Onko olemassa jotain varteenotettevaa tutkimusta paljonko näillä latausrajoilla säästetään akkua? Esim jos 300tkm matkalta? Paljonko on eroa akun SoH arvoissa esim 300tkm jälkeen?
Tällainen löytyy:
PDF | Rechargeable lithium-ion batteries are promising candidates for building grid-level storage systems because of their high energy and power... | Find, read and cite all the research you need on ResearchGate
www.researchgate.net
Jos kulutus on 20 kWh/100 km, vie 300 tkm 60 MWh. Jos akun bruttokapa on 80 kWh, tarvitaan 750 EFC.
Sivu 7 kuva 5a mukaan 100-25 % (tarvitaan 750 EFC / 0,75 = 1 000 DST (sykliä)) on kapaa jäljellä 90 %, kun on purettu 1 000 kertaa 100-25 %, millä on päässyt 300 tkm.
Vastaavasti 75-25 % (tarvitaan 750 EFC / 0,5 = 1 500 DST (sykliä)) on kapaa jäljellä 92 %, kun on purettu 1 500 kertaa 75-25 %, millä on päässyt 300 tkm.
Jollekin pieni ero tuo 90 % vs. 92 % SoH. Toisaalta akku on arvokas komponentti. Jos autoa pitää pitkään, kannattaa tuo pienikin ero hyödyntää, kunhan 80:iin lataaminen ei omaa arkea haittaa.
Tuohon päälle myös kalenteri-ikääntyminen nopeutuu, jos säilyttää täytenä.
Edit. Katsotaan vielä eroa akun ehtoopuolella, kun mittarissa on 2 625 EFC (täyttä bruttokapasykliä).
100-25 %:
/ 0,75 => 3 500 sykliä, jolloin SoH on 81 % (s. 5 kuva 5a)
75-25 %:
/ 0,5 => 5 250 sykliä, jolloin SoH on 87,5 %
Tuolla 2 625 EFC:llä olisi jo miltsi (1 050 000 km) mittarissa, mutta edelleen jonkun mielestä ero voi näyttää pieneltä. Toinen tarkastelutapa on katsoa, missä vaiheessa 100-25:n SoH on ollut 87,5 %. Siinä oltiin 1 500 syklin kohdalla, eli 1 125 EFC, millä ajaisi 450 tkm vs. 1,05 milj@75-25. Todellisuudessa muutkin ikääntymismekanismit vaikuttavat, joten km-lukemat olisivat pienempiä.
Edit2. Paljon ajava sataseen turhanpäiten lataava voi joutua kaivamaan lompsaa liian aikaisin, jos akku hyytyy. Ennen hyytymistä auton myyväkin voi ottaa sataseen lataamisen takia takkiin, jos auton ostavat liikkeet alkavat hyvittää SoH:n perusteella (tyyliin akun osalta arvoa on tuplasti, jos SoH on hellemmällä 80 % vs. sataseen lataajalla vain 75 %). Taloudellisen tappion lisäksi turhaan sataseen lataaja kärsii noin 5-20 km lyhyemmän rangen vaikutuksesta matkantekoon (pidempi latauspysähdys, pienempi jousto latauspaikan suhteen).
Jos joku oikeasti tarvitsee arjessakin sataseen lataamista, niin on valittu liian pienen rangen auto. Homma tulee lähivuosina tyssäämään kapan ehtymiseen, jos edes uutena 80 % tai 90 % ei riittänyt.