Yleistä keskustelua sähköautoista

Ehkä en lähitisi autonvalmistajia noin suorilta teilaamaan, kun väittäisin Toyotan myyntien suoraan olevan merkittävämpiä päästöjen vähennyksille. Tesla myi joku naurettavan kaksi miljoonaa autoa 2023 kun Toyota myi hybrideitään sen 34 miljoonaa.
Toyota ei ainakaan mitään uusia autoja myy vuodessa 34 miljoonaa, 2 miljoonaa sähköautoa vähentää varmasti suoria päästöjä enemmän kuin se 10 miljoonaa mitä Toyota oikeasti myy, kun tuolla on joukossa vielä iso osa ihan niitä tavallia bensa-moottoreitakin.
 
Jep, vähän samaa tutkailin ja ihmettelin myös itse aiemmin, että jos vaatimuksina oli neliveto ja vähän paremmat varusteet (nahkasisustaa, sähköpenkkiä, matriisivaloa yms) niin Elroq kipuaa äkkiä melkeinpä samoihin hintoihin kuin Enyaq, eli jos ei ehdottomasti halua kooltaan pienempää, niin en näe juuri järkeä. Mallin pointti on sitten ehkä enemmän juuri siellä hinnat-alkaen-päässä.

Nelivetoahan ei nyt vielä saa joten se nyt poissulkee elroqin heti, mutta tässä taitaa osittain hämätä myös molempien yli 50k karkaava hinta: jos nyt ennenaikaan mietti farkun ja hatchbackin hintaeroa niin aika harvoin se yli 2k€ oli ja siihen nähden hyvinkin varusteltu elroq on edelleen semi-ok sillä ~4k€ hintaerolla enyaqiin. Mut enemmän elroqissa tosiaan säästää mitä vähemmän varusteita ruksii.
 
Viimeksi muokattu:
Nelivetoahan ei nyt vielä saa joten se nyt poissulkee elroqin heti, mutta tässä taitaa osittain hämätä myös molempien yli 50k karkaava hinta: jos nyt ennenaikaan mietti farkun ja hatchbackin hintaeroa niin aika harvoin se yli 2k€ oli ja siihen nähden hyvinkin varusteltu elroq on edelleen semi-ok sillä ~4k€ hintaerolla enyaqiin. Mut enemmän elroqissa tosiaan säästää mitä vähemmän varusteita ruksii.
Jep, näinhän se tällä hetkellä on. Tosiaan etuvedonkin saa jo ruksittua Explorerin varusteilla kalliimmaksi, ja se 85x-nelivetomalli on ymmärtääkseni tulossa myöhemmin, josta tulee vielä jokunen tonni lisää hintaa.
 
Jep, näinhän se tällä hetkellä on. Tosiaan etuvedonkin saa jo ruksittua Explorerin varusteilla kalliimmaksi, ja se 85x-nelivetomalli on ymmärtääkseni tulossa myöhemmin, josta tulee vielä jokunen tonni lisää hintaa.
Tämän voi allekirjoittaa, Ford Premium-varusteltuna on kyllä todella hyvin hinnoiteltu ja teki omastakin päätöksestä vaikeamman.
 
Kai teillä kans tuli puhetta, onko kuinka helppo/vaikeaa on vaihtaa ajovalopolttimot?
Eikö tuossa ole ledejä? Sinällään Mii on kyllä osoittanut, että sähköautossa normaalit polttimot ovat itse asiassa hyvin hyödyllinen ominaisuus build-in lämmityksen näkökulmasta. Vähän ne ehkä kököltä näyttää ledeihin verrattuna, mutta pysyy valot auki talvisin. Ioniq 5 on ollut yksi saamarin iglu tämän suhteen varsinkin takavaloissa.
 
Löytyykö kokemuksia ID.7 Tourerista eli farkkuversiosta? Aika huonosti suomalaisia koeajoartikkeleja tuntuu löytyvän.
 
Löytyykö kokemuksia ID.7 Tourerista eli farkkuversiosta? Aika huonosti suomalaisia koeajoartikkeleja tuntuu löytyvän.
Se on volkkari, ei siitä oikein muuta voi sanoa, perusvarma hajuton ja mauton. Jos on jotain id-sarjalaista ajanut, niin aika samalta tuo tuntuu. Jos siis vertaa näitä päivitettyjä id.4 yms. malleja 2024 puolivälin jälkeen. Sitä aiemmissa käyttöliittymä oli hieman erilainen. Melun puolesta oli pieni pettymys, mutta eipä toisaalta noi Audinkaan vastineet sen kummoisempia ole vaikka hintaa on enemmän. Jos tuon mallin auton haluaa, niin eipä noita vaihtoehtoja ruuhkaksi asti ole.
 
Kuten jo sanoin, sitä auton ostamista ei vaan pysty enää jälkikäteen mitenkään perumaan, ei vaikka sen auton myy pois. Ja käytetyn Teslan ostamisesta ei luonnollisestikaan mene enää penniäkään Teslalle.

Mutta tämä ketju ja alue on väärä paikka näistä diktatuureista ja muusta poliittisesta keskustelemiseen, kuten sinulle on jo useampaankin otteeseen sanottu.
Paitsi jos käyttää teslan huolto ja muita palveluita.
 
Niin, sehän on niinkun lyhennetty Enyaq/ID.4. Kävin mittanauhalla mittailemassa noita kontteja, niin pituus oli runsaat10 cm pienempi Explorerissa kuin ID.4:ssä (keskeltä 94, reunoilta 90). Autohan on myöskin suunnilleen tuon samaisen runsaat 10 cm lyhyempi. Ja Capri vastaavasti parisenkymmentä senttiä perästä pidempi ja 17 cm pidempi takakontista. Tuo tavaratilan koko meinasi meillekin olla se kynnyskysymys Explorerin hankinnassa, mutta kun saatiin koesovitettua tarvittavat sisään, niin tehtiin lopulta pieni kompromissi tilassa. Sama 470 litran kontti taidetaan ilmoittaa sekä Elroqiin että Exploreriin. Elroqia ei vaan saa vielä nelivetona ja varusteltuna menee kalliimmaksi kuin Explorer.

Jos mahdollisuus tulee niin käykää joskus testaamassa myös Cupra Tavascan. Ymmärtääkseni se on tehty samalle pohjalle kuin ID4 ja kumppanit.
 
Jos mahdollisuus tulee niin käykää joskus testaamassa myös Cupra Tavascan. Ymmärtääkseni se on tehty samalle pohjalle kuin ID4 ja kumppanit.

Täysin samaa mieltä en voi käsittää vw:n 2vuoden takuuta, ilman mitään jatkotakuu mahdollisuuksia (joku 1vuoden lisä vissiin saatavilla edelliselle vw omistajalle)

Cuprasta itsellä pelkästään hyviä kokemuksia ja 5v takuu ehdoton juttu oli itsellä hankinta hetkellä, tavascan pitää itsekin käydä testaamassa. Toki Ford 5-8v takuu on kyllä kova juttu.
 
Täysin samaa mieltä en voi käsittää vw:n 2vuoden takuuta, ilman mitään jatkotakuu mahdollisuuksia (joku 1vuoden lisä vissiin saatavilla edelliselle vw omistajalle)

Cuprasta itsellä pelkästään hyviä kokemuksia ja 5v takuu ehdoton juttu oli itsellä hankinta hetkellä, tavascan pitää itsekin käydä testaamassa. Toki Ford 5-8v takuu on kyllä kova juttu.
Ihan rahalla sen kolmannen vuoden kaikki saavat, jos ei omista volkkaria, jolla saa ilmaiseksi. Cupra ja 5 vuoden takuu on hyvä, mutta Tavascanin sisustan muotoilu jakanee mielipiteitä jonkun verran. Näin vanhemmalle parralle hieman turhan teiniX look.
 
Jos mahdollisuus tulee niin käykää joskus testaamassa myös Cupra Tavascan. Ymmärtääkseni se on tehty samalle pohjalle kuin ID4 ja kumppanit.
Ihan rahalla sen kolmannen vuoden kaikki saavat, jos ei omista volkkaria, jolla saa ilmaiseksi. Cupra ja 5 vuoden takuu on hyvä, mutta Tavascanin sisustan muotoilu jakanee mielipiteitä jonkun verran. Näin vanhemmalle parralle hieman turhan teiniX look.
Liikkeessä olen Tavascanin nopeasti tsekannut ja sisusta tökkii itseä aika pahasti, vaikka sinällään onkin positiivista että koitetaan tehdä asioita vähän eri tavalla ja persoonallisesti.

Hinnat olisi myös karannut meikäläisen budjetista.
 
Vähä liian hilkulla taitaa olla joo edelleen... Mua ei oikein ole tuo Ioniq 5:n pikalatausnopeus myöskään mairitellut, vaikka kuinka on 800 V akusto ja akuston esilämmitys (jonka pakotettu poiskytkeytyminen 20 %:n varaustason alituttua ärsyttää sekin). Liekö tuo Ioniq 5:n noin 4 kW:n lämmitysteho liian pieni suhteessa tarpeeseen.
Tää on kyllä erikoinen juttu. Ioniq 6 ja EV6 antavat ihan mottipäisiä latausnopeuksia talvellakin ja vaikka internet-kertoo, että em. autoissa on joitain kylmän sään optimointeja liittyen tuohon lämmitykseen, joita Ioniq 5:ssä ei ole, niin olisin kuvitellut että nuo erot luokkaa minimalistinen, koska autothan ovat pääosin kaiketi sisukaluiltaan suht.samoja.

Itselläni on navigaattori - tai lähinnä sen reitin laskenta/latauspaikkojen valinta - ollut rangen ohella (jos range olisi parempi, niin navigaattorin puutteet ei niin haittaisi) oikeastaan ainoa asia, jotka Teslan jälkeen heikennyksia (myös mobiiliappi paskempi, mutta menettelee), mutta tuohon tulossa nyt ilmeisesti tämän kuun aikana korjaus, joka mahdollistaa asetuksissa säädön, jolla autolle voi kertoa, että haluaa sinne laturille vasta kun < 10% tai < 5% virtaa jäljellä. En pidä siitä, että nuo asettelevat niitä pysähdyksiä defaulttina 200-300km välein. Teslakin teki tuota ajoittain, mutta siinä oli kuitenkin lähtökohtaisesti sen vajaa 100km enemmän rangeodottamaa, niin esim. omalla 600km mökkireissulla ei kesäkeleillä sijoittanut sinne lähtiessä yleensä enempää kuin yhden stopin. Tämä laittaa välillä kolme, koska siellä on isommat turvamarginaalit oletuksena. Talvella noilla ei niin suurta väliä, koska vastaavalla matkalla stoppeja tulee joka tapauksessa pari jos ajaa normaalisti ja latausnopeus tärkeämpi kuin kulutuksen optimointi, mutta kesäkeleillä tuo pakottaa poistamaan ne pysähdykset sieltä suunnitelmasta, koska se lämmityksen käyttö saattaa olla ratkaiseva ero pääsetkö sille vajaan 400km päässä olevalle laturille vai etkö ja lämpimillä keleillä sitä ei kuitenkaan tarvita (..en toki tiedä olisiko tuo niin älykäs ettei lämmittele kesällä, mutta Tesla ainakin jonkin verran lämmitteli)
 
Ihan rahalla sen kolmannen vuoden kaikki saavat, jos ei omista volkkaria, jolla saa ilmaiseksi. Cupra ja 5 vuoden takuu on hyvä, mutta Tavascanin sisustan muotoilu jakanee mielipiteitä jonkun verran. Näin vanhemmalle parralle hieman turhan teiniX look.
On kyllä joo "Veetin uusi PC-pelitietokone" sisältä ja päältä :)

veetin pelikone.jpg
 
On kyllä joo "Veetin uusi PC-pelitietokone" sisältä ja päältä :)

veetin pelikone.jpg
No on kyllä ja varsinkin tuolla ikkunanäkymällä tulee tosiaan mieleen jonkun RGB buildi. Tuo silta tuossa keskellä myös ihmetyttää, ihan niin kuin olisi jostain startrekistä ideoitu rakenne jossa ei ole mitään muuta kuin yksi nappi, ja sen funktio näyttää olevan lähinnä haitata lokeron käyttöä. Ehkä tuosta konsolista tuli niin erikoinen ettei se pysy kasassa ilman tuota? Mutta poikkeaapahan sisältä ja ulkoa siitä tavallisesta.
 
Tuo on itse asiassa semmoinen juttu mikä tökkii ihan volkkarissakin. Minä haluaisin esim. ID7:n nelivedolla ja mielellään vaalealla nahkasisustalla, mutta neliveto on pakko ottaa sillä GTX varustelulla missä on sitten musta sisusta punaisilla ralliraidoilla. Toki ymmärrän, että tällöin tavallaan hypitään liikaa Audin tontille ja näissä "alemman kastin" merkeissä pitää pitää semmoinen tietty premium-fiilis poissa.
 
Löytyykö kokemuksia ID.7 Tourerista eli farkkuversiosta? Aika huonosti suomalaisia koeajoartikkeleja tuntuu löytyvän.
Kaksi viikkoa sitten kävin hakemassa ID.7 GTX Tourerin aikalailla kaikilla varusteilla paitsi lasikatolla. Leon farkku plugarilla olin harjoitellut pari vuotta sähköllä ajamista ennen tätä.

Kahden viikon käytön jälkeen olen enemmän kuin tyytyväinen. Vaimolla on taaperon kanssa takapenkillä ruhtinaalliset tilat. Poissa on kaikki ahtaudentuntu. Etukäteen vähän pelkäsin ratin hipaisunappuloita. Eivät tietenkään ole optimaaliset oikeisiin nappuloihin verrattuna mutta hyvin niiden kanssa pärjää varsinkin kun hoksaa, että pyyhkäisemällä, kevyesti painamalla ja kovemmin painamalla tapahtuu eri asioita. Ja loppujen lopuksi haptinen palaute painalluksissa on myös yllättävän hyvä.

Voisin kyllä kaivata ihan kunnon kokoista näyttöä ratin taakse mutta en sellaista id4/5 tyyppistä. Toisaalta kun oikein mietin, niin en oikein tiedä mitä siinä sitten tahtoisin olevan. Varmaan se nörtti minussa sen isomman näytön siihen vain tahtoisi ja mahdollisuuden tuoda vaikka kartan ratinkin taakse ja vaikka Kia tyyppisen kuolleen kulman kameranäkymän kaistaa vaihtaessa. Mutta jos se olisi tarkoittanut vielä paria tonnia lisää auton hintaan, niin ei kiitos. 65k oli itselleni kyllä hyvin ylärajahinta autolle. Pääasia, että siinä ratinkin takana on se näyttö riittävillä tiedoilla. Ja HUDia on aina hauska katsella ja siellä ne navigoinnin opasteet näkyy kyllä hienosti. Android Auton opasteet näkyvät myös HUDissa mutta mielestäni olen huomaavinani jotain eroa risteyssymboleissa siihen, jos opastus tulee auton navin kautta. Kun navigointi tulee AA:n kautta, niin symbolit ovat mielestäni yksinkertaisempia eivätkä niin yksityiskohtaisia kuin auton navista tullessa.

Yksi reissu tehty isovanhemmille parin sadan kilsan päähän ja kaksi kylmälaukkua, emmaljungan vaunut, omat tyynyt, pari kassia ja muut roinat meni heittämällä takakonttiin. Aiemmin olisi pitänyt pakata myös etupenkki täyteen. Ja viime viikonloppuna oli toinen reissu Turkuun ja takaisin. Ei valittamista ajo-ominaisuuksissa. Nämä olivat sellaisia reissuja että ei tarvinnut pohtia vielä autonlatausta mennentullen. DCC:tä en ole kauheasti vielä räplännyt, pitänyt vain comfortilla.

Kaiken kaikkiaan tätä ensimmäistä kahta viikkoa on mielestäni leimannut se, että autoon on leivottu kaikkea hienoa tekniikkaa sisälle mutta asiat on mielestäni toteutettu sillä tavalla hienovaraisesti, että kuljettajan ei kauheasti tarvitse tähän hienoon tekniikkaan kiinnittää huomiota, vaan auto tuntuu vain toimivan kivasti. Infotainmentissä 5.2 versio enkä siinäkään ole huomannut mitään hitautta. Hyvältä tuntuu ja sellainen pieni hymy aina huulilla kun hyppään autoon.
 
Kyllä joku ID7 (korimallista välittämättä) on varmasti yksi parhaista sähkäreistä tällä hetkellä, jossa ei ole suuria heikkouksia ja rahalla saa varustepaketteja omiin mieltymyksiin sopivaksi. Se on hajuton ja mauton eikä välttämättä ole absoluuttisen paras millään osa-alueella, mutta perusasiat siinä on hyvin kunnossa kuten Volkkareissa yleensäkin. Varmasti hyvä ajettava maantiellä ja ergonomia kunnossa. Sähköominaisuudetkin parantuneet huimasti viimeisten isojen päivitysten myötä. Omasta mielestä kuitenkin aika kallis ja onneton 2 vuoden takuu kääntäisi katseet jonnekin muualle. Lisäksi ainakin täällä etelässä K-auton tarjoama huolto on ollut surkeaa edellisten vuosien aikana.
 
BMW jo liittyi tesla-look sisustatyyliin neue klassella. Nyt Hyundai perässä. Hyvä suuntaus. Hyundain käyttöjärjestelmä kuin kopia arkkitehtuuriltaan Teslalta.

Softapuolella odotettavissa paljon uutuuksia 2025-2026 Neue Klassen ja nyt Hyundain Pleoksen johdosta. Molemmat pyörivät Androidin päällä.

What is Pleos Connect?​

  • A next-gen infotainment system based on the Android Automotive OS (AAOS), with unique, customizable and user-friendly features
  • Allows for maximum openness and scalability of the Android development ecosystem
  • Enhances compatibility with mobile apps for a familiar user experience
  • Features a smartphone-like UI with split-view, multi-window functions and ‘Gleo AI’ voice recognition-based agentic AI for intelligent vehicle control
  • Provides a personalized service environment based on ‘Pleos ID’ – a single, connected user profile accessible in any Pleos Connect-based vehicle
  • Pleos Connect is scheduled to make its in-vehicle debut in Q2 2026, with expanding to more than 20 million vehicles by 2030


1743583178089.jpeg
 
Kyllä joku ID7 (korimallista välittämättä) on varmasti yksi parhaista sähkäreistä tällä hetkellä, jossa ei ole suuria heikkouksia ja rahalla saa varustepaketteja omiin mieltymyksiin sopivaksi. Se on hajuton ja mauton eikä välttämättä ole absoluuttisen paras millään osa-alueella, mutta perusasiat siinä on hyvin kunnossa kuten Volkkareissa yleensäkin. Varmasti hyvä ajettava maantiellä ja ergonomia kunnossa. Sähköominaisuudetkin parantuneet huimasti viimeisten isojen päivitysten myötä. Omasta mielestä kuitenkin aika kallis ja onneton 2 vuoden takuu kääntäisi katseet jonnekin muualle. Lisäksi ainakin täällä etelässä K-auton tarjoama huolto on ollut surkeaa edellisten vuosien aikana.
Erinomainen auto varmasti ja täyttää boksit. Softa saisi olla vain skaalattu hyödyntämään iso näyttö paremmin.
 
BMW jo liittyi tesla-look sisustatyyliin neue klassella. Nyt Hyundai perässä. Hyvä suuntaus. Hyundain käyttöjärjestelmä kuin kopia arkkitehtuuriltaan Teslalta.
Ihan mielenkiinnosta. Miksi on mielestäsi hyvä suuntaus, että kojelautaan läntätään ihan helvetillisen kokoinen telkkari ja poistetaan samalla helppokäyttöisiä mekaanisia kontrolleja ja tehdään sisustasta ruma kuin petolinnun perse?
Tossa linkkaamassasi kuvituskuvassa on jo kaikki lähtökohtaisesti ihan päin vittua. Kuski ajaa autoa ja katsoo kaikkialle muualle paitsi tielle haroen samalla epätoivoisesti sormellaan jotain helvetin ikonia kosketusnäytöltä, johon ei kurottamatta edes meinaa ylettyä. Halpaahan toi varmasti on tehdä noita, mutta on itsepetosta väittää, että se toisi mitään parannusta sen enempää käytettävyyteen kuin ulkonäköönkään.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset kommenteista tähän asti.

Jatkokysymyksenä, onko näköpiirissä mitään haastajaa ID7:lle isojen sähköfarkkujen kategoriassa?
 
Tuo on itse asiassa semmoinen juttu mikä tökkii ihan volkkarissakin. Minä haluaisin esim. ID7:n nelivedolla ja mielellään vaalealla nahkasisustalla, mutta neliveto on pakko ottaa sillä GTX varustelulla missä on sitten musta sisusta punaisilla ralliraidoilla. Toki ymmärrän, että tällöin tavallaan hypitään liikaa Audin tontille ja näissä "alemman kastin" merkeissä pitää pitää semmoinen tietty premium-fiilis poissa.
Juuri tällaiset keinotekoiset brändäysrajaukset ärsyttää. Saman huomasin Skodassa, vaikka kuinka ottaa Enyaq/Superb/etc ja parhaan L&K varustelutason ja siinä on periaatteessa ihan samat penkit kuin Audi/VW, niin säädettävää reisitukea ei saa rahallakaan. Sama penkki, mutta reisituki on ommeltu kiinteäksi. Because of reasons. Ettei vaan astu liikaa Audin tai Volkkarin tontille.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta. Miksi on mielestäsi hyvä suuntaus, että kojelautaan läntätään ihan helvetillisen kokoinen telkkari ja poistetaan samalla helppokäyttöisiä mekaanisia kontrolleja ja tehdään sisustasta ruma kuin petolinnun perse?
Tossa linkkaamassasi kuvituskuvassa on jo kaikki lähtökohtaisesti ihan päin vittua. Kuski ajaa autoa ja katsoo kaikkialle muualle paitsi tielle haroen samalla epätoivoisesti sormellaan jotain helvetin ikonia kosketusnäytöltä johon ei kurottamatta edes meinaa ylettyä. Halpaahan toi varmasti on tehdä noita, mutta on itsepetosta väittää että se toisi mitään parannusta sen enempää käytettävyyteen kuin ulkonäköönkään.
Onneksi tuossa sentään on nappeja keskikonsolissa.
 
Juuri tällaiset keinotekoiset brändäysrajaukset ärsyttää. Saman huomasin Skodassa, vaikka kuinka ottaa Enyaq/Superb/etc ja parhaan L&K varustelutason ja siinä on periaatteessa ihan samat penkin kuin Audi/VW, niin säädettävää reisitukea ei saa rahallakaan. Sama penkki, mutta reisituki on ommeltu kiinteäksi. Because of reasons. Ettei vaan astu liikaa Audin tai Volkkarin tontille.
Saman totesin mutta toisaalta aika harvaan merkkiin tahtoo täyssähköautoissa saada reisituen jatketta, joten Skoda.
Jos alkaa vituttamaan sen penkin lyhyys niin väsään siihen irrotettavan jatkeen( Ali ja Amazon myy moisia nahkaisina mutta ei se nyt mahdottoman vaikeaa ole jonkinlaista itsekin ommella).
 
Kiitokset kommenteista tähän asti.

Jatkokysymyksenä, onko näköpiirissä mitään haastajaa ID7:lle isojen sähköfarkkujen kategoriassa?
Screenshot_20250402_123711_E-library.jpgScreenshot_20250402_123653_E-library.jpg
BMW i5 Touring on varmaan ilmeinen verrokki ID7:lle, jos haluaa kaivaa lompakkoaan syvemmältä. Auto Bild Suomessa volkkari vei voiton, koska hankintahinta sen verran halvempi verrattuna bemariin ja rahalle sai enemmän vastinetta. Mutta toki bemari on premiumsarjalainen. Toinen selvä vaihtoehto varmaankin Audi A6 Avant e-tron. Mutta saa taas sieltä taskunpohjalta kaivella jonkin verran enemmän kuin volkkariin (joka siis sekin mielestäni jo kallis). Oikein muita puhtaasti farkkuja en itse keksi. Itse pyörittelin myös Mersun EQS:ää ihan puhtaasti takakontin litrojen perusteella mutta menee sekin hyvin kalliiksi ja käytettynä olisi ollut ainoa vaihtoehto enkä itse mersua uskaltaisi ostaa akkujuttujen takia. Skoda Enyaq facelift oli myös omalla listalla vaikka farkku ei olekaan mutta pääsi sinne lähinnä takakontin litrojen perusteella. Smart #5 voisi olla sellainen jokerikortti. Ei sekään farkku ole mutta takakontissa farkkumaiset litrat ja vähän enemmänkin. Jos olisin voinut odottaa auton hankinnan kanssa pidemmälle, että tuo olisi ehtinyt myyntiin, niin olisin varmasti harkinnut. Mutta tykkään kyllä istua matalammalla kuin SUVeissa, niin farkkuihin kyllä veri vetää vahvasti.
 
Screenshot_20250402_123711_E-library.jpgScreenshot_20250402_123653_E-library.jpg
BMW i5 Touring on varmaan ilmeinen verrokki ID7:lle, jos haluaa kaivaa lompakkoaan syvemmältä. Auto Bild Suomessa volkkari vei voiton, koska hankintahinta sen verran halvempi verrattuna bemariin ja rahalle sai enemmän vastinetta. Mutta toki bemari on premiumsarjalainen. Toinen selvä vaihtoehto varmaankin Audi A6 Avant e-tron. Mutta saa taas sieltä taskunpohjalta kaivella jonkin verran enemmän kuin volkkariin (joka siis sekin mielestäni jo kallis). Oikein muita puhtaasti farkkuja en itse keksi. Itse pyörittelin myös Mersun EQS:ää ihan puhtaasti takakontin litrojen perusteella mutta menee sekin hyvin kalliiksi ja käytettynä olisi ollut ainoa vaihtoehto enkä itse mersua uskaltaisi ostaa akkujuttujen takia. Skoda Enyaq facelift oli myös omalla listalla vaikka farkku ei olekaan mutta pääsi sinne lähinnä takakontin litrojen perusteella. Smart #5 voisi olla sellainen jokerikortti. Ei sekään farkku ole mutta takakontissa farkkumaiset litrat ja vähän enemmänkin. Jos olisin voinut odottaa auton hankinnan kanssa pidemmälle, että tuo olisi ehtinyt myyntiin, niin olisin varmasti harkinnut. Mutta tykkään kyllä istua matalammalla kuin SUVeissa, niin farkkuihin kyllä veri vetää vahvasti.
Joo aika paljon saa kuvetta kaivaa jotta saa edes jotain premiumia ID.7:n nähden. Toki kaikkiin ei volkkarin ulkonäkö iske. Mutta ainakin A6 Avant e-tronissa on todella paljon ahtaammat oltavat takapenkillä, ja veikkaisin että myös i5 Touring jää sekin pienemmäksi sisätiloiltaan ja keskitunnelikin on haitoilla. Noissa on pitkät keulat mikä polttismiestä miellyttää, mutta sisätiloissa se sitten näkyy. Käytettävyys ID.7:ssa on parempi. Ja ajettavuuskin on ID.7:ssa todella hyvä, kunhan muistaa valita sen DCC-alustan. Ihan sama käytätkö säätöjä ikinä, niin valitse se silti. Se on varsinkin maantiellä paljon parempi ajettava DCC:llä kuin vakioalustalla.
 
Saman totesin mutta toisaalta aika harvaan merkkiin tahtoo täyssähköautoissa saada reisituen jatketta, joten Skoda.
Jos alkaa vituttamaan sen penkin lyhyys niin väsään siihen irrotettavan jatkeen( Ali ja Amazon myy moisia nahkaisina mutta ei se nyt mahdottoman vaikeaa ole jonkinlaista itsekin ommella).

Samat tilanteet täällä. Tietyissä malleissa vielä istuinosan pituus on muutenkin käsittämättömän lyhyt jopa etupenkeillä ja takapenkeillä jossain tapauksissa jopa vitsinä tehty max 150cm pituisille. Eihän siinä jos max ajelisi 30min vetoja, mutta pidemmän päälle oma torso kaipaa istuinosan kallistuksen ja reisiosan säätöä kovasti.
 
Pitää itsekin kiinnittää huomiota jos tuollainen ihme reisituen puute löytyy jopa skoda / vw mallistosta. Oletin että löytyy paremmista penkeistä kaikilta, kun esim Cuprastakin nuo löytyvät.

Itselläkin tuo säädettävä reisituki kyllä must juttu auton penkeissä.
 
Pitää itsekin kiinnittää huomiota jos tuollainen ihme reisituen puute löytyy jopa skoda / vw mallistosta. Oletin että löytyy paremmista penkeistä kaikilta, kun esim Cuprastakin nuo löytyvät.

Itselläkin tuo säädettävä reisituki kyllä must juttu auton penkeissä.
ID7:sta löytyy säädettävä reisituki ja on kyllä ihan näppärä. Muista volkkarin malleista en tiedä.
 
Tää on kyllä erikoinen juttu. Ioniq 6 ja EV6 antavat ihan mottipäisiä latausnopeuksia talvellakin ja vaikka internet-kertoo, että em. autoissa on joitain kylmän sään optimointeja liittyen tuohon lämmitykseen, joita Ioniq 5:ssä ei ole, niin olisin kuvitellut että nuo erot luokkaa minimalistinen, koska autothan ovat pääosin kaiketi sisukaluiltaan suht.samoja.

Itselläni on navigaattori - tai lähinnä sen reitin laskenta/latauspaikkojen valinta - ollut rangen ohella (jos range olisi parempi, niin navigaattorin puutteet ei niin haittaisi) oikeastaan ainoa asia, jotka Teslan jälkeen heikennyksia (myös mobiiliappi paskempi, mutta menettelee), mutta tuohon tulossa nyt ilmeisesti tämän kuun aikana korjaus, joka mahdollistaa asetuksissa säädön, jolla autolle voi kertoa, että haluaa sinne laturille vasta kun < 10% tai < 5% virtaa jäljellä. En pidä siitä, että nuo asettelevat niitä pysähdyksiä defaulttina 200-300km välein. Teslakin teki tuota ajoittain, mutta siinä oli kuitenkin lähtökohtaisesti sen vajaa 100km enemmän rangeodottamaa, niin esim. omalla 600km mökkireissulla ei kesäkeleillä sijoittanut sinne lähtiessä yleensä enempää kuin yhden stopin. Tämä laittaa välillä kolme, koska siellä on isommat turvamarginaalit oletuksena. Talvella noilla ei niin suurta väliä, koska vastaavalla matkalla stoppeja tulee joka tapauksessa pari jos ajaa normaalisti ja latausnopeus tärkeämpi kuin kulutuksen optimointi, mutta kesäkeleillä tuo pakottaa poistamaan ne pysähdykset sieltä suunnitelmasta, koska se lämmityksen käyttö saattaa olla ratkaiseva ero pääsetkö sille vajaan 400km päässä olevalle laturille vai etkö ja lämpimillä keleillä sitä ei kuitenkaan tarvita (..en toki tiedä olisiko tuo niin älykäs ettei lämmittele kesällä, mutta Tesla ainakin jonkin verran lämmitteli)
Siinä navissa on täppänä, josta saa pois noi latausasemien ehdotukset. Ioniqissa ainakin siinä kohtaa näkyy kun tarjoaa reittiä, joka pitää hyväksyä. Joku Suggest charging stops jne... Varsinkin jos ajaa sama reittiä, niin paljon yksinkertaisempi lisätä suosikeista se yksi latausasema siihen väliin kuin alkaa ehdotusta muokkaamaan. Korealaisessa on vähän turhan konservatiivinen softa kantaman suhteen. Ei lämmittele kesällä ja melkein ei keväälläkään. Vastuksen kuvasta sen näkee lämmittääkö vai ei.
 
Kun ID7:n ominaisuuksia ja varustelistaa ihmettelee, niin taitaa olla ~60k€ luokassa paras vaihtoehto. Varsinkin 75v-juhlamallit.
 
ID7:sta löytyy säädettävä reisituki ja on kyllä ihan näppärä. Muista volkkarin malleista en tiedä.
Löytyy ainakin ID4:n ja ID5: GTX:stä penkkipaketilla( en muista saiko sitä penkkipakettia muihin, tästä on jo puoli vuotta kun volkkari oli vielä hankintalistalla) mutta en nähnyt Tavascanissa mutta se jäi monesta muustakin syystä hankkimatta. ID4 GTX jäi hankkimatta makuasioiden vuoksi( hipaisunäppäimet ratissa ovat olleet joka ajolla haitaksi. En vain opi olematta koskematta niihin vahingossa).

Elroqiin niitä ei saa mutta totesin sen penkin olevan sen verran pidempi EV3:een verrattuna, että antaa olla. Jos se on jonkun mielestä pitkä penkki niin sillä mennään. Tämä tulee olemaan ensimmäinen reisitukijatkeeton kuskin penkki vuosikymmeneen, ja tämä on sentään kuudes sähköauto.
 
Lisäksi ainakin täällä etelässä K-auton tarjoama huolto on ollut surkeaa edellisten vuosien aikana.
Jos Turun seudulla on asiaa, niin LMS serviceä voi kyllä lämpimästi suositella. Toki Turun k-auto ei verrokkina rimaa ihan hirveän korkealle aseta :D LMS:n kanssa meni hyvin tehtaiden takuuasiat sun muut.
 
Siinä navissa on täppänä, josta saa pois noi latausasemien ehdotukset. Ioniqissa ainakin siinä kohtaa näkyy kun tarjoaa reittiä, joka pitää hyväksyä. Joku Suggest charging stops jne... Varsinkin jos ajaa sama reittiä, niin paljon yksinkertaisempi lisätä suosikeista se yksi latausasema siihen väliin kuin alkaa ehdotusta muokkaamaan. Korealaisessa on vähän turhan konservatiivinen softa kantaman suhteen. Ei lämmittele kesällä ja melkein ei keväälläkään. Vastuksen kuvasta sen näkee lämmittääkö vai ei.
Joo. Samalla kaavalla tuli toimittua Teslankin kanssa, jos ei Supereita osunut sopiviin kohtiin reittiä / oli jotain muita kun auton esittämiä suunnitelmia itsellä mielessä. Ei iso vaiva täpätä haluttua laturia käsin sinne varsinkaan tutuilla reiteillä, joilla tietää jo lähtiessä missä on aikomus ladata, eikä tarvitse alkaa katselemaan vaihtoehtoja. Sinänsä silti vähän harmillinen, koska tossa pystyisi muuten suodattelemaan noita ihan kivasti ja sikäli mahdollistaisi ihan toimivatkin default-asetukset, jos ei olisi niin varovainen noiden prosenttien kanssa. Pitää toivoa, että tuo jakoon tuleva päivitys asetuksineen toisi täsmäkorjauksen tohon vaivaani.
 
Ihmettelen, ettei seiskasta ole tullut jo tavallista nelivetoa tuon Spört gtx rinnalle, ilman niitä spört pakollisuuksia.
 
Kun ID7:n ominaisuuksia ja varustelistaa ihmettelee, niin taitaa olla ~60k€ luokassa paras vaihtoehto. Varsinkin 75v-juhlamallit.
Heittäisin varovasti Bydin sealion 7, vaikkei se nyt mikään farmari olekaan. Kontin koko itselle ehkä jotenkin henkinen kynnys :)
 
Pitää itsekin kiinnittää huomiota jos tuollainen ihme reisituen puute löytyy jopa skoda / vw mallistosta. Oletin että löytyy paremmista penkeistä kaikilta, kun esim Cuprastakin nuo löytyvät.

Itselläkin tuo säädettävä reisituki kyllä must juttu auton penkeissä.
Kyllä säädettävän reisituen saa lisähintaan kaikkiin VAG-merkkeihin (pahoittelut, ei näemmä saakkaan, olin väärässä), ainakin jos ID.4/Enyaq/Q4/Tavascan-kokoluokasta puhutaan. Fordilla käytännössä samat penkit AGR-nimellä, Opelilta löytyy myös. Korealaisiin ja ranskalaisiin en ole perehtynyt. Saksalaisiin premium-merkkeihin saa myös.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä säädettävän reisituen saa lisähintaan kaikkiin VAG-merkkeihin, ainakin jos ID.4/Enyaq/Q4/Tavascan-kokoluokasta puhutaan. Fordilla käytännössä samat penkit AGR-nimellä, Opelilta löytyy myös. Korealaisiin ja ranskalaisiin en ole perehtynyt. Saksalaisiin premium-merkkeihin saa myös.
Mä en kyllä näe miten ne Enyaqiin saisi mukaan. Saa kyllä ilmastoidut ja hierovat penkit jotka säätyy sataan suuntaan mutta reisituki näyttää olevan Skodalla aina kiinteä. Toki se pitää mainita että istuinosa on ehkä pitempi kuin monessa muussa autossa, ehkä sillä yritetään kompensoida säädön puuttumista.
 
Mä en kyllä näe miten ne Enyaqiin saisi mukaan. Saa kyllä ilmastoidut ja hierovat penkit jotka säätyy sataan suuntaan mutta reisituki näyttää olevan Skodalla aina kiinteä. Toki se pitää mainita että istuinosa on ehkä pitempi kuin monessa muussa autossa, ehkä sillä yritetään kompensoida säädön puuttumista.
Totta, olet oikeassa. Oletin että saman istuinosan rungon saa myös Skodaan, mutta eipä näköjään, vaan "sporttipenkin" istuimen etuosa on tosiaan kiinteä. Jännä sinänsä, kun joihinkin muihin Skodan malleihin noita Ergo-penkkejä ymmärtääkseni kuitenkin saa.
 
Totta, olet oikeassa. Oletin että saman istuinosan rungon saa myös Skodaan, mutta eipä näköjään, vaan "sporttipenkin" istuimen etuosa on tosiaan kiinteä. Jännä sinänsä, kun joihinkin muihin Skodan malleihin noita Ergo-penkkejä ymmärtääkseni kuitenkin saa.
Ei saa, ei, kuten mainitsin. Ja ei saa Tavascaniinkaan, ei edes rahalla. Eikä saa kaikkiin Volkkareihinkaan( rahalla siis) vaan vain GTX:ään( id4 ja id5).

Ja jos saa niin sekä Turun myyjät ja netin esitteet ovat väärässä( mutta sen perään on myöhäistä itkeä kun kosla on jo tilattuna)
 
Ei saa, ei, kuten mainitsin. Ja ei saa Tavascaniinkaan, ei edes rahalla. Eikä saa kaikkiin Volkkareihinkaan( rahalla siis) vaan vain GTX:ään( id4 ja id5).

Ja jos saa niin sekä Turun myyjät ja netin esitteet ovat väärässä( mutta sen perään on myöhäistä itkeä kun kosla on jo tilattuna)
Ainakin itse istuin juuri viikko sitten perus-neliveto ID.4:ssä (ID.4 Pro 4MOTION Elegance 75-v. Juhlamalli), jossa sai säädettyä reisitukea (ergo-active) :hmm:

1743603125299.png

(kuva napattu jostain YouTube-videosta)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli sitten ne odotetut Teslan ensimmäisen neljänneksen myynnit. Myynnit tippuneet vähän vajaat 15% viime vuoteen nähden. Itse olisin arvannut isompaa pudotusta, mutta vaikea on näitäkään hyväksi selitellä.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 286
Viestejä
4 867 311
Jäsenet
78 628
Uusin jäsen
karskikatti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom