Kehuttiinko ominaisuuksia vai ulkonäköä? Kävin sen itsekin koeajamassa ja olisi ollut jo varma valinta, mutta ulkonäkö pisti hanttiin. Sama kävi BMW i5:n kanssa. Autona mahtava, mutta ulkonäkö esti tilauksen. Jos olisi i4:n ulkonäkö i5:n tiloilla, niin se olisi siinä.
Muistaakseni ominaisuuksia, ulkonäköön ei taidettu ottaa kantaa. Minäpä etsin tuon kun tässä koneella istun ja olen vapaalla.
edit.edellä olevat ovat lainauksia TM:stä
Paperilla autojen erot ovat lähinnä karvahienouksia. A6 E-tron toimitetaan ilman eri tilausta teräsjousilla, mutta vertailuautossa on valinnainen mukautuva ilmajousitus. BMW:ssä on vakiona ilmajouset taka-akselilla, mutta eteen niitä ei saa edes lisähinnasta.
Audissa on taka-akselilla kestomagnetoitu tahtimoottori ja edessä vapaan rullaamisen salliva induktiomoottori, BMW:ssä puolestaan vierasmagnetoidut tahtimoottorit sekä edessä että takana. Yhteisteho on Audissa 315 ja BMW:ssä 290 kilowattia
Audin kulku on todella sileää, eikä monille sähköautoille ominaista nyökkimistä ole lainkaan. Mikään pumpulipilvi auto ei ole, vaan Comfort-ajotilassakin jousituksessa on tervettä ryhtiä. Ainoat kokemuksemme A6 E-troneista ovat ilmajousitetuista yksilöistä, joten on mahdoton sanoa, kuinka kyyti vertautuu teräsjousilla varustettuun perusmalliin.
BMW:nkin jousitusmukavuus on varsin hyvä, mutta se ei aivan yllä Audin tasolle, vaikka taka-akselilla onkin vakiona ilmajousitus ja iskunvaimentimet ovat mukautuvat. Nyökkimistaipumus on BMW:ssäkin minimissä, mutta hernepatjaprinsessaksi heittäytymällä kuitenkin ajoittain havaittavissa.
Melutaso on molemmissa autoissa todella vaimea. Audi on äänenpainemittarin mukaan marginaalisesti hiljaisempi, mutta ihmiskorvin kuultuna rengasmelu nousee selvemmin esiin kuin BMW:ssä.
Ohjausavustimien toiminnassa on samankaltainen ero, vaikka molemmat sijoittavat isoilla teillä auton virheettömästi kaistalle.
Audi vaikuttaa mutkittelevilla paikallisteillä ja varsinkin sorateillä BMW:tä urheilullisemmalta ajettavalta.
Väistökokeessa Audi kuitenkin hieman pettää muodostuneen kuvan. Auto tuntuu isolta ja raskaalta, mitä se tietenkin onkin, mutta täsmällinen ohjautuminen sulaa korin huomattavaan kallisteluun, eivätkä suoritusnopeudet huimaa päätä.
Jarrujen kohdalla ei synny suuria yllätyksiä – kyllä saksalainen tietää, miten auto pysäytetään kun bahnilla tulee
Stau.
Toimintamatka ja pikalatauksen teho ovat sähköauton ominaisuuksien tärkeimpiä mittareita. Tässä suhteessa tilanne näytti BMW:n kannalta hieman pahalta jo ennen kuin olimme edes nähneet autoja. Akun 81 kilowattitunnin nettokapasiteetti, 400 voltin sähköjärjestelmä ja 205 kilowatin suurin pikalatausteho kalpenevat Audin 95/800/270-lukuja vastaan.
Fyysisessä maailmassa Audi kylvettää BMW:n taulukkotietojakin selvemmin. Toimintamatkakokeessa Audi saavutti tähänastisten ennätyksemme tuloksella 649 km. BMW jäi 470 kilometriin
Pikalatauskokeessa Audi jatkaa loistamistaan. Ilmoitettu 270 kilowatin huipputeho ylittyy roimasti ja nousee parhaimmillaan 286 kilowattiin. A6:n ajoakku latautuu 10-80 % vajaassa 21 minuutissa,
Etuistuimien osalta kilpakumppaneiden välille on vaikea tehdä mitään eroa: istuimet ovat mukavat ja säädöiltään runsaat
Takana kohdataan yllätys, kun Audin matala takaistuin osoittautuu istuinmukavuudeltaan autoluokkaan nähden luvattoman huonoksi
Vertailuparin vetomassat ovat melko kunnioitettavat, sillä Audilla saa vetää 2 100:n ja BMW:llä 2 000 kilogramman painoista jarrullista perävaunua.
(valikot ja mittaristo) Audin osalta vain hieman parempi. Valikoita on paljon, mutta ne on järjestelty perinteisemmin. Mittaristojen osalta tilanne on päinvastainen. Audin mittaristonäyttö on täynnä tietoa, turhaa ja tarpeellista, mutta sen esitystapa on nopealla vilkaisulla sekava.
Audin ja BMW:n keskinäinen paremmuus jää pitkälti makuasioiden varaan, paitsi yhdessä arvostelukohdassa: Audin sähkötekniikka on niin paljon BMW:tä etevämpää, että se painaa vaa’an tällä kertaa vastustamattomasti Ingolstadtin hyväksi.