Missä autossa ei ole BeiDou tukea ?
Mitä merkitystä sillä ylipäätään on? Satelliittipaikannus perustuu vastaanotettuihin signaaleihin eikä minkäänlaista liikennettä ole autosta satelliitteihin päin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Missä autossa ei ole BeiDou tukea ?
Samaan ihmettelin, sitä ei avattu.Mitä merkitystä sillä ylipäätään on? Satelliittipaikannus perustuu vastaanotettuihin signaaleihin eikä minkäänlaista liikennettä ole autosta satelliitteihin päin.
Tätä artikkelliako tarkoitit nrk.no/innlandet/ekspert-advarer-mot-kinesiske-elbiler-_-forsvaret-har-ingen-begrensninger-1.17138704 , 2024 marraskuussa julkaistu, ilmeisesti tuo tunnelli juttu oli eri.Aika sensaatiohakuinen juttu taas yllättäen iltapäivälehdeltä.
Alkuperäisessä NRK:n artikkelissa kerrotaan "Project Cage":n tarkoitus on tutkia lukuisten kiinalaisten ja amerikkalaisten autojen aiheuttamaa yhteiskunnallista riskiä. ...

Ei taida bonukset laueta.Kansa on puhunut, Teslaa välttelee poliittisista syistä 41% sähköautoilijoista, kiinalaisia autoja 12%, amerikkalaisia autoja 5%
Lähde:![]()
Ylen artikkeli:The Global EV Driver Survey
survey.globalevalliance.com
![]()
Kysely: yli 40 prosenttia sähköauton kuljettajista välttäisi Teslan omistamista poliittisista syistä
Suomalaisista vastaajista Teslaa välttelisi poliittisista syistä 14 prosenttia ja kiinalaisia autoja 25 prosenttia.yle.fi
Nuo bonukset oletettavasti vielä lisää sitä vastenmielisyyttä. Jos melkein voisi muuten antaa rahaa Teslalle, niin ei sitten enää ainakaan kun Tesla vaan siirtää sen Elonille.Ei taida bonukset laueta.
Oudompaa tässä on se, että nimenomaan sähköautot nostetaan tikunnokkaan ja niistä tehdään ikäänkuin varoittava esimerkki jossa työnantaja ei saa antaa edulliseen (tai ilmaiseen) hintaan sähköä sähköautoilijoille, mutta muille saa.Saako lataa vapaasti? Kuulostaa oudolta koska miksi työnantaja haluaisi antaa ilmaiseksi mitään ellei nyt hyvää hyvyyttään ole tätä tehnyt. Kotona saa ladata miten haluaa ja työpaikalla hoidetaan työhön liittyvät asiat.
![]()
KL: Sähköauton lataaminen työpaikalla ei ole enää ensi vuonna verovapaata
Asiantuntija arvioi, että muutos voi vaikuttaa erityisesti lataushybrideihin.www.ess.fi
Ei taida bonukset laueta.
Tässä päästään hyvin äkkiä samaan keskusteluun, mitä reitittimien kohdalla oli ehkä kuukausi sitten, että yleensä vähintään puolijohdekomponentit tulevat Kiinasta tai samaiselta suunnalta. Jos Teslaa valmistetaan Kiinassa, Euroopassa ja Amerikoissa, niin voiko siihen luottaa? Eikä kyllä mene paljon paremmin millään isommillakaan brändeillä, juurihan VW tuo Xpengin autoa VW-logolla keulassa ulos. Jos siis haluaa tavaraa, jolla ei ole Kiina-siteitä, niin epäilen vahvasti että yksikään isompi autobrändi ei tälläistä ei-Kiina -merkkiä tuotteeseensa saa.Eikös tää nyt ole just todella todella helppoa? Jättää kiinalaisen kauppaan ja ei tarvitse miettiä asiaa?
Nyky GM on rippeet nurin menneestä, ja näinä aikoina ehkä kannattaa ja voi tehdä tuollaisia ulostuloja ensivuosikymmenelle. (googlettelun perusteella ilmoittanut alinhaninta ketjulle kiiina riippuvuuden katkaisusta, siis vähän pidemmälle, eli alihankkijoita etisimään vaihehtoja kiina riippuvaisille raaka-aineille, koponenteille).Nythän GM ja Tesla on jo päätöksensä tehneet, että kiinalainen alihankinta loppuu. Tuloksia nähdään varmaan 30-luvulla, muitakin seuraa perässä, mutta se muutos ei tapahdu ihan sormia napsauttamalla.
Tuo ratti saa kyllä oksennuksen nousemaan kurkkuun. Ei niinkään nuo värit, mutta tuo painikeratkaisu...Onkos joku tilannut tuollaista uutta BMW iX3:a? Aloin nyt miettiä, jos siirtyisin takaisin työsuhdeautoon ja tuo vaikutti mielenkiintoiselta. Aloin vain miettiä noita BMW:n markkinointimateriaaleja versus konfiguraattoria. Suurin osa iX3 mainosmateriaaleista näyttää kuvaa siististä vaaleasta sisustuksesta vaaleine ratteineen, mutta konfiguraattorista ei pysty mitenkään tuollaista sisustusta valitsemaan. Mikähän ihmeen homma tuossa on? Miksi mainostetaan jotain mitä ei voi ostaa?
Kyllä sen ainakin keski-eurooppalaissa konfiguraattoreissa saa valittua - putoaa vaan jotkut sport-paketit pois.Onkos joku tilannut tuollaista uutta BMW iX3:a? Aloin nyt miettiä, jos siirtyisin takaisin työsuhdeautoon ja tuo vaikutti mielenkiintoiselta. Aloin vain miettiä noita BMW:n markkinointimateriaaleja versus konfiguraattoria. Suurin osa iX3 mainosmateriaaleista näyttää kuvaa siististä vaaleasta sisustuksesta vaaleine ratteineen, mutta konfiguraattorista ei pysty mitenkään tuollaista sisustusta valitsemaan. Mikähän ihmeen homma tuossa on? Miksi mainostetaan jotain mitä ei voi ostaa?
Tuo ratti saa kyllä oksennuksen nousemaan kurkkuun. Ei niinkään nuo värit, mutta tuo painikeratkaisu...
Kyllä sen ainakin keski-eurooppalaissa konfiguraattoreissa saa valittua - putoaa vaan jotkut sport-paketit pois.
Jos sulla on joku M-sport perusvariantti valittuna, niin ehkä tuo poistuu valikoimasta?
Aivan - vaalea ratti ei ole valikoimassa, muuten vaalea sisusta kyllä.Ei löydy saksankaan konfiguraattorista. Pelkkiä mustia ratteja tarjolla, vaikka ottaisi minkä tahansa perusvariantin pohjalle.
Milloinkohan autonvalmistajat tajuavat, että sähköauton ei tarvitse näyttää mitenkään erikoiselta sukkulalta vaan ihan perussuoritus riittää. Aika monta mallia saa karsia suoriltaan pois ihan sillä, että ei yksinkertaisesti pystyisi kuvittelemaan istuvansa pitkiä aikoja hyvin rauhattoman oloisessa ohjaamossa.Samaan aikaan i4 ja 4-sarja:Tulee tuosta maskista mieleen tämä:Milloinkohan autonvalmistajat tajuavat, että sähköauton ei tarvitse näyttää mitenkään erikoiselta sukkulalta vaan ihan perussuoritus riittää. Aika monta mallia saa karsia suoriltaan pois ihan sillä, että ei yksinkertaisesti pystyisi kuvittelemaan istuvansa pitkiä aikoja hyvin rauhattoman oloisessa ohjaamossa.


Sähköautoissa on kieltämättä aika hassun näköisiä ulkonäköratkaisuja. Niihin tietysti tottuu, mutta se vaatii sen, että suostuu valitsemaan jotain mikä ei ainakaan alkuun miellytä silmää. Ja se taas vaatii muiden ominaisuuksien olevan riittävän hyviä (tai ts. ainakin kilpailevia vaihtoehtoja parempia). Tai jotain merkkiuskollisuutta, joka saa sulkemaan silmänsä asialta.Tulee tuosta maskista mieleen tämä:Milloinkohan autonvalmistajat tajuavat, että sähköauton ei tarvitse näyttää mitenkään erikoiselta sukkulalta vaan ihan perussuoritus riittää. Aika monta mallia saa karsia suoriltaan pois ihan sillä, että ei yksinkertaisesti pystyisi kuvittelemaan istuvansa pitkiä aikoja hyvin rauhattoman oloisessa ohjaamossa.
3500kg vetopaino koukulla. 15min lataus 10-80%. Tollahan pääsee jo Lappiin kärryn kanssa.Uusi sähköinen Porsche Cayenne on nyt virallisesti julkaistu ja tilattavissa:
![]()
Uusi Porsche Cayenne sähköisenä – Tutustu ja osta
Porsche Cayenne on yksi maailman tehokkaimmista täyssähköautoista: huippuluokan suorituskyky tinkimättä arkikäytettävyydestä ja käytännöllisyydestä.porsche.fi
Paperilla auto vaikuttaa kyllä aivan huikealta ja jopa kohtuuhintaiselta ominaisuuksiin nähden. Arvonalenema tuossa vain tulee olevaan aivan jäätävä![]()
Mutta onnistuuko jos viimeinen 100km pitää ajaa keulassa lumiaura maassa kipinää iskien?3500kg vetopaino koukulla. 15min lataus 10-80%. Tollahan pääsee jo Lappiin kärryn kanssa.
Kiitos pitääpä tutustua!Aawireless taitaa maksaa ~40€ jos moinen tarve on.
Tuo ioniq 6 on ehkä rumimpia autoja mitä teillämme liikkuu.Hassun näköisistä sähköautoista puhuttaessa tuo eilinen ostokseni Hyundai Ioniq 6 vuosimallia 2023 sopii varmasti tuohon määritelmään. Kaveripiirissä jakaa mielipiteitä, mutta itse tykkään kyllä kovasti, köyhän miehen Porsche. Tuli sopivasti tarjolle Ultimate varustepaketilla 77kWh akulla ja takavetoisena, niin piti ostaa pois. Eilen 200km ajelua ja 16,42kWh/100km keskikulutus. Oikein kiva auto ajella, muta androidauto pitäisi saada kyllä jollain tavalla langattomaksi.
Nää on näitä. Työauto vaihtuu kohta ja ainakin kun riskit on jollain toisella, niin helppo valita periaatteidensa mukaan muuta kuin teslaa tai kiinalaista. Kiinalaiset vaan taitaa tarjota aika hyvin rahalle vastinetta, joten siinä varmaan sitten mitataan sitä omaa selkärankaa kun joskus taas tarvitsee suoraan itselleen hankkia. Tässä vaiheessa on kuitenkin vielä helppo uhota, että kiinalaista ei ainakaan tule.Eilen tuli vastaan eka Hongqi, no erottui kyllä kyllä katukuvasta. Joskus ajattelin etten mitään teslan paskaa osta, mutta niin vain ollaan sillä tyytyväisenä ajettu. Saas nähdä tapahtuuko kiinalaisen merkin kohdalla samoin.
Nää on näitä. Työauto vaihtuu kohta ja ainakin kun riskit on jollain toisella, niin helppo valita periaatteidensa mukaan muuta kuin teslaa tai kiinalaista. Kiinalaiset vaan taitaa tarjota aika hyvin rahalle vastinetta, joten siinä varmaan sitten mitataan sitä omaa selkärankaa kun joskus taas tarvitsee suoraan itselleen hankkia. Tässä vaiheessa on kuitenkin vielä helppo uhota, että kiinalaista ei ainakaan tule.
joten siinä varmaan sitten mitataan sitä omaa selkärankaa kun joskus taas tarvitsee suoraan itselleen hankkia.
Nää on näitä. Työauto vaihtuu kohta ja ainakin kun riskit on jollain toisella, niin helppo valita periaatteidensa mukaan muuta kuin teslaa tai kiinalaista. Kiinalaiset vaan taitaa tarjota aika hyvin rahalle vastinetta, joten siinä varmaan sitten mitataan sitä omaa selkärankaa kun joskus taas tarvitsee suoraan itselleen hankkia. Tässä vaiheessa on kuitenkin vielä helppo uhota, että kiinalaista ei ainakaan tule.
Ihan noin radikaali en itse ole. Tilanne sen tietysti aina sanelee, mutta jos mulla vaikka seuraavaksi työautoksi annettaisiin vain kiinalaisia vaihtoehtoja, niin alkaisin selailemaan työpaikkailmoituksia huomattavasti tarkemmin.Toisaalta eihän se, että joku kiinalaispaska on halpa, tee siitä ei-kiinalaisesta autosta yhtään sen kalliimpaa. Itse voin ainakin ihan suorilta sanoa, että en tule koskaan missään olosuhteissa ostamaan kiinalaista autoa. Valitsen ennemmin autottomuuden kuin kiinalaisen auton.
Ihan noin radikaali en itse ole. Tilanne sen tietysti aina sanelee, mutta jos mulla vaikka seuraavaksi työautoksi annettaisiin vain kiinalaisia vaihtoehtoja, niin alkaisin selailemaan työpaikkailmoituksia huomattavasti tarkemmin.
Työsuhdeautoa tarkoitin. Vaivattomuus ja huolettomuus painaa vaakakupissa sen verran, etten ole vakavasti edes harkinnut omaa.Mutta eihän se työauto olisi sinun auto? Tarkoitatko nyt työautoa vai työsuhdeautoa? Jos työsuhdeautoa, niin eihän sitä ole pakko ottaa.
Tuskin se arvonalenema juuri sen kummempi on kuin ennenkään.Uusi sähköinen Porsche Cayenne on nyt
. Arvonalenema tuossa vain tulee olevaan aivan jäätävä![]()
Olen ymmärtänyt että polttomoottoriset Porschen mallit ovat historiallisesti säilyttäneet arvonsa lähes parhaiten kaikista autoista. Sen sijaan käytettyjen Taycanien arvo on laskenut kuin lehmän häntä, noin puolittuen kolmessa vuodessa. Oletan että sähköinen Macan ja tämä uusi Cayenne kuuluvat jälkimmäiseen kategoriaan. Näin ollen vähän varustellun kulimallin Cayennen arvo laskenee noin 2 000 euroa kuukaudessa ensimmäisen kolmen vuoden aikana. Pitää toki muistaa että tämä on ongelma vain niille keillä ei ole muutenkaan varaa ostaa uutta PorscheaTuskin se arvonalenema juuri sen kummempi on kuin ennenkään.
Jos ei lasketa noita pahimman sähköautokiiman aikaan hinnan korotusten aikana ostettuja autoja, noiden arvonalenemat ovat olleet jokseenkin nornaaleja

Jos polttomoottorisilla tarkoitetaan 911 mallia, niin joo.. Ehkä se hieman säteilee noihin perhemalleihinkin, mutta kyllä niiden hinnanalenemat ovat suunnilleen normaaleja, eli ihan karmeita verrattuna johonkin hinnatalkaen ooppeliin.Olen ymmärtänyt että polttomoottoriset Porschen mallit ovat historiallisesti säilyttäneet arvonsa lähes parhaiten kaikista autoista.
Jos sieltä polttispulelta valitsee sopivan välin ja mallin, niin löytyy syöksyjä , toki niitä hyvin säilyneitäkin. Osaan toki syynä verokohtelut. Esim Cayenne markkinoilla olon aikaan mahtunut kaikenlaista.Jos polttomoottorisilla tarkoitetaan 911 mallia, niin joo.. Ehkä se hieman säteilee noihin perhemalleihinkin, mutta kyllä niiden hinnanalenemat ovat suunnilleen normaaleja, eli ihan karmeita verrattuna johonkin hinnatalkaen ooppeliin.
Joo, mutta lisäksi kalliimmat autot ovat aina menettäneet arvoaan nopeammin, ja nyt kun matalien käyttökulujen takia voidaan hankkia kalliimpi sähköauto sen arvonalenema seuraa kuitenkin vanhaa kaavaa.Jos sieltä polttispulelta valitsee sopivan välin ja mallin, niin löytyy syöksyjä , toki niitä hyvin säilyneitäkin. Osaan toki syynä verokohtelut. Esim Cayenne markkinoilla olon aikaan mahtunut kaikenlaista.
Sähkisten arvonalenemassa ollut vauhdittajana uusian hintojen lasku ja autojen vauhdikas kehittyminen, siinä missä uudet polttikset maksaneet enemmän kuin vanhemmat ja mallien kehitys maltillista. Niin sähkiksissä pumppuja lukuun ottamatta uudet maksaneet vähemmän kun vanhemmat ja auto kehittyneet ripeästi.
(No Porschen neliovisissa on niitä uusien hinta laskuja tullut hybridi verokohtelun myötä)
Cayennen ja Macanin polttisversiotkin ovat aivan katastrofaalisia arvon säilymisen kannalta - niitähän saa tonnin pommi hintaluokasta lähtien ja käytetyt ovat perinteisiä itä-eurooppalaisten raksaduunareiden "mulla menee kovaa kun olen saksassa raksalla" autoja.Olen ymmärtänyt että polttomoottoriset Porschen mallit ovat historiallisesti säilyttäneet arvonsa lähes parhaiten kaikista autoista. Sen sijaan käytettyjen Taycanien arvo on laskenut kuin lehmän häntä, noin puolittuen kolmessa vuodessa. Oletan että sähköinen Macan ja tämä uusi Cayenne kuuluvat jälkimmäiseen kategoriaan. Näin ollen vähän varustellun kulimallin Cayennen arvo laskenee noin 2 000 euroa kuukaudessa ensimmäisen kolmen vuoden aikana. Pitää toki muistaa että tämä on ongelma vain niille keillä ei ole muutenkaan varaa ostaa uutta Porschea![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.