Yleistä keskustelua sähköautoista

Se AC versio ISO 15118 standardista on melko hyödytön. Esim juurikin SoC tietoa ei välitetä...
En ymmärrä miksi kotilaturin pitäisi olla älykäs kun auto kuitenkin tietää akun prosentit. Autoissa on tietysti heikkoa koodausta kun niitä pystyy ajastamaan, eli osaavat poikkaista latauksen, mutta eivät pysty poikkaisemaan sitä halutussa tasossa.
 
Mitä mieltä ollaan näistä uutisista, kertoo ainakin osan olevan aika raivona Muskin toiminnasta.

"Brändin markkina-arvo on sulanut puoleen ja auton myyntiluvut Euroopassa paikoin vieläkin enemmän."

"Autoihin on spreijattu hakaristejä, Tesloja on sytytetty tuleen ja tahrittu erinäisillä eritteillä ja eineksillä. Teslan omistajat ovat havainneet joutuneensa sijaiskärsijöiksi, sillä protestien varsinainen päämaali on yhtiön pääjohtaja Elon Musk."

 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta valmistaja antaa akkutakuun vain 150 tkm asti, joten eipä heilläkään kovin kova luotto tuohon ole. Aika hyvin tekee vahinkoa auton jälleenmyyntiarvolle tuollainen, ainakin jos tietoisuus asiasta leviää. Itsehän pyrin levittämään sitä parhaani mukaan.

Ihme vitun pelleilyä, että herran vuonna 2025 pitää laskimen ja ajastimen kanssa kikkailla latauksia.
Yliarvioit aika pahasti keskivertokuluttajan kyvyn ymmärtää asioita, jos meinaat, että tällaisen pienen detaljin saa ajettua ostajien ymmärrykseen siinä määrin, että sillä olisi jotain vaikutusta jälleenmyyntiin. Enemmän joku voi katsoa, että tämähän on hyvä, kun ei tarvitse mitään typeriä 80% "sääntöjä" noudattaa.

Näkisin, että akun rikkoutuminen millä tahansa tavalla on peruskuluttajaa pelottava asia eli kun akkutakuu päättyy, tulee todennäköisesti rysähdys jälleenmyyntihinnassa. 150 tkm ei ole niin paljon muista eroava, että se vaikuttaisi myyntiin ellei sitten auto ole jo tuon lähelle ajettu. Tässä voi kyllä käydä niinkin, että kun autoista kokemusta enemmän ja enemmän karttuu, niin huolet akuista hälvenevät. Akku tietysti myyntitilanteessa testataan kunnon puolesta.

Itse en näe tuollaista puutetta minkäänmoisena rajoituksena. Jos sähkö on kallista, niin pörssisähkön tuntihinnat ohjaa latauksen. Jos halpaa, akku menee 100%. Hyvin simppeliä, ei autolla ole asian kanssa juuri tekemistä. Pikalatauksissa haluan pistää stopin siihen kohtaan, kun lataus riittää kotiin pääsyyn.

Sinällään keskustelu tästä on aika teoreettista, kun Nissanin myynnin suurin ongelma on samalle alustalle rakennettu Renault Scenic. Aika hankala keksiä syytä miksi noista kahdesta valitsisi Nissanin version vajaavetoisena. Relluun ei saa nelivetoa, mutta sillä Nissanin hinta karkaa poskettomaksi muuhun tarjontaan nähden (esim. ID.4).
 
Mitä mieltä ollaan näistä uutisista, kertoo ainakin osan olevan aika raivona Muskin toiminnasta.

"Brändin markkina-arvo on sulanut puoleen ja auton myyntiluvut Euroopassa paikoin vieläkin enemmän."

"Autoihin on spreijattu hakaristejä, Tesloja on sytytetty tuleen ja tahrittu erinäisillä eritteillä ja eineksillä. Teslan omistajat ovat havainneet joutuneensa sijaiskärsijöiksi, sillä protestien varsinainen päämaali on yhtiön pääjohtaja Elon Musk."

Ainakin on lennokas juttu! Lehdistö pystyy vielä pitämään otsikoissaan laskenutta tammi-helmikuun myyntiä, kun ihmiset odottivat uuden Model Y:n saapumista.

Tällä hetkellä Model Y:n ja Model 3:n rekisteröintisijoitukset maaliskuussa euroopan maissa, joista saa päiväkohtaista tietoa:

Yhdistetty: espanja, hollanti, tanska, norja, ruotsi: Model Y on myydyin sähköauto ja Model 3 toiseksi myydyin sähköauto.

Myös UK:sta saa päiväkohtaisen maaliskuulle, siellä Model 3 on myydyin ja Model Y toisiksi myydyin.

Sitten koko Q1 lukemat, nyt kun maaliskuu alkaa olla lopuillaan:

Yhdistetty: espanja, hollanti, tanska, norja, ruotsi: Model Y on myydyin sähköauto, Model 3 on sijalla 4.

UK: Model Y on myydyin sähköauto, Model 3 toisiksi myydyin.

 
Mitä mieltä ollaan näistä uutisista, kertoo ainakin osan olevan aika raivona Muskin toiminnasta.

"Brändin markkina-arvo on sulanut puoleen ja auton myyntiluvut Euroopassa paikoin vieläkin enemmän."

"Autoihin on spreijattu hakaristejä, Tesloja on sytytetty tuleen ja tahrittu erinäisillä eritteillä ja eineksillä. Teslan omistajat ovat havainneet joutuneensa sijaiskärsijöiksi, sillä protestien varsinainen päämaali on yhtiön pääjohtaja Elon Musk."

Eihän tähän kuolonspiraaliin oikein muuta keinoa ole kuin Muskin heittäminen palavalta lautalta mereen. Pitkä tie se silti on korjata tilanne ja Teslalla ei ole enää ajan tai katteiden osalta pelastavaa etumatkaa muihin ev-bisneksessä. Kiinalaisia ovat jo pahasti perässä ja legacytkin kirineet vähintään rinnalle. Volkkarin tuotteet alkaa olla siinä iskussa, että pienten mallien tullessa (ilman kapasitiivista paskaa) lähtee mopo viimeistään keulimaan. Saksan tehdasongelmatkin pelkkä muisto vaan, kun suljettavaksi meinatut saa myytyä panzerwagenien tekemiseen.
 
Kun olet noin hyvä tilastojen kanssa, osaat kertoa varmaan meille miten nuo Q1/2025 luvut vertautuu Q1/2024 lukuihin?
En vertaisi vielä näitä Q1 lukuja viime vuoteen, koska uutta Model Y on myyty vain osittain maaliskuun aikana, eikä nytkään saa kaikkia malleja ja värejä. Lähinnä toin esille, että vaikka lehdistö myllää, Model Y on edelleen se suosituin malli, vaikka uutta mallia on myyty vain muutamia viikkoja.
 
En vertaisi vielä näitä Q1 lukuja viime vuoteen, koska uutta Model Y on myyty vain osittain maaliskuun aikana, eikä nytkään saa kaikkia malleja ja värejä. Lähinnä toin esille, että vaikka lehdistö myllää, Model Y on edelleen se suosituin malli, vaikka uutta mallia on myyty vain muutamia viikkoja.

Ja miksi muita malleja ei ole saatavilla? LR AWD kysyntä on pehmeää, koska esimerkiksi sinä sait autosi suoraan varastosta eikä mitään jonoa ole. Henkilökohtaisesti epäilen että Tesla euroopassa venyttää tätä Model Y vaihdosta, että on joku syy heikolle myynnille ja voidaan kerätä tilauksia varastoon, jotta saataisiin sitten selkeät nousukuukaudet kun ne halvemmat mallit tuodaan markkinaan.
 
En vertaisi vielä näitä Q1 lukuja viime vuoteen, koska uutta Model Y on myyty vain osittain maaliskuun aikana, eikä nytkään saa kaikkia malleja ja värejä. Lähinnä toin esille, että vaikka lehdistö myllää, Model Y on edelleen se suosituin malli, vaikka uutta mallia on myyty vain muutamia viikkoja.
Vai olisko perusteena se, että näyttää kovin ikävältä? Logiikkasi mukaisesti model 3 pitäisi olla tänä vuonna reilusti plussalla viime vuodesta, kun oli mallinvaihdos silloin menellään. Reilua miinusta pukkaa. Mutta sehän on tietysti sen takia, kun kaikki haluaa vaihtaa uuteen Y:hyn ;) Kyllä se kysyntä näyttää laskeneen kautta linjan. Jenkeissä uutta autoa saa samantien, ei kuulosta rajulta kysynnältä.

Toisekseen eikös nuo esim. Norjan tilastot olleet rekisteröintejä joita maahantuojatkin tekevät? Eli nähtävissä oleva piikki ei välttämättä kerro uusien Y:n päätyvän kuluttajille asti. Teslahan on voinut itse rekisteröidä autoja maahan kuten muutkin valmistajat tekevät. Ei varsinaisesti olisi kovin kaukaa haettu juttu, että tekisivät näin saadakseen illuusion kysynnästä. Noh, pianhan nuo virallisetkin luvut selviävät.
 
Ja yksittäiset rekisteröintitilastot ovat hieman harhaanjohtava mittari. Kokonaiskuvan kannalta merkin markkinaosuus on se tärkeä mittari. Onko trendi nouseva, tasainen vai laskeva.
 
Ja yksittäiset rekisteröintitilastot ovat hieman harhaanjohtava mittari. Kokonaiskuvan kannalta merkin markkinaosuus on se tärkeä mittari. Onko trendi nouseva, tasainen vai laskeva.
Markkinaosuuskin on osittain huono mittari, vaikka kertookin toki eräänlaista kokonaiskuvaa. Jos aiemmin Teslan kilpailijoilla ei ollut edes akun esilämmitystä ja nyt on, kyllähän se luo tilanteen, jossa ihmiset voivat mieluummin valita myös jonkun toisen merkin. Kilpailijat ovat myös saaneet hintoja alas, kuten esim. ID4 nykyhinnasto. Tesla ei enää kilpaile ylivoimaisella teknologiajohtamisella, sen pitää onnistua nyt kilpailemaan tasaisemmassa markkinassa. Tässä mielessä koen että on luonnollista, että Teslan markkinaosuus tulee hieman laskemaan.
 
Kun olet noin hyvä tilastojen kanssa, osaat kertoa varmaan meille miten nuo Q1/2025 luvut vertautuu Q1/2024 lukuihin?
Tässä noi tuoreet luvut sellaisista maista, jotka raportoivat päivätarkkuudella. Eli eiliseen asti myynnit norjasta, ruotsista, espanjasta, tanskasta ja hollannista verrattuna viime vuoden ekaan kvartaaliin.

Tesla -45%
Volkkari +124%
Kia +92%
Volvo -37%
Bmw +14%


myynnit.png
 


MB akkutakuu on huijausta.

B sarjan Mersun akun vaihto maksaa 47000€. Akkutakuu oli vielä voimassa. Mutta auton arvo Mersun mielestä oli 15000€ (yläkanttiin arvioituna).

Mersun takuuehdoissa vaan lukee niin, että jos uusi akku ylittää auton arvon, niin loppuosa jää auton omistajan maksettavaksi (32000€).

Nyt oli vaihdettu käytetty 5000€ akku tuohon (omistaja maksanut kokonaan).

Melkoista toimintaa Mersulta ja eihän ne myyjät tuollaista takuuehdon pykälää tietenkään kerro ostajalle.
 
B sarjan Mersun akun vaihto maksaa 47000€. Akkutakuu oli vielä voimassa. Mutta auton arvo Mersun mielestä oli 15000€ (yläkanttiin arvioituna).

Mersun takuuehdoissa vaan lukee niin, että jos uusi akku ylittää auton arvon, niin loppuosa jää auton omistajan maksettavaksi (32000€).

Nyt oli vaihdettu käytetty 5000€ akku tuohon (omistaja maksanut kokonaan).

Melkoista toimintaa Mersulta ja eihän ne myyjät tuollaista takuuehdon pykälää tietenkään kerro ostajalle.

TL;DR: ei kannata missään nimessä ostaa Mersun sähköautoa.
 
B sarjan Mersun akun vaihto maksaa 47000€. Akkutakuu oli vielä voimassa. Mutta auton arvo Mersun mielestä oli 15000€ (yläkanttiin arvioituna).

Mersun takuuehdoissa vaan lukee niin, että jos uusi akku ylittää auton arvon, niin loppuosa jää auton omistajan maksettavaksi (32000€).

Nyt oli vaihdettu käytetty 5000€ akku tuohon (omistaja maksanut kokonaan).

Melkoista toimintaa Mersulta ja eihän ne myyjät tuollaista takuuehdon pykälää tietenkään kerro ostajalle.
Aika uskomatonta kusetusta koko kuvio. Akun + vaihdon hinta on vedetty naurettavan ylös tahallaan jotta tuohon päästäisiin.

Jos nyt ajatellaan että akun vaihto olisi oikeasti valmistajalle mahdottoman kallista ettei sitä voisi mitenkään perustella niin voisihan valmistaja ikäänkuin lunastaa auton. Eli tarjota omistajalle reilun nykyarvon verran käteistä (15k€) kouraan. Monelle olisi varmasti OK.
 
B sarjan Mersun akun vaihto maksaa 47000€. Akkutakuu oli vielä voimassa. Mutta auton arvo Mersun mielestä oli 15000€ (yläkanttiin arvioituna).

Mersun takuuehdoissa vaan lukee niin, että jos uusi akku ylittää auton arvon, niin loppuosa jää auton omistajan maksettavaksi (32000€).

Nyt oli vaihdettu käytetty 5000€ akku tuohon (omistaja maksanut kokonaan).

Melkoista toimintaa Mersulta ja eihän ne myyjät tuollaista takuuehdon pykälää tietenkään kerro ostajalle.
Videolla näkyvä ehdon muotoilun perusteella näyttää minusta kyllä enemmän siltä, että siellä on puolin ja toisin ollut täysiä idiootteja ehtoja tulkitsemassa. Ehtohan siis sanoo, että mersu maksaa korkeintaan auton reaaliarvon verran korvausta korjauksesta. Joka on siis ihan järkevä ehto. Siitä on vielä aika pitkä matka tilanteeseen, jossa asiakkaan pitäisi maksaa kymppitonneja ja jäädä ilman korvausta - Jos videon kuvannut liike pystyi hankkimaan ja vaihtamaan käytetyn akun noinkin edullisesti, on hyvin erikoista, että Mersu ei pystyisi samaan lähes samalla hinnalla. Ts. kuluttajariitalautakunnan paikka selkeästi.
 
Aika uskomatonta kusetusta koko kuvio. Akun + vaihdon hinta on vedetty naurettavan ylös tahallaan jotta tuohon päästäisiin.

Jos nyt ajatellaan että akun vaihto olisi oikeasti valmistajalle mahdottoman kallista ettei sitä voisi mitenkään perustella niin voisihan valmistaja ikäänkuin lunastaa auton. Eli tarjota omistajalle reilun nykyarvon verran käteistä (15k€) kouraan. Monelle olisi varmasti OK.
Vähän epäilen, että tuota lunastusta on ehtoa laadittaessa ajateltu, mutta muotoiluun on osunut "korjauskustannukset". Jolloin ei voi lunastaa. Toki selvää on, että Mersun olisi ehdottomasti pitänyt tuo auto itselleen lunastaa jos eivät käytetyllä akulla korjaukseen veny.
 
TL;DR: ei kannata missään nimessä ostaa Mersun sähköautoa.
Tämä on kyllä tullut selväksi kun on tätä ketjua tarkemmin seurannut. Mersu on täysin mustalla listalla ainakin noiden alkupään malliensa kanssa muuten kuin liisariksi. Katsotaan miten uusi CLA on muuttanut tilannetta.
 
Markkinaosuuskin on osittain huono mittari, vaikka kertookin toki eräänlaista kokonaiskuvaa. Jos aiemmin Teslan kilpailijoilla ei ollut edes akun esilämmitystä ja nyt on, kyllähän se luo tilanteen, jossa ihmiset voivat mieluummin valita myös jonkun toisen merkin. Kilpailijat ovat myös saaneet hintoja alas, kuten esim. ID4 nykyhinnasto. Tesla ei enää kilpaile ylivoimaisella teknologiajohtamisella, sen pitää onnistua nyt kilpailemaan tasaisemmassa markkinassa. Tässä mielessä koen että on luonnollista, että Teslan markkinaosuus tulee hieman laskemaan.
Kuulostaa lähinnä Tesla fanboyn puheelta, jos sanoo "että Teslan markkinaosuus tulee hieman laskemaan"
Miten niin tullee ja mistä tulee hieman.
 
Aikalailla mitätöi nämä "8v akkutakuut" yli kolmivuotiaissa Mersuissa kun paskaa tulee housuun.

Kikkeliskokkelis.
Todellakin. Suomen sivuilta en heti löytänyt dokumenttia, mutta Mersu Uk:n sivuilla on akkutakuun ehdot vuodelta 2024 ja käytännössä kaikkia malleja koskee tuo sama, akkuturvan vastuu rajoittuu auton nykyarvoon. Jos pelkästään B-sarjan 30 kWh akun hinta on 47 000, mitä mahtaa sitten noiden uudempien akkujen hinta Mersun varaosatiskillä olla?

Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että Mersun "akkutakuu" koskee juurikin paria ekaa vuotta ja sen jälkeen on syytä kaivaa ihan sen oman kukkaron pohjia ja vielä aika syvältä.

e: Otetaan vielä sen verran takaisin, että löytyyhän tuo ihan Suomen sivuiltakin: https://www.mercedes-benz.fi/static/pdfs/MB_HA_Akkusertikaatti_2025_A5.pdf
"Korvattavien korjauskulujen laajuus rajoittuu auton käypään arvoon vaurion ilmenemishetkellä."
 
Todellakin. Suomen sivuilta en heti löytänyt dokumenttia, mutta Mersu Uk:n sivuilla on akkutakuun ehdot vuodelta 2024 ja käytännössä kaikkia malleja koskee tuo sama, akkuturvan vastuu rajoittuu auton nykyarvoon. Jos pelkästään B-sarjan 30 kWh akun hinta on 47 000, mitä mahtaa sitten noiden uudempien akkujen hinta Mersun varaosatiskillä olla?

Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että Mersun "akkutakuu" koskee juurikin paria ekaa vuotta ja sen jälkeen on syytä kaivaa ihan sen oman kukkaron pohjia ja vielä aika syvältä.
Tämän mukaan mersun B25e auton on voinut ostaa uutena hintaan 41k€.

Eli nyt kun ostaa jonkun uuden sähkärin vaikka EQE hintaan ~85k€ niin akun vaihto voisi olla vaikka ~95k€ jos preemio pysyy suunnilleen samana :D
 
Joku noheva toimittaja voisi vaikka selvittää mitä Mersun kaikkien mallien akut maksavat tiskillä, eli onko niissä akkutakuuta varsinaisesti lainkaan.
 
Joku noheva toimittaja voisi vaikka selvittää mitä Mersun kaikkien mallien akut maksavat tiskillä, eli onko niissä akkutakuuta varsinaisesti lainkaan.
Ennemmin voisi tehdä jutun tästä ylipäätään ennen kuin täällä aletaan julistamaan mitään takuuttomuutta.
 
Onko tuo ihan suomen lakien mukainen takuu ehto? Eli käytännössä Mersuissa ei ole minkäänlaista takuuta akulle. Kuka ihme noita uskaltaa ainakaan omaksi ostaa?
 
Tais käytettyjen "akkutakuullisten" Mersujen hinnasta sulaa just muutama tonttu.

Onko tuo ihan suomen lakien mukainen takuu ehto? Eli käytännössä Mersuissa ei ole minkäänlaista takuuta akulle. Kuka ihme noita uskaltaa ainakaan omaksi ostaa?
Kyseessä ylimääräinen takuu niin kai niissä saa olla melkein mitä vaan ehtoja.
 
Onko tuo ihan suomen lakien mukainen takuu ehto? Eli käytännössä Mersuissa ei ole minkäänlaista takuuta akulle. Kuka ihme noita uskaltaa ainakaan omaksi ostaa?

EU alueella lakisääteinen takuu on 2 vuotta. Loppu on sitten lähinnä valmistajien vapaaehtoisia takuita, joiden ehdot voivat sanella itse.
 
Onko tuo ihan suomen lakien mukainen takuu ehto? Eli käytännössä Mersuissa ei ole minkäänlaista takuuta akulle. Kuka ihme noita uskaltaa ainakaan omaksi ostaa?

Ihan samaa mietin, jos menisi kuluttajaviranomaiselle niin tuskinpa menisi tuollaisenaan läpi.

Hävytöntä toimintaa Mersulta, toivottavasti tuosta joku toimittaja nostaa metelin.
 
EU alueella lakisääteinen takuu on 2 vuotta. Loppu on sitten lähinnä valmistajien vapaaehtoisia takuita, joiden ehdot voivat sanella itse.

Virhevastuu on tietenkin eri asia kuin takuu ja luulen että kuluttajalautakunta tulkitsee yleisen 8 vuoden akkutakuun johtavan siihen että auton omistajalla on oikeus olettaa akun käyttöiän olevan sitä luokkaa.

Mutta kyllä laski Mersun kiinnostavuutta ainakin itselle. Ei oikein riski kiinnosta että joutuisi tuosta oikeudessa vääntämään.
 
Lähinnä minä sitä lähdin kommentoimaan, että jos tuo muuten kelpaa, niin helppo se on hanskata. Jos siis kuuluu siihen porukkaan, joka murehtii n. omistajan akun kunnosta eikä lataa täyteen.

This. Ehdottomasti typerin syy jättää auto ostamatta vain tämän takia. Kaiken lisäksi vaikkei sitä latausta itse rajaisikaan, käytännössä ne akut kestävät huomattavasti paremmin käyttöä kuin mitä nojatuolipätijät kohkaavat. Kunhan sitä autoa ajetaan säännöllisesti eikä latausaste pysy pitkiä yhtäjaksoisia aikoja satkussa, voi sen sinne ladata ihan huoletta vaikka olisikin pitämässä autoa pidempään. Huumorikerrointa lisää vielä se, että samat uuvatit sitten helposti toisaalta pitävät kauhean tärkeänä korkeita DC-latausnopeuksia, jotka taas sitten akun kuntoa tuhoavat varsin tehokkaasti.
 
This. Ehdottomasti typerin syy jättää auto ostamatta vain tämän takia. Kaiken lisäksi vaikkei sitä latausta itse rajaisikaan, käytännössä ne akut kestävät huomattavasti paremmin käyttöä kuin mitä nojatuolipätijät kohkaavat. Kunhan sitä autoa ajetaan säännöllisesti eikä latausaste pysy pitkiä yhtäjaksoisia aikoja satkussa, voi sen sinne ladata ihan huoletta vaikka olisikin pitämässä autoa pidempään. Huumorikerrointa lisää vielä se, että samat uuvatit sitten helposti toisaalta pitävät kauhean tärkeänä korkeita DC-latausnopeuksia, jotka taas sitten akun kuntoa tuhoavat varsin tehokkaasti.

Mutta ongelma mielestäni onkin se, että jos sinne akkuun päätyy yksikin huono kenno mikä zippaa ennenaikaisesti, niin se pilaa kokonaisuuden, oli käyttäjä sitten miten säntillinen lataaja tahansa. Ei siinä kohtaa paljoa lämmitä mersun "takuut", toki virhevastuuseen varmasti saa kunhan on aikaa tapella....
 


Hyundai kopsaa Teslalta UI:n tuleviin malleihin? Jääköhän vanhat päivittämättä?
 
Aikalailla yksi yhteen kopio on Teslan käyttöliittymästä. Jännä, että noin rankasti lähdetään kopioimaan ilman yhtään omaa ideaa.
 
Markkinaosuuskin on osittain huono mittari,
Mitäs huonoa tuossa on ? Kertoo vaan totuudenmukaisesti sen kokonaiskuvan.
Aivan turha tuijotella yhden mallin myyntiä, sillä ei se kerro yhtään mitään mikä on valmistajan kaupankäynnin trendi. Joku kuulut markkinaosuutta kasvattavien joukkoon tai tai sitten et.
 
Ilmeisesti Teslan käyttöliittymä on aika hyvä, kun sitä Kiinassa ja Koreassa niin innokkaasti kopioidaan.

Kuten se onkin, lukuunottamatta muutamia lapsuksia ja takapakin ottoa esim. Model 3 Highlandin kohdalla.

Toisaalta kyllähän Android ja iOSkin ovat aika pitkälle konvergoituneet samanlaisiksi, niin miksei sitten autotkin.
 
Aikalailla yksi yhteen kopio on Teslan käyttöliittymästä. Jännä, että noin rankasti lähdetään kopioimaan ilman yhtään omaa ideaa.
No, eräänlainen kunnianosoitus teslan käyttikselle. Ja hyvähän se on hyvää kopioida.

Copy with pride.
 
No, eräänlainen kunnianosoitus teslan käyttikselle. Ja hyvähän se on hyvää kopioida.

Copy with pride.
Ei kopioimisessa mitään vikaa ole sinänsä, hyvää kannattaa aina kopioida. Japanin teollistumisen ihme toisen maailmansodan jälkeen perustui kopioimiselle. Kannattaa toki kopioida hyvin, mielummin vielä paremmin kuin alkuperäinen, niin kuin Japanissa pyrittiin.
 
Ovat kyllä saaneet kaikki käyttöä haittaavat ominaisuudetkin mukaan.
Etuna toki softakauppa ja muut herkut.
 
Nyt kun näistä takuista keskustelua niin mitenköhän mahtaa noi akkutakuut olla tuontiautojen kanssa? Tyypilliset takuut (kahden vuoden "perustakuu", kori- ja maalitakuut) ovat maahantuojan myöntämiä, mutta tietysti jobbarilla on sitten virhevastuu ja EU:ssa tämä 2v takuu sitova maasta riippumatta.

Esim volkkarin sivuilla Auton takuu | Auton hankinta | Volkswagen puuttuu juuri akkutakuiden osalta kohta "Kuka takuun myöntää", joten kovasti jättää tulkinnavaraa. Eli jos akku hajoaa vaikka 6v kohdalla niin pitääkö auto rahdata ruotsiin tai saksaan korjattavaksi ko. maan maahantuojan laskuun? Tässä kun on kyse "lisäturvasta" eikä tuosta kahden vuoden takuusta.

Uudelle ajoneuvolle annetaan vähintään kahden vuoden nk. laillinen takuu, kun ostat sen liikkeestä.

EU:n lainsäädännön mukaan takuusta vastaavat kaikki valmistajan jälleenmyyjäverkostoon kuuluvat jälleenmyyjät riippumatta siitä, mistä EU-maasta auto on ostettu.
Usein kysyttyä|Auton osto ja leasingvuokraus EU:ssa - Your Europe
 
Viimeksi muokattu:


Hyundai kopsaa Teslalta UI:n tuleviin malleihin? Jääköhän vanhat päivittämättä?

mä en ainakaan omaan haluaisi tota. Teslan käyttis oli ok Teslaan, mutta en todellakaan haluaisi sitä puolta pienemmälle näytölle enkä todellakaan haluaisi puolta isompaa näyttöä
 
Mutta ongelma mielestäni onkin se, että jos sinne akkuun päätyy yksikin huono kenno mikä zippaa ennenaikaisesti, niin se pilaa kokonaisuuden, oli käyttäjä sitten miten säntillinen lataaja tahansa. Ei siinä kohtaa paljoa lämmitä mersun "takuut", toki virhevastuuseen varmasti saa kunhan on aikaa tapella....

Mun mielestä ongelma on siinä että porukat luulee akun degregaation olevan niin iso ongelma että kannattaisi jättää joku auto hankkimatta vain sen takia että siinä ei pysty rajoittamaan kuinka täydeksi akkua ladataan. Jos vaan tosielämän faktat kiinnostaisivat, teoreettisen gigulin venyttelyn sijaan, luulisi mielipiteen muuttuvan. Hyvä juttu tässä on toki se, että kun massat alkavat sähkäreihin vaihtamaan, ei tämmöisiin yksittäisiin featureihin tulla kiinnittämään mitään huomiota.
 
Sähköautossa tuolla on muutenkin vähemmän merkitystä. Keskimääräisestä käytössä autolla ajetaan päivittäin sellainen matka, että joka yö ei ole tarpeellista ladata akkua.

Plugarissa tuohon olen vähän kiinnittänyt huomiotakin, mutta koska ei voi valita latausmäärää niin lähinnä pyrkinyt siihen että autoa ei säilytellä pidempään täyteen ladattuna.
 
Mun mielestä ongelma on siinä että porukat luulee akun degregaation olevan niin iso ongelma että kannattaisi jättää joku auto hankkimatta vain sen takia että siinä ei pysty rajoittamaan kuinka täydeksi akkua ladataan. Jos vaan tosielämän faktat kiinnostaisivat, teoreettisen gigulin venyttelyn sijaan, luulisi mielipiteen muuttuvan. Hyvä juttu tässä on toki se, että kun massat alkavat sähkäreihin vaihtamaan, ei tämmöisiin yksittäisiin featureihin tulla kiinnittämään mitään huomiota.
Mäkään en tota kyllä kovin isona puutteena osaa nähdä. Ei se 100% lataaminen tarkoita, että sitä tarvitsisi hillota siinä päivätokulla täytenä ja jos ei valmistajalla ole kerran asian kanssa ongelmaa, niin en tiedä miksi mulla pitäisi kuluttajana olla. Itse olen ton säännöllisen latausrajan asettanut autosta riippumatta 90%, mutta varsinkin talvella on tullut harva se kerta ladattua 100%, koska ilmaisia öitä vähemmän ja virtaa kuluu enemmän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 250
Viestejä
4 863 245
Jäsenet
78 632
Uusin jäsen
MkR88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom