Kuten sanottua, eipä Solterralla paljon kilpailua ole. Itseasiassa tuota listaa kun katsoo niin id4:n maavarakin taitaa olla väärin, kun ainakin kaikissa Volkkarin
omissa materiaaleissa puhutaan 16.3 cm maavarasta ja Porsche Macanin maavarakin on vissiin ilmoitettu ilmajousitus maksimiasennossa (jossa ei yleensä saa ajaa kovin kovaa ym.), teräsjousilla 18 cm. Eli
ainoa Suomessa saatavilla oleva Subarua parempaa maavaraa tarjoava sähköauto on sadan tonnin Volvo EX90.
TM on mitannut Solterran koeajossa maavaraksi 21 cm. Katsoin nopeasti TM-talviautovertailut 2021-2025, koska niissä on kätevästi taulukoitu mitatut maavarat. Listaan kaikki täyssähköjen mitatut:
Suluissa ensin evspecsin ilmoittama ja sen jälkeen mitatun ero tuohon ilmoitettuun). Laitoin perään +/-, jos mitattu poikkesi yli 1,0 cm, ja niin monta kpl kuin poikkeama oli pyöristettynä.
13 cm:
i4 (12,5 cm, +0,5 cm)
14 cm:
EV3 (14 cm, + 0 cm)
i5 (14,7 cm, -0,7 cm)
Model 3 (14 cm, +0 cm)
Mustang (14,5 cm, -0,5 cm)
15 cm:
EV9 (17,7 cm, -2,7 cm)---
MG 4 (15 cm, +0 cm)
Megane (13,5 cm, +1,5 cm)++
16 cm:
Scenic (-)
e:Ny1 (13,5 cm, +2,5 cm)+++
ID.7 (15 cm, +1 cm)
Ioniq 5 (16 cm, +0 cm)
Polestar 2 (15,1 cm, +0,9 cm)
Model Y (17,2 cm, -1,2 cm)-
17 cm:
Dolphin
Kona (15,8 cm, +1,2 cm)+
Niro (15,5 cm, +1,5 cm)++
EQE (13,4 cm, +3,6 cm)++++
EV6 (16 cm, +1 cm)
18 cm:
Capri (13,5 cm, +4,5 cm)+++++
Polestar 4
EX30 (17,7 cm, +0,3 cm)
19 cm:
Macan, ilmajousitus 13-19 cm (22,5 cm, -3,5 cm)----
Elroq (18,5 cm, +0,5 cm)
Ariya (20 cm, -1 cm)
ID.Buzz (18 cm, +1 cm)
XC40 (17,6 cm, +1,4 cm)+
20 cm:
ID.4 GTX (17 cm, +3 cm)+++
e-2008 (18,9 cm, +1,1 cm)+
21 cm:
Avenger (19 cm, +2 cm)++
Solterra (21 cm, +0 cm)
EQA (15,4 cm, +5,6 cm)++++++
22 cm:
bZ4X (17,7 cm, +4,3 cm)++++
Toyota ilmoittaa jostain syystä vähemmän kuin Subaru.
Liitteenä yhden vuoden taulukko.
Edit. Lisäsin kaikki sähköautot. Kannattaa EV3:n ja Elroqin välillä puntaroidessa huomioida suuri maavaraero, 50 mm. Ensimmäinen on tavallista henkilöautotasoa ja jälkimmäinen hyvää kaupunkimaasturitasoa.
Edit2. Yllättävän matalia ovat EV3 (14 cm), Mustang (14 cm) ja EV9 (15 cm). Mersun EQA on yllättävän korkea (21 cm). Myös Pösön e-2008 yllätti (20 cm).
Edit3. Laitoin vielä sulkuihin evspecsin ilmoittamat ja TM:ssa mitatun eron niihin. Mersulla ja Toyotalla on ihan eri ilmoitustapa (kuormaus), koska poikkeavat niin paljon parempaan suuntaan. Kia EV9:n -2,7 cm on yllättävä, koska saman valmistajan Niro ja EV6 ovat plussalla. Saletisti joku Nironsa EV9:iin ulkonäön ja ilmoitetun 17,7 cm perusteella mökkitielleen päivittänyt repii pelihousunsa, kun totuus selviää. Luuli saavansa päivityksessä 2,2 cm lisää maavaraa, mutta totuus onkin 2 cm vähemmän kuin vanhassa. Siinä sitä konttaillaan mitan kanssa tallin lattialla, kun pohja raapii tutulla mökkitiellä, vaikkei pitäisi. Reklamaation paikka, jos saman merkin Nirosta päivitti EV9:iin.