Yleistä keskustelua sähköautoista

Itseänikin kiinnostaa. Aika kova setti kun takuukin 5v ilman km rajaa.

Mikä tämä "merkki" siis on? Muistelin, että joskus smart oli mersu mutta oliko se edes ikinä niinkään?

200 000km takuu akullekin, ja tuo 5v ilman kilometrirajaakin näkyy olevan.

Millaiset lienee kaistavahdit/travell assistit tälläisessä?

Mielenkiintoinen tuote ja hinta on kai kilpailukykyinen? Nopeasti katsottuna se on joko täysin perusmalli LFP akulla fiksuin 72kwh akulla, tai sit suoraaan Pulse 4wd ja 55 000e mut 92kwh akkukin NMC:llä.

Ja vakiovarusteetkin jo kattavat! Mm. V2L ulosotto kaikissa (?) malleissa, joka taitaa joku 1800e tms. varuste olla esim. Kia:lla. Edessäkin isofixit.
Kaippa tuota on testattava istua jossain, missähän pääsisi näkemään?

Oikeastaan tuosta ei puutu, kuin kokemukset? Paljon ajavalle tietysti adaptiivisten valojen, adaptiivisen vakkarin ja "travell asisstin" toiminta tietysti hyvin kriittistä, mut hyvällä hintaa kyllä sinänsä saa, koska esim. enemmän ominaisuuksia, kuin Teslassa ja silti samanhintainen..
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tämä "merkki" siis on? Muistelin, että joskus smart oli mersu mutta oliko se edes ikinä niinkään?

200 000km takuu akullekin, ja tuo 5v ilman kilometrirajaakin näkyy olevan.

Millaiset lienee kaistavahdit/travell assistit tälläisessä?

Mielenkiintoinen tuote ja hinta on kai kilpailukykyinen? Nopeasti katsottuna se on joko täysin perusmalli LFP akulla fiksuin 72kwh akulla, tai sit suoraaan Pulse 4wd ja 55 000e mut 92kwh akkukin NMC:llä.
Puokkiin omistavat Mersu ja kiinalaiset smartin.
 
Ensi kuun alussa limeisesti tätä pääsee näkemään fyysisesti Smart-myymälöissä.
- Veho Airpot
- Veho Olari
- Veho Turku
- Veho Tampere
 
Mulla ollut nyt taloudessa #1 Pulse jo jonkin aikaa.

Eli siis käytännössä kiinalaisen geelyn auto, jossa design mersua. Maahantuojana Veho joka myös huoltaa autot, tuo 5v takuu koskee vain Vehon maahantuomia autoja, esim saksasta tuodut jne ovat lyhyemmällä takuulla, veho itse ostanut tuon takuun heidän tuomiin autoihin.

Autot itsessään erittäin kattavasti varusteltuja, useita varusteita mitä edes samoille pohjalle tehdyissä autoissa ei ole kilpailijoilla edes saatavilla, esim ex30 vs #1.

Autojen laatu on sisustaltaan suht premium puoleista, nahkaa, parempaa tikkausta, säätöjä asioissa, valoissa jne.

Varusteluokat aika simppelit, ei ole oikeastaan mitään erikseen otettavaa tai erikseen pois jätettävää vaan luokkien mukaan mennään.

Autoissa on perus sähköautoiluun aikalailla kaikki ja enemmänkin, esim. perusluokista ylöspäin ilpit, v2l, vetomassat, 22kw, sis laturit, hud jne. Akkujen esilämmitys nappi/navin mukaan on kaikissa.

Sitten miinuksia, auton tiepalvelu jne. joka sisältää kaikki samanlailla kun vaikka mb on englanniksi. Veholle aika uusi merkki, koulutettuja asentajia ei oikein vielä ole, myyjät ja muu huollon asiat ovat vielä aika uusia. Lapsuusjuttuja on vielä jonkin verrankin softassa ja itse autoissa, esim. vakkarit ei toimi trailermodessa, appi ja digitalkey on välillä alhaalla yms. Korissa on kahvat ja niiden vaieroinnit jäässä, muoveja saattaa halkeilla, kosteutta olla umpiossa jne. uusien automallien perusvikoja.

Lisäksi ainakin #1 ja #3 takuuehdoissa on tuo mersun pykälä, eli auton akun korvausarvio verrataan auton markkinahintaan sillä hetkellä. Eli toki takuuaikana 5v korvaillaan, mutta sen vanhetessa saattaa olla akku ei korvausvelvollinen täysin vaikka akkutakuuta olisi jäljellä.

Mulla on itselläni ihan ok vehon kanssa asiointi mennyt, takuuseen on korjailtu juttuja, softat on parantuneet jne. mutta onhan näissä toki paljon kehitettävää ja melko typeriä, vaikka myös suht nerokkaitakin asioita ollut.

Omaan vehkeeseen nyt kolmannet vaijerit meni viimetalvena sisään, nämäkin tosin olleet kehitysversioita ja aina uudenlaisia. Jäätyvät siis talvisin.

Toiset ovenkahvat menee ensiviikolla sisään. Näistä muovi halkeilee ja hipaisukytkin hajoaa jostain syystä.

Vakkaria ei vieläkään ole softassa trailermodessa.

Auto hinattu kerran kun ovia ei saatu kiinni, aukesivat muttei lukittautuneet talvella. Kerran hinattu kun fyysinen avain oli kotona ja puhelinäppi missä digitalkey päätti olla euroopanlaajuisesti päivän jumissa.

Sijarit, hinaukset, korvaukset ja huollot menneet ihan jees smart liikkumisturvan ja vehon kanssa.

Yleisesti kun itselläni tiedossa, että hieman lapsuusjuttuja ja takaisinkutsuja on tiedossa uusissa korimalleissa ja ota-päivityksiä on tiedossa softaan niin suht tyytyväinen kuitenkin ollut autoon.
 
Miten on ajettavuus ja avustimet toimineet Suomessa?
Entä miten näissä on huollot? Joku käytä 20tkm välein valon alla?
 
Viimeksi muokattu:
Koko juttu on maksumuurin takana, mutta jo muutamat ensimmäiset kappaleet kertovat, että harvinaisen vikainen Enyaq on jollekin onnettomalle päätynyt. Ja huolto on korjaillut vika kerrallaan saamatta tilannetta paremmaksi... Onkohan tuon sähköjärjestelmää koskaan tutkittu kokonaisuutena? Vitonen vetoa, että 12v-sähköjärjestelmässä on jotain jännitepiikkejä tai tuotantolinjalla paskasti kiinnitetty maakaapeli. Vagenin tutustumista autoon odotellessa...

 
Koko juttu on maksumuurin takana, mutta jo muutamat ensimmäiset kappaleet kertovat, että harvinaisen vikainen Enyaq on jollekin onnettomalle päätynyt. Ja huolto on korjaillut vika kerrallaan saamatta tilannetta paremmaksi... Onkohan tuon sähköjärjestelmää koskaan tutkittu kokonaisuutena? Vitonen vetoa, että 12v-sähköjärjestelmässä on jotain jännitepiikkejä tai tuotantolinjalla paskasti kiinnitetty maakaapeli. Vagenin tutustumista autoon odotellessa...

Melkein kun mun Enyaq aikanaan. Jotain tuollaista sähköjärjestelmän vikaa siinä itsekkin ajattelin olevan kun jatkuvasti joku moduuli paskana. Eikä se tietenkään helpota että huollossa selittävät että osa ongelmista on softassa, ei voi tehdä mitään ja sitten taas monesta muusta piti itse kerätä todisteita että uskoivat.
 
Miten on ajettavuus ja avustimet toimineet Suomessa?
Entä miten näissä on huollot? Joku käytä 20tkm välein valon alla?

Huollot 30k / 2v, perus raikkari valohoitoineen ja isommassa jarrunesteet.

Avustimet ovat parantuneet paljon päivityksillä, lyhyesti:

Pilotti jäykistää ratin aika kovin, se tunnistaa ja seuraa aika hyvin edellä olevia autoja ja ei tee mitään haamuja tms outoja turvattomia juttuja.

Nopeus hieman erikoinen, vaikka 100 oma maksimi ni saattaa jäädä seuraamaan tutkassa olevaa autoa esim 103 asti ja vasta katkaisee seurannan selvällä nopeuserolla. Toki tämän auton pitää olla omalla kaistalla.

Kaistanvaihto automaatilla on melko jyrkkä, mutta noinhan kaistavahtoavustin on aika usein näissä.

Ehdottomasti plussaa siitä, että itse ainakin saan aika rennon kosketuksen rattiin ilman mitään herjauksia, joissain autoissa tuntuu et pitää painaa hemmetin kovaa johonkin ettei herjaile mitään.

Vaihtoehtoina on pilotti, adapt. ja nopeudenrajoitin. Normaali vakkaria ei siis ole, eli jos vaikka sattuu reilusti satamaan lunta niin käytännössä olet ilman vakkaria.

Mikään vakkari ei toimi myöskään jos kärry perässä eli trailermode, nopeudenrajoitin ainoastaan.

Yhdenpolkimen ajoa käytän oikeastaan aina jos ei venettä/kärryä ole perässä ja mielestäni toimii ihan hyvin. Myös mersuista tuttu autohold jarrupainamisella yms. fyysiset käyttöasiat toimii järkevästi.

Plussaa myös siitä, että kaikki piipitykset, nopeusvaroitukset, hereilläolon seuranta jne muut saa aika helposti aina pois nopeasti ilman että täytyy satoja valikon alavalikoita valita.

Painikkeet ja näppäimet ihan fyysisiä, ei kaikki esim näytön kautta tai kosketuskakkaa vaan ihan nappi jonka tuntee painaako sitä.

Tästä #5 en tiedä miten käyttöjärjestelmä jne muut kaikki tulee, onko samankaltaisuutta vai ihan uusi juttu.
 
Smart #5 osalta pitäisi saapua Brabus malli toukokuun alussa ja koeajot alkavat kesäkuussa. Tarjous 2,99% ja kulut + soppari voimassa toukokuun loppuun asti.
 
#5 tais olla näytillä automessuilla. Tosin oli joku off-road versio, hemmetin korkealta vaikutti.

1745440259593.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 427
Viestejä
4 743 504
Jäsenet
77 325
Uusin jäsen
benjam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom