Yleistä keskustelua sähköautoista

Leafissa kun laittaa Eco-moden päälle niin regen toimii loistavasti, eli lyhyellä kaasun helläyksellä hidastuvuus on maltillista ja jos kaasua ei paina uudestaan muutaman sekunnin kuluessa, niin hidastuvuus kasvaa. Talvella Eco-moden kanssa on muutenkin helpompi ajaa kun tehoa ei tule liikaa pienellä kaasun painamisella. Yhden polkimen ajossa regeniä säädetään nilkalla ja jalan nosto polkimelta saa oletettavasti maksimi regenin käyttöön. Uskoisin saman logiikan olevan käytössä myös muissa autoissa joissa on yhden polkimen ajo.
Täytyypä testata eco modea. Tuo Enyaqin automaattiregeni vaikuttaa kyllä fiksulta! Ja ei mitään lisäläpysköjä tarvitsisi kun olisi vaan asetus valikossa jota voisi muuttaa yhden polkimen ajoon, ja oikealla jarrulla loput vauhdit pois.
Eniten hasarditilanteita tuon lefan kans aiheuttaa kun jos et käytä e-pedalia ja pitää pysäyttää auto tarkasti on vähän arvoitus miten pysähtyy. Siis kun jossain vaiheessa vaihtuu regeni etenpäin vetäväksi ryöminnäksi ja siinä samalla survoo jalkaa siihen mummolan hetekalta tuntuvaan jarrupolkimeen. ei ole vielä kolissut mutta ihmeen vähä näistä sähköautojen jarruista on puhuttu arvostetuissa autojulkaisuissakaan mitä ihmettelen.
 
Oho oho, hieman metsänpeikko haiskahtaa ”vahvoissa mielipiteissä”.

Itsellä on kaikissa isommissa autoissa ollut koukku. Nuorempana tuli lainattua kärryä - ennen omakotitaloon muuttamista tuli hankittua oma kärry (2011). Kärryssä on semmoinen juttu, että kun sellainen on pihassa käyttöä kyllä löytyy. Varmaan itsekin tilailisin kamat kotiovelle, jos ei olisi kärryä. Mökkihommista ei sen sijaan tulisi yhtään mtään ilman - tarvinneeko tätä edes sen kummemmin avata (tietäjt tietää).

Joskus kärryllä tulee säilytettyä halkoja tai puutarhajätettä - ei ole päivän päälle tarvetta purkaa kuormaa tai voi kerätä useamman päivän ajalta kaatopaikkakuormaa. Kaivoin kärrylle oman parkkipaikan, kun ruohokaan ei oikein tuon alla kasva.

Että mitenkä tämä liittyy sähköautoihin? Semmoisella tulee tuota Respoa revittyä nykyään. Kärry liikkuu latauksella noin 300km kesällä, talvella vähemmän.
 
Itse en keksi V2L oikein mitään käyttöä vaikka ihan hellyyttäviä ne videot on kahvin keittämisestä auton latauspistokkeesta. Saman ajaa invertterilläkin ja monessa polttiksessakin on ihan suojamaadoitettu pistorasia sähkölaitteiden kytkentää varten.

V2G ja V2H on asia erikseen, niissä on oikeasti jotain järkeäkin.

Olishan se aika hienoa jos auto toimis mökin pääasiallisena akkuna. Ihan lyijyakustollakin akusto on mökin kallein yksittäinen komponentti eikä silti mahdollista esim. jäähdytystä tai lämmitystä sähköllä. Aurinkopaneelit ei maksa juuri mitään, mutta niitä ei kannata olla määrättömästi kun akustoa ei pysty järkevään hintaan laajentamaan.

Sähköautossa on luonnostaan helvetin suuri akusto joka mahdollistaisi vaikka ja mitä siellä mökillä ja aurinkopaneelit latais autoon öiden ja pilvisten päivien energian kyllä takaisin.
 
Jos olisi sähköverkon ulkopuolella oleva mökki niin olisi kyllä loistavaa jos voisi tehdä sinne sähköverkon jossa olisi ihan perus pistorasioita, aurinkopaneeleita ja sitten auton saisi kytkettyä akuksi tuohon niin että auto lataantuisi paneeleilla ja auton ollessa kytkettynä voisi käytellä normaalisti pistorasioita.

Joku pienempi akku sitten tuohon lisäksi vielä joka pitäisi jääkaapin päällä sillä välin kun käy sillä autolla kaupassa.

Kesällä varmaan toimisi kivasti, talvi tietysti vähän huono kun ei paista ka kovalla pakkasella auton akku kuluu ajossakin nopeasti niin ei välttämättä olisi niin paljon käytettävää energiaa kun autolla pitäisi sitten päästä vielä poiskin johonkin laturille.
 
Sellaista off-grid invertteriä odottelemassa joka osaa neuvotella CCS-protokollalla ja ladata / purkaa akkua tasajännitteellä…

AC:n tuottaminen autossa on hölmöä kun aurinkosähköjannuilla on se kolmivaiheinvertteri siellä kämpässä jo valmiina.
 
Kiinalainen CCS -chademo adapteri saatu toimimaan ilmeisesti!

Päivän ellei jopa koko vuosikymmenen paras uutinen. Vaikka en Leafia omistakaan, olen iloinen heidän autonsa jälleenmyyntiarvon moninkertaistumisesta ja latausmahdollisuuksien parantumisesta tien päällä. Kiinalaiset tekevät sen mikä Nissanin olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten.

Selvisikö videosta paljonko maksaa, onko kalliskin adapteri? Kun olin käsittänyt ettei tuo muunnos niin yksinkertainen ole. EDIT: Jaa, ilmeisesti tuo oli prototyypi vielä, mutta lupaavaa joka tapauksessa.
 
Toi on kyllä iso juttu Leafin käyttäjille, jos laite saadaan luotettavasti toimivana myyntiin.
 
Aftermarket virityksiä on ollut jo pitkään Ccs ja Tesla -puolella, joten vaikka tuo on "kehittyneempi" viritys niin eipä tuossa periaatteen tasolla mitään eroa ole. Oletan että laturi huolehtii itsestään ja jos adapterissa on jotain ongelmaa niin ongelmat keskittyvät sinne päähän (ja mahdollisesti autoon). Toki jos adapteri sulaa niin toki pistoolipää laturissa voi kärsiä mutta noihan ovat vaihdettavia osia sentään.
 
onko autoissa joissa on ns. yhden polkimen ajo tyypillisesti mitään tapaa aktivoida ryömintää?
Varmaan tottumiskysymys, mutta itse tykkään varsinkin pysäköidessä ja liikkelle lähtiessä että auto hiipii eteenpäin.
 
onko autoissa joissa on ns. yhden polkimen ajo tyypillisesti mitään tapaa aktivoida ryömintää?
Varmaan tottumiskysymys, mutta itse tykkään varsinkin pysäköidessä ja liikkelle lähtiessä että auto hiipii eteenpäin.
Teslan toteutus:
IMG_4833.jpeg
 
Olishan se aika hienoa jos auto toimis mökin pääasiallisena akkuna. Ihan lyijyakustollakin akusto on mökin kallein yksittäinen komponentti eikä silti mahdollista esim. jäähdytystä tai lämmitystä sähköllä. Aurinkopaneelit ei maksa juuri mitään, mutta niitä ei kannata olla määrättömästi kun akustoa ei pysty järkevään hintaan laajentamaan.

Sähköautossa on luonnostaan helvetin suuri akusto joka mahdollistaisi vaikka ja mitä siellä mökillä ja aurinkopaneelit latais autoon öiden ja pilvisten päivien energian kyllä takaisin.
Mikä nyt on järkevä hinta kenellekin. En katso että 30-50k autokaan olisi kovin ”järkevän” hintainen. Jos budjetit on satasia, niin autosta puhuminen ”halpana” on kyllä aika erikoista. Osta 3000€ halvempi auto ja kaksi 48V akkua.

Esim. 3000€:llä saa 9kWh akustoa jolla pyörii kesällä mökki kuin mökki aurinkopaneeleilla ja saa olla about kaikki sähkövehkeet mitä voi kuvitella.

 
onko autoissa joissa on ns. yhden polkimen ajo tyypillisesti mitään tapaa aktivoida ryömintää?
Varmaan tottumiskysymys, mutta itse tykkään varsinkin pysäköidessä ja liikkelle lähtiessä että auto hiipii eteenpäin.
Ioniq 5:ssa ryöminta menee automaattisesti päälle (asetuskysymys) kun laittaa pakin päälle tai lähtee parkkipaikalla liikkeelle. Taitaa korealaisissa muutenkin olla kattavin valikoima valita eri regen tapojen välillä. Löytyy one pedal driving, säädettävä regeni, auto regeni, täysin vapaa rullaus, jarrutus vain mekaanisilla jarruilla. Tesloissa esim. paljon niukemmat säätömahdollisuudet
 
Jos adapterin on ostanut (Euroopasta) niin tuskin siinä hyvää tapaa vastaan toimitaan millään tavoilla. Latausoperaattorit eivät toki vastaa vahingoista mitä autolle käy riippumatta mitä piuhaa/adapteria/autoa käytät jos latauslaite toimii kuten sen pitäisi.

Eiköhän tuo Eurooppaan rantaudu jos se toimii ja tulee todella suosituksi varusteeksi. Chademo kun tulee poistumaan suhteellisen pikaisesti ja varmasti olisi kiva pikaladata kuitenkin tarvittaessa.
 
Teslaanhan on kai jo pitkään ollut saatavilla adapteri joka muuntaa Chademo -> Type2 eli voi ladata Teslaa Chademo-laturilla.
Kai tuo jotenkin luulisi onnistuvan toisinkin päin rakentaa. Ihmettelen miksi ei ole jo tällaista tehty vuosia sitten. Jos tällainen adapteri olisi ollut edellisen autonvaihdon aikaan niin todennäköisesti itselläkin olisi Enyaqin sijaan Leaf.

Edit. Fixed CCS -> type2, ei ikinä muista että nämä on kaks eri asiaa, kai se on kun ovat niin yhdessä tuolla autossa.
 
Viimeksi muokattu:
Teslaanhan on kai jo pitkään ollut saatavilla adapteri joka muuntaa Chademo -> CCS eli voi ladata CCS Teslaa Chademo-laturilla.
Kai tuo jotenkin luulisi onnistuvan toisinkin päin rakentaa. Ihmettelen miksi ei ole jo tällaista tehty vuosia sitten. Jos tällainen adapteri olisi ollut edellisen autonvaihdon aikaan niin todennäköisesti itselläkin olisi Enyaqin sijaan Leaf.
Itseasiassa teslan chademo adapteri muuttaa chademon type2 pääksi. Vanhemmissa model s ja x malleissa on vain type2.
 
Aika puhdasta spekulaatiota jostain sopimusehtojen vastaisuudesta ja voit varmaan siirtyä muuhun ketjuun käsittelemään tuota jos siltä tuntuu.

Mutta erinomaista jos chademoakin pystyy jatkossa lataamaan koska Lidl omat laturit harvenevat (kumppanien lataustoteutus ei yleensä sisällä chademoa, esim. Ylöjärvellä viimeksi latailin Lidlillä, eikä chademoa näkynyt). Leaffeja, Outlandereita ja muita vastaavia on kuitenkin todella paljon edelleen liikkeellä vielä pitkään.

Myöskään Autoliiton tuomat AL latauspömpelit (yhteistyössä Virran kanssa) eivät sisällä chademoille mitään, joten aika todennäköistä että niitä ei merkittävissä määrin jatkossa tule enää mihinkään.
 
Lidl on Leaf ja Outlander ihmisten ainoa ystävä, en käytä termiä varma kun ryhmiä lueskellen sen tahon, joka Lidlin laturit on valmistanut toimivuus/huolto on kaikkea muuta.
 
Uudet halvemmat LFP akut alkaa olla aika vahvoja suorittajia. Viimeisimpänä massatuotantoon pääsi Zeekrin "kultapatteri". Zeekr 007 näyttäisi muutenkin aika kivalta ja hinnatkin tuolle LFP mallille jotain 31k$ vain.

Lataus mahdollista 500kW tehoilla ja Suomelle hyvänä uutisena, -10C asteessa lataus on vielä 25% nopeampaa. Enää ei lämmitetä akkuja laturille ajaessa vaan mielummin jäähdytetään.

 
Uudet halvemmat LFP akut alkaa olla aika vahvoja suorittajia. Viimeisimpänä massatuotantoon pääsi Zeekrin "kultapatteri". Zeekr 007 näyttäisi muutenkin aika kivalta ja hinnatkin tuolle LFP mallille jotain 31k$ vain.

Lataus mahdollista 500kW tehoilla ja Suomelle hyvänä uutisena, -10C asteessa lataus on vielä 25% nopeampaa. Enää ei lämmitetä akkuja laturille ajaessa vaan mielummin jäähdytetään.

 
onko autoissa joissa on ns. yhden polkimen ajo tyypillisesti mitään tapaa aktivoida ryömintää?
Varmaan tottumiskysymys, mutta itse tykkään varsinkin pysäköidessä ja liikkelle lähtiessä että auto hiipii eteenpäin.
Polestarissa on erikseen asettavisa OPD toiminta sekä ryömintä:

Position - Braking action

Off - No brake force is applied and the car rolls freely.

Low - Some braking action is applied.

Standard - High braking action.

OPD asetukset jäävät muistiin, eli tuota ei tarvitse joka ajokerralla asettaa. Siten on toinen asetus ryöminnälle (on/off)
 
Nio ET7 with 150 kWh semi-solid state battery achieves a 1,044 km range
Eihän tuo vielä riitä, Hangosta on Utsjoelle melkein 1400 km. Ja varmasti kulutus nousee kun samalla on joku Rosella trailerilla.

Noin vakavammin: hinta on kyllä kova tässä vaiheessa, mutta kyllä nuo osoittaa miten kehitys on hurjaa.
 
Dalan uusimmassa vidissä käsitellään toimivaksi todettua Chademo/CCS adapteria. Tosin beta versio vielä.



Jos Dala ei ole tuttu mutta sähköautot kiinnostaa niin suosittelen lämpimästi. Tosin lähinnä Lefa juttua mutta ihan mielenkiintoista, vaikka ei sellaista koskaan ole tullut omistettua.
 
Nio ET7 with 150 kWh semi-solid state battery achieves a 1,044 km range



Onkohan tämä sen armeliaamman Kiinalaisen kulutusstandardin mukaan mitattu? Artikkelissa ei sitä muistaakseni sanottu. Liekö se on WLTC / CAFC?
 
Onkohan tämä sen armeliaamman Kiinalaisen kulutusstandardin mukaan mitattu? Artikkelissa ei sitä muistaakseni sanottu. Liekö se on WLTC / CAFC?
Tuo oli vaan toimarin ja pomon kahdestaan ajama matka 100 % -> 3 %.

-1044 km
-maks. 90 km/h
-keskari 83,9 km/h
-ulkoilma -2 C...+12 C
-matkustamo +20 C
-kuorma ihmisineen 190 kg
-lähtö merenpinnasta 18 m
-perillä 23 m merenpinnasta
-reitin korkein kohta 316 m

Ajo ei ollut mikään ennätysyritys, vaan aiemmin on ajettu 1145 km samalla akulla. Varmasti menisi vieläkin pidemmälle, jos ajaisi hitaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä nyt on järkevä hinta kenellekin. En katso että 30-50k autokaan olisi kovin ”järkevän” hintainen. Jos budjetit on satasia, niin autosta puhuminen ”halpana” on kyllä aika erikoista. Osta 3000€ halvempi auto ja kaksi 48V akkua.

Esim. 3000€:llä saa 9kWh akustoa jolla pyörii kesällä mökki kuin mökki aurinkopaneeleilla ja saa olla about kaikki sähkövehkeet mitä voi kuvitella.


Tuo linkkaamasi vain alleviivaa pointtini.

Se akusto sinne mökille maksaa vitusti sen käyttömäärään nähden, kun kuitenkin sähköautoilijalla on se akku siinä autossaan aina mukana. Lisäksi se autossa oleva akku on käytettävissä myös talvisin vaikkakin niukemmin kun se pitää ladata kotona auringon sijaan (toisin kuin se mökin oma akusto)

Eri asia olisi jos täsmälleen samasta autosta olisi kaksi muuten identtistä versiota joista se ulostulolla varustettu auto maksaisi 3k enemmän jolloin 3k akku mökille olisi "ilmainen" mutta niin tuskin tulee koskaan käymään vaan niissä autoissa joissa on ulosotto energialle se ei ole hintaa nostava ominaisuus vaan on sitten todennäköisesti kaikissa saman mallin autoissa.
 
Tuo linkkaamasi vain alleviivaa pointtini.

Se akusto sinne mökille maksaa vitusti sen käyttömäärään nähden, kun kuitenkin sähköautoilijalla on se akku siinä autossaan aina mukana. Lisäksi se autossa oleva akku on käytettävissä myös talvisin vaikkakin niukemmin kun se pitää ladata kotona auringon sijaan (toisin kuin se mökin oma akusto)

Eri asia olisi jos täsmälleen samasta autosta olisi kaksi muuten identtistä versiota joista se ulostulolla varustettu auto maksaisi 3k enemmän jolloin 3k akku mökille olisi "ilmainen" mutta niin tuskin tulee koskaan käymään vaan niissä autoissa joissa on ulosotto energialle se ei ole hintaa nostava ominaisuus vaan on sitten todennäköisesti kaikissa saman mallin autoissa.
Kai meillä on vaan eri näkemys kun musta 1500-3000€ on halpaa verrattuna 50000€ hintaan ja susta päinvastoin.

Yhdessäkään Suomessa markkinoilla olevassa autossa ei tietääkseni ole mitenkään järkevästi toimivaa V2H toimintoa. Hyundai-konsernin vehkeistä saa 230V 16A ulos, mutta sekään ei toimi mitenkään fiksusti hybridi-inverttereiden / paneelijärjestelmien kanssa yhteen - ts. Akkua ei voi ladata samalla kun se on purkumoodissa.

Periaatteessa kai japanilaisissa autoissa toiminnallisuus olisi, mutta en oikein tiedä, että voiko noita ominaisuuksia käyttää euromalleissa.
 
V2G/V2X toiminnallisuuksia on tulossa eri valmistajilta, VAG on sitä jo alusta alkaen "yrittänyt" tuoda mutta ei oo näytössä näkyvää valikkoa vielä pidemmälle päässyt...
 
Kai meillä on vaan eri näkemys kun musta 1500-3000€ on halpaa verrattuna 50000€ hintaan ja susta päinvastoin.

Mitä ihmettä selität? Miten kaksi eri asiaa vertaantuisi halpuuden tai kalleuden suhteen?

Miten sen auton hinta vaikuttaa siihen, että paljonko mökin akusto maksaa? En missään vaiheessa esittänyt, että pitäisi maksaa jotain super extra lisähintaa autostaan tai että autot muuttuisi kalliimmaksi jos niissä olisi virran ulosotto.
Yhdessäkään Suomessa markkinoilla olevassa autossa ei tietääkseni ole mitenkään järkevästi toimivaa V2H toimintoa. Hyundai-konsernin vehkeistä saa 230V 16A ulos, mutta sekään ei toimi mitenkään fiksusti hybridi-inverttereiden / paneelijärjestelmien kanssa yhteen - ts. Akkua ei voi ladata samalla kun se on purkumoodissa.

Ja huonontaisiko se niitä autoja jotenkin jos sellainen joskus olisi?
 
Joo prkls nyt neuvottelemaan myyjän kanssa miten viime viikolla tilatun ID.7 hinta muuttuu. Tätä juuri jo hänelle manasin, että saletissa tulee joku alennus.
 
Todennäköisesti, ryhmässä muutama päivä sitten jo yksi purki pahaa oloaan ID4 arvonalennuksesta. :smoke:
 
Vaikuttaa ennemmin että perusmalli tuotiin normaalihinnaston alle ja keskimmäistä laskettiin vähän. Parhaiten varusteltu ei ilmeisesti muuttunut ollenkaan (tästä en mene takuuseen kun ei itselläni käsitystä mitä se aiemmin on maksanut). Mahtoiko laskea id7:n hintaa ollenkaan kun sen verran uusi automalli että tuskin tässä vaiheessa on tarvetta laskea hintaa kun ko. auto on ihan hyvin hinnoiteltu omaan segmenttiinsä (ja kiinnostus on ollut sen mukaista).
 
Miksi kaikki nämä valmistajat nyt pudottavat hintojaan kun moni on vakuuttanut että ei niiden tarvitse?
Eikai nyt kukaan kuvittele, että valmistajat puhuisi etukäteen tulevista hinnanalennuksista? Tottakai ne vakuuttaa, ettei hintoja tarvitse laskea, muutenhan se vähäinenkin myynti loppuisi.
 
Eikai nyt kukaan kuvittele, että valmistajat puhuisi etukäteen tulevista hinnanalennuksista? Tottakai ne vakuuttaa, ettei hintoja tarvitse laskea, muutenhan se vähäinenkin myynti loppuisi.
En nyt viitannut tuolla kommentilla automyyjiin ja valmistajiin vaan Teslan hinnanalennusten yhteydessä käytyihin somekeskusteluihin, joissa moni kovaan ääneen vakuutti että muiden valmistajien ei tätä tarvi tehdä kun kauppa käy kun siimaa ja muut valmistajat kuin Tesla eivät halua paskoa asiakkaidensa muroihin.
 
Onhan ennenkin ollut mallin oltua myynnissä hetken kaikenlaisia neliveto tai automaattivaihteisto tai vaikka molemmat perusmallin hinnalla kampanjoita ja erikoismalleja. Eipä ne nyt niin kauheasti alennuksista eroa paitsi ID.7 osalta joka on uusi malli.

Toisaalta auttaako ID mallejakaan parin tonnin alennus jos siinä on jotain häiritseviä ominaisuuksia? Eli jos vaikka ne kosketussäätimet tai sisustan muovisuus häiritsee niin onko väliä onko hinta 49 vs 55k€?
 
Onhan ennenkin ollut mallin oltua myynnissä hetken kaikenlaisia neliveto tai automaattivaihteisto tai vaikka molemmat perusmallin hinnalla kampanjoita ja erikoismalleja. Eipä ne nyt niin kauheasti alennuksista eroa paitsi ID.7 osalta joka on uusi malli.

Toisaalta auttaako ID mallejakaan parin tonnin alennus jos siinä on jotain häiritseviä ominaisuuksia? Eli jos vaikka ne kosketussäätimet tai sisustan muovisuus häiritsee niin onko väliä onko hinta 49 vs 55k€?

Ilmeisesti ainakin ID3:ssa tuo juuri tehty facelift ja sisätilan jotkin uudistukset on tuoneet sen tasolle, jossa sen olisi alun perinkin pitänyt olla. Nyt vielä hinnanlasku eli hintatasokin on ominaisuuksiin nähden jotenkin realistinen niin varmasti muuttuu houkuttelevammaksi puutteineenkin(nuo hiplausnapit yms)

 
Vaikuttaa ennemmin että perusmalli tuotiin normaalihinnaston alle ja keskimmäistä laskettiin vähän. Parhaiten varusteltu ei ilmeisesti muuttunut ollenkaan (tästä en mene takuuseen kun ei itselläni käsitystä mitä se aiemmin on maksanut). Mahtoiko laskea id7:n hintaa ollenkaan kun sen verran uusi automalli että tuskin tässä vaiheessa on tarvetta laskea hintaa kun ko. auto on ihan hyvin hinnoiteltu omaan segmenttiinsä (ja kiinnostus on ollut sen mukaista).
Kyllä ne uutisoinnin mukaan laskivat kautta linjan. Jossain näin linkin, jossa oli kerrottu jonkun yksittäisen hyvin varustellun mallin pudottaneen hintaansa 9000€:lla alkuperäiseen verrattuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 906
Viestejä
4 482 121
Jäsenet
74 028
Uusin jäsen
Karski85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom