Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Uskon kyllä, että pakattavuudessa on eroja. Mielestäni kuitenkin kritiikki jotain mittaustapaa (banaanilaatikot) ei oikein toimi, jos tulokset ovat samansuuntaisia muiden mittaustapojen kanssa, edellämainittu ADAC ja esim. Tekniikan Maailma (Leaf kontin subbarilla 360 litraa, E-tron 380+50). TM ei mitannut konttia hattuhylly poistettuna. Sanoisin, että paremmin nuo erilaiset mittaukset edustavat tilavuutta kuin joku satunnaisen käyttäjän yksilöllinen pakkaustarve ja -kokemus. Auton valmistajien omat tilavuusluvut on taas aina enemmän tai vähemmän optimistisia, kun niissä tavataan käyttää litran kokoisia palikoita.Molemmat autot omistaneena, kyllä aivan varmasti pakkaan mielummin lastenrattaat + 4 matkalaukkua E-troniin vrt Leafiin johon jo pelkkiä lastenrattaita pakatessa pitää vähän katsoa, että missä suunnassa ne sujahtaa sinne kun e-troniin voi heittää ihan missä suunnassa tahansa. Toki Leaf takakontti on muodoltaan "monttu" siinä missä E-tronissa on nostettu välitilalla lastausluukun tasolle lattia, ratkaisu varmaan tuo Leafille testilitroja hitusen mutta häviää reippaasti käytännöllisyydessä.
No ei tuo kohdistu niille köyhille joilla ei ole varaa autoon, jotka eivät aja > 15 000km vuodessa omalla autolla. Eikä sen idea ole tuossa.No ei kai tuo nyt köyhille kohdistu? Köyhällä ei ole varaa ostaa uutta autoa, vaikka siihen saisikin parin tonnin tuen. Köyhät ostavat niitä parin tonnin käytettyjä autoja. Suurin osa ihmisistä ei koko elämänsä aikana osta ainuttakaan uutta autoa, vaan autot ostetaan käytettyinä.
Selkänoja, hattuhylly raja on tavallaan ymmärettävä, eihän kukaan se yli lastaa, vaarallista....Uskon kyllä, että pakattavuudessa on eroja. Mielestäni kuitenkin kritiikki jotain mittaustapaa (banaanilaatikot) ei oikein toimi, jos tulokset ovat samansuuntaisia muiden mittaustapojen kanssa, edellämainittu ADAC ja esim. Tekniikan Maailma (Leaf kontin subbarilla 360 litraa, E-tron 380+50). TM ei mitannut konttia hattuhylly poistettuna. Sanoisin, että paremmin nuo erilaiset mittaukset edustavat tilavuutta kuin joku satunnaisen käyttäjän yksilöllinen pakkaustarve ja -kokemus. Auton valmistajien omat tilavuusluvut on taas aina enemmän tai vähemmän optimistisia, kun niissä tavataan käyttää litran kokoisia palikoita.
Näinhän se on, ja siten esimerkiksi se banaanilaatikkokoe on aika turha ( sillä viihteellinen arvo, ja jossain määrin jollekulle viitteellinenkin) kun harvemmin tulee sen kokoista pakattua autoon.. Sanoisin, että paremmin nuo erilaiset mittaukset edustavat tilavuutta kuin joku satunnaisen käyttäjän yksilöllinen pakkaustarve ja -kokemus. Auton valmistajien omat tilavuusluvut on taas aina enemmän tai vähemmän optimistisia, kun niissä tavataan käyttää litran kokoisia palikoita.
Lähdin googletteleen banaanilaatikoiden kokoa, jossain ulkomitat 600mmx400mmx211mm ja siitä sitten enemmän tai vähemmän alaspäin. Noiden sovittaminen on myös tetristä ja pahvisina samansarjan laatikoillakkin voi tiukoissa tapauksissa tule eroja testikeroilla.Näinhän se on, ja siten esimerkiksi se banaanilaatikkokoe on aika turha ( sillä viihteellinen arvo, ja jossain määrin jollekulle viitteellinenkin) kun harvemmin tulee sen kokoista pakattua autoon.
Ero virallisten tilavuuksien ja todellisten tilavuuksien välillä ei ole välttämättä iso. Se minkä itse olen eniten nähnyt vaikuttavan kontin käyttökelpoisuuteen on takapenkin kaltevuus; esimerkiksi mökkireissulle tetrishengessä pakkaamme ensin joustavat laukut ja reput selkänojia vasten niin, että takapinta( puskuria kohden) on suht suora ja sen perään sitten mm. kylmälaukut. Tavaratilan täyttöaste, hattuhyllyn tasoon asti, on yleensä korkea mutta silti takapenkitkin ottavat omansa.Lähdin googletteleen banaanilaatikoiden kokoa, jossain ulkomitat 600mmx400mmx211mm ja siitä sitten enemmän tai vähemmän alaspäin. Noiden sovittaminen on myös tetristä ja pahvisina samansarjan laatikoillakkin voi tiukoissa tapauksissa tule eroja testikeroilla.
Jos mitataan jotan etutilaa, tai muita tavaratilan lokeroita, niin voi siinä miettiä kumpi on isompi, 600x400x210 vai 500x500x500, vai 1000x1000x200 Ekaan sopii yksi laatikko, keskimmäiseen ei yhtään, jälkimmäiseen ei yhtään,tai pari runnommalla (jos mennään tuolla 600x400x210, pienempiä voi sopia keskimmäiseenkin)
Kuvahaulla kun haki niin testeissä käytetään monelaista laatikkoa ja niitä runnotaan eri tavoin, tässä ketjussa nopeasti en löytänyt artikkelia Bjørn Nyland laatikoiden vakioinnista, joku autotalli kuva missä seinustalla kasa pahvilaatikoita eri brändeillä ja "yksinkertaisina"
Jos litroja haluaa, niin mites testi missä tuupataan venyvä "pallo" joka pumpataan täyteen ja mitataan täytteen tilavuus, no vaatisi jotain kevyttä käyttökelpoista nestettä, ja säiliön kestävyyttä, kuutio vettä voi olla vähän liikaa.
Kaasulla mittaaminen, paine ja painosaadaan mitattua.
Olen samaa mieltä, ja tärkeää tarkasteltava tuon asento mittojen lisäksi, millaiset mahdollisuuden kaataa selkänoja kokonaan, samoin suksiluukku voi olla erittäin tärkeä. Näissä voi olla saman mallin varusteluissa merkittäviä eroja.Tässä auttaa vietävästi jos takapenkkin on liikkuvaa mallia, joko kokonaan tai edes selkänojien osalta.
Merkistä huolimatta sähköautoa ei pitäisi säilyttää talossa olevassa autotallissa eikä näemmä ihan kiinni talossakaan. Harmittava tapaus mutta näitä on ollut, tuleekohan jotain goodwilliä volkkarilta: esimerkiksi ilmainen avaimenperä?Kyllä se ID4 oli, näkee mm. takaoven ja latausluukun muodoista. Kuva Ilta-Sanomien jutusta: Sähköauto tuhoutui täysin tulipalossa – tuli levisi rivitaloon
Kirjoituksessasi on virhe, pitäisi olla: Merkistä huolimatta autoa ei pitäisi säilyttää talossa olevassa autohallissa eikä näemmä ihan kiinni talossakaan.Merkistä huolimatta sähköautoa ei pitäisi säilyttää talossa olevassa autotallissa eikä näemmä ihan kiinni talossakaan. Harmittava tapaus mutta näitä on ollut, tuleekohan jotain goodwilliä volkkarilta: esimerkiksi ilmainen avaimenperä?
Vuosia sitten oli epäluuloja sähköautojen osalta ja jossain jopa oltiin laittamassa kieltoja sähköautoille.Merkistä huolimatta sähköautoa ei pitäisi säilyttää talossa olevassa autotallissa eikä näemmä ihan kiinni talossakaan. Harmittava tapaus mutta näitä on ollut, tuleekohan jotain goodwilliä volkkarilta: esimerkiksi ilmainen avaimenperä?
Kuten kirjoitin, olen autoni hankkinut niin, että sillä pystyy 4 matkustamaan silloin kun meitä matkusti 4( eli auto on väh. c-segmenttiä), myöhemmin 3 ja nyt edelleen se kolme on vaatimuksena vaikka 2 matkustaa 99 % ajasta. 170 km on kuitenkin niin pitkä matka ettei kassit sylissä haluaa kukaan matkustaa. Mökille voidaan niin mennä kun matka on lyhyt.Matkustamisen osalta tulee vähän se ristiriita että jos on useampi matkustaja niin takapenkin tilat on niiden käyttöön ja niiden mukavuuden kannalta sen kutistaminen on vähän ristiin sen kanssa että silloin tarvii enemmän tavaratilaa. vs se että matkustaa, yksin kaksin, parin hengen kamoi, jolloin ihan sama vaikka takana ahdasta, tai sinne vo tuupata osa kasseista, kaataa osan selkänojasta suoraksi.
Mitä tarkoitat vanhalla? Suhteellisen uusiahan noi kaikki ovat. Vanteista ja etuoven lätkäpaikasta vois arvailla, että tuo on alkupään autoja 21-22. Varma en ole, kun ei hajuakaan milloin nuo vanteet vaihtui ja lätkä poistui. Uusinta sorttia tuo ei ole.Ei toi ID4 kovin vanhalta näyttänyt? Joo ei siitä vaan pääse mihinkään että sähköauto palaa paljon kovemmin kuin bensa saatikka diesel joka on paloturvallisin näistä yleisistä voimanlähteistä. Hälyttimet tosiaan kuntoon jos sisällä pitää. Ei sitä sammumaan saa käsivehkeillä mutta ehtii ulos.
NMC on akkuteknikkoista ilmeisesti hieman korkeariskisempi syttymään kuin LFP.
Webasto oli aikanaan yleinen palon aiheuttaja mutta liekö johtunut huonoista asennuksista tjms.
Sähköauton akun syttyessä palo on voimakkaampi, mutta näin ei ole tapahtunut läheskään kaikissa tapauksissa sähköauton palaessa. Toki ikävää tilanteen osuessa kohdalle, varsinkin jos auto on pysäköity jonkin rakennuksen viereen johon palo leviää.Ei toi ID4 kovin vanhalta näyttänyt? Joo ei siitä vaan pääse mihinkään että sähköauto palaa paljon kovemmin kuin bensa saatikka diesel joka on paloturvallisin näistä yleisistä voimanlähteistä. Hälyttimet tosiaan kuntoon jos sisällä pitää. Ei sitä sammumaan saa käsivehkeillä mutta ehtii ulos.
NMC on akkuteknikkoista ilmeisesti hieman korkeariskisempi syttymään kuin LFP.
Webasto oli aikanaan yleinen palon aiheuttaja mutta liekö johtunut huonoista asennuksista tjms.
NMC on akkuteknikkoista ilmeisesti hieman korkeariskisempi syttymään kuin LFP.
Edit:
Linkissä on asiaa vähän avattu teorian kanssa.
Uusimmissa Kiinassa myytävissä BYDeissä näyttäisi olevan 0-100km/h tylsät 2,7 sekuntia. Mutta eihän nuo mitään ratavehkeitä ole, kun on reilusti painoa.LFP on vähän painavampi ja tylsempi ratkaisu jolla saadaan vieläkin auto kiihtymään ihan tarpeeksi nopeasti normaaliin käyttöön
Uusimmissa Kiinassa myytävissä BYDeissä näyttäisi olevan 0-100km/h tylsät 2,7 sekuntia. Mutta eihän nuo mitään ratavehkeitä ole, kun on reilusti painoa.
NMC:n käyttö länsiautoissa johtuu nähdäkseni isolta osin siitä, että länsimaiset firmat pääsivät ilman lisenssimaksuja käsiksi LFP-teknologiaan vasta äskettäin. Vaikea käyttää kun ei osaa.
Ja jos vaan ostaa kennot kiinasta, niin vaikea uskoa että ero kuroutuu kiinni -> menee varmasti hetki ennenkuin länsifirmat pääsevät vauhtiin teknologian kanssa.
Jos tuo Longin 8C on todellinen purkuteho vähintään 2,7 sekunnin ajan, niin kyllähän sekin riittää 2,7 s 0-100.Niissä on varmaan käytössä uudet BYD Blade 2.0 akut joista on ilmeisesti short ja long versiot. Shortin pitäisi kyetä antamaan 16C ja Longin 8C. Jos ei ihmeitä ole akkukemian suhteen keksitty niin arvasin että moduuleja on rinnakkaistettu entistä enemmän.
Long versiolla tuskin saadaan 2.7s kiihtyvyyttä, mutta se on todennäköisesti tarkoitettu tavallisempiin autoihin.
Ei ainoastaan lisenssi kuluista (jotka saa yleensä neuvoteltua sopiviksi) vaan myös länsivalmistajien vahvasta uskosta että sähköauton tärkein ominaisuus on range.NMC:n käyttö länsiautoissa johtuu nähdäkseni isolta osin siitä, että länsimaiset firmat pääsivät ilman lisenssimaksuja käsiksi LFP-teknologiaan vasta äskettäin. Vaikea käyttää kun ei osaa.
Ja jos vaan ostaa kennot kiinasta, niin vaikea uskoa että ero kuroutuu kiinni -> menee varmasti hetki ennenkuin länsifirmat pääsevät vauhtiin teknologian kanssa.
Sanoisin, että molempia tarvitaan. Perusautoihin, joilla ei muutenkaan ajeta pitkää matkaa säännöllisesti, LFP on hyvä valinta. Mutta isoon ja kalliiseen autoon sopii paremmin NMC, koska autosta tulee kallis joka tapauksessa. Vaikka nyt Bemarit ja Mersut.Ei ainoastaan lisenssi kuluista (jotka saa yleensä neuvoteltua sopiviksi) vaan myös länsivalmistajien vahvasta uskosta että sähköauton tärkein ominaisuus on range.
Kiinalaiset ymmärsivät, että hinta on tärkeämpi. Ihmiset ulisevat ostavansa sähköauton vasta kun Lappiin pääsee kusematta. Mutta tosiasiassa ostavat sähköauton sitten kun se on riittävän halpa (vaikkei sillä pääsekkään Lappiin kusematta).
Kuinka vanha tilus sinulla on? Muutamankymmentä vuotta vanhoissa, ellei vanhemmissakin on voimapistorasia yleensä tonttikeskuksessa. Siitä saisi vaikka reilussa tunnissa tuon ajosuoritteen ladattuaKotona on mahdollisuus vain 1 x 8A hidaslataukselle, mutta sen ei kaiketi pitäisi olla ongelma, koska ajo on pääosin nurkkapyöritystä max 50 km/päivä.
Kysessä on taloyhtiö. Autolämmitystolpan tilalle on mahdollista vaihdattaa latauskotelo, mutta virta saa kuulemma olla maksimissaan 8 A.Kuinka vanha tilus sinulla on? Muutamankymmentä vuotta vanhoissa, ellei vanhemmissakin on voimapistorasia yleensä tonttikeskuksessa. Siitä saisi vaikka reilussa tunnissa tuon ajosuoritteen ladattua
8 A antaa 8 tunnissa noin 50 km kaupunkiajoa, ainakin nelivedossa( kulutus lyhyillä matkoilla on 250- 500 Wh/km ja 20 km matkoilla 170 Wh/km kesällä ja pahimmillaan tuplat talvella mutta yleensä noin 280 Wh/km).
Toiseksi 8 tuntia tavallisesta pistorasiasta päivittäin on tuhoon tuomittua, ja siten tarvitaan 16 A pistorasia varmuuden vuoksi. Mutta jos nämä ovat kunnossa, 8 A:lla pärjää vallan mainiosti.
Ok, nämä unohtuivat( tämä tilanne on tyttärellänikin edessä huomisesta lähtien).Kysessä on taloyhtiö. Autolämmitystolpan tilalle on mahdollista vaihdattaa latauskotelo, mutta virta saa kuulemma olla maksimissaan 8 A.
Itse en ymmärrä miksi autovalmistajat edes viitsii enää käyttää NMC:tä. Ainoa syy joka tulee mieleen on munan kasvatus eli NMC tarjoaa kevyemmän, energiatehokkaamman ja enemmän virtaa antavan ratkaisun jolla saadaan sähköauto kiihtymään parissa sekunnissa ja asiakas kasvattamaan virtuaalipenistään. LFP on vähän painavampi ja tylsempi ratkaisu jolla saadaan vieläkin auto kiihtymään ihan tarpeeksi nopeasti normaaliin käyttöön, mutta edut ovat huomattavia (paloturvallisuus, hinta, jne).
Tuosta puuttuu Pilot-paketti eli ei ole mm. adaptiivista vakkaria, sumareita tai Pixel led ajovaloja. Pilot paketin tunnistaa helposti sumuvaloista eli jos ei ole sumareita niin ei ole Pilot-pakettia.Mitä mieltä tästä Polestarista? Ainakin lämpöpumppu löytyy ja akkutakuu on voimassa. Onko jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon?
![]()
Vaihtoautomme
www.autoliikemiettinen.fi
Kotona on mahdollisuus vain 1 x 8A hidaslataukselle, mutta sen ei kaiketi pitäisi olla ongelma, koska ajo on pääosin nurkkapyöritystä max 50 km/päivä.
En ehkä siitä lähtisi silti tinkimään kun polestareja on järkyttävä määrä tarjolla ja paketit kun ei perinteisesti enää oikein käytetyn hinnassa näy50 km päiväsiirtymillä tosin ei pilotpakettia välttämättä tarvitse
Jos ajelee 50km kehä3:sen sisällä ruuhka-aikoihin, niin kaipaisin pilottia, jos ajaa 50km jossain skutsissa, varmaan normivakkarikin menettelee.50 km päiväsiirtymillä tosin ei pilotpakettia välttämättä tarvitse