Yleistä keskustelua sähköautoista

Koko juttu on maksumuurin takana, mutta jo muutamat ensimmäiset kappaleet kertovat, että harvinaisen vikainen Enyaq on jollekin onnettomalle päätynyt. Ja huolto on korjaillut vika kerrallaan saamatta tilannetta paremmaksi... Onkohan tuon sähköjärjestelmää koskaan tutkittu kokonaisuutena? Vitonen vetoa, että 12v-sähköjärjestelmässä on jotain jännitepiikkejä tai tuotantolinjalla paskasti kiinnitetty maakaapeli. Vagenin tutustumista autoon odotellessa...

 
  • Tykkää
Reactions: eba
Koko juttu on maksumuurin takana, mutta jo muutamat ensimmäiset kappaleet kertovat, että harvinaisen vikainen Enyaq on jollekin onnettomalle päätynyt. Ja huolto on korjaillut vika kerrallaan saamatta tilannetta paremmaksi... Onkohan tuon sähköjärjestelmää koskaan tutkittu kokonaisuutena? Vitonen vetoa, että 12v-sähköjärjestelmässä on jotain jännitepiikkejä tai tuotantolinjalla paskasti kiinnitetty maakaapeli. Vagenin tutustumista autoon odotellessa...

Melkein kun mun Enyaq aikanaan. Jotain tuollaista sähköjärjestelmän vikaa siinä itsekkin ajattelin olevan kun jatkuvasti joku moduuli paskana. Eikä se tietenkään helpota että huollossa selittävät että osa ongelmista on softassa, ei voi tehdä mitään ja sitten taas monesta muusta piti itse kerätä todisteita että uskoivat.
 
Miten on ajettavuus ja avustimet toimineet Suomessa?
Entä miten näissä on huollot? Joku käytä 20tkm välein valon alla?

Huollot 30k / 2v, perus raikkari valohoitoineen ja isommassa jarrunesteet.

Avustimet ovat parantuneet paljon päivityksillä, lyhyesti:

Pilotti jäykistää ratin aika kovin, se tunnistaa ja seuraa aika hyvin edellä olevia autoja ja ei tee mitään haamuja tms outoja turvattomia juttuja.

Nopeus hieman erikoinen, vaikka 100 oma maksimi ni saattaa jäädä seuraamaan tutkassa olevaa autoa esim 103 asti ja vasta katkaisee seurannan selvällä nopeuserolla. Toki tämän auton pitää olla omalla kaistalla.

Kaistanvaihto automaatilla on melko jyrkkä, mutta noinhan kaistavahtoavustin on aika usein näissä.

Ehdottomasti plussaa siitä, että itse ainakin saan aika rennon kosketuksen rattiin ilman mitään herjauksia, joissain autoissa tuntuu et pitää painaa hemmetin kovaa johonkin ettei herjaile mitään.

Vaihtoehtoina on pilotti, adapt. ja nopeudenrajoitin. Normaali vakkaria ei siis ole, eli jos vaikka sattuu reilusti satamaan lunta niin käytännössä olet ilman vakkaria.

Mikään vakkari ei toimi myöskään jos kärry perässä eli trailermode, nopeudenrajoitin ainoastaan.

Yhdenpolkimen ajoa käytän oikeastaan aina jos ei venettä/kärryä ole perässä ja mielestäni toimii ihan hyvin. Myös mersuista tuttu autohold jarrupainamisella yms. fyysiset käyttöasiat toimii järkevästi.

Plussaa myös siitä, että kaikki piipitykset, nopeusvaroitukset, hereilläolon seuranta jne muut saa aika helposti aina pois nopeasti ilman että täytyy satoja valikon alavalikoita valita.

Painikkeet ja näppäimet ihan fyysisiä, ei kaikki esim näytön kautta tai kosketuskakkaa vaan ihan nappi jonka tuntee painaako sitä.

Tästä #5 en tiedä miten käyttöjärjestelmä jne muut kaikki tulee, onko samankaltaisuutta vai ihan uusi juttu.
 
Smart #5 osalta pitäisi saapua Brabus malli toukokuun alussa ja koeajot alkavat kesäkuussa. Tarjous 2,99% ja kulut + soppari voimassa toukokuun loppuun asti.
 
#5 tais olla näytillä automessuilla. Tosin oli joku off-road versio, hemmetin korkealta vaikutti.

1745440259593.png
 
Niin en kokoa tarkoittanut mutta onko valmistaja sama? Jos on niin niin juoksisin karkuun :lol:

Ainakin puoliksi. Geely tuossa häärii takana, wikissä oli eroteltu vähän platformin mukaan: Sustainable Experience Architecture - Wikipedia

Aika paletti pitää yllä esim. softan kehityksen osalta, toivottavasti ei ole nokia tyyliin jokaiseen tehty omaa versiota, mikä sit unohdetaan saman tien kun tuote shippaa..
 
#5 tais olla näytillä automessuilla. Tosin oli joku off-road versio, hemmetin korkealta vaikutti.

1745440259593.png

Tämä lopullinen taitaa olla kyllä huomattavasti aneemisemmalla 15 cm maavaralla. Tosin vähän epäselvää tuleeko tuosta vielä jotain varusteluversioita isommallakin maavaralla kun jossain oli maininta myös 21 cm maavarasta. Olisi kyllä ihan hyvä markkinarako kun tällä hetkellä taitaa Solterra edelleen olla ainoa sähköauto tuolla 20 cm paremmalla puolen. Toki rangelle huono, mutta kyllä itselle ainakin maavara kelpaa rangen kustannuksellakin.
 

Fr0d laski Explon sekä Caprin hintoja.
Totta kai laski kun tuleva auto on jo tilattu, toisaalta. Katsoin itse samaa taas eilistä lehteä lukiessa ja totesin, että siinäpä laskevat kun toivomaansa autoa ei saisi kuitenkaan mahdollisesti toimitettuna tänä kesänä( olikohan toimitusajat luokkaa 25- 30 viikkoa tietyille kokoonpanoille)
 
Viimeksi muokattu:
Joo jos tuollainen litistetty keula miellyttää. Omaan silmään järkyttävän ruma. Nuo valotkin..hyi.
Aina kun joku sanoo noin, niin pakko kysyä: no mikä on sitten ihailtavan kaunis ?


Omasta mielestä volkkari saanut tuossa selvän piristysruiskeen nykyiseen ilmeeseen verrattuna. Ainakin tuosta kuvakulmasta.
 
Aina kun joku sanoo noin, niin pakko kysyä: no mikä on sitten ihailtavan kaunis ?


Omasta mielestä volkkari saanut tuossa selvän piristysruiskeen nykyiseen ilmeeseen verrattuna. Ainakin tuosta kuvakulmasta.
Ihailtavan kauniista en osaa sanoa mutta hienompia esim uusi Mazda tai RAV5 keula.

mazda_ez6_new_sports.jpg


2022-rav4-hybrid-grs-ext-001.jpg
 
Totta kai laski kun tuleva auto on jo tilattu, toisaalta. Katsoin itse samaa eilistä lehteä lukiessa ja totesin, että siinäpä laskevat kun toivomaansa autoa ei saisi kuitenkaan mahdollisesti toimitettuna tänä kesänä( olikohan toimitusajat luokkaa 25- 30 viikkoa tietyille kokoonpanoille)
Saako muita kuin Teslan tilattua etänä? Lähinnä siis kun näissä hinnan tiputus tapauksissa etätilaus on ihan ylivoimainen kun tilauksen voi kuluitta perua, joten käytännössä myyjän pitää laskea hintaa jo tilatuille jos tulee joku hintaromahdus, koska muuten kaikki vaan peruu tilauksensa ja tilaa uudestaan.
 
Teknisissä tiedoissa lukee että min maavara alkaa mallista riippuen joko 16 tai 17cm. Sitten max on 19cm.
 
Tämä lopullinen taitaa olla kyllä huomattavasti aneemisemmalla 15 cm maavaralla. Tosin vähän epäselvää tuleeko tuosta vielä jotain varusteluversioita isommallakin maavaralla kun jossain oli maininta myös 21 cm maavarasta. Olisi kyllä ihan hyvä markkinarako kun tällä hetkellä taitaa Solterra edelleen olla ainoa sähköauto tuolla 20 cm paremmalla puolen. Toki rangelle huono, mutta kyllä itselle ainakin maavara kelpaa rangen kustannuksellakin.

Tässä on listattu mutta en ole varma onko mitat oikein. Ei siinä montaa Subarun hintaista autoa ole samalla maavaralla.
 

Tässä on listattu mutta en ole varma onko mitat oikein. Ei siinä montaa Subarun hintaista autoa ole samalla maavaralla.

Kuten sanottua, eipä Solterralla paljon kilpailua ole. Itseasiassa tuota listaa kun katsoo niin id4:n maavarakin taitaa olla väärin, kun ainakin kaikissa Volkkarin omissa materiaaleissa puhutaan 16.3 cm maavarasta ja Porsche Macanin maavarakin on vissiin ilmoitettu ilmajousitus maksimiasennossa (jossa ei yleensä saa ajaa kovin kovaa ym.), teräsjousilla 18 cm. Eli ainoa Suomessa saatavilla oleva Subarua parempaa maavaraa tarjoava sähköauto on sadan tonnin Volvo EX90.
 
Kuten sanottua, eipä Solterralla paljon kilpailua ole. Itseasiassa tuota listaa kun katsoo niin id4:n maavarakin taitaa olla väärin, kun ainakin kaikissa Volkkarin omissa materiaaleissa puhutaan 16.3 cm maavarasta ja Porsche Macanin maavarakin on vissiin ilmoitettu ilmajousitus maksimiasennossa (jossa ei yleensä saa ajaa kovin kovaa ym.), teräsjousilla 18 cm. Eli ainoa Suomessa saatavilla oleva Subarua parempaa maavaraa tarjoava sähköauto on sadan tonnin Volvo EX90.
TM on mitannut Solterran koeajossa maavaraksi 21 cm. Katsoin nopeasti TM-talviautovertailut 2021-2025, koska niissä on kätevästi taulukoitu mitatut maavarat. Listaan kaikki täyssähköjen mitatut:

Suluissa ensin evspecsin ilmoittama ja sen jälkeen mitatun ero tuohon ilmoitettuun). Laitoin perään +/-, jos mitattu poikkesi yli 1,0 cm, ja niin monta kpl kuin poikkeama oli pyöristettynä.

13 cm:
i4 (12,5 cm, +0,5 cm)

14 cm:
EV3 (14 cm, + 0 cm)
i5 (14,7 cm, -0,7 cm)
Model 3 (14 cm, +0 cm)
Mustang (14,5 cm, -0,5 cm)

15 cm:
EV9 (17,7 cm, -2,7 cm)---
MG 4 (15 cm, +0 cm)
Megane (13,5 cm, +1,5 cm)++

16 cm:
Scenic (-)
e:Ny1 (13,5 cm, +2,5 cm)+++
ID.7 (15 cm, +1 cm)
Ioniq 5 (16 cm, +0 cm)
Polestar 2 (15,1 cm, +0,9 cm)
Model Y (17,2 cm, -1,2 cm)-

17 cm:
Dolphin
Kona (15,8 cm, +1,2 cm)+
Niro (15,5 cm, +1,5 cm)++
EQE (13,4 cm, +3,6 cm)++++
EV6 (16 cm, +1 cm)

18 cm:
Capri (13,5 cm, +4,5 cm)+++++
Polestar 4
EX30 (17,7 cm, +0,3 cm)

19 cm:
Macan, ilmajousitus 13-19 cm (22,5 cm, -3,5 cm)----
Elroq (18,5 cm, +0,5 cm)
Ariya (20 cm, -1 cm)
ID.Buzz (18 cm, +1 cm)
XC40 (17,6 cm, +1,4 cm)+

20 cm:
ID.4 GTX (17 cm, +3 cm)+++
e-2008 (18,9 cm, +1,1 cm)+

21 cm:
Avenger (19 cm, +2 cm)++
Solterra (21 cm, +0 cm)
EQA (15,4 cm, +5,6 cm)++++++

22 cm:
bZ4X (17,7 cm, +4,3 cm)++++


Toyota ilmoittaa jostain syystä vähemmän kuin Subaru.


Liitteenä yhden vuoden taulukko.

Edit. Lisäsin kaikki sähköautot. Kannattaa EV3:n ja Elroqin välillä puntaroidessa huomioida suuri maavaraero, 50 mm. Ensimmäinen on tavallista henkilöautotasoa ja jälkimmäinen hyvää kaupunkimaasturitasoa.

Edit2. Yllättävän matalia ovat EV3 (14 cm), Mustang (14 cm) ja EV9 (15 cm). Mersun EQA on yllättävän korkea (21 cm). Myös Pösön e-2008 yllätti (20 cm).

Edit3. Laitoin vielä sulkuihin evspecsin ilmoittamat ja TM:ssa mitatun eron niihin. Mersulla ja Toyotalla on ihan eri ilmoitustapa (kuormaus), koska poikkeavat niin paljon parempaan suuntaan. Kia EV9:n -2,7 cm on yllättävä, koska saman valmistajan Niro ja EV6 ovat plussalla. Saletisti joku Nironsa EV9:iin ulkonäön ja ilmoitetun 17,7 cm perusteella mökkitielleen päivittänyt repii pelihousunsa, kun totuus selviää. Luuli saavansa päivityksessä 2,2 cm lisää maavaraa, mutta totuus onkin 2 cm vähemmän kuin vanhassa. Siinä sitä konttaillaan mitan kanssa tallin lattialla, kun pohja raapii tutulla mökkitiellä, vaikkei pitäisi. Reklamaation paikka, jos saman merkin Nirosta päivitti EV9:iin.

Screenshot_2025-04-25-14-20-27-23_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2025-04-25-14-20-47-83_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jep, ihan samoilla hoodeillahan noi on. Joillain marginaaliporukalla eittämättä ajoprofiili sellainen että on selkeä ero onko maavara 21cm vai 19cm, mutta perusjonneille sillä ei ole merkitystä. Aika turhanomaista yksittäisspeksivänkkäystä taas kerran.
 
Jep, ihan samoilla hoodeillahan noi on. Joillain marginaaliporukalla eittämättä ajoprofiili sellainen että on selkeä ero onko maavara 21cm vai 19cm, mutta perusjonneille sillä ei ole merkitystä. Aika turhanomaista yksittäisspeksivänkkäystä taas kerran.
Tai oikeastaan niin päin että tärkeämmäksi muuttujaksi tulee akun rakenne, ja sijoitus. Tuo maavarahan ei ole mitattu akkuun, vaikka se todennäköisesti matalimmalla onkin, mutta hyvin suojattu tuleva akkulotelokin auttaa.
 
Ainakin allekirjoittaneen yllätti tuossa artikkelissa se, että miten matala osassa autoissa tuo maavara tosiaan on. Esim. EV9:ssähän on matala maavara korkeuteen nähden, tai näin Model Y:n omistajana ehkä hieman toisinpäin; Kuinka korkea maavara muissa autoissa on.

Esim. ID7 maavara on korkeampi, kuin omassa Model Y Perffissä. Ja ID4:ssä se on selkeästi korkeampi. Tuommoinen 3-4cm merkkaa jo paljonkin, jos ajelee mökkiteillä.
 
Liki kuukauden on Zoe nyt pyörinyt kakkosautona, ja on kyllä ollut mielestäni oikein toimiva peli. Ainakin hintaansa nähden. Kilsoja tulee helposti ajettua kyllä enemmän kuin aiemmin kakkosautolla, aina vaan päässään ajattelee, että kun se on niin halpaa, niin miksei vaan mene autolla. En tiedä onko kuitenkaan niin positiivinen juttu, mutta onhan tuo nyt hauskaa ja halpaa lystiä (vielä ainakin). Suosittelen kaikkia asiaa miettiviä rohkeasti vain kokeilemaan. 2020-22 vuoden Zoee saa n. 15t€ hintaan, ja siinä on mielestäni kyllä hinta, sekä laatu erinomaisessa suhteessa.
 
Eli ainoa Suomessa saatavilla oleva Subarua parempaa maavaraa tarjoava sähköauto on sadan tonnin Volvo EX90.
Ja Q8 etronissa on enemmän ja EQA, iX, ID.4GTX ja e-2008 melkein samassa. Eli onhan noita vaihtoehtoja monenlaiselle budjetille, uusia ja käytettyjä.
 
Ja Q8 etronissa on enemmän ja EQA, iX, ID.4GTX ja e-2008 melkein samassa. Eli onhan noita vaihtoehtoja monenlaiselle budjetille, uusia ja käytettyjä.
Ja mistä ylipäänsä repäistiin että pitäisi löytää isompia maavaroja? Noi teknarin mittaukset nyt viimeistään osoittavat että ihan samoilla nurkilla pyöritään ja turha yrittää nostaa surabua mitenkään merkittävästi poikkeavaksi muista.
 
Ja mistä ylipäänsä repäistiin että pitäisi löytää isompia maavaroja? Noi teknarin mittaukset nyt viimeistään osoittavat että ihan samoilla nurkilla pyöritään ja turha yrittää nostaa surabua mitenkään merkittävästi poikkeavaksi muista.
Ihan hyvää tietoa tuo on. Vaikka se polttiksellakin on vittumaista osua maahan, niin sähkärillä jännittää puolta pahemmin. Meillä kotipihan liittymä on jyrkkä asfalttitielle ja siinä väärään suuntaan kääntymällä tai väärästä kohtaa ajamalla saa auton helposti pohjasta naarmuille. Sama se on monelle sitten mökkitiellä.
 
Ihan hyvää tietoa tuo on. Vaikka se polttiksellakin on vittumaista osua maahan, niin sähkärillä jännittää puolta pahemmin. Meillä kotipihan liittymä on jyrkkä asfalttitielle ja siinä väärään suuntaan kääntymällä tai väärästä kohtaa ajamalla saa auton helposti pohjasta naarmuille. Sama se on monelle sitten mökkitiellä.
Joo hyvää tietoa on se, että maavara sähkärissä kuin sähkärissä käytännössä riittää ihan hyvin ilman että pitäisi subbea laittaa alle. skodaoctavioiden ja corollatojojen maavara on se ~14cm.
 
Joo hyvää tietoa on se, että maavara sähkärissä kuin sähkärissä käytännössä riittää ihan hyvin ilman että pitäisi subbea laittaa alle. skodaoctavioiden ja corollatojojen maavara on se ~14cm.
Kakkosautolla on tullu raapastua pohjaa parikin kertaa, toivottavasti ei tullut pahoja naarmuja.

Etsin itsekin vähän isompimaavaraista toiseksi autoksi ja esim. EQC tippui pelistä toivottoman maavaran takia.
 
Mä en noita maavaroja ole ikinä katsellut, mutta sellainen käytännön huomio Model 3 ja EV6, että ensimmäisellä jätin pari pelkääjän puolen roiskeläppää pihatien ja päätien väliseen töyssyyn ja jälkimmäisellä ei ole vielä edes raapaissut.
 
Jep, ihan samoilla hoodeillahan noi on. Joillain marginaaliporukalla eittämättä ajoprofiili sellainen että on selkeä ero onko maavara 21cm vai 19cm, mutta perusjonneille sillä ei ole merkitystä. Aika turhanomaista yksittäisspeksivänkkäystä taas kerran.

Ja mistä ylipäänsä repäistiin että pitäisi löytää isompia maavaroja? Noi teknarin mittaukset nyt viimeistään osoittavat että ihan samoilla nurkilla pyöritään ja turha yrittää nostaa surabua mitenkään merkittävästi poikkeavaksi muista.

Se, että sinä tai lähikuplasi ei tarvitse maavarallista autoa, ei tarkoita etteikö monet muut saattaisi syystä tai toisesta tarvita/haluta korkeammalla maavaralla varustettua autoa. Se ei suinkaan ole mikään turhaa pilkunviilausta vaan ihan oleellinen speksi ja kyllähän tuosta @TommiZeliard in listauksestakin näkee, että hajontaa on kuitenkin melkoisen paljon, isoimmillaan melkein 10 cm. Toisaalta tuo toteamuksesi, että iso osa on jokseenkin samalla tontilla, osoittaa mielestäni myös nimenomaan sitä, että markkinarakoa oikeasti korkeammalla maavaralla varustetuille sähköautoille voisi hyvinkin löytyä.
 
Viimeksi muokattu:
Kakkosautolla on tullu raapastua pohjaa parikin kertaa, toivottavasti ei tullut pahoja naarmuja.

Etsin itsekin vähän isompimaavaraista toiseksi autoksi ja esim. EQC tippui pelistä toivottoman maavaran takia.
Joo ja tuttu ajoi kahdella ~14cm maavarallisella autolla 500tkm vuoden ympäri, töihin ja mökille. Koskaan ei tullut raapaisuja. Näitä yksittäisiä tarinatodisteita on vähän niinku takapuolia, jokaiselta sellainen löytyy ja ne yleensä haisee. Eipä niistä juuri mitään muuta hyötyä ole.

Se, että sinä lähikuplasi ei tarvitse maavarallista autoa, ei tarkoita etteikö monet muut saattaisi syystä tai toisesta tarvita/haluta korkeammalla maavaralla varustettua autoa. Se ei suinkaan ole mikään turhaa pilkunviilausta vaan ihan oleellinen speksi ja kyllähän tuosta @TommiZeliard in listauksestakin näkee, että hajontaa on kuitenkin melkoisen paljon, isoimmillaan melkein 10 cm. Toisaalta tuo toteamuksesi, että suurin osa on jokseenkin samalla tontilla, osoittaa mielestäni myös nimenomaan sitä, että markkinarakoa oikeasti korkeammalla maavaralla varustetuille sähköautoille voisi hyvinkin löytyä.

kts yllä, nää lähipiirijutut on verrattavissa lähinnä alakoululaisten nokitteluun (yläkoulussa ovat jo fiksumpia). Turhaa pilkunviilausta ja yksittäisspeksionanointia on nostaa Subarun maavara jotenkin poikkeuksellisen korkeaksi mikä se alkuperäinen väite oli, jonka suhteen tässä nyt näytit itsekin muuttaneen mieltäsi - hienoa!
 
Omia sähköautokokemuksia, tosin tähän asti vain kahdesta autosta joku 50tkm yhteensä:
2022 Porsche Taycan Cross turismo - aivan loistava auto ajaa. Mihin tahansa autoon vertaa. Itse en nähnyt hyötyä tehokkaimmista versioista vaikka muutamaa tulikin koeajettua. Tämä perus neliveto rocks eikä joudu maksamaan turhasta. Porssen takuu on kattava mutta toisaalta on sisäisten latureiden osalta ongelmia. Omassa meni vaihtoon ja sain heti rahana takaisin sen tekemäni 1300euron vuosi-investoinnin. Omaan makuun 20” vanteet toimi paremmin vaikka osan aikaa ajoin 21” GTS vanteilla. Kulutus nousi hurjasti ja Suomen teiden tärinät vain iski kovempaa. Varusteista ilmalämpöpumppua, panoraamakattoa ja nelipyöräohjausta suosittelisin.
2024 Mercedes EQS SUV 118kwh - kova luu. Eri planeetalta kuin tavallinen EQS joka on selvästi tehty kevyeksi autoksi. Tässä 2800kg omamassaan mahtuu jo tavaraa. Kunnon S-sarjan luxusta kun hierovat ja jäähdytetyt penkit, sähköpenkit takana, yms oikeastaan kaikki varusteet mitä nyt autoon voisi keksiä. Vähän kuin lipuisi huonokuntoisten teiden ja kuoppien yli taikamatolla. Tässäkin se parempi nelipyöräohjaus tekee yli 5.1m autosta todella ketterän. 21” vanteet antaa paremmn tuen autolle kuin alun perin mukana tulleet 20”set.
Niin ja en ole näitä enkä koskaan muitakaan autoja ostanut uutena. 6kk käytettynä on tarjolla autoja melko sopuhintaan mitä uutena pyydetään. Ilma-alustat olleet näissä molemmissa ja sitä kyllä suosittelen jos vaan autoon on tarjolla.
-Jari-
 
Joo ja tuttu ajoi kahdella ~14cm maavarallisella autolla 500tkm vuoden ympäri, töihin ja mökille. Koskaan ei tullut raapaisuja. Näitä yksittäisiä tarinatodisteita on vähän niinku takapuolia, jokaiselta sellainen löytyy ja ne yleensä haisee. Eipä niistä juuri mitään muuta hyötyä ole.



kts yllä, nää lähipiirijutut on verrattavissa lähinnä alakoululaisten nokitteluun (yläkoulussa ovat jo fiksumpia). Turhaa pilkunviilausta ja yksittäisspeksionanointia on nostaa Subarun maavara jotenkin poikkeuksellisen korkeaksi mikä se alkuperäinen väite oli, jonka suhteen tässä nyt näytit itsekin muuttaneen mieltäsi - hienoa!
Väitteen aikaan mentiin ilmoitettujen maavarojen perusteella. Noista TM:n mittaamista 33 automallista 31/33, eli 94 %:ssa on ilmoitettu pienempi maavara kuin Solterralle. Vain 3 %:ssa (1/33) automalleista oli ilmoitettu korkeampi maavara ja sekin oli tavallisen sukankuluttajan ulottumattomissa olevassa ilmajousitteisessa Porschessa. Kyllä minä kutsuisin tuon aikaisella tiedolla Subarua poikkeuksellisen korkeaksi.

Vasta väitteen jälkeen listasin TM:n mittaustulokset, joiden mukaan todellisuudessa "vain" 29/33, eli 88 %:ssa oli pienempi maavara kuin Solterrassa. On se silti korkeimmasta päästä, muttei enää niin harvinaisuus.


Omat kokemukset:

Astra G farkku alkuperäistä 3,3 mm (säde) suuremmilla renkailla (185/65R15):

-nolla ongelmaa


Auris TS hybrid alkuperäisillä renkailla:

-uutena kerran Stadissa pohjakosketus risteyksen notkossa joustoliikkeen aikana ykspäällä 15 km/h, vaikka Astralla olin ajanut kuormalla ongelmitta samasta paikasta.


Mii Electric 1,75 mm madaltavilla talvirenkailla (175/65R14, koska alkuperäinen 165/70R14 on heikommin saatavilla):

-voi hemmetti mikä formula

-mökillä pihassa hipaisi alle kävelyvauhdissa kumpuun, jonka yli Auriksella ja C-mesellä voi ajaa aivan normaalisti

-kotipihalla joka toinen talvi raapaisee pikkuhiljaa paksuuntuneeseen aurausvallin jämään (ei ole aina ehditty kolata asfalttia myöten, niin paksuuntuu muutaman sentin muuta ympäristöä enemmän), kun ylityksen aikaan jalkakäytävän kallistus laskee etuakselin ja taka-akseli on vielä parkkipaikalla, joka sekin on alempana. Osaan katsoa matalimman kohdan ja ajaa vinottain hiipimällä ilman joustoliikettä, mutta silti joinakin talvina raapii akselien välistä. Kerran naapuri oli lastannut koko pesueen Qashqaihin ja hurautti tuosta vain yli. Itse ajoin perässä kaikki off-road -kikat käyttäen ja kraaps. En ole maavaraa selvittänyt, mutta saletisti alle 14 cm ainakin noilla talvirenkailla.

-Jos kadulla ei ole aurattu, niin Mii raapii ärsyttävästi keskipolanteeseen, vaikka olisi kymmeniä autoja ajanut ennen, eikä ole kapeasta raideleveydestä johtuvaa. Auriksella ei mitään ongelmaa samassa polanteessa. Rahisee ainoastaan, jos auraamattomalla parkkipaikalla vetää uria, joista on ehtinyt mennä vain korkeampia autoja).

-Astralla ja Auriksella toisten autojen pudottamat pienet roiskeläppäkokkareet eivät vaadi kiertämistä. Miillä kolahtaa kaikki lumipalloa suuremmat.


Yhteenvetona Astralla oli huoletonta ajelua kesät talvet. Auriksella pärjää, kunhan tiedostaa rajat. Miillä ajaminen talvella on yhtä naurettavaa varomista ja ropinan/kahinan kuuntelua kuin kaverin alkupään 1-sarjan Bemarilla (jonka alle normitunkki ei sopinut ilman pyöränkaarista nostamista). Järkevään talviautoiluun tarvitaan vähintään 14 cm maavaraa, jos on liikkeellä ennen katujen aurausta. Joku 17 cm toisi paljon lisää huolettomuutta. Yli 20 cm ei olisi pahitteeksi, jos tulee ajettua auraamattomia mökkiteitä.
 
kts yllä, nää lähipiirijutut on verrattavissa lähinnä alakoululaisten nokitteluun (yläkoulussa ovat jo fiksumpia). Turhaa pilkunviilausta ja yksittäisspeksionanointia on nostaa Subarun maavara jotenkin poikkeuksellisen korkeaksi mikä se alkuperäinen väite oli, jonka suhteen tässä nyt näytit itsekin muuttaneen mieltäsi - hienoa!

Olisiko se jotenkin sulta pois, että markkinoille tulisi oikeasti reippaammalla maavaralla varustettuja sähköautoja vaikka sinä, sinun Nintendolla työskentelevä enosi tai yksikään kuvitteellinen kaverisi ei sellaisille tarvetta näekään? Vai mistä kumpuaa tarve tuollaiselle kiukuttelulle ja vittuilulle?

Menin lähinnä tiedossani olleiden valmistajan ilmoittamien maavarojen perusteella ja niissä Solterra on ainakin edes jollakin tasolla järkihintaisista autoista kärkiluokkaa. TM:n mittaamista maavaroista en ollut tietoinen, mutta vähän haisevat kuormaamattomana mitatuilta, eli lopullinen käytännön maavara jäänee vieläkin hämärän peittoon. Noin muutenkin tuo Subarunkaan (tai muidenkaan puheissa olleiden sähköautojen) maavara ei ole vielä millään tavalla ihmeellinen, enkä ainakaan itse lähtisi tuollaisella maavaralla vielä millään yhtään haastavammilla teillä ajamaan, maastosta puhumattakaan. Varsinkin sähköautojen akkujen (tai ainakin katsastusmiesten) herkkyys huomioiden.

Toki tavallisessa katuajelussa selviää pienemmälläkin maavaralla, mutta kyllä siinäkin maavarasta iloa on, varsinkin jos elää alueella jossa ei talvisin turhan tiheään aurailla ja tiet pääsee tuon tuostakin todella raffiin kuntoon. Siksi minulle oli autoa vaihtaessa jo ihan arkiajonkin takia tärkeää, että autosta löytyy edes hieman korotettu maavara. Vaikka loppuviimein eroa maavarassa ei olekaan kuin "muutama sentti", niin ero nykyisen Volvo XC40:n ja edellisen Kia Optima PHEV välillä on silti huima ja siinä missä Optima talvisin raapi tuon tuostakin pohjaa ja ylityksiä polanteisiin sun muihin, Volvolla ei ole ainakaan toistaksesi ollut koskaan edes lähellä.
 
Viimeksi muokattu:
Korkeus lisää aina kulutusta niin onhan se ihan selvä miksi sähkärit tehdään melko pienellä maavaralla.

Ilma-alustalla (eli rahalla) saa sitten korkeutta kuka sellaista tarvitsee.
 
Korkeus lisää aina kulutusta niin onhan se ihan selvä miksi sähkärit tehdään melko pienellä maavaralla.

Ilma-alustalla (eli rahalla) saa sitten korkeutta kuka sellaista tarvitsee.
Samalla lailla se on polttomoottoriautossakin. Jostain kumman syystä suurin osa sähkiksistä ei ole sedaneita tai vastaavia vaan suv mallisia laatikoita.
 
Samalla lailla se on polttomoottoriautossakin. Jostain kumman syystä suurin osa sähkiksistä ei ole sedaneita tai vastaavia vaan suv mallisia laatikoita.
Isot kenkälaatikot koska markkinat määrää. Autovalmistajat on onnistuneet myymään ajatuksen siitä miten jokainen tarvitsee aina vain isomman ja isomman sport utility vehiclen. Joko tuo, tai valtaosasta SUVien ostajista on selkävammaisia ja isoon korkeaan autoon on niin ihana nousta verrattuna matalaan sedaniin/farkkuun alas laskeutuminen. Kai se muita ylempänä oleminen myös antaa turvallisuuden tunnetta.

Fordillahan tuosta on myös parahdettu, miten ikävän yhtälön edessä ollaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 785
Viestejä
4 779 462
Jäsenet
77 676
Uusin jäsen
HarMil

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom