Yleistä keskustelua sähköautoista

Tähän tulikin jo vastailtua tänne samaiseen ketjuun tuossa parisen viikkoa sitten:

Eli tiivistettynä paremmat rahoitusehdot, kelpo vaihtotarjous, Muskin aiheuttama vitututus ja tietyt parannukset aiempaan autoon nähden sai vaihtamaan.


Ehkä jotain videota tulee jos ehditään tehdä, mutta ei nyt mitään suoraa Model Y -vertailua.

Ja kiitos muuten vielä käyttäjälle @Tuota jatkotakuusta vinkkaamisesta, olisi saattanut jäädä muuten ottamatta - nyt on tuo 5v/160tkm :thumbsup:



Ehkei sitten pitäisi postata videota tuollaisella saatteella ketjuun, jos ei ole edes sitä katsonut ja tiedä mitä se sisältää?

Juu, paitsi ettei ole myöskään tarkoitus keskustella pelkillä tekoälytuotoksilla, vaan tuottaa jotain omaa antia keskusteluun, eli kertoa omin sanoin miksi jonkin videon haluaa linkittää ketjuun.

Siitä propsit, että jos periaatteita on, niistä pidetään kiinni.

Itsellä Tesla oli yksi vaihtoehto seuraavaksi autoksi, kaikista ongelmista huolimatta, mutta Muskin ja oikeastaan koko jenkkien sekoilun takia, en tule Teslaa koskaan omistamaan.
 
Siitä propsit, että jos periaatteita on, niistä pidetään kiinni.

Itsellä Tesla oli yksi vaihtoehto seuraavaksi autoksi, kaikista ongelmista huolimatta, mutta Muskin ja oikeastaan koko jenkkien sekoilun takia, en tule Teslaa koskaan omistamaan.
Niin, en periaatteista tiedä - eipä tämä auton vaihtaminen sinällään sitä tilannetta mihinkään muuttanut, että kyseinen auto oli aikanaan tullut hankittua. Ennemminkin henkistä heikkoutta tässä vaiheessa, kun antaa yhden puupään mennä siinä määrin tunteisiin, että alkaa tehdä vahvasti mieli vaihtaa automerkkiä 😁
 
Täällä virinneen keskustelun johdosta kävin itsekin tutustumassa Fordin tarjontaan, ja oli kyllä aikamoinen yllätys miten pieni Explorerin peräkontti on. Ei tullut tarkemmin etukäteen katsottua auton ulkomittoja, mutta jostain syystä odotukset oli sellaista Enyaq tai Model Y -tasoa. Todellisuudessa lähempi verrokki on varmaan uusi Elroq
 
Täällä virinneen keskustelun johdosta kävin itsekin tutustumassa Fordin tarjontaan, ja oli kyllä aikamoinen yllätys miten pieni Explorerin peräkontti on. Ei tullut tarkemmin etukäteen katsottua auton ulkomittoja, mutta jostain syystä odotukset oli sellaista Enyaq tai Model Y -tasoa. Todellisuudessa lähempi verrokki on varmaan uusi Elroq
Niin, sehän on niinkun lyhennetty Enyaq/ID.4. Kävin mittanauhalla mittailemassa noita kontteja, niin pituus oli runsaat10 cm pienempi Explorerissa kuin ID.4:ssä (keskeltä 94, reunoilta 90). Autohan on myöskin suunnilleen tuon samaisen runsaat 10 cm lyhyempi. Ja Capri vastaavasti parisenkymmentä senttiä perästä pidempi ja 17 cm pidempi takakontista. Tuo tavaratilan koko meinasi meillekin olla se kynnyskysymys Explorerin hankinnassa, mutta kun saatiin koesovitettua tarvittavat sisään, niin tehtiin lopulta pieni kompromissi tilassa. Sama 470 litran kontti taidetaan ilmoittaa sekä Elroqiin että Exploreriin. Elroqia ei vaan saa vielä nelivetona ja varusteltuna menee kalliimmaksi kuin Explorer.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, en periaatteista tiedä - eipä se auton vaihtaminen sinällään sitä tilannetta mihinkään muuttanut, että kyseinen auto oli aikanaan tullut hankittua. Ennemminkin henkistä heikkoutta, kun antaa yhden puupään mennä siinä määrin tunteisiin että alkaa tehdä vahvasti mieli vaihtaa automerkkiä 😁
Ihan rehellisesti jos nyt ostaa Teslan tukee ihan konreettisesti isolla rahalla diktatuurin pystytystä jenkkeihin.
 
Ihan rehellisesti jos nyt ostaa Teslan tukee ihan konreettisesti isolla rahalla diktatuurin pystytystä jenkkeihin.
Kuten jo sanoin, sitä auton ostamista ei vaan pysty enää jälkikäteen mitenkään perumaan, ei vaikka sen auton myy pois. Ja käytetyn Teslan ostamisesta ei luonnollisestikaan mene enää penniäkään Teslalle.

Mutta tämä ketju ja alue on väärä paikka näistä diktatuureista ja muusta poliittisesta keskustelemiseen, kuten sinulle on jo useampaankin otteeseen sanottu.
 
Viimeksi muokattu:
Elroq on kummajainen Skodan mallistossa, koska se on käytännössä Enyaq kaiken muun koon paitsi pituuden suhteen. Hintakin nousee varusteltuna Enyaqin hintaluokkaan. Elroqin ilmanvastus taisi olla korkeampi kuin Enyaqin joka ei oikein sovi yhtälönä halpaan ja pieniakkuiseen, mahdollisimman pitkän matkan kulkineeseen.

En tiedä onko näin samanlaisia autoja ollut ennen mallistossa, perinteisesti kun sieltä on löytynyt pieni hatchback, sedan, farkku, suv. Nykyisin sähköautoissa siellä on kunnon muovikinneri riisuttuna 30k€, sekä sit kaksi SUV-tyyppistä 40-60k€, sekä vielä sen jälkeen esim. Kialla se premium SUV yläkategoriassa.

Syy taitaa olla vain tuoda heikommalla katteella jotain alle 40k€ hintaluokkaan, koska kauppa käy yhä heikommin tuolla 50-60k€, sekä kilpailu kovenee 40k€. Onhan Volvo EX30 ja Kia EV3 samanlaisia, eli varusteltuna ollaan 50.000 eurossa ja alkaen hintaisten isompien mallien hinnoissa, alkaen hintojen ollessa puristettu alle 40.000 euroon.
 
Arvaan Q2 Model Y:n olevan jälleen Suomen suosituin auto. Maaliskuun lukemat lienevät pettymyksiä, mutta toimituksia voi tulla vasta Q2.

Totalitarismihöpötykset on ihan keksittyjä. Valtiotaulouden leikkaus ei ole totalitarismia ja Yhdysvalloissa kumpikin poliittinen suuntaus osaa oikeusvaltion rikkomisen, toinen vaan vahvemmin.

Ja Tesla ei ole jakanut koskaan pääomaa yrittäjilleen, vaan investoinut kaikki kestävään kasvuun ja ilmastonmuutoksen torjuntaan. Toisin kuin nämä fossiiliautotehtaat: jotka saastuttaa maapalloa.
1743507142446.png
 
Ehkä en lähitisi autonvalmistajia noin suorilta teilaamaan, kun väittäisin Toyotan myyntien suoraan olevan merkittävämpiä päästöjen vähennyksille. Tesla myi joku naurettavan kaksi miljoonaa autoa 2023 kun Toyota myi hybrideitään sen 34 miljoonaa.
 
Elroq on kummajainen Skodan mallistossa, koska se on käytännössä Enyaq kaiken muun koon paitsi pituuden suhteen. Hintakin nousee varusteltuna Enyaqin hintaluokkaan. Elroqin ilmanvastus taisi olla korkeampi kuin Enyaqin joka ei oikein sovi yhtälönä halpaan ja pieniakkuiseen, mahdollisimman pitkän matkan kulkineeseen.

En tiedä onko näin samanlaisia autoja ollut ennen mallistossa, perinteisesti kun sieltä on löytynyt pieni hatchback, sedan, farkku, suv. Nykyisin sähköautoissa siellä on kunnon muovikinneri riisuttuna 30k€, sekä sit kaksi SUV-tyyppistä 40-60k€, sekä vielä sen jälkeen esim. Kialla se premium SUV yläkategoriassa.

Syy taitaa olla vain tuoda heikommalla katteella jotain alle 40k€ hintaluokkaan, koska kauppa käy yhä heikommin tuolla 50-60k€, sekä kilpailu kovenee 40k€. Onhan Volvo EX30 ja Kia EV3 samanlaisia, eli varusteltuna ollaan 50.000 eurossa ja alkaen hintaisten isompien mallien hinnoissa, alkaen hintojen ollessa puristettu alle 40.000 euroon.
Jep, vähän samaa tutkailin ja ihmettelin myös itse aiemmin, että jos vaatimuksina oli neliveto ja vähän paremmat varusteet (nahkasisustaa, sähköpenkkiä, matriisivaloa yms) niin Elroq kipuaa äkkiä melkeinpä samoihin hintoihin kuin Enyaq, eli jos ei ehdottomasti halua kooltaan pienempää, niin en näe juuri järkeä. Mallin pointti on sitten ehkä enemmän juuri siellä hinnat-alkaen-päässä.
Totalitarismihöpötykset on ihan keksittyjä. Valtiotaulouden leikkaus ei ole totalitarismia ja Yhdysvalloissa kumpikin poliittinen suuntaus osaa oikeusvaltion rikkomisen, toinen vaan vahvemmin.
Kuten juuri tuossa yllä pääsin sanomasta, nämä jutut ei kuulu tälle alueelle.
 
Elroq on kummajainen Skodan mallistossa, koska se on käytännössä Enyaq kaiken muun koon paitsi pituuden suhteen. Hintakin nousee varusteltuna Enyaqin hintaluokkaan. Elroqin ilmanvastus taisi olla korkeampi kuin Enyaqin joka ei oikein sovi yhtälönä halpaan ja pieniakkuiseen, mahdollisimman pitkän matkan kulkineeseen.

En tiedä onko näin samanlaisia autoja ollut ennen mallistossa, perinteisesti kun sieltä on löytynyt pieni hatchback, sedan, farkku, suv. Nykyisin sähköautoissa siellä on kunnon muovikinneri riisuttuna 30k€, sekä sit kaksi SUV-tyyppistä 40-60k€, sekä vielä sen jälkeen esim. Kialla se premium SUV yläkategoriassa.

Syy taitaa olla vain tuoda heikommalla katteella jotain alle 40k€ hintaluokkaan, koska kauppa käy yhä heikommin tuolla 50-60k€, sekä kilpailu kovenee 40k€. Onhan Volvo EX30 ja Kia EV3 samanlaisia, eli varusteltuna ollaan 50.000 eurossa ja alkaen hintaisten isompien mallien hinnoissa, alkaen hintojen ollessa puristettu alle 40.000 euroon.

Elroqissa paistaa läpi se, että ollaan haluttu säästää osien kierrätyksellä; valtaosa osista on täysin samat kuin enyaqissa; hieman pienemmän mallin suunnittelu olisi todennäköisesti maksanut paljon enemmän ja tällä "pienemmällä" mallilla saadaa näille samoille osille enemmän voluumia ja sitä kautta kustannussäästöä.

Itse vertailin suomen hinnastosta parhaiten hinnoittelultaan sopivimmat mallit (tarkoitti elroqissa sportlinea ja enyaqissa vain selectionia; toki enyaqista himoitsin coupeta) ja hinta-eroa listahinnassa oli kuitenkin ~5000€, joka ei ole lainkaan merkityksetön. Pienempi auto olisi hyvin riittänyt, mutta jos nyt katsoo esimerkiksi EV3:sta niin eihän se hinta siinä paljoa pienempi ole, vaikka koko on aika merkittävästi pienempi ja korkeudesta esimerkiksi omalla mökkitiellä hyötyä ja Elroqissa kuitenkin tietää jo saavansa lähes kaikki osat Enyaqista, joten riski 1. vuosimallin ongelmista on aika paljon pienempi.

Arvaan Q2 Model Y:n olevan jälleen Suomen suosituin auto. Maaliskuun lukemat lienevät pettymyksiä, mutta toimituksia voi tulla vasta Q2.

Totalitarismihöpötykset on ihan keksittyjä. Valtiotaulouden leikkaus ei ole totalitarismia ja Yhdysvalloissa kumpikin poliittinen suuntaus osaa oikeusvaltion rikkomisen, toinen vaan vahvemmin.

Ja Tesla ei ole jakanut koskaan pääomaa yrittäjilleen, vaan investoinut kaikki kestävään kasvuun ja ilmastonmuutoksen torjuntaan. Toisin kuin nämä fossiiliautotehtaat: jotka saastuttaa maapalloa.
1743507142446.png

Siis se, että Model Y ei olisi myydyin sähköautomalli olisi Teslalle jo katastrofaalista varsinkin uuden mallin tullessa juuri markkinoille; se voisi tarkoittaa kilpailussa esim. VAG:ta tai kia/hyundaita vastaan että Y:tä myydään näiden valmistajien kilpailijoihin verraten moninkertaisesti vähemmän, vaikka oltaisiinkin "toiseksi myydyin" malli.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä en lähitisi autonvalmistajia noin suorilta teilaamaan, kun väittäisin Toyotan myyntien suoraan olevan merkittävämpiä päästöjen vähennyksille. Tesla myi joku naurettavan kaksi miljoonaa autoa 2023 kun Toyota myi hybrideitään sen 34 miljoonaa.
En minäkään ja pidän järkevänä jättää kauppaan autoja eri syistä, muistakin kuin teknisistä. Tietyistä perusasioista pitää pitää kiinni kokoajan ja suosin Eurooppalaista, mieluiten sieltä keskeltä Eurooppaa [ei unkari,puola,turkki].

Liikenteen sähköistymisestä. Samalla IPCC on selvästi lausunut tarpeen sähköistää liikenne ja Toyota tässä kuvassa on vain jarrutellut siirtymää lupaillessaan kiinteän elektrolyytin akkuja "huomenna" viimeiset 15-vuotta.

Hybridit kevyenä vähentää co2 päästöjä ehkä 10 %. Plugarit EU:n tilastojen mukaan ei paljoa enempää. Eli ei hirveästi vaikuta.

1743508927780.png
1743508997481.png
 
Viimeksi muokattu:
Täällä virinneen keskustelun johdosta kävin itsekin tutustumassa Fordin tarjontaan, ja oli kyllä aikamoinen yllätys miten pieni Explorerin peräkontti on. Ei tullut tarkemmin etukäteen katsottua auton ulkomittoja, mutta jostain syystä odotukset oli sellaista Enyaq tai Model Y -tasoa. Todellisuudessa lähempi verrokki on varmaan uusi Elroq
Kai teillä kans tuli puhetta, onko kuinka helppo/vaikeaa on vaihtaa ajovalopolttimot?
 
Ehkä en lähitisi autonvalmistajia noin suorilta teilaamaan, kun väittäisin Toyotan myyntien suoraan olevan merkittävämpiä päästöjen vähennyksille. Tesla myi joku naurettavan kaksi miljoonaa autoa 2023 kun Toyota myi hybrideitään sen 34 miljoonaa.
Toyota ei ainakaan mitään uusia autoja myy vuodessa 34 miljoonaa, 2 miljoonaa sähköautoa vähentää varmasti suoria päästöjä enemmän kuin se 10 miljoonaa mitä Toyota oikeasti myy, kun tuolla on joukossa vielä iso osa ihan niitä tavallia bensa-moottoreitakin.
 
Jep, vähän samaa tutkailin ja ihmettelin myös itse aiemmin, että jos vaatimuksina oli neliveto ja vähän paremmat varusteet (nahkasisustaa, sähköpenkkiä, matriisivaloa yms) niin Elroq kipuaa äkkiä melkeinpä samoihin hintoihin kuin Enyaq, eli jos ei ehdottomasti halua kooltaan pienempää, niin en näe juuri järkeä. Mallin pointti on sitten ehkä enemmän juuri siellä hinnat-alkaen-päässä.

Nelivetoahan ei nyt vielä saa joten se nyt poissulkee elroqin heti, mutta tässä taitaa osittain hämätä myös molempien yli 50k karkaava hinta: jos nyt ennenaikaan mietti farkun ja hatchbackin hintaeroa niin aika harvoin se yli 2k€ oli ja siihen nähden hyvinkin varusteltu elroq on edelleen semi-ok sillä ~4k€ hintaerolla enyaqiin. Mut enemmän elroqissa tosiaan säästää mitä vähemmän varusteita ruksii.
 
Viimeksi muokattu:
Nelivetoahan ei nyt vielä saa joten se nyt poissulkee elroqin heti, mutta tässä taitaa osittain hämätä myös molempien yli 50k karkaava hinta: jos nyt ennenaikaan mietti farkun ja hatchbackin hintaeroa niin aika harvoin se yli 2k€ oli ja siihen nähden hyvinkin varusteltu elroq on edelleen semi-ok sillä ~4k€ hintaerolla enyaqiin. Mut enemmän elroqissa tosiaan säästää mitä vähemmän varusteita ruksii.
Jep, näinhän se tällä hetkellä on. Tosiaan etuvedonkin saa jo ruksittua Explorerin varusteilla kalliimmaksi, ja se 85x-nelivetomalli on ymmärtääkseni tulossa myöhemmin, josta tulee vielä jokunen tonni lisää hintaa.
 
Jep, näinhän se tällä hetkellä on. Tosiaan etuvedonkin saa jo ruksittua Explorerin varusteilla kalliimmaksi, ja se 85x-nelivetomalli on ymmärtääkseni tulossa myöhemmin, josta tulee vielä jokunen tonni lisää hintaa.
Tämän voi allekirjoittaa, Ford Premium-varusteltuna on kyllä todella hyvin hinnoiteltu ja teki omastakin päätöksestä vaikeamman.
 
Kai teillä kans tuli puhetta, onko kuinka helppo/vaikeaa on vaihtaa ajovalopolttimot?
Eikö tuossa ole ledejä? Sinällään Mii on kyllä osoittanut, että sähköautossa normaalit polttimot ovat itse asiassa hyvin hyödyllinen ominaisuus build-in lämmityksen näkökulmasta. Vähän ne ehkä kököltä näyttää ledeihin verrattuna, mutta pysyy valot auki talvisin. Ioniq 5 on ollut yksi saamarin iglu tämän suhteen varsinkin takavaloissa.
 
Löytyykö kokemuksia ID.7 Tourerista eli farkkuversiosta? Aika huonosti suomalaisia koeajoartikkeleja tuntuu löytyvän.
 
Löytyykö kokemuksia ID.7 Tourerista eli farkkuversiosta? Aika huonosti suomalaisia koeajoartikkeleja tuntuu löytyvän.
Se on volkkari, ei siitä oikein muuta voi sanoa, perusvarma hajuton ja mauton. Jos on jotain id-sarjalaista ajanut, niin aika samalta tuo tuntuu. Jos siis vertaa näitä päivitettyjä id.4 yms. malleja 2024 puolivälin jälkeen. Sitä aiemmissa käyttöliittymä oli hieman erilainen. Melun puolesta oli pieni pettymys, mutta eipä toisaalta noi Audinkaan vastineet sen kummoisempia ole vaikka hintaa on enemmän. Jos tuon mallin auton haluaa, niin eipä noita vaihtoehtoja ruuhkaksi asti ole.
 
Kuten jo sanoin, sitä auton ostamista ei vaan pysty enää jälkikäteen mitenkään perumaan, ei vaikka sen auton myy pois. Ja käytetyn Teslan ostamisesta ei luonnollisestikaan mene enää penniäkään Teslalle.

Mutta tämä ketju ja alue on väärä paikka näistä diktatuureista ja muusta poliittisesta keskustelemiseen, kuten sinulle on jo useampaankin otteeseen sanottu.
Paitsi jos käyttää teslan huolto ja muita palveluita.
 
Niin, sehän on niinkun lyhennetty Enyaq/ID.4. Kävin mittanauhalla mittailemassa noita kontteja, niin pituus oli runsaat10 cm pienempi Explorerissa kuin ID.4:ssä (keskeltä 94, reunoilta 90). Autohan on myöskin suunnilleen tuon samaisen runsaat 10 cm lyhyempi. Ja Capri vastaavasti parisenkymmentä senttiä perästä pidempi ja 17 cm pidempi takakontista. Tuo tavaratilan koko meinasi meillekin olla se kynnyskysymys Explorerin hankinnassa, mutta kun saatiin koesovitettua tarvittavat sisään, niin tehtiin lopulta pieni kompromissi tilassa. Sama 470 litran kontti taidetaan ilmoittaa sekä Elroqiin että Exploreriin. Elroqia ei vaan saa vielä nelivetona ja varusteltuna menee kalliimmaksi kuin Explorer.

Jos mahdollisuus tulee niin käykää joskus testaamassa myös Cupra Tavascan. Ymmärtääkseni se on tehty samalle pohjalle kuin ID4 ja kumppanit.
 
Jos mahdollisuus tulee niin käykää joskus testaamassa myös Cupra Tavascan. Ymmärtääkseni se on tehty samalle pohjalle kuin ID4 ja kumppanit.

Täysin samaa mieltä en voi käsittää vw:n 2vuoden takuuta, ilman mitään jatkotakuu mahdollisuuksia (joku 1vuoden lisä vissiin saatavilla edelliselle vw omistajalle)

Cuprasta itsellä pelkästään hyviä kokemuksia ja 5v takuu ehdoton juttu oli itsellä hankinta hetkellä, tavascan pitää itsekin käydä testaamassa. Toki Ford 5-8v takuu on kyllä kova juttu.
 
Täysin samaa mieltä en voi käsittää vw:n 2vuoden takuuta, ilman mitään jatkotakuu mahdollisuuksia (joku 1vuoden lisä vissiin saatavilla edelliselle vw omistajalle)

Cuprasta itsellä pelkästään hyviä kokemuksia ja 5v takuu ehdoton juttu oli itsellä hankinta hetkellä, tavascan pitää itsekin käydä testaamassa. Toki Ford 5-8v takuu on kyllä kova juttu.
Ihan rahalla sen kolmannen vuoden kaikki saavat, jos ei omista volkkaria, jolla saa ilmaiseksi. Cupra ja 5 vuoden takuu on hyvä, mutta Tavascanin sisustan muotoilu jakanee mielipiteitä jonkun verran. Näin vanhemmalle parralle hieman turhan teiniX look.
 
Jos mahdollisuus tulee niin käykää joskus testaamassa myös Cupra Tavascan. Ymmärtääkseni se on tehty samalle pohjalle kuin ID4 ja kumppanit.
Ihan rahalla sen kolmannen vuoden kaikki saavat, jos ei omista volkkaria, jolla saa ilmaiseksi. Cupra ja 5 vuoden takuu on hyvä, mutta Tavascanin sisustan muotoilu jakanee mielipiteitä jonkun verran. Näin vanhemmalle parralle hieman turhan teiniX look.
Liikkeessä olen Tavascanin nopeasti tsekannut ja sisusta tökkii itseä aika pahasti, vaikka sinällään onkin positiivista että koitetaan tehdä asioita vähän eri tavalla ja persoonallisesti.

Hinnat olisi myös karannut meikäläisen budjetista.
 
Vähä liian hilkulla taitaa olla joo edelleen... Mua ei oikein ole tuo Ioniq 5:n pikalatausnopeus myöskään mairitellut, vaikka kuinka on 800 V akusto ja akuston esilämmitys (jonka pakotettu poiskytkeytyminen 20 %:n varaustason alituttua ärsyttää sekin). Liekö tuo Ioniq 5:n noin 4 kW:n lämmitysteho liian pieni suhteessa tarpeeseen.
Tää on kyllä erikoinen juttu. Ioniq 6 ja EV6 antavat ihan mottipäisiä latausnopeuksia talvellakin ja vaikka internet-kertoo, että em. autoissa on joitain kylmän sään optimointeja liittyen tuohon lämmitykseen, joita Ioniq 5:ssä ei ole, niin olisin kuvitellut että nuo erot luokkaa minimalistinen, koska autothan ovat pääosin kaiketi sisukaluiltaan suht.samoja.

Itselläni on navigaattori - tai lähinnä sen reitin laskenta/latauspaikkojen valinta - ollut rangen ohella (jos range olisi parempi, niin navigaattorin puutteet ei niin haittaisi) oikeastaan ainoa asia, jotka Teslan jälkeen heikennyksia (myös mobiiliappi paskempi, mutta menettelee), mutta tuohon tulossa nyt ilmeisesti tämän kuun aikana korjaus, joka mahdollistaa asetuksissa säädön, jolla autolle voi kertoa, että haluaa sinne laturille vasta kun < 10% tai < 5% virtaa jäljellä. En pidä siitä, että nuo asettelevat niitä pysähdyksiä defaulttina 200-300km välein. Teslakin teki tuota ajoittain, mutta siinä oli kuitenkin lähtökohtaisesti sen vajaa 100km enemmän rangeodottamaa, niin esim. omalla 600km mökkireissulla ei kesäkeleillä sijoittanut sinne lähtiessä yleensä enempää kuin yhden stopin. Tämä laittaa välillä kolme, koska siellä on isommat turvamarginaalit oletuksena. Talvella noilla ei niin suurta väliä, koska vastaavalla matkalla stoppeja tulee joka tapauksessa pari jos ajaa normaalisti ja latausnopeus tärkeämpi kuin kulutuksen optimointi, mutta kesäkeleillä tuo pakottaa poistamaan ne pysähdykset sieltä suunnitelmasta, koska se lämmityksen käyttö saattaa olla ratkaiseva ero pääsetkö sille vajaan 400km päässä olevalle laturille vai etkö ja lämpimillä keleillä sitä ei kuitenkaan tarvita (..en toki tiedä olisiko tuo niin älykäs ettei lämmittele kesällä, mutta Tesla ainakin jonkin verran lämmitteli)
 
Ihan rahalla sen kolmannen vuoden kaikki saavat, jos ei omista volkkaria, jolla saa ilmaiseksi. Cupra ja 5 vuoden takuu on hyvä, mutta Tavascanin sisustan muotoilu jakanee mielipiteitä jonkun verran. Näin vanhemmalle parralle hieman turhan teiniX look.
On kyllä joo "Veetin uusi PC-pelitietokone" sisältä ja päältä :)

veetin pelikone.jpg
 
On kyllä joo "Veetin uusi PC-pelitietokone" sisältä ja päältä :)

veetin pelikone.jpg
No on kyllä ja varsinkin tuolla ikkunanäkymällä tulee tosiaan mieleen jonkun RGB buildi. Tuo silta tuossa keskellä myös ihmetyttää, ihan niin kuin olisi jostain startrekistä ideoitu rakenne jossa ei ole mitään muuta kuin yksi nappi, ja sen funktio näyttää olevan lähinnä haitata lokeron käyttöä. Ehkä tuosta konsolista tuli niin erikoinen ettei se pysy kasassa ilman tuota? Mutta poikkeaapahan sisältä ja ulkoa siitä tavallisesta.
 
Tuo on itse asiassa semmoinen juttu mikä tökkii ihan volkkarissakin. Minä haluaisin esim. ID7:n nelivedolla ja mielellään vaalealla nahkasisustalla, mutta neliveto on pakko ottaa sillä GTX varustelulla missä on sitten musta sisusta punaisilla ralliraidoilla. Toki ymmärrän, että tällöin tavallaan hypitään liikaa Audin tontille ja näissä "alemman kastin" merkeissä pitää pitää semmoinen tietty premium-fiilis poissa.
 
Löytyykö kokemuksia ID.7 Tourerista eli farkkuversiosta? Aika huonosti suomalaisia koeajoartikkeleja tuntuu löytyvän.
Kaksi viikkoa sitten kävin hakemassa ID.7 GTX Tourerin aikalailla kaikilla varusteilla paitsi lasikatolla. Leon farkku plugarilla olin harjoitellut pari vuotta sähköllä ajamista ennen tätä.

Kahden viikon käytön jälkeen olen enemmän kuin tyytyväinen. Vaimolla on taaperon kanssa takapenkillä ruhtinaalliset tilat. Poissa on kaikki ahtaudentuntu. Etukäteen vähän pelkäsin ratin hipaisunappuloita. Eivät tietenkään ole optimaaliset oikeisiin nappuloihin verrattuna mutta hyvin niiden kanssa pärjää varsinkin kun hoksaa, että pyyhkäisemällä, kevyesti painamalla ja kovemmin painamalla tapahtuu eri asioita. Ja loppujen lopuksi haptinen palaute painalluksissa on myös yllättävän hyvä.

Voisin kyllä kaivata ihan kunnon kokoista näyttöä ratin taakse mutta en sellaista id4/5 tyyppistä. Toisaalta kun oikein mietin, niin en oikein tiedä mitä siinä sitten tahtoisin olevan. Varmaan se nörtti minussa sen isomman näytön siihen vain tahtoisi ja mahdollisuuden tuoda vaikka kartan ratinkin taakse ja vaikka Kia tyyppisen kuolleen kulman kameranäkymän kaistaa vaihtaessa. Mutta jos se olisi tarkoittanut vielä paria tonnia lisää auton hintaan, niin ei kiitos. 65k oli itselleni kyllä hyvin ylärajahinta autolle. Pääasia, että siinä ratinkin takana on se näyttö riittävillä tiedoilla. Ja HUDia on aina hauska katsella ja siellä ne navigoinnin opasteet näkyy kyllä hienosti. Android Auton opasteet näkyvät myös HUDissa mutta mielestäni olen huomaavinani jotain eroa risteyssymboleissa siihen, jos opastus tulee auton navin kautta. Kun navigointi tulee AA:n kautta, niin symbolit ovat mielestäni yksinkertaisempia eivätkä niin yksityiskohtaisia kuin auton navista tullessa.

Yksi reissu tehty isovanhemmille parin sadan kilsan päähän ja kaksi kylmälaukkua, emmaljungan vaunut, omat tyynyt, pari kassia ja muut roinat meni heittämällä takakonttiin. Aiemmin olisi pitänyt pakata myös etupenkki täyteen. Ja viime viikonloppuna oli toinen reissu Turkuun ja takaisin. Ei valittamista ajo-ominaisuuksissa. Nämä olivat sellaisia reissuja että ei tarvinnut pohtia vielä autonlatausta mennentullen. DCC:tä en ole kauheasti vielä räplännyt, pitänyt vain comfortilla.

Kaiken kaikkiaan tätä ensimmäistä kahta viikkoa on mielestäni leimannut se, että autoon on leivottu kaikkea hienoa tekniikkaa sisälle mutta asiat on mielestäni toteutettu sillä tavalla hienovaraisesti, että kuljettajan ei kauheasti tarvitse tähän hienoon tekniikkaan kiinnittää huomiota, vaan auto tuntuu vain toimivan kivasti. Infotainmentissä 5.2 versio enkä siinäkään ole huomannut mitään hitautta. Hyvältä tuntuu ja sellainen pieni hymy aina huulilla kun hyppään autoon.
 
Kyllä joku ID7 (korimallista välittämättä) on varmasti yksi parhaista sähkäreistä tällä hetkellä, jossa ei ole suuria heikkouksia ja rahalla saa varustepaketteja omiin mieltymyksiin sopivaksi. Se on hajuton ja mauton eikä välttämättä ole absoluuttisen paras millään osa-alueella, mutta perusasiat siinä on hyvin kunnossa kuten Volkkareissa yleensäkin. Varmasti hyvä ajettava maantiellä ja ergonomia kunnossa. Sähköominaisuudetkin parantuneet huimasti viimeisten isojen päivitysten myötä. Omasta mielestä kuitenkin aika kallis ja onneton 2 vuoden takuu kääntäisi katseet jonnekin muualle. Lisäksi ainakin täällä etelässä K-auton tarjoama huolto on ollut surkeaa edellisten vuosien aikana.
 
BMW jo liittyi tesla-look sisustatyyliin neue klassella. Nyt Hyundai perässä. Hyvä suuntaus. Hyundain käyttöjärjestelmä kuin kopia arkkitehtuuriltaan Teslalta.

Softapuolella odotettavissa paljon uutuuksia 2025-2026 Neue Klassen ja nyt Hyundain Pleoksen johdosta. Molemmat pyörivät Androidin päällä.

What is Pleos Connect?​

  • A next-gen infotainment system based on the Android Automotive OS (AAOS), with unique, customizable and user-friendly features
  • Allows for maximum openness and scalability of the Android development ecosystem
  • Enhances compatibility with mobile apps for a familiar user experience
  • Features a smartphone-like UI with split-view, multi-window functions and ‘Gleo AI’ voice recognition-based agentic AI for intelligent vehicle control
  • Provides a personalized service environment based on ‘Pleos ID’ – a single, connected user profile accessible in any Pleos Connect-based vehicle
  • Pleos Connect is scheduled to make its in-vehicle debut in Q2 2026, with expanding to more than 20 million vehicles by 2030


1743583178089.jpeg
 
Kyllä joku ID7 (korimallista välittämättä) on varmasti yksi parhaista sähkäreistä tällä hetkellä, jossa ei ole suuria heikkouksia ja rahalla saa varustepaketteja omiin mieltymyksiin sopivaksi. Se on hajuton ja mauton eikä välttämättä ole absoluuttisen paras millään osa-alueella, mutta perusasiat siinä on hyvin kunnossa kuten Volkkareissa yleensäkin. Varmasti hyvä ajettava maantiellä ja ergonomia kunnossa. Sähköominaisuudetkin parantuneet huimasti viimeisten isojen päivitysten myötä. Omasta mielestä kuitenkin aika kallis ja onneton 2 vuoden takuu kääntäisi katseet jonnekin muualle. Lisäksi ainakin täällä etelässä K-auton tarjoama huolto on ollut surkeaa edellisten vuosien aikana.
Erinomainen auto varmasti ja täyttää boksit. Softa saisi olla vain skaalattu hyödyntämään iso näyttö paremmin.
 
BMW jo liittyi tesla-look sisustatyyliin neue klassella. Nyt Hyundai perässä. Hyvä suuntaus. Hyundain käyttöjärjestelmä kuin kopia arkkitehtuuriltaan Teslalta.
Ihan mielenkiinnosta. Miksi on mielestäsi hyvä suuntaus, että kojelautaan läntätään ihan helvetillisen kokoinen telkkari ja poistetaan samalla helppokäyttöisiä mekaanisia kontrolleja ja tehdään sisustasta ruma kuin petolinnun perse?
Tossa linkkaamassasi kuvituskuvassa on jo kaikki lähtökohtaisesti ihan päin vittua. Kuski ajaa autoa ja katsoo kaikkialle muualle paitsi tielle haroen samalla epätoivoisesti sormellaan jotain helvetin ikonia kosketusnäytöltä, johon ei kurottamatta edes meinaa ylettyä. Halpaahan toi varmasti on tehdä noita, mutta on itsepetosta väittää, että se toisi mitään parannusta sen enempää käytettävyyteen kuin ulkonäköönkään.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset kommenteista tähän asti.

Jatkokysymyksenä, onko näköpiirissä mitään haastajaa ID7:lle isojen sähköfarkkujen kategoriassa?
 
Tuo on itse asiassa semmoinen juttu mikä tökkii ihan volkkarissakin. Minä haluaisin esim. ID7:n nelivedolla ja mielellään vaalealla nahkasisustalla, mutta neliveto on pakko ottaa sillä GTX varustelulla missä on sitten musta sisusta punaisilla ralliraidoilla. Toki ymmärrän, että tällöin tavallaan hypitään liikaa Audin tontille ja näissä "alemman kastin" merkeissä pitää pitää semmoinen tietty premium-fiilis poissa.
Juuri tällaiset keinotekoiset brändäysrajaukset ärsyttää. Saman huomasin Skodassa, vaikka kuinka ottaa Enyaq/Superb/etc ja parhaan L&K varustelutason ja siinä on periaatteessa ihan samat penkit kuin Audi/VW, niin säädettävää reisitukea ei saa rahallakaan. Sama penkki, mutta reisituki on ommeltu kiinteäksi. Because of reasons. Ettei vaan astu liikaa Audin tai Volkkarin tontille.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta. Miksi on mielestäsi hyvä suuntaus, että kojelautaan läntätään ihan helvetillisen kokoinen telkkari ja poistetaan samalla helppokäyttöisiä mekaanisia kontrolleja ja tehdään sisustasta ruma kuin petolinnun perse?
Tossa linkkaamassasi kuvituskuvassa on jo kaikki lähtökohtaisesti ihan päin vittua. Kuski ajaa autoa ja katsoo kaikkialle muualle paitsi tielle haroen samalla epätoivoisesti sormellaan jotain helvetin ikonia kosketusnäytöltä johon ei kurottamatta edes meinaa ylettyä. Halpaahan toi varmasti on tehdä noita, mutta on itsepetosta väittää että se toisi mitään parannusta sen enempää käytettävyyteen kuin ulkonäköönkään.
Onneksi tuossa sentään on nappeja keskikonsolissa.
 
Juuri tällaiset keinotekoiset brändäysrajaukset ärsyttää. Saman huomasin Skodassa, vaikka kuinka ottaa Enyaq/Superb/etc ja parhaan L&K varustelutason ja siinä on periaatteessa ihan samat penkin kuin Audi/VW, niin säädettävää reisitukea ei saa rahallakaan. Sama penkki, mutta reisituki on ommeltu kiinteäksi. Because of reasons. Ettei vaan astu liikaa Audin tai Volkkarin tontille.
Saman totesin mutta toisaalta aika harvaan merkkiin tahtoo täyssähköautoissa saada reisituen jatketta, joten Skoda.
Jos alkaa vituttamaan sen penkin lyhyys niin väsään siihen irrotettavan jatkeen( Ali ja Amazon myy moisia nahkaisina mutta ei se nyt mahdottoman vaikeaa ole jonkinlaista itsekin ommella).
 
Kiitokset kommenteista tähän asti.

Jatkokysymyksenä, onko näköpiirissä mitään haastajaa ID7:lle isojen sähköfarkkujen kategoriassa?
Screenshot_20250402_123711_E-library.jpgScreenshot_20250402_123653_E-library.jpg
BMW i5 Touring on varmaan ilmeinen verrokki ID7:lle, jos haluaa kaivaa lompakkoaan syvemmältä. Auto Bild Suomessa volkkari vei voiton, koska hankintahinta sen verran halvempi verrattuna bemariin ja rahalle sai enemmän vastinetta. Mutta toki bemari on premiumsarjalainen. Toinen selvä vaihtoehto varmaankin Audi A6 Avant e-tron. Mutta saa taas sieltä taskunpohjalta kaivella jonkin verran enemmän kuin volkkariin (joka siis sekin mielestäni jo kallis). Oikein muita puhtaasti farkkuja en itse keksi. Itse pyörittelin myös Mersun EQS:ää ihan puhtaasti takakontin litrojen perusteella mutta menee sekin hyvin kalliiksi ja käytettynä olisi ollut ainoa vaihtoehto enkä itse mersua uskaltaisi ostaa akkujuttujen takia. Skoda Enyaq facelift oli myös omalla listalla vaikka farkku ei olekaan mutta pääsi sinne lähinnä takakontin litrojen perusteella. Smart #5 voisi olla sellainen jokerikortti. Ei sekään farkku ole mutta takakontissa farkkumaiset litrat ja vähän enemmänkin. Jos olisin voinut odottaa auton hankinnan kanssa pidemmälle, että tuo olisi ehtinyt myyntiin, niin olisin varmasti harkinnut. Mutta tykkään kyllä istua matalammalla kuin SUVeissa, niin farkkuihin kyllä veri vetää vahvasti.
 
Screenshot_20250402_123711_E-library.jpgScreenshot_20250402_123653_E-library.jpg
BMW i5 Touring on varmaan ilmeinen verrokki ID7:lle, jos haluaa kaivaa lompakkoaan syvemmältä. Auto Bild Suomessa volkkari vei voiton, koska hankintahinta sen verran halvempi verrattuna bemariin ja rahalle sai enemmän vastinetta. Mutta toki bemari on premiumsarjalainen. Toinen selvä vaihtoehto varmaankin Audi A6 Avant e-tron. Mutta saa taas sieltä taskunpohjalta kaivella jonkin verran enemmän kuin volkkariin (joka siis sekin mielestäni jo kallis). Oikein muita puhtaasti farkkuja en itse keksi. Itse pyörittelin myös Mersun EQS:ää ihan puhtaasti takakontin litrojen perusteella mutta menee sekin hyvin kalliiksi ja käytettynä olisi ollut ainoa vaihtoehto enkä itse mersua uskaltaisi ostaa akkujuttujen takia. Skoda Enyaq facelift oli myös omalla listalla vaikka farkku ei olekaan mutta pääsi sinne lähinnä takakontin litrojen perusteella. Smart #5 voisi olla sellainen jokerikortti. Ei sekään farkku ole mutta takakontissa farkkumaiset litrat ja vähän enemmänkin. Jos olisin voinut odottaa auton hankinnan kanssa pidemmälle, että tuo olisi ehtinyt myyntiin, niin olisin varmasti harkinnut. Mutta tykkään kyllä istua matalammalla kuin SUVeissa, niin farkkuihin kyllä veri vetää vahvasti.
Joo aika paljon saa kuvetta kaivaa jotta saa edes jotain premiumia ID.7:n nähden. Toki kaikkiin ei volkkarin ulkonäkö iske. Mutta ainakin A6 Avant e-tronissa on todella paljon ahtaammat oltavat takapenkillä, ja veikkaisin että myös i5 Touring jää sekin pienemmäksi sisätiloiltaan ja keskitunnelikin on haitoilla. Noissa on pitkät keulat mikä polttismiestä miellyttää, mutta sisätiloissa se sitten näkyy. Käytettävyys ID.7:ssa on parempi. Ja ajettavuuskin on ID.7:ssa todella hyvä, kunhan muistaa valita sen DCC-alustan. Ihan sama käytätkö säätöjä ikinä, niin valitse se silti. Se on varsinkin maantiellä paljon parempi ajettava DCC:llä kuin vakioalustalla.
 
Saman totesin mutta toisaalta aika harvaan merkkiin tahtoo täyssähköautoissa saada reisituen jatketta, joten Skoda.
Jos alkaa vituttamaan sen penkin lyhyys niin väsään siihen irrotettavan jatkeen( Ali ja Amazon myy moisia nahkaisina mutta ei se nyt mahdottoman vaikeaa ole jonkinlaista itsekin ommella).

Samat tilanteet täällä. Tietyissä malleissa vielä istuinosan pituus on muutenkin käsittämättömän lyhyt jopa etupenkeillä ja takapenkeillä jossain tapauksissa jopa vitsinä tehty max 150cm pituisille. Eihän siinä jos max ajelisi 30min vetoja, mutta pidemmän päälle oma torso kaipaa istuinosan kallistuksen ja reisiosan säätöä kovasti.
 
Pitää itsekin kiinnittää huomiota jos tuollainen ihme reisituen puute löytyy jopa skoda / vw mallistosta. Oletin että löytyy paremmista penkeistä kaikilta, kun esim Cuprastakin nuo löytyvät.

Itselläkin tuo säädettävä reisituki kyllä must juttu auton penkeissä.
 
Pitää itsekin kiinnittää huomiota jos tuollainen ihme reisituen puute löytyy jopa skoda / vw mallistosta. Oletin että löytyy paremmista penkeistä kaikilta, kun esim Cuprastakin nuo löytyvät.

Itselläkin tuo säädettävä reisituki kyllä must juttu auton penkeissä.
ID7:sta löytyy säädettävä reisituki ja on kyllä ihan näppärä. Muista volkkarin malleista en tiedä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 858
Viestejä
4 781 804
Jäsenet
77 683
Uusin jäsen
Savupirtti66

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom