Yleistä keskustelua sähköautoista

Aivan. No linkkaapa sitten muutama 1000kW latausta vastaanottava auto, kun se on niin helppoa ja arkipäiväistä. Vai oliko vika siinä, ettei kiinalainen tekniikka ole merkittävää, en ihan pysynyt perässä.

Nykyisellä akkujen kehitystahdilla näyttää oikeastaan siltä, ettei (puoli)solid statet edes ole parannuksia, kun niitä lopulta alkaa Avensikseen saamaan.
Kuorma-autot?
Noissa tietysti ison akun takia tuolla ei kovin korkea C vielä tule.

Se että noi MW lataukset ei ole arkipäivää, johtuu siitä että tuota ei ole sähköautoissa priorisoitu, osin varmasti myös puuttuvan latausinfran takia. Akkutekniikan puolesta se olisi ollut mahdollista jo pitkään (muutenkin kuin laittamalla kuorkkikokoisen akun).
 
Akkutekniikan puolesta se olisi ollut mahdollista jo pitkään
Siten että akuille voi myös myöntää järkeviä takuita? Sanoisin että akkujen kestävyys pitkässä juoksussa on määritellyt lataustehot. Yksi peruste näkemykselleni on Toyotan hyvinkin konservatiiviset pikalatausrajoitukset.
 
Kuorma-autot?
Noissa tietysti ison akun takia tuolla ei kovin korkea C vielä tule.

Se että noi MW lataukset ei ole arkipäivää, johtuu siitä että tuota ei ole sähköautoissa priorisoitu, osin varmasti myös puuttuvan latausinfran takia. Akkutekniikan puolesta se olisi ollut mahdollista jo pitkään (muutenkin kuin laittamalla kuorkkikokoisen akun).
MW-luokan lataustehot ei oo arkipäivää kuorma-autoissakaan, eikä sähköiset kuorma-autot ylipäätään ole vielä arkipäiväisiä, vaikka nekin koko ajan yleistyy. Esim. sähköbusseissa ja nyt myynnissä olevissa sähkökuorma-autoissa lataustehot on muutaman sadan kW:n luokkaa. Vasta ihan uusimmissa kuorma-autoissa, jotka on vasta tulossa markkinoille (esim. Mercedeksen eActros 600) on tuki MW-luokan latausteholle.

Ja väittäisin myös että latausteho on kantaman ohella yksi isoimmista myyntivalteista henkilöautopuolella ja kyllä siihen valmistajat on panostanu. Se ei vaan ole ihan triviaalia saavuttaa suuret lataustehot tuotantoautossa ja samalla varmistaa akun pitkäikäisyys ja turvallisuus.
 
Piti käydä itsekin koeajamassa Ford Capri tai Explorer. Sai myös lipukkeen autopesuun, kun kävi ajelulla.

Auton alusta oli ihan hyvä (20" kitkat). Hyvin menee kuoppien yli ja oli siis mukava. Ohjaus kevyt, mutta myyjän mukaan asetuksista olisi saanut ohjausta hieman raskaammaksi. Ei suuremmin kumminkaan haitannut tuo ohjaus.

Pari kuvaa, mutta likainen auto.
Screenshot_2025-03-20-10-37-49-28_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2025-03-20-10-37-30-13_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Malli siis AWD 340hv, eli tehot siis täysin riittävät normaaliin ajoon.

Omasta mielestä 20" kitkarenkailla rengasääntä oli aavistus liikaa? Vertailuna 8 vuotta vanha Model S 90D 19" kitkarenkailla. Tesla hieman hiljaisempi. Toki S on hieman isompi auto. Ja muutenkin autot on vähäsen erilaiset, kun Ford on korkeampi.

Eli siis Caprin rengasäänet voisi olla pikku miinus. Ja ehkä ratin nappulat oli hieman halvan oloiset. Vakionopeudensäädin näytti menevän 10km/h portaissa, joka oli minusta ihan hyvä.

Ei siis isommin mitään valitettavaa. Toki uutena ovat aika kalliita, mutta joskus myöhemmin käytettynä voisi aivan hyvin kiinnostaa Ford. Uusia varastoautoja saa ilmeisesti 0.99% korolla.
 
On kyllä aika hupaisaa väittää megawattiluokan latauksen olevan triviaalin helppoa, kun tasan yhden valmistajan autot pääsee lähellekään. Löytyy toki yksi joka pääsee puoleen siitä ja kourallinen noin kolmannekseen.

Yhtä hyvin voidaan väittää jo yli 20 vuottaa olleen triviaalia tehdä 10 gigahertsin PC-prossuja, kun Nortwoodilla ylitettiin 3 GHz. Onko ollut?
 
Kuorma-autot?
Noissa tietysti ison akun takia tuolla ei kovin korkea C vielä tule.

Se että noi MW lataukset ei ole arkipäivää, johtuu siitä että tuota ei ole sähköautoissa priorisoitu, osin varmasti myös puuttuvan latausinfran takia. Akkutekniikan puolesta se olisi ollut mahdollista jo pitkään (muutenkin kuin laittamalla kuorkkikokoisen akun).
Nyt julkaistiin ensimmäinen huippunopea 10C/1 MW lataava henkilöauto, joten kuorma-autojen lataustehoon ei kannata vertailla.


Maailman ensimmäinen 4C-EV -akku julkaistiin 08/2023:

Sillä pääsi henkilöautoluokassa 0,3-0,5 MW -tasolle.

Ensimmäinen 6C-EV -akku julkaistiin 09/2024:

Sekään ei henkilöautoakuissa riittänyt yhteen megawattiin.

Vasta nyt 03/2025 tuli ensimmäinen 10C, millä 1 MW tuli mahdolliseksi henkilöautossa.


Henkilöautokokoisten akkujen MW-lataus ei siis ole ollut kiinni autonvalmistajan priorisoinneista tai puuttuvasta latausinfrasta, vaan siitä, että niin nopeita henkilöautokäyttöön sopivia NMC-/LFP -akkuja ei yksinkertaisesti ole ollut saatavilla (LTO olisi liian raskas ja kallis).
 
Ja ehkä ratin nappulat oli hieman halvan oloiset. Vakionopeudensäädin näytti menevän 10km/h portaissa, joka oli minusta ihan hyvä.
Vakkarin sai menemään myös yhden kilsan portailla, en nyt muista miten, mutta jollain hieman erilaisella painalluksella, olisko ollut kevyempi "hipaisu". Rattinappitoteutus on kyllä sinällään aavistuksen hanurista, taitaa olla lainattu suoraan jostain Volkkarilta.
 
Uudistetussa Toyotassa (BZ4X) näyttäsi olevan 1,5 kilowatin ulostulo takakontissa, saakohan laturipistokkeenkin kohdalta otettua virtaa ulos :hmm:
näkyy kohdassa ~5:12
 
Siten että akuille voi myös myöntää järkeviä takuita? Sanoisin että akkujen kestävyys pitkässä juoksussa on määritellyt lataustehot. Yksi peruste näkemykselleni on Toyotan hyvinkin konservatiiviset pikalatausrajoitukset.
Ei nuo isot latausvirrat ole esim LTO kennoille ongelma, jos MW lataus olisi ollut ykkösprioriteetti, olisi käytetty kokonaan toisen kemian akkua, mutta koska se on alempana tärkeysjärjestyksessä on priorisoitu akkuja jotka antavat paremman kapasiteetin.
MW-luokan lataustehot ei oo arkipäivää kuorma-autoissakaan, eikä sähköiset kuorma-autot ylipäätään ole vielä arkipäiväisiä, vaikka nekin koko ajan yleistyy. Esim. sähköbusseissa ja nyt myynnissä olevissa sähkökuorma-autoissa lataustehot on muutaman sadan kW:n luokkaa.
No en sen tarkemmin tosiaan sähkökuorkkeja tunne, muistan vaan katsoneeni jonkun videon jossa esiteltiin sähkökuorkkia jossa oli rivissa useampi ccs paikka, ja retosteltiin MW teholla, onhan tuo tietysti voinut olla jokin proto..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
272 046
Viestejä
4 700 547
Jäsenet
76 829
Uusin jäsen
Hylje3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom