Yleistä keskustelua sähköautoista

Renaul julkistanut uuden Scenicin hinnat.

Hinnat aika hyvän oloiset ja autokin näyttää kivalta sekä ulkoa että sisältä ja infotainmentin käyttöjärjestelmänähän on Android Automotive. 22kW AC-lataus aina vakiona ja isompi akku reilun kokoinen.


artikkeli_pohja_1000px_scenic.jpg


Screenshot 2023-12-15 at 6.38.55.png
.
 
Miksi näitä ranskalaisia sähkiksi ei saa nelivedolla? Peugeot e-3008:kin on alussa tarjolla vain etuvetoisena, kuin tuo Renaulttikin. Hinnat on toki Peugeotilla vielä kovemmat. Vähän vaikea olisi itselle perustella vaikka tuollaista hinnaston yläpään (tai edes hinnaston alapään, koska etuveto takavedon sijaan) mallia kun samalla hinnalla saa nelivetoisen ja selvästi tehokkaamman Y:n. Nelivedot markkinoille!

Edit: Huono hinnasto muutekin Renaultin sivuilla kun edes varustelua ei siitä selviä. :-D
 
Viimeksi muokattu:
DeMuron revikka EX30:stä. Käy ehkä enemmän läpi noita sisustan juttuja ja inforteimenttiä kuin muissa näkemissäni videoissa.
 
Hyvän oloista kehitystä sisustassa, olettaen että vastaa suunnilleen tuotantoversiota. Kiiltävästä mustasta muovista päästy pääosin eroon ja siirrytty enemmän pehmeämpään ja kankaiseen materiaaliin. Ja rattikin näyttää järkevältä viiksineen ja puhelimille hyvät paikat.
 
Tuo ID2 on todella houkuttelevan näköinen, jos saavat sen oikeasti tuohon 25ke hintaan ulos niin myy ns. paljon. 40kwh akku tietysti pieni mutta voisi olettaa että wltp kulutuskin on luokkaa 11-12kwh.
 
Tuolla isommalla 56kWh akulla (tai jopa GTI) tosiaan ID2 kiinnostaisi seuraavaksi kiesiksi, mutta kuten videon lopussakin todetaan, niin turhan kauan kyllä VW panttaa tätä, jos/kun kerta vasta 2025 nähtäneen markkinoilla.
Saattaa kiinalaiset tai jopa eurooppalaisetkin valmistajat kerätä hyvän osuuden ostajista tässä odottelun aikana.
 
Näihin uusiin BYDeihin ei saa vetokoukkua. Vie ainakin mielenkiinnon itseltäni kokonaan, jos autoon ei saa koukkua (edes jälkiasennettua).
Tää, varmasti vaikuttaa kiinnostavuuteen eli jälleenmyyntiarvoon. Aika moni kuitenkin voisi harkita ainoaksi autoksi muuten mutta kun ei niin ei.
 
Kalliiksi tulee vetokoukkukilometrit monille. Viimeksi kun tarvitsin kuljetuskapasitettia, niin vuokrasin pakettiauton. Parempi kuljetukseen ja maksoi pari kymppiä. Koukkukin siinä oli. Toki oli vastenmielistä tankata dieseliä ja ajaa sillä.

Tänään sopivasti laitettiiin nykyiseen autoon jälkiasenteinen koukku. Jos pidän auton 2 vuotta ja kuskaan sillä 3 kertaa venettä mökin pihasta veneenlaskupaikalle, niin sehän maksaa vain 180 euroa per kilometri.

Edelliset 13+ vuotta meni koukuttomalla ja vetomassattomalla autolla, ja omakotitalon ja pari vuotta myös mökin tarpeet on silti hoidettu. Veikkaan että harvalla on pakko olla se vetokoukku edes taloudellisesti ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:
Nissan Ariyassa pitäis tulla mukana latauskaapeli (Mode-3 (type 2)). Osaako joku sanoa että onko tässä joku adapteri mukana että saa kotona ladattua alkuun normipistokkeesta? Pitää tilata sähkäri että saa parempaa ratkaisua.
 
Nissan Ariyassa pitäis tulla mukana latauskaapeli (Mode-3 (type 2)). Osaako joku sanoa että onko tässä joku adapteri mukana että saa kotona ladattua alkuun normipistokkeesta? Pitää tilata sähkäri että saa parempaa ratkaisua.
Se on tosiaan silloin vain kaapeli. Tarvitset jonkinlaisen wallboxin jossa on auton kanssa kommunikoiva rele. Johdottomalla mallilla ei toisaalta paljoa säästä verrattuna kiinteällä johdolla varustettuihin.

Valovirtarasiasta lataava latauslaite johtoineen ei ole kallis ja niitä on usein tori.fi:ssa myynnissä. Esim Teslan UMC 2 gen latauslaitteet maksavat yleensä vain noin satasen kun ovat uutenakin vain 200e. Pikahätään vastaavia mutta kovemmalla katteella myytäviä on nykyään Motonetit yms. hyllyt pullollaan.

Kotilatauslaitteet ovat erittäin yksinkertaista elektroniikkaa joten edullinen sähköturvallisuusvaatimukset täyttävä laite on yleensä paras.

Kotilatauksesta on oma keskusteluketjukin jossain täällä.
 
Viimeksi muokattu:
Nissan Ariyassa pitäis tulla mukana latauskaapeli (Mode-3 (type 2)). Osaako joku sanoa että onko tässä joku adapteri mukana että saa kotona ladattua alkuun normipistokkeesta? Pitää tilata sähkäri että saa parempaa ratkaisua.
Mikset kysy myyjältä?
 
Nissan Ariyassa pitäis tulla mukana latauskaapeli (Mode-3 (type 2)). Osaako joku sanoa että onko tässä joku adapteri mukana että saa kotona ladattua alkuun normipistokkeesta? Pitää tilata sähkäri että saa parempaa ratkaisua.
Ei varmasti ole adapteria, koska sellaista ei ole olemassa. Eli jos on luvattu type2 piuha niin sillä ei voi pistorasiasta ladata. Jos sitten erikseen tulee laturi joka sopii pistorasiaan niin sitten voi ladata, mutta tämä varmaan kannattaa tarkistaa myyjältä/papereista tms.

Jos kotona löytyy sopivasti sähköt niin että saa 11kW laturin laitettua niin itse ostaisin jonkun laitteen jossa on kiinteä kaapeli, pidemmän päälle paljon helpompaa kuin kaivaa autosta aina kaapelia ja laittaa se takaisin autoon.
 
Lähinnä nykyinen meno mennyt naurettavuuksiin niiltä osin, että ostetaan käyttöautoa koeajamatta.
Kun kävin yli kaksi vuotta sitten koeajamassa Renault Zoe:a, en mielestäni saanut siitä ajelusta oikein mitään irti. Joo, autonajolta se tuntui, vauhti kiihtyi kun painoi polkimesta ja rattia kääntämällä auto selvästi kääntyili mutkissa. Kävin koeajolla melkeinpä vain sen takia ettei myyjä ihmettele miksen koeaja autoa ennen ostopäätöstä, olenko vilunkimiehiä joka ajaa auton samantien Viroon tai Venäjälle ja pilkkoo palasiksi.

Ainoat asiat jotka minuun ehkä voivat vaikuttaa sen verran että päädyn olla ostamatta autoa olisi jotenkin outo ajoasento (esim. Tesla M3:ssa yllätyin, ehkä negatiivisesti, miten matalalla siinä istutaan; mutta ei sekään minua estäisi autoa ostamasta), tai se että perseeni puutuu pitkällä ajomatkalla. Tätä jälkimmäistä en pysty huomaamaan puolen tunnin koeajolla, siihen tarvitaan vähintään puolentoista tunnin ajo. Esimerkiksi vanhalla VW Polo Variantilla ja viime viikolla ajamallani työkaverin BMW:llä (toimin kuskina Tampereelta pääkaupunkiseudulle) huomasin perseeni puutuvan, kun taas esim. edellisellä autollani ,Toyota Auriksella, perseeni ei puutunut ollenkaan edes Tromssasta Helsinkiin ajellessa 1300km kahden päivän aikana.

Tärkeimmät asiat selviävät ajamattakin, esim. tiirailemalla tavaratilojen kokoja autokaupassa ja milllaiset kupinpidikkeet yms. kuskille ja matkustajille on, ja voi sen ajoasennonkin tarkistaa siellä ilman ajamistakin, istumalla autoon.

Olen miettinyt esim. Tesla Model Y LR ostoa, ja ainoa syy minulle käydä koeajamassa se olisi ajaa se kotiini jotta voin testata miten hyvin se mahtuu melko kapeaan parkkiruutuuni. Muuten en usko että sen ajaminen saisi minua ainakaan päättämään ettei se ole minulle sopiva auto.
 
Viimeksi muokattu:
Nissan Ariyassa pitäis tulla mukana latauskaapeli (Mode-3 (type 2)). Osaako joku sanoa että onko tässä joku adapteri mukana että saa kotona ladattua alkuun normipistokkeesta? Pitää tilata sähkäri että saa parempaa ratkaisua.
Jos spekseissä ei ole mainittu "matkalatauskaapelia" tai vastaavaa, sitten sellaista ei kai tule. Sama oli Zoella, mukana tuli 22kW AC-lataukseen pystyvä type2-type2-kaapeli, mutta suko-matkalatauskaapeli piti ostaa itse. Renault kyllä myi myös omaa matkalatauskaapeliaan lisävarusteena mutta se oli älyttömän hintainen, muistaakseni 700€ tjsp., kun kaupasta saa vastaavan varmaan alle 200€.

Käsittääkseni monissa ellei useimmissa sähköautoissa on toisinpäin, suko-matkalatauskaapeli tulee auton mukana mutta type2 AC-latauskaapeli pitää ostaa erikseen (lisävarusteena). Zoe (ja ehkä sitten Ariya) voivat olla poikkeus, sinänsä ihan hyvä että oli noin päin jotta varmasti tuli 22kW lataukseen pystyvä kaapeli enkä vahingossa ostanut jotain 11kW rimpulakaapelia kaupasta.

Eivät ne suko-latauspiuhat kovin kalliita ole, ja käsittääkseni autojen mukana tulevat suko-matkalatauspiuhat tuppaavat olemaan usein rajoitettuja 8A lataukseen, kun taas kaupasta saat suht halvalla vastaavanlaisen latauskaapelin jossa voit itse määritellä latausvirran esim. 6A/8A/10A/12A/16A (minä ostin tuollaisen kaapelin, oli halvimpia mitä löytyi ja toimii vielä kahdenkin vuoden jälkeen).
 
Viimeksi muokattu:
Näemmä Tanskassa saa jo koukulla. Aika jännä, että on EU maiden välisiä eroja. Lieköhän Traficomilla (tässäkin) sormensa pelissä.
Eiköhän ne ole tyyppihyväksynnöistä kiinni, valmistaja/maahantuoja päättää mitä luokitetaan ja minne ja mitä paperissa lukee. Traficom menee sen mukaan. Muissa maissa voi olla poikkeuslupia, tai valmistajan edustajat toimittaa propuskat että koukun voi laittaa.
Joku kävi asennuttamassa Teslaan koukun Itävallan Teslahuollossa, kun Suomen Teslalla ei ollut mahdollista. Itävallan Teslan papereilla homma sujui kotimaassa viranomaisten kanssa. Kotimainen viranomainen ei voi muuttaa auton vetomassaa, jos valmistajan edustaja ei anna paperia että näin voi tehdä. Toimii myös toisinpäin.

Joskus kyselin sitikan maahantuojalta, että kun teillä on superkamppistarjousauto, jonka päästöt on 102 g/km 16” vanteilla, mutta hinnastossa on tasan sama auto 15” peltivanteilla 99g päästöillä, niin onnistuisko mitenkään ostaa auto tuolla alemmalla päästöluokituksella? Miksi? No siksi että asukaspysäköinnin sais puoleen hintaan… No ei ollut mahdollista.
 
Näemmä Tanskassa saa jo koukulla. Aika jännä, että on EU maiden välisiä eroja. Lieköhän Traficomilla (tässäkin) sormensa pelissä.
Varmaankin ensimmäinen saapuva erä on jo matkalla ja tyyppihyväksynnät tehty. Samaa itsekin kyllä ihmetellyt, mutta ei tämä varmaan ole muille kuin meille hätähousuille ongelma :)
 
Vetomassa ei maksa mitään, mutta sen puuttuminen karkottaa osan ostajista jos haluaa ajokistaan joskus eroon. Jatkossa sähköautoja hankitaan yhä enemmän ykkösautoksi ja tämä tulee sitä myöten korostumaan.

Suurempi merkitys lienee kuitenkin värin valinnalla kuin vetokoukulla. Vetokoukku on taas sellainen turhake, jonka ainoa hyöty on muiden autojen naarmuttaminen 99% käyttäjistä. Itse en ole kuin pakun perässä ikinä sitä tarvinnut (eikä yhdessäkään autoistani ikinä ole ollut edes lisäosana ostettuna, enkä tiedä onko niihin edes saanut, ei kiinnosta) ja pakukin pitää kuitenkin lainata.
 
Suurempi merkitys lienee kuitenkin värin valinnalla kuin vetokoukulla. Vetokoukku on taas sellainen turhake, jonka ainoa hyöty on muiden autojen naarmuttaminen 99% käyttäjistä. Itse en ole kuin pakun perässä ikinä sitä tarvinnut (eikä yhdessäkään autoistani ikinä ole ollut edes lisäosana ostettuna, enkä tiedä onko niihin edes saanut, ei kiinnosta) ja pakukin pitää kuitenkin lainata.
Väri joo selkeästi tärkeämpi ku vetokoukku mutta ainakin noissa kyselyissä koukun merkitys nousee ihan kärkeen. En tosiaan tiedä mitä porukka aina on jonnekin kiskomassa eikä kärryn vetäjiä edes juuri liikenteessä näy. Omassa sellainen on kun sattui kuulumaan hintaan ja kertaakaan en mitään ole vetänyt sillä, ainoastaan näyttänyt kuinka se coolisti kääntyy sähköllä auton alta.
 
Mutta näkyykö se myynnissä vastaavasti? Aivan kuten "yli puolet miehistä suosii Porschea Dacian sijaan", mutta silti Dacia myy enemmän miehille kuin Porsche.
Kamuxin kyselyssä tuo, alkuvuonna 2020:
"Auton arvon säilyminen ei ole kovin tärkeä asia käytettyä autoa ostaessa.Vain viidennes, tarkemmin sanottuna 21 prosenttia vastaajista, autokauppaketju Kamuxin kyselyyn vastanneista pitää sitä erittäin tärkeänä asiana autovalinnan ratkaisua tehdessä.

Jopa vetokoukku on arvon säilymistä tärkeämpi. Se on erittäin tärkeä ominaisuus 27 prosentille vastaajista."
 
Kamuxin kyselyssä tuo, alkuvuonna 2020:
"Auton arvon säilyminen ei ole kovin tärkeä asia käytettyä autoa ostaessa.Vain viidennes, tarkemmin sanottuna 21 prosenttia vastaajista, autokauppaketju Kamuxin kyselyyn vastanneista pitää sitä erittäin tärkeänä asiana autovalinnan ratkaisua tehdessä.

Jopa vetokoukku on arvon säilymistä tärkeämpi. Se on erittäin tärkeä ominaisuus 27 prosentille vastaajista."
Meitä on joka lähtöön, itse en olisi valmis maksamaan vetokoukusta mitään. jos se olisi vielä sellainen mikä ei taitu 100% piiloon niin en maksaisi sellaisesta autosta yhtä paljon ku koukuttomasta vaan se olisi mielestäni rajusti arvoa alentava.
 
Vetokoukku on taas sellainen turhake, jonka ainoa hyöty on muiden autojen naarmuttaminen 99% käyttäjistä. Itse en ole kuin pakun perässä ikinä sitä tarvinnut (eikä yhdessäkään autoistani ikinä ole ollut edes lisäosana ostettuna, enkä tiedä onko niihin edes saanut, ei kiinnosta) ja pakukin pitää kuitenkin lainata.
Helmi vastaus. Turhake, koska minä.

Tuskin kaupunkien kerrostaloasukit tai tekkiläiset paljon koukkuja käyttää, mutta maalla tai omakotilähiöissä on aika paljon kärryjä pihoissa. Roudataan roskia, polttopuita, betonimyllyä, veneitä, hirviä, moottorikelkkoja, mönkijöitä jne. Itse en kärryä omista, mutta okt-asujana vajaa 10x tänäkin vuonna sellaista tarvinnut. Sitten kodin- tai hevosenraahaajat vielä päälle. Toki heille ei sähkis liene 1. valinta.

Isoja vetomassoja en itse ole pahemmin kaipaa, mutta yllättävästi kärrylle tullut käyttöä. Lisäksi koukkuun saa nykyään hyviä pyörätelineitä. Sähköautolla on muuten hieno vetää kärryä, ei rasitu kytkin.
 
Viimeksi muokattu:
Helmi vastaus. Turhake, koska minä.

Ei, vaan turhake jos sitä oikeasti ei käytetä. Se on vähän kuin se unelma omasta pellosta, jolla kasvattaa omia perunoitaan. Kiva idea, mutta harvempi oikeasti haluaa sitä tehdä. En tiedä missä päin landea asustelet, mutta ainakaan PK-seudun ympäristössä ei kukaan oikeasti yhtään kärryä liikuta ja täällä on kuitenkin suurin osa autokannasta.

En edes mökillä koe sellaista tarvitsevani, OKT-asujana vielä vähemmän. Enkä näe täällä OKT-alueella oikeastaan ikinä sellaista kenelläkään käytössä, yhden henkilön tiedän joka sellaista joskus käyttää. Yhdessäkään ykkösautossa tosin ei näy, nuokin ovat tasoa "romuttamolle kelpaisi" tai pakettiauto. Se on kuitenkin se todellinen tilanne mitä tulee kysyntään. Roskatkin menee oikeasti ihan muuta reittiä ja monestiko käytät oikeasti betonimyllyä omalla pihallasi (mitä ihmettä teet, jos sitä tarvitset viikoittain?).
 
Johan nyt koukkua tarvii fillaritelineelle, vaikka ei kärryä koskaan vedä. Ensi vuonna menossa auto vaihtoon ja sähkis todnäk tulossa ykkösautoksikin. Ilman koukkua en osta. Vetomassaa pitää olla myös, kärryäkin tulee vedettyä.

Kerrostaloasuja, joka ei pyöräile, ei varmaan koukkua tarvi. Moni silti tarvitsee tai tykkää siitä, että optio on olemassa.
 
1.Roskat
2.Polttopuut
3.Huonekalut
4.Hiekka

Siinä about se mihin kärryä vuosittain tulee käytettyä. Vielä ei suristimessa koukkua ole, eikä ehkä tulekaan ellei löydy halvempaa vaihtoehtoa kuin tuo Skodan oma.

Toisaalta perheen perheen kokoonpano sellainen että melkein joutuu kärryn ottamaan perää jos koko porukkalla lähtee pidempään reissuun sähköautolla.
 
Tää kyllä jakaa hyvin porukkaa. Ajatustasolla itelläkin että koukku pitäis olla, mutta viimeksi tarvitsin 15 vuotta sitten. Roskia ei nyt ihan niin helvetisti tule että pitäisi olla peräkärry. Joku rahasta hakee/vie/tms ne niinä harvoina kertoina kun niitä kertyy ihan pöljänä. Muuten ne menee kontissa/takapenkillä/taskussa. Polttopuut tuo joku tyyppi jolle maksan. Huonekalutkin tuo yleensä se taho mistä ne ostan, eikä niitä ihan joka viikko tule ostettua. Enkä niitä jatkuvasti myykään. Joku ehkä enemmän? Hiekkaa löydän aina rannalta. Polkupyöränkin poljen sinne mihin meinaan, eikä niitäkään ole tarvis kuljettaa. Mutta edelleenkin -- kaikilla tarpeemme. Kehtaisin veikata että peräkoukku on sellanen semi-myyttinen ja pyhä juttu, että se pitää olla, koska, mutta todelliset käyttöhetket on sitten oikeasti harvemmassa. Mennee omassa päässäni polttismiesten kusematta Lappiin -kategoriaan jonka vuoksi ei sähkistä osteta. Ja tottakai, kaikki syyt ovat oikeita ja valideja.
 
Ei, vaan turhake jos sitä oikeasti ei käytetä. Se on vähän kuin se unelma omasta pellosta, jolla kasvattaa omia perunoitaan. Kiva idea, mutta harvempi oikeasti haluaa sitä tehdä. En tiedä missä päin landea asustelet, mutta ainakaan PK-seudun ympäristössä ei kukaan oikeasti yhtään kärryä liikuta ja täällä on kuitenkin suurin osa autokannasta.

Itsellä taas ihan täysin päinvastainen kokemus. Asun PK-seudulla hieman arvokkaammalla pientaloalueella ja valehtelematta joka kolmannessa tai neljännessä pihassa on kärry ja varsinkin kesäaikaan kärryjä näkee todella paljon liikenteessä. Vanhemmat asuu toisella vastaavan tyyppisellä alueella ja siellä on ihan sama homma. Heillä itsellään on kärry säännöllisesti käytössä myös. Käyttö yleensä juurikin puutarhajätteen roudailua, polttopuita ym. Tykkäävät myös tori.fi:stä ostella huonekaluja ym. niin kärry on aika pirun näppärä.

Enemmänhän se ongelma taitaa varsinkin PK-seudulla olla, että vaikka säännöllistä tarvetta kärrylle olisikin, tontit on niin saatanan pieniä ettei kärryä mahdu oikein säilyttämään omassa pihassa.

Itsellä oli myös ehdottomana kriteerinä nykyiseen autoon vetokoukku. Ihan vaan koska harrastuksena kalastus ja tarkoituksena olisi traikkua kiskoa. Tosin juurikin tuon postimerkkitonttiongelman takia pitää vähän miettiä mihin hittoon sen trailerin saan pihassa laitettua.
 
Viimeksi muokattu:
Tää kyllä jakaa hyvin porukkaa. Ajatustasolla itelläkin että koukku pitäis olla, mutta viimeksi tarvitsin 15 vuotta sitten. Roskia ei nyt ihan niin helvetisti tule että pitäisi olla peräkärry. Joku rahasta hakee/vie/tms ne niinä harvoina kertoina kun niitä kertyy ihan pöljänä. Muuten ne menee kontissa/takapenkillä/taskussa. Polttopuut tuo joku tyyppi jolle maksan. Huonekalutkin tuo yleensä se taho mistä ne ostan, eikä niitä ihan joka viikko tule ostettua. Enkä niitä jatkuvasti myykään. Joku ehkä enemmän? Hiekkaa löydän aina rannalta. Polkupyöränkin poljen sinne mihin meinaan, eikä niitäkään ole tarvis kuljettaa. Mutta edelleenkin -- kaikilla tarpeemme. Kehtaisin veikata että peräkoukku on sellanen semi-myyttinen ja pyhä juttu, että se pitää olla, koska, mutta todelliset käyttöhetket on sitten oikeasti harvemmassa. Mennee omassa päässäni polttismiesten kusematta Lappiin -kategoriaan jonka vuoksi ei sähkistä osteta. Ja tottakai, kaikki syyt ovat oikeita ja valideja.
Minulla on koukku, mutten ole koskaan käyttänyt. Jos olisi joku mökki tai omakotitalo niin olisi varmaan paljon tarvetta. Vanhemmilla on parikin kärryä ja todella paljon aina käytössä. Mutta asuvatkin omakotitalossa. Lisäksi venetraileria jne. löytyy.

Toisaalta kyllä tulee kuljetettua autossa suht isojakin tavaroita kuten huonekaluja, pesukone jne. Jotenkin sellainen fiilis aina että jos jotain haluan/tarvitsen käyn sitten heti hakemassa itse enkä ala tilailemaan jotain kuljetusta joka tulee joskus sitten. Toistaiseksi kaikki on mahtunut kyytiin kyllä.
 
Minulla on koukku, mutten ole koskaan käyttänyt. Jos olisi joku mökki tai omakotitalo niin olisi varmaan paljon tarvetta. Vanhemmilla on parikin kärryä ja todella paljon aina käytössä. Mutta asuvatkin omakotitalossa. Lisäksi venetraileria jne. löytyy.

Toisaalta kyllä tulee kuljetettua autossa suht isojakin tavaroita kuten huonekaluja, pesukone jne. Jotenkin sellainen fiilis aina että jos jotain haluan/tarvitsen käyn sitten heti hakemassa itse enkä ala tilailemaan jotain kuljetusta joka tulee joskus sitten. Toistaiseksi kaikki on mahtunut kyytiin kyllä.
No täähän se. Ja jos joku juttu niin sille keksii enemmän käyttöä. Tosiaan itellä ei tässä +30v aikana ole kovin usein tullut kuljeteltua huonekaluja kuin muuttojen ja uusien -kalujen ostojen yhteydessä, ja silloin aina jollekin haalarityypille maksan että hoidapa. Sama pesukoneen kanssa, ja muutenkin kodinkoneet. Miesoletettu tulee paikan päälle korjaamaan jos menee rikki, ja jos ei saa kuntoon, uusi kun tulee niin vanha viedään samalla pois. Mutta kyllähän niitä käyttökohteita tottakai löytyy jos mahdollisuus on. Itellä kans se että kaikki on toistaiseksi mahtunu kyytiin ilman sitä peräkärryä. Voisin kuvitella että jos jaksaisin kärryä pitää ja omistaa, keksisin sille varmasti käyttöä. Voisi olla että ihan urheilun vuoksi käyttäisin sitä enemmän kuin oikeasti olisi tarvis. Ja en tässä siis mollaa kärryhenkilöitä -- kyllähän meillä kaikilla tarpeemme. Jos tässä enemmän ryhtyisi sellaiseksi tekijäukoksi niin kyllähän sitä käyttöä varmasti enemmän keksisi.
 
Toisaalta kyllä tulee kuljetettua autossa suht isojakin tavaroita kuten huonekaluja, pesukone jne. Jotenkin sellainen fiilis aina että jos jotain haluan/tarvitsen käyn sitten heti hakemassa itse enkä ala tilailemaan jotain kuljetusta joka tulee joskus sitten. Toistaiseksi kaikki on mahtunut kyytiin kyllä.

Joo sama. Tuollaiseen Golf-kokoluokan hatchbäkkiinkin mahtuu penkit kaadettuna yllättävän paljon kamaa.

Olen tähän asti kalastellut sellaisella vähän järeämmällä alumiinipohjaisella kumiveneellä, joka mahtuu muiden kalastusroippeiden, perämoottorin ym. kera just ja just tavalliseen henkilöautoon. Tämä on aika paskaista hommaa, mutta eipä tuo ole haitannut kun autotkin on olleet ns. loppusijoitettavia.

Mutta nyt kun on ekaa kertaa edes se parinkympin käytetty vähän tuoreemman vuosimallin auto, ei oikein tee enää mieli paskaista venettä, bensakanistereita sun muita kuskailla auton sisällä, joten traikkuhommiin siirtyminen (muutenkin kasvaneen elintason myötä) tuntui luonnolliselta. Vielä vähemmän haluaisin jollakin yli viidenkymmenen kiloeuron uudella sähköautolla sisällä säännöllisesti mitään kovin paskaista kuljetella.
 
Ei, vaan turhake jos sitä oikeasti ei käytetä. Se on vähän kuin se unelma omasta pellosta, jolla kasvattaa omia perunoitaan. Kiva idea, mutta harvempi oikeasti haluaa sitä tehdä. En tiedä missä päin landea asustelet, mutta ainakaan PK-seudun ympäristössä ei kukaan oikeasti yhtään kärryä liikuta ja täällä on kuitenkin suurin osa autokannasta.

En edes mökillä koe sellaista tarvitsevani, OKT-asujana vielä vähemmän. Enkä näe täällä OKT-alueella oikeastaan ikinä sellaista kenelläkään käytössä, yhden henkilön tiedän joka sellaista joskus käyttää. Yhdessäkään ykkösautossa tosin ei näy, nuokin ovat tasoa "romuttamolle kelpaisi" tai pakettiauto. Se on kuitenkin se todellinen tilanne mitä tulee kysyntään. Roskatkin menee oikeasti ihan muuta reittiä ja monestiko käytät oikeasti betonimyllyä omalla pihallasi (mitä ihmettä teet, jos sitä tarvitset viikoittain?).
Noh, Suomessa on ajoneuvorekisterissä kuitenkin yli miljoona peräkärryä, trailereita jne.
Kesällä näkee täällä keski-suomessa ysitiellä ihan jatkuvasti kärryjä veteleviä. Kaipa ne mökeilleen menee.
Ja onhan sitä käyttöä jos jonkinlaista. Mm. moottorikelkkakin on käytännössä vietävä reitille jossei asu kelkkareitin varrella böndellä.
Tai karting, crossi, enduro ties mikä.
Ja vaikka motorsportti on tärkeä niin onhan noita fillareitakin paljon koukkutelineissä kiinni vaikkei varsinaista kärryä olisikaan.
 
Mä en oikein ymmärrä tätä koukkukinaa.

Kyllähän ihmiset laittavat kaikkea muutakin "ei välttämätöntä", ostavat 4/5 ovisen auton vaikka 2 ovinen riittäisi, ostaa sen pykälää tehokkaamman mallin, automaattivaihteiston, nelivedon, citymaasturin jne... Ei noista mikään ole välttämätön ominaisuus tai varuste.
 
Mä en oikein ymmärrä tätä koukkukinaa.

Kyllähän ihmiset laittavat kaikkea muutakin "ei välttämätöntä", ostavat 4/5 ovisen auton vaikka 2 ovinen riittäisi, ostaa sen pykälää tehokkaamman mallin, automaattivaihteiston, nelivedon, citymaasturin jne... Ei noista mikään ole välttämätön ominaisuus tai varuste.
Mikäpä sitä oikeasti olisi aidosti tarpeellinen. Moni pärjäisi ilman koko autoa. Pärjättäisiin majassa yksin, jne.
 
Mä en oikein ymmärrä tätä koukkukinaa.
Koko koukkukeskustelu lähti siitä, että väitettiin sen olevan 99% turhake. Arvaahan sitä, mitä tuollainen epätosi väite teettää.

Kannattaa kuunnella sähköautomiesten jakso ID7:sta. Mielenkiintoista juttua, toinen ajoi kuitenkin noin 1000 km kyseisellä autolla, joten näkemystä syntyi. Aika hyvä matka-auto taitaa olla kyseessä. Taisi pakkaskelin keskikulutus olla noin 25kWh/100km.
 
Koukku tosiaan on itselläkin välttämätön. Jo pelkästään se, että lapsen pyörän saa koukkuun on viikottaisessa (ei ihan päivittäisessä) käytössä. Toki vetomassaa tarvitsee polttopuille yms., joka määrittää auton valintaakin. Koukun yleensä saa vetomassattomaankin.
 
Missähän sähköautoissa löytyy yhden polkimen ajo säädettävällä regenillä? Olen kuukauden ajellut Leafilla ja mielestäni siinä yhden polkimen ajossa regeneratio on liian voimakas joten ajo on helposti nykivää. D-moden Regen määräkin riittäisi jos se lisäisi hieman hidastuvuutta nopeuden hiljetessä ja pysäyttäisi kokonaan.
Tässä on lisäksi jarrupolkimessa vaarallisen huono tuntuma, ilmeisesti sen takia että regeneroi aluksi ja tuntuma on "simuloitu". Kylmällä kelillä tai täydellä akulla ei sitten tapahdu aluksi mitään. Jarrupolkimen pyhittäminen pelkästään mekaanisille jarruille voisi olla hyvä idea. Toimivan yhden polkimen ajon vuoksi iso osa energiasta tulisi kuitenkin talteen, tuntuma olisi hyvä ja levyt voisi putsata välillä.
 
Makuasioita tuo yhden polkimen ajo. Enyaqissa ei ole eikä ole kaivannut.
Jarrutuntuma on omasta mielestä hyvin luonnollinen. Normaalissa D-vaiteella ajossahan Enyaq rullaa ensisijaisesti melkein vapaasti, mutta jos huomaa edessä ajoneuvon tai navista huomaa että tullaan risteykseen niin jarruttaa regenillä voimakkaammin. Rattiläpysköillä voi napsutella regeniä lisää tai vähemmän, ja kaasua painaessa palaa automaatille. Hyvin kevyen automaattiregenin vuoksi ei ala talvella kiemurtelemaan kun löysää kaasun.
Mutta aina joutuu jarrulla pysäyttämään valoihin, mikä itselle vanhanaikaisena kuskina sopii.
 
Suurempi merkitys lienee kuitenkin värin valinnalla kuin vetokoukulla. Vetokoukku on taas sellainen turhake, jonka ainoa hyöty on muiden autojen naarmuttaminen 99% käyttäjistä. Itse en ole kuin pakun perässä ikinä sitä tarvinnut (eikä yhdessäkään autoistani ikinä ole ollut edes lisäosana ostettuna, enkä tiedä onko niihin edes saanut, ei kiinnosta) ja pakukin pitää kuitenkin lainata.
Meitä on moneen junaan. Ostaa moni suvejakin, vaikka autot ovat ihan järkyttävän rumia eikä kukaan uuno tee niin montaa kakaraa etteivätkö ne mahtuisi pikkusporttiin tai pitkin hampain johonkin sedaniin. Puhumattakaan, että siellä olisi tarvetta kuskata mukana puolta omaisuutta.
 
Missähän sähköautoissa löytyy yhden polkimen ajo säädettävällä regenillä? Olen kuukauden ajellut Leafilla ja mielestäni siinä yhden polkimen ajossa regeneratio on liian voimakas joten ajo on helposti nykivää. D-moden Regen määräkin riittäisi jos se lisäisi hieman hidastuvuutta nopeuden hiljetessä ja pysäyttäisi kokonaan.
Tässä on lisäksi jarrupolkimessa vaarallisen huono tuntuma, ilmeisesti sen takia että regeneroi aluksi ja tuntuma on "simuloitu". Kylmällä kelillä tai täydellä akulla ei sitten tapahdu aluksi mitään. Jarrupolkimen pyhittäminen pelkästään mekaanisille jarruille voisi olla hyvä idea. Toimivan yhden polkimen ajon vuoksi iso osa energiasta tulisi kuitenkin talteen, tuntuma olisi hyvä ja levyt voisi putsata välillä.
Leafissa kun laittaa Eco-moden päälle niin regen toimii loistavasti, eli lyhyellä kaasun helläyksellä hidastuvuus on maltillista ja jos kaasua ei paina uudestaan muutaman sekunnin kuluessa, niin hidastuvuus kasvaa. Talvella Eco-moden kanssa on muutenkin helpompi ajaa kun tehoa ei tule liikaa pienellä kaasun painamisella. Yhden polkimen ajossa regeniä säädetään nilkalla ja jalan nosto polkimelta saa oletettavasti maksimi regenin käyttöön. Uskoisin saman logiikan olevan käytössä myös muissa autoissa joissa on yhden polkimen ajo.
 
Sähköpakut vielä turhan kalliita verrattuna näihin perinnekärryihin. Lisäksi omassa käytössä vain huonekalujen kanssa olisi kätevämpi. Hankalampi kuormaajalla kipata hiekkaa pakuun sisälle, roskia helpompi heitellä ympäriltä kyytiin kuin luukusta sisään ja lisäksi maasturilla saa vedettyä aika heppoisenkin kärryn metsään. Sähkömaastopakua ei taida vielä edes olla?

Ehkä noita roskia (puutarha, puunkarsinta, pahvi, auton osat, rakennusjäte ym) saisi pienemmissä osissa vietyä peräkontissakin mutta aika tuomiopäivän touhua olisi.
 
Yhden polkimen ajon säädettävä regen = "kaasu"polkimella säätö. Ainakin Teslassa on sen verran tarkka ja selkeästi visualisoitu että tuo menee selkäytimeen aika pian. Esimerkiksi mutkatiellä huomaa kuinka ajattelematta tuo menee verrattuna jollain ratin läpysköillä säätelyyn.
 
Eikös sekä Kiassa että Huyndailla ole läpyskät ja myös yhden pedaalin ajo. Itse en myöskään yhtä pedaalia kaipaa.
 
Yhden polkimen ajon säädettävä regen = "kaasu"polkimella säätö. Ainakin Teslassa on sen verran tarkka ja selkeästi visualisoitu että tuo menee selkäytimeen aika pian. Esimerkiksi mutkatiellä huomaa kuinka ajattelematta tuo menee verrattuna jollain ratin läpysköillä säätelyyn.
Eikö tuo muissakin ole vastaava pl. se pysähdyksiin asti yhden polkimen ajo ei ole monessa. Läpysköillä saa muutettua moottorijarrutusta jos haluaa mutta muuten vastaavasti vähän kaasua painamalla saa rullaamaan ja kokonaan pois saa täyden moottorijarrun (riippuen 101 asiasta)

Tässä skodillacissa ehkä eniten itseä häiritsevä ajettavuuteen liittyvä asia on nuo jarrut. Koska ovat yhdistelmäjarrut niin aina kun poljinta painaa niin se on yllätys miltä nyt tuntuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 537
Viestejä
4 510 749
Jäsenet
74 416
Uusin jäsen
yeeyeeyee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom