Yleistä keskustelua sähköautoista

BYDin merileijonaa tuli ajeltua muutama tunteroinen (awd excellence-malli). Oli kyllä kieltämättä ostohaluja herättävä peli. Björnin 1000km testissä tosin sai aivan järjettömiä kulutuslukemia (+35kw/100km) talvella. Joku epäili, että softabugi joka sittemmin päivityksellä korjattu, sillä sekalaisessa ajossa sain 21kw/100km (aivan liian monella tarpeettomalla kiihdytyksellä). Vakavaan harkintaan kyllä menee
 
Mun mielestä ongelma on siinä että porukat luulee akun degregaation olevan niin iso ongelma että kannattaisi jättää joku auto hankkimatta vain sen takia että siinä ei pysty rajoittamaan kuinka täydeksi akkua ladataan. Jos vaan tosielämän faktat kiinnostaisivat, teoreettisen gigulin venyttelyn sijaan, luulisi mielipiteen muuttuvan. Hyvä juttu tässä on toki se, että kun massat alkavat sähkäreihin vaihtamaan, ei tämmöisiin yksittäisiin featureihin tulla kiinnittämään mitään huomiota.
Mäkään en tota kyllä kovin isona puutteena osaa nähdä. Ei se 100% lataaminen tarkoita, että sitä tarvitsisi hillota siinä päivätokulla täytenä ja jos ei valmistajalla ole kerran asian kanssa ongelmaa, niin en tiedä miksi mulla pitäisi kuluttajana olla. Itse olen ton säännöllisen latausrajan asettanut autosta riippumatta 90%, mutta varsinkin talvella on tullut harva se kerta ladattua 100%, koska ilmaisia öitä vähemmän ja virtaa kuluu enemmän.

Itsellä tämä olisi ainakin siinä ongelma, että kallista sähköä haluaa ladata vain tarpeellisen määrän. Eli jos tarve on vaikka 10%->50%, niin turha sitä kallista sähköä on pistää akkua täyteen.
 
Itsellä tämä olisi ainakin siinä ongelma, että kallista sähköä haluaa ladata vain tarpeellisen määrän. Eli jos tarve on vaikka 10%->50%, niin turha sitä kallista sähköä on pistää akkua täyteen.
Tosin yleisin sähkösopimustyyppi taitaa edelleen olla kiinteähintainen, joten suurimmalle osalle tämäkään ei ole ongelma.

Mites muuten, tossa kun pitkällä, mutta nopealla matikalla hätäseen laskin, niin millasia säästöjä tällä tavalla toimiessa voisi keskimäärin odottaa? Jos vaikka pitäis ladata 80kwh akku täyteen ja lataa ekat 40kwh nollalla eurolla ja sit loput 40kwh vaikka käyttäen 12kk keskihintaa (5,07 c/kWh) niin säästöä tulis rapeat 2€? Missasinkohan jotain.
 
Nyt kun näistä takuista keskustelua niin mitenköhän mahtaa noi akkutakuut olla tuontiautojen kanssa? Tyypilliset takuut (kahden vuoden "perustakuu", kori- ja maalitakuut) ovat maahantuojan myöntämiä, mutta tietysti jobbarilla on sitten virhevastuu ja EU:ssa tämä 2v takuu sitova maasta riippumatta.

Esim volkkarin sivuilla Auton takuu | Auton hankinta | Volkswagen puuttuu juuri akkutakuiden osalta kohta "Kuka takuun myöntää", joten kovasti jättää tulkinnavaraa. Eli jos akku hajoaa vaikka 6v kohdalla niin pitääkö auto rahdata ruotsiin tai saksaan korjattavaksi ko. maan maahantuojan laskuun? Tässä kun on kyse "lisäturvasta" eikä tuosta kahden vuoden takuusta.

Uudelle ajoneuvolle annetaan vähintään kahden vuoden nk. laillinen takuu, kun ostat sen liikkeestä.

EU:n lainsäädännön mukaan takuusta vastaavat kaikki valmistajan jälleenmyyjäverkostoon kuuluvat jälleenmyyjät riippumatta siitä, mistä EU-maasta auto on ostettu.
Usein kysyttyä|Auton osto ja leasingvuokraus EU:ssa - Your Europe
Volkkarilla toiminut no questions, ruotsin tuonti-auton kanssa. Näkevät ulkomailla tehdyt merkkihuollot koneelta. T. Kaksi moduulia vaihdettu akkutakuusen tuontiautoon.
"Takuunantaja takaa, että 70%:ia täyssähköauton (BEV) korkeajänniteakun alkuperäisestä nettokapasiteetista säilyy edellä mainitun ajanjakson- tai kilometrilukeman ajan – riippuen siitä, kumpi ensin saavutetaan." Tästä huolimatta kaksi huonoa moduulia vaihdettu vaikkei käytössä huomannut mitenkään muuten kuin vikavalon mittaristossa.
 
Tosin yleisin sähkösopimustyyppi taitaa edelleen olla kiinteähintainen, joten suurimmalle osalle tämäkään ei ole ongelma.
Oliko tästä jotain tilastoa nähtävissä, ei osunut vastaan pikaisella etsimisellä? Kiinnostaisi sekin mikä mahtaa olla eri sopimustyyppien keskikulutus.
 
Tosin yleisin sähkösopimustyyppi taitaa edelleen olla kiinteähintainen, joten suurimmalle osalle tämäkään ei ole ongelma.

Mites muuten, tossa kun pitkällä, mutta nopealla matikalla hätäseen laskin, niin millasia säästöjä tällä tavalla toimiessa voisi keskimäärin odottaa? Jos vaikka pitäis ladata 80kwh akku täyteen ja lataa ekat 40kwh nollalla eurolla ja sit loput 40kwh vaikka käyttäen 12kk keskihintaa (5,07 c/kWh) niin säästöä tulis rapeat 2€? Missasinkohan jotain.
Jos näin halvalla lataa, niin toki ei ole isoa merkitystä. Työpaikan, hotellien ja myös talvipäivän pörssisähkö on kuitenkin siellä 25-40snt paikkeilla, niin jos jättää sen 40kWh lataamatta ja ottaa yöllä vaikka tuolla 5snt hinnalla, niin säästöä kertyy 8-14e. Ja tämä siis yhdeltä lataus kerralta.

Tällä ei tietenkään ole merkitystä kaikille, mutta lähinnä sillä tuon laitoin, että ei kaikki akun säästön takia tuota latausrajaa halua. Mitään syytähän valmistajalla ei ole olla tarjoamatta tuollaista mahdollisuutta, kun rautaan ei mitään lisää vaadita, vaan ainoa tarve on lisäys koodiin.
 
Mersun akkukorjaus 47.000€.
Takuu korvaa vain käypään arvoon: asiakkaalle 32.000€ lasku!

Ohhoh…niin hinta 47.000€ (hybridin pieni akku) kuin takuun rajoittuminen käypään arvoon. Ei ikinä mersua.

 
Jos näin halvalla lataa, niin toki ei ole isoa merkitystä. Työpaikan, hotellien ja myös talvipäivän pörssisähkö on kuitenkin siellä 25-40snt paikkeilla, niin jos jättää sen 40kWh lataamatta ja ottaa yöllä vaikka tuolla 5snt hinnalla, niin säästöä kertyy 8-14e. Ja tämä siis yhdeltä lataus kerralta.

Tällä ei tietenkään ole merkitystä kaikille, mutta lähinnä sillä tuon laitoin, että ei kaikki akun säästön takia tuota latausrajaa halua. Mitään syytähän valmistajalla ei ole olla tarjoamatta tuollaista mahdollisuutta, kun rautaan ei mitään lisää vaadita, vaan ainoa tarve on lisäys koodiin.
Näissä kannattaa kyllä huomioida, että monessa kotitaloudessa pelkästä siirrosta ja veroista tulee esim. se 8 snt/kWh päälle, joten ilmaista sähkö ei toki koskaan ole ellei aurinkopaneeleilla tuota sähköään.
 
Mersu päätti pyytää 239€ softapäivityksestä, jolla auton kameroita saa nauhottamaan.

Muilla merkeillä olisi voinut olla ilmainen, kuten puhelimissakin softapäivitykset.


IMG_6643.jpeg
 
Onko tuo ikuinen hinta vaiko vuosihinta?
Onko tarkistettu että saako sen ostettua auton yhteydessä mukaan?
 


Porcce jälleen jaloillaan, aika heikkoa ettei akkukoteloa saa erikseen korjaamotkaan ostettua tehtaalta. Mielenkiintoinen käärmeenpesä HVACin osalta ~5.40 näkyvissä.
 
Mersu päätti pyytää 239€ softapäivityksestä, jolla auton kameroita saa nauhottamaan.

Muilla merkeillä olisi voinut olla ilmainen, kuten puhelimissakin softapäivitykset.


IMG_6643.jpeg
Kaikkihan tuota harrastaa. Bemariin tuo saman ominaisuuden päälle kytkeminen maksaa reilu satasen ja teslaan ominaisuus minkä päällekytkeminen ei käsittääkseni tee oikeastaan mitään maksaa 7500€.
 
Jos näin halvalla lataa, niin toki ei ole isoa merkitystä. Työpaikan, hotellien ja myös talvipäivän pörssisähkö on kuitenkin siellä 25-40snt paikkeilla, niin jos jättää sen 40kWh lataamatta ja ottaa yöllä vaikka tuolla 5snt hinnalla, niin säästöä kertyy 8-14e. Ja tämä siis yhdeltä lataus kerralta.

Tällä ei tietenkään ole merkitystä kaikille, mutta lähinnä sillä tuon laitoin, että ei kaikki akun säästön takia tuota latausrajaa halua. Mitään syytähän valmistajalla ei ole olla tarjoamatta tuollaista mahdollisuutta, kun rautaan ei mitään lisää vaadita, vaan ainoa tarve on lisäys koodiin.

Jep, näissä tilanteissahan ongelman ratkaisee latauksen rajaaminen ajallisesti tai sitten käyttämällä pörssisähköohjausta jos kotilaturista sellainen löytyy.
 
Kaikkihan tuota harrastaa. Bemariin tuo saman ominaisuuden päälle kytkeminen maksaa reilu satasen ja teslaan ominaisuus minkä päällekytkeminen ei käsittääkseni tee oikeastaan mitään maksaa 7500€.
Teslassa tuo onkin ollut melko jännä kun vuosia on ollut myynnissä käytettyjä autoja, joissa listataan ominaisuutena ostettu 7500€ toiminnallisuus, joka ei ole koskaan toiminut ja ei luultavasti koskaan tule toimimaan kyseisissä autoissa, joissa siitä on maksettu. Sen lisäksi on vielä epäselvää että säilyykö edes tuo teoreettinen toiminnallisuus omistajanvaihdoksessa.

Sen verran ovelasti tehty kallis huijaus, että toistaiseksi noita kuitenkin saa vielä myydä EU alueella.
 
Teslassa tuo onkin ollut melko jännä kun vuosia on ollut myynnissä käytettyjä autoja, joissa listataan ominaisuutena ostettu 7500€ toiminnallisuus, joka ei ole koskaan toiminut ja ei luultavasti koskaan tule toimimaan kyseisissä autoissa, joissa siitä on maksettu. Sen lisäksi on vielä epäselvää että säilyykö edes tuo teoreettinen toiminnallisuus omistajanvaihdoksessa.

Sen verran ovelasti tehty kallis huijaus, että toistaiseksi noita kuitenkin saa vielä myydä EU alueella.
Nämä on sidottu autoon ja menevät sen mukana.
Tähän asti maksetut ovat olleet vain sponsoria Teslalle.
 
Viimeksi muokattu:
Sen lisäksi on vielä epäselvää että säilyykö edes tuo teoreettinen toiminnallisuus omistajanvaihdoksessa.

Sen verran ovelasti tehty kallis huijaus, että toistaiseksi noita kuitenkin saa vielä myydä EU alueella.
Kyllä tuo 7500€ (huijaus) siirtyy seuraavallekin omistajalle. On autokohtainen. Tuosta FSD:stä ei kyllä kannata mitään maksaa, kun ei se oikein toimi.

Se on kumminkin mahdollista, että jos myy auton Teslalle, niin poistavat tuon ominaisuuden käytöstä.


Esim jos myy ilmaisilla latauksilla olevan auton (vanhan Teslan) Teslalle, niin poistavat aina tuon ilmaiset lataukset ominaisuuden ja myyvät auton sitten eteenpäin.
 
Jep, näissä tilanteissahan ongelman ratkaisee latauksen rajaaminen ajallisesti tai sitten käyttämällä pörssisähköohjausta jos kotilaturista sellainen löytyy.
Ja jos autosta löytyisi latausraja, niin se ratkaisisi tämän kaikista helpoiten. Toki latausajastuksilla saa sinnepäin, mutta vaatii hieman laskemista ja toivottavasti ei ole kuormanhallintaa käytössä tai voi laskelmat mennä pieleen. Pörssisähköohjaushan ei tässä tilanteessa auta, jos halutaan kalliilla sähköllä ladata X% asti, kun pörssisähköohjaus ei tässä tilanteessa lataisi ollenkaan.
 
Olisi mielenkiintoista tehdä listaus noista akkutakuista ja miten niitä on rajoitettu muuta kuin vuosien/kilsojen osalta.

Tesla lienee selvä tapaus, mites VAG, BMW, Korealaiset ja Stellantiksen viritykset?
 
70% taitaa olla aika vakio (ID4, Tesla, Toyota jne.). Kilsat ja vuodet sitten vähän vaihtelevat. Toyotalla on eaim. kait 1000000km mutta taitaa suurimmalla osalla tulla 10v täyteen aiemmin.
 
70% taitaa olla aika vakio (ID4, Tesla, Toyota jne.). Kilsat ja vuodet sitten vähän vaihtelevat. Toyotalla on eaim. kait 1000000km mutta taitaa suurimmalla osalla tulla 10v täyteen aiemmin.

Lähinnä tarkoitin sitä että löytyykö tällaisia "mersu-ehtoja" sieltä papereista mitä pitäisi tietää?
 
Jos näin halvalla lataa, niin toki ei ole isoa merkitystä. Työpaikan, hotellien ja myös talvipäivän pörssisähkö on kuitenkin siellä 25-40snt paikkeilla, niin jos jättää sen 40kWh lataamatta ja ottaa yöllä vaikka tuolla 5snt hinnalla, niin säästöä kertyy 8-14e. Ja tämä siis yhdeltä lataus kerralta.

Tällä ei tietenkään ole merkitystä kaikille, mutta lähinnä sillä tuon laitoin, että ei kaikki akun säästön takia tuota latausrajaa halua. Mitään syytähän valmistajalla ei ole olla tarjoamatta tuollaista mahdollisuutta, kun rautaan ei mitään lisää vaadita, vaan ainoa tarve on lisäys koodiin.

Minä ajastan ihan laturilla vaan, kun ei ole kauhean vaikea laskutoimitus että tunnissa tulee 11 kWh sähköä ja auto syö sitä vaikkapa 22 kWh satasella. Molemmat autot menee ilman mitään latausrajoja pörssisähköllä, sähkölämmitteisen torpan keskihinta viime vuodelta 3,6 ja tältä vuodelta 4,49 snt… ei tuossa enää ihan niitä viimeisiä senttejä jaksa alkaa säästämään :)
 
Minä ajastan ihan laturilla vaan, kun ei ole kauhean vaikea laskutoimitus että tunnissa tulee 11 kWh sähköä ja auto syö sitä vaikkapa 22 kWh satasella. Molemmat autot menee ilman mitään latausrajoja pörssisähköllä, sähkölämmitteisen torpan keskihinta viime vuodelta 3,6 ja tältä vuodelta 4,49 snt… ei tuossa enää ihan niitä viimeisiä senttejä jaksa alkaa säästämään :)
Jäi vissiin tuo viesti lukematta? Julkisilla latureilla harvemmin on pörssisähkö käytössä ja ei niitä usein ajastellakaan. Ja myös kotona monella latausteho vaihtelee, jos kuormanhallinta käytössä, 25A pääsulakkeet, suora sähkölämmitys ja muutakin kulutusta samaan aikaan. Tai jos on kova pakkanen niin osaa lataustehosta (autosta riippuen) kuluu myös akunlämmitykseen eikä lataukseen.

Ja kun laskee paljonko auto kuluttaa, kuinka nopea lataus on ja kuinka paljon tarvitsee seuraavana päivänä ajaa, niin siinä toki vielä huomioi sitten paljonko siellä akussa sitä virtaa on latauksen aloitus hetkellä.

Ja ei, ei ole mahdotonta elää ilman latausrajan asetusta, mutta kyllähän se nyt on vain selkeästi yksinkertaisin tapa kertoa paljonko sitä sähköä akkuun haluaa.
 
Juu, kyllähän sille toiminnolle voi käyttöä löytyä, mun ainoa pointti tähän liittyen oli vain (ja on edelleen) että pirun typerää jättää muuten sopiva auto hankkimatta vain sen takia että se puuttuu.
 
Jäi vissiin tuo viesti lukematta? Julkisilla latureilla harvemmin on pörssisähkö käytössä ja ei niitä usein ajastellakaan. Ja myös kotona monella latausteho vaihtelee, jos kuormanhallinta käytössä, 25A pääsulakkeet, suora sähkölämmitys ja muutakin kulutusta samaan aikaan. Tai jos on kova pakkanen niin osaa lataustehosta (autosta riippuen) kuluu myös akunlämmitykseen eikä lataukseen.

Ja kun laskee paljonko auto kuluttaa, kuinka nopea lataus on ja kuinka paljon tarvitsee seuraavana päivänä ajaa, niin siinä toki vielä huomioi sitten paljonko siellä akussa sitä virtaa on latauksen aloitus hetkellä.

Ja ei, ei ole mahdotonta elää ilman latausrajan asetusta, mutta kyllähän se nyt on vain selkeästi yksinkertaisin tapa kertoa paljonko sitä sähköä akkuun haluaa.
Jäi joo. No ei kyllä julkisillakaan ole itseä haitannut, nyppäsee sen piuhan sitten veke. Ei ainakaan itsellä ole tapana notkua piuhassa ilman latausaikeita ellei paikka ole minun maksamani.
 
Ja jos autosta löytyisi latausraja, niin se ratkaisisi tämän kaikista helpoiten. Toki latausajastuksilla saa sinnepäin, mutta vaatii hieman laskemista ja toivottavasti ei ole kuormanhallintaa käytössä tai voi laskelmat mennä pieleen. Pörssisähköohjaushan ei tässä tilanteessa auta, jos halutaan kalliilla sähköllä ladata X% asti, kun pörssisähköohjaus ei tässä tilanteessa lataisi ollenkaan.
Ketjualukiessa latausrajalla ainekin tuntuu olevan kysyntää, tiedä sitten onko se muuten aina hyväksi. (Jos jätetään äärimilleen optimointi ja jonkin mallin optimointi pois)
Simppelein se lättästä auton kätyttöliittymän asetuksiin ja sille ohitus. Mutta jos joku haluaa oikeasti sen kanssa optimoida niin sitten sitävarten rajapinta, joka laajasti tuettu, tai edes jollain Nissan tyyliin. Niin nortti saa sittä vääntää optimointi skrpitiä ja perään vähän tekoälyä.

Tärkeintä että akkussa on riittävästi latausta, että ei tule niin turhan tyhjäksi ajoja, monelle toiseksi tärkeintä se että ladattu edullisesti ja kotona pää sulakkeet ehjänä. Eli pörssisähkö, kuormanhallinta, ja jotain kevyttä tekoälyä arpomaan kalenterista, viesteistä, historiasta tuleva tarve.

Paikallinenkin rajapinta voi olla, mutta tärkeintä se netinyli toimiva rajapinta, niin sujuu latailu tarkkaan missä vain, millä vain laturilla mikä antaa energiaa kun auto ottaa.
 
Onko kukaan tarkastanut akkutakuun ehtoja, Mersulla akkutakuu tyhjää, koska ei kata auton käypää arvoa enempää. Akut kalliita, B-Mersun akku 50t€ ja C-mersuun 80t€.
 
Kaikkihan tuota harrastaa. Bemariin tuo saman ominaisuuden päälle kytkeminen maksaa reilu satasen ja teslaan ominaisuus minkä päällekytkeminen ei käsittääkseni tee oikeastaan mitään maksaa 7500€.
Teslassa en muuta muistakaan ku fsd. Matriisit oli 0€. Softapäivityksien ominaisuudet 0€.
 
Olen itse tuskaillut Ioniq 5:n kanssa sitä, että tuon latausrajan pystyy asettelemaan vain 10 %-yksikön portain :D Teslaa ja Xpengiä viikko sitten koeajaneena ihastelin sitä, että niissä rajan pystyy määrittämään yhden prosenttiyksikön tarkkuudella. Pystyy paremmin "optimoimaan" auton lataamista, kun mahdollisina kalliina öinä pystyy lataamaan juuri sen verran, kuin olettaa tarvitsevansa seuraavana päivänä. Kun kilometrejä tulee luokkaa 45 tkm/v, niin tästä "optimoinnista" voi olla jotain hyötyäkin.
 
Olen itse tuskaillut Ioniq 5:n kanssa sitä, että tuon latausrajan pystyy asettelemaan vain 10 %-yksikön portain :D Teslaa ja Xpengiä viikko sitten koeajaneena ihastelin sitä, että niissä rajan pystyy määrittämään yhden prosenttiyksikön tarkkuudella. Pystyy paremmin "optimoimaan" auton lataamista, kun mahdollisina kalliina öinä pystyy lataamaan juuri sen verran, kuin olettaa tarvitsevansa seuraavana päivänä. Kun kilometrejä tulee luokkaa 45 tkm/v, niin tästä "optimoinnista" voi olla jotain hyötyäkin.
Jos latailu ja "optimointi" on nautinnollinen harrastus niin ymmärrän mutta muuten tuskin kukaan jaksaa tuollaista harrastaa tai ylipäätään kokea tarpeelliseksi, kun se 10% on täysin riittävä.
 
Olen itse tuskaillut Ioniq 5:n kanssa sitä, että tuon latausrajan pystyy asettelemaan vain 10 %-yksikön portain :D Teslaa ja Xpengiä viikko sitten koeajaneena ihastelin sitä, että niissä rajan pystyy määrittämään yhden prosenttiyksikön tarkkuudella. Pystyy paremmin "optimoimaan" auton lataamista, kun mahdollisina kalliina öinä pystyy lataamaan juuri sen verran, kuin olettaa tarvitsevansa seuraavana päivänä. Kun kilometrejä tulee luokkaa 45 tkm/v, niin tästä "optimoinnista" voi olla jotain hyötyäkin.
Eihän tuo muutamien prosenttien "ylilatauksen" välttämisen maksimihyöty kuukausitasolla ole kuin joitakin euroja. Aivan merkityksetön määrä, jos ottaa huomioon autoilun kokonaiskustannukset.
 
Jos latailu ja "optimointi" on nautinnollinen harrastus niin ymmärrän mutta muuten tuskin kukaan jaksaa tuollaista harrastaa tai ylipäätään kokea tarpeelliseksi, kun se 10% on täysin riittävä.
Voi sen noinkin nähdä, vaikkakin rutiininomaisen työmatkan sähköenergian kulutus tulee jo selkäytimestä ja latauksen mitoittaminen sitä työmatkaa vastaavaksi ei siten vaadi ihan hirveästi harrastuneisuutta. Oletko samaa mieltä myös heistä, jotka pyrkivät minimoimaan kotitaloutensa sähköenergiakustannukset mm. lämmityksen suhteen?


Eihän tuo muutamien prosenttien "ylilatauksen" välttämisen maksimihyöty kuukausitasolla ole kuin joitakin euroja. Aivan merkityksetön määrä, jos ottaa huomioon autoilun kokonaiskustannukset.
Joo, se on totta, että yhden prosenttiyksikön tarkkuudella hinkkailu on turhaa, mutta toivoisin tuon asteikon olevan hieman nykyistä tiheämpi. Ehkäpä viiden prosenttiyksikön portaat sopisivat omiin tarpeisiin/tapoihin parhaiten.
 
Voi sen noinkin nähdä, vaikkakin rutiininomaisen työmatkan sähköenergian kulutus tulee jo selkäytimestä ja latauksen mitoittaminen sitä työmatkaa vastaavaksi ei siten vaadi ihan hirveästi harrastuneisuutta. Oletko samaa mieltä myös heistä, jotka pyrkivät minimoimaan kotitaloutensa sähköenergiakustannukset mm. lämmityksen suhteen?
No näissä on aina se vaiva vs hyöty. Paljonko säästät vuodessa tuolla vaikka 7% lataus vs 10%? Muutama prosentti latauksessa eroa ja muutama kallis päivä vuodessa. Suurimman osan ajasta ei siis väliä lataatko 7 vai 10.
 
Voi sen noinkin nähdä, vaikkakin rutiininomaisen työmatkan sähköenergian kulutus tulee jo selkäytimestä ja latauksen mitoittaminen sitä työmatkaa vastaavaksi ei siten vaadi ihan hirveästi harrastuneisuutta. Oletko samaa mieltä myös heistä, jotka pyrkivät minimoimaan kotitaloutensa sähköenergiakustannukset mm. lämmityksen suhteen?
Toisaalta nyt kun luet meidän mielipiteitä siitä miksi latausarvon asettaminen prosenttiyksikön tarkkuudella on ajan haaskaamista niin selviää myös se miksi sitä kaikissa autoissa ei ole. Tuon kanssa joutuu sitten pahimmillaan lataamaan 7 kwh liikaa. Tuolle on hiukan vaikea laskea hintaa mutta kaipa siinä parhaimmillaan voi euron voittaa mutta tuollaisia öitä ei kyllä kuukauteen mahdu kuin 4. Ja sellaisia kuukausia vuoteen 4. Puhutaan vuosi tasolla 10€ säästöstä.
 
Toisaalta nyt kun luet meidän mielipiteitä siitä miksi latausarvon asettaminen prosenttiyksikön tarkkuudella on ajan haaskaamista niin selviää myös se miksi sitä kaikissa autoissa ei ole.
Näin on. Suurempi menetys tuo latausrajan asettamisen mahdottomuus lienee akun pidemmän aikavälin kestävyyden näkökulmasta, jos siis haluaisi välttää toistuvaa lataamista täyteen 100 % lataustasoon asti.
 
Kallista on joidenkin premiumien ylläpito…

IMG_6667.jpeg

Tietäen omakohtaisesti kokemuksesta premiumien varaosahinnat (ja myös huoltohinnat..), niin ei nyt mikään yllätys. Kerrottiinko tuossa mihin nuo laskelmat perustuu / mitä kaikkea tuossa oletetaan 10v aikana vaihdettavan. Vähän näistä tulee aina mieleen, että tilasto on mallia stetsoni. Määräaikaishuollot toki helppo laskea, mutta kuluvat osat ovatkin sitten vähän toinen juttu kun eri autot syövät niitä hyvinkin eri tahtiin ja myös hinnoittelussa isoja eroja.
 
Näin on. Suurempi menetys tuo latausrajan asettamisen mahdottomuus lienee akun pidemmän aikavälin kestävyyden näkökulmasta, jos siis haluaisi välttää toistuvaa lataamista täyteen 100 % lataustasoon asti.
Eihän sinun sitä 10% latauspykälällä varustettua autoa 100% täydy ladata vaan voit ladata 90% jos haluat.
 
Eihän sinun sitä 10% latauspykälällä varustettua autoa 100% täydy ladata vaan voit ladata 90% jos haluat.
On tuohon sellainen poikkeus että jos tarvitsee 91% seuraavana päivänä niin silloin täytyy mutta aika piipertämistä on ja hyötyjen kanssa on edelleen niin ja näin.
 
Voi sen noinkin nähdä, vaikkakin rutiininomaisen työmatkan sähköenergian kulutus tulee jo selkäytimestä ja latauksen mitoittaminen sitä työmatkaa vastaavaksi ei siten vaadi ihan hirveästi harrastuneisuutta. Oletko samaa mieltä myös heistä, jotka pyrkivät minimoimaan kotitaloutensa sähköenergiakustannukset mm. lämmityksen suhteen?
Taloa lämmittäessä ylimääräinen lämpö ei jää varastoon, akussa ylimääräinen sähkö jää. Siksipä ratkaisu "ongelmaan" on ladata enemmän halpona tunteina. Jos et säilytä akkua 100%:ssa, ei ole väliä lataatko 44% vai 90%. Lataussyklien määrä se ratkaisee. Oikeastaan voi olla jopa energiatehokkaampaa ladata enemmän kerralla, sillä akkua ei tarvitse lämmittää optimilämpöön montaa kertaa erikseen. Saatat siis optimoinnillasi jopa kuluttaa enemmän.
 
Onko olemassa jotain varteenotettevaa tutkimusta paljonko näillä latausrajoilla säästetään akkua? Esim jos 300tkm matkalta? Paljonko on eroa akun SoH arvoissa esim 300tkm jälkeen?
 
Suurin osa ei varmasti tarvitse prosentin tarkkuudella hierottavaa latausrajaa mutta jos sellaista kuitenkin tuntee kaipaavansa ja sattuu olemaan kotona pyörimässä home assistant ja löytyy integraatio jolla auton saa juttelemaan sen kanssa niin kaikkihan on tehtävissä.

Mulla on auton latausrajan ohjaus puhtaasti home assistantin kautta tehty, ei niinkään prosentin tarkkuudella määriteltävän latausrajan takia (joskin sekin kyllä onnistuu) vaan siksi, että oletuksena autossa ei voi määritellä alle 50% latausrajaa. Kuitenkin saan ladata työpaikalla autoa ilmaiseksi ja töihin ajaminen vie alle 20% akkua joten mikäli olen menossa seuraavana päivänä työpaikalle, on ihan rahanhukkaa ladata auto kotona 50% tasoon.

Aiemmin yritin pelailla sen kanssa arvuuttelemalla milloin auto pitää ladata 50% tasoon jotta siellä on tarpeeksi muttei liikaa varausta siinä vaiheessa kun olen ajamassa työpaikalle, mutta harvoin onnistui kunnolla, sen verran vaihtelevaa käyttöä autolla on.

Nyt voin määritellä ihan minkä tahansa latausrajan ja auton lataus katkaistaan kun se on saavutettu. Samalla kun asetan haluamani latausrajan, lähetetään myös autoon latausrajaksi tästä haluamastani arvosta seuraava tasakymmenluku (tietystikin vähintään 50%) joka toimii backuppina, mikäli yhteys kotiautomaation ja auton välillä sattuukin olemaan kaput silloin kun lataus pitäisi katkaista.
 
Onko olemassa jotain varteenotettevaa tutkimusta paljonko näillä latausrajoilla säästetään akkua? Esim jos 300tkm matkalta? Paljonko on eroa akun SoH arvoissa esim 300tkm jälkeen?
Tällainen löytyy:

Jos kulutus on 20 kWh/100 km, vie 300 tkm 60 MWh. Jos akun bruttokapa on 80 kWh, tarvitaan 750 EFC.

Sivu 7 kuva 5a mukaan 100-25 % (tarvitaan 750 EFC / 0,75 = 1 000 DST (sykliä)) on kapaa jäljellä 90 %, kun on purettu 1 000 kertaa 100-25 %, millä on päässyt 300 tkm.

Vastaavasti 75-25 % (tarvitaan 750 EFC / 0,5 = 1 500 DST (sykliä)) on kapaa jäljellä 92 %, kun on purettu 1 500 kertaa 75-25 %, millä on päässyt 300 tkm.

Jollekin pieni ero tuo 90 % vs. 92 % SoH. Toisaalta akku on arvokas komponentti. Jos autoa pitää pitkään, kannattaa tuo pienikin ero hyödyntää, kunhan 80:iin lataaminen ei omaa arkea haittaa.

Tuohon päälle myös kalenteri-ikääntyminen nopeutuu, jos säilyttää täytenä.


Edit. Katsotaan vielä eroa akun ehtoopuolella, kun mittarissa on 2 625 EFC (täyttä bruttokapasykliä).

100-25 %:
/ 0,75 => 3 500 sykliä, jolloin SoH on 81 % (s. 5 kuva 5a)

75-25 %:
/ 0,5 => 5 250 sykliä, jolloin SoH on 87,5 %

Tuolla 2 625 EFC:llä olisi jo miltsi (1 050 000 km) mittarissa, mutta edelleen jonkun mielestä ero voi näyttää pieneltä. Toinen tarkastelutapa on katsoa, missä vaiheessa 100-25:n SoH on ollut 87,5 %. Siinä oltiin 1 500 syklin kohdalla, eli 1 125 EFC, millä ajaisi 450 tkm vs. 1,05 milj@75-25. Todellisuudessa muutkin ikääntymismekanismit vaikuttavat, joten km-lukemat olisivat pienempiä.


Edit2. Paljon ajava sataseen turhanpäiten lataava voi joutua kaivamaan lompsaa liian aikaisin, jos akku hyytyy. Ennen hyytymistä auton myyväkin voi ottaa sataseen lataamisen takia takkiin, jos auton ostavat liikkeet alkavat hyvittää SoH:n perusteella (tyyliin akun osalta arvoa on tuplasti, jos SoH on hellemmällä 80 % vs. sataseen lataajalla vain 75 %). Taloudellisen tappion lisäksi turhaan sataseen lataaja kärsii noin 5-20 km lyhyemmän rangen vaikutuksesta matkantekoon (pidempi latauspysähdys, pienempi jousto latauspaikan suhteen).

Jos joku oikeasti tarvitsee arjessakin sataseen lataamista, niin on valittu liian pienen rangen auto. Homma tulee lähivuosina tyssäämään kapan ehtymiseen, jos edes uutena 80 % tai 90 % ei riittänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Olen itse tuskaillut Ioniq 5:n kanssa sitä, että tuon latausrajan pystyy asettelemaan vain 10 %-yksikön portain :D Teslaa ja Xpengiä viikko sitten koeajaneena ihastelin sitä, että niissä rajan pystyy määrittämään yhden prosenttiyksikön tarkkuudella. Pystyy paremmin "optimoimaan" auton lataamista, kun mahdollisina kalliina öinä pystyy lataamaan juuri sen verran, kuin olettaa tarvitsevansa seuraavana päivänä. Kun kilometrejä tulee luokkaa 45 tkm/v, niin tästä "optimoinnista" voi olla jotain hyötyäkin.
Enemmän minua ärsyttää se, että 50% alle et pysty säätämään. Kai tuossa joku syy on miksi korealainen insinööri on pistänyt 50% rajaksi (?) Sinun ongelmaan helpoin ratkaisu on säätää latausaikaa. Katson auton ennustaman lähimmän 10% ajan hynyn %-säätö valikosta ja sen mukaan laitat laturia päälle. Jos tarvitsee 5 % lisää, niin se on 11 kW laturilla hynylle (77 kWh) noin 20 min.
 
Olen itse tuskaillut Ioniq 5:n kanssa sitä, että tuon latausrajan pystyy asettelemaan vain 10 %-yksikön portain :D Teslaa ja Xpengiä viikko sitten koeajaneena ihastelin sitä, että niissä rajan pystyy määrittämään yhden prosenttiyksikön tarkkuudella. Pystyy paremmin "optimoimaan" auton lataamista, kun mahdollisina kalliina öinä pystyy lataamaan juuri sen verran, kuin olettaa tarvitsevansa seuraavana päivänä. Kun kilometrejä tulee luokkaa 45 tkm/v, niin tästä "optimoinnista" voi olla jotain hyötyäkin.
Taitaa olla aika hyvä auto tuo Hyny, jos tämän tasoisten asioiden kanssa tulee tuskailtua. Miten tuota edes pystyy optimoimaan, kun et tiedä tulevien päivien/öiden hintoja. Jos lataa vain sen verran mitä seuraavana päivänä tarvitsee, niin seuraava yö voi olla vielä kalliimpi. Vai onko tässä optimointialgoritmi, sähkönhinnan todennäköisyysjakauma ja tuuliennuste taustalla. Jotenkin tuntuu, että tuon verran polttomoottoriautolla ajavalla on vain yksi asetus eli aina tankki täyteen :)
 
Eihän sinun sitä 10% latauspykälällä varustettua autoa 100% täydy ladata vaan voit ladata 90% jos haluat.
Yritin viitata siihen aikaisemmin keskustelussa käsiteltyyn tapaukseen, jossa tuota säätömahdollisuutta ei olisi lainkaan.

Taitaa olla aika hyvä auto tuo Hyny, jos tämän tasoisten asioiden kanssa tulee tuskailtua. Miten tuota edes pystyy optimoimaan, kun et tiedä tulevien päivien/öiden hintoja. Jos lataa vain sen verran mitä seuraavana päivänä tarvitsee, niin seuraava yö voi olla vielä kalliimpi. Vai onko tässä optimointialgoritmi, sähkönhinnan todennäköisyysjakauma ja tuuliennuste taustalla. Jotenkin tuntuu, että tuon verran polttomoottoriautolla ajavalla on vain yksi asetus eli aina tankki täyteen :)
Ihan siedettävä peli se on + kun kyseessä on työsuhdeauto, niin pikkuongelmat ja arvonalenema eivät samalla tavalla vaivaa mieltä vrt. itse/rahoitusyhtiön omistaman auton tapauksessa. Sen verran kuitenkin "haasteita", että seuraava auto ei välttämättä enää ole samanlainen Ioniq 5.

Optimoimaan pystyy, kun sattuu työskentelemään sähköenergiaa tuottavassa yhtiössä, joka optimoi omaa sähköenergian tuotantoaan ja siihen liittyen ylläpitää 7 vrk liukuvaa hintaennustetta.
 
Taloa lämmittäessä ylimääräinen lämpö ei jää varastoon, akussa ylimääräinen sähkö jää. Siksipä ratkaisu "ongelmaan" on ladata enemmän halpona tunteina. Jos et säilytä akkua 100%:ssa, ei ole väliä lataatko 44% vai 90%. Lataussyklien määrä se ratkaisee. Oikeastaan voi olla jopa energiatehokkaampaa ladata enemmän kerralla, sillä akkua ei tarvitse lämmittää optimilämpöön montaa kertaa erikseen. Saatat siis optimoinnillasi jopa kuluttaa enemmän.
Jos talon rakentajalla on ollut järkeä päässä niin siellä voi olla energiavaraaja(vesi). Esim. meillä on 2000 litran pönttö joka lämpiää joko pösällä yöllä tai puulla päivällä/illalla. 30-90 astetta lämmönnosto imaisee about 120 kWh energiaa. Joka on järjestelmänä paljon kestävämpi ja halvempi kuin joku taloakkuviritys. Näin offtopiccina tähän ketjuun.
 
Ihan siedettävä peli se on + kun kyseessä on työsuhdeauto, niin pikkuongelmat ja arvonalenema eivät samalla tavalla vaivaa mieltä vrt. itse/rahoitusyhtiön omistaman auton tapauksessa. Sen verran kuitenkin "haasteita", että seuraava auto ei välttämättä enää ole samanlainen Ioniq 5.

Optimoimaan pystyy, kun sattuu työskentelemään sähköenergiaa tuottavassa yhtiössä, joka optimoi omaa sähköenergian tuotantoaan ja siihen liittyen ylläpitää 7 vrk liukuvaa hintaennustetta.
Itse olen muotoillut sen niin, että sähköautona Ioniq 5 on ihan loistava. Autona sitten taas VMP. Ehkä eniten ärsyttää, että kyseessä on pääosin pienet asiat, jotka saisi tai olisi saanut kuntoon. Face-lift korjasi monia mokia, mutta muuttivat siinä alustaa jäykemmäksi jolloin rakentämisen muut puutteet entisestään korostuvat. Ts. edelleen liian meluisa ja nitinöille/natinoille herkkää toteutusta. Pissapojat edelleen ei-säädettävät kusinorot ja lumelle tuulilasin alla kaukako. Ovenkahvat samaa vanhaa, toki joillekin automaatti ulospomppaus on parannus (ostin itse lisävarusteena).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 248
Viestejä
4 863 159
Jäsenet
78 632
Uusin jäsen
MkR88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom