Yleistä keskustelua sähköautoista

ID.7 vakio kesänakit ovat 19" ja lisärahalla saa 20". Itselle tulee 19", mutta kumien merkistä ei ole havaintoa. Edessä 235 ja takana 255, joten ei saa päittäin vaihdettua.
 
ID.7 on nyt tilattu. Kiitos kaikille keskustelijoille, kun vuoden verran näitä on vatvottu ensimmäisistä Teslan alennuksista. Mukavaa oli keskustella myyjän kanssa ja vääntää hinnasta. Jos tätä pitää sen 10v+, niin seuraava auto sitten pitää tilata vain netistä. Spekiksi tuli sininen Max+Travel ja 19" Nokian R5 EV. Toimitus tammikuun lopulla tai helmikuun alussa. Siitä meneekin sitten varmaan suoraan osittaiseen PPF-suojaukseen ja kun tämä on kunnossa niin ei muuta kuin kusematta Lappiin.
Suosittelen reilu pari vuotta ID4:n omistaneena vahvasti harkitsemaan jatkotakuun hommaamista etenkin jos on tarkoitus pitää autoa pitkään. Volkkarilla putoaa hanskat tiskit kaikkien "takuu"korjauksien suhteen heti kun 2 vuotta lävähtää mittariin. Autona ID7 on varmasti mainio. Sähköautona toivottavasti paljon parempi kuin ID4.

Edit: samoin kannattaa vielä harkita nastoja kitkojen sijaan tuossa takapotkulla. Nyt itsellä kaksi takapotkusähkäriä alla toinen kitkoilla (ID4) ja toinen nastoilla (Ioniq 5). Vaikka nastat ropisee ikävästi, niin aivan järkyttävä ero pidossa ja "turvallisuudentunteessa" nastojen eduksi.
 
Neliveto Ioniq 5 ja Goodyearin kitkat, niin kyllähän sen perän pidon katoamisen huomaa, jos kaasua vähän polkaisee. Oletuksena siinä on etupään mukaan tulo vasta suuremmilla tehoilla. Snow-modessa veto tulee heti kaikille pyörille ja lähtee todella nätisti. Viereisellä kaistalla vajaaveto ruopii nastoja rullalle. Kiillotetulla jäällä jarrutus on oma lukunsa, mutta siihen ei tietysti vetotapa vaikuta mitenkään. Kerran kun kitkoilla on tottunut ajamaan ja ennakoimaan, niin paluuta nastoihin ei ole. Miissä on kyllä pysynyt nastat (en muista merkkiä, joku isoista) todella hyvin jo 3 talvea. Bensalla toinen käyttäjä ruopi nastat vekeen eli sähköisestä voimalinjasta on tähänkin iloa.
 
Onko täällä ketään Byd Sealin tilannutta? Ois kiva lukea kokemuksia autosta. Ja nimenomaan nelivedosta ei kai kukaan takavetoa osta enää nykyään..
 
  • Tykkää
Reactions: TTE
Ei oo bydeistä kokemusta, mutta ainakin attossa todella kalliin kuuloinen huolto-ohjelma.
IMG_2962.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Onko akun jäähdytysneste oikeasti noin kallista vai ottaako pidemmän takuun antajat lisähintaa millä maksavat takuun?
 
Perustuuko tämä arvio ID7 ylivoimnaisesta toimintamatka valmistajan antamiin arvoihin, vai tosielämään? Harmillisesti mukana ei ole kuin yksi VW:n tekele.

Melkoista tykitystä kyllä mersulta ja bemarilta lupaukset vs todella positiivinen totuus.
 
Onko täällä ketään Byd Sealin tilannutta? Ois kiva lukea kokemuksia autosta. Ja nimenomaan nelivedosta ei kai kukaan takavetoa osta enää nykyään..
Paha siitä on kokemuksia kertoa kun tulee vasta koeajettavaksi välipäivillä(?), tai sen suuntaista myyjä lupaili ja itse autot sitten helmi-maalis akselilla ellen ihan vihkoon muista.
Tyypit tuli otettua kyllä Han ratissa ja kylläpä tuntui oma model 3 sen jälkeen ankealta ja vanhanaikaiselta, aivan kuin olisi hypännyt johonkin hinnat alkaen fiiattiin :D
 
Tuossa käytännössä maksatetaan se takuu asiakkaalla. Tämä ei sinänsä tullut yllätyksenä, mutta kannattaa huomioida kun näiden hankintaa pohtii ja pitää kiinalaisia jotenkin ylivoimaisen edullisina. Nimim. pösön eka huolto 70€.

Ei nuo hintalaput aivan pahoja ole premi-marmoriin tottuneena, mutta tiheään saisi laukata huollossa. Täällä tulossa sähköön ensihuolto nyt maalis-huhtikuussa (juuri ennen kuin takuu done), varmaan vähän reilu 100tkm:ssa ja hintalappu jarrunesteineen & raikkari 450e. Toki samoihin kilsoihin Atton kanssa palanut 2100e eikä taida saada lasipalatsi-experienceä eikä plussapisteitä :cool:
 
Enemmän taitaisi ainakin itselle olla ongelmana jatkuva huollossa ramppaaminen, kun paljon ajaa. 20 tkm/huolto on kuitenkin surkea väli mihin polttiksetkin pystyi helpolla.
 
Enemmän taitaisi ainakin itselle olla ongelmana jatkuva huollossa ramppaaminen, kun paljon ajaa. 20 tkm/huolto on kuitenkin surkea väli mihin polttiksetkin pystyi helpolla.

Ois kiva tietää mitä itse huoltoihin kuuluu. Raitisilmasuodatin joka kerta + jarrunesteet toki kahden vuoden välein, mutta mitä muita öljyjä ja vastaavia siinä vaihdetaan?
 
Olisi kiva tietää miten jarrunesteiden vaihto ja raikkari maksaa 450e...

Sen takia siinä varmaan on muutakin mukana ja olisi kiva tietää mitä. Huolloissahan voidaan käydä eri asioita läpi eri valmistajilla, esim. Range Roverilla käytiin aina koko alusta läpi myös joka huollossa (ja siitä sai raportin mukaansa), oletettavasti ajatuksella jos joku olisi sen maastoon vienyt.
 
Sen takia siinä varmaan on muutakin mukana ja olisi kiva tietää mitä. Huolloissahan voidaan käydä eri asioita läpi eri valmistajilla, esim. Range Roverilla käytiin aina koko alusta läpi myös joka huollossa (ja siitä sai raportin mukaansa), oletettavasti ajatuksella jos joku olisi sen maastoon vienyt.

Veikkaan että tältä firmalta ei saa videoitua raporttia kuten Mersulta mutta joo, jotain muutakin on pakko olla.
 
Sen takia siinä varmaan on muutakin mukana ja olisi kiva tietää mitä. Huolloissahan voidaan käydä eri asioita läpi eri valmistajilla, esim. Range Roverilla käytiin aina koko alusta läpi myös joka huollossa (ja siitä sai raportin mukaansa), oletettavasti ajatuksella jos joku olisi sen maastoon vienyt.

Juu siis sähkösen kiinteä 2v määräaikaishuolto oli joku 300 ja siihen päälle ruksitettuna raitisilmansuodattimen vaihto ja jarrunesteet joilla hinta pomppasi tuohon 450 kulmille.

Laakkosella BMWn huollosta tuli kanssa videomatskut ja kommentit miltä näytti ja mitä tulossa. Ihan hauska lisä.

Oleellisin juttu marmorin huollossa tuntuisi olevan liikkumisturvan jatkuminen, jota onkin saanut nykyisen kanssa käytellä ihan huolella latausliittimen lukituksen sulattelun kanssa. Mutta josko nyt perjantain huollossa saisivat lopullisen ns. end to end fiksin tuohon ongelmaan. Omalla biilillä nykyisellään pakkasraja on noin -8..-10’C kun vuosi sitten vielä vaati vähintään -20’C (siihen asti kunnes latausliittimen lukitus vaihdettiin ensimmäisen kerran).

Toisena GW-caset toimineet ok kun huoltohistoria on ollut täysin jiirissä.
 
Viimeksi muokattu:
Joku kyseli onko kokemusta Sealistä? Mulle tulossa helmikuussa ja kertoilen kyllä kokemuksia sitten. Vertailun vuoksi muuten Seal Excellence vs vaikkapa i4 M50. Sellaisen omistaja taannoin tuossa kertoili, että jos haluaa sellaisen vastaavilla varuisteilla kuin Seal, olisi hintaa semmoiset 30-40 000 euroa enemmän. Sillä summalla makselee huoltojakin jo kivasti. ;)
Sitä muuten ihmetellyt, että miten näillä muilla merkeillä, paitsi korealaiset, ei ole vielä tarjota V2L-ominaisuutta, kun kiinalaisillakin se jo on? Teslallakin ollut sen kehittämiseen jo 10 vuotta aikaa.
Huoltoväli oli muuten aikaisemmin Hyundaillakin 1v/15tkm, kunnes nostivat sen 2v/30tkm. Samalla takuu tippui 7 vuodesta 5 vuoteen. Näin tulee kiinalaisissakin todennäköisesti jonkin ajan kuluttua tapahtumaan.
 
Joku kyseli onko kokemusta Sealistä? Mulle tulossa helmikuussa ja kertoilen kyllä kokemuksia sitten. Vertailun vuoksi muuten Seal Excellence vs vaikkapa i4 M50. Sellaisen omistaja taannoin tuossa kertoili, että jos haluaa sellaisen vastaavilla varuisteilla kuin Seal, olisi hintaa semmoiset 30-40 000 euroa enemmän. Sillä summalla makselee huoltojakin jo kivasti. ;)

Ihan kevyesti on i4M50 kun siihen ruksaa kaiken niin 30-40k kalliimpi, onhan lähtöhintakin jo parikymppiä enemmän ja silloin on manuaaliset penkit ilman hudia jne.
Tosin toinen on bmw ja toinen on kiinalainen byd. Ei bemari, oli siitä mitä merkkinä mitä mieltä hyvänsä ni ikinä ole siellä halvimpien autojen kanssa kilpaillut vaikka monilla onkin ollut ominaisuudet samat tai jopa paremmat. Toistaiseksi siinä maksetaan myös merkistä kuin myös mersussa audissa jne. Ajat saattaa toki muuttua.

Seal esitteen mukaan lähes 5 metrisessä autossa on reilu 5m kääntöympyrä? Minissä ja fiat 500 on noin 10m. Saa olla aika rajusti ohjaava nelipyöräohjaus kyllä?
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautomiesten podcasti 193 ja 15.15 lähtien tuosta Sealista tarinointia (löytyy esim. YouTubesta).

Ajoasentoa kannattaa mennä kokeilemaan ja ainakaan tuossa vaiheessa talvilömmitys ei ollut tiedossa eikä navi osannut tuossa vaiheessa ainakaan reitittää latureiden kautta. Voi olla tietty että softa oli ihan esiversiota vielä...

Näissä on isoimpana riskinä, että softa on ihan paskaa. Tokihan sitä varmasti päivitetään ja Seal on autona sisältä ainakin noiden höpinöiden mukaan hyvälaatuinen (parempi siis kuin esim. Tesla). Mutta en koeajamatta lähtisi ostamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä on se ero, että tuolla bemarilla on arvoa vaihtoautorivissä siinä missä tuollaista kiinalaista ei varmaan mielellään oteta vaihdossa ja sen arvonalenema lienee massiivinen. Kannattaa siis ottaa tämäkin huomioon.

Eli kiinalaisen kanssa voi joutua samaan ongelmaan kuin Teslan kanssa? No.. aika moni on silti ostanut Teslan, joten miksei BYDiäkin?
 
Eli kiinalaisen kanssa voi joutua samaan ongelmaan kuin Teslan kanssa? No.. aika moni on silti ostanut Teslan, joten miksei BYDiäkin?
Teslalla kaikesta huolimatta on aika hyvä ja premium imago monien ihmisten mielissä. Kiinalaisilla taas on kaikkien mielissä aika huono imago.
 
Siinä on se ero, että tuolla bemarilla on arvoa vaihtoautorivissä siinä missä tuollaista kiinalaista ei varmaan mielellään oteta vaihdossa ja sen arvonalenema lienee massiivinen. Kannattaa siis ottaa tämäkin huomioon.
Laitas tilastoja ja faktaa. Ostan muuten toisen kiinalaisen auton sun kiusaksi.

Viimeiset 2 saksalaista premium autoa jotka olen ostanut ovat menettäneet 90 senttiä per km ja 182 senttiä per kilometri arvoa siinä kohtaa kun ne ostin. Jälkimmäinen on täyssähkö. Eniten arvoa katoaa juuri tuosta premium-ilmasta, joka tarkoittaa kielitaitoisille jo intuitiivisesti lisähintaa samasta. Matematiikkaan perehtynyt huomaa että 27900e hintaisessa MG4ssä on sama polttoaineen säästöpotentiaali kuin saksalaisessakin, joten vaihtoehtona öljypäristimelle sen käyttöarvo on sama ja arvonpudotus siten rajallinen.
 
Toki saksalaisissa on joo vähän premiumia hinnassakin, mutta eiväthän autot ole yhtään samanlaisia. Kullakin merkillä/mallilla on ne hyvät ja huonot puolet. Se että vakiona hinta on halvempi tarkoittaa vain sitä että hinta on halvempi. Ostaahan ihmiset eri hintaisia talojakin erilaisiin tarpeisiin/mahdollisuuksiin niin sama pätee autoihinkin.

Lähinnä nykyinen meno mennyt naurettavuuksiin niiltä osin, että ostetaan käyttöautoa koeajamatta. Jonkun luksusmerkin /urheiluauton oston koeajamatta vielä ymmärrän kun on kokemuksia merkin edellisistä autoista eikä sillä loppujen väliksi ole talouden osalta väliä vaikka ko. autolla ei edes juuri ajaisi.
 
Joku kyseli onko kokemusta Sealistä? Mulle tulossa helmikuussa ja kertoilen kyllä kokemuksia sitten. Vertailun vuoksi muuten Seal Excellence vs vaikkapa i4 M50. Sellaisen omistaja taannoin tuossa kertoili, että jos haluaa sellaisen vastaavilla varuisteilla kuin Seal, olisi hintaa semmoiset 30-40 000 euroa enemmän. Sillä summalla makselee huoltojakin jo kivasti. ;)
Sitä muuten ihmetellyt, että miten näillä muilla merkeillä, paitsi korealaiset, ei ole vielä tarjota V2L-ominaisuutta, kun kiinalaisillakin se jo on? Teslallakin ollut sen kehittämiseen jo 10 vuotta aikaa.
Huoltoväli oli muuten aikaisemmin Hyundaillakin 1v/15tkm, kunnes nostivat sen 2v/30tkm. Samalla takuu tippui 7 vuodesta 5 vuoteen. Näin tulee kiinalaisissakin todennäköisesti jonkin ajan kuluttua tapahtumaan.
Ihan mielenkiinnosta niin millaisella korolla tuo seal irtosi, siihen ei oikein kamppiksia ole ollut kuin nuo yleiset? Itselläni tosiaan alkaa polttelemaan tuo auton vaihto ja i4 oli pitkään ykkönen mutta alkaa hieman houkuttelemaan pahasti tuo seal jos on lähelläkään byd han laatua. Samoin hintaeroa kertyy aika reippaasti jopa käytettyihin i4 malleihin.
 
Nätti auto tuo BYD Seal, voi olla että alkaa näkymään liikenteessä reippaasti. Sisältä varsinkin tuolla vaalealla nahkasisustalla on kuvissa tosi näyttävä. Täytyy käydä koeistumassa kuten BYD Tang. Se oli myöskin laadukkaan oloinen sisältä ruskeine nahkoineen. Takapenkin istuma-asento oli selkänoja taaksepäin kallistettuna tähän asti paras mitä olen istunut.

Jännä vaan kun Tangissa tuo latausteho on hitaampi yhdistettynä melko kehnoon WLTP-lukemaan. Esimerkiksi e-tron saa rangessa paljon anteeksi hyvällä lataus curvella.
 
Nätti auto tuo BYD Seal, voi olla että alkaa näkymään liikenteessä reippaasti. Sisältä varsinkin tuolla vaalealla nahkasisustalla on kuvissa tosi näyttävä. Täytyy käydä koeistumassa kuten BYD Tang. Se oli myöskin laadukkaan oloinen sisältä ruskeine nahkoineen. Takapenkin istuma-asento oli selkänoja taaksepäin kallistettuna tähän asti paras mitä olen istunut.

Jännä vaan kun Tangissa tuo latausteho on hitaampi yhdistettynä melko kehnoon WLTP-lukemaan. Esimerkiksi e-tron saa rangessa paljon anteeksi hyvällä lataus curvella.
Tang ja Han oli kyllä kovasti liipasimella että käyn ostamassa tuolta ruotsinpuolelta n. 48-49ke hintaan uutena, mutta ac lataus on 1 vaihe. Ihan hieman epäilyttää tuollaisen käytännöllisyys sitten arkiajossa kun lataukset on 99% tuosta latauslaitteesta kotona. Puolan pojilla on joku 2 vaihetta yhdistelevä jolla nyt kai saisi edes sen 7kw latauksen ehkä tehtyä mutta en tiedä jaksaako nähdä vaivaa tuon rahoituksen järjestämisen kanssa. Vakuudettoman luoton korko 2.9%+3kk euribor ja vakuudellisen luoton järjestelyssä omat kiemuransa (pitäisi 1 osakekirja sähköistää sitten).
 
Todennäköisesti on katsottu, ettei tuolla ominaisuudella ole riittävästi kysyntää ja Elon on sanonut ettei pidä siitä ajatuksesta. Ihan "kiva" ominaisuus, mutta käytännön tilanteissa sille on vaikea keksiä käyttöä. Kyseessä on ihan perus sähkötekniikkaa, joten mitään kehittämistä se ei vaadi.
Tuo V2L on nimenomaan niitä järkeviä ominaisuuksia, jolle helposti löytää useitakin järkeviä käyttökohteita. Sähkisten myötä yksi isoista positiivisista eroista polttiksiin.
 



Nolla tähteä, mitä ihmettä? Toisaalta ihmishengellä ei taida Kiinassa olla paljon arvoa.
Hämmentävää, kun MG4 sai kuitenkin viisi tähteä. Melkoista heittoa...

Edit. Jaa, ei lopulta ollut Suomessa myytävä eikä edes sähköauto, ninjaeditoiko ne tuon jutun
 
Viimeksi muokattu:



Nolla tähteä, mitä ihmettä? Toisaalta ihmishengellä ei taida Kiinassa olla paljon arvoa.
Toi ei taida ollenkaan sama auto mikä Suomessa on myynnissä? Taisi olla täysin karvalakkimalli jossa ei edes ollut 90-luvun turvavarusteita?
 
Itse en keksi V2L oikein mitään käyttöä vaikka ihan hellyyttäviä ne videot on kahvin keittämisestä auton latauspistokkeesta. Saman ajaa invertterilläkin ja monessa polttiksessakin on ihan suojamaadoitettu pistorasia sähkölaitteiden kytkentää varten.

V2G ja V2H on asia erikseen, niissä on oikeasti jotain järkeäkin.
Varmaan käyttökohteita alkaa yhtäkkiä löytymään, kun ominaisuus saadaan myös Teslaan. Samoin kuin pierutyynyt ja valoshowt on niitä mitä kaikkia tarvitsevat.

Tuosta V2L rakentaa muutamalla satasella vaikka varavirran omaan kämppään sähkökatkoja varten tai tuo sähköt sähköttömälle mökille tärkeimpien sähkölaitteiden varalle. Ja niille jotka autoissa haluaa yöpyä niin saa kaikki mahdolliset sähkölaitteet käytettäväksi erittäin helposti eikä tartte huudattaa polttomoottoria käytön aikana. Onhan noitakin, jotka vetäneet vaunun jonnekin syrjään ja saanut autosta sähköt vaunuun.
 
Varmaan käyttökohteita alkaa yhtäkkiä löytymään, kun ominaisuus saadaan myös Teslaan. Samoin kuin pierutyynyt ja valoshowt on niitä mitä kaikkia tarvitsevat.

Tuosta V2L rakentaa muutamalla satasella vaikka varavirran omaan kämppään sähkökatkoja varten tai tuo sähköt sähköttömälle mökille tärkeimpien sähkölaitteiden varalle. Ja niille jotka autoissa haluaa yöpyä niin saa kaikki mahdolliset sähkölaitteet käytettäväksi erittäin helposti eikä tartte huudattaa polttomoottoria käytön aikana. Onhan noitakin, jotka vetäneet vaunun jonnekin syrjään ja saanut autosta sähköt vaunuun.
Onnistuuko saareke toiminnallisuuden luonti muutamalla satasella? Sähkökatkon aikanahan aurinkopaneelitkaan ei saa tuottaa kämppään sähköä jos ei kämppää ensin irrota julkisesta sähköverkosta fyysisesti.
 
Onnistuuko saareke toiminnallisuuden luonti muutamalla satasella? Sähkökatkon aikanahan aurinkopaneelitkaan ei saa tuottaa kämppään sähköä jos ei kämppää ensin irrota julkisesta sähköverkosta fyysisesti.

Onnistuu, kun se ei vaadi kuin syötönvaihtokytkimen ja kojevastakkeen (ja tietysti varasyötettävien laitteiden sopivan ryhmittelyn). Aurinkopaneeleiden kanssa pitää olla lisäksi semmoinen invertteri joka pystyy syöttämään saareketta ja mielellään akutkin ja niistä sitä hintaa tulikin ihan eri malliin.
 
Toisessa meidän sähkiksessä taitaa olla, mutta en ole ikinä käyttänyt. En usko, että kaipaan sitä Teslaankaan. Varmasti niitäkin on jotka tuota kaipaavat, mutta lienee vähän sama kuin vetokoukku. Toisille välttämätön toisille täysi turhake.

Näinhän ne on, mutta toisaalta jotkut vielä nukkuvat autossakin. Heille varmasti tuo voisi olla kätevä, tai jos tykkää nukkua teltassa, niin voisi vetää pitkän jatkoroikan. Itse olisin kyllä monesti keksinyt käyttöä, varsinkin mökillä on paikkoja joihin autolla pääsee, mutta minne ei ole vedetty sähköjä. Saisin sitä kautta muutaman sähkötyökalun käyttööni.

Eikä se vedenkeitinkään lopulta hullummalta kuulosta, nythän asian ratkaisee kantamalla mukana kaasusäiliötä, samalla kun iso akku odottelee. Mitä taas tulee talon varmistukseen, niin itselleni riittää toki että saisi vesipumpun päälle pitkässä sähkökatkossa, mutta toisaalta enpä muista pitkää sähkökatkoa.
 



Nolla tähteä, mitä ihmettä? Toisaalta ihmishengellä ei taida Kiinassa olla paljon arvoa.

Juttua oikaistu:

Oikaisu kello 13:57: Otsikkoa ja leipätekstiä korjattu kauttaaltaan. Aiemmin jutussa puhuttiin Suomessa myytävästä MG 5 -täyssähköautosta. Kyse on kuitenkin paljon edullisemmasta polttomoottorimallista, jota ei myydä Suomessa. Esimerkiksi Suomessa myytävä MG 4 -sähköauto on saanut samaisessa turvallisuustestissä täydet viisi tähteä.
 



Nolla tähteä, mitä ihmettä? Toisaalta ihmishengellä ei taida Kiinassa olla paljon arvoa.
Olis mielenkiintoista tietää kuinka paljon ja miten tuo Australian turvatesti eroaa Euro NCAP:sta.
 



Nolla tähteä, mitä ihmettä? Toisaalta ihmishengellä ei taida Kiinassa olla paljon arvoa.

Toisaalta Kiina menee siitä mistä aita on matalin, joten ei tämä yllättävää ole. Eihän kukaan tiedä kuoriiko noistakin maalit vuodessa parissa, millainen alusta oikeasti on ja mitä kestää, millainen ruostesuojaus, akun degredaatio yms. Yleisesti jo on kiinalaisten kanssa tehnyt töitä, voi todeta että vuodessa kahdessa siellä valmistettu tuote on yllättävän huono tuon ajan jälkeen ja käytännössä paalikamaa. Näin ainakin teollisuuden puolella, joten mahtaakohan olla ihan niin paljon eri asia tuo autoteollisuuskaan.
 
Sähköautojen päälle 2000W V2L on aika eri tavalla käyttökelpoista, kuin polttisten 150W töpselit tai tupakansytkäinvertterit. Ei varmasti ole kaikille tarpeellinen ominaisuus, mutta sama toki koskee mitä tahansa auton ominaisuutta (pl. itse autous, eli mahdollisuus liikkua). Mielelläni lämmittäisin suorasähköllä lämpiävän osan kämpästä auton akusta talven kalleimpina tunteina tai vaikka ajelisi Ilppiä.
Sähköttömästä mökistä tai poikkeustilanteista puhumattakaan.
 
Mökillä kun on lähinnä aurinkopaneelien avulla jääkaappi kesällä, niin jatkaisihan tuo sekä keväällä että syksyllä mökkeilyä pidemmälle ja poistaisi tarpeen roudata generaattoria työskentelypaikoille erilaisissa rakenteluprojekteissa. Akkukäyttöisillä laitteilla toki pääsee jo pitkälle nykyään, mutta toisihan tuo joustavuutta. Auttaa myös jos perheen/tuttavan sähköauton range loppuu ja pitää mennä tien varresta pelastamaan.

Onhan noita pistorasioita sähköpickupeissa ja polttisversioissakin, mutta ei se mielestäni sähköautokäytössä ole niin näppärä kuin käyttää adapteria jolle on jo paikka valmiina (lähinnä sen takia, että valmistajan pitää sellaiset rakentaa auton ulkopuolelle erikseen).
 
Paras olisi jos autossa olisi yksinkertaisesti pistorasia esim. takakontissa, trunkissa, matkustamossa tai auton ulkopuolella. Mahdollisesti sellainen nähdään ensimmäisenä Teslalta, koska Elon ei noille latausporttiin kytkettäviin adaptereihin ole lämmennyt.
Ei valitettavasti nähdä Teslassa tätä ensimmäisenä.
 
Korealaiset E-GMP autot ovat itseasiassa juurikin 3,6 kW tehoon kykeneviä V2L-ominaisuudellaan. Yksivaihdevirtaa, mutta kyllä tuolla yhtä jääkaappia, LED-valoja, telkkaria ja pelitietokonetta esimerkiksi voisi ajella samaan aikaan maltillisella käytöllä.
 
Eikös Cybertruckissa ole suoraan käypäset pistorasiat? Amerikkalaiset tavan että ”voimavirta” pistorasiat.

Mutta eikös F-150 Lightningissa ole ollut molemmat myös jo iät ja ajat?

Fordin sivuilta:
  • Enhanced Pro Power Onboard: Available 9.6 kW of onboard exportable power through 10 120v outlets, 1 240v outlets, 8 USB ports (4 USB-A, 4 USB-C), and 2 12v outlets
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 926
Viestejä
4 482 962
Jäsenet
74 033
Uusin jäsen
AuthenticNaabi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom