Yleistä keskustelua sähköautoista

AA on sitten parempi. CP:stä ei löydy. Ei edes parkissa, kuten Tege tuossa aiemmin väitti.

Nollasofta. Ehkä autoon jossa ei ole omaa navia voi tuoda jotain lisää. Tosin ainakin toi Applen navi on karsea, mutta uskoisin googlen, Abrp:n tms. toimivan myös jos ei äänellä käynnistä
Itsekin käytän yleensä mieluummin auton omia softia kuin AA:ta. Joskus tulee kuitenkin käytettyä Google mapsia, jos on suunnitellut reitin kännykällä (tai vastaanottaa reitin linkkinä kaverilta), koska silloin se reitti on sellainen, kuin odottaakin sen olevan. Määränpäät ja välietapit voisi laittaa autonkin naviin, mutta se saattaa laskea vähän eri reitin. Joskin ainakin Helsingissä Google antaa joskus ihme reittejä sivuteiden kautta, kun taas auton oma navi suosii isompia teitä, mitä suosisin itsekin.

Auton omia softia puoltaa parempi äänenlaatu Spotifyssä ja sen vapaa teksihaku. EasyPark osaa ehdottaa itseään vain maksullissa paikoissa, kun auton sammuttaa ja pysäköinti päättyy automaattisesti, kun auton starttaa seuraavan kerran. Joskus on nimittäin unohtunut lopettaa pysäköinti ja sekös harmittaa. Kartat taas näkyy hudissa vain auton omalla navilla ja kartan vapaa selaaminen on sulavampaa sekä kartta tarkempi resoluutioltaan. Lisäksi karttaa levittyy kivasti kotinäytön widgettien alle, kun AA kartta näkyy vain omalla paikallaan eli vähän pienempänä. Tämä viimeinen nyt lähinnä visuaalinen asia. Oma navi toki ottaa näyttää myös akun varauksen määränpäässä, mikä on kätevää pidemmällä matkalla.

AA:ta tulee käytettyä lähinnä äänikirjojen kuunteluun, joskin se toimii vain keskeneräisiin kirjoihin, siinäkään kun ei sitä hakua ole. Ja satunnaisesti navia, kuten jo totesin. Sanoisin, että hyvä lisä se on, mutta annan enemmän painoarvoa auton hyvin toimiville systeemeille.
 
Vai keksikö ihan pacen listaamasta ADACin luvuista ed. sivulta, jossa Y 420l ja Enyaq 515l. Vai onko nuo luvut väärin tai väärin mitattu.

Iso selkeä, hyvänmuotoinen kontti ilman mitään erillisiä lokeroita siellä sun täällä on kyllä löysään toimivin. Sitten frunkit etc kiva bonus juuri siihen kamaan minkä saa pois pyörimästä kontista, mutta itse vierastan reissuissa kamojen levittelyä sinne tai tänne eri nyssyköihin, paikkoihin tai lokeroihin. Eli vaikka tarjolla olisi yhteenlaskettuna 650l tilaa ripoteltuna ilman hyvänmallista isoa konttia vs tuo enyn yksittäinen selkeä 515l, ennemmin jälkimmäisen valitsen. Mutta toki yleensä aina auton valintaan vaikuttaa erittäin moni muukin juttu.

Tuo ADAC testi mittaa tavaratilan tuohon peitelevyyn asti. Eli riippuen onko tuo "levy" matalammalla teslalla, kuin mebbiläisesä, niin vaikuttaa suuresti tulokseen?
 
Samaa mieltä noista pikkulokeroista. Ihan kivoja joillekki tavaroille (lasinpesuneste, kaapelit) mutta en kyllä jaksais niitä mihinkään jokapäiväiseen käyttää. Mieluiten yksi selkeä iso tila.

Björnin banaanilaatikkotesti on yksi huonoimmista alan "standardeista". Siinä entinen autoni Leaf 2018 on melkein tasoissa nykyisen autoni Audi e-tronin kanssa, vaikka kyllähän speksit ~435l vs 660l osoittaa sekä käytännössä, että ihan eri kokoluokan vehkeistä kyse, mutta sattuu olemaat leaffille suht optimimitoitus tossa banaanilaatikkotestissä ja e-tronille epäoptimi.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä noista pikkulokeroista. Ihan kivoja joillekki tavaroille (lasinpesuneste, kaapelit) mutta en kyllä jaksais niitä mihinkään jokapäiväiseen käyttää. Mieluiten yksi selkeä iso tila.

Björnin banaanilaatikkotesti on yksi huonoimmista alan "standardeista". Siinä entinen autoni Leaf 2018 on melkein tasoissa nykyisen autoni Audi e-tronin kanssa, vaikka kyllähän speksit ~435l vs 660l osoittaa sekä käytännössä, että ihan eri kokoluokan vehkeistä kyse, mutta sattuu olemaat leaffille suht optimimitoitus tossa banaanilaatikkotestissä ja e-tronille epäoptimi.
Y:n "pikkulokeroon" mahtuu kummalekki puolelle takakontissa tyyliin pieni putkikassi, ei noita voi jättää pois laskuista jos mietitään, mitä autoon mahtuu. Pikkulokeroista ei mielestäni voi olla samaa mieltä tai eri mieltä. Joku toinen valmistaja on ne laittanut sinne kun on voinut, toinen ei. Ne ei vielä tilaa pois miltään muulta. Ja jos ne on tarpeeksi isot, niihin mahtuu tavaraa, ja ne on otettava mukaan, jos keskustellaan absoluuttisesta tavaransiirtokyvystä.

Banaanilaatikkotestistä olen samaa mieltä, se palvelee paremmin neliön muotoisia kontteja.
 
Toki lisätila on aina plussaa, ei sillä. Mutta mitä isompi se yksi kuutio on, niin sillä on eniten arjen käyttömerkitystä ainakin itselleni. Olen myös itse suht allerginen esim. frunkeille ja säilytänkin siellä sellaista tavaraa mitä tarvin ehkä kerran-pari vuodessa.
 
Lomareissu pyörähdetty Joensuu-Imatra-Järvisydän-Imatra-Joensuu. Autona Polestar 2 LR DM -23 ja matkamittari sanoi reissun pituudeksi 783.1 km ja kulutukseksi 17.2kWh/100km ja keskinopeus 73km/h. Mutu-tuntumalla voisin sanoa, että auton kulutus on pudonnut selvästi siitä, mitä se oli kun saimme auton pari vuotta sitten. Tämä oli toki ajettu neljänä eri päivänä.

Viimeisen päivän Järvisydän-Imatra-Joensuu matka oli 347.9km ja kulutus 16.8 kWh/100km ja keskinopeus 79km/h.
 
Nyt keksit itse. Björnin banaanilaatikkotestissa Model Y 9 + 1 frunkkiin, Enyaq 10 takakonttiin, ID4 9 takakonttiin. Konttiin mahtui Enyaqissa muotoilun myötä yksi enemmän banaanilaatikkoa. Penkit taitettuna Model Y mahtui eniten laatikoita.

Jos haluaa kuljettaa vain takakontissa neliön muotoisia kovia isoja tavaroita, niin Enyaq voinee osua tietyn kokoisilla tavaroilla paremmaksi jos haluaa pakata vain takakonttiin. Kuitenkin, jos reissataan perheen kanssa ja on erilaisia tavaroita, etukontti luo pakkaamisesta ja reissaamisesta monipuolisempaa, kun esim. konttia ei tartte purkaa kokonaan, jos haluaa ottaa tavaraa ulos. Sinne voi myös eristää erilaisia tavaroita, esim. talvella kylmää tarvitsevia tai likaisia/haisevia/märkiä asioita, joita ei halua konttiin. Pysyn siis kannassani, että tavaran kuljettamiseen Y on ihan kaikessa tilassa ID4 parempi, ja siinä on etukontin kanssa vähintään saman verran tilaa kuin Enyaqissa riippuen tavaran mallista, mutta tila on monipuolisemmin käytettävissä. +Y:n takasivulokerot.
Luultavasti @pulssi tarkoitti kontista kirjoittaessaan normaalia takakonttia, eli lattian päälle ja verhon alle/selkänojan yläreunaan asti.

Björnin perusteellakin Enyaqin takakonttiin mahtuu yksi banaanilaatikko enemmän kuin Model Y:hyn.


ADAC on mitannut seuraavat lukemat, Enyaq/Model Y (Enyaq vs. Y):

Verhon alle/selkänojan yläreunaan: 515 l/420 l (+95 l)
Kattoon asti: 690 l/540 l (+150 l)

Penkit kaadettuna ikkunoiden alareunaan: 890 l/850 l (+40 l)
Penkit kaadettuna, kattoon asti: 1 505 l/1 380 l (+125 l)

Tavaratilan pohjan alle: 15 l/105 l (-90 l)
Frunk: 0 l/80 l (-80 l)

Kolmannet lukemat ovat epäkäytännöllisen turvallisuushakuisia. En ole nähnyt kenenkään toimivan niin, että penkit kaadettuna kuormaisi vain ikkunoiden alareunaan, vaikka tavaraa piisaisi sen yli, ja ajaa mieluummin ylimääräisen reissun. Kyllä ne muuttolaatikot tms. kuormataan kattoon asti lyhyttä muuttokeikkaa varten. Pidempään hommataan ennemmin paku kuin aletaan ajamaan satoja kilometrejä eestaas turvallisuushakuisesti vain puoliksi kuormatulla henkilöautolla. Siksi unohtaisin nuo 890 l ja 850 l.

Jos on valmis ripottelemaan tavaraa ympäri autoa, muttei kattoon asti, niin viidellä hengellä Tesla voittaa 75 l (420 + 105 + 80 = 605 l vs. 515 + 15 = 530 l).

Jos on valmis ripottelemaan tavaraa ympäri autoa kattoon asti, niin viidellä hengellä Tesla voittaa 20 l (540 + 105 + 80 = 725 l vs. 690 + 15 = 705 l). Kahdella hengellä Tesla voittaa 45 l (1 380 + 105 + 80 = 1 565 l vs. 1 505 + 15 = 1 520 l).

Ripottelijalle Model Y on 20-75 l tilavampi riippuen matkustajamäärästä ja kuormauskorkeudesta.

Jos puhutaan normaalista helposti käytettävästä yhdestä yhtenäisestä tavaratilasta, niin Enyaq voittaa 95 litralla.


Tekniikan Maailma vertaili sähköiset perheautot 21/2024. Taulukon viimeisin on ID.4 ja kolmanneksi viimeinen Model Y. Mittalaatikot olivat 10 litraisia, eli suurempia kuin ADACin oletettavasti 1 l (200 * 100 * 50 mm), mutta pienempiä kuin Björnin banaanilaatikot.

ID.4/Model Y:
Verhon alle/selkänojan yläreunaan: 450 l/320 l
Edellinen + lattian alle: 460 l/380 l
Frunk: 0 l/50 l

Jos on valmis ripottelemaan tavaraa ympäri autoa, muttei kattoon asti, niin viidellä hengellä ID.4 voittaa 30 l (460 + 0 = 460 l vs. 380 + 50 = 430 l).


Yhteenvetona Enyaq/ID.4:ssä on Model Y:tä suurempi helposti käytettävä yksi yhtenäinen kontti. Jos on valmis kävelemään ja ripottelemaan nyssäköitä ympäri autoa, niin Model Y vie pidemmän korren, muttei niin paljon pidempää kuin Muskin tapansa mukaan liioittelemien lukujen perusteella voisi luulla. Esimerkiksi ADACin Enyaq/Model Y ovat valmistajan speksien (löytyvät linkkien lopusta) mukaan:

Enyaq 585-1 710 l
Model Y 854-2 158 l

Noiden perusteella Tesla voittaisi minimissä 269 l (854 - 585), vaikka ADACin yhden litran laatikoilla Tesla voitti vain 75 l, mikä sekin edellytti tavaratilan pohjan ja frunkin ynnäämistä (ilman niitä Tesla hävisi 95 l).

Penkit kaadettuna ja kattoon asti Teslan pitäisi voittaa 448 litralla (2 158 - 1 710), mutta ADACin yhden litran laatikoilla Tesla voitti vain 45 l, mikä sekin edellytti tavaratilan pohjan ja frunkin ynnäämistä (ilman niitä Tesla hävisi 125 l).

Valitettavasti suurimpaan osaan Muskin fantsut litrat taitavat mennä täydestä.





Edit. Lisätty valmistajan speksit ADACin testien lopusta.

Screenshot_2025-06-26-12-57-07-40_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-06-26-12-57-34-08_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-06-26-12-52-37-81_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itse laitoin Enyaqiin kattoon asti lomareissulla. Toki oli koirakalterit niskatukien takana, ettei jarruttaessa tuu romut niskaan. Onneksi oli iso kontti, oli paljon kamaa..

Kontin lattian alla oli vaan jotain auton tarvikkeita. En edes avannut sitä koko reissun aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 617
Viestejä
4 825 177
Jäsenet
78 123
Uusin jäsen
manu00

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom