Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei kai niitä piiloon painuvia ovenkahvojakaan voi millään muulla selittää. Jotain uutta ja vänkää pitää saada autoon, pakolla repiä WAU-efektiä, eikä luoteta siihen että kuluttaja hyväksyy kovemman hinnan mukisematta ilman temppuja.

Mersu myönsi että ne ovat sen takia että ostajat haluaa, vetoaa ostajiin, energiankulutus vaikutus on, mutta se merkittävän tekiä olisi tuo kysyntä.

Onhan vielä pari autonvalmistajaa, jotka myyvät samaa mallia kaikilla moottorivaihtoehdoilla. Silloin sähköversiota ei erota polttisversiota mitenkään. Ainakin Opelilla ja Peugeotilla kummallakin kaikki sähköautot saa myös polttomoottorilla, eli ne eivät eroa mitenkään tavallisesta autosta. Ne eivät ole tavoitelleet mitään WAUTSI-WAU-efektejä.
Totta, siis usissaskin alustoissa, Mersukun nostin esille, niin sielläkin uusi alusta suunniteltu sekä sähkö että polttivoimalinjoille. Sähkö edellä, niin saatu ihan toimiva sähköalusta.

Nuo yhdistelmät sai vähän huonoamainetta kun alkuu sähkiksiä tehtii pelkästään polttikselle suunnitteltuihin alustoihin. (siis joitain sähkiksiä, toki vuosia ollut alustoja jotka suunniteltu sähkiksille)

Liittyisiköhän siihen, etteivät autonvalmistajat halua laittaa myyntiin tavallisennäköisiä autoja selvästi kovemmalla hinnalla?

Sähkisten ulkonäöstä, väitän että osa valmistaja tehnyt sähkiksistä ihan tavallisen näköisiä, mistä seuras että joidenkin mielestä yritettiin näyttää polttikselta, jotekin salata sitä sähkövoimalinjaa.
Sähkövoimalinja, akkuineen, tuo piirteitä, tuo vapauksia, ja energiankulutus, ilmanvastuksen minimointi tuo rajoituksia. Osassa näkyy se että niitä yritetään mutoilula häivyttää.
 
Itselläni nyt uutta autoa katsellessa kävi sellainenkin, että esim. Audilla A6-malli olisi hienon näköinen polttis/hybridi-versiona, mutta sitten taas A6-sähkömallin ulkonäkö on niin hirveä, ettei sitä voi ajatellakaan. Ja kun on nyt tottunut tuohon sähköauton helppouteen, niin ei oikein viitsisi ulkonäön vuoksi tuota bensahybridiäkään ottaa. Mitähän ne on Audilla miettineet tuon sähkö-A6:n kanssa? Vai oliko niin että tuo polttis-A6 suunniteltiin sähkömallin jälkeen ja siihen sitten korjattiin nuo valuviat?
 
Sähkisten ulkonäöstä, väitän että osa valmistaja tehnyt sähkiksistä ihan tavallisen näköisiä, mistä seuras että joidenkin mielestä yritettiin näyttää polttikselta, jotekin salata sitä sähkövoimalinjaa.
Sähkövoimalinja, akkuineen, tuo piirteitä, tuo vapauksia, ja energiankulutus, ilmanvastuksen minimointi tuo rajoituksia. Osassa näkyy se että niitä yritetään mutoilula häivyttää.
Mä olen kyllä huomannut, että moni ei pidä tyypillisten sähköautojen ulkonäöstä, ja kaipaisi "tavallisen" näköistä sähköautoa. On tietysti muutamia haasteita: Ensinnäkin polttomoottoriauton optimaalinen kori ei ole sähköautolle kovin käytännöllinen (akkujen sijoittelu, etutilan käyttö yms) ja toisaalta sähköautoissa ilmanvastuksen minimointi on tärkeämpää kuin polttomoottoriautoissa.

Moni toki varmaan ajaa ihan mielellään autolla, joka huutaa ulkonäöllään olevansa sähköauto.
 
Itselläni nyt uutta autoa katsellessa kävi sellainenkin, että esim. Audilla A6-malli olisi hienon näköinen polttis/hybridi-versiona, mutta sitten taas A6-sähkömallin ulkonäkö on niin hirveä, ettei sitä voi ajatellakaan. Ja kun on nyt tottunut tuohon sähköauton helppouteen, niin ei oikein viitsisi ulkonäön vuoksi tuota bensahybridiäkään ottaa. Mitähän ne on Audilla miettineet tuon sähkö-A6:n kanssa? Vai oliko niin että tuo polttis-A6 suunniteltiin sähkömallin jälkeen ja siihen sitten korjattiin nuo valuviat?
Mitä vikaa sähkö-A6:n ulkonäössä on? Pikavilkaisulla keulamaski näyttää erittäin urpolta, mutta jos valitsee tumman värin, se maski ei niin erotu.
 
Mitä vikaa sähkö-A6:n ulkonäössä on? Pikavilkaisulla keulamaski näyttää erittäin urpolta, mutta jos valitsee tumman värin, se maski ei niin erotu.

No juuri se keulamaski on jotenkin luonnoton, en pääse siitä yli. Se frame kun on yläosastaan melkeinpä kiinni konepellissä ja alapuolelle jää taas hirveästi tilaa, niin tekee siitä sen näköisen, että se olisi ihan väärässä kohdassa:

1763806571054.png


Verrattuna polttismalliin, jossa frame ylettyy alareunastakin alas asti:

1763806616614.png


Tosiaan nykyinen auto (e-tron GT) tuli ostettua omaksi, kun meillä ei työsuhdeautoksi sellaista saanut. Se taas on omasta mielestäni ihan normaalin auton näköinen, vaikka onkin sähköauto. Tuli vain tehtyä se perustavaa laatua oleva moka, että otin punaisen auton, kun se näytti hienolta, mutta siinä kävi juuri niinkuin olisi pitänyt osata ennakoida, että räikeä väri alkaa kyllästyttämään ja nyt se jo lähinnä vituttaa :) Joten tarkoitus olisi tilata uusi työsuhdeauto nyt ja kun se saapuu niin myydä tuo oma pois.
 
Tuo uusi sähkö Audi A6 kehuttiin jossain maasta taivaisiin. Oisko ollut TM:n parivertailu bemarin kanssa. En jaksa tarkistaa.

Kehuttiinko ominaisuuksia vai ulkonäköä? Kävin sen itsekin koeajamassa ja olisi ollut jo varma valinta, mutta ulkonäkö pisti hanttiin. Sama kävi BMW i5:n kanssa. Autona mahtava, mutta ulkonäkö esti tilauksen. Jos olisi i4:n ulkonäkö i5:n tiloilla, niin se olisi siinä.
 
Kehuttiinko ominaisuuksia vai ulkonäköä? Kävin sen itsekin koeajamassa ja olisi ollut jo varma valinta, mutta ulkonäkö pisti hanttiin. Sama kävi BMW i5:n kanssa. Autona mahtava, mutta ulkonäkö esti tilauksen. Jos olisi i4:n ulkonäkö i5:n tiloilla, niin se olisi siinä.
Muistaakseni ominaisuuksia, ulkonäköön ei taidettu ottaa kantaa. Minäpä etsin tuon kun tässä koneella istun ja olen vapaalla.

edit.edellä olevat ovat lainauksia TM:stä

Paperilla autojen erot ovat lähinnä karvahienouksia. A6 E-tron toimitetaan ilman eri tilausta teräsjousilla, mutta vertailuautossa on valinnainen mukautuva ilmajousitus. BMW:ssä on vakiona ilmajouset taka-akselilla, mutta eteen niitä ei saa edes lisähinnasta.

Audissa on taka-akselilla kestomagnetoitu tahtimoottori ja edessä vapaan rullaamisen salliva induktiomoottori, BMW:ssä puolestaan vierasmagnetoidut tahtimoottorit sekä edessä että takana. Yhteisteho on Audissa 315 ja BMW:ssä 290 kilowattia

Audin kulku on todella sileää, eikä monille sähköautoille ominaista nyökkimistä ole lainkaan. Mikään pumpulipilvi auto ei ole, vaan Comfort-ajotilassakin jousituksessa on tervettä ryhtiä. Ainoat kokemuksemme A6 E-troneista ovat ilmajousitetuista yksilöistä, joten on mahdoton sanoa, kuinka kyyti vertautuu teräsjousilla varustettuun perusmalliin.


BMW:nkin jousitusmukavuus on varsin hyvä, mutta se ei aivan yllä Audin tasolle, vaikka taka-akselilla onkin vakiona ilmajousitus ja iskunvaimentimet ovat mukautuvat. Nyökkimistaipumus on BMW:ssäkin minimissä, mutta hernepatjaprinsessaksi heittäytymällä kuitenkin ajoittain havaittavissa.

Melutaso on molemmissa autoissa todella vaimea. Audi on äänenpainemittarin mukaan marginaalisesti hiljaisempi, mutta ihmiskorvin kuultuna rengasmelu nousee selvemmin esiin kuin BMW:ssä.

Ohjausavustimien toiminnassa on samankaltainen ero, vaikka molemmat sijoittavat isoilla teillä auton virheettömästi kaistalle.

Audi vaikuttaa mutkittelevilla paikallisteillä ja varsinkin sorateillä BMW:tä urheilullisemmalta ajettavalta.

Väistökokeessa Audi kuitenkin hieman pettää muodostuneen kuvan. Auto tuntuu isolta ja raskaalta, mitä se tietenkin onkin, mutta täsmällinen ohjautuminen sulaa korin huomattavaan kallisteluun, eivätkä suoritusnopeudet huimaa päätä.

Jarrujen kohdalla ei synny suuria yllätyksiä – kyllä saksalainen tietää, miten auto pysäytetään kun bahnilla tulee Stau.

Toimintamatka ja pikalatauksen teho ovat sähköauton ominaisuuksien tärkeimpiä mittareita. Tässä suhteessa tilanne näytti BMW:n kannalta hieman pahalta jo ennen kuin olimme edes nähneet autoja. Akun 81 kilowattitunnin nettokapasiteetti, 400 voltin sähköjärjestelmä ja 205 kilowatin suurin pikalatausteho kalpenevat Audin 95/800/270-lukuja vastaan.

Fyysisessä maailmassa Audi kylvettää BMW:n taulukkotietojakin selvemmin. Toimintamatkakokeessa Audi saavutti tähänastisten ennätyksemme tuloksella 649 km. BMW jäi 470 kilometriin

Pikalatauskokeessa Audi jatkaa loistamistaan. Ilmoitettu 270 kilowatin huipputeho ylittyy roimasti ja nousee parhaimmillaan 286 kilowattiin. A6:n ajoakku latautuu 10-80 % vajaassa 21 minuutissa,

Etuistuimien osalta kilpakumppaneiden välille on vaikea tehdä mitään eroa: istuimet ovat mukavat ja säädöiltään runsaat

Takana kohdataan yllätys, kun Audin matala takaistuin osoittautuu istuinmukavuudeltaan autoluokkaan nähden luvattoman huonoksi

Vertailuparin vetomassat ovat melko kunnioitettavat, sillä Audilla saa vetää 2 100:n ja BMW:llä 2 000 kilogramman painoista jarrullista perävaunua.

(valikot ja mittaristo) Audin osalta vain hieman parempi. Valikoita on paljon, mutta ne on järjestelty perinteisemmin. Mittaristojen osalta tilanne on päinvastainen. Audin mittaristonäyttö on täynnä tietoa, turhaa ja tarpeellista, mutta sen esitystapa on nopealla vilkaisulla sekava.

Audin ja BMW:n keskinäinen paremmuus jää pitkälti makuasioiden varaan, paitsi yhdessä arvostelukohdassa: Audin sähkötekniikka on niin paljon BMW:tä etevämpää, että se painaa vaa’an tällä kertaa vastustamattomasti Ingolstadtin hyväksi.
 
Viimeksi muokattu:
A6 e-troniin ei saa mustaa keulamaskia? Tuo on ainakin e-tron gt:seen tarjolla ja se tekee keulasta vähän "normaalimman" näköisen.
 
Tietääkö joku Mii Electricin 12 V -akun tyyppiä (regular, AGM, EFB...) ja kylmäkäynnistysvirtaa standardeineen (esimerkiksi CCA tai EN 310 A)? Akun päällä on näköesteitä, jotka ovat plusnavassa kiinni, joten en haluaisi tämän asian takia irrottaa.

Huollosta tuli palautetta, että akku ei ole ok ja pitäisi vaihtaa yli 200 eurolla. Lapussa luki ~200 A, määr. 220 A DIN ja 12,3 V.

En vielä ladannut CTEK:llä, mutta ajoin 30 km. Oma testeri näyttää parempia arvoja, mutta alkutiedot ovat hatusta.

Ajattelin, että tästä ketjusta löytyy akkuketjua enemmän tietoa tähän kysymykseen.

Screenshot_2025-11-22-19-26-12-17_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Concept C aika hirveä, enkä usko hetkeäkään että tuon näköisenä tulee tuotantoon. E5 ei maistu myöskään, sehän ei edes ole oikea Audi, vaan Kiinan markkinoille lanseerattu alabrändi AUDI. Ja kiinapaskalta tuo E5 kyllä näyttääkin.

Nuo ovat jotenkin lapsellisen näköisiä virityksiä.

Mutta minulla on aika spesifejä mieltymyksiä autoista ja hylkyyn menee autot monien mielestä erikoisin perustein, vaikka olisi maailman paras auto. Esim. Polestarien takavaloissa olevat suorat kulmat ovat ehdoton ei. Samoin jos keulassa on jotain valaistuja viivoja ajovalojen välissä, niin auto menee hylkyyn, vaikka olisi muuten miten hyvä. Esimerkkinä bemarin valaistut munuaiset. Audi Q8 etronin vaakasuora valojuova, Tesla Y:n valojuova, jne.
 
Viimeksi muokattu:
Concept C aika hirveä, enkä usko hetkeäkään että tuon näköisenä tulee tuotantoon. E5 ei maistu myöskään, sehän ei edes ole oikea Audi, vaan Kiinan markkinoille lanseerattu alabrändi AUDI. Ja kiinapaskalta tuo E5 kyllä näyttääkin.

Nuo ovat jotenkin lapsellisen näköisiä virityksiä.

Mutta minulla on aika spesifejä mieltymyksiä autoista ja hylkyyn menee autot monien mielestä erikoisin perustein, vaikka olisi maailman paras auto. Esim. Polestarien takavaloissa olevat suorat kulmat ovat ehdoton ei. Samoin jos keulassa on jotain valaistuja viivoja ajovalojen välissä, niin auto menee hylkyyn, vaikka olisi muuten miten hyvä. Esimerkkinä bemarin valaistut munuaiset. Audi Q8 etronin vaakasuora valojuova, Tesla Y:n valojuova, jne.
Bemarilla sentään saa valaistut munuaiset pois päältä. Taitavat muutenkin olla lisävaruste?

Tuosta A6 e-tronista niin jos ainoa mikä tökkii on maskin väri niin ostaa kaupasta siihen sitten mustan maskin mikä tuskin audillakaan paljon maksaa.
Itse ostin iineloseen paremman näköisen oem facelift munuaiset ja maksoi alle satasen. Asennus ilman työkaluja poislukien rekkari noin 15min.
 
Tietääkö joku Mii Electricin 12 V -akun tyyppiä (regular, AGM, EFB...) ja kylmäkäynnistysvirtaa standardeineen (esimerkiksi CCA tai EN 310 A)? Akun päällä on näköesteitä, jotka ovat plusnavassa kiinni, joten en haluaisi tämän asian takia irrottaa.

Huollosta tuli palautetta, että akku ei ole ok ja pitäisi vaihtaa yli 200 eurolla. Lapussa luki ~200 A, määr. 220 A DIN ja 12,3 V.

En vielä ladannut CTEK:llä, mutta ajoin 30 km. Oma testeri näyttää parempia arvoja, mutta alkutiedot ovat hatusta.

Ajattelin, että tästä ketjusta löytyy akkuketjua enemmän tietoa tähän kysymykseen.

Screenshot_2025-11-22-19-26-12-17_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Motonet tarjoaa tällaista:

Exide EB440 44 Ah / 400 A akku P175 x L175 x K190 -+​

 
Tuosta A6 e-tronista niin jos ainoa mikä tökkii on maskin väri niin ostaa kaupasta siihen sitten mustan maskin mikä tuskin audillakaan paljon maksaa.
Itse ostin iineloseen paremman näköisen oem facelift munuaiset ja maksoi alle satasen. Asennus ilman työkaluja poislukien rekkari noin 15min.

No joo, mutta toisaalta haluaisin, että 80.000 € auto olisi tehtaalta tullessa jo mieluinen, ettei siihen tarvisi käsipelillä alkaa osia vaihtamaan :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 757
Viestejä
5 010 799
Jäsenet
80 328
Uusin jäsen
Komponentit25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom