: Korjattu Megane Sceniciksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea vaan niille, jotka ostivat autonsa hiljattain. Teslan tapa nyt siis uusi normaali ja suojassa ei ole enää kukaan näiltä rajuilta arvonpudotuksilta.
Jeps. Eikä tuo mikään yllätys ole. Early adopterit maksavat näidenkin kanssa itsensä kipeiksi ja kelkkaan myöhemmin hyppäävät astuvat luultavasti jo vähän vakiintuneempaan laivaan.
Näen myös ison mahdollisuuden sille, että lisääkin vinkumista on nykyisten sähköautojen omistajille luvassa. Jos vaikka akkuteknologiassa sattuisi seuraavan muutaman vuoden aikana tapahtumaan jotain isompaa - mitä pitäisin ihan mahdollisena - niin nämä tämän päivän autot eivät kiinnosta kiviäkään enää sen jälkeen ja ainoa arvo mikä niillä on, on käyttöarvo.
 
Ei käytetyn ostaja osta ens vuonnakaan pakkauutta, edelleenkään.
 
Jeps. Eikä tuo mikään yllätys ole. Early adopterit maksavat näidenkin kanssa itsensä kipeiksi ja kelkkaan myöhemmin hyppäävät astuvat luultavasti jo vähän vakiintuneempaan laivaan.
Näen myös ison mahdollisuuden sille, että lisääkin vinkumista on nykyisten sähköautojen omistajille luvassa. Jos vaikka akkuteknologiassa sattuisi seuraavan muutaman vuoden aikana tapahtumaan jotain isompaa - mitä pitäisin ihan mahdollisena - niin nämä tämän päivän autot eivät kiinnosta kiviäkään enää sen jälkeen ja ainoa arvo mikä niillä on, on käyttöarvo.

Mikä se muutos olisi? Paras mitä akkuteknologialta voi odottaa lienee suurempi kapasiteetti ja latausteho, jolloin myös Hangosta Utsjoelle työmatkaa peräkärryn kanssa tekevät voivat siirtyä sähköauton käyttäjiksi. Mutta jos kotilataa ja ajot pyörii saman maakunnan sisällä, niin ei liene hirveästi väliä, vaikka markkinoille tulisi 1000 km kantaman autoja, jotka lataavat 20%-->80% 5 minuutissa. Nykyteknologian sähköauto on edelleen ihan yhtä pätevä kuin aiemminkin.

Jos tuollainen akkuteknologia tulee markkinoille, niin se iskee pahiten polttiksiin, jotka eivät enää pysty kilpailemaan edes sillä kantamalla ja helpolla tankattavuudella sähköauton edullisempia käyttökustannuksia vastaan.
 
Mikä se muutos olisi? Paras mitä akkuteknologialta voi odottaa lienee suurempi kapasiteetti ja latausteho, jolloin myös Hangosta Utsjoelle työmatkaa peräkärryn kanssa tekevät voivat siirtyä sähköauton käyttäjiksi. Mutta jos kotilataa ja ajot pyörii saman maakunnan sisällä, niin ei liene hirveästi väliä, vaikka markkinoille tulisi 1000 km kantaman autoja, jotka lataavat 20%-->80% 5 minuutissa. Nykyteknologian sähköauto on edelleen ihan yhtä pätevä kuin aiemminkin.

Jos tuollainen akkuteknologia tulee markkinoille, niin se iskee pahiten polttiksiin, jotka eivät enää pysty kilpailemaan edes sillä kantamalla ja helpolla tankattavuudella sähköauton edullisempia käyttökustannuksia vastaan.
Iskee se myös nykyautoihin. Jos vaihtoehtona on se 1000km ja 5min, niin kuka maksaa enää näistä nykyisistä? Talvirangeista käydään täälläkin keskustelua ja onhan ne aika säälittäviä varsinkin kun se yhdistetään vielä joidenkin autojen tapauksessa reippaasti alle 100kW jääviin talvilatausnopeuksiin. Eli kuten sanoit, niin toki se nykyteknologian auto on yhtä pätevä kun aiemminkin, mutta niiden arvon alenema on väistämätön fakta, koska markkinalla on jo paljon pätevämpääkin vaihtoehtoa tarjolla.
 
En nyt viitannut tuolla kommentilla automyyjiin ja valmistajiin vaan Teslan hinnanalennusten yhteydessä käytyihin somekeskusteluihin, joissa moni kovaan ääneen vakuutti että muiden valmistajien ei tätä tarvi tehdä kun kauppa käy kun siimaa ja muut valmistajat kuin Tesla eivät halua paskoa asiakkaidensa muroihin.
Tämä on kyllä jännä. Saapi nähdä miten tulee vaikuttamaan nyt asiakkaisiin. Nyt on muutkin kuin iso paha Tesla kussut asiakkaiden muroihin. Toki tesla varmaan ainut joka on tehnyt väärin ja volkkari tehnyt ”ihan oikean ratkaisun tässä markkinatilanteessa”.
 
Eihän tämä hintojenpudotus nyt mikään yllätys ole. Jo vuosia sitten on ennustettu / laskettu että sähköutojen hinnat tulevat olemaan samat polttisten kanssa. Niin kauan kuin hinnat ovat korkeammat, hinnanpudotuksia voi odottaa. Jotain hyvääkin tästä voi seurata pitkällä aikavälillä, kenties joutuvat hieman tinkimään katteistaan kun kilpailu markkinaosuukista on kovaa tällä hetkellä.

Ja eiköhän se teknologiakiakin kehity huimaa vauhtia näin sähköautoaikakauden alussa. Ihmettelen suuresti jis näin ei olisi. 10 v kuluttua nykyiset sähkömenopelit vaikuttavat "alkeellisilta".
 
Eli kuten sanoit, niin toki se nykyteknologian auto on yhtä pätevä kun aiemminkin, mutta niiden arvon alenema on väistämätön fakta, koska markkinalla on jo paljon pätevämpääkin vaihtoehtoa tarjolla.
Tottakai arvo alenee nykyisillä autoilla. Ainahan se alenee kun auton ostaa (ellei ole joku keräilyharvinaisuus).

Mutta kuten aiempi keskustelija sanoikin, niin vielä enemmän se sähköautojen kehittyminen iskee polttomoottoriautoihin. Kuka sellaista sitten enää ostaa kun markkinoilla on sähköautoja ”kusematta lappiin” kantamalla ja sen lisäksi vielä näitä vanhempia autoja edulliseen hintaan hieman vanhentuneella tekniikalla, mutta ovat silti erittäin käyttökelpoisia vehkeitä suurimmalle osalle käyttäjistä.
 
Mikä se muutos olisi? Paras mitä akkuteknologialta voi odottaa lienee suurempi kapasiteetti ja latausteho, jolloin myös Hangosta Utsjoelle työmatkaa peräkärryn kanssa tekevät voivat siirtyä sähköauton käyttäjiksi. Mutta jos kotilataa ja ajot pyörii saman maakunnan sisällä, niin ei liene hirveästi väliä, vaikka markkinoille tulisi 1000 km kantaman autoja, jotka lataavat 20%-->80% 5 minuutissa. Nykyteknologian sähköauto on edelleen ihan yhtä pätevä kuin aiemminkin.

Jos tuollainen akkuteknologia tulee markkinoille, niin se iskee pahiten polttiksiin, jotka eivät enää pysty kilpailemaan edes sillä kantamalla ja helpolla tankattavuudella sähköauton edullisempia käyttökustannuksia vastaan.
Akkujen hinta voisi olla ainakin yksi: Battery price per kwh 2023 | Statista, jolloin samankokoisella akulla olevan auton saa halvemmalla. Ja just nuo talviominaisuudet joiden ei tarvitse liittyä välttämättä akkukemiaan mutta siihen että lisätään vaikka esilämmitysominaisuus. Sekä kestävyys, eli vaikkapa valitaan LFP-kemia jota voi pitää aina täyteen ladattuna tai opitaan rakentamaan akku joka ei kerää liikaa kosteutta sisäänsä ja happane siksi. Kestävyys toki selviää vasta ajan kanssa.
 
Tuo on paywallin takana. Olisiko heittää screenshottia`?
Google haun kautta jos menee nuihin niin pääsee paywalleista ohi. Siellä on kuva akkujen hintakehityksestä jonka löytää monesta muusta lähteestä muutenkin.

Screenshot 2023-12-19 at 10.58.37.png
 
Tuosta kuvaajasta näkee ainakin sen kuinka hybridit olivat ainoa järkevä idea ennen 2015.
 
Lataamalla Chademo lataustekniikalla olevaa autoa CCS-laturilla (adapterin) avulla rikkoo varmasti käyttöehdon seuraavaa kohtaa:

Samalla aivotuksella myös kaikki Teslan adapterit myös rikkoo samaa ehtoa, koska se ei ole auton sovellettava latausstandardi. Eli vanhaa Model S:ää ei saisi K-latauksella ladata, koska siinä ei ole CCS:ää ollut tehtaalta lähtiessä. Mutta tämän voit varmasti siirtää jonnekin lakikeskustelu tai muuhun latausryhmään.
 
Iskee se myös nykyautoihin. Jos vaihtoehtona on se 1000km ja 5min, niin kuka maksaa enää näistä nykyisistä? Talvirangeista käydään täälläkin keskustelua ja onhan ne aika säälittäviä varsinkin kun se yhdistetään vielä joidenkin autojen tapauksessa reippaasti alle 100kW jääviin talvilatausnopeuksiin. Eli kuten sanoit, niin toki se nykyteknologian auto on yhtä pätevä kun aiemminkin, mutta niiden arvon alenema on väistämätön fakta, koska markkinalla on jo paljon pätevämpääkin vaihtoehtoa tarjolla.

Se joka ei tarvitse uusinta teknologiaa, ts. on ylipäätään ostamassa käytettyä autoa päästäkseen halvemmalla kuin uuden ostamalla. On toki ostajia, jotka asettavat tuollaiselle asialle paljonkin merkitystä ja heidän kiinnostuksensa väheneminen epäilemättä alentaa hintoja, mutta ihan samalla tavalla käytetyn auton arvoa alentaa esimerkiksi uuden mallisukupolven esittely. Ei siinä mitään romahdusta tapahdu, vaikka auto ei enää edustakaan uusinta teknologiaa, suorituskykyä ja muotoilua. Jos tiedät pystyväsi kotilataamaan arkena ja arvioit joutuvasi pysähtymään 10 kertaa vuodessa julkiselle laturille mökkimatkoilla puoleksi tunniksi, niin paljonko olet valmis maksamaan lisää, jotta saat auton, jolla nuo lataustauot jäävät välistä tai kutistuvat viiteen minuuttiin? Pari tonnia, ehkä?

Nykyinen sähköautokanta on vielä sen verran pieni, että kysyntää riittänee käytetyille jatkossakin. Polttomoottoriautoilun kustannuksissa on nousupainetta (jakeluvelvoite ym.), julkisten latauspisteiden verkosto laajenee jatkuvasti ja yhä useampi saa positiivista kosketuspintaa sähköautoiluun.
 
Nyt on myös Juha pahoittanut mielensä volkkarin viimeisestä tempauksesta.

– Se oli elämäni huonoin autokauppa, josta syytän toki ennen kaikkea itseäni, mutta myös myyjää ja autoliikettä. Ammattitaitoisen myyjän olisi pitänyt kertoa, että tällaisen uuden tekniikan hintariski on valtava. Minulle näin ei sanottu.



En tiedä mitä ajattelette, mutta kun tuon jutun lukee, niin Juha on kyllä vähän pihalla autokaupoista noin ylipäätään....jos tämä tuli totaalisena yllätyksenä hänelle. Ja auto tietysti hankittu helvetinmoisella rahoituksella.

Mutta miksi ihmeessa Juha on ottanut yhteyttä Ilta Sanomiin ?
 
Nyt on myös Juha pahoittanut mielensä volkkarin viimeisestä tempauksesta.





En tiedä mitä ajattelette, mutta kun tuon jutun lukee, niin Juha on kyllä vähän pihalla autokaupoista noin ylipäätään....jos tämä tuli totaalisena yllätyksenä hänelle. Ja auto tietysti hankittu helvetinmoisella rahoituksella.
Tuskin tuossa on edes vielä mukana tätä viime "yönä" tapahtunutta hinnanalennusta. Eli tavallaan tullut vielä lisää turskaa.
 
Olihan noista uutisia esim vuosi sitten, kun Kalevi osti sähköauton ja vuoden päästä sen pystyi myymään voitolla kun komponettipula, toimitusvaikeudet ja rajaton kysyntä. Kannatti ostaa jos mistä sai, laittaa voitolla myyntiin ja tilata uusi saman tien alehintaan.
 
En tiedä mitä ajattelette, mutta kun tuon jutun lukee, niin Juha on kyllä vähän pihalla autokaupoista noin ylipäätään....jos tämä tuli totaalisena yllätyksenä hänelle. Ja auto tietysti hankittu helvetinmoisella rahoituksella.

Mutta miksi ihmeessa Juha on ottanut yhteyttä Ilta Sanomiin ?
Jos ei ole lukenut tai sisäistänyt auto uutisointeja/artikkeleita niin varmaan tuossa ollut yllätystä. ja onhan se mennyt aihetta seuraavillakin välillä ennusteet pieleen vaikka tiedostettu asioita, tai sitten ovat ajatelleet että kerkiää irtaantuu ennenkuin romahtaa.

Ja tuo miksei varoiteltu, niin sen lasken nyt tilanteen kipuiluun, tuskin hän nyt kuvitteli että autokapan tapoihin kuuluisi varoitella, tässä sulle hyvä auto, jonka hinta arvo romahtaa parissavuodessa.

Mutta hänellä siis 30 000 euron auto, tai siis oli vielä eilen, ja jos kertoi että se ilman rahoituskuluja säästää muutaman tonnin vuodessa, niin ehkä sitä ei kannatta vaihtaa vanhaan polttikseen. Paitsi jos haluaa kerätä niiden romahdukset.
 
Olisihan tuosta mielenkiintoista nähdä realistinen hintakehitys, että jos on ostanut ID.4 julkaisun aikoihin hankintatuella ja myynyt sen voitolla pahimmassa 2022 huumassa tai ensi viikolla kuopassa.
 
Tuo 60 k€ maksettu hinta kuulostaa vähän pitkältä id.4 mallista, vielä tuotu esittelyauto.
 
En nyt viitannut tuolla kommentilla automyyjiin ja valmistajiin vaan Teslan hinnanalennusten yhteydessä käytyihin somekeskusteluihin, joissa moni kovaan ääneen vakuutti että muiden valmistajien ei tätä tarvi tehdä kun kauppa käy kun siimaa ja muut valmistajat kuin Tesla eivät halua paskoa asiakkaidensa muroihin.
Miksi Tesla sitten laskee hintaa? Jotta kauppa kävisi.
 
Siinä vanavedessä kaikkien pitää laskea hintaa, että kauppa käy. Toisen perse kestää myydä tappiolla ja toisen ei. Pudotuspeli on alkanut sähköautobuumissa.
Oli vain odotettavissa koska kupla puhkeaa. Teslan osalta se meni about vuosi sitten. Nyt muut.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Oli vain odotettavissa koska kupla puhkeaa. Teslan osalta se meni about vuosi sitten. Nyt muut.
Ei kai tässä mitään suurempaa ongelmaa ole, jos ei 22 kesän/syksyn tasoon onnistunut ostamaan. Heti esittelystä jos rellun tai id:n nappas, niin hinta nykyään vaihdokille tuskin poikkeaa normaalin tasoisesta arvonalenemasta. Teslan avainkysymys tulee olemaan mallisarjan puutteet. Pitäisi myydä perkeleesti lisää ja muilta tulee tai on tullut pieniä massamalleja, ex30 etunenässä. Joku raja siinäkin on miten alas model 3 hinnan saa puristettua. Tehtaat rakennettu ison kasvun varaan.
 
Tottakai arvo alenee nykyisillä autoilla. Ainahan se alenee kun auton ostaa (ellei ole joku keräilyharvinaisuus).

Mutta kuten aiempi keskustelija sanoikin, niin vielä enemmän se sähköautojen kehittyminen iskee polttomoottoriautoihin. Kuka sellaista sitten enää ostaa kun markkinoilla on sähköautoja ”kusematta lappiin” kantamalla ja sen lisäksi vielä näitä vanhempia autoja edulliseen hintaan hieman vanhentuneella tekniikalla, mutta ovat silti erittäin käyttökelpoisia vehkeitä suurimmalle osalle käyttäjistä.
Ei ollut tarkoitus kyseenalaistaa sitä, että vaikuttaako se polttomoottoriautoihin. Koitin enemmänkin alleviivata arvonalenemaan liittyviä pointteja, jotka ovat selkeästi monelle tulleet sähköautojen kohdalla jotenkin yllätyksenä. Hinnanpudotukset ovat tietenkin tällä hetkellä pinnalla ja ne vaikuttavat siihen isosti suoraan, mutta aika iso riski on myös, että tekninen kehitys tulee olemaan toinen yhtä iso vaikutin sille, että sen kolme-neljä vuotta vanhan 60k auton hinta onkin enää 15-20k, vaikka velkaa on jäljellä 40k. Näiden kanssa ei voi laskea asiaa samalla tavalla kun vaikka aiemmin on voinut sen Corollan kanssa tehdä - jos kohta tuo teknologiakehitys + lainsäädäntö tulee jatkossa vaikuttamaan ikävällä tavalla myös sen Corollan ostaneen henkilön laskelmiin autonsa myyntiarvosta.
 
Leasing tai autoetu ei ole hassumpi vaihtoehto jos ajoa ei ole hirveitä määriä, välttää nämä isommat hinnanpudotusten aiheuttamat arvonalenemat.
 
Ei ollut tarkoitus kyseenalaistaa sitä, että vaikuttaako se polttomoottoriautoihin. Koitin enemmänkin alleviivata arvonalenemaan liittyviä pointteja, jotka ovat selkeästi monelle tulleet sähköautojen kohdalla jotenkin yllätyksenä. Hinnanpudotukset ovat tietenkin tällä hetkellä pinnalla ja ne vaikuttavat siihen isosti suoraan, mutta aika iso riski on myös, että tekninen kehitys tulee olemaan toinen yhtä iso vaikutin sille, että sen kolme-neljä vuotta vanhan 60k auton hinta onkin enää 15-20k, vaikka velkaa on jäljellä 40k. Näiden kanssa ei voi laskea asiaa samalla tavalla kun vaikka aiemmin on voinut sen Corollan kanssa tehdä - jos kohta tuo teknologiakehitys + lainsäädäntö tulee jatkossa vaikuttamaan ikävällä tavalla myös sen Corollan ostaneen henkilön laskelmiin autonsa myyntiarvosta.
Se, että julkaisussa 40-50 k€ autosta välissä pyydettiin +10 k€ ei tarkoita mitään mega-alea. 60–> 15-20 k€ hintataso on ihan höpöhöpö juttua 3-4 v jälkeen. Sehän tarkoittaisi myös koko polttiskannan hinnan romahtamista.
 
Minä luulen että tuo 2022 kupla toi "automaailmaan" paljon uusia asiakkaita, esim. sellaisia jotka eivät ole koskaan edes omistaneet autoa, mutta sähköautot ovat kiinnostavia ja noudattavat tärkeitä vihreitä arvoja. Siihen päälle se pelleily/markkinavääristymä, että käytetyn saat myytyä samaan hintaan, kuin uuden. Nyt sitten opitaan kantapään kautta, että autoilu maksaa joko paljon tai helvetin paljon. Samoin moni on varmaan hankkinut nyt elämänsä ensimmäisen uuden auton, josta normaalisti häviää ekat 5000€ kun ajat liikkeen pihasta pois. Siitä et pääse pyristelemään eroon vaikka miten täälläkin järkeillään kuinka on jollain 0% koroilla saatu "ilmaiseksi" auto. Valinta on yleensä lähinnä sen välillä, että haluaako maksaa lainan lyhennystä / arvonalenemaa vai korjauskustannuksia tai tinkiä mukavuudesta/turvallisuudesta. Parhaassa tapauksessa myös pääsee kaikkia näitä maksamaan.

tldr: Jos autoilet, niin turskaa tulee.
 
Leasing tai autoetu ei ole hassumpi vaihtoehto jos ajoa ei ole hirveitä määriä, välttää nämä isommat hinnanpudotusten aiheuttamat arvonalenemat.

Niin, se arvonaleneman riski sitten vain ulkoistetaan rahaa vastaan toiselle taholle eli rahoitus/leasingyhtiölle.

Eiköhän leasingbisneksessä ole osattu laskea jonkin verran myös arvonalenemaa, että vaikka valmistaja tekee Muskit, niin ei tule turskaa.
 
Se, että julkaisussa 40-50 k€ autosta välissä pyydettiin +10 k€ ei tarkoita mitään mega-alea. 60–> 15-20 k€ hintataso on ihan höpöhöpö juttua 3-4 v jälkeen. Sehän tarkoittaisi myös koko polttiskannan hinnan romahtamista.
En nyt tiedä mihin se polttiskannan hinta romantaisi. Suurin osa on arvoltaan melko vaatimatonta ja niille on käyttäjänsä nyt ja lähitulevaisuudessa. Kaikki eivät tällä hetkellä riennä kieli pitkällä ostamaan sitä 50k€ sähköautoa ja vie samalla reissulla polttistaan paalaamoon.
 
En nyt tiedä mihin se polttiskannan hinta romantaisi. Suurin osa on arvoltaan melko vaatimatonta ja niille on käyttäjänsä nyt ja lähitulevaisuudessa. Kaikki eivät tällä hetkellä riennä kieli pitkällä ostamaan sitä 50k€ sähköautoa ja vie samalla reissulla polttistaan paalaamoon.

Miksi sähkistenkään hinta "romahtaisi" nythän arvonalenema on normaali markkinahäiriön jälkeen.
 
Niin, se arvonaleneman riski sitten vain ulkoistetaan rahaa vastaan toiselle taholle eli rahoitus/leasingyhtiölle.

Eiköhän leasingbisneksessä ole osattu laskea jonkin verran myös arvonalenemaa, että vaikka valmistaja tekee Muskit, niin ei tule turskaa.
Ei se leasingfirmakaan hyväntekeväisyyttä tee. Tarkoitus on ottaa kulut pois ja leipä päälle.
 
Miksi sähkistenkään hinta "romahtaisi" nythän arvonalenema on normaali markkinahäiriön jälkeen.
Vähän vielä jää nähtäväksi vanhemman sähköauton markkina-arvo, kun akku on ehtoopuolella ja muutenkin jo vanhaa edellisten sukupolvien tekniikkaa. Uutena olleet kalliita, niin arvonalenema voi olla kokonaisuutena aika miehekäs.
 
Ainakin perinteisten autojen arvot tullee ennemmin tai myöhemmin muuttumaan romumetallin tasolle. Akkuteknologiassa ei ilmeisesti mitään järistyttäviä kehitysaskeleita ole näköpiirissä 5 vuoden sisällä. Paljon on vettä Vantaassa virrannut viimeisen 10 vuoden aikana maailmaa muuttavien lupausten jälkeen.

Joo, katsoin/luin erään asiaa seuraavan kokoamaa tietoa mm. BYD:n ja CATL:in vuodetuista materiaaleista liittyen eri akkukemioiden akkuihin, niiden ennustettuihin energiatiheyksiin ja hintoihin per kWh. Mutta ilmeisesti akkufirmatkaan eivät 2030 mennessä näe mullistuksia, hinnat tulevat alaspäin ja energiatiheydet nousevat, mutta muutokset ovat luokkaa melko hillittyjä.

Video:
 
Se, että julkaisussa 40-50 k€ autosta välissä pyydettiin +10 k€ ei tarkoita mitään mega-alea. 60–> 15-20 k€ hintataso on ihan höpöhöpö juttua 3-4 v jälkeen. Sehän tarkoittaisi myös koko polttiskannan hinnan romahtamista.
Nooh.. Muutama vuosi sitten Model 3 oli melkein 70k auto ja nyt niitä saa ostaa liikkeestä heidän katteet päällä alle 30k. Ja nythän ei ole tapahtunut muuta kuin valmistajien hinnanalennuksia (ei siis esim. mitään mullistavaa akkurintamalla tms.). Sama tulee pätemään myös muihin merkkeihin, ehkä pl. premiumit kuten MB, Porsche ja BMW.. Kyllä mä sanoisin, että omistajien on ihan hyvä orientoitua siihen, että näistä 22-23vm nyt 50-60 maksavista sähkäreistä ei takuun päätyttyä saa euroakaan yli 20kiloa vaihdossa.
 
Vähän vielä jää nähtäväksi vanhemman sähköauton markkina-arvo, kun akku on ehtoopuolella ja muutenkin jo vanhaa edellisten sukupolvien tekniikkaa. Uutena olleet kalliita, niin arvonalenema voi olla kokonaisuutena aika miehekäs.

Eipä noissa polttiksissakaan näy "vanha tekniikka" arvonalenemissa. Eikä mikään autonvalmistaja tuo yhtäkkistä hyppäystä peräkärryperässä kusematta lappiin ja minuutissa lataus, vaikka voisikin ei nimittäin yksikään auto mene siinä välissä kaupaksi ja vanhat jäisi myymättä.
Nooh.. Muutama vuosi sitten Model 3 oli melkein 70k auto ja nyt niitä saa ostaa liikkeestä heidän katteet päällä alle 30k. Ja nythän ei ole tapahtunut muuta kuin valmistajien hinnanalennuksia (ei siis esim. mitään mullistavaa akkurintamalla tms.). Sama tulee pätemään myös muihin merkkeihin, ehkä pl. premiumit kuten MB, Porsche ja BMW.. Kyllä mä sanoisin, että omistajien on ihan hyvä orientoitua siihen, että näistä 22-23vm nyt 50-60 maksavista sähkäreistä ei takuun päätyttyä saa euroakaan yli 20kiloa vaihdossa.

Ai että esim. Vag tiputtaisi kahdessa vuodessa 30tonnia arvoa? Jo on skenaariot.
 
Johan sitä on käytetyistä ID3:sta ja 4:ista melkein sen verran lähtenyt?

No ei sitten millään ei mahda yhtään 3 saada lähellekään 20k saatikka nelosta. Normikilsoilla ID3 noin 30k+ ja Nelkut lähemmäs 40k. Aika normi arvonalenemalta vaikuttaa. Nuokin hinnanalennukset mitä tuli oli varustekikkailua suurimmaksi osaksi. Esim. 1st Pro ja Max paremmilla varusteilla kaikki yksilöt mitä nykyiset karvalakit.
 
No ei sitten millään ei mahda yhtään 3 saada lähellekään 20k saatikka nelosta.
Ne on nyt kaksi vuotta vanhoina liikkeessä 25-32.. Siihen pari vuotta lisää (oletan että noissakin se 4v takuu), niin onnea vaan matkaan myynnin kanssa jos tavoite on saada vaihdossa yli 20k.

Edit.. Korjausta sen verran, että pari vuotta vanhasta nelosesta joutuu maksamaan lähemmäs 35k kuin 32k.
 
Eipä noissa polttiksissakaan näy "vanha tekniikka" arvonalenemissa. Eikä mikään autonvalmistaja tuo yhtäkkistä hyppäystä peräkärryperässä kusematta lappiin ja minuutissa lataus, vaikka voisikin ei nimittäin yksikään auto mene siinä välissä kaupaksi ja vanhat jäisi myymättä.
Polttiksissa käyttöarvo säilyy, tankillisella pääsee lappiin kuin uutena niin kauan kun auto muuten on ajokunnossa. Sähkiksessa akulla on tietty elinikä, vaikka pumpulissa pitäisi. Sen jälkeen sillä ei enää ajella.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mol
Ne on nyt kaksi vuotta vanhoina liikkeessä 25-32.. Siihen pari vuotta lisää (oletan että noissakin se 4v takuu), niin onnea vaan matkaan myynnin kanssa jos tavoite on saada vaihdossa yli 20k.

Edit.. Korjausta sen verran, että pari vuotta vanhasta nelosesta joutuu maksamaan lähemmäs 35k kuin 32k.

Akkutakuu ei vaikuta juurikaan pyynteihin noi halvimmat id3 ajettu 139tkm ja akkutakuu 8v ja 160tkm? Hintaero tonneja takuullisiin.
 
Kyllä mä sanoisin, että omistajien on ihan hyvä orientoitua siihen, että näistä 22-23vm nyt 50-60 maksavista sähkäreistä ei takuun päätyttyä saa euroakaan yli 20kiloa vaihdossa.
Ota vaikka 21 hinnat pohjaksi, niin näet paremmin ettei sun ajatuksen perusteena olevalla pulkkamäellä ole mitään todellista pohjaa. Hinnat keuli hetkeksi ja jos menit ostamaan, niin miinusta tulee. Pidemmällä välillä ne hinnat ei samalla tavalla pulkkaile, koska polttisten hinnat muodostaa pohjan. Sun kuvitelmissa rajallisesti tarjolla oleva sähkäri myytäisiin alle ylitarjottujen vastaavien polttisten hinnalla. Kuulostaako uskottavalta? Ei todellakaan. Poljetut taksit yms ovat oma lukunsa, mutta maltillisesti ajetut sähkärit näyttävät kuplasta siivottuna menevän aika nätisti normaalin vuosi+km tippuman piiriin. Joka tietysti on kalliilla autoilla huomattava euroissa.
 
Sinällään ymmärtää Juhan tuskan, mutta eikö tuo kevät-kesä 2022 ollut juuri kaikkein huonoin aika ostaa sähköauto, joten hieman on peiliin katsomisenkin paikka. ID4 hinnat alkaen malli on edelleen vasta samassa hinnassa kuin julkaisuhetkellä: " VW ID.4 tulee ID.3:n tapaan markkinoille ensin 1st Edition -versiona ja tämän version hinta alkaa 48 789 eurosta." Toki tämä uusi hinnat alkaen malli taitaa olla sentään isommalla akulla.
 
Polttiksissa käyttöarvo säilyy, tankillisella pääsee lappiin kuin uutena niin kauan kun auto muuten on ajokunnossa. Sähkiksessa akulla on tietty elinikä, vaikka pumpulissa pitäisi. Sen jälkeen sillä ei enää ajella.
Polttiksessa moottorilla, päästöjärjestelmillä ja vaihteistolla on tietty elinikä myöskin. Siinä vaiheessa kun käyttöarvosta päästään puhumaan, niin pelkät akkumetallit takaa sähköauton arvon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 519
Viestejä
4 510 089
Jäsenet
74 411
Uusin jäsen
ööne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom